Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 38 alin. (4) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele şi al art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul afacerilor externe emite prezentul ordin. ART. 1 Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a textelor Amendamentelor la Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, adoptate la Geneva în perioada 28 ianuarie-1 februarie 1991, în cadrul celei de-a 53-a sesiuni a Comitetului pentru transport pe uscat din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, intrate în vigoare pentru România - conform prevederilor art. 49 alin. 2 lit. (a) din convenţie - la data de 3 septembrie 1993. Textele amendamentelor sunt prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a textelor Amendamentelor la Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, adoptate la Geneva în perioada 22-25 septembrie 2003, în cadrul celei de-a 43-a sesiuni a Grupului de lucru pentru siguranţa circulaţiei rutiere al Comitetului pentru transport pe uscat din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, intrate în vigoare pentru România - conform prevederilor art. 49 alin. 2 lit. (a) din convenţie - la data de 28 martie 2006. Textele amendamentelor sunt prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 3 Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a textelor Amendamentelor la articolul 8 şi la articolul 39 din Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, adoptate la Geneva în perioada 24-26 martie 2014, în cadrul celei de-a 68-a sesiuni a Grupului de lucru pentru siguranţa circulaţiei rutiere al Comitetului pentru transport pe uscat din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, intrate în vigoare pentru România - conform prevederilor art. 49 alin. 2 lit. (a) din convenţie - la data de 23 martie 2016. Textele amendamentelor sunt prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 4 Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a textului Amendamentului la punctul 1 al anexei 2 la Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, adoptat la Geneva în perioada 22-24 septembrie 2014, în cadrul celei de-a 69-a sesiuni a Grupului de lucru pentru siguranţa circulaţiei rutiere al Comitetului pentru transport pe uscat din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, intrat în vigoare pentru România - conform prevederilor art. 49 alin. 2 lit. (a) din convenţie - la data de 19 septembrie 2016. Textul amendamentului este prevăzut în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 5 Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a textelor Amendamentelor la anexa la Acordul european de la Geneva din 1 mai 1971, ce completează Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, adoptate la Geneva în perioada 22-25 septembrie 2003, în cadrul celei de-a 43-a sesiuni a Grupului de lucru pentru siguranţa circulaţiei rutiere al Comitetului pentru transport pe uscat din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, intrate în vigoare pentru România - conform prevederilor art. 6 alin. 2 lit. (a) din acord - la data de 28 martie 2006. Textele amendamentelor sunt prevăzute în anexa nr. 5 care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 6 Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a textului Amendamentului la anexa la Acordul european de la Geneva din 1 mai 1971, ce completează Convenţia asupra semnalizării rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, adoptat la Geneva în perioada 22-25 septembrie 2003, în cadrul celei de-a 43-a sesiuni a Grupului de lucru pentru siguranţa circulaţiei rutiere al Comitetului pentru transport pe uscat din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, intrat în vigoare pentru România - conform prevederilor art. 6 alin. 2 lit. (a) din acord - la data de 28 martie 2006. Textul amendamentului este prevăzut în anexa nr. 6 care face parte integrantă din prezentul ordin. p. Ministrul afacerilor externe, Sebastian-Dănuţ Neculăescu, secretar de stat Bucureşti, 16 februarie 2021. Nr. 513. ANEXA 1 *) Traducere AMENDAMENTE PROPUSE LA CONVENŢIE Amendamente care se aplică întregului text al convenţiei şi anexelor acesteia 1. Se înlocuieşte cuvântul „greutate“ cu „masă“. 