Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 592 din 24 august 2006  privind efectuarea controlului de conformitate cu standardele de comercializare la legumele si fructele proaspete    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 592 din 24 august 2006 privind efectuarea controlului de conformitate cu standardele de comercializare la legumele si fructele proaspete

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 763 din 7 septembrie 2006
ORDIN nr. 592 din 24 august 2006
privind efectuarea controlului de conformitate cu standardele de comercializare la legumele şi fructele proaspete
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOLTÃRII RURALE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 763 din 7 septembrie 2006


Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.148/2001 privind controalele de conformitate cu normele de comercializare care se aplicã în sectorul fructelor şi legumelor proaspete,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
vãzând Referatul de aprobare nr. 232.143 din 1 septembrie 2006, aprobat de conducerea ministerului,

ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Controlul de conformitate cu standardele de calitate se efectueazã în toate stadiile de comercializare a legumelor şi fructelor proaspete dupã prevederile art. 7, 8 şi 9 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2.200/1996 privind organizarea comunã a pieţei legumelor şi fructelor.
ART. 2
Inspecţia de stat pentru controlul tehnic în producerea şi valorificarea legumelor şi fructelor, denumitã în continuare ISCTPVLF, este autoritatea unicã responsabilã pentru coordonarea şi efectuarea controlului de conformitate cu standardele de calitate şi asigurarea contactelor cu Uniunea Europeanã, conform prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
(1) Realizarea bazei de date a operatorilor din sectorul legume şi fructe proaspete reuneşte, în condiţiile definite de prezentul articol, operatorii care participã la comercializarea fructelor şi legumelor, pe întreaga filierã de produs. Prin operator se înţelege orice persoanã fizicã sau juridicã ce deţine fructe ori legume proaspete care fac obiectul standardelor de comercializare în scopul expunerii lor în vederea comercializãrii, punerii în vânzare sau comercializãrii de o altã naturã, în folosul propriu ori în folosul unei terţe persoane, pe teritoriul României şi/sau pentru export. Urmãtorii operatori nu sunt înscrişi în baza de date:
- operatorii a cãror activitate este scutitã de respectarea obligaţiei de conformitate cu standardele de comercializare conform prevederilor art. 3 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2.200/1996 . Astfel, urmãtoarele loturi de legume şi fructe nu se supun standardelor de comercializare:
a) legumele şi fructele expuse sau oferite spre vânzare, livrare ori comercializare de cãtre producãtori în pieţele angro sau în pieţele de producãtori situate în zonele de producţie;
b) legumele şi fructele transportate de la pieţele angro cãtre unitãţile de prelucrare sau cãtre spaţiile de depozitare şi ambalare situate în aceeaşi zonã de producţie;
c) legumele şi fructele vândute ori livrate de cãtre producãtor cãtre unitãţile de prelucrare sau cãtre spaţiile de depozitare ori transportate de la exploataţia sa la unitãţile respective;
d) legumele şi fructele transportate de la spaţiile de depozitare la unitãţile de prelucrare sau ambalare;
e) legumele şi fructele destinate consumului propriu;
- persoanele fizice sau juridice a cãror activitate în sectorul de legume şi fructe este limitatã fie la transportul mãrfurilor, fie la vânzarea cu amãnuntul de cantitãţi mici de legume şi fructe (deţin suprafeţe de pânã la 0,1 ha şi comercializeazã cantitãţi de pânã la 5.000 kg).
(2) Baza de date conţine pentru fiecare operator înregistrat numãrul de înregistrare, numele, adresa, importanţa şi informaţiile necesare clasificãrii sale, în special localizarea sa pe filiera de comercializare, precum şi orice alte informaţii care se desprind din constatãrile efectuate în timpul controalelor de conformitate precedente.
(3) Autoritatea de coordonare asigurã omogenitatea bazei de date şi reactualizarea permanentã a acesteia. Aceste actualizãri sunt efectuate pe baza informaţiilor obţinute în timpul controalelor de conformitate efectuate în toate stadiile de comercializare, de cãtre inspectorii organismelor de control, care constituie o bazã de date la nivel teritorial.
(4) Operatorii sunt obligaţi sã furnizeze informaţiile considerate necesare de cãtre inspectorii organismelor de control pentru constituirea şi actualizarea bazei de date. În baza de date constituitã la nivel teritorial vor fi înregistraţi toţi operatorii care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul judeţului, indiferent dacã operatorul are sau nu sediul central pe teritoriul judeţului respectiv.
(5) Operatorii care nu au domiciliul stabil pe teritoriul naţional, dar care îşi desfãşoarã activitatea de comercializare pe teritoriul României vor fi înregistraţi în baza de date.
(6) Operatorii care nu furnizeazã datele solicitate de ISCTPVLF vor fi sancţionaţi conform legislaţiei în vigoare.
ART. 4
(1) Se instituie un regim de control de conformitate, prin sondaj, a legumelor şi fructelor proaspete cu standardele de comercializare, deţinute de operatori în toate stadiile de comercializare. Regimul de control de conformitate, prin sondaj, se stabileşte în funcţie de o analizã a riscului, astfel încât sã se asigure o frecvenţã suficientã a controalelor, în vederea respectãrii conformitãţii cu standardele de comercializare a fructelor şi legumelor proaspete, pentru fiecare operator în parte. Analiza riscului se stabileşte în funcţie de dimensiunea operatorului, de amplasarea acestuia pe filiera de comercializare, de constatãrile efectuate în timpul controalelor precedente şi de alţi indicatori consideraţi relevanţi, definiţi de autoritatea competentã. Operatorii care condiţioneazã şi ambaleazã legumele şi fructele, mai ales în zona de producţie, vor face obiectul unei frecvenţe mai ridicate a controalelor faţã de alte categorii de operatori. În cazul în care în urma controalelor
efectuate se constatã neconformitãţi, organismele de control vor mãri frecvenţa controalelor la operatorii respectivi.
(2) Operatorii sunt obligaţi sã punã la dispoziţia organismelor de control toate informaţiile solicitate în vederea executãrii în bune condiţii a controalelor de conformitate.
(3) Operatorii care deţin legume şi fructe pentru care sunt adoptate standarde de comercializare nu pot sã expunã aceste produse spre vânzare, nu pot sã le punã în vânzare, sã le vândã, sã le livreze sau sã le comercializeze în orice alt mod pe teritoriul naţional decât dacã acestea sunt conforme cu prevederile standardelor respective şi sunt direct responsabili de respectarea acestor norme.
(4) Loturile de fructe şi legume expediate în vederea comercializãrii pe piaţa internã vor fi obligatoriu sortate, ambalate şi etichetate conform standardelor de comercializare. Informaţiile solicitate prin standardele de comercializare vor fi prezentate în mod lizibil, pe una dintre laturile ambalajului, fie imprimate direct pe acesta, astfel încât sã nu poatã fi şterse, ori pe o etichetã care este parte integrantã din ambalaj. Un exemplu de model de etichetã este prezentat în anexa nr. 1.
(5) În stadiul de comerţ cu amãnuntul, în cazul în care produsele sunt ambalate, informaţiile cerute conform art. 6 din Regulamentul Consiliului nr. 2.200/1996 vor fi prezentate în mod vizibil şi lizibil. Pentru produsele preambalate se indicã în plus faţã de informaţiile prevãzute de standardele de comercializare şi greutatea netã a coletelor. Pentru produsele prezentate în vrac, operatorul trebuie sã expunã în mod vizibil şi lizibil urmãtoarele informaţii: varietatea, originea produsului şi clasa de calitate a acestuia.
(6) Operatorii care asigurã condiţionarea şi expedierea legumelor şi fructelor proaspete supuse standardelor de comercializare şi care oferã, prin sistemul propriu de control (autocontrol), suficiente garanţii pentru asigurarea unui procentaj constant şi ridicat al conformitãţii acestor produse, pot fi autorizaţi pe o perioadã de 3 ani, cu posibilitate de reînnoire, sã aplice pe fiecare colet expediat un numãr de validare eliberat de ISCTPVLF, conform modelului prezentat în anexa nr. 2.
(7) Operatorii care beneficiazã de aceastã posibilitate trebuie sã dispunã de:
- personal de control care a urmat o formã de pregãtire agreatã de autoritatea competentã;
- spaţiu şi echipamente necesare condiţionãrii şi etichetãrii produselor;
- registru care sã cuprindã toate operaţiunile de control de conformitate efectuate asupra loturilor de legume şi fructe proaspete expediate spre comercializare.
Dacã operatorul autorizat nu mai oferã garanţii suficiente pentru asigurarea unui procentaj constant şi ridicat de conformitate sau când una dintre condiţiile de mai sus nu este îndeplinitã, autoritatea competentã retrage aceastã autorizaţie.
