Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 6.177 din 31 octombrie 2022 privind înfiinţarea Registrului naţional al formatorilor din învăţământul preuniversitar şi constituirea Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1090 din 11 noiembrie 2022
Având în vedere:
- art. 236 alin. (1), art. 243 alin. (2), art. 247, art. 248 alin. (1) şi (2) şi art. 262 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
– Contractul de finanţare nr. 32.811 din 31.03.2021, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectul Profesionalizarea carierei didactice - PROF - POCU/904/6/25/Operaţiune compozită OS 6.5, 6.6, cod SMIS 146587, al cărui beneficiar este Ministerul Educaţiei;
– prevederile Ordinului ministrului educaţiei nr. 4.223/2022 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de suport didactic şi metodic, precum şi a celor de mentorat didactic în unităţile de învăţământ componente ale bazelor de practică pedagogică în anul şcolar 2022-2023;
– prevederile Ordinului ministrului educaţiei nr 4.523/2022 privind aprobarea componenţei reţelei naţionale a şcolilor de aplicaţie pentru anul şcolar 2022-2023;
– prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.485/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind constituirea corpului profesorilor mentori pentru coordonarea efectuării stagiului practic în vederea ocupării unei funcţii didactice;
– prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.812/2020 privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea şi funcţionarea învăţământului pedagogic în sistemul de învăţământ preuniversitar;
– prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.813/2020 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie;
– Referatul de aprobare nr. 555/POCU_146587 din 19.10.2022 pentru proiectul de ordin privind înfiinţarea Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar,
în temeiul art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei emite prezentul ordin.
ART. 1
(1) Se înfiinţează Registrul naţional al formatorilor din învăţământul preuniversitar, denumit în continuare Registrul formatorilor.
(2) Se constituie Corpul naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar.
ART. 2
(1) Registrul formatorilor este structurat pe domenii/niveluri de învăţământ/discipline şi cuprinde totalitatea corpurilor naţionale de formatori care asigură formarea ca dezvoltare profesională continuă în învăţământul preuniversitar.
(2) Includerea formatorilor în Registrul formatorilor se realizează de către direcţia responsabilă pentru dezvoltarea profesională continuă din cadrul Ministerului Educaţiei, la solicitarea structurilor responsabile privind constituirea diverselor corpuri de formatori, în temeiul unei note aprobate de conducerea Ministerului Educaţiei.
(3) Componenţa Registrului formatorilor este actualizată periodic şi este postată pe site-ul Ministerului Educaţiei, în secţiunea dedicată carierei didactice.
ART. 3
(1) Corpul naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar, constituit la nivel naţional, este distribuit pe judeţe/municipiul Bucureşti şi este alcătuit din profesori mentori, care asigură formarea ca dezvoltare profesională continuă, în sistem mentoral, la nivelul comunităţilor de învăţare.
(2) Corpul naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar cuprinde următoarele categorii de cadre didactice:
a) cadre didactice care au finalizat, cu document de certificare, unul dintre programele de formare continuă, implementate în cadrul proiectului PROF, acreditate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.618/2021*): PROF I - Mentorat de carieră didactică sau PROF II - Mentorat de practică pedagogică, şi care, în anul şcolar 2022-2023, desfăşoară activitate de formare, în calitate de formator, în cadrul programelor de formare continuă acreditate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.740/2022**): PROF III - Management educaţional în context mentoral, denumit în continuare PROF III, sau PROF IV - Coaching în procesul de predare-învăţare-evaluare în context blended learning, denumit în continuare PROF IV;
*) Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.618/2021 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
**) Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.740/2022 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
b) cadre didactice care coordonează domeniul mentoratului didactic şi formării în cariera didactică, la nivel regional sau la nivel naţional;
c) cadre didactice care au calitatea de expert cu atribuţii în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de formare şi de mentorat didactic în cadrul proiectului PROF.
(3) Cadrele didactice care au calitatea de membru în Corpul naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar sunt înscrise în Registrul formatorilor.
