Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6.177 din 22 august 2024  privind aprobarea unor programe pentru susţinerea examenului naţional de bacalaureat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 6.177 din 22 august 2024 privind aprobarea unor programe pentru susţinerea examenului naţional de bacalaureat

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 865 din 29 august 2024
    În conformitate cu prevederile art. 60, 102 şi art. 248 alin. (5) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    în baza Ordinului ministrului educaţiei nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior, cu modificările ulterioare, precum şi a Ordinului ministrului educaţiei nr. 5.153/2021 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul liceal, a Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.019/2022 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul liceal, respectiv a Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.908/2023 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul gimnazial şi liceal,
    luând în considerare Referatul de aprobare al Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie nr. 2.791 din 20.08.2024,
    având în vedere prevederile art. 6 lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 277/2020 privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie,
    în temeiul art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei,
    ministrul educaţiei emite prezentul ordin.
    ART. 1
    Se aprobă programele pentru susţinerea examenului naţional de bacalaureat din învăţământul preuniversitar, valabile începând cu sesiunea 2025, pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, prevăzute în anexele nr. 1-3, care fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2
    Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală minorităţi şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie şi inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 3
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul educaţiei,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 22 august 2024.
    Nr. 6.177.
    ANEXA

    PROGRAMA DE EXAMEN
    pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară
    - Filiera tehnologică -
    I. STATUTUL DISCIPLINEI
    Prezenta programă este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară după cum urmează: pentru clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.153/2021 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul liceal, pentru clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.019/2022 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul liceal, şi pentru clasele XI-XII, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.908/2023 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul gimnazial şi liceal.
    În evaluarea competenţelor se vor urmări permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (Editura Univers Enciclopedic Gold, ediţia a III-a revăzută şi adăugită, 2021 - DOOM3), Dicţionarul explicativ al limbii române etc.
    Proba scrisă vizează competenţele de receptare şi de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun în scris strategii şi reguli de exprimare orală) şi conţinuturi asociate acestora, în conformitate cu programele şcolare pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară: filiera tehnologică.
    Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română se aplică în receptarea mesajelor orale şi scrise şi în producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ etc.) exersate în cadrul învăţământului liceal. Subiectele cuprind texte literare şi nonliterare, la prima vedere, precum şi itemii corespunzători evaluării competenţelor din prezenta programă. Subiectele vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea integrală a acestora în maximum 10-15 minute.

    II. COMPETENŢE DE EVALUAT
    1. Receptarea mesajului oral şi scris, în diferite situaţii de comunicare
    1.1. Înţelegerea globală a mesajului oral sau scris, formulat într-un limbaj standard sau colocvial, pe subiecte de diferite grade de complexitate, în texte literare şi nonliterare
    1.2. Identificarea unor informaţii esenţiale şi de detaliu dintr-un discurs oral sau scris pe teme din diverse sfere de interes
    1.3. Sesizarea atitudinii şi a opiniei vorbitorului faţă de mesajul oral sau scris
    1.4. Analiza trăsăturilor specifice diferitelor tipare textuale/tipuri de discurs
    1.5. Recunoaşterea diferitelor structuri discursive dintr-un mesaj oral sau scris şi/sau a registrului în care este formulat mesajul
    1.6. Realizarea lecturii unor texte literare/nonliterare pe teme abstracte şi complexe, ca activitate independentă

    2. Producerea mesajului oral şi scris, în diferite situaţii de comunicare
    2.1. Susţinerea unui monolog/a unui discurs public: descrierea experienţelor, oferirea de informaţii, argumentarea unui punct de vedere pe subiecte de diferite grade de complexitate, pornind de la texte nonliterare şi literare
    2.2. Producerea unui text scris: scrierea creativă (relatarea unor experienţe) şi redactarea de eseuri sau rapoarte din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    2.3. Utilizarea strategiilor de producere orală şi scrisă
    2.4. Prezentarea orală sau scrisă a semnificaţiilor explicite şi implicite ale textului nonliterar/literar

