Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 584 din 25 iulie 2022 privind stabilirea datelor cuprinse în cazierul comercial, procedura şi instrucţiunile de completare a evidenţei deţinute de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor
EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 898 din 13 septembrie 2022
Având în vedere prevederile art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor şi ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Referatul nr. 7.051 din 25.07.2022 al Direcţiei generale control supraveghere piaţă şi armonizare europeană,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor emite următorul ordin:
ART. 1
Se stabilesc datele cuprinse în cazierul comercial, procedura şi instrucţiunile de completare a evidenţei deţinute de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pentru încălcările în mod repetat ale drepturilor consumatorilor de către operatorii economici sancţionaţi pentru abaterile din domeniul protecţiei consumatorilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
(1) Evidenţa informatizată a cazierului comercial se organizează de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Activitatea privind cazierul comercial este condusă, la nivel central, de Direcţia generală control supraveghere piaţă şi armonizare europeană.
ART. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
Horia Miron Constantinescu
Bucureşti, 25 iulie 2022.
Nr. 584.
ANEXA 1
DATELE CUPRINSE
în cazierul comercial, procedura şi instrucţiunile de completare a evidenţei deţinute de Autoritatea Naţională
pentru Protecţia Consumatorilor pentru încălcările în mod repetat ale drepturilor consumatorilor
de către operatorii economici sancţionaţi pentru abaterile din domeniul protecţiei consumatorilor
ART. 1
(1) Înregistrarea în cazierul comercial se efectuează în mod obligatoriu de către comisarul titular al procesului-verbal de constatare a contravenţiei prin înscrierea tuturor datelor de identificare ale operatorului economic/profesionistului şi completarea tuturor informaţiilor din cazierul comercial sau de către un alt comisar desemnat de către şeful ierarhic superior, în cazul în care comisarul titular, din motive obiective, nu poate efectua înregistrarea.
(2) Înregistrarea în cazierul comercial se operează în termen de maximum 2 zile după comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenţiei, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 2
(1) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (Autoritatea) comunică datele din cazierul comercial către organele de urmărire penală sau instanţele de judecată la solicitarea acestora.
(2) Operatorul economic/Profesionistul poate solicita extras din cazierul comercial numai în ceea ce îl priveşte în mod direct.
(3) Datele din cazierul comercial se pot face publice numai după expirarea termenului legal de contestare a procesului-verbal de constatare a contravenţiei sau rămânerea definitivă a hotărârii instanţei prin care a fost respinsă plângerea operatorului economic.
(4) În extrasul din cazierul comercial se trec datele ce se regăsesc înscrise la momentul eliberării.
(5) Extrasele de cazier comercial emise de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sunt valabile 6 luni de la data eliberării.
ART. 3
(1) Cererea pentru eliberarea extrasului de cazier comercial se depune de către reprezentantul legal sau persoana împuternicită de către operatorul economic, electronic sau personal, la orice structură subordonată Autorităţii, care are obligaţia de a înregistra solicitarea.
(2) Reprezentantul legal sau persoana împuternicită de către operatorul economic trebuie să facă dovada calităţii.
(3) Structura subordonată ce a înregistrat solicitarea transmite răspunsul la cererile formulate în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la înregistrare.
ART. 4
(1) Operatorul economic/Profesionistul care figurează în evidenţa cazierului comercial poate cere rectificarea datelor înscrise dacă acestea nu corespund situaţiei reale sau dacă înregistrarea acestora nu s-a făcut cu respectarea dispoziţiilor legale.
(2) Cererea de rectificare trebuie motivată şi însoţită de actele doveditoare şi se adresează structurii care a emis procesul-verbal de constatare a contravenţiei, care este obligată să verifice susţinerile petiţionarului, iar în cazul în care constată că în cazierul comercial s-a înscris o menţiune greşită, procedează la rectificarea datelor şi comunică sau eliberează un nou act în locul celui contestat.
ART. 5
(1) Anularea documentului de control de către instanţa de judecată, prin hotărâre definitivă, conduce la radierea sancţiunii din cadrul cazierului comercial.
(2) Radierea sancţiunii din cadrul cazierului comercial se efectuează la împlinirea termenului de 3 ani de la data înregistrării acesteia, pentru situaţiile în care documentul de control nu a fost contestat.
(3) Radierea sancţiunilor se operează de către comisarul ce a introdus datele în cazierul comercial sau de către un alt comisar desemnat de către şeful ierarhic superior, în cazul în care comisarul titular, din motive obiective, nu poate efectua radierea.
ART. 6
Cazierul comercial cuprinde următoarele date:
a) structura din cadrul Autorităţii care a încheiat documentul de control;
b) datele de identificare ale comisarului ce introduce datele: numele şi prenumele, precum şi numărul legitimaţiei;
c) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu indicarea tuturor datelor de identificare, adresa sediului social, adresa punctului de lucru;
d) seria/numărul şi data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei;
e) numărul şi data ordinului sau deciziei emise în baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei;
f) descrierea abaterii;
g) indicarea actului normativ încălcat/articolului/alineatului/ literei;
h) sancţiunea aplicată, cu indicarea actului normativ/ articolului/alineatului/literei, a cuantumului şi, dacă este cazul, cu precizarea minimului aplicat în cazul în care actul normativ permite aplicarea minimului;
i) indicarea măsurilor dispuse;
j) indicarea sancţiunilor complementare;
k) instanţa şi numărul de dosar, în cazul în care procesul-verbal de constatare a contravenţiei, ordinul sau decizia a fost contestată;
l) data radierii;
m) alte menţiuni.
ART. 7
Datele din extrasul de cazier comercial ce se pot comunica operatorului economic la solicitarea acestuia sunt:
a) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu datele de identificare;
b) sancţiunile principale şi complementare, precum şi măsurile ce se regăsesc înscrise în cazierul comercial, cu indicarea numărului de proces-verbal de constatare a contravenţiei, a actului normativ încălcat, articolului, alineatului, literei, amenda aplicată, măsurile dispuse, data intervenirii radierii.
ART. 8
Cererea pentru solicitarea emiterii extrasului din cazierul comercial trebuie să conţină următoarele:
a) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu datele de identificare;
b) numele şi prenumele reprezentantului legal sau ale persoanei împuternicite, cu ataşarea documentelor care să dovedească calitatea acestora;
c) motivele solicitării.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: