Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, În scopul stabilirii unor măsuri, care să asigure o aplicare unitară, corectă şi eficientă a prevederilor Legii nr. 12/1968 cu privire la apărarea, conservarea şi folosirea terenurilor agricole; În temeiul Decretului nr. 704/1969 pentru organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, emite următorul ordin: 1. Amplasarea obiectivelor de investiţie sau producţie se va face cu respectarea stricta a prevederilor art. 4 şi 5 din Legea nr. 12/1968, folosindu-se pentru aceasta, de regula, terenurile situate în perimetrul construibil al oraşelor şi în vatra satelor. În cazuri excepţionale, obiectivele de investiţie sau producţie se pot amplasa şi în afară perimetrului construibil al oraşelor sau în afară vetrei satelor, folosindu-se terenuri neproductive. În lipsa terenurilor prevăzute la alineatele precedente, obiectivele de investiţii sau producţie se vor amplasa numai pe terenuri din categoriile de folosinţa agricolă inferioare. Amplasarea liniilor de telecomunicaţii şi a celor de transport şi distribuire de energie electrica, precum şi a altor instalaţii similare, în cadrul prevederilor art. 10, alin. 1, 2 şi 3 din Legea nr. 12/1968, se va face după criteriile arătate mai jos: - liniile de telecomunicaţii şi cele electrice de joasă tensiune (pînă la 1 kV) se vor amplasa numai de-a lungul şi în imediata apropiere a căilor de comunicaţii, digurilor şi canalelor de irigaţii şi desecări; - liniile electrice de medie tensiune (1 kV - 60 kV) vor urma, de regula, traseele obligate prevăzute de lege şi numai în mod cu totul excepţional, de la caz la caz, cînd condiţiile impun traversarea terenurilor agricole, se pot admite şi astfel de cazuri, bine justificate din punct de vedere tehnic şi economic de proiectanţii Ministerului Energiei Electrice, prin amplasamente raţionale şi densităţi (de stîlpi şi linii inclusiv cele existente), care să nu îngreuneze executarea lucrărilor agricole cu mijloace mecanizate pe terenurile respective; - liniile electrice de înalta tensiune (110 kV, 220 kV şi 400 kV) se pot amplasa la distanţe de traseele obligate, urmînd prevederile de excepţie stabilite prin art. 10, alin. 3 din Legea nr. 12/1968. Amplasarea obiectivelor prevăzute la alineatul de mai sus, în condiţiile arătate la art. 10, alin. 1 şi 2 din Legea nr. 12/1968, nu necesita aprobarea prealabilă de scoatere a terenurilor din producţia agricolă vegetala, chiar dacă prin aceasta amplasare se afectează şi unele terenuri agricole. În aceste cazuri, lucrările de amplasare se pot executa numai pe baza titlurilor legale de folosinţa, definitiva temporară, asupra terenurilor în cauza, care, împreună cu planurile de situaţie, la o scara convenabilă, cu amplasarea şi justificarea metrică a obiectivelor respective, se vor depune de beneficiarii de investiţii la direcţiile agricole judeţene, anterior începerii execuţiei lucrărilor, pentru evidenţa şi vizare. Titlurile legale de folosinţa, însoţite de planurile de situaţie ale obiectivelor, vor fi vizate de direcţiile agricole judeţene numai dacă se constata că sînt respectate suprafeţele de teren şi distanţele de amplasare faţa de căile de comunicaţii, diguri şi canale, stabilite prin normativele tehnice republicane, revizuite şi aprobate pentru aceste categorii de lucrări, potrivit prevederilor art. 9 din Legea nr. 12/1968. Modificările corespunzătoare în evidenţa funciară şi producţie, precum şi decontarea cheltuielilor cu privire la folosinţa terenurilor agricole şi a daunelor ocazionate de lucrările de amplasare a construcţiilor menţionate în alineatul 4 de mai sus, se vor efectua pe baza titlurilor legale de folosinţa, vizate de direcţiile agricole judeţene. Se aproba instrucţiunile prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin, privind documentaţia pentru avizarea sau aprobarea de către Ministerul Agriculturii şi Silviculturii a scoaterii din producţia agricolă vegetala a terenurilor necesare realizării lucrărilor de investiţii sau producţie, potrivit prevederilor Legii nr. 12/1968. 2. Reţeaua drumurilor agricole de exploatare va fi restrînsă la strictul necesar, urmărindu-se ca traseul acestora să fie amplasat pe distanţa cea mai scurta dintre obiectivele ce le deserveşte şi să aibă o lăţime minima. De asemenea, se va ţine seama ca amplasarea drumurilor agricole de exploatare să se facă paralel şi în apropierea limitelor obligate existente în teritoriu (cai ferate, cursuri de apa, canale etc.), pentru a se evita fragmentarea nejustificată a terenurilor agricole şi crearea unor parcele mici ce nu pot fi exploatate în bune condiţii. Unităţile agricole sînt obligate să execute toate lucrările de întreţinere a drumurilor agricole de exploatare de pe teritoriile ce le aparţin, asigurînd buna funcţionare a acestora în tot cursul anului. În acest scop, se aproba normativul privind amplasarea, dimensionarea şi întreţinerea drumurilor agricole de exploatare, potrivit prevederilor din anexa nr. 2*) la acest ordin.────────── *) Normativul va fi supus spre aprobare Consiliului de Miniştri.────────── Se interzice crearea de drumuri agricole de exploatare, în afară celor prevăzute prin studiile şi proiectele de organizarea teritoriului şi îmbunătăţiri funciare. Directorii direcţiilor agricole şi directorii oficiali de fond funciar şi gospodărirea apelor vor lua măsuri ca, pînă la 30 martie 1930, să se identifice drumurile agricole inutile din cadrul unităţilor agricole şi să se asigure introducerea lor în cultura în primavara anului 1970. 3. Schimbarea oricărei categorii de folosinţa agricolă, indiferent de posesor, se va face numai în baza aprobării prealabile, obţinuta de la organele competente stabilite prin art. 12 din Legea nr. 12/1968. Propunerile pentru schimbarea categoriilor de folosinţa agricolă vor avea în vedere folosirea completa şi eficienta a fondului funciar al ţarii şi vor fi fundamentate prin studii de organizarea teritoriului, îmbunătăţiri funciare şi combaterea eroziunii solului, precum şi prin studii de profilare sau alte documentaţii tehnico-economice. Se interzice amplasarea plantaţiilor de vii şi pomi pe terenurile arabile. Dacă condiţiile specifice impun amplasarea unor astfel de plantaţii pe terenurile arabile, aceasta nu se poate aproba, decît cu recuperarea prealabilă a suprafeţei arabile respective din terenuri neagricole sau folosinţe agricole valorificate necorespunzător. De asemenea, se interzice înfiinţarea de plantaţii viti-pomicole pe suprafeţe razleţe, urmărindu-se realizarea de masive compacte. La înfiinţarea plantaţiilor de vii şi pomi se vor lua toate măsurile tehnice prevăzute în proiecte cu privire la amenajarea terenului, alimentarea cu apa etc., beneficiarii de lucrări neputind face nici o modificare, decît cu avizul proiectantului. Se aproba instrucţiunile tehnice privind schimbarea categoriei de folosinţa a terenurilor agricole, prevăzute în anexa nr. 3 la acest ordin. 4. Se împuternicesc directorii oficiilor de fond funciar şi gospodărirea apelor să recepţioneze şi să aprobe lucrările de cadastru funciar şi de întreţinere a acestuia, întocmite În conformitate cu instrucţiunile tehnice ale Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, raspunzind de corectitudinea întocmirii lor şi de înscriere fidela a datelor în planurile şi registrele cadastrale, precum şi în cele de evidenţa proprie a terenurilor aflate în posesia organizaţiilor socialiste. 5. Angajaţii Ministerului Agriculturii şi Silviculturii şi ai unităţilor subordonate, care deţin funcţiile prevăzute în anexa nr. 4*) la prezentul ordin, se împuternicesc să constate contravenţiile la normele privind apărarea, conservarea şi folosirea terenurilor agricole şi să aplice sancţiuni.────────── *) Anexa se comunica instituţiilor interesate.────────── Conducerile direcţiilor agricole judeţene şi unităţilor subordonate vor împuternici, potrivit art. 3 din H.C.M. nr. 2501/1969, specialişti din cadrul direcţiilor şi unităţilor respective pentru a constata contravenţiile prevăzute la alineatul precedent şi aplica sancţiuni. Direcţia generală de fond funciar şi combaterea eroziunii solului a elibera legitimaţii speciale de împuternicire, în scopul arătat, pentru angajaţii Ministerului Agriculturii şi Silviculturii şi ai unităţilor subordonate, potrivit anexei nr. 4 la prezentul ordin. Pentru soluţionarea plingerilor, în cazul contravenţiilor la care amenda se aplica persoanelor juridice, se împuterniceşte directorul general al Direcţiei generale de fond funciar şi combaterea eroziunii solului. 6. Directorii direcţiilor agricole judeţene, şefii inspectoratelor pentru întreprinderile agricole de stat, directorii oficiilor de fond funciar şi gospodărirea apelor, directorii staţiunilor experimentale agricole (I.C.C.A.), directorii întreprinderilor agricole de stat şi inginerii din unitaţile agricole socialiste răspund de respectarea şi aplicarea riguroasă a prevederilor Legii nr. 12/1968, potrivit atribuţiilor şi răspunderilor cu privire la apărarea, conservarea şi folosirea terenurilor agricole arătate în anexa nr. 5 la acest ordin. 7. Direcţia generală de fond funciar şi combaterea eroziunii solului din Ministerul Agriculturii şi Silviculturii - Departamentul îmbunătăţirilor funciare şi gospodărire a apelor şi direcţiile agricole judeţene vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. MINISTRU, Angelo Miculescu ANEXA 1 INSTRUCŢIUNI privind documentaţia pentru avizarea sau aprobarea de către Consiliul Superior al Agriculturii a scoaterii din producţia agricolă vegetala a terenurilor necesare realizărilor de investiţii sau producţie, potrivit legii nr. 12/1968 I. Scoaterea terenurilor din producţia agricolă vegetala, în vederea amplasării obiectivelor industriale, agrozootehnice, social-culturale, căilor de comunicaţii, liniilor de telecomunicaţie, reţelelor electrice, lucrărilor de îmbunătăţiri funciare şi altele asemenea se face numai pe baza aprobării prealabile data de organele prevăzute la art. 5 din legea nr. 12/1968, cu privire la apărarea, conservarea şi folosirea terenurilor agricole. Pentru avizarea de către Consiliul Superior al agriculturii a proiectelor de decrete şi de hotărîri ale Consiliului de Miniştri de scoaterea terenurilor din producţia agricolă vegetala este necesar ca proiectele respectiv să fie însoţite de următoarea documentaţie: - memoriu justificativ al lucrării: - plan de situaţie de ansamblu a zonei geografice; - plan de situaţie cu amplasarea obiectivului proiectat; - punctul de vedere al posesorilor cu privire la transmiterea terenurilor. - avizul direcţiei agricole judeţene cu privire la scoaterea terenurilor din producţia agricolă vegetala. 1. *) Memoriul justificativ al lucrării va cuprinde:────────── *) Dacă în expunerea de motive la proiectul de decret sau hotărîre a Consiliului de Miniştri sînt arătate unele date din cele prevăzute la pct. 1, în memoriul justificativ, se vor cuprinde numai celelalte date.────────── a. necesitatea şi consideraţiunile tehnico-economice privind amplasarea obiectivului şi scoaterea din producţia agricolă vegetala a terenurilor propuse. Bilanţul teritorial cu recapitulaţia metrică pe obiecte; b. locul terenurilor pe judeţ, comune, organizaţii socialiste de stat, cooperatiste sau alte organizaţii obşteşti, posesoare a terenurilor, precum şi identificarea terenurilor proprietate individuală pe proprietari; c. precizarea poziţiei terenurilor faţa de vatra satului sau perimetrul construibil al oraşului, cu arătarea suprafeţelor pe categorii de folosinţa, a plantaţiilor, lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, construcţiilor etc.; Se va arata, dacă prin lucrările ete investiţii sau de producţie ce se vor executa, se afectează procesul de producţie pe terenurile agricole învecinate şi măsurile ce se vor lua pentru a nu se stinjeni continuarea procesului de producţie agricolă pe aceste terenuri. d. precizarea datei de începere a lucrării de investiţii sau de producţie pentru care este necesar terenul, iar în cazurile de scoateri temporare, perioada respectiva; e. în cazul extinderilor se va justifica dacă lucrările noi nu pot fi amplasate, total sau parţial, în perimetrul existent al unităţii; f. pentru cariere sau balastiere se va preciza dacă delimitarea perimetrului s-a făcut în raport cu cantitatea zacamintului stabilită de organele de specialitate; g. în cazul terenurilor cărora li se schimba destinaţia în mod temporar, se vor arata măsurile pentru redarea în producţia agricolă vegetala a terenurilor respective în stare de a putea fi cultivate (decopertarea şi protejarea stratului fertil). 2. Plan de situaţie de ansamblu a zonei geografice Se întocmeşte la scara 1:25 000-1:50 000 potrivit condiţiilor în care se situează lucrarea şi va cuprinde: a. figurarea obiectivelor existente în zona pe posesori şi lucrările de îmbunătăţiri funciare existente; b. limita vetrei satului sau perimetrului construibil al oraşului, confirmată în scris pe acest plan de direcţia agricolă judeţeana, cu indicarea actului de aprobare (felul, numărul şi data actului); c. figurarea amplasamentului lucrării propuse; d. categoriile de folosinţa a terenurilor, pe posesori, în perimetrul amplasamentului propus. 3. Plan de situaţie de detaliu cu amplasarea obiectivului proiectat se întocmeşte la scara convenabilă reprezentării de detaliu şi va cuprinde: a. amplasarea construcţiilor, drumurilor, liniilor de garaj şi a tuturor obiectivelor ce urmează a se executa, precum şi spaţiile libere (zona de siguranţa sau protecţie): b. recapitulaţia metrică pe obiecte, care să justifice integral suprafaţa propusă; c. în cazul extinderilor, planul va cuprinde şi obiectivele din perimetrul existent al beneficiarului lucrării de investiţii sau producţie. Planurile de situaţie menţionate la punctele 2 şi 3 vor fi întocmite de proiectant şi vizate de organele competente. În cazul exproprierilor, planurile întocmite în acest scop vor servi şi ca documentaţie pentru scoaterea din producţia agricolă vegetala, adaptate în mod corespunzător. 4. Punctul de vedere al posesorilor cu privire la transmiterea terenurilor. a. pentru terenurile aflate în administrarea organizaţiilor de stat se va prezenta în scris punctul de vedere al organului central, respectiv al comitetului executiv al consiliului popular judeţean, în subordinea căruia se afla organizaţia de stat care are în administrare terenurile sau actul de transmiterea acestora. b. pentru terenurile aflate în posesia organizaţiilor cooperatiste se va prezenta aprobarea adunării generale cu privire la transmitere sau decretul de expropriere. 5. *) Avizul direcţiei agricole judeţene va cuprinde:────────── *) Avizul Direcţiei agricole judeţene, cuprinzînd date exacte, reale, fără erori şi inversari de cifre, bazate pe verificări prealabile la teren, va fi aprobat de Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean respectiv.────────── a. amplasamentul lucrării (poziţia faţa de vatra de sat sau perimetrul construibil al oraşului); b. menţiunea ca nu exista posibilităţi de folosire a altor terenuri decît cele propuse, improprii producţiei agricole sau mai slab productive; c. suprafeţele ce se avizează pentru scoaterea din producţia agricolă vegetala, definitiv sau temporar, pe categorii de folosinţa şi posesori, plantaţiile viti-pomicole, lucrările de îmbunătăţiri funciare şi alte investiţii existente pe terenurile respective; d. eventualele condiţii referitoare la scoaterea din producţia agricolă vegetala şi lucrările ce urmează a fi făcute de către beneficiarul lucrării de investiţii sau producţie dacă se afectează procesul de producţie agricolă pe terenurile agricole limitrofe; e. pentru terenurile propuse a fi scoase din producţia agricolă vegetala în mod temporar, se va arata perioada de folosire în alte scopuri decît producţia agricolă vegetala, măsurile pentru redarea lor în producţia agricolă, precum şi dacă sînt posibilităţi de realizarea condiţiilor de cedare prevăzute în acordul posesorului de teren. Pentru extinderi se va preciza în mod expres dacă lucrările ce fac obiectul extinderii pot fi amplasate, total sau parţial, în perimetrul existent al unităţii solicitante. II. În cazurile în care competenţa de aprobare a scoaterii din producţia agricolă vegetala a terenurilor, aparţine Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, se va trimite numai documentaţia respectiva, prin conducerea organului central, respectiv a comitetului executiv al consiliului popular judeţean din subordinea cărora face parte beneficiarul lucrării de investiţie sau producţie. Planurile din documentaţie vor fi în 3 exemplare. III. Pentru lucrările de investiţii şi producţie ale cooperativelor agricole de producţie, amplasate pe terenuri proprii, scoaterea din producţia agricolă vegetala a terenurilor se aproba de către Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, la propunerea Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie. Documentaţia necesară aprobării scoaterii din producţia agricolă vegetala a terenurilor va consta din: 1. Memoriu justificativ în care se va preciza: a. obiectele ce se vor executa cu arătarea suprafeţelor necesare acestora; b. locul amplasării obiectivelor cu indicarea dacă sînt în perimetrul centrului de producţie actual sau în extinderea acestuia, dacă se creează un nou centru, dacă sînt în vatra de sat sau perimetrul construibil al oraşelor, sau se executa pe terenurile agricole din afară acestora, caz în care se va justifica şi necesitatea amplasării pe aceste terenuri; c. suprafeţele de teren accesorii obiectelor (curţi, drumuri, locuri de depozitare, padocuri etc); d. categoriile de folosinţa terenurilor; e. în cazul în care pentru executarea lucrărilor sînt necesare şi ocupări temporare de terenuri (pentru depozitari de materiale, organizare de şantier, gropi de împrumut etc.), se vor arata suprafeţele şi termenul de scoatere din producţia agricolă vegetala. 2. Planul de situaţie cu amplasarea obiectelor ce se construiesc va cuprinde: a. figurarea tuturor obiectelor existente; b. amplasamentul lucrării propuse; c. recapitulaţia metrică a obiectelor (suprafaţa efectiv ocupată de fiecare obiect construit, drumuri, platforme, padocuri, zone de protecţie şi altele). 3. Avizul direcţiei agricole judeţene în care se va specifica necesitatea lucrărilor propuse şi punctele de vedere cu privire la amplasament. Documentaţia arătată mai sus se întocmeşte de către C.A.P. şi se trimite la Uniunea Naţionala a Notarilor publici care, dacă va găsi justificată cererea, o va trimite Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, propunind aprobarea scoaterii din producţia agricolă vegetala a terenurilor respective. IV. Scoaterea temporară din producţia agricolă vegetala a terenurilor pentru a fi folosite la lucrările de prospecţiuni geologice, geofizice, foraje de orice fel şi a lucrărilor strict legate de acestea se aproba potrivit prevederilor art. 5 alin. ultim din Legea nr. 12/1968. Se considera scoatere temporară din producţia agricolă vegetala, în sensul de mai sus următoarele situaţii: - degradări aduse plantaţiilor cu pomi, vita de vie şi arbuşti fructiferi; - nefolosirea păşunilor, fineţelor şi a terenurilor arabile în producţia agricolă vegetala, în anul agricol respectiv, din cauza ocupării lor pentru lucrările de prospecţiuni şi foraje. Documentaţia necesară pentru delimitarea suprafeţelor pe parcursul executării lucrărilor de prospecţiuni geologice, geofizice, foraje de orice fel şi a lucrărilor strict legate de acestea va consta din: 1. extras din decret sau hotărîrea Consiliului de Miniştri privind aprobarea estimativă potrivit art. 5 alin. ultim, din lege. 2. memoriul justificativ care va cuprinde: - obiectul şi felul lucrărilor; - suprafeţele de teren solicitate cu indicarea localităţii (comuna, judeţ) pe categorii de folosinţa, culturi existente sau planificate la data preluării terenului de posesori; - precizări, după caz, asupra existenţei de lucrări de investiţii agricole pe terenurile care fac obiectul delimitării; - durata de executare a lucrărilor (sau datele la care urmează a se prelua terenul respectiv şi la care se prevede redarea în stare de a putea fi folosit în producţia agricolă vegetala). 3. schiţa de plan cu amplasarea lucrărilor, la scara 1:1000-1:5000; 4. punctul de vedere al posesorilor pentru cedarea terenurilor. 5. avizul direcţiei agricole judeţene eu privire la delimitare. Documentaţia întocmită potrivit indicaţiilor de mai sus se trimite, în 2 exemplare, la Ministerul Agriculturii şi Silviculturii pentru aprobarea delimitării. În baza ordinului de delimitare, unitaţile beneficiare vor solicita titlul de folosinţa potrivit dispoziţiilor decretului nr. 291/1961. Unitaţile beneficiare nu vor ocupa terenurile decît după obţinerea cumulativă a aprobării delimitării şi a titlului de folosinţa. Pentru lucrările prevăzute la pct. IV, alin. 1 care nu implica scoaterea terenurilor din producţia agricolă vegetala nu este necesară delimitarea lor. În aceste cazuri organizaţia executanta de lucrări va încheia cu posesorul terenului o înţelegere în care se vor stabili suprafeţele ce urmează a fi parcurse şi folosite, perioadele de folosire, precum şi datele necesare calculării despăgubirilor legale ce urmează a fi plătite pentru pagubele produse. V. Amplasarea, deranjamentele şi întreţinerea liniilor de telecomunicaţii şi de energie electrica. 1. Amplasarea liniilor de telecomunicaţii şi a celor de transport şi distribuire de energie electrica, precum şi a altor instalaţii similare, de-a lungul şi în imediata apropiere a căilor de comunicaţii, digurilor şi canalelor de irigaţii şi desecări, respectiv în condiţiile arătate în art. 10, alineatele 1 şi 2 din Legea nr. 12/1968, nu necesita aprobarea prealabilă de scoatere a terenurilor din producţia agricolă vegetala prevăzută la art. 5 din legea menţionata, chiar dacă prin aceasta amplasare se afectează şi unele terenuri agricole. Documentaţia necesară pentru executarea lucrărilor de amplasare a acestor obiective în condiţiile de mai sus va consta din: a. memoriul justificativ al lucrării care va cuprinde: - necesitatea şi poziţia din planul de investiţii a lucrării; - situarea terenurilor şi identificarea acestora pe posesori şi categorii de folosinţa agricolă, cu arătarea suprafeţelor ce urmează a fi folosite, definitiv sau temporar şi a bilanţului teritorial pe obiecte; - perioada de executare a lucrării (sau datele la care urmează a se prelua terenurile respective şi la care se prevede redarea lor în stare de a putea fi folosite în producţia vegetala). b. titlurile legale de folosinţa asupra terenurilor afectate de amplasament, după caz: - la folosinţa definitiva: actul de expropriere pentru terenurile cooperatiste sau particulare şi actul de transmitere definitiva pentru cele de stat; - la folosinţa temporară: contract de închiriere pentru terenurile cooperatiste sau particulare şi actul de transmitere temporară pentru cele de stat. Titlurile legale de folosinţa se vor obţine de beneficiarii de investiţii înainte de începerea lucrărilor, potrivit prevederilor legale. c. planul de situaţie, la o scara convenabilă, cu amplasarea obiectivului şi recapitulaţia sa metrică pe obiecte. Aceasta documentaţie urmează a fi depusa pentru evidenţa şi vizare la direcţia agricolă judeţeana respectiva, anterior începerii execuţiei lucrărilor, iar viza va fi acordată numai dacă se constata că sînt respectate distanţele de amplasare şi suprafeţele de teren stabilite prin normativele tehnice republicane sau departamentale, revizuite şi aprobate pentru aceste categorii de lucrări conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 12/1968. 2. Pentru remedierea deranjamentelor şi efectuarea unor reparaţii de întreţinere la liniile de telecomunicaţii şi cele de transport şi distribuire de energie electrica, care prin natura lor au un caracter urgent şi nu implica scoaterea terenurilor din producţia agricolă vegetala, ci doar folosirea lor temporară pe perioade de timp foarte scurte (maximum 30 zile), organizaţiile executante vor încheia cu posesorii terenurilor înţelegeri prealabile începerii lucrărilor, în care se vor stabili suprafeţele de teren ce urmează a fi parcurse şi folosite, perioadele de folosire, precum şi datele necesare calculării despăgubirilor legale pentru eventualele daune ce se vor produce. În situaţii cu totul excepţionale, cînd deranjamentele survenite la liniile de telecomunicaţii şi cele de transport şi distribuire de energie electrica trebuie să fie remediate cu maximum de urgenta, lucrările pot fi începute imediat, organizaţiile executante anunţind despre aceasta telefonic sau telegrafic direcţiile agricole judeţene şi posesorii terenurilor agricole respective. Pentru astfel de situaţii, înţelegerile urmează a fi încheiate pe parcursul executării lucrărilor, iar urgenţa majoră a lucrărilor va fi confirmată în scris, pe înţelegerile încheiate, de către organele tutelare ale organizaţiilor executante. Înţelegerile încheiate de organizaţiile executante cu posesorii terenurilor agricole, în condiţiile menţionate mai sus, inclusiv cele de la cap. IV alin. ultim, referitoare la lucrările temporare de prospecţiuni geografice, geofizice şi foraje, se vor depune, înainte de începerea execuţiei lucrărilor, la direcţiile agricole judeţene pentru înregistrare şi vizare, aceste înţelegeri servind la justificarea folosirii terenurilor în cauza şi la decontarea cheltuielilor pentru pagubele pricinuite. În cazul deranjamentelor excepţionale, înţelegerile se vor depune pentru înregistrare şi vizare imediat după încheierea lor. ANEXA 3 INSTRUCŢIUNI privind întocmirea documentaţiei necesare pentru schimbarea categoriilor de folosinţa agricolă, conform prevederilor Legii nr. 12/1968 Schimbarea categoriei de folosinţa a terenurilor agricole indiferent de posesori, se face potrivit prevederilor art. 12 din Legea nr. 12/1968, numai pe baza aprobării prealabile. Sînt supuse prevederilor art. 12 din sus-citata lege terenurile agricole aflate în posesia organizaţiilor socialiste (C.A.P., I.A.S., staţiuni experimentale, unităţi ale ministerelor şi altor organe centrale şi ale