    3. Interacţiunea orală şi scrisă
    3.1. Participare la interacţiuni orale, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    3.2. Participarea la interacţiuni scrise, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    3.3. Utilizarea eficientă a strategiilor de interacţiune orală şi scrisă

    4. Medierea culturală în context plurilingv şi pluricultural
    4.1. Facilitarea înţelegerii raportului dintre mesajul global şi informaţiile cu caracter general şi de detaliu, legate de situaţii concrete de viaţă sau desprinse din texte literare/nonliterare, prin realizarea unor prezentări orale/scrise
    4.2. Facilitarea adecvării strategiilor de lectură la specificul textelor literare studiate, în vederea înţelegerii şi a interpretării personalizate a discursului narativ, dramatic şi liric
    4.3. Facilitarea lecturii critice în vederea evaluării modului în care sunt valorificate într-o operă literară structura, limbajul şi diversele procedee retorice
    4.4. Prezentarea orală sau scrisă a raportului dintre informaţiile explicite şi implicite identificate într-un text literar/nonliterar, transpunând informaţiile dintr-un tip de comunicare în altul
    4.5. Facilitarea lecturii critice în vederea evaluării modului în care sunt valorificate într-o operă literară structura, limbajul şi diversele procedee retorice, formularea argumentată a asemănărilor şi a deosebirilor dintre mesajele unor texte literare/nonliterare
    4.6. Facilitarea comunicării în compararea unor puncte divergente de interpretare a textelor literare
    4.7. Stabilirea unor legături între experienţa de lectură şi experienţa de viaţă, pentru compararea propriilor principii şi valori cu principiile şi valorile celuilalt
    4.8. Stimularea dialogului intercultural, prin exprimarea înţelegerii şi a aprecierii faţă de sentimentele şi opiniile celuilalt
    4.9. Facilitarea comunicării în contexte care actualizează puncte de vedere divergente, urmărindu-se asigurarea consensului
    4.10. Manifestarea sensibilităţii şi a respectului faţă de alteritate, în scopul promovării diversităţii culturale prin valorificarea textelor literare şi nonliterare din spaţii culturale diferite


    III. CONŢINUTURI
    1. Teme
    - Stil de viaţă sănătos
    – Tehnologiile în viaţa noastră
    – Adolescenţi printre cărţi
    – Imaginea de sine în adolescenţă (natura umană, lumea sentimentelor, personalitatea)
    – Orientarea în carieră
    – Mediul înconjurător (surse de energie, dezastre naturale)
    – Experienţele fundamentale ale existenţei
    – Subiect şi alteritate
    – Tradiţie şi modernitate

    2. Concepte
    Conţinuturile prevăzute în programele şcolare pentru clasele a IX-a şi a X-a vor fi selectate din perspectiva evaluării competenţelor specifice.
    Conţinuturile din programele şcolare pentru clasele a XI-a şi a XII-a prin care se vor evalua competenţele specifice sunt:
    • discurs narativ:
    - fir narativ; plan narativ; personaj; particularităţi de construcţie a personajului; conflict; indici spaţio-temporali; perspectiva narativă; narator;
    – semnificaţiile discursului narativ;

    • discurs dramatic:
    - didascalii; limbajul dramatic; act, scenă, replică, autorul/personajul ca enunţiator real/fictiv, particularităţi de construcţie a personajului; conflict;
    – semnificaţiile discursului dramatic;

    • discurs liric:
    - tipul de lirism; autor/eu liric/ipostaze lirice; elemente de versificaţie; limbaj artistic (imagini artistice; procedee artistice);
    – semnificaţiile discursului liric;

    • titlu, incipit, simbol central, temă şi motiv literar, viziune despre lume;
    • specii literare;
    • curente culturale/literare şi orientări tematice;
    • contexte istorice şi socioculturale.


    3. Patrimoniu cultural şcolar (autori canonici)
    - Mihai Eminescu
    – I. L. Caragiale
    – Ioan Slavici
    – Ion Creangă
    – George Bacovia
    – Lucian Blaga
    – Tudor Arghezi
    – Liviu Rebreanu
    – Camil Petrescu
    – George Călinescu
    – Mihail Sadoveanu
    – Marin Preda
    – Marin Sorescu
    – Nichita Stănescu

    NOTĂ:
    Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2025 se elaborează în baza prevederilor prezentei programe.



    ANEXA

    PROGRAMA DE EXAMEN
    pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară
    Filiera teoretică - profil real
    Filiera vocaţională - toate profilurile şi specializările, cu excepţia profilului pedagogic
    I. STATUTUL DISCIPLINEI
    Prezenta programă este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară după cum urmează: pentru clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.153/2021 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul liceal, pentru clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.019/2022 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline din învăţământul liceal, şi pentru clasele XI-XII, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.908/2023 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul gimnazial şi liceal.
    În evaluarea competenţelor şi a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (Editura Univers Enciclopedic Gold, ediţia a III-a revăzută şi adăugită, 2021 - DOOM3), Dicţionarul explicativ al limbii române etc.
    Proba scrisă vizează competenţele de receptare şi de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun în scris strategii şi reguli de exprimare orală) şi conţinuturi asociate acestora, în conformitate cu programele şcolare pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară: filiera teoretică - profil real, filiera vocaţională - toate profilurile şi specializările (cu excepţia profilului pedagogic).
    Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română se aplică în receptarea mesajelor orale şi scrise şi în producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ etc.) exersate în cadrul învăţământului liceal. Subiectele cuprind texte literare şi nonliterare, la prima vedere, precum şi itemii corespunzători evaluării competenţelor din prezenta programă. Subiectele vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea integrală a acestora în maximum 10-15 minute.

    II. COMPETENŢE DE EVALUAT
    1. Receptarea mesajului oral şi scris, în diferite situaţii de comunicare
    1.1. Înţelegerea globală a mesajului oral sau scris, formulat într-un limbaj standard sau colocvial, pe subiecte de diferite grade de complexitate, în texte literare şi nonliterare
    1.2. Identificarea unor informaţii esenţiale şi de detaliu dintr-un discurs oral sau scris pe teme din diverse sfere de interes
    1.3. Sesizarea atitudinii şi a opiniei vorbitorului faţă de mesajul oral sau scris
    1.4. Analiza trăsăturilor specifice diferitelor tipare textuale/ tipuri de discurs
    1.5. Recunoaşterea diferitelor structuri discursive dintr-un mesaj oral sau scris şi/sau a registrului în care este formulat mesajul
    1.6. Realizarea lecturii unor texte literare/nonliterare pe teme abstracte şi complexe, ca activitate independentă

    2. Producerea mesajului oral şi scris, în diferite situaţii de comunicare
    2.1. Susţinerea unui monolog/a unui discurs public: descrierea experienţelor, oferirea de informaţii, argumentarea unui punct de vedere pe subiecte de diferite grade de complexitate, pornind de la texte nonliterare şi literare
    2.2. Producerea unui text scris: scrierea creativă (relatarea unor experienţe) şi redactarea de eseuri sau rapoarte din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    2.3. Utilizarea strategiilor de producere orală şi scrisă
    2.4. Prezentarea orală sau scrisă a semnificaţiilor explicite şi implicite ale textului nonliterar/literar

    3. Interacţiunea orală şi scrisă
    3.1. Participarea la interacţiuni orale, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    3.2. Participarea la interacţiuni scrise, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    3.3. Utilizarea eficientă a strategiilor de interacţiune orală şi scrisă

    4. Medierea culturală în context plurilingv şi pluricultural
    4.1. Facilitarea înţelegerii raportului dintre mesajul global şi informaţiile cu caracter general şi de detaliu, legate de situaţii concrete de viaţă sau desprinse din texte literare/nonliterare, prin realizarea unor prezentări orale/scrise
    4.2. Facilitarea adecvării strategiilor de lectură la specificul textelor literare studiate, în vederea înţelegerii şi a interpretării personalizate a discursului narativ, dramatic şi liric
    4.3. Facilitarea lecturii critice în vederea evaluării modului în care sunt valorificate într-o operă literară structura, limbajul şi diversele procedee retorice
    4.4. Prezentarea orală sau scrisă a raportului dintre informaţiile explicite şi implicite identificate într-un text literar/nonliterar, transpunând informaţiile dintr-un tip de comunicare în altul
    4.5. Facilitarea interpretării personalizate a relaţiilor dintre o operă studiată şi contextul cultural în care a apărut aceasta, în scopul valorificării valenţelor cultural-identitare ale literaturii române, prin referire la curente literare/contexte culturale
    4.6. Formularea, în scris sau oral, a unui răspuns personal şi/sau critic faţă de texte literare şi nonliterare
    4.7. Formularea argumentată a asemănărilor şi a deosebirilor dintre mesajele unor texte literare/nonliterare
    4.8. Facilitarea comunicării în compararea unor puncte divergente de interpretare a textelor literare
    4.9. Stabilirea unor legături între experienţa de lectură şi experienţa de viaţă, pentru compararea propriilor principii şi valori cu principiile şi valorile celuilalt
    4.10. Explicarea referinţelor socioculturale şi sociolingvistice la care face trimitere un text literar/nonliterar
    4.11. Valorificarea valenţelor cultural-identitare ale limbii în diverse contexte
    4.12. Facilitarea comunicării în contexte care actualizează puncte de vedere divergente, urmărindu-se asigurarea consensului
    4.13. Manifestarea sensibilităţii şi a respectului faţă de alteritate, în scopul promovării diversităţii culturale prin valorificarea textelor literare şi nonliterare din spaţii culturale diferite


    III. CONŢINUTURI
    1. Teme
    - Stil de viaţă sănătos
    – Tehnologiile în viaţa noastră
    – Adolescenţi printre cărţi
    – Imaginea de sine în adolescenţă (natura umană, lumea sentimentelor, personalitatea)
    – Orientarea în carieră
    – Mediul înconjurător (surse de energie, dezastre naturale)
    – Experienţele fundamentale ale existenţei
    – Subiect şi alteritate
    – Tradiţie şi modernitate

    2. Concepte
    Conţinuturile prevăzute în programele şcolare pentru clasele a IX-a şi a X-a vor fi selectate din perspectiva evaluării competenţelor specifice.
    Conţinuturile din programele şcolare pentru clasele a XI-a şi a XII-a prin care se vor evalua competenţele specifice sunt:
    • discurs narativ:
    - fir narativ; plan narativ; personaj; particularităţi de construcţie a personajului; conflict; indici spaţio-temporali; perspectiva narativă; narator;
    – semnificaţiile discursului narativ;

    • discurs dramatic:
    - didascalii; limbajul dramatic; act, scenă, replică, autorul/personajul ca enunţiator real/fictiv, particularităţi de construcţie a personajului; conflict;
    – semnificaţiile discursului dramatic;

    • discurs liric:
    - tipul de lirism; autor/eu liric/ipostaze lirice; elemente de versificaţie; limbaj artistic (imagini artistice; procedee artistice);
    – semnificaţiile discursului liric;

    • titlu, incipit, simbol central, temă şi motiv literar, viziune despre lume;
    • specii literare;
    • curente culturale/literare şi orientări tematice;
    • contexte istorice şi socioculturale.


    3. Patrimoniu cultural şcolar (autori canonici)
    - Mihai Eminescu
    – I. L. Caragiale
    – Ioan Slavici
    – Ion Creangă
    – George Bacovia
    – Lucian Blaga
    – Tudor Arghezi
    – Liviu Rebreanu
    – Camil Petrescu
    – George Călinescu
    – Mihail Sadoveanu
    – Marin Preda
    – Marin Sorescu
    – Nichita Stănescu

    NOTĂ:
    Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2025 se elaborează în baza prevederilor prezentei programe.



    ANEXA

    PROGRAMA DE EXAMEN
    pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară
    Filiera teoretică - profil umanist
    Filiera vocaţională - profil pedagogic
    I. STATUTUL DISCIPLINEI
    Prezenta programă este realizată în conformitate cu prevederile din programele şcolare pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, după cum urmează: pentru clasa a IX-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.153/2021 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul liceal, pentru clasa a X-a, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.019/2022 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul liceal, şi pentru clasele XI-XII, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.908/2023 privind aprobarea de programe şcolare pentru discipline de studiu din învăţământul gimnazial şi liceal.
    În evaluarea competenţelor şi a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (Editura Univers Enciclopedic Gold, ediţia a III-a revăzută şi adăugită, 2021 - DOOM3), Dicţionarul explicativ al limbii române etc.
    Proba scrisă vizează competenţele de receptare şi de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun în scris strategii şi reguli de exprimare orală) şi conţinuturi asociate acestora, în conformitate cu programele şcolare pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară: filiera teoretică - profil umanist, filiera vocaţională - profil pedagogic.
    Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română se aplică în receptarea mesajelor orale şi scrise şi în producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ etc.) exersate în cadrul învăţământului liceal. Subiectele cuprind texte literare şi nonliterare, la prima vedere, precum şi itemii corespunzători evaluării competenţelor din prezenta programă. Subiectele vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea integrală a acestora în maximum 10-15 minute.

    II. COMPETENŢE DE EVALUAT
    1. Receptarea mesajului oral şi scris, în diferite situaţii de comunicare
    1.1. Înţelegerea globală a mesajului oral sau scris, formulat într-un limbaj standard sau colocvial, pe subiecte de diferite grade de complexitate, în texte literare şi nonliterare
    1.2. Identificarea unor informaţii esenţiale şi de detaliu dintr-un discurs oral sau scris pe teme din diverse sfere de interes
    1.3. Sesizarea atitudinii şi a opiniei vorbitorului faţă de mesajul oral sau scris
    1.4. Analiza trăsăturilor specifice diferitelor tipare textuale/ tipuri de discurs
    1.5. Recunoaşterea diferitelor structuri discursive dintr-un mesaj oral sau scris şi/sau a registrului în care este formulat mesajul
    1.6. Realizarea lecturii unor texte literare/nonliterare pe teme abstracte şi complexe, ca activitate independentă

    2. Producerea mesajului oral şi scris, în diferite situaţii de comunicare
    2.1. Susţinerea unui monolog/a unui discurs public: descrierea experienţelor, oferirea de informaţii, argumentarea unui punct de vedere pe subiecte de diferite grade de complexitate, pornind de la texte nonliterare şi literare
    2.2. Producerea unui text scris: scrierea creativă (relatarea unor experienţe) şi redactarea de eseuri sau rapoarte din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    2.3. Utilizarea strategiilor de producere orală şi scrisă
    2.4. Prezentarea orală sau scrisă a semnificaţiilor explicite şi implicite ale textului nonliterar/literar

    3. Interacţiunea orală şi scrisă
    3.1. Participare la interacţiuni orale, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    3.2. Participarea la interacţiuni scrise, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare şi nonliterare
    3.3. Utilizarea eficientă a strategiilor de interacţiune orală şi scrisă