(8) Se excepteazã de la respectarea standardelor de comercializare fructele şi legumele expuse, livrate sau comercializate direct de cãtre producãtorii agricoli la centrele de sortare şi ambalare, precum şi în pieţele agroalimentare tradiţionale.
ART. 5
(1) Înainte ca produsele destinate exportului sã pãrãseascã teritoriul naţional cãtre terţe ţãri, organismul de control competent se va asigura, prin controlul de conformitate, cã loturile de fructe şi legume proaspete corespund prevederilor standardelor de comercializare în vigoare. Exportatorii sunt obligaţi sã comunice organismelor de control toate informaţiile pe care acestea din urmã le considerã necesare pentru organizarea şi executarea controalelor. Pentru operatorii care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 4 alin. (4), autoritatea de control competentã poate stabili, pentru fiecare categorie de operatori şi în funcţie de o analizã a riscului, un procent minim de expedieri şi de loturi care vor face obiectul unui control de conformitate în stadiul de export. Acest procent va trebui sã asigure respectarea prevederilor standardelor de comercializare. În cazul în care în timpul controalelor se descoperã nereguli semnificative, organismele de control vor mãri frecvenţa
controalelor la operatorii respectivi.
(2) Organismul de control elibereazã certificatul de conformitate al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 3, pentru fiecare lot destinat exportului pe care îl considerã a fi conform cu standardele de comercializare, în urma operaţiunilor de control.
În cazul în care un export este compus din mai multe loturi, conformitatea acestora poate fi certificatã global, printr-un singur certificat, cu enumerarea distinctã a tuturor loturilor care alcãtuiesc exportul respectiv.
(3) Declaraţia vamalã de export va fi acceptatã de autoritatea vamalã dacã:
- loturile de legume şi fructe proaspete sunt însoţite de certificatul de conformitate menţionat la alin. (2) sau cel menţionat la art. 7 alin. (2);
- autoritatea competentã a informat autoritatea vamalã cã loturile respective au fãcut obiectul eliberãrii unuia dintre cele douã certificate.
ART. 6
(1) Înaintea punerii în circulaţie, toate loturile de fructe şi legume provenite din ţãrile terţe vor fi supuse controlului de conformitate cu standardele de comercializare. Importatorii sunt obligaţi sã comunice organismelor de control informaţiile pe care acestea le considerã necesare pentru organizarea şi executarea controalelor de conformitate.
(2) În stadiul de import, organismul de control competent efectueazã, pentru fiecare lot importat, un control de conformitate şi emite, în caz de constatare a conformitãţii, certificatul al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 3. În cazul în care un import este compus din mai multe loturi, conformitatea acestora poate fi certificatã global, printr-un singur certificat, cu enumerarea distinctã a loturilor care alcãtuiesc importul respectiv.
(3) Autoritatea vamalã autorizeazã punerea în liberã circulaţie a fructelor şi legumelor, dacã mãrfurile sunt însoţite de certificatul de conformitate sau dacã autoritatea de control competentã a informat autoritatea vamalã cã loturile respective au fãcut obiectul eliberãrii certificatului de conformitate. Autoritatea de coordonare şi/sau organismele de control pot solicita organelor vamale orice informaţie necesarã verificãrii conformitãţii cu standardele de comercializare a fructelor şi legumelor destinate consumului în stare proaspãtã, conform prezentului ordin.
(4) Prin derogare de la alin. (1), (2) şi (3), în cazul în care organismul de control competent estimeazã cã riscurile de neconformitate pentru anumite loturi, cu o greutate egalã sau mai micã de 500 kg, sunt scãzute, poate sã nu efectueze controlul la acestea. Mãsura luatã va fi comunicatã autoritãţii vamale, printr-o declaraţie datã în acest sens, cu semnãtura şi ştampila organismului de control competent.
ART. 7
(1) Produsele destinate prelucrãrii industriale sunt legumele şi fructele care fac obiectul normelor de comercializare şi care sunt trimise spre a fi prelucrate industrial în produse a cãror poziţie în nomenclatorul combinat este diferitã de cea a produsului proaspãt iniţial.
(2) Organismele de control elibereazã certificatul de destinaţie industrialã, prevãzut în anexa nr. 4, pentru fructele şi legumele destinate exportului cãtre ţãri terţe şi pentru cele importate în spaţiul comunitar.
