Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 6.158 din 22 decembrie 2016 privind aprobarea Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România
EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 5 ianuarie 2017
În temeiul prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 44/2016 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă Planul de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Planul de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România reprezintă documentul de politică publică al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice care cuprinde obiectivele, măsurile strategice şi calendarul activităţilor menite să prevină şi să elimine orice formă de segregare şcolară din sistemul de educaţie din România.
ART. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei naţionale
şi cercetării ştiinţifice,
Mircea Dumitru
Bucureşti, 22 decembrie 2016.
Nr. 6.158.
ANEXĂ
PLAN DE ACŢIUNE
pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii
educaţionale în unităţile de învăţământ
preuniversitar din România
Planul de acţiune pentru desegregare şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România reprezintă documentul de politică publică care cuprinde obiectivele, măsurile strategice şi calendarul activităţilor menite să prevină şi să elimine orice formă de segregare şcolară din sistemul de educaţie din România.
Pentru implementarea Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România, având în vedere complexitatea activităţilor şi necesitatea unor abordări transsectoriale şi integrate, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice poate încheia protocoale de colaborare cu Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, cu organizaţii neguvernamentale sau cu alţi parteneri educaţionali.
România 2016 - stare de fapt
Fenomenele de segregare şcolară au fost insuficient analizate, nu au făcut obiectul unor evaluări sistematice, iar cadrul juridic în vigoare a fost prea puţin folosit pentru implementarea unor măsuri consecvente privind desegregarea şcolară. Deşi există câteva cercetări privind segregarea şcolară a elevilor romi (unde amploarea estimată a fenomenelor de segregare şcolară atinge cote alarmante), practic la nivelul sistemului de educaţie din România nu există date statistice privind alte forme de segregare şcolară (segregarea şcolară a copiilor cu dizabilităţi, segregarea şcolară a elevilor pe criteriul statutului socioeconomic al familiilor etc.). Ca atare, sunt necesare monitorizarea tuturor acestor forme de segregare şcolară (despre care există indicii furnizate în diferite cercetări sau în cadrul inspecţiilor şcolare) şi elaborarea unor metodologii de monitorizare, prevenţie şi intervenţie specifice fiecărui criteriu de segregare.
Datele de cercetare existente ne arată că:
- în 2007-2008 dintr-un grup de 90 de şcoli, în 67% din aceste şcoli erau prezente fenomene de segregare şcolară*1);
──────────
*1) UNICEF, Romani CRISS, 2008.
──────────
- în 2015, un raport al Comisiei Europene semnala că "26% dintre elevii romi din România învaţă în clase separate etnic"*2);
──────────
*2) Education and Training Monitor - Romania 2015, European Commission, 2015.
──────────
- în anul şcolar 2015-2016 o monitorizare a segregării şcolare a elevilor romi în Regiunea Nord-Est (la nivel de unitate de învăţământ, la nivel de clădiri, la nivel de clase şi la nivelul ultimelor două bănci) atrage atenţia că într-o şcoală din 5 se manifestă cel puţin una dintre cele patru forme de segregare şcolară a elevilor romi*3) (20,1%, respectiv 82 de unităţi de învăţământ preuniversitar din cele 407 care au furnizat suficiente date pe baza cărora să poată fi analizate diferitele forme de segregare şcolară a elevilor romi);
──────────
*3) Centrul de Advocacy şi Drepturile Omului (CADO), 2016.
──────────
- o altă cercetare derulată în 2009-2010 în 100 de şcoli şi grădiniţe din 20 de judeţe demonstrează o puternică corelaţie între şcolile unde se manifestă fenomene de segregare şcolară a elevilor romi şi calitatea redusă a educaţiei*4);
──────────
*4) UNICEF, Agenţia de Dezvoltare Comunitară "Împreună", 2010.
──────────
- alte cercetări în acest domeniu au evidenţiat că mixarea elevilor (pe criteriul etnic, al statutului socioeconomic al familiilor, al performanţelor şcolare etc.) nu impietează cu nimic asupra performanţelor şcolare ale elevilor cu rezultate şcolare bune, în schimb contribuie semnificativ la îmbunătăţirea performanţelor şcolare ale elevilor cu rezultate şcolare mai slabe, la incluziunea educaţională eficace a elevilor din grupuri vulnerabile, la consolidarea unui etos şcolar incluziv şi la creşterea pe ansamblul unităţii şcolare a performanţelor educaţionale şi a dezvoltării competenţelor cognitive şi noncognitive ale tuturor elevilor etc.
