Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 518 din 6 august 2001  privind modificarea si completarea   Ordinului ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor   Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 518 din 6 august 2001 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 14 august 2001
Ministrul muncii şi solidaritãţii sociale,
având în vedere:
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 258/2001 privind aprobarea Statutului Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Normele de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin <>Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 340/2001 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Punctul 1 de la capitolul A secţiunea I va avea urmãtorul cuprins:
"1. Asigurarea evidentei nominale a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plata cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat se realizeazã pe baza Declaraţiei privind evidenta nominalã a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plata cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat, denumita în continuare Declaraţia nominalã, conform modelului prezentat în anexele nr. 1.1-1.4.
Obligaţia de plata cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat este reprezentatã de contribuţia de asigurãri sociale, denumita în continuare contribuţie.
Obligativitatea depunerii de cãtre angajator a declaraţiei prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 193/1997 înceteazã o data cu depunerea acesteia pentru luna martie 2001.
Declaraţia nominalã reprezintã titlu de creanta şi devine titlu executoriu la data la care contribuţia de asigurãri sociale este scadenta, respectiv la expirarea termenului de plata prevãzut la art. 29 din lege."

2. La punctul 5 de la capitolul A secţiunea I, referirile la rubricile "Total zile", "Total prestaţii de asigurãri sociale" şi "Din care, suportate din BASS" din anexa nr. 1.1, precum şi referirea la rubrica K. "Total cuantum prestaţii de asigurãri sociale suportate din BASS" din anexa nr. 1.2 vor avea urmãtorul cuprins:
"Rubrica Total zile reprezintã suma zilelor lucrate şi a zilelor în care asiguratul a beneficiat de prestaţii de asigurãri sociale, inclusiv zilele nelucrate plãtite din fondul de salarii şi pentru care se achitã contribuţie de asigurãri sociale, care nu poate fi mai mare decât numãrul de zile lucrãtoare din luna stabilit conform <>Legii nr. 75/1996 pentru stabilirea zilelor de sãrbãtoare legalã în care nu se lucreazã, şi se defalcheaza astfel:
- Zile în condiţii normale reprezintã numãrul zilelor lucrate în condiţii normale de munca;
- Zile în condiţii deosebite reprezintã numãrul zilelor lucrate în condiţii deosebite de munca;
- Zile în condiţii speciale reprezintã numãrul zilelor lucrate în condiţii speciale de munca;
- Zile prestaţii reprezintã numãrul zilelor în care asiguratul a beneficiat de prestaţii de asigurãri sociale. Se înscrie numãrul de zile lucrãtoare aferent prestaţiei acordate.
................................................................
La rubrica Total prestaţii de asigurãri sociale se înregistreazã cuantumul prestaţiilor suportate atât din fondurile proprii ale angajatorului, cat şi cele suportate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, cu excepţia ajutorului de deces.
La rubrica Din care, suportate din BASS se înscrie totalul cuantumului prestaţiilor suportate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, cu excepţia ajutorului de deces.
.................................................................
La rubrica K. "Total cuantum prestaţii de asigurãri sociale suportate din BASS" se înscrie totalul cuantumului prestaţiilor suportate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, inclusiv ajutorul de deces.

3. La punctul 5 de la capitolul A secţiunea I, referirea la Rubrica "D. Nr. mediu asiguraţi" din anexa nr. 1.2 va avea urmãtorul cuprins:
"Rubrica D. Nr. mediu asiguraţi reprezintã media aritmetica simpla rezultatã din suma efectivelor zilnice de asiguraţi din luna respectiva, exclusiv zilele de repaus sãptãmânal şi de sarbatori legale, raportatã la numãrul total de zile lucrãtoare din luna, stabilit conform <>Legii nr. 75/1996 .
La stabilirea numãrului mediu de asiguraţi se iau în considerare numai perioadele pentru care se datoreazã contribuţia de asigurãri sociale conform legii.
Numãrul mediu de asiguraţi se calculeazã cu doua zecimale, prin rotunjire matematica.
De exemplu:
● dacã din calcul rezulta 10,172895, atunci numãrul mediu de asiguraţi este 10,17;
● dacã din calcul rezulta 10,175110, atunci numãrul mediu de asiguraţi este 10,18."