consiliilor populare judeţene şi comunale), precum şi terenurile proprietatea persoanelor fizice. Nu sunt supuse prevederilor art. 12 din lege proprietarii colecţiei de legislaţie (hot. 1312/1973, pct. 18 din anexa), colecţie pe care o comercializam fără acordul lor Aprobările pentru schimbarea categoriei de folosinţa agricolă se dau de: - Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, pentru terenurile deţinute de organizaţiile socialiste. În cazul terenurilor cooperativelor agricole de producţie, schimbarea categoriei de folosinţa se face cu consultarea Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie - Direcţiile agricole judeţene, pentru terenurile proprietatea persoanelor fizice. Documentaţia pentru schimbarea categoriilor de folosinţa agricolă se întocmeşte de deţinătorul legal al terenului (organizaţie socialistă sau persoana fizica), conform prevederilor prezentelor instrucţiuni. I. ÎNTOCMIREA DOCUMENTAŢIILOR DE CĂTRE ORGANIZAŢIILE SOCIALISTE PENTRU SCHIMBAREA CATEGORIEI DE FOLOSINŢA A TERENURILOR AGRICOLE A. Conţinutul documentaţiei: Pentru schimbarea categoriei actuale de folosinţa agricolă, în alte categorii de folosinţa agricolă, documentaţiile se compun din următoarele piese: - cerere de solicitare, în care se justifica necesitatea schimbării categoriei de folosinţa, observindu-se că solicitările să se facă, de regula, pentru schimbări în categorii de folosinţa superioare; - tabel cu propuneri de schimbare a categoriei de folosinţa, conform anexei 3/1; - plan de situaţie la scara 1:10.000 sau 1:5.000, conform modelului din anexa 3/2. B. Modul de înaintare a documentaţiei: 1. Organizaţiile socialiste interesate vor înainta documentaţia pentru schimbarea categoriei de folosinţa agricolă organizaţiilor tutelare, astfel: întreprinderile agricole de stat, la inspectoratul pentru I.A.S., staţiunile experimentale, la Academia de ştiinţe agricole şi silvice, iar cooperativele agricole de producţie, la U.J.C. A.P., care le vor analiza şi centraliza conform anexei 3/3. Centralizatoarele însoţite de documentaţiile respective se vor depune la direcţia agricolă judeţeana pentru avizare. 2. Direcţia agricolă judeţeana verifica pînă la 1 aprilie al fiecărui an oportunitatea schimbării categoriilor de folosinţa iar pentru terenurile arabile se verifica şi sursele propuse pentru recuperarea acestora. 3. Centralizatoarele privind schimbarea categoriilor de folosinţa agricolă, avizate de direcţia agricolă judeţeana, se vor trimite la Ministerul Agriculturii şi Silviculturii - prin forul tutelar central - pînă la data de 10 mai a fiecărui an. 4. Direcţia generală de fond funciar şi combaterea eroziunii solului analizează solicitările de schimbare a categoriilor de folosinţa agricolă cuprinse în centralizatoare şi le supune conducerii Ministerului Agriculturii şi Silviculturii pentru soluţionare legală, comunicind rezultatele organelor centrale interesate şi direcţiilor agricole judeţene. 5. Aprobările date de Ministerul Agriculturii şi Silviculturii sînt valabile un an de zile. 6. Direcţiile agricole judeţene vor urmări pe teren aplicarea schimbărilor de categorii de folosinţa agricole aprobate. II. ÎNTOCMIREA DOCUMENTAŢIILOR PENTRU SCHIMBAREA CATEGORIILOR DE FOLOSINŢA A TERENURILOR AGRICOLE PROPRIETATE A PERSOANELOR FIZICE Pentru schimbarea categoriei de folosinţa a terenurilor agricole, proprietate a persoanelor fizice, solicitatorii vor depune la direcţia agricolă judeţeana următoarele acte: 1. Cerere pentru aprobarea schimbării categoriei de folosinţa a terenurilor agricole, care va cuprinde: - numele şi prenumele posesorului; - domiciliul stabil (satul, comuna, judeţul); - suprafaţa terenurilor agricole ce le poseda, pe categorii de folosinţa şi specificarea localităţilor unde sînt situate; - suprafaţa terenului pentru care solicita schimbarea categoriei de folosinţa şi localitatea unde se afla acesta; - categoria de folosinţa viitoare, cu o scurta justificare a motivelor care-l determina să ceara schimbarea folosinţei actuale. 2. Schiţa terenului ce face obiectul cererii. Cererea posesorului de teren va fi vizata de către primarul comunei pe teritoriul căreia se găseşte terenul în cauza. Direcţia agricolă judeţeana, după verificarea solicitării prin organele de fond funciar, va comunica rezultatul petiţionarului respectiv. DISPOZIŢII FINALE Schimbările categoriilor de folosinţa a terenurilor se vor opera obligatoriu în registrele de evidenţa cadastrala la unitaţile agricole, comuna, judeţ, după aplicarea lucrărilor în teren. Suprafeţele ce se iau în considerare sînt cele realizate pe teren şi care se determina pe baza de măsurătoare. Documentaţiile şi centralizatoarele privind schimbarea categoriilor de folosinţa agricolă, împreună cu aprobările primite, se vor păstra la organele judeţene de fond funciar. O data cu întocmirea şi înaintarea la Ministerul Agriculturii şi Silviculturii a balanţelor periodice a fondului funciar (în iunie şi decembrie), se vor comunica schimbările de categorii de folosinţa agricolă efectuate pe teren, în cadrul suprafeţelor aprobate. Schimbările de categorii de folosinţa agricole în folosinţe neagricole nu fac obiectul prezentelor instrucţiuni. ANEXA 3/1
JUDEŢUL ..........................
COMUNA ........................... semnătura specialiştilor care au verificat
C.A.P.(I.A.S.,S.E.) .............. şi definitivat lucrarea ..................
TABEL
privind schimbarea unor categorii de folosinţa agricolă în anul .......
- ha -
┌────────────┬──────────┬─────────┬─────────────────────────────┬───────┬────────────────────────────────────────────┐
│Nr. topo al │Categ. de │ │ Categoria de folosinţa ce │Supraf.│ │
│ parcelelor │folosinţa │Suprafaţa│ urmează a fi schimbată │ pt. │ Sursele de recuperare a terenului arabil │
│propuse a fi│propusă a │ ├───┬───┬───┬───┬───┬─────────┤ care ├───────────┬─────┬───┬────┬───┬───┬─────────┤
│ plantate │ fi │ │Ar.│Ps.│Fn.│Vii│Lv.│ Alte │exista │ Nr. topo │Total│Lv.│Vii │Ps.│Fn.│ Alte │
│ │infiinţata│ │ │ │ │ │ │folosinţe│proiect│al parcelei│ │ │ │ │ │folosinţe│
├────────────┼──────────┼─────────┼───┼───┼───┼───┼───┼─────────┼───────┼───────────┼─────┼───┼────┼───┼───┼─────────┤
│ Ar. 20 │ vie │ 5 │ 5│ -│ - │ - │ -│ - │ 5 │ Lp. 5 │ 1 │ 1│ - │ - │ - │ - │
│ Ps. 23 │ vie │ 2 │ -│ 2│ - │ - │ -│ - │ 2 │ Vh. 46 │ 2 │ -│ 2 │ - │ - │ - │
│ Vh. 22 │ vie │ 1 │ -│ -│ - │ 1 │ -│ - │ 1 │ Ps. 35 │ 2 │ -│ - │ 2 │ - │ - │
│ Lv. 21 │ vie │ 2 │ -│ -│ - │ - │ 2│ - │ 2 │ - │ - │ -│ - │ - │ - │ - │
│ Total: │ vie │ 10 │ 5│ 2│ - │ 1 │ 2│ - │ 10 │ - │ 5 │ 1│ 2 │ 2 │ - │ - │
│ Ar. 40 │ livezi │ 30 │ 30│ -│ - │ - │ -│ - │ 30 │ Lp. 7,12, │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 23,47,52, │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ 105 │ 20 │ 20│ - │ - │ - │ - │
│ I p. 41 │ livezi │ 30 │ -│ -│ - │ - │ 30│ - │ 30 │Vh. 47,88, │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │101,133,185│ 10 │ -│ 10 │ - │ - │ - │
│ Total: │ livezi │ 60 │ 30│ -│ - │ - │ 30│ - │ 60 │ - │ 30 │ 20│ 10 │ - │ - │ - │
│ Ar. 60 │ livezi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │intensive │ 160 │160│ -│ - │ - │ -│ - │ 160 │ Vh. 48 │ 40 │ -│ 40 │ - │ - │ - │
│ Total: │ livezi │ │ │ │ │ │ │ │ │ Fn. 50 │ 10 │ -│ - │ │ │ │
│ │intensive │ 160 │160│ -│ - │ - │ -│ - │ 160 │ - │ 50 │ -│ 40 │ - │ - │ - │
│ Ps. 57 │ arbuşti │ 15 │ -│ 15│ - │ - │ -│ - │ 15 │ - │ - │ -│ - │ - │ - │ - │
│ Ps. 32 │fructiferi│ 15 │ -│ -│ - │ - │ -│ 15 │ 15 │ - │ - │ -│ - │ - │10 │ - │
│ Total: │ arbuşti │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │fructiferi│ 30 │ -│ 15│ - │ - │ -│ 15 │ 30 │ - │ - │ -│ - │ - │10 │ - │
│ etc. │ etc. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┴──────────┼─────────┼───┼───┼───┼───┼───┼─────────┼───────┼───────────┼─────┼───┼────┼───┼───┼─────────┤
│TOTAL GENERAL: │ 260 │195│ 17│ - │ 1 │ 32│ 15 │ 260 │ - │ 85 │ 21│ 52 │ 2 │10 │ - │
└───────────────────────┴─────────┴───┴───┴───┴───┴───┴─────────┴───────┴───────────┴─────┴───┴────┴───┴───┴─────────┘
DIRECTOR (PREŞEDINTE), INGINER,
ANEXA 3/2 SCHIŢA DE EXEMPLIFICARE────────── *) Notă CTCE: SCHIŢA DE EXEMPLIFICARE se găseşte în Buletinul Oficial nr. 21 din 18 martie 1970 (a se vedea imaginea asociată).────────── ANEXA 3/3 - DEPARTAMENTUL I. A. S. - Acad. de Ştiinţe Agr. şi Silv. - DIRECŢIA AGRICOLĂ Jud. ............ CENTRALIZATOR privind schimbarea unor categorii de folosinţa agricolă în anul ........