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice propune următoarele obiective şi măsuri strategice pentru prevenirea şi eliminarea oricărei forme de segregare şcolară din unităţile de învăţământ preuniversitar (indiferent de criteriul de segregare: segregare pe criteriul etnic, segregare pe criteriul performanţelor şcolare, al statutului socioeconomic al familiilor, mediului de rezidenţă, dizabilităţii, cerinţelor educaţionale speciale):
- Obiectivul 1: Completarea/Modificarea cadrului legislativ privind desegregarea şcolară în România
● Măsura 1.1. Modificarea Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.540/2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi şi aprobarea Metodologiei pentru prevenirea şi eliminarea segregării şcolare a copiilor romi, ca act normativ cadru pentru interzicerea tuturor formelor de segregare şcolară (prin includerea în definiţia segregării şcolare a celorlalte forme de segregare şcolară - segregare pe criteriul performanţelor şcolare, al statutului socioeconomic al familiilor, mediului de rezidenţă, dizabilităţii, cerinţelor educaţionale speciale; prin completarea cadrului legal existent cu indicatori relevanţi privind calitatea educaţiei şi cu sancţiuni specifice şi relevante; prin elaborarea şi adoptarea, ca anexe, a metodologiilor de monitorizare, prevenţie şi intervenţie, specifice fiecărui criteriu de segregare şcolară etc.)
Termen de implementare: Modificarea Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.540/2007 - decembrie 2016; elaborarea metodologiilor specifice fiecărei forme de segregare şcolară - mai 2017
● Măsura 1.2. Analizarea şi modificarea Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.555/2011 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională, cu modificările şi completările ulterioare, în privinţa normării consilierului şcolar (astfel încât să se asigure o intervenţie eficientă şi eficace a consilierului şcolar)
Termen de implementare: martie 2017
● Măsura 1.3. Constituirea unui grup de lucru pentru analizarea şi modificarea următoarelor acte normative:
- Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.574/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, cu modificările ulterioare;
- Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.573/2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat;
- Hotărârea Guvernului nr. 136/2016 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preşcolar şi stabilirea finanţării de bază de la bugetul de stat, din sume defalcate din T.V.A. prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preşcolar, pentru toţi preşcolarii şi elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi confesional acreditat, precum şi pentru cei din învăţământul profesional şi liceal acreditat, particular şi confesional (introducerea unui indice de corecţie pentru standardul de cost calculat per elev în funcţie de numărul elevilor cu CES/dizabilitate).
Grupul de lucru va fi constituit din psihopedagogi, cadre didactice, reprezentanţi ai autorităţilor locale, ai ONG-urilor (inclusiv ai ONG-urilor rome), Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) etc. şi va avea ca priorităţi tematice: evaluarea copiilor în vederea orientării şcolare, orientarea şcolară a copiilor cu dizabilităţi către şcolile de masă sau către reţeaua şcolilor-pilot incluzive, introducerea conceptului de mediu minim restrictiv în educaţie, posibilitatea elevilor cu CES/dizabilitate de a urma simultan cursuri/ore în mai multe tipuri de unităţi de educaţie în funcţie de particularităţile sale, elaborarea algoritmului de reducere a numărului de copii în clasele unde există elevi cu dizabilităţi, analizarea motivelor care au dus la suprareprezentarea copiilor romi în şcolile speciale etc.
Grupul de lucru se va focaliza şi pe elaborarea unui set de instrucţiuni privind modalitatea de tranziţie graduală a elevilor din şcolile speciale către şcolile de masă (sau şcoli-pilot incluzive), reorganizarea şcolilor speciale pentru a creşte ponderea numărului de ore şi specialişti în reabilitare şi terapii compensatorii, reglementarea funcţiilor de manager educaţional de caz care elaborează planul individualizat de educaţie şi urmăreşte evoluţia copilului, înfiinţarea unei comisii de facilitare a tranziţiei elevilor cu dizabilităţi către învăţământul postliceal/universitar/piaţa muncii etc.
Termen de implementare: martie 2017
- Obiectivul 2: Creşterea calităţii serviciilor educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România
● Măsura 2.1. Realizarea, în baza unei cercetări bazate pe colectarea de date din toate unităţile de învăţământ preuniversitar din România, a unei hărţi a segregării educaţionale - Harta segregării şcolare din România (datele colectate vor fi dezagregate pe vârstă, gen, etnie, mediu de rezidenţă, statut socioeconomic al familiei, dizabilitate, performanţă şcolară)
Termen de implementare: august 2017
● Măsura 2.2. Realizarea şi implementarea unui plan strategic naţional privind desegregarea şcolară (care va cuprinde măsuri pentru prevenirea şi combaterea tuturor formelor de segregare şcolară), pe baza cercetării desfăşurate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice în toate unităţile de învăţământ preuniversitar din România
Termen de implementare: realizarea planului strategic - septembrie 2017; implementarea planului strategic - septembrie 2017
- Obiectivul 3: Formarea resurselor umane din unităţile de învăţământ preuniversitar segregate identificate la nivel naţional
● Măsura 3.1. Includerea în planul strategic naţional a unei componente sectoriale privind formarea resurselor umane din sistemul de educaţie
Termen de implementare: septembrie 2017
● Măsura 3.2. Selectarea personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile de învăţământ preuniversitar cuprinse în Harta segregării şcolare din România care vor participa la programe de formare
Termen de implementare: septembrie 2017/anual
● Măsura 3.3. Formarea cadrelor didactice şi a managerilor din unităţile de învăţământ preuniversitar (cu prioritate a celor cuprinşi în Harta segregării şcolare din România) în domeniile managementului şcolar, calităţii educaţiei, educaţiei incluzive şi nediscriminării, interculturalităţii şi atragerii şi gestionării de fonduri (fonduri sociale şi de investiţii europene - FSIE, ERASMUS+, Fond ONG etc.)
