Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 540 din 17 februarie 2025  privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.992/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 540 din 17 februarie 2025 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.992/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 154 din 21 februarie 2025
    Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale asistenţă medicală şi sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătăţii cu nr. 540R din 17.02.2025,
    având în vedere prevederile art. 1 alin. (12) şi ale art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind serviciile publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul sănătăţii emite următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.992/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 26 iunie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul ordinului se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " ORDIN
    pentru aprobarea condiţiilor de organizare şi funcţionare a
    serviciilor publice conexe actului medical în mod independent, prin cabinete
    de practică, precum şi a condiţiilor de dotare minimă obligatorie ale acestora"

    2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    Se aprobă condiţiile de organizare şi funcţionare a serviciilor publice conexe actului medical în mod independent, prin cabinete de practică, prevăzute în anexa nr. 1."

    3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    Se aprobă condiţiile de autorizare sanitară şi de dotare minimă obligatorie a cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, prevăzute în anexa nr. 2."

    4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    Se aprobă lista documentelor necesare pentru eliberarea autorizaţiilor de liberă practică pentru personalul autorizat de Ministerul Sănătăţii, altul decât medicii şi asistenţii medicali, să exercite în mod independent servicii publice conexe actului medical, cu excepţia profesiilor reglementate, prevăzută în anexa nr. 3."

    5. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Se aprobă modelul autorizaţiilor de liberă practică pentru personalul care desfăşoară servicii publice conexe actului medical, cu excepţia profesiilor reglementate, prevăzut în anexa nr. 4."

    6. Articolul 5^3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5^3
    Se aprobă modelul avizului anual al autorizaţiilor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical nereglementate, precum: fizică medicală; sociologie; optică-optometrie; protezare-ortezare; protezare auditivă, terapie vocală, audiologie, prevăzut în anexa nr. 8."

    7. În anexa nr. 2, la articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Cabinetul de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical de fizioterapie, în funcţie de activităţile desfăşurate, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de dotare minimă specifică obligatorie:
    a) examinarea somatofuncţională a pacientului/beneficiarului:
    (i) dispozitiv pentru măsurarea greutăţii;
    (ii) dispozitiv pentru măsurarea înălţimii;
    (iii) masă/pat de examinare;
    (iv) instrument de măsurare a amplitudinii (de exemplu: goniometru);
    (v) plan/dispozitiv de măsurare a posturii (de exemplu: fir cu plumb, planşă);
    (vi) bandă metrică;
    (vii) tensiometru;
    b) exerciţiu fizic cu scop terapeutic:
    (i) un spalier;
    (ii) o saltea;
    (iii) oglindă de perete;
    (iv) greutăţi de diverse mărimi;
    (v) bastoane, arcuri, cordoane elastice;
    (vi) minimum trei dispozitive pentru recuperare funcţională din grupa «dispozitive ajutătoare» (de exemplu: pedalier, placă de echilibru, placă canadiană, placă pentru abilităţile mâinii, cicloergometru);
    c) hidrokinetoterapie:
    - cadă/bazin;
    d) tehnici efectuate cu ajutorul instrumentelor/aparatelor/ instalaţiilor corespunzătoare, prin aplicare de contenţii elastice/ adezive/orteze:
    (i) instrument pentru tăiere (de exemplu: foarfecă);
    (ii) diverse tipuri de benzi adezive şi elastice
    e) tehnici efectuate cu ajutorul instrumentelor/aparatelor/ instalaţiilor corespunzătoare, prin mecanoterapie, scripetoterapie:
    - dispozitiv cu scripete;
    f) tehnici efectuate cu ajutorul instrumentelor/aparatelor/ instalaţiilor corespunzătoare, prin electroterapie:
    - aparat pentru curenţi de medie frecvenţă şi/sau joasă frecvenţă;
    g) tehnici efectuate cu ajutorul instrumentelor/aparatelor/ instalaţiilor corespunzătoare, prin termoterapie:
    - lampă cu infraroşu sau săculeţi termici cu gel;
    h) tehnici efectuate cu ajutorul instrumentelor/aparatelor/ instalaţiilor corespunzătoare, prin imobilizări/posturări:
    (i) instrumente de posturare (de exemplu: rulou, perne, săculeţi);
    (ii) dispozitive de posturare
    i) celelalte activităţi specifice de fizioterapie nu necesită altă dotare specifică."

    8. În anexa nr. 2, la articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Cabinetele de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical de fizioterapie, indiferent de specificul de activitate, au obligaţia de a îndeplini condiţiile de dotare minimă prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) şi să deţină trusa sanitară prevăzută de Ordinul ministrului sănătăţii nr. 427/2002 pentru aprobarea componenţei trusei sanitare şi a baremului de materiale, ce intră în dotarea posturilor de prim ajutor fără cadre medicale."

    9. Titlul anexei nr. 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " LISTA
    documentelor necesare pentru eliberarea autorizaţiilor de liberă practică
    pentru personalul autorizat de Ministerul Sănătăţii, altul decât medicii şi
    asistenţii medicali, să exercite în mod independent servicii publice
    conexe actului medical, cu excepţia profesiilor reglementate"

    10. În anexa nr. 3, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Exercitarea în România a serviciilor publice conexe actului medical de: tehnică dentară; biologie medicală, biochimie medicală şi chimie medicală; fizică medicală; fizioterapie; psihologie clinică, consiliere psihologică, psihoterapie, psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională; psihopedagogie specială; logopedie; sociologie; optică-optometrie; protezare-ortezare; protezare auditivă, terapie vocală, audiologie; nutriţie şi dietetică se face în baza autorizaţiei de liberă practică.
    (2) Autorizaţiile de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de tehnică dentară; biologie medicală, biochimie medicală şi chimie medicală; fizioterapie; psihologie clinică, consiliere psihologică, psihoterapie, psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională şi psihopedagogie specială; logopedie; nutriţie şi dietetică se eliberează de autoritatea competentă potrivit legii, respectiv de organizaţiile profesionale legal constituite, cu competenţă în emiterea documentelor care atestă pregătirea profesională şi dreptul de liberă practică pentru membrii organizaţiei, care desfăşoară servicii publice conexe actului medical, incluse în statutul şi competenţele acesteia.
    (3) Autorizaţiile de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical de optică-optometrie; protezare-ortezare; protezare auditivă, terapie vocală, audiologie; sociologie şi fizică medicală sunt emise de Ministerul Sănătăţii prin direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz.
    (4) Autorizaţiile de liberă practică prevăzute la alin. (3) se emit în baza cererii prevăzute în anexa nr. 5, însoţită de documentaţia necesară, în funcţie de serviciile publice conexe actului medical furnizate de către solicitant.
    (5) Documentele prevăzute la alin. (4) se depun de către solicitant la direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti în a cărei arie de competenţă desfăşoară sau urmează să desfăşoare serviciile publice conexe actului medical.
    (6) În termen de maximum 25 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii şi a documentaţiei complete prevăzute la alin. (5), direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti emite autorizaţia de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical prevăzută la alin. (3).
    (7) Autorizaţia de liberă practică se eliberează în două exemplare, din care un exemplar se ataşează documentaţiei depuse la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti unde aceasta se arhivează, iar un exemplar se predă, pe bază de semnătură, solicitantului.
    (8) În cazul în care documentaţia depusă este incompletă sau se constată că solicitantul nu îndeplineşte condiţiile de eliberare a autorizaţiei de liberă practică, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia, direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti notifică solicitantul în vederea completării documentaţiei sau, după caz, îl informează asupra neconformităţii acesteia.
    (9) În situaţia în care persoana care solicită avizul de liberă practică îşi desfăşoară activitatea în aria de competenţă a mai multor direcţii de sănătate publică, solicitarea de emitere a autorizaţiei de liberă practică se poate depune la nivelul oricărei direcţii de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti în a cărei arie de competenţă desfăşoară sau urmează să desfăşoare servicii publice conexe actului medical.
    (10) Autorizaţia de liberă practică este valabilă pe întreg teritoriul ţării."

    11. În anexa nr. 3, articolul 2 se abrogă.
    12. În anexa nr. 3, articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Autorizaţia de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical, emisă conform art. 1 alin. (3), se avizează anual de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti la nivelul căreia a fost depusă solicitarea de emitere a autorizaţiei de liberă practică.
    (2) Avizul prevăzut la alin. (1) se emite sub forma unui document distinct prin care direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti atestă dreptul de liberă practică al persoanei autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la ordin.
    (3) Valabilitatea avizului anual este de 12 luni de la data acordării."

    13. În anexa nr. 3, la articolul 10, alineatele (4) şi (5) se abrogă.
    14. În anexa nr. 3, la articolul 11 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    (1) Documentele necesare pentru reînnoirea autorizaţiilor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical de fizică medicală; sociologie; optică-optometrie; protezare-ortezare; protezare auditivă, audiologie, terapie vocală, emise anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, sunt:"

    15. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
    16. Anexa nr. 4 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
    17. Anexa nr. 8 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    Autorizaţiile sanitare de funcţionare pentru cabinetele de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical emise până la data intrării în vigoare a prezentului ordin îşi menţin valabilitatea până la modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii acestora.

    ART. III
    Solicitările pentru emiterea autorizaţiilor de liberă practică, depuse la nivelul direcţiilor de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, vor fi soluţionate de Ministerul Sănătăţii conform prevederilor în vigoare la data înregistrării acestora.

    ART. IV
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Adriana Pistol,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 17 februarie 2025.
    Nr. 540.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 1.992/2023)
    Condiţii de organizare şi funcţionare a serviciilor publice conexe
    actului medical în mod independent, prin cabinete de practică
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Serviciile publice conexe actului medical pot fi exercitate în mod independent, în cabinete de liberă practică, de către persoane autorizate să profeseze: tehnică dentară, fizioterapie, psihologie, sociologie, optică-optometrie, protezare-ortezare, protezare auditivă, audiologie, terapie vocală, nutriţie şi dietetică.
    (2) Serviciile publice conexe actului medical de psihologie prevăzute la alin. (1) sunt:
    a) psihologie clinică;
    b) consiliere psihologică;
    c) psihoterapie;
    d) psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională;
    e) psihopedagogie specială;
    f) logopedie.

    (3) Serviciile publice conexe actului medical de logopedie prevăzute la alin. (2) sunt oferite de psihologi autorizaţi pentru furnizarea acestor servicii.
    (4) Serviciile publice conexe actului medical prevăzute la alin. (2) şi (3) pot fi exercitate în cabinete de liberă practică înregistrate în Registrul unic al psihologilor cu drept de liberă practică din România, conform prevederilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    Exercitarea în regim independent a serviciilor publice conexe actului medical prevăzute la art. 1 se face în conformitate cu regulile de bună practică profesională, respectiv conform ghidurilor de practică, recomandărilor de îmbunătăţire a calităţii serviciilor şi standardelor de calitate a serviciilor profesionale.

    ART. 3
    (1) Prin cabinetele de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical sunt furnizate servicii preventive, curative şi de recuperare de către persoanele autorizate în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind serviciile publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările şi completările ulterioare, cu îndeplinirea, în mod cumulativ, a următoarelor condiţii:
    a) sunt în strictă concordanţă cu prescripţia şi recomandările cu caracter medical ale medicului curant;
    b) sunt în concordanţă cu nevoile medico-psihosociale ale beneficiarilor, în limita competenţelor profesionale atestate prin documentul de liberă practică.

    (2) Furnizarea serviciilor publice conexe actului medical se face cu respectarea prevederilor Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 4
    Cabinetele de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, denumite în continuare cabinete, au obligaţia de a ţine evidenţa activităţilor conexe actului medical furnizate.

    CAP. II
    Organizarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical
    ART. 5
    (1) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical îşi pot desfăşura activitatea în mod independent în cadrul cabinetului de practică care se organizează în una dintre următoarele forme:
    a) cabinet de practică individual;
    b) cabinete de practică asociate;
    c) cabinete de practică grupate;
    d) societate civilă de practică pentru servicii publice conexe actului medical.

    (2) Cabinetele de practică se pot înfiinţa în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical, cu îndeplinirea următoarelor condiţii:
    a) să aibă ca obiect de activitate furnizarea de servicii publice conexe actului medical;
    b) să deţină personal autorizat pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical.

    (3) Pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical, cabinetele de practică se pot înfiinţa în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cu îndeplinirea următoarelor condiţii:
    a) să aibă ca scop şi obiectiv furnizarea de servicii publice conexe actului medical;
    b) să deţină cel puţin un profesionist autorizat pentru furnizarea serviciilor conexe actului medical.

    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(3), cabinetele de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical de nutriţie şi dietetică pot fi organizate numai în formele autonome de exercitare a profesiei prevăzute la art. 11 din Legea nr. 256/2015 privind exercitarea profesiei de dietetician, precum şi înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Dieteticienilor din România. Formele autonome de exercitare a profesiei de dietetician pot angaja personal salariat, pot încheia contracte de colaborare cu alţi dieteticieni, contracte de conlucrare cu alte forme autonome de exercitare a profesiei, contracte cu furnizorii de bunuri şi servicii necesare activităţii lor, contracte specifice cu unităţi medicale, educaţionale, sociale, sportive, de alimentaţie publică, de îngrijire corporală, de industrie alimentară şi farmaceutică, cu mijloace de comunicare în masă, forme specifice de exercitare a profesiei de medic şi a diverselor alte profesii paramedicale şi alte acte juridice civile, în condiţiile Codului civil şi legilor speciale aplicabile.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(3), serviciile publice conexe actului medical de psihologie se pot exercita numai în formele prevăzute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 213/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Indiferent de forma de exercitare a profesiei, psihologii cu drept de liberă practică pot angaja salariaţi, în condiţiile legii.
    (6) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), serviciile publice conexe actului medical nereglementate, precum sociologie, optică-optometrie, protezare-ortezare, protezare auditivă, audiologie, terapie vocală, se pot exercita numai prin cabinete înfiinţate conform prevederilor alin. (2) şi (3).
    (7) Furnizarea serviciilor publice conexe actului medical se poate realiza şi în cadrul cabinetelor medicale, organizate conform Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în baza contractelor individuale de muncă sau a contractelor de prestări servicii.
    (8) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical îşi pot schimba forma de exercitare a activităţii profesionale, cu obligaţia înştiinţării, în scris, în termen de 30 de zile de la schimbarea formei de exercitare a profesiei, a direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi, după caz, a structurilor de specialitate din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, precum şi organizaţiilor profesionale competente.
    (9) Modificarea formei de exercitare a profesiei se autorizează de către direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în baza avizului eliberat de către organizaţia profesională, pentru profesiile astfel constituite, după caz.
    (10) Autorizarea prevăzută la alin. (9) se realizează de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării înştiinţării prevăzute la alin. (8).

    ART. 6
    (1) Cabinetul de practică individuală prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. a) este forma de exercitare a activităţii profesionale, în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea titularul cabinetului de practică.
    (2) Cabinetele de practică individuală se pot asocia, în baza unei convenţii, în scopul exercitării în comun a activităţii profesionale şi al asigurării accesului permanent al pacienţilor la servicii publice conexe actului medical; titularii cabinetelor de practică asociate intră în relaţii cu terţii, în numele asocierii din care fac parte, cu păstrarea drepturilor şi a responsabilităţilor individuale.
    (3) Cabinetele de practică individuală se pot grupa în baza unei convenţii, pentru a-şi crea facilităţi tehnico-economice în vederea exercitării profesiei, precum folosirea în comun a patrimoniului şi/sau a salariaţilor, şi îşi păstrează individualitatea în relaţiile cu terţii.
    (4) Societatea civilă de practică pentru servicii publice conexe actului medical se constituie, în baza unui contract de societate civilă, din două sau mai multe persoane autorizate pentru exercitarea serviciilor publice conexe actului medical. În relaţiile cu terţii, societatea civilă de practică pentru servicii publice conexe actului medical este reprezentată de organul de conducere al acesteia, prevăzut în contractul de societate civilă.
    (5) Prin convenţiile prevăzute la alin. (2) şi (3), precum şi prin contractul de societate civilă prevăzut la alin. (4) se stabilesc condiţiile de organizare, durata şi modalitatea de încetare ale acestor convenţii.

    ART. 7
    (1) Cabinetul de practică, indiferent de forma de organizare, se înfiinţează la cererea titularului sau, după caz, a reprezentantului legal al acestuia.
    (2) Cabinetul de practică se autorizează sanitar în baza referatului de evaluare, de către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, conform prevederilor art. 9 alin. (2) lit. l) din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 8
    Actul de înfiinţare al cabinetelor de practică prevăzute la art. 5 alin. (1)-(3) este certificatul de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale - Partea a 3-a pentru servicii publice conexe actului medical, care se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se păstrează de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti care a emis certificatul, iar un exemplar se înmânează titularului cabinetului de practică sau reprezentantului legal al acestuia, după caz.

    ART. 9
    (1) Certificatul de înregistrare al cabinetului de practică se eliberează de către direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe teritoriul căreia acesta urmează să funcţioneze, în baza următoarelor documente:
    a) cerere de înfiinţare a cabinetului;
    b) copie de pe autorizaţia sanitară de funcţionare;
    c) lista cu dotarea minimă necesară funcţionării cabinetului, în concordanţă cu serviciile furnizate, conform anexei nr. 2 la ordin;
    d) dovada deţinerii spaţiului în care urmează să funcţioneze cabinetul;
    e) pentru serviciile publice conexe actului medical de fizioterapie, psihologie clinică, consiliere psihologică, psihoterapie, psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională, psihopedagogie specială, logopedie, tehnică dentară, nutriţie şi dietetică se va solicita avizul organizaţiei profesionale cu menţionarea practicilor autorizate în cadrul cabinetului, precum:
    (i) Colegiul Fizioterapeuţilor din România pentru fizioterapeuţi;
    (ii) Colegiul Psihologilor din România pentru psihologi atestaţi în specialităţile: psihologie clinică, consiliere psihologică, psihoterapie, psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională, psihopedagogie specială, precum şi pentru logopezi;
    (iii) Ordinul Tehnicienilor Dentari din România pentru tehnicieni dentari;
    (iv) Colegiul Dieteticienilor din România pentru dieteticieni şi nutriţionişti

    f) certificatul de înregistrare la registrul comerţului, respectiv certificatul de înregistrare în registrul persoanelor juridice, ori hotărârea judecătorească de înfiinţare sau dovada dobândirii personalităţii juridice, după caz;
    g) actul constitutiv sau statutul persoanei juridice, după caz.

    (2) Titularul cabinetului de practică/Reprezentantul legal are obligaţia de a anunţa direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti privind orice modificare a datelor care au stat la baza înfiinţării cabinetului de practică.
    (3) Direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazurile prevăzute la alin. (2), eliberează o anexă la certificatul de înregistrare a cabinetului în Registrul unic al cabinetelor medicale - Partea a 3-a pentru servicii publice conexe actului medical, pe baza documentelor prevăzute la alin. (1).
    (4) Desfiinţarea şi/sau suspendarea activităţii cabinetelor de practică se fac/se face la cererea titularului/reprezentantului legal şi se operează în Registrul unic al cabinetelor medicale - Partea a 3-a pentru servicii publice conexe actului medical, la nivelul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
    (5) Termenul de suspendare a activităţii cabinetelor de practică în condiţiile alin. (4) este de maximum 12 luni.

    ART. 10
    (1) După emiterea certificatului de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale - Partea a 3-a, cabinetul de practică poate funcţiona prin oferirea serviciilor publice conexe actului medical.
    (2) Serviciile publice conexe actului medical se furnizează, exclusiv, de către personal autorizat conform prevederilor art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind serviciile publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Titularul sau, după caz, reprezentantul legal al cabinetului de practică, indiferent de forma de organizare a acestuia, deţine lista actualizată a personalului autorizat pentru practica serviciilor publice conexe actului medical furnizate de cabinet, precum şi copia autorizaţiilor/atestatelor de liberă practică ale acestora cu viza în termen.

    ART. 11
    (1) Denumirea cabinetului de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical va cuprinde obligatoriu forma de organizare a acestuia.
    (2) Cabinetele pentru servicii publice conexe actului medical au obligaţia de a afişa la loc vizibil specificul tuturor serviciilor furnizate şi programul de activitate.

    ART. 12
    (1) Cabinetul de practică este forma de exercitare a serviciilor publice conexe actului medical reprezentat de:
    a) titularul cabinetului de practică;
    b) reprezentantul legal al cabinetului.

    (2) Cabinetul de practică, prin titular/reprezentant legal, în condiţiile legii, poate încheia contracte individuale de muncă sau contracte de prestări servicii cu persoane care furnizează serviciile publice conexe actului medical prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2). Contractele individuale de muncă şi contractele de prestări servicii se încheie între salariaţi sau colaboratori şi titularii cabinetelor de practică.

    ART. 13
    Cabinetul de practică poate realiza venituri conform art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind serviciile publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 14
    Cabinetele de practică pot încheia contracte de prestări servicii cu furnizorii de bunuri şi servicii necesare desfăşurării activităţii, cu unităţi din domeniul medical, educaţional, social, sportiv, de îngrijire corporală, cu unităţi prestatoare de servicii paramedicale şi juridice civile, în condiţiile legii.

    ART. 15
    Titularii cabinetelor de practică, reprezentanţii legali ai cabinetelor de practică, precum şi personalul angajat care îşi desfăşoară activitatea în cadrul acestor cabinete răspund individual, potrivit legii, în cazul nerespectării: prescripţiilor medicale, acurateţii procedurilor efectuate, calităţii serviciilor oferite, precum şi pentru eventualele prejudicii aduse pacienţilor, conform prevederilor legale.