- ha -
┌────────┬───────────┬─────────┬──────────────────────────┬───────┬────────────────────────────┐
│C.A.P., │ Categ. de │ │Categoria de folosinţa ce │Supraf.│ Sursele de recuperare │
│I.A.S., │ folosinţa │Suprafaţa│ urmează a fi schimbată │ pt. │ a terenului arabil │
│ S.E. │ ce se │ ├───┬───┬───┬───┬───┬──────┤ care ├─────┬───┬───┬───┬───┬──────┤
│ │ propune a │ │Ar.│Ps.│Fn.│Vii│Lv.│ Alte │exista │Total│Lv.│Vii│Ps.│Fn.│ Alte │
│ │se înfiinţa│ │ │ │ │ │ │folos.│proiect│ │ │ │ │ │folos.│
├────────┼───────────┼─────────┼───┼───┼───┼───┼───┼──────┼───────┼─────┼───┼───┼───┼───┼──────┤
│Mizil │vie │ 55 │ 30│ 10│ -│ 5│ 5│ 5 │ 55 │ 30│ -│ 10│ 5│ 15│ - │
│Urlaţi │vie │ 50 │ 30│ 10│ -│ 5│ -│ 5 │ 50 │ 30│ -│ 10│ 5│ 15│ - │
│Total: │ │ 105 │ 60│ 20│ -│ 10│ 5│ 10 │ 105 │ 60│ -│ 20│ 10│ 30│ - │
│Mizil │livezi │ 80 │ 20│ 30│ 10│ 10│ -│ 10 │ 80 │ 20│ 5│ 5│ 5│ 5│ - │
│Batrini │livezi │ 20 │ 20│ -│ -│ -│ -│ - │ 20 │ 20│ 5│ 5│ 5│ 5│ - │
│Total: │livezi │ 100 │ 40│ 30│ 10│ 10│ -│ 10 │ 100 │ 40│ 10│ 10│ 10│ 10│ - │
│Măgurele│livezi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │intensive │ 100 │100│ -│ -│ -│ -│ - │ 100 │ 100│ 50│ 50│ -│ -│ - │
│Total: │livezi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │intensive │ 100 │100│ -│ -│ -│ -│ - │ 100 │ 100│ 50│ 50│ -│ -│ - │
│Pozesti │arbuşti │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │fructiferi │ 5 │ 5│ -│ -│ -│ -│ - │ 5 │ 5│ -│ -│ 5│ -│ - │
│Total: │arbuşti │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │fructiferi │ 5 │ 5│ -│ -│ -│ -│ - │ 5 │ 5│ -│ -│ 5│ -│ - │
│etc. │etc. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────┴───────────┼─────────┼───┼───┼───┼───┼───┼──────┼───────┼─────┼───┼───┼───┼───┼──────┤
│TOTAL g-ral pe judeţ│ 310 │205│ 50│ 10│ 20│ 5│ 20 │ 310 │ 205│ 60│ 80│ 25│ 40│ - │
└────────────────────┴─────────┴───┴───┴───┴───┴───┴──────┴───────┴─────┴───┴───┴───┴───┴──────┘
DIRECTOR (PREŞEDINTE),
ANEXA 5 INSTRUCŢIUNI privind atribuţiile şi răspunderile conducătorilor şi specialiştilor din unitaţile agricole 1. Stabilesc măsurile de sporire a suprafeţei terenurilor agricole şi îndeosebi a celor arabile, prin identificarea şi punerea în cultura a terenurilor slab productive şi a celor folosite neeconomic, existente în unitaţile respective. 2. Urmăresc ca schimbarea categoriilor de folosinţa agricolă şi a destinaţiei terenurilor agricole pentru alte scopuri decît producţia agricolă vegetala să se facă numai în cazurile şi cu aprobările prealabile prevăzute de lege. 3. Prevăd şi urmăresc măsurile necesare ca posesorii să lucreze şi să cultive întreaga suprafaţa de teren ce o deţin. 4. Stabilesc şi urmăresc aplicarea regulilor agrotehnice corespunzătoare, precum şi asigurarea conservării şi ameliorării terenurilor prin lucrări de îmbunătăţiri funciare şi de fertilizare a solului. 5. Stabilesc măsurile pentru amplasarea şi utilizarea raţionala a categoriilor de folosinţa agricolă, precum şi pentru corectarea şi reamplasarea reţelei drumurilor agricole de exploatare. 6. Iau măsuri în termen util pentru încheierea formelor de constatare a contravenţiilor la folosirea terenurilor agricole, potrivit împuternicirilor primite. 7. Iau şi urmăresc măsurile necesare pentru aplicarea lucrărilor de folosire raţionala a terenurilor agricole, prevăzute în documentaţiile tehnice elaborate şi aprobate de organele competente. --------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.