2. Se utilizează sistemul metric numai pentru masă şi dimensiuni; distanţele se exprimă în „km (mile)“. ART. 3 (Obligaţiile părţilor contractante) Se introduc noile alineate 5a şi 5b şi se vor citi: "5a. Părţile contractante vor lua măsurile necesare pentru a asigura o educaţie sistematică şi continuă în domeniul siguranţei rutiere, în special în şcoli, la toate nivelurile.5b. Ori de câte ori instruirea conducătorilor auto este asigurată de unităţile calificate, legislaţia naţională stabileşte cerinţe minime privind programa şi calificările personalului responsabil cu furnizarea acestor instrucţiuni." Alineatul 6 Se modifică şi se va citi: "(6) Părţile contractante se obligă, la cererea oricărei părţi contractante, să comunice informaţiile necesare pentru a stabili identitatea persoanei în numele şi pe teritoriul căreia este înmatriculat un autovehicul sau o remorcă cuplată la un astfel de autovehicul, în cazul în care cererea prezentată arată că vehiculul a fost implicat într-un accident sau conducătorul acestui vehicul a încălcat grav normele de circulaţie rutieră şi, prin urmare, este pasibil de sancţiuni semnificative sau de retragere a dreptului de conducere a vehiculelor pe teritoriul părţii contractante care depune cererea." ART. 4 (Semnalizare rutieră) Litera (a) Se modifică şi se va citi: "(a) Toate indicatoarele, semnalele luminoase de circulaţie şi marcajele rutiere instalate pe teritoriul lor constituie un sistem unitar şi sunt proiectate şi amplasate astfel încât să fie uşor de recunoscut." Litera (d) Se adaugă: "(iii) instalarea pe trotuare şi pe acostamente a dispozitivelor sau echipamentelor care ar putea obstrucţiona în mod inutil circulaţia pietonilor, în special a persoanelor în vârstă sau cu handicap." ART. 7 (Reguli generale) Se introduc noile alineate 3, 4 şi 5 şi se vor citi: "3. Conducătorii auto trebuie să acorde atenţie sporită celor mai vulnerabili participanţi la trafic, cum ar fi pietonii şi bicicliştii, în special copiii, persoanele în vârstă şi persoanele cu handicap.4. Conducătorii auto trebuie să aibă grijă ca vehiculele lor să nu constituie un obstacol pentru participanţii la trafic sau pentru ocupanţii proprietăţilor care se învecinează carosabilului, de exemplu prin producerea de zgomot sau prin ridicarea prafului sau a fumului, în cazul în care acestea pot fi evitate.5. Purtarea centurilor de siguranţă este obligatorie pentru conducătorii auto şi pasagerii autovehiculelor, ocupând locuri echipate cu astfel de centuri, cu excepţia cazurilor în care legislaţia naţională acordă excepţii." ART. 10 (Poziţionarea pe partea carosabilă) Se introduce un nou alineat 6 şi se va citi: "6. Fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 11 şi atunci când o bandă suplimentară este semnalizată în acest sens, conducătorii vehiculelor care se deplasează încet trebuie să folosească banda respectivă." ART. 11 (Depăşirea şi circulaţia pe benzi) Alineatul 2 Se modifică paragraful (c) şi se va citi: "(c) Poate face acest lucru fără a pune în pericol sau a interfera cu traficul din sens opus, asigurându-se în special că banda pe care va intra este liberă pe o distanţă suficientă şi că viteza relativă a celor două vehicule permite depăşirea într-un timp suficient de scurt." Alineatul 9 (numai textul în limba franceză) Se înlocuiesc cuvintele „sur place“ cu „immédiatement“. ART. 13 (Viteza şi distanţa dintre vehicule) Se modifică şi se va citi: "1. (textul prezentului alineat 1)2. Legislaţia naţională va stabili limite de viteză maximă pentru toate drumurile. Legislaţia naţională stabileşte, de asemenea, limite speciale de viteză aplicabile anumitor categorii de vehicule care prezintă un pericol special, în special din cauza masei sau a încărcăturii acestora. Acestea pot stabili dispoziţii similare pentru anumite categorii de conducători auto, în special pentru noii conducători auto.3. Dispoziţiile prevăzute la alineatul (2) prima teză nu se pot aplica conducătorilor de vehicule prioritare menţionate la articolul 34 alineatul (2) sau vehiculelor tratate ca atare în legislaţia naţională.4. (textul prezentului alineat 2)5. (textul prezentului alineat 3)6. (textul prezentului alineat 4)" Se elimină alineatul 5 din prezenta convenţie. ART. 18 (Intersecţii şi obligaţia de a ceda trecerea) Alineatul 7 Se elimină cuvintele: „În intersecţii, ..........“ ART. 19 (Treceri la nivel) Se introduce un nou paragraf (d) şi se va citi: "(d) Niciun conducător auto nu se va angaja pe o trecere la nivel fără a se asigura în prealabil că nu poate fi obligat să se oprească pe aceasta." Prezentul paragraf (d) devine (e). ART. 21 (Conduita conducătorilor auto faţă de pietoni) Alineatul 1 În locul textului existent se citeşte: "1. Fiecare conducător auto trebuie să evite un comportament care ar putea pune în pericol pietonii." Alineatul 2 Prezentul alineat 1 se renumerotează cu 2 şi textul corespunzător literei (a) se modifică şi se va citi: "(a) În cazul în care traficul auto, la această trecere, este dirijat de semnale luminoase sau de un agent de circulaţie, conducătorii auto cărora le este interzis să înainteze trebuie să se oprească înaintea trecerii sau a marcajelor transversale care o precedă, iar atunci când li se permite să înainteze, să nu împiedice sau să obstrucţioneze trecerea pietonilor angajaţi în traversare; conducătorii auto, care virează spre un alt drum la intrarea căruia se află o trecere de pietoni, vor executa manevra cu viteză redusă şi trebuie să acorde, dacă este necesar, să se oprească în acest scop, prioritate pietonilor angajaţi sau care sunt pe cale să se angajează în traversare." Alineatul 4 Prezentul alineat 2 se renumerotează cu 4. ART. 23 (Oprirea şi staţionarea) Alineatul 1 Se modifică şi se va citi: "1. În afara localităţilor, vehiculele şi animalele trebuie să fie, pe cât posibil, oprite sau staţionate în afara părţii carosabile. În afara şi în interiorul localităţilor, acestea nu trebuie staţionate pe pistele pentru biciclete, pe trotuarele sau acostamentele special amenajate pentru circulaţia pietonilor, cu excepţia cazului în care legislaţia naţională o permite." Alineatul 3, lit. (b) Se adaugă: "(iv) în orice loc în care vehiculul ar obstrucţiona vederea indicatoarelor rutiere sau semnalelor luminoase de către ceilalţi participanţi la trafic;(v) pe o bandă suplimentară, semnalizată în acest sens, pentru vehiculele care se deplasează lent." Alineatul 3, lit. (c) Se elimină punctul (v). ART. 25 (Autostrăzi şi drumuri cu caracter asemănător) Alineatul 2 Se modifică şi se va citi: "2. Conducătorii auto care ies pe o autostradă trebuie să ofere prioritate vehiculelor care circulă pe aceasta. Dacă există o bandă de accelerare, aceasta trebuie utilizată." Se adaugă un nou articol şi se va citi: "ART. 25A Reglementări speciale pentru tunelurile semnalizate prin indicatoare rutiere speciale În tunelurile semnalizate prin indicatoarele rutiere speciale se aplică următoarele reguli: 1. Tuturor conducătorilor auto le este interzis: (a) să conducă în marşarier; (b) întoarcerea la 180 de grade; (c) să staţioneze sau să oprească un vehicul, cu excepţia spaţiilor semnalizate în acest scop. 2. Chiar dacă tunelul este luminat, toţi conducătorii auto trebuie să pornească lumina de drum sau de întâlnire. 3. În cazul unei staţionări prelungite, conducătorul auto este obligat să oprească motorul" ART. 28 (Avertismente sonore şi luminoase) Alineatul 2 Se modifică şi se va citi: "2. Conducătorii de autovehicule pot folosi avertismentele luminoase prevăzute la articolul 32 alineatul 3, ..." Se adaugă un nou articol şi se va citi: "ART. 30A Transport de persoane Pasagerii nu trebuie transportaţi într-un număr care sau astfel încât să interfereze cu conducerea sau să obstrucţioneze vizibilitatea conducătorului auto." "ART. 32 Reguli de utilizare a sistemelor de iluminare 1. Între lăsarea nopţii şi ivirea zorilor, precum şi în orice alte circumstanţe în care vizibilitatea este redusă din cauza de exemplu, ceţii, ninsorii sau ploilor torenţiale, un vehicul în mişcare trebuie să utilizeze următoarele lămpi: (a) în cazul vehiculelor cu motor şi al motoretelor, lumina de drum sau de întâlnire şi lămpi de poziţie spate, în conformitate cu echipamentele prevăzute de prezenta convenţie pentru vehiculul din fiecare categorie; (b) în cazul remorcilor, lămpile de poziţie faţă, dacă acestea sunt necesare în conformitate cu anexa 5, alineatul (30) din prezenta convenţie, şi nu mai puţin de două lămpi de poziţie spate. 2. Lampa cu fază de drum trebuie înlocuită cu lampa cu fază de întâlnire: (a) în localităţile în care drumul este iluminat corespunzător şi în afara localităţilor unde partea carosabilă este iluminată continuu, iar iluminarea este suficientă pentru a permite conducătorului auto să vadă clar la o distanţă adecvată şi pentru a permite celorlalţi participanţi la trafic să vadă vehiculul suficient de departe; (b) atunci când un conducător auto este pe punctul de a trece pe lângă un alt vehicul, astfel încât să se prevină orbirea la o distanţă adecvată pentru a permite conducătorului celuilalt vehicul să se deplaseze cu uşurinţă şi fără pericol; (c) în orice alte circumstanţe în care este necesar să se evite orbirea altor participanţi la trafic sau a utilizatorilor unei căi navigabile sau a unei căi ferate care circulă pe marginea drumului. 3. Cu toate acestea, atunci când un vehicul circulă în spatele unui alt vehicul la o distanţă mică, lămpile cu fază de drum pot fi utilizate pentru a semnaliza intenţia de a depăşi, în condiţiile prevăzute în articolul 28 alineatul (2). 4. Lămpile de ceaţă pot fi aprinse numai în condiţii de ceaţă densă, de ninsoare, de ploaie torenţială sau de alte condiţii similare şi lămpile de ceaţă faţă înlocuiesc lămpile cu fază de întâlnire. Legislaţia naţională poate autoriza utilizarea simultană a lămpilor de ceaţă faţă şi a celor cu fază de întâlnire şi utilizarea lămpilor de ceaţă faţă pe drumuri înguste şi cu numeroase curbe. 5. La vehiculele echipate cu lămpi de poziţie faţă, acestea trebuie utilizate împreună cu lămpile cu fază de drum, lumina de întâlnire sau lumina de ceaţă faţă. 6. În timpul zilei, o motocicletă care se deplasează pe drum trebuie să utilizeze cel puţin o lumină de întâlnire faţă şi o lumină roşie spate. Legislaţia naţională poate permite utilizarea lămpilor de zi în locul lămpilor cu fază de întâlnire. 7. Legislaţia naţională poate impune conducătorilor de autovehicule obligaţia de a utiliza în timpul zilei fie lămpile cu fază de întâlnire, fie lămpile de zi. 8. Între lăsarea nopţii şi ivirea zorilor şi în orice alte circumstanţe în care vizibilitatea este redusă, staţionarea sau oprirea vehiculelor cu motor şi a remorcilor acestora pe un drum trebuie să fie semnalizată de lămpile de poziţie faţă şi spate. În condiţii de ceaţă densă, ninsoare, ploaie torenţială sau alte condiţii similare, se poate folosi lumina de întâlnire sau lămpile de ceaţă faţă. Lămpile de ceaţă spate pot fi utilizate, în aceste condiţii, ca supliment pentru lămpile de poziţie spate. 9. Fără a aduce atingere dispoziţiilor alineatului (8) din prezentul articol, într-o localitate lămpile de poziţie faţă şi spate pot fi înlocuite cu cele de staţionare, cu condiţia ca: (a) vehiculul să nu depăşească 6 m în lungime şi 2 m în lăţime; (b) nicio remorcă să nu fie cuplată la vehicul; (c) lămpile de staţionare să fie amplasate pe partea laterală a vehiculului care este cea mai îndepărtată de marginea carosabilă lângă care vehiculul este oprit sau staţionat. 10. Fără a aduce atingere dispoziţiilor alineatelor (8) şi (9) din prezentul articol, un vehicul poate fi oprit sau staţionat fără lămpi aprinse: (a) pe un drum luminat astfel încât vehiculul să fie vizibil în mod clar la o distanţă adecvată; (b) departe de partea carosabilă şi de banda de urgenţă; (c) în cazul motoretelor şi motocicletelor pe două roţi, fără ataş, care nu sunt echipate cu baterii, la marginea extremă a unei părţi carosabile, într-o localitate. 11. Legislaţia naţională poate acorda derogări de la dispoziţiile alineatelor (8) şi (9) din prezentul articol pentru vehiculele staţionate sau oprite pe străzile din interiorul localităţilor unde traficul este foarte redus. 12. Lămpile de marşarier pot fi utilizate numai atunci când vehiculul se deplasează sau urmează să se deplaseze în marşarier. 13. Semnalele de avarie pot fi utilizate numai pentru a avertiza ceilalţi participanţi la trafic cu privire la un anumit pericol: (a) atunci când un vehicul care s-a defectat sau a fost implicat într-un accident nu poate fi mutat imediat şi constituie un obstacol pentru ceilalţi participanţi la trafic; (b) atunci când se indică celorlalţi participanţi la trafic riscul unui pericol iminent. 14. Lămpi speciale de avertizare: (a) o lumină albastră poate fi utilizată numai de către vehiculele prioritare atunci când efectuează o misiune urgentă sau atunci când, în alte circumstanţe, este necesară avertizarea altor participanţi la trafic cu privire la prezenţa vehiculului. (b) lumina galbenă poate fi utilizată numai în cazul în care vehiculelor li s-au atribuit cu adevărat sarcinile specifice pentru care au fost echipate cu lampa specială de avertizare sau atunci când prezenţa acestor vehicule pe drum constituie un pericol sau un inconvenient pentru ceilalţi participanţi la trafic. Utilizarea lămpilor de avertizare care prezintă alte culori poate fi autorizată de legislaţia naţională. 15. Indiferent de circumstanţe, un vehicul nu trebuie să prezinte lumină roşie în faţă sau lumină albă în spate, sub rezerva derogărilor menţionate la alineatul 61 din anexa 5. Unui vehicul nu i se aduc modificări sau nu i se adaugă lămpi într-un mod care ar putea intra în conflict cu această cerinţă." În locul textului existent al articolului 33 se va citi: "ART. 33 Norme de iluminare a altor vehicule decât cele menţionate la articolul 32 şi a anumitor participanţi la trafic 1. Fiecare vehicul sau combinaţie de vehicule cărora nu li se aplică dispoziţiile articolului 32 din prezenta convenţie trebuie să prezinte, atunci când se află pe un drum între căderea nopţii şi ivirea zorilor, cel puţin o lumină albă sau galben selectivă în faţă şi cel puţin o lumină roşie în spate. În cazul în care există o singură lampă în faţă sau o singură lampă în spate, lampa se plasează pe linia mediană a vehiculului sau pe partea opusă celei corespunzătoare direcţiei de circulaţie. (a) Cărucioarele de mână, adică cărucioarele trase sau împinse manual, trebuie să prezinte cel puţin o lumină albă sau galben selectivă în faţă şi cel puţin o lumină roşie în spate. Aceste două lumini pot fi emise de o singură lampă plasată pe partea opusă celei corespunzătoare direcţiei de circulaţie. Luminile nu sunt necesare pe cărucioarele de mână cu o lăţime mai mică de 1 m. (b) Vehiculele trase de animale trebuie să prezinte două lumini albe sau galben selective în faţă şi două lumini roşii în spate. Cu toate acestea, legislaţia naţională poate permite ca aceste vehicule să prezinte o singură lumină albă sau galben selectivă în faţă şi o singură lumină roşie în spate. În ambele cazuri, lămpile trebuie amplasate pe partea opusă celei corespunzătoare direcţiei de circulaţie. În cazul în care lămpile descrise mai sus nu pot fi ataşate vehiculului, acestea pot fi însoţite de o escortă care se deplasează imediat lângă vehicul, pe partea opusă celei corespunzătoare direcţiei de circulaţie. În plus, vehiculele trase de animale trebuie să fie echipate cu doi catadioptri roşii în spate, cât mai aproape posibil de marginile exterioare ale vehiculului. Nu sunt necesare lumini pentru vehiculele trase de animale care nu depăşesc 1 metru lăţime. Cu toate acestea, un singur catadioptru trebuie, în acest caz, să fie plasat în partea din spate, pe partea opusă celei corespunzătoare direcţiei de circulaţie sau la nivel central. 2. (a) Deplasarea de-a lungul părţii carosabile pe timp de noapte: (i) Grupurile de pietoni conduse de o persoană responsabilă sau care formează o procesiune trebuie să prezinte, pe partea opusă celei corespunzătoare direcţiei de circulaţie, cel puţin o lumină albă sau galben selectivă în faţă şi o lumină roşie în spate sau o lumină galbenă în ambele direcţii; (ii) Conducătorii animalelor de tracţiune, de povară sau de călărie sau ai bovinelor trebuie să prezinte, pe partea opusă celei corespunzătoare direcţiei de circulaţie, cel puţin o lumină albă sau galben selectivă în faţă şi o lumină roşie în spate sau o lumină galbenă în ambele direcţii. Aceste lumini pot fi afişate de un singur dispozitiv. (b) Cu toate acestea, luminile menţionate la litera (a) din prezentul alineat nu sunt necesare în interiorul localităţilor iluminate corespunzător." ART. 35 (Înmatricularea) Alineatul 1, lit. (a) După al şaselea paragraf se adaugă un nou paragraf şi se