    4. Medierea culturală în context plurilingv şi pluricultural
    4.1. Facilitarea înţelegerii raportului dintre mesajul global şi informaţiile cu caracter general şi de detaliu, legate de situaţii concrete de viaţă sau desprinse din texte literare/nonliterare, prin realizarea unor prezentări orale/scrise
    4.2. Facilitarea adecvării strategiilor de lectură la specificul textelor literare studiate, în vederea înţelegerii şi a interpretării personalizate a discursului narativ, dramatic şi liric
    4.3. Facilitarea lecturii critice în vederea evaluării modului în care sunt valorificate într-o operă literară structura, limbajul şi diversele procedee retorice
    4.4. Prezentarea orală sau scrisă a raportului dintre informaţiile explicite şi implicite identificate într-un text literar/nonliterar, transpunând informaţiile dintr-un tip de comunicare în altul
    4.5. Facilitarea interpretării personalizate a relaţiilor dintre o operă studiată şi contextul cultural în care a apărut aceasta, în scopul valorificării valenţelor cultural-identitare ale literaturii române, prin referire la curente literare/contexte culturale
    4.6. Formularea, în scris sau oral, a unui răspuns personal şi/sau critic faţă de texte literare şi nonliterare
    4.7. Formularea argumentată a asemănărilor şi a deosebirilor dintre mesajele unor texte literare/nonliterare
    4.8. Facilitarea comunicării în compararea unor puncte divergente de interpretare a textelor literare
    4.9. Stabilirea unor legături între experienţa de lectură şi experienţa de viaţă, pentru compararea propriilor principii şi valori cu principiile şi valorile celuilalt
    4.10. Explicarea referinţelor socioculturale şi sociolingvistice la care face trimitere un text literar/nonliterar
    4.11. Valorificarea valenţelor cultural-identitare ale limbii în diverse contexte
    4.12. Facilitarea comunicării în contexte care actualizează puncte de vedere divergente, urmărindu-se asigurarea consensului
    4.13. Manifestarea sensibilităţii şi a respectului faţă de alteritate, în scopul promovării diversităţii culturale prin valorificarea textelor literare şi nonliterare din spaţii culturale diferite


    III. CONŢINUTURI
    1. Teme
    - Stil de viaţă sănătos
    – Tehnologiile în viaţa noastră
    – Adolescenţi printre cărţi
    – Imaginea de sine în adolescenţă (natura umană, lumea sentimentelor, personalitatea)
    – Orientarea în carieră
    – Mediul înconjurător (surse de energie, dezastre naturale)
    – Experienţele fundamentale ale existenţei
    – Subiect şi alteritate
    – Tradiţie şi modernitate

    2. Concepte
    Conţinuturile prevăzute în programele şcolare pentru clasele a IX-a şi a X-a vor fi selectate din perspectiva evaluării competenţelor specifice.
    Conţinuturile din programele şcolare pentru clasele a XI-a şi a XII-a prin care se vor evalua competenţele specifice sunt:
    • discurs narativ:
    - fir narativ; plan narativ; personaj; particularităţi de construcţie a personajului; conflict; indici spaţio-temporali; perspectiva narativă; narator;
    – semnificaţiile discursului narativ;

    • discurs dramatic:
    - didascalii; limbajul dramatic; act, scenă, replică, autorul/personajul ca enunţiator real/fictiv, particularităţi de construcţie a personajului; conflict;
    – semnificaţiile discursului dramatic;

    • discurs liric:
    - tipul de lirism; autor/eu liric/ipostaze lirice; elemente de versificaţie; limbaj artistic (imagini artistice; procedee artistice);
    – semnificaţiile discursului liric;

    • titlu, incipit, simbol central, temă şi motiv literar, viziune despre lume;
    • specii literare;
    • curente culturale/literare şi orientări tematice;
    • contexte istorice şi socioculturale;
    • stilul direct, stilul indirect, stilul indirect liber;
    • lirismul obiectiv şi lirismul subiectiv;
    • discursul critic;
    • dinamica fenomenului literar/cultural în diferite epoci.


    3. Patrimoniu cultural şcolar (autori canonici)
    - Mihai Eminescu
    – I. L. Caragiale
    – Ioan Slavici
    – Ion Creangă
    – George Bacovia
    – Lucian Blaga
    – Tudor Arghezi
    – Liviu Rebreanu
    – Camil Petrescu
    – George Călinescu
    – Mihail Sadoveanu
    – Marin Preda
    – Marin Sorescu
    – Nichita Stănescu

    NOTĂ:
    Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2025 se elaborează în baza prevederilor prezentei programe.


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016