Termen de implementare: octombrie 2017
● Măsura 3.4. Elaborarea unui program de schimb de experienţă între unităţile de învăţământ preuniversitar cuprinse în Harta segregării şcolare din România şi unităţile de învăţământ preuniversitar - model de bune practici
Termen de implementare: septembrie 2017
- Obiectivul 4: Dezvoltarea unui sistem de stimulare a resurselor umane din unităţile de învăţământ preuniversitar segregate
● Măsura 4.1. Identificarea şi implementarea unui pachet de măsuri pentru stimularea şi atragerea resursei umane de calitate în unităţile de învăţământ preuniversitar segregate prin oferirea de facilităţi şi alte stimulente
Termen de implementare: identificarea pachetului de măsuri - iunie 2017; implementarea pachetului de măsuri - septembrie 2017
- Obiectivul 5: Dezvoltarea unor măsuri complementare de prevenire şi combatere a discriminării sau segregării şcolare în unităţile de învăţământ din România
● Măsura 5.1. Revizuirea şi punerea în practică a Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.529/2007 privind dezvoltarea problematicii diversităţii în curriculumul naţional şi introducerea elementelor istorice, lingvistice şi cultural-identitare ale comunităţii locale în activitatea didactică a şcolii
Termen de implementare: aprilie 2017
● Măsura 5.2. Analizarea şi modificarea corespunzătoare a curriculumului prin introducerea elementelor istorice, lingvistice şi cultural-identitare ale minorităţilor
Termen de implementare: august 2017
● Măsura 5.3. Dezvoltarea unor programe de formare interculturală iniţială, la nivelul universităţilor, şi continuă, prin oferta casei corpului didactic, a cadrelor didactice şi a personalului didactic auxiliar în vederea înţelegerii elementelor istorice, lingvistice şi cultural-identitare ale minorităţilor şi pentru prevenirea discriminării
Termen de implementare: august 2017
● Măsura 5.4. Promovarea stimei de sine şi a educaţiei incluzive prin activităţi centrate pe nevoile elevului:
- dezvoltarea unor programe de promovare a stimei de sine şi a educaţiei incluzive;
- redactarea de materiale dedicate promovării stimei de sine şi educaţiei incluzive în rândul elevilor.
Termen de implementare: martie 2017
● Măsura 5.5. Proiectarea şi implementarea unui program naţional multianual pentru prevenirea discriminării, rasismului, antisemitismului, antiţigănismului, homofobiei şi a violenţei şi bullying-ului în unităţile de învăţământ din România
Termen de implementare: februarie 2017
● Măsura 5.6. Dezvoltarea parteneriatului şcoală-părinţi în unităţile de învăţământ preuniversitar identificate ca fiind segregate, prin realizarea: a) proiectării şi derulării de cursuri de educaţie parentală dedicate părinţilor ai căror copii sunt elevi în unităţile de învăţământ preuniversitar segregate; b) stabilirii unui proces de consiliere cu elevii care au fost victime ale segregării şcolare; c) elaborării unui proces de dezvoltare a unui parteneriat între şcoală şi părinţi în unităţile de învăţământ preuniversitar incluse în Harta segregării şcolare din România
Termen de implementare: martie 2017
- Obiectivul 6: Creşterea calităţii serviciilor educaţionale în sensul relevanţei etnice a acestora prin pozitivarea imaginii de sine etnice a copiilor romi
● Măsura 6.1. Identificarea, după criterii referitoare la calitatea serviciilor educaţionale oferite, a acelor şcoli-model cu predare în limba romani
Termen de implementare: martie 2017
● Măsura 6.2. Desfăşurarea de programe educaţionale de suport (şcoală după şcoală, mentorat cultural, sprijin educaţional intensiv, educaţie parentală, acordarea de burse de studiu şi de excelenţă etc.) în şcolile-model cu predare în limba romani
Termen de implementare: aprilie 2017
● Măsura 6.3. Campanii de promovare a şcolilor-model cu predare în limba romani
Termen de implementare: martie 2017
● Măsura 6.4. Înfiinţarea unor secţii bilingve (cu predare în limbile română şi romani) şi cu specializare pe limba, istoria şi cultura romani, în cadrul unui liceu-model
Termen de implementare: august 2017
- Obiectivul 7: Monitorizarea şi evaluarea permanentă a măsurilor cuprinse în acest plan de acţiune
● Măsura 7.1. Constituirea, sub coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, a unei Comisii de desegregare şi incluziune educaţională alcătuite din specialişti din cadrul ministerului, mediului academic, organizaţiilor neguvernamentale şi altor instituţii relevante
Termen de implementare: martie 2017
● Măsura 7.2. Realizarea unui raport anual privind segregarea şi calitatea serviciilor educaţionale din România
Termen de implementare: august 2017
● Măsura 7.3. Modificarea standardelor de acordare a autorizării, acreditării şi evaluării periodice a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi din perspectiva prevenirii şi combaterii segregării şcolare
Termen de implementare: august 2017
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: