Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 568 din 29 iulie 2009  pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Ungaria-Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 568 din 29 iulie 2009 pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Ungaria-Romania

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 557 din 11 august 2009
ORDIN nr. 568 din 29 iulie 2009
pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului de cooperare transfrontalierã Ungaria-România
EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTÃRII REGIONALE ŞI LOCUINŢEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 557 din 11 august 2009


Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 şi ale art. 48-53 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 stabilind regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 în care se stabilesc prevederile generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi pentru implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru Fondul European de Dezvoltare Regionalã, ale <>art. 11 alin. (1) lit. f) din Hotãrârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, cu modificãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 12 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, cu modificãrile ulterioare,

ministrul dezvoltãrii regionale şi locuinţei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Prezentul ordin reglementeazã categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în proiectele finanţate în cadrul Programului de cooperare transfrontalierã Ungaria-România, denumit în continuare Programul.
ART. 2
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) cerere de finanţare - documentul elaborat de cãtre partenerul lider de proiect şi transmis Secretariatului tehnic comun cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activitãţilor descrise conform formatului standard furnizat în Manualul aplicantului;
b) proiect - operaţiune descrisã în cererea de finanţare depusã în cadrul unui apel de proiecte lansat de autoritatea de management, care primeşte fonduri aferente Programului şi care îndeplineşte criteriile impuse de cãtre comitetul comun de monitorizare/selecţie al Programului;
c) contract de finanţare - contractul încheiat între partenerul lider de proiect, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi autoritatea de management pentru finanţarea din Fondul European de Dezvoltare Regionalã (FEDR) a unui proiect aprobat în cadrul Programului;
d) lider de proiect, denumit în continuare LP, este aplicantul desemnat de cãtre partenerii implicaţi în proiect, responsabil cu coordonarea procesului de pregãtire, depunere şi implementare a respectivului proiect;
e) partener de proiect, denumit în continuare PP, este organizaţia implicatã în pregãtirea şi implementarea proiectului care beneficiazã de finanţare din FEDR sau din contribuţia statelor membre participante la Program, în vederea realizãrii activitãţilor propuse. Partenerii de proiect sunt în relaţii contractuale directe cu autoritãţile naţionale în ceea ce priveşte contribuţia statelor membre şi vor încheia acorduri de parteneriat cu partenerul lider de proiect referitoare la drepturile şi obligaţiile care decurg din implementarea în comun a proiectului;
f) Manualul aplicantului - documentul care detaliazã condiţiile de eligibilitate pentru potenţialii beneficiari, condiţiile de eligibilitate a proiectelor, a costurilor şi bugetelor şi care prezintã procedura de depunere, evaluare şi selecţie a propunerilor de proiecte şi informaţii legate de implementarea proiectelor;
g) acord de parteneriat - documentul legal semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliazã responsabilitãţile acestora şi creeazã cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientã a proiectului;
h) partener asociat, denumit în continuare PA, este organizaţia implicatã în proiect în diferite stadii ale acestuia, care contribuie la implementarea activitãţilor planificate în cadrul proiectului şi nu primeşte sprijin din FEDR sau din cofinanţarea statului membru;
i) Ghidul de vizibilitate - document care detaliazã obligaţiile beneficiarilor în ceea ce priveşte informarea şi publicitatea proiectului.
ART. 3
(1) Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate eligibile în cadrul proiectelor Programului se respectã reglementãrile prevãzute în legislaţia naţionalã şi comunitarã în vigoare, pentru fiecare domeniu în parte.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial prin alte instrumente naţionale, europene sau internaţionale nu reprezintã cheltuieli eligibile.
ART. 4
(1) Sunt considerate eligibile numai acele cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale sau de alte documente contabile cu valoare probantã, echivalente facturilor, pe baza cãrora cheltuielile sã fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate.
(2) În vederea certificãrii conformitãţii cu originalul, partenerii români vor prezenta controlului de prim nivel toate documentele originale.
ART. 5
(1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie sã fie:
a) în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, acordului de parteneriat şi ale cererii de finanţare aprobate;
b) necesare implementãrii proiectului;
c) reale;
d) în legãturã directã cu proiectul, necesare pentru pregãtirea, demararea şi/sau implementarea acestuia şi sã fie incluse în bugetul aprobat de comitetul comun de selecţie;
e) plãtite de cãtre beneficiar în perioada de implementare a proiectului, începând cu data semnãrii contractului de finanţare pânã la sfârşitul perioadei de implementare, conform cererii de finanţare aprobate, cu excepţia cheltuielilor de pregãtire a proiectului;
f) în conformitate cu regulamentele CE, Manualul aplicantului şi legislaţia naţionalã;
g) efectuate cu respectarea principiilor ajutorului de stat, egalitãţii de şanse şi protecţiei mediului, precum şi a obligaţiilor referitoare la informare şi publicitate;
h) realizate cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice în vigoare.
(2) Prin excepţie, pentru a fi eligibile, cheltuielile de pregãtire a proiectelor trebuie sã fie efectuate dupã 1 ianuarie 2007, dar înaintea termenului-limitã de depunere a cererilor de finanţare.
(3) Cheltuielile eligibile pentru pregãtirea proiectelor sunt în cuantum de maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile.
(4) Proiectele a cãror implementare a fost deja demaratã înaintea depunerii cererilor de finanţare nu sunt considerate eligibile.
ART. 6
Pentru proiectele care se vor derula în cadrul Programului sunt considerate eligibile cheltuielile ocazionate de activitãţile privind pregãtirea proiectului, cheltuielile de personal, cheltuielile de transport şi cazare, cheltuielile cu serviciile externe, cheltuielile cu achiziţia de echipamente, cheltuielile de investiţii, costurile financiare, cheltuielile administrative.
ART. 7
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru pregãtirea proiectului, dacã:
a) au survenit dupã 1 ianuarie 2007, însã înaintea termenului-limitã de depunere a cererilor de finanţare în cadrul respectivei solicitãri de propuneri;
b) sunt în legãturã cu activitãţile proiectului şi sunt derulate în aria eligibilã a Programului;
c) sunt însoţite de documente-suport care sã dovedeascã legãtura directã a acestora cu proiectul aprobat şi sã fie cuprinse în cererea de finanţare;
d) nu depãşesc 10% din costurile totale eligibile şi sunt proporţionale cu gradul de complexitate al proiectului, însã nu mai mult de 150.000 euro.
(2) Cheltuielile pentru pregãtirea proiectului trebuie plãtite înaintea datei de depunere a primului raport de progres al proiectului, dar vor fi rambursate numai dupã încheierea contractului de finanţare, pe baza unei cereri de platã certificate.
(3) În cadrul cheltuielilor de pregãtire a proiectului se includ cheltuielile referitoare la:
a) studii pregãtitoare şi documente de proiectare elaborarea de studii de fezabilitate, studii de impact de mediu, analize cost-beneficiu, costurile autorizaţiilor şi planurilor tehnice, consultanţa în scopul elaborãrii documentaţiei de atribuire şi/sau aplicãrii procedurii de atribuire a contractelor de achiziţii publice, studii preliminare de evaluare a imobilelor, analiza grupurilor-ţintã, studii de piaţã, analize ale nevoilor, studii de poziţionare şi alte studii relevante;
b) obţinerea autorizaţiilor/avizelor/permiselor obligatorii prevãzute în legislaţia naţionalã;
c) traduceri - din/în limbile englezã, maghiarã şi românã;
d) organizarea întâlnirilor între partenerii proiectului, în scopul dezvoltãrii proiectului: transport, diurne şi cazare;
e) consultanţa externã pentru elaborarea proiectului maximum 1% din totalul cheltuielilor eligibile, dar nu mai mult de 5.000 euro, proporţional cu complexitatea proiectului.
(4) Cheltuielile pentru pregãtirea proiectului pot fi incluse de cãtre un beneficiar numai în prima cerere de rambursare a cheltuielilor.
ART. 8
(1) Cheltuielile totale de management includ atât cheltuielile din capitolul "Cheltuieli de management" "Cheltuieli de personal", cât şi cheltuielile din linia bugetarã "Servicii externe de management" - "Cheltuieli cu servicii externe", în cazul în care acestea sunt externalizate şi nu pot depãşi 5% din cheltuielile total eligibile.
(2) Pot fi încadrate în aceastã categorie:
a) salarizarea brutã cu normã întreagã, cost total cu personalul, a persoanelor angajate la instituţiile/persoanele juridice implicate în proiect ca LP sau PP;
b) salarizarea brutã proporţionalã, pentru angajaţii care lucreazã cu fracţiune de normã la activitãţile proiectului.
(3) Cheltuielile de management sunt cheltuieli cu personalul implicat în gestionarea şi implementarea curentã a activitãţilor proiectului, acestea includ cheltuielile cu salarizarea managerului de proiect, a managerului financiar, a asistentului de proiect şi altele asemenea.
(4) Cheltuielile cu salarizarea experţilor necesari implementãrii proiectelor, cum ar fi specialişti în domenii relevante pentru proiect sau alţi experţi angajaţi de beneficiari, sunt incluse în linia bugetarã "Cheltuieli cu expertiza internã".
(5) Cheltuielile cu expertiza internã sunt legate în mod direct de activitãţile proiectului şi survenite în relaţia cu angajaţii LP sau PP. Acestea sunt cheltuielile cu personalul însãrcinat cu elaborarea studiilor, lucrãrilor de cercetare, angajaţi ai instituţiei/organizaţiei beneficiare sau însãrcinaţi cu alt tip de expertizã necesarã implementãrii proiectului, pot include cheltuieli cu instructorii implicaţi în proiect şi care sunt angajaţi de cãtre unul dintre parteneri. Diferenţa dintre subcategoriile menţionate mai sus constã în tipul de activitate pe care o determinã: administrare sau expertizã.
ART. 9
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, aşa cum sunt descrise în cererea de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente personalului angajat de cãtre partenerul român, cu atribuţii în procesul de gestionare şi implementare a proiectului, cu contract individual de muncã, contract individual de muncã cu timp parţial sau act administrativ de numire în funcţia publicã, pe duratã nedeterminatã ori determinatã. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie sã depãşeascã nivelul practicat de persoana juridicã respectivã pentru funcţii similare.
(3) Cheltuielile de personal pentru personalul angajat de organizaţiile partenere în proiect, cu atribuţii în procesul de gestionare şi implementare a proiectului, sunt eligibile numai dacã gestionarea proiectului nu se externalizeazã.
(4) Personalul angajat pentru implementarea proiectului trebuie sã fie format din angajaţi ai partenerului lider sau partenerilor din proiect, persoane juridice prezentate în cererea de finanţare.
(5) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bazã, sporurile permanente prevãzute în contractele individuale de muncã/contractul colectiv de muncã, în actele adiţionale aferente, valabile pe toatã durata de implementare a proiectului şi/sau în actul administrativ de numire în funcţia publicã, precum şi contribuţiile aferente menţionate la alin. (1).
(6) Salariul tarifar/real, sporurile permanente şi contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plãtite pentru timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de platã, extrase de cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte documente justificative, dupã caz.
(7) Timpul de muncã alocat proiectului nu poate depãşi durata normalã de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) Nu se va lua în calcul contravaloarea orelor suplimentare, primelor şi oricãrui tip de concediu.
(9) Nu constituie cheltuialã eligibilã salariile aleşilor locali.
(10) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile funcţionarilor publici încadraţi în unitãţile dedicate implementãrii proiectelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind incompatibilitatea.
ART. 10
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru deplasare numai pentru personalul angajat în proiect, care efectueazã deplasãri pentru participarea la întâlniri, seminarii, conferinţe ce au loc pe teritoriul Programului.
(2) Cheltuielile de deplasare în afara ariei eligibile a Programului nu sunt eligibile, cu excepţia cazului în care sunt legate de realizarea activitãţilor proiectului şi sunt cuprinse în proiect. Acestea trebuie aprobate de comitetul comun de selecţie în fiecare caz, simultan cu aprobarea proiectului.
(3) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru deplasare includ costurile de transport, cazare şi diurnã.
(4) Pentru asigurarea transportului şi cazãrii trebuie sã se aleagã varianta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţionalã.
(5) Pentru deplasarea în ţarã, sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, dupã cum urmeazã:
a) pentru personalul care lucreazã în autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi în unitãţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucreazã în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioarã, cheltuielile vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei nu trebuie sã depãşeascã cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului diurnei aplicabile angajaţilor autoritãţilor şi instituţiilor publice.
(6) Pentru deplasarea în strãinãtate, sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, dupã cum urmeazã:
a) pentru personalul care lucreazã în autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi în unitãţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucreazã în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioarã, cheltuielile pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii, iar cele pentru cazare şi diurnã vor respecta plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice.
(7) Cheltuielile cu alocaţia zilnicã de subzistenţã (per diem) se stabilesc de cãtre angajator, respectând legislaţia naţionalã şi prevederile Manualului aplicantului.
(8) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnã pentru experţii externi vor fi încadrate în costurile legate de serviciile pe care aceştia le presteazã şi vor fi incluse la linia bugetarã "Servicii externe".
(9) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) trebuie sã nu mai fie incluse în altã linie bugetarã.
ART. 11
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru serviciile externe, cheltuieli în relaţia cu o terţã parte, contractatã de LP sau PP pentru implementarea unei pãrţi din activitãţile din proiect, în urmãtoarele condiţii:
a) activitatea experţilor externi este esenţialã pentru implementarea proiectului;
b) onorariul experţilor externi este rezonabil, corespunde experienţei şi competenţelor acestora, precum şi calitãţii serviciilor oferite;
c) serviciul nu este prestat de cãtre LP, PP sau PA.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru serviciile externe includ urmãtoarele costuri:
a) cheltuieli cu asigurarea managementului proiectului, în cazul în care beneficiarul nu dispune de personal calificat în acest scop. Costurile totale de management nu pot depãşi 5% din cheltuielile totale eligibile;
b) cheltuieli cu elaborarea de studii, cercetãri;
c) cheltuieli cu expertiza tehnicã şi financiarã, contabilitate, experţi în achiziţii publice, dacã aceste activitãţi sunt legate de proiect şi sunt necesare implementãrii acestuia, dar care nu sunt legate direct şi numai de managementul de proiect;
d) cheltuieli cu organizarea de evenimente, conferinţe, seminarii, întâlniri, workshopuri, traininguri. Aceste cheltuieli se pot defalca în funcţie de tipul activitãţii, astfel: cheltuieli cu externalizarea serviciilor de transport, cazare, traduceri, închiriere sãli etc., cheltuieli de catering pentru beneficiarii evenimentelor şi grupurile-ţintã;
e) cheltuieli cu transportul persoanelor care fac parte din categoria grupurilor-ţintã sau a beneficiarilor finali ai proiectului;
f) cheltuieli pentru informare şi publicitate - pliante, reclame, materiale promoţionale, pagina web, broşuri, newsletter, alte costuri legate de publicaţii etc. -, precum şi cheltuieli specifice proiectului legate de promovare, vizibilitate şi publicitate, în conformitate cu regulile cuprinse în Ghidul de vizibilitate;
g) cheltuieli cu alte servicii - în aceastã categorie se includ alte tipuri de cheltuieli pentru servicii externe care sunt definite clar în cererea de finanţare şi trebuie sã fie în legãturã directã cu proiectul şi care nu pot fi încadrate într-o altã linie bugetarã, dar sunt necesare implementãrii proiectului.
(3) Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza externã adusã ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de persoanele care fac parte din echipa de proiect.
ART. 12
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea echipamentelor, numai cu condiţia sã fie noi şi sã nu fie depãşite din punct de vedere tehnic şi moral.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru achiziţionarea de echipamente includ costuri aferente echipamentelor legate de activitãţile proiectului şi necesare implementãrii acestuia.
ART. 13
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de investiţii determinate de achiziţionarea/închirierea/concesiunea de terenuri sau imobile, construcţia/reconstrucţia/extinderea/ modernizarea clãdirilor sau a altor obiective. În cazul achiziţionãrii, proprietatea trebuie transferatã partenerilor lideri de proiect sau partenerilor de proiect, cel târziu pânã la încheierea proiectului.
(2) Achiziţia de terenuri este eligibilã în urmãtoarele condiţii:
a) este indispensabilã implementãrii proiectului;
b) costul achiziţiei nu depãşeşte 10% din cheltuielile totale eligibile;
c) terenul a fost evaluat de cãtre un expert autorizat, evaluarea nu trebuie sã fie mai veche de 6 luni de la depunerea proiectului;
d) preţul achiziţiei nu trebuie sã depãşeascã preţul prevãzut în documentul de evaluare;
e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii anteriori nu trebuie sã fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din partea CE sau a statului pentru achiziţia terenului în cauzã;
f) terenul sã nu fie obiectul unei cereri de revendicare, al unui litigiu pe rol şi sã nu fie grevat de sarcini.
(3) Achiziţia de clãdiri este eligibilã în urmãtoarele condiţii:
a) este necesarã implementãrii proiectului;
b) clãdirea a fost evaluatã de cãtre un expert autorizat, evaluarea nu trebuie sã fie mai veche de 6 luni de la depunerea proiectului;
c) preţul achiziţiei nu trebuie sã depãşeascã preţul stabilit în documentul de evaluare;
d) clãdirea trebuie sã nu fie grevatã de sarcini, sã nu constituie obiectul unui litigiu sau sã formeze obiectul unui contract în derulare;
e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii anteriori nu trebuie sã fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din partea CE sau a statului pentru achiziţia clãdirii în cauzã.
(4) Costurile referitoare la construcţia/reabilitarea/ modernizarea/extinderea clãdirilor şi a altor obiective sunt eligibile dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) construcţia trebuie sã fie conformã normativelor şi reglementãrilor tehnice în construcţii şi trebuie sã deţinã toate documentele, certificãrile, avizele necesare utilizãrii;
b) când beneficiarul proiectului nu este proprietarul respectivei/respectivului clãdiri/teren, acesta trebuie sã prezinte un contract de închiriere/concesiune sau dreptul de folosinţã îndelungatã/ comodat pentru o perioadã de cel puţin 20 de ani de la încheierea proiectului.
(5) Cheltuielile de investiţii pot include costuri determinate de:
a) pregãtirea terenului: orice lucrãri ce au ca scop pregãtirea amplasamentului pentru proiect, inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrãrilor de pregãtire a terenului ce constau în: demolãri, demontare, curãţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, devierea reţelelor de ţevi pentru utilitãţi, canalizare etc.;
b) reabilitarea terenului: lucrãri şi acţiuni destinate protejãrii mediului, inclusiv refacerea amplasamentului dupã încheierea lucrãrilor: plantare de copaci, refacerea zonelor verzi;
c) organizarea de şantier: nivelarea terenului, inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrãrilor, închiderea cãilor de comunicare sau a construcţiilor, demolãri, demontare, curãţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, conectarea la reţelele de utilitãţi, realizarea de cãi de acces, construirea sau refacerea construcţiilor existente necesare organizãrii de şantier; achiziţionarea sau închirierea indicatoarelor rutiere specifice semnalizãrii şantierului; întreruperea temporarã a utilitãţilor - apã, canalizare, electricitate, gaz, termoficare - a reţelelor sau cãilor de comunicaţii - cale feratã, trafic fluvial sau aerian; furnizare temporarã de utilitãţi şi servicii de salubrizare; asigurarea serviciului de pazã; desfiinţarea organizãrii de şantier.
(6) Cheltuielile de investiţii trebuie sã respecte axele prioritare, domeniile majore de intervenţie şi acţiunile indicative prezentate în Manualul aplicantului. Cheltuielile se desfãşoarã pe obiecte de construcţie, iar delimitarea obiectelor se face de cãtre proiectant. Cheltuielile aferente fiecãrui obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe categorii de lucrãri.
ART. 14
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de regie. Acestea cuprind costuri, cheltuieli de regie calculate în baza unei pro-rata, legate de managementul general al proiectului.
(2) În categoria cheltuielilor de regie sunt incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfãşoarã activitãţile proiectului, asigurarea utilitãţilor - apã curentã, canalizare, salubritate, energie electricã şi termicã, gaze naturale, consumabile şi biroticã - multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, servicii pentru întreţinerea echipamentelor IT, precum şi alte cheltuieli absolut necesare pentru implementarea proiectului.