    ART. 16
    (1) Cabinetele de practică pot înfiinţa puncte secundare de lucru dacă programul de activitate al persoanei autorizate pentru exercitarea serviciilor conexe actului medical care îşi desfăşoară activitatea în două sau mai multe puncte de lucru este distinct şi nu se suprapune.
    (2) Pentru fiecare punct secundar de lucru, direcţiile judeţene de sănătate publică şi a municipiului Bucureşti vor emite un certificat de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale - Partea a 3-a pentru servicii publice conexe actului medical.
    (3) Autorizarea sanitară a fiecărui punct secundar de lucru se face cu respectarea prevederilor prezentei anexe.

    ART. 17
    Exercitarea în regim independent a serviciilor publice conexe actului medical se face în conformitate cu legislaţia în vigoare:
    a) la sediul cabinetului sau al punctului ori punctelor de lucru;
    b) în unitatea sanitară autorizată în condiţiile legii, cu care furnizorul de servicii publice conexe actului medical a încheiat o formă legală de colaborare în vederea furnizării de servicii publice conexe actului medical;
    c) în cabinete/unităţi medicale mobile/caravane medicale.


    ART. 18
    Controlul privind respectarea normelor legale privind furnizarea serviciilor publice conexe actului medical se exercită de către personalul din Ministerul Sănătăţii şi din ministerele cu reţea sanitară proprie sau din unităţile subordonate acestora, împuternicit în acest sens prin ordin al ministrului sănătăţii sau, după caz, prin ordin al ministrului care are organizată reţea sanitară proprie, precum şi de alte organe abilitate, potrivit legii.


    ANEXA 2

    (Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 1.992/2023)
    Modelul autorizaţiilor de liberă practică pentru personalul care desfăşoară servicii publice conexe actului medical: optician-optometrist/tehnician de proteze şi orteze/tehnician de proteze auditive/audiolog/terapeut vocal (după caz)/fizician medical/sociolog medical
    MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
    DIRECŢIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ .....................*)
     *) Se va menţiona direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, după caz.

    AUTORIZAŢIE DE LIBERĂ PRACTICĂ
    Nr. ......... din data .......................
    Ministerul Sănătăţii autorizează pe domnul/doamna ................................................, CNP ........................., absolvent/absolventă al/a ..................................., promoţia .........., seria şi nr. documentului de studii ......................................., domeniul/profilul ........................, specializarea/profesia ........................., să practice profesia/activitatea de .................................. în unităţi autorizate de Ministerul Sănătăţii, conform pregătirii profesionale, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind serviciile publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

┌────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │Persoana responsabilă de evaluarea documentaţiei │
│Director,**)│înregistrată cu nr. ..... data ................. │
│ │............................................................│
└────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────┘

    **) Se vor menţiona numele şi prenumele directorului executiv al direcţiei de sănătate publică emitente.
    Prezenta autorizaţie se avizează anual.

    ANEXA 3

    (Anexa nr. 8 la Ordinul nr. 1.992/2023)

┌───────────────┬────────────────────────────────────┐
│MINISTERUL │DIRECŢIA DE SĂNĂTATE │
│SĂNĂTĂŢII │....................................│
├───────────────┴────────────────────────────────────┤
│AVIZ ANUAL │
│al Autorizaţiei de liberă practică │
│nr. ......./......... │
├────────────────────────────────────────────────────┤
│Se certifică faptul că domnul/doamna │
│...................................................,│
│având CNP ..............................., este │
│autorizat/ă să exercite activităţi de │
│......................................., pe baza │
│Autorizaţiei de liberă practică nr. ............. │
│/................, eliberată în conformitate cu │
│prevederile Ordinului ministrului sănătăţii nr. │
│1.992/2023 pentru aprobarea condiţiilor de │
│organizare şi funcţionare a serviciilor publice │
│conexe actului medical în mod independent, prin │
│cabinete de practică, precum şi a condiţiilor de │
│dotare minimă obligatorie ale acestora, cu │
│modificările şi completările ulterioare. │
│Prezentul aviz este valabil pentru perioada: │
│…………………………………… │
├────────────────────────────────────────────────────┤
│Director executiv, │
│…………………… │
├───────────────┬────────────────────────────────────┤
│ │Persoana responsabilă de emiterea │
│ │avizului │
│ │…………...…………………………………… │
├───────────────┴────────────────────────────────────┤
│Nr. de înregistrare a cererii de eliberare a │
│avizului ............................. │
├───────────────┬────────────────────────────────────┤
│ │Data eliberării │
│ │....................... │
└───────────────┴────────────────────────────────────┘



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016