4. La anexa nr. 1.4, fisierul A11.DBF sau A11.TXT coloana "Explicaţii" se modifica la urmãtoarele rubrici:
"Total zile lucrate" - "Conţine suma zilelor lucrate şi a zilelor în care asiguratul a beneficiat de prestaţii de asigurãri sociale, inclusiv zilele nelucrate plãtite din fondul de salarii pentru care se achitã contribuţie de asigurãri sociale, care nu poate fi mai mare decât numãrul de zile lucrãtoare din luna stabilit conform <>Legii nr. 75/1996 ."
"Total prestaţii de asigurãri sociale" - "Conţine cuantumul aferent prestaţiilor de asigurãri sociale, exclusiv ajutorul de deces."
"Prestaţii suportate din BASS" - "Conţine cuantumul aferent prestaţiilor de asigurãri sociale suportate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, exclusiv ajutorul de deces."

5. La anexa nr. 1.4, fisierul A12.DBF sau A12.TXT coloana "Explicaţii" se modifica la urmãtoarele rubrici:
"Numãr mediu personal" devine "Numãr mediu asiguraţi" - "Reprezintã media aritmetica simpla rezultatã din suma efectivelor zilnice de asiguraţi din luna respectiva, exclusiv zilele de repaus sãptãmânal şi de sarbatori legale, raportatã la numãrul total de zile lucrãtoare din luna, stabilit conform <>Legii nr. 75/1996 . La stabilirea numãrului mediu de asiguraţi se iau în considerare numai perioadele pentru care se datoreazã contribuţia de asigurãri sociale conform legii. Numãrul mediu de asiguraţi se calculeazã cu doua zecimale, prin rotunjire matematica.
De exemplu:
● dacã din calcul rezulta 10,172895, atunci numãrul mediu de asiguraţi este 10,17;
● dacã din calcul rezulta 10,175110, atunci numãrul mediu de asiguraţi este 10,18." Lungimea câmpului "NRM" devine 8.2 (5 cifre pentru partea intreaga, respectiv 2 cifre pentru partea zecimala).
"Total cuantum prestaţii de asigurãri sociale suportate din BASS" - "Conţine totalul cuantumului prestaţiilor de asigurãri sociale suportate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, inclusiv ajutorul de deces."

6. Denumirea titlului din cadrul capitolului A secţiunea II "Încadrarea locurilor de munca în condiţii deosebite" se înlocuieşte cu "Încadrarea locurilor de munca în condiţii deosebite şi speciale".

7. Punctul 17 de la capitolul A secţiunea II va avea urmãtorul cuprins:
"17. Angajatorii care efectueazã reevaluarea locurilor de munca pana la data de 31 decembrie 2001, conform art. 16 din Hotãrârea Guvernului nr. 261/2001, cu modificãrile ulterioare, stabilesc încadrarea acestora în condiţii deosebite de munca începând cu data de 1 aprilie 2001.
Pentru a beneficia de încadrarea în condiţii deosebite de munca începând cu data de 1 aprilie 2001, încadrarea în aceste condiţii trebuie sa se realizeze pana la data de 31 decembrie 2001. În aceasta situaţie angajatorul are obligaţia de a achitã diferenţa de cota de contribuţie de la data de 1 aprilie 2001, fãrã a calcula majorãri de întârziere.
Dupã depãşirea acestui termen încadrarea în condiţii deosebite de munca se va face de la data depunerii documentaţiei, conform art. 5 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 261/2001, la casa teritorialã sau localã de pensii, dupã caz.
Conform art. 5 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 261/2001, coroborat cu Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 352/2001, lista cuprinzând categoriile profesionale care lucreazã în condiţii deosebite de munca se va depune, o singura data, la casa teritorialã sau localã de pensii, dupã caz, împreunã cu documentaţia şi cu avizul inspectoratului teritorial de munca. Pentru factorul de risc radiatii ionizante avizul este emis de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţii Nucleare.
Lista cuprinzând categoriile profesionale care lucreazã în condiţii deosebite de munca trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele date: profesia, ocupaţia şi codul ocupaţiei, în conformitate cu Clasificarea ocupatiilor din România elaborata de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi de Institutul Naţional de Statistica.
Lista cuprinzând nominalizarea persoanelor care şi-au desfãşurat activitatea în locuri de munca în condiţii deosebite, prevãzutã la art. 5 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 261/2001, este anexa nr. 1.1 din prezentele norme.
Încadrarea în condiţii speciale de munca, pentru asiguraţii care şi-au desfãşurat activitatea în locurile de munca prevãzute la art. 20 lit. b) şi c) din lege şi care îndeplinesc criteriile stabilite prin Hotãrârea Guvernului nr. 583/2001, respectiv prin Hotãrârea Guvernului nr. 581/2001, se face începând cu data de 1 aprilie 2001.
Pentru a beneficia de aceasta încadrare angajatorul are obligaţia de a achitã diferenţa de cota de contribuţie de la data de 1 aprilie 2001, fãrã a calcula majorãri de întârziere pe perioada aprilie-iunie 2001.
Asiguraţii care în cursul unei luni şi-au desfãşurat activitatea exclusiv în locuri de munca în condiţii speciale şi în locuri de munca în condiţii deosebite, dar care nu îndeplinesc condiţia de încadrare în condiţii speciale (procentele stipulate de prevederile legale din timpul normal de munca al lunii respective), se încadreazã în locuri de munca în condiţii deosebite."

8. Punctul 18 de la capitolul A secţiunea II va avea urmãtorul cuprins:
"18. Baza lunarã de calcul al contribuţiei individuale de asigurãri sociale o constituie salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca, în cazul persoanelor care desfãşoarã activitãţi pe baza de contract individual de munca şi al funcţionarilor publici.
În cazul persoanelor care îşi desfãşoarã activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti, al membrilor cooperatori, precum şi în cazul persoanelor care desfãşoarã activitãţi exclusiv pe baza de convenţii civile de prestãri de servicii, baza lunarã de calcul al contribuţiei individuale de asigurãri sociale o constituie veniturile brute de natura drepturilor salariale realizate lunar de aceşti asiguraţi.
În cazul persoanelor care beneficiazã, conform legii, de plati compensatorii ce se suporta din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, baza lunarã de calcul al contribuţiei individuale de asigurãri sociale o constituie cuantumul drepturilor bãneşti primite cu titlu de plata compensatorie şi se achitã de Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca prin agenţiile sale teritoriale.
Pentru salariaţii din industria de apãrare care beneficiazã de indemnizaţii, potrivit legii, în perioada de întrerupere a activitãţii, contribuţia individualã de asigurãri sociale se suporta de la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, la nivelul unei treimi din cota stabilitã pentru condiţii normale de munca.
Pentru aceasta categorie de asiguraţi contribuţia individualã de asigurãri sociale se datoreazã de Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca, se calculeazã şi se vireazã de angajatori la termenul prevãzut la art. 29 lit. a) sau b) din lege, dupã caz.
Baza de calcul al contribuţiei de asigurãri sociale pentru aceasta categorie de asiguraţi o constituie cuantumul drepturilor bãneşti reprezentând indemnizaţii plãtite conform legii în perioada de întrerupere a activitãţii.
Angajatorul persoanelor care beneficiazã de indemnizaţii, potrivit legii, în perioada de întrerupere a activitãţii datoreazã diferenţa fata de cotele de contribuţie stabilite de lege, la termenul prevãzut la art. 29 lit. a) sau b) din lege, dupã caz."

9. Punctul 23 de la capitolul A secţiunea II şi va avea urmãtorul cuprins:
"23. În cazul în care contribuţia lunarã de asigurãri sociale achitatã de contribuabili este mai mare decât contribuţia datoratã, anual casa teritorialã de pensii procedeazã la regularizare prin restituirea în numerar a sumei achitate în plus sau prin compensare cu obligaţii de plata viitoare. Forma de regularizare se stabileşte prin acordul contribuabilului cu casa teritorialã de pensii.
În situaţia în care contribuabilii prevãzuţi la art. 18 alin. (1) lit. b), c) şi d) din lege constata anumite diferenţe la calculul şi la plata contribuţiei de asigurãri sociale, regularizãrile se pot efectua şi în cursul anului. La efectuarea regularizarilor se va tine seama, dupã caz, de prevederile legale referitoare la calculul şi la plata majorãrilor de întârziere aferente.
Procedura şi modul de transmitere a informaţiilor prin care se efectueazã regularizãrile vor fi aprobate prin decizie a preşedintelui Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale.
În cazul asiguraţilor care desfãşoarã activitãţi exclusiv pe baza de convenţii civile de prestãri de servicii la unul sau la mai mulţi angajatori şi care realizeazã, cumulat, în cursul unui an calendaristic, venituri brute mai mici decât nivelul a trei salarii medii brute pe economie, sau care realizeazã cumulat, lunar, venituri brute mai mari decât trei salarii medii brute pe economie, anual, o data cu confirmarea stagiului de cotizare, casa teritorialã de pensii procedeazã la regularizare prin restituirea în numerar a contribuţiei de asigurãri sociale achitate sau, dupã caz, prin compensare cu obligaţii de plata viitoare, dupã deducerea eventualelor sume necuvenite achitate cu titlu de drepturi de asigurãri sociale."

10. Dupã punctul 28 de la capitolul A secţiunea II se introduce punctul 28^1 cu urmãtorul cuprins:
"28^1. Neretinerea, precum şi reţinerea şi nevãrsarea în condiţiile legii a contribuţiei individuale de asigurãri sociale constituie stopaj la sursa şi se penalizeaza conform prevederilor legale privind executarea creanţelor bugetare.
Penalitãţile se aplica de organele specializate ale Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale o singura data pentru aceeaşi suma şi nu inlatura obligarea de la plata majorãrilor de întârziere, conform legii."

11. Punctul 38 de la capitolul A secţiunea II va avea urmãtorul cuprins:
"38. Stagiul de cotizare se constituie din însumarea perioadelor în care s-a plãtit contribuţia la bugetul asigurãrilor sociale de stat.
Asiguratul beneficiazã de toate drepturile de asigurãri sociale prevãzute de lege şi în cazul în care i s-a reţinut contribuţia individualã de asigurãri sociale, iar angajatorul nu şi-a achitat, potrivit legii, contribuţia datoratã în calitatea sa de contribuabil pe o perioada mai mica sau egala cu 6 luni considerate dupã data de 1 aprilie 2001 pana la data solicitãrii dreptului.
În cazul în care contribuţia individualã de asigurãri sociale a fost reţinutã, iar angajatorul nu şi-a plãtit contribuţia datoratã conform legii pe o perioada mai mare de 6 luni considerate dupã data de 1 aprilie 2001 pana la data solicitãrii dreptului, asiguratul nu poate beneficia de pensia anticipata sau de pensia anticipata parţialã pana la achitarea integrala de cãtre angajator a contribuţiilor datorate şi a majorãrilor de întârziere aferente. În aceasta situaţie asiguratul poate beneficia de pensie pentru limita de varsta, pensie de invaliditate şi pensie de urmaş în condiţiile prevãzute de lege."

12. La punctul 41 de la capitolul A secţiunea II, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) perioadele în care o persoana a beneficiat de drepturi de asigurãri sociale (indemnizaţie pentru incapacitate temporarã de munca cauzatã de boli obişnuite sau de accidente în afarã muncii, de boli profesionale şi accidente de munca; prestaţie pentru prevenirea imbolnavirilor şi recuperarea capacitãţii de munca; indemnizaţie pentru maternitate; indemnizaţie pentru creşterea copilului sau îngrijirea copilului bolnav) sau de pensie de invaliditate.
Perioadele asimilate stagiului de cotizare se evidenţiazã distinct în Certificatul privind stagiul de cotizare şi punctajul realizat în sistemul asigurãrilor sociale de stat, precum şi în evidentele casei teritoriale de pensii."

13. La punctul 45 de la capitolul A secţiunea II, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) stagiul de cotizare al asiguratului pentru anul precedent, defalcat pe luni, respectiv numãrul de zile lucrãtoare şi numãrul de zile asimilate stagiului de cotizare, potrivit legii.
Stagiul de cotizare se defalca şi în funcţie de condiţiile de munca;"

14. Punctul 8 de la capitolul B secţiunea III se completeazã cu un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"În vederea deschiderii dreptului la pensie anticipata şi la pensie anticipata parţialã stagiul complet de cotizare cuprinde şi sporul acordat în baza legislaţiei anterioare pentru activitãţi desfãşurate în grupa I şi II de munca pana la data de 1 aprilie 2001."

15. Dupã punctul 11 de la capitolul B secţiunea III se introduce punctul 11^1 cu urmãtorul cuprins:
"11^1. - Asiguraţii nu au dreptul la pensie anticipata şi la pensie anticipata parţialã dacã perioada de neplata a contribuţiei datorate de angajator, consideratã dupã data de 1 aprilie 2001 pana la data solicitãrii dreptului, este mai mare de 6 luni. În aceasta situaţie dreptul la pensie anticipata şi la pensie anticipata parţialã se deschide, la cerere, dupã achitarea integrala de cãtre angajator a contribuţiei datorate şi a majorãrilor de întârziere aferente."

16. Dupã punctul 15 de la capitolul B secţiunea IV se introduce punctul 15^1 cu urmãtorul cuprins:
"15^1. În vederea deschiderii dreptului la pensie de invaliditate stagiul complet de cotizare cuprinde şi sporul acordat în baza legislaţiei anterioare pentru activitãţi desfãşurate în grupa I şi II de munca pana la data de 1 aprilie 2001."

17. Punctul 27 de la capitolul B secţiunea VI se abroga.

18. La punctul 28 de la capitolul B secţiunea VII, litera a) se completeazã cu doua alineate cu urmãtorul cuprins:
"Adeverinta din care sa rezulte data încetãrii calitãţii de asigurat va fi prezentatã dupã primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare şi este necesarã doar în cazul persoanelor care solicita pensie anticipata sau pensie anticipata parţialã. Începerea plãţii drepturilor este condiţionatã de prezentarea acestei adeverinte.
Persoanele care solicita înscrierea la pensie pentru limita de varsta pot continua activitatea dupã primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare numai cu acordul angajatorului (art. 41 din lege). Pentru efectuarea plãţii pensiei pentru limita de varsta nu este necesarã dovada încetãrii calitãţii de asigurat."

19. Dupã punctul 44 de la capitolul B secţiunea VIII se introduce punctul 44^1 cu urmãtorul cuprins:
"44^1. Persoanele care au desfãşurat activitãţi încadrate în grupa I de munca conform legislaţiei anterioare pot solicita pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstelor standard de pensionare conform tabelului nr. 4 de la art. 167^1 din lege. În acest caz reducerea se face din varsta standard a anului, respectiv a lunii în care se deschide dreptul de pensie pentru limita de varsta, în condiţiile realizãrii stagiului complet de cotizare corespunzãtor anului, respectiv lunii de deschidere a dreptului.
Persoanele care au desfãşurat activitãţi încadrate în grupa I şi II de munca în baza legislaţiei anterioare beneficiazã de reducerea vârstei standard de pensionare astfel:
a) fie se cumuleazã perioadele lucrate în grupa I şi II de munca şi se face reducerea vârstei conform tabelului nr. 1 de la art. 42 din lege, corespunzãtoare locurilor de munca în condiţii deosebite;
b) fie se face reducerea vârstei pe fiecare grupa de munca (pentru grupa II de munca din tabelul nr. 1 de la art. 42 din lege şi pentru grupa I de munca din tabelul nr. 4 de la art. 167^1 din lege) şi se alege reducerea cea mai avantajoasã.
Reducerea conform tabelului nr. 4 de la art. 167^1 din lege pentru grupa I de munca nu se cumuleazã cu reducerea conform tabelului nr. 1 de la art. 42 din lege pentru grupa II de munca."

20. Punctul 2 de la capitolul D secţiunea I va avea urmãtorul cuprins:
"2. Stagiul de cotizare necesar conform art. 98 alin. (2) din lege se considera realizat dacã în intervalul de 12 luni anterioare producerii riscului exista un numãr de 6 luni de stagiu de cotizare potrivit legii.
În caz contrar stagiul de cotizare se considera realizat dacã prin însumarea perioadelor ce constituie stagiul de cotizare din ultimele 12 luni anterioare producerii riscului rezulta un numãr de zile de stagiu de cotizare cel puţin egal cu numãrul total de zile lucrãtoare din ultimele 6 luni anterioare producerii riscului.
Pentru determinarea stagiului de cotizare necesar conform art. 98 alin. (3) din lege se urmeazã procedura menţionatã anterior, utilizând ca perioade 12 luni cotizate din ultimele 24 de luni anterioare producerii riscului.
Exemplul nr. 1 în aplicarea art. 98 alin. (2) din lege - situaţie în care exista 6 luni integrale de stagiu de cotizare -



───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
zile lucrãtoare 19 22 23 20 23 22 21 22 20 22 20 21
zile de stagiu 19 19 16 20 13 5 21 22 10 22 20 16
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



- luna 1 reprezintã prima luna anterioarã producerii riscului;
...
- luna 12 reprezintã a 12-a luna anterioarã producerii riscului.
În acest caz condiţia de stagiu de cotizare cerutã de art. 98 alin. (2) din lege este realizatã, întrucât se constata ca exista 6 luni integrale de stagiu de cotizare (lunile 2, 3, 5, 6, 9 şi 12).

Exemplul nr. 2 în aplicarea art. 98 alin. (2) din lege - situaţie în care nu exista 6 luni integrale de stagiu de cotizare -



───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
zile lucrãtoare 19 22 23 20 23 22 21 22 20 22 20 21
zile de stagiu 10 19 16 10 13 5 21 22 10 22 20 16
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



În acest caz se ia în considerare perioada ultimelor 6 luni anterioare producerii riscului (lunile 1-6).
Numãrul total de zile lucrãtoare din aceasta perioada este de 126 de zile, iar numãrul de zile de stagiu este de 111 zile.
Diferenţa este de 15 zile.
În acest exemplu, pentru a completa stagiul de cotizare necesar de 126 de zile se iau în calcul 15 zile de stagiu de cotizare din lunile 7-12 (5 zile din luna 7, respectiv 10 zile din luna 8). Astfel se constituie stagiul de cotizare necesar pentru deschiderea drepturilor."

21. Punctul 5 de la capitolul D secţiunea I va avea urmãtorul cuprins:
"5. Indemnizaţiile de asigurãri sociale, indiferent de fondurile din care se suporta, se plãtesc pentru numãrul de zile lucrãtoare din duratele exprimate în zile calendaristice ale concediilor medicale sau ale concediilor pentru creşterea copilului."

22. Dupã punctul 29 de la capitolul D secţiunea VI se introduce punctul 29^1 cu urmãtorul cuprins:
"29^1. Suspendarea plãţii indemnizaţiei pentru creşterea copilului se poate face la cererea beneficiarului, a reprezentantului legal sau a mandatarului desemnat prin procura specialã de cãtre acesta.
Reluarea în plata a indemnizaţiei pentru creşterea copilului se poate face, la cerere, pana la împlinirea vârstei de 2 ani a copilului, respectiv de 3 ani a copilului cu handicap, începând cu ziua urmãtoare cererii.
La reluarea în plata cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului este cel cuvenit la data suspendãrii dreptului."

23. La punctul 31, litera b) de la capitolul D secţiunea VI se abroga.

24. Punctul 41 de la capitolul D secţiunea VIII va avea urmãtorul cuprins:
"41. Baza de calcul al indemnizaţiilor de asigurãri sociale se determina ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni pe baza cãrora s-a achitat contribuţia individualã de asigurãri sociale în lunile respective, conform prevederilor art. 23 din lege.
Media zilnica a bazei de calcul al indemnizaţiilor de asigurãri sociale se determina ca raport între suma veniturilor realizate în ultimele 6 luni pe baza cãrora s-a achitat contribuţia individualã de asigurãri sociale şi numãrul total de zile pentru care s-a achitat contribuţia în aceasta perioada, astfel:



┌─────────────────────┐
│ │
│ Mzbci = Σ V : NTZ, │
│ │
└─────────────────────┘



în care:
Mzbci = media zilnica a bazei de calcul al indemnizaţiilor de asigurãri sociale;
Σ V = suma veniturilor din ultimele 6 luni pe baza cãrora s-a achitat contribuţia individualã de asigurãri sociale;
NTZ = numãrul total de zile pentru care s-a achitat contribuţia în aceasta perioada.

Numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia în aceasta perioada nu poate fi mai mare decât numãrul zilelor lucrãtoare corespunzãtoare fiecãrei luni din perioada luatã în considerare pentru baza de calcul, potrivit <>Legii nr. 75/1996 .
Excepţia o constituie asiguraţii prevãzuţi la art. 98 alin. (4) din lege, care beneficiazã de indemnizaţii pentru incapacitate temporarã de munca fãrã condiţii de stagiu de cotizare, în situaţia în care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni. În aceste cazuri baza de calcul al indemnizaţiilor de asigurãri sociale o constituie media veniturilor lunare la care s-a achitat contribuţia de asigurãri sociale din lunile respective sau, dupã caz, venitul lunar din prima luna de activitate pentru care s-a stabilit sa se plãteascã contribuţia de asigurãri sociale."

25. Punctul 42 de la capitolul D secţiunea VIII va avea urmãtorul cuprins:
"42. Cuantumul indemnizaţiilor de asigurãri sociale este egal cu produsul dintre media zilnica şi procentele prevãzute de lege, multiplicat cu numãrul de zile lucrãtoare din concediul medical sau din concediul pentru creşterea copilului, astfel:



┌─────────────────────────────┐
│ │
│ Ci = Mzbci x ....% x NZLCM, │
│ │
└─────────────────────────────┘



în care:
Ci = cuantumul indemnizaţiilor de asigurãri sociale;
Mzbci = media zilnica a bazei de calcul al indemnizaţiilor de asigurãri sociale;
NZLCM = numãrul de zile lucrãtoare din concediul medical sau din concediul pentru creşterea copilului.



Exemplul nr. 1


- lei -


───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000
NZ 21 19 21 20 21 20
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



în care:
NZ = numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia, pe fiecare luna din baza de calcul.
ΣV = 6 x 2.500.000 lei = 15.000.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 20 + 21 + 20 = 122 de zile
Mzbci = 15.000.000 lei : 122 = 122.950,82 lei
....% = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna);
Ci = Mzbci x ....% x NZLCM = 122.950,82 lei x 75% x 22 = 2.028.688,53 lei, intregit la 2.029.000 lei conform art. 195 din lege.



Exemplul nr. 2


- lei -


───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 625.000 2.500.000 2.500.000
NZ 21 19 21 5*) 21 20
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



în care:
NZ = numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia, pe fiecare luna din baza de calcul.
ΣV = 5 x 2.500.000 lei + 625.000 lei = 13.125.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 5 + 21 + 20 = 107 zile
Mzbci = 13.125.000 lei : 107 = 122.663,55 lei
....% = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna)
Ci = Mzbci x ....% x NZLCM = 122.663,55 lei x 75% x 22 = 2.023.948,58 lei, intregit la 2.024.000 lei conform art. 195 din lege.

---------------
*) În luna a 4-a persoana a avut 15 zile de concediu medical sau concediu de studii, respectiv 5 zile pentru care s-a achitat contribuţia de asigurãri sociale.



Exemplul nr. 3


- lei -


───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 1 2 3 4 5 6
V 1.905.000 1.842.000 1.905.000 1.875.000 1.905.000 1.875.000
NZ 16*) 14*) 16*) 15*) 16*) 15*)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



în care:
NZ = numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia, pe fiecare luna din baza de calcul.
ΣV = 3 x 1.905.000 lei + 2 x 1.875.000 lei + 1.842.000 lei = 11.307.000 lei
NTZ = 16 + 14 + 16 + 15 + 16 + 15 = 92 de zile
Mzbci = 11.307.000 lei : 92 = 122.902,17 lei
.... % = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna)
Ci = Mzbci x .... % x NZLCM = 122.902,17 lei x 75% x 22 = 2.027.885,81 lei, intregit la 2.028.000 lei conform art. 195 din lege.

--------------------
*) În fiecare dintre cele 6 luni persoana a avut câte 5 zile de concediu medical sau concediu de studii.



Exemplul nr. 4


- pentru cazurile prevãzute la art. 98 alin. (4) din lege
- lei -


───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 1*) 2 3 4 5 6
V 2.500.000 - - - - -
NZ 21 - - - - -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



în care:
NZ = numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia pe luna respectiva sau pentru care s-a stabilit sa se plãteascã contribuţia.
ΣV = 1 x 2.500.000 lei = 2.500.000 lei
NTZ = 21 de zile
Mzbci = 2.500.000 lei : 21 = 119.047,62 lei
.... % = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna)
Ci = Mzbci x .... % x NZLCM = 119.047,62 lei x 75% x 22 = 1.964.285,73 lei, intregit la 1.965.000 lei conform art. 195 din lege.

-------------
*) Persoana respectiva are un stagiu de cotizare de o luna.

26. Punctul 43 de la Capitolul D secţiunea VIII va avea urmãtorul cuprins:
"43. Pentru stabilirea cuantumului lunar al indemnizaţiilor prevãzute la art. 110 şi 111 din lege baza de calcul se stabileşte astfel:



┌─────────────────────────────┐
│ │
│ Bcli = ΣV:NTZ x MNTZ │
│ │
└─────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────┐
│ │
│ Bmax = Bcli x 25% │
│ │
└─────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────┐
│ │
│ Ci = Bcli - S, │
│ care nu poate depãşi Bmax │
│ │
└─────────────────────────────┘



în care:
Bcli = baza de calcul lunarã al indemnizaţiei;
ΣV = suma veniturilor din ultimele 6 luni pe baza cãrora s-a achitat contribuţia individualã de asigurãri sociale;
NTZ = numãrul total de zile pentru care s-a achitat contribuţia în aceasta perioada;
MNTZ = media zilelor lucrãtoare din ultimele 6 luni din care se constituie baza de calcul;
Bmax = baremul maxim pentru cuantumul indemnizaţiei, conform art. 112 alin. (2) din lege;
Ci = cuantumul indemnizaţiilor de asigurãri sociale;
S = venitul salarial brut realizat de asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea timpului normal de munca.



Exemplul nr. 1


- lei -


───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000
NZ 21 19 21 20 21 20
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



în care:
NZ = numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia, pe fiecare luna din baza de calcul.
Se presupune ca în luna acordãrii drepturilor venitul salarial brut realizat de asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea timpului normal de munca este de 1.875.000 lei (S).
ΣV = 6 x 2.500.000 lei = 15.000.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 20 + 21 + 20 = 122 de zile
MNTZ = 122 : 6 = 20,33 zile (în acest caz numãrul de zile lucrãtoare coincide cu numãrul de zile lucrate efectiv)
Bcli = 15.000.000 lei : 122 x 20,33 = 2.499.590,16 lei
Bmax = 2.499.590,16 lei x 25% = 624.897,54 lei, intregit la 625.000 lei conform art. 195 din lege
Ci = 2.499.590,16 lei - 1.875.000 lei = 624.590,16 lei, intregit la 625.000 lei conform art. 195 din lege
Se compara Ci obţinut cu Bmax şi se constata ca sunt egale; ca urmare, cuantumul indemnizaţiei va fi de 625.000 lei.



Exemplul nr. 2


- lei -


───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 625.000 2.500.000 2.500.000
NZ 21 19 21 5*) 21 20
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



în care:
NZ = numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia, pe fiecare luna din baza de calcul.
Se presupune ca în luna acordãrii drepturilor venitul salarial brut realizat de asigurat la noul loc de munca este de 1.500.000 lei (S).
ΣV = 5 x 2.500.000 lei + 625.000 lei = 13.125.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 5 + 21 + 20 = 107 zile
MNTZ = 122 : 6 = 20,33 de zile (în acest caz se ia în considerare numãrul de zile lucrãtoare din cele 6 luni)
Bcli = 13.125.000 lei : 107 x 20,33 = 2.493.750 lei
Bmax = 2.493.750 lei x 25% = 623.437,5 lei, intregit la 624.000 lei conform art. 195 din lege
Ci = 2.493.750 lei - 1.500.000 lei = 993.750 lei.

Se compara Ci obţinut cu Bmax şi se constata ca Ci este mai mare; ca urmare, cuantumul indemnizaţiei va fi de 624.000 lei, conform prevederilor art. 112 alin. (2) din lege.

--------------
*) În luna a 4-a persoana a avut 15 zile de concediu medical sau concediu de studii, respectiv 5 zile pentru care s-a achitat contribuţia de asigurãri sociale.



Exemplul nr. 3


- lei -


───────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000
NZ 21 19 21 20 21 20
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



în care:
NZ = numãrul de zile pentru care s-a achitat contribuţia, pe fiecare luna din baza de calcul.
Se presupune ca persoana are un concediu medical de reducere a timpului normal de munca pe o perioada care cuprinde 10 zile lucrãtoare.
De asemenea, se presupune ca în luna acordãrii drepturilor venitul salarial brut realizat de asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea timpului normal de munca este de 2.215.910 lei (S), din care venitul corespunzãtor pentru cele 10 zile lucrãtoare de concediu medical este de 852.273 lei, reprezentând S^1.

ΣV = 6 x 2.500.000 lei = 15.000.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 20 + 21 + 20 = 122 zile
MNTZ = 122 : 6 = 20,33 zile (în acest caz numãrul de zile lucrãtoare coincide cu numãrul de zile lucrate efectiv).
Bcli = 15.000.000 lei : 122 x 20,33 = 2.499.590,16 lei.

Pentru a determina baza de calcul aferentã celor 10 zile lucrãtoare din concediul medical Bcli se împarte la numãrul de zile lucrãtoare din luna acordãrii dreptului şi se multiplica cu numãrul de zile lucrãtoare din concediul medical, obtinand Bcli^1.

Bcli^1 = 2.499.590,16 lei : 22 x 10 = 1.136.177,35 lei
Bmax = Bcli^1 x 25% = 1.136.177,35 lei x 25% = 284.044,34 lei, intregit la 285.000 lei conform art. 195 din lege
Ci = Bcli^1 - S^1 = 1.136.177,35 lei - 852.273 lei = 283.904,35 lei, intregit la 284.000 lei conform art. 195 din lege.

Se compara Ci obţinut cu Bmax şi se constata ca nivelul indemnizaţiei nu depãşeşte baremul maxim; ca urmare cuantumul indemnizaţiei va fi de 284.000 lei, conform prevederilor art. 112 alin. (2) din lege.

27. Punctul 44 de la capitolul D secţiunea VIII va avea urmãtorul cuprins:
"44. Pentru constituirea bazei de calcul al indemnizaţiilor de asigurãri sociale cuvenite asiguraţilor care realizeazã venituri exprimate în moneda altor tari se ia în considerare contravaloarea în lei a acestor venituri, obţinutã prin aplicarea cursului de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României din data stabilitã pentru plata drepturilor salariale sau a veniturilor asigurate, din lunile respective."

28. La punctul 50 de la capitolul D secţiunea VIII, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav, precum şi cea pentru creşterea copilului pana la împlinirea vârstei de 2 ani sau a copilului cu handicap, pana la împlinirea vârstei de 3 ani, din a 91-a zi de concediu medical, respectiv de concediu pentru creşterea copilului."

ART. 2
Prezentul ordin se va publica de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca, casele teritoriale şi locale de pensii, precum şi de cãtre persoanele juridice şi fizice cãrora le revin drepturi şi obligaţii care decurg din lege.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul muncii şi solidaritãţii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016