(3) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile de regie trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sã nu depãşeascã 5% din bugetul eligibil aferent fiecãrui partener, fãrã însã a depãşi 25% din valoarea totalã eligibilã a cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului;
b) sã respecte, pe toatã durata de implementare a proiectului, metoda de calcul folositã pentru calculul pro-rata, pentru fiecare tip de cheltuialã inclusã în categoria cheltuielilor de regie, care trebuie sã fie justificatã, rezonabilã şi echitabilã şi sã rãmânã neschimbatã pe întreaga perioadã de implementare. Aceastã metodã va respecta prevederile Manualului aplicantului şi va fi transmisã autoritãţii naţionale în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de cofinanţare;
c) calculul cheltuielilor de regie trebuie sã fie bine justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;
d) ratele costurilor utilizate trebuie sã se bazeze pe cheltuieli deja plãtite, care sã se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi în contabilitate. Acestea trebuie sã fie verificabile;
e) sã nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau linii bugetare ale proiectului.
(4) Cheltuielile de regie se vor calcula numai pentru personalul direct implicat în proiect.
(5) Cheltuielile de regie generate de participarea experţilor externi în cadrul proiectului trebuie încadrate la capitolul "cheltuieli pentru serviciile externe".
ART. 15
(1) Taxa pe valoarea adãugatã este consideratã eligibilã dacã sunt îndeplinite, simultan, urmãtoarele condiţii:
a) nu este recuperabilã prin orice alte mijloace prevãzute de legislaţia naţionalã;
b) este identificatã clar în cererea de rambursare;
c) este aferentã unor cheltuieli eligibile.
(2) Nu este eligibilã taxa pe valoarea adãugatã aferentã costurilor generale de administraţie calculate pe baza pro-rata pentru acei beneficiari care desfãşoarã operaţiuni cu drept de deducere.
ART. 16
Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc: comisioanele pentru tranzacţiile financiare transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementãrii proiectelor, costul garanţiilor furnizate de bãnci sau de alte instituţii financiare în cazul în care astfel de garanţii sunt cerute de legislaţia naţionalã sau comunitarã, taxele notariale şi pentru consultanţã juridicã, dacã sunt direct legate de proiect şi necesare pentru implementarea acestuia.
ART. 17
Nu sunt considerate cheltuieli eligibile:
a) orice cheltuialã plãtitã înainte sau dupã perioada de eligibilitate a proiectului, aşa cum este ea definitã în contractul de finanţare, cu excepţia cheltuielilor de pregãtire;
b) dobânzile debitoare;
c) taxa pe valoarea adãugatã recuperabilã;
d) cheltuielile pentru locuinţe;
e) amenzi, penalitãţi financiare, cheltuieli de judecatã;
f) cheltuieli deja finanţate din alte surse nerambursabile comunitare, internaţionale sau naţionale;
g) facturi neplãtite parţial, precum compensaţii pentru daune, plãţi ale garanţiilor, rabaturi etc.;
h) datorii şi provizioane pentru pierderi şi datorii;
i) leasing;
j) achiziţia de echipamente second-hand;
k) cheltuielile cu dobânzi şi depãşiri de credite;
l) pierderi şi comisioane de schimb valutar;
m) provizioane pentru pierderi şi alte posibile viitoare rãspunderi;
n) comisioane şi dividende, plãţi ale profiturilor;
o) achiziţionarea de acţiuni;
p) contribuţia în naturã, precum utilizarea gratuitã a unor spaţii, echipamente sau facilitãţi, munca voluntarilor, în general orice contribuţie fãrã flux financiar;
q) plãţi globale;
r) activitãţi subcontractate care cresc costurile unei operaţiuni fãrã a aduce o valoare adãugatã proporţionalã;
s) contracte în care plata este definitã ca procent din costul total al unei operaţiuni, cu excepţia cazului în care LP sau PP justificã aceastã platã prin valoarea serviciului sau lucrãrii prestate (de exemplu, prime de succes);
t) cheltuieli facturate unei terţe pãrţi, care nu se aflã în legãtura cu LP sau PP;
u) orice cheltuialã legatã de servicii, bunuri, lucrãri care nu sunt legate în mod direct de proiect şi nu sunt aprobate în cadrul cererii de finanţare;
v) cheltuieli care nu sunt asociate LP sau PP;
x) cheltuieli de protocol, cadouri, flori, taxe de intrare, materiale decorative şi altele similare, dacã nu sunt legate de proiect.
ART. 18
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul dezvoltãrii regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga

Bucureşti, 29 iulie 2009.
Nr. 568.
----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016