(3) Pentru loturile provenite din import, organismele de control vor transmite autoritãţii de coordonare a statului membru unde se va realiza prelucrarea industrialã o copie a certificatului de destinaţie industrialã, precum şi orice informaţie necesarã unui eventual control al operaţiunilor de transformare industrialã. Operatorul care prelucreazã legumele şi fructele are obligaţia ca dupã efectuarea prelucrãrii industriale sã înapoieze certificatul de destinaţie industrialã organismului de control competent, care se va asigura cã produsele au fost supuse transformãrii industriale.
(4) Ambalajele produselor destinate industrializãrii trebuie sã fie etichetate vizibil, cu menţiunea "destinaţie industrialã" sau orice altã menţiune similarã. În cazul mãrfurilor expediate angro, încãrcate direct într-un mijloc de transport, aceastã indicaţie trebuie sã figureze pe o fişã ce însoţeşte marfa sau pe un formular plasat vizibil în interiorul mijlocului de transport.
ART. 8
(1) Controlul de conformitate prevãzut în prezentul ordin, cu excepţia controalelor efectuate în stadiul vânzãrii cu amãnuntul la consumatorul final, se efectueazã dupã metodele de control prevãzute în anexa nr. 5. Controlul de conformitate în stadiul vânzãrii cu amãnuntul la consumatorul final se va face prin modalitãţi specifice de control stabilite de autoritatea competentã.
(2) În cazul în care controlul evidenţiazã conformitatea fructelor şi legumelor cu standardele de comercializare, organismul de control competent poate sã elibereze certificatul de conformitate prevãzut în anexa nr. 3. Acest certificat de conformitate se elibereazã numai în stadiile de import şi export.
(3) În cazul în care un organism de control asigurã, la cererea unui operator, repunerea în conformitate a unor loturi de legume şi fructe într-un alt stat membru decât cel în care s-a constatat iniţial neconformitatea, statele membre respective vor colabora, luând mãsurile necesare pentru a verifica dacã acţiunea de reasigurare a conformitãţii a fost efectuatã corect. În cazul în care loturile de legume şi fructe:
- nu pot fi reasigurate sub aspectul conformitãţii;
- nu pot fi destinate transformãrii industriale;
- nu pot fi destinate nutriţiei animalelor;
- nu pot fi destinate altor utilizãri nealimentare, organismul de control va cere operatorilor sã ia mãsurile necesare pentru ca aceste loturi sã nu ajungã pe filiera de comercializare. Operatorii sunt obligaţi sã furnizeze informaţiile considerate necesare de cãtre organismele de control.
(4) În caz de neconformitate, organismul de control întocmeşte un proces-verbal de constatare a neconformitãţii, în prezenţa operatorului sau a reprezentantului sãu legal, pentru loturile de legume şi/sau fructe proaspete supuse controlului. Modelul procesului-verbal de constatare a neconformitãţii este prevãzut în anexa nr. 6. Fructele şi legumele care au fãcut obiectul procesului-verbal de constatare a neconformitãţii nu pot fi deplasate fãrã acordul organismului de control care l-a emis. Operatorii pot decide sã reasigure conformitatea pentru toate sau numai pentru o parte din loturile de legume şi/sau fructe pentru care s-a constatat neconformitatea. Comercializarea loturilor de legume şi/sau fructe pentru care s-a reasigurat conformitatea se poate face numai dupã eliberarea de cãtre organismul de control competent a unui certificat de conformitate.
ART. 9
(1) În stadiul de import, pentru loturile de legume şi/sau fructe care nu sunt în conformitate cu standardele de comercializare, organismele de control informeazã autoritatea de coordonare, care notificã acest lucru organismelor similare din ţara exportatoare.
(2) În vederea aplicãrii prevederilor prezentului ordin, pentru legumele şi/sau fructele supuse standardelor de comercializare, prevãzute în anexa nr. 7, în cuprinsul documentelor şi facturilor de însoţire a acestora trebuie sã se indice categoria de calitate, ţara de origine a produselor şi, dacã este cazul, destinaţia industrialã a produsului. Aceastã cerinţã nu se impune în stadiul vânzãrii cu amãnuntul cãtre consumatorul final.
ART. 10
(1) Sunt scutite de regimul de control de conformitate loturile de legume şi fructe proaspete importate din statele membre ale Uniunii Europene.
(2) Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezentul ordin.
(3) Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii.
(4) Prezentul ordin transpune prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.148/2001 privind controalele de conformitate cu normele de comercializare care se aplicã în sectorul fructelor şi legumelor proaspete.

Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Gheorghe Flutur

Bucureşti, 24 august 2006.
Nr. 592.

ANEXA 1

MODEL DE ETICHETÃ*)


┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ │ │
│ Ambalator şi/sau expeditor: │ Categoria de calitate: │
│ │ │
│ Produsul: │ Calibrul: │
│ │ │
│ Varietatea: │ Marca oficialã de control (opţional):│
│ │ │
│ Originea produsului (ţara de origine):│ │
│ │ │
│ Cantitatea: │ │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


-----------
*) Acest model de etichetã nu aduce atingere altor menţiuni prevãzute în diferitele regulamente ale Comunitãţii Europene.


ANEXA 2

MODEL DE ETICHETÃ


┌───────────────────────────────────────┬────────────────────────────────┐
│ │ │
│ │ Regulamentul (CE) nr. 1148/2001│
│ │ │
│ │ Nr. │
│ IMAGINE │ │
│ │ ROMANIA │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
└───────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘



NOTA CTCE
Imaginea se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 763, din data de 07 septembrie 2006, la pagina 8, a se vedea imaginea asociata.


ANEXA 3

CERTIFICAT DE CONFORMITATE CU STANDARDELE DE COMERCIALIZARE PENTRU FRUCTELE SI LEGUMELE PROASPETE





┌─────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
𗈕. Operator │ Certificat de conformitate cu standardele de comercializare care │
│ │ se aplicã fructelor şl legumelor proaspete │
│ │ Nr. ................................................... │
│ │ (Prezentul certificat este destinat exclusiv organismelor │
│ │ de control) │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
𗈖. Ambalator identificat pe ambalaj │ 3. Organism de control │
│(daca este diferit de operator) ├────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┤
│ │ 4. Locul de efectuare a │ 5. Regiunea sau │
│ │ controlului/ţara de origine^1) │ ţara de destinaţie │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┤
𗈚. Identificarea mijlocului de trans-│ 7. │
│port │ ■ Intern │
│ │ ■ Import │
│ │ ■ Export │
├───────────────┬─────────────────────┼────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┤
𗈜. Ambalaje │ 9. Tipul produsului │ 10. Categoria de calitate │ 11. Greutatea │
│(numãr şi tip) │ (soiul, dacã │ │ totalã, │
│ │ standardul o │ │ in kg. brut/net^2) │
│ │ prevede) │ │ │
├───────────────┼─────────────────────┼────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
├───────────────┼─────────────────────┼────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
├───────────────┼─────────────────────┼────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
├───────────────┼─────────────────────┼────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
├───────────────┴─────────────────────┴────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┤
󧓔. Organismul de control menţionat mai sus certificã, pe baza unei verificãri prin sondaj, │
│cã marfa indicatã mai sus corespunde, in momentul efectuãrii controlului, standardelor de │
│comercializare in vigoare, prevãzute la art. 27, alin, (1) din Legea nr. │
�/2003, <>art. 9 din Legea nr. 312/2003 şi <>art. 11, alin. (1), din Legea nr. 469/2003 │
│ │
│ ................................. │
│Biroul vamal vizat: intrare/ieşire^2) ....../(locul şi data emiterii)..... │
│Perioada de valabilitate.........zile │
│ │
│ Inspector, │
│..../(numele şi numãrul legitimaţiei).... ..../(semnatura).... Stampila I.S.C.T.P.V.L.F. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
󧓕. Observaţii │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


--------
^1) Dacã produsul este reexportat, se menţioneazã ţara de origine, in cãsuţa 9
^2) Bifaţi menţiunea inutilã

ANEXA 4

CERTIFICAT DE DESTINATIE INDUSTRIALA PENTRU FRUCTELE SI LEGUMELE DESTINATE
INDUSTRIALIZARII





┌─────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
𗈕. Operator │ Certificat de destinatie industriala │
│ │ (fructele si legumele proaspete care fac obiectul industrializarii │
│ │ conform <>Legii nr. 348/2003 , <>Legii nr. 312/2003 si Legii nr. │
│ │ 469/2003) │
│ │ Nr. ............................. │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
𗈖. Identificarea mijlocului de │ 3. Organismul de control ce emite certificatul │
│transport │ │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
𗈘.Destinatia industriala a produsului│ 5. Organismul de inspectie al regiunii unde are loc prelucrarea │
│/numele si adresa unitatii de prelu- │ industriala │
│crare industriala │ │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┤
𗈚. Numele ambalajelor sau mentiunea │ 7. Felul produsului/originea │ 8. Greutatea totala, │
│"angro" │produsului │ in kg. bruta/neta^1) │
├─────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┤
𗈝. │
│ ..................... ...../(locul si data emiterii)....... │
│ Biroul vamal vizat: intrare/iesire^1) │
│ │
│ Controlor, │
│ ..../(numele scris cu litere de tipar).... ..../(semnatura).... Stampila │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
󧓒. Observatii: │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
󧓓. Procesatorul certifica faptul ca produsul mentionat mai sus a facut obiectul prelucrarii industriale │
│ │
│ Locul si data: ....../(semnatura).... Stampila │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
󧓔. Prezentul certificat trebuie sa fie returnat , cu documentul mentionat in casuta 11, dupa prelucrarea │
│produselor mentionate in casutele 6,7 si 8, organismului de control mentionat in casuta 5. │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


----------
^1) Bifati mentiunea inutila


ANEXA 5

METODE DE CONTROL
Prezentele metode de control corespund Ghidului de aplicare a controlului de calitate al fructelor şi legumelor proaspete, adoptat de grupul de lucru CEE/ONU.
I. Definiţii
a) control de conformitate - controlul efectuat pentru verificarea conformitãţii fructelor şi legumelor proaspete cu standardele de comercializare, aprobate prin <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 532/2004 .
Acest control poate cuprinde:
- un control al documentelor care însoţesc lotul de fructe şi/sau legume;
- un control fizic al lotului de fructe şi/sau legume, prin prelevare de probe, pentru a verifica dacã acesta îndeplineşte toate condiţiile stabilite prin standardele de comercializare;
b) inspector - specialist angajat al Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor, care este instruit şi abilitat pentru efectuarea operaţiunilor de control de conformitate;
c) produs destinat comercializãrii - cantitatea de fructe şi/sau legume deţinutã şi comercializatã de acelaşi operator, existentã în momentul controlului şi însoţitã de documente. Acesta se poate compune din unul sau mai multe tipuri de produse şi poate conţine unul sau mai multe loturi de fructe şi/sau legume proaspete;
d) lot - cantitatea de fructe şi/sau legume care în momentul controlului este prezentatã ca având aceleaşi caracteristici privind:
- identitatea ambalatorului şi/sau a expeditorului;
- ţara de origine;
- tipul produsului;
- categoria de calitate a produsului;
- calibrul (dacã produsul se claseazã în funcţie de calibrul sãu);
- soiul sau tipul comercial (dacã standardul îl prevede);
- tipul ambalajului şi modul de prezentare a produsului.
Dacã în timpul controlului este dificil de identificat loturile şi/sau dacã nu este posibilã prezentarea distinctã a acestora, toate loturile destinate comercializãrii vor putea fi considerate ca formând acelaşi lot, dacã prezintã caracteristici uniforme în privinţa tipului produsului, expeditorului, ţãrii de origine, categoriei de calitate şi dacã acestea sunt prevãzute în standard, a soiului sau tipului comercial;
e) eşantionare - prelevarea temporarã a unei cantitãţi din produs în timpul unui control de conformitate;
f) probã elementarã sau eşantion - cantitatea de produs prelevatã dintr-un lot sau, în cazul unui produs în vrac, dintr-o parte a lotului;
g) probã globalã - se compune din mai multe probe elementare reprezentative pentru lot, prelevate în cantitate suficientã pentru a permite evaluarea lotului în funcţie de toate criteriile;
h) probã secundarã - se preleveazã în cazul fructelor cu coajã şi este o cantitate reprezentativã din produs prelevatã din fiecare probã elementarã a probei globale, cu o greutate cuprinsã între 0,3 kg şi 1 kg. În cazul în care proba elementarã conţine produse preambalate, proba secundarã se constituie dintr-un preambalaj;
i) probã compozitã - un amestec omogen, în greutate de cel puţin 3 kg, din toate probele secundare ale unei probe globale;
j) probã redusã - o cantitate reprezentativã pentru produs, prelevatã din proba globalã, într-o cantitate suficientã pentru a permite evaluarea în funcţie de un numãr de criterii. În cazul fructelor cu coajã, proba redusã cuprinde cel puţin 100 de unitãţi care provin din proba compozitã. Dintr-o probã globalã se pot preleva mai multe probe reduse;
k) colet - o parte a unui lot, individualizatã prin ambalajul şi conţinutul sãu. Ambalajul coletului este conceput astfel încât sã uşureze manipularea şi transportul unui anumit numãr de ambalaje de vânzare ori de produse în vrac sau ordonate, pentru a evita manipularea individualã şi deprecierile datorate transportului. Containerele de transport rutier, feroviar, maritim şi aerian nu sunt colete. În anumite cazuri, coletul constituie un ambalaj de vânzare;
l) ambalaj de vânzare - o parte a unui colet, individualizatã prin ambalajul şi conţinutul sãu. Ambalajul de vânzare este conceput astfel încât sã constituie o unitate pentru utilizatorul final sau pentru consumator.
II. Modul de efectuare a controlului de conformitate
a) Specificaţii generale
Controlul de conformitate se efectueazã prin evaluarea probei globale prelevate la întâmplare din diferite puncte ale lotului ce urmeazã a fi controlat. Proba globalã trebuie sã fie reprezentativã pentru întregul lot supus controlului.
b) Identificarea loturilor si/sau o viziune de ansamblu în privinţa lotului supus controlului
Identificarea loturilor se efectueazã în funcţie de marcajul acestora. În cazul expedierilor compuse din mai multe loturi, inspectorul trebuie sã aibã o viziune de ansamblu asupra acestora, prin intermediul documentelor însoţitoare. Inspectorul determinã, pe baza controlului, gradul de conformitate a loturilor, pe baza datelor ce figureazã în documentele însoţitoare. Dacã produsele trebuie sã fie sau au fost încãrcate într-un mijloc de transport, indicaţiile referitoare la mijlocul de transport trebuie sã serveascã la identificarea expedierii.
c) Prezentarea produselor
Inspectorul stabileşte coletele pe care doreşte sã le examineze. Coletele trebuie sã fie apoi puse la dispoziţia inspectorului de cãtre operator sau de reprezentantul sãu, în vederea efectuãrii controlului de conformitate.
Operaţiunea de control constã în prezentarea probei globale şi furnizarea tuturor informaţiilor necesare identificãrii loturilor.
Dacã este necesarã o probã redusã sau secundarã, inspectorul o alege din proba globalã.
d) Controlul fizic
Evaluarea ambalajului şi a modului de prezentare a produsului cu ajutorul probelor elementare
În funcţie de cerinţele prevãzute prin standardele de comercializare, se va avea în vedere verificarea conformitãţii şi igienei ambalajului, precum şi a materialelor utilizate pentru confecţionarea acestuia. În cazul în care standardul respectiv prevede un anumit tip de ambalaj, inspectorul va verifica dacã aceastã cerinţã este respectatã.
Controlul marcajului cu ajutorul probelor elementare
În primul rând este bine sã se determine dacã marcajul este conform cu standardele de comercializare. În cursul efectuãrii controlului de conformitate, inspectorul determinã în ce mãsurã caracteristicile marcajului sunt corecte şi/sau dacã trebuie modificate.
Fructele şi legumele ambalate individual sub o peliculã de plastic nu pot fi considerate produse preambalate şi nu vor face obiectul marcajului prevãzut de standardele de comercializare. În aceastã situaţie, pelicula de plastic poate fi consideratã o simplã protecţie pentru produse fragile.
Verificarea conformitãţii produselor cu ajutorul probei globale sau al probei compozite şi/sau al probelor reduse
Inspectorul determinã mãrimea probei globale care îi permite evaluarea loturilor. Inspectorul alege la întâmplare coletele care sunt supuse controlului sau, în cazul produselor în vrac, punctele din lot din care se va face prelevarea probelor elementare. Coletele deteriorate nu pot fi utilizate pentru alcãtuirea probei globale. Acestea se pun separat şi vor face obiectul, dacã va fi cazul, al unei alte examinãri, urmând ca rezultatele sã fie raportate separat.
În situaţia în care se impune încheierea unui proces-verbal de constatare a neconformitãţii, prelevarea de probe trebuie efectuatã cu respectarea cantitãţilor enumerate mai jos:
a) Produse ambalate



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul coletelor Numãrul coletelor care trebuie prelevate
care compun lotul pentru alcãtuirea probei elementare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
pânã la 100 5
între 101 şi 300 7
între 301 şi 500 9
între 501 şi 1.000 10
peste 1.000 minimum 15
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


b) Produse în vrac
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Masa lotului, în kg sau numãr de unitãţi Masa, în kg, a probei elementare sau
incluse în lot umãrul unitãţilor ce trebuie prelevate
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
pânã la 200 10
între 201 şi 500 20
între 501 şi 1.000 30
între 1.001 şi 5.000 60
peste 5.000 minimum 100
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



În cazul fructelor şi legumelor proaspete, voluminoase, cu greutatea mai mare de 2 kg pe bucatã, în vrac, proba elementarã trebuie sã fie constituitã din minimum 5 bucãţi.
În cazul loturilor compuse din mai puţin de 5 colete sau cu o greutate mai micã de 10 kg, inspectorul stabileşte integralitatea lotului.
Dacã în urma unei verificãri inspectorul nu poate lua o hotãrâre, acesta decide efectuarea unui nou control, urmând ca rezultatul sã fie exprimat prin media aritmeticã, în procente, a celor douã controale.
Conformitatea privind starea de dezvoltare şi/sau de maturitate ori privind prezenţa sau absenţa unor defecte interne poate fi verificatã cu ajutorul probelor reduse. Este cazul operaţiunilor de control în urma cãrora are loc distrugerea produselor.
Pentru stabilirea defectelor interne ale produsului se folosesc probe reduse. Folosirea acestora este absolut necesarã, în special în cazul determinãrii procentului de degradare a întregului lot. Volumul acestor probe se va limita la o cantitate minimã, absolut necesarã pentru evaluarea lotului. Dacã astfel de defecte sunt constante sau presupuse, volumul probei reduse nu poate depãşi 10% din volumul probei globale care a fost constituitã în mod iniţial pentru inspecţie.
e) Controlul produsului
Produsul care urmeazã a fi controlat trebuie sã fie scos complet din ambalajul sãu. Inspectorul poate renunţa la aceasta, în cazul fructelor cu coajã sau dacã tipul şi natura ambalajului permit verificarea conţinutului acestuia, fãrã a desface ambalajul. Verificarea omogenitãţii, a caracteristicilor minime, a categoriilor de calitate şi a dimensiunii trebuie sã se realizeze cu ajutorul probei globale, exceptându-se fructele cu coajã, la care aceastã verificare se face cu ajutorul probei compozite.
În cazul în care produsul prezintã defecte, inspectorul determinã procentul de produse neconforme cu standardul de comercializare respectiv, în funcţie de numãrul sau greutatea produselor.
Verificarea criteriilor privind starea de dezvoltare şi/sau de maturitate se poate face cu ajutorul instrumentelor şi metodelor prevãzute în acest sens, în cadrul standardelor de comercializare sau în conformitate cu practicile recunoscute.
f) Raportarea rezultatelor inspecţiilor
Inspectorul elibereazã certificatul de conformitate sau, dacã este cazul, procesul-verbal de constatare a neconformitãţii.
În caz de neconformitate cu standardele de comercializare, operatorii sau reprezentanţii acestora sunt imediat informaţi, în scris, asupra cauzelor care au determinat neconformitatea. Dacã este posibil ca produsului sã i se reasigure conformitatea cu standardele de comercializare, prin modificarea marcajului, operatorul sau reprezentantul sãu va fi informat în legãturã cu aceasta.
Dacã produsul prezintã defecte, procentul considerat neconform cu standardul de comercializare trebuie sã fie precizat.
g) Diminuarea valorii produsului în urma controlului de conformitate
Dupã efectuarea controlului de conformitate proba globalã este pusã la dispoziţia operatorului sau reprezentantului acestuia.
Inspectorul nu este obligat sã restituie elementele probei globale care au fost distruse în timpul efectuãrii controlului.

ANEXA 6

MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOLTÃRII RURALE
ISCTPVLF ...............................................

PROCES-VERBAL
de constatare a neconformitãţii, potrivit prevederilor art. 8 alin. (4) din Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 592/2006
Nr. .....................

Încheiat astãzi ...../(ziua, luna, anul)......

1. Agent constatator
................................. funcţia ........................ legitimaţia nr.............
................................. funcţia ........................ legitimaţia nr.............
................................. funcţia ........................ legitimaţia nr.............
2. Operator controlat ........................................................................
RC ............................... CUI ................, adresa sediului ...................., Certificat de producãtor nr. ................................... eliberat de .....................
3. Unitatea (filiala, punct de lucru) ......../(adresa)........, unde am fost primit de domnul/doamna ................................., în calitate de ......................., posesor/posesoare al/a actului de identitate ............ seria ......... nr. ....................., eliberat de ......................... la data de ............................., CNP ................................... .
4. Obiectul controlului (descrierea loturilor)*)...........................................................
-----
*) Cu respectarea condiţiilor de eşantionare prevãzute în anexa nr. 5 "Metode de control".

5. Constatãri în timpul efectuãrii controlului
în ziua .........., luna ......................, anul ......, ora ............. .........................................................................................................................................................................................................
6. Mãsuri stabilite în baza constatãrilor.............................................................. ...........................................................................................................
7. Obiecţiuni ......................................................................................... .............................................................................................................................................................................................................

Inspector ISCTPVLF, Agentul economic controlat sau reprezentantul acestuia,
...................................... .......................................................
LS LS


ANEXA 7

LISTA
fructelor şi legumelor destinate consumului în stare proaspãtã, care se supun standardelor de comercializare

1. Andive
2. Anghinare
3. Ardei
4. Castraveţi
5. Ceapã
6. Ciuperci de culturã
7. Conopidã
8. Dovlecei
9. Fasole pãstãi
10. Mazãre verde
11. Morcov
12. Pãtlãgele vinete
13. Pepene galben
14. Pepene verde
15. Praz
16. Salatã verde, cicoare cu frunza creaţã
17. Spanac
18. Sparanghel
19. Tomate
20. fielinã
21. Usturoi
22. Varzã
23. Varzã de Bruxelles
24. Avocado
25. Alune
26. Caise
27. Cãpşuni
28. Cireşe
29. Citrice
30. Mere
31. Pere
32. Nuci
33. Piersici şi nectarine
34. Prune
35. Struguri de masã
36. Kiwi

-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016