ART. 4
(1) Coordonarea naţională a activităţii membrilor Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar este realizată de Ministerul Educaţiei, prin direcţia cu atribuţii în domeniul formării în cariera didactică şi mentoratului didactic.
(2) Coordonarea judeţeană/la nivelul municipiului Bucureşti a activităţii membrilor Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar este realizată de casa corpului didactic.
(3) În anul şcolar 2022-2023, în cadrul proiectului PROF, membrii Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar desfăşoară activitate de formator, în programele PROF III şi PROF IV, la nivel naţional, în relaţie cu casele corpului didactic partenere în proiect, care au calitatea de furnizori ai programelor de formare.
ART. 5
Ca urmare a pilotării în bazele de practică pedagogică a intervenţiilor educaţionale prevăzute de Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.223/2022 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de suport didactic şi metodic, precum şi a celor de mentorat didactic în unităţile de învăţământ componente ale bazelor de practică pedagogică în anul şcolar 2022-2023, componenţa Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar poate fi completată, printr-o procedură de selecţie elaborată de Ministerul Educaţiei, în cadrul proiectului PROF, în vederea asigurării la nivel naţional a numărului adecvat de formatori pentru mentorat didactic, corespunzător disciplinelor/domeniilor/nivelurilor - preşcolar şi primar - din învăţământul preuniversitar.
ART. 6
Cadrele didactice care fac parte din Corpul naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar pot desfăşura activităţi de formare în cadrul programelor de dezvoltare profesională continuă, reglementate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.224/2022 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind asigurarea calităţii programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar şi de acumulare a creditelor profesionale transferabile, în domeniile: mentorat de carieră didactică, mentorat de practică pedagogică, coaching în procesul de predare-învăţare-evaluare în context blended-learning, pedagogie digitală, management educaţional şi consiliere pentru cariera didactică.
ART. 7
(1) Suspendarea calităţii de membru al Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar are loc în una dintre următoarele situaţii:
a) la solicitarea scrisă a cadrului didactic;
b) la suspendarea contractului individual de muncă;
c) la obţinerea calificativului Bine aferent ultimului an de activitate, în calitate de cadru didactic în sistemul de învăţământ preuniversitar.
(2) Pe perioada suspendării, cadrul didactic îşi păstrează calitatea de membru al Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar şi nu este radiat din Registrul formatorilor.
ART. 8
Încetarea calităţii de membru în Corpul naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar şi radierea din Registrul formatorilor se realizează în una dintre următoarele situaţii:
a) la solicitarea scrisă a cadrului didactic;
b) la încetarea contractului individual de muncă în învăţământul preuniversitar;
c) la obţinerea calificativului Satisfăcător/Nesatisfăcător aferent ultimului an de activitate, în calitate de cadru didactic în sistemul de învăţământ preuniversitar;
d) la sancţionarea disciplinară, în conformitate cu prevederile art. 280 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 9
(1) Calitatea de membru al Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar nu implică în mod automat drepturi financiare.
(2) Drepturile financiare sunt subsecvente desfăşurării activităţii de formator şi se stabilesc prin clauze contractuale specifice fiecărui program de formare.
(3) Pentru programele PROF III şi PROF IV, desfăşurate în cadrul proiectului PROF, activitatea de formator realizată, ca urmare a dobândirii calităţii de membru al Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar, de către cadrele didactice înscrise în Registrul formatorilor, nu este remunerată.
ART. 10
Direcţia formare continuă din cadrul Direcţiei generale management resurse umane şi reţea şcolară, casele corpului didactic, unităţile de învăţământ componente ale bazelor de practică pedagogică, unităţile de învăţământ componente ale consorţiilor şcolare coordonate de şcolile de aplicaţie din reţeaua naţională şi persoanele înscrise în Registrul formatorilor, în calitate de membri ai Corpului naţional de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învăţământul preuniversitar, duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 11
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei,
Ligia Deca
Bucureşti, 31 octombrie 2022.
Nr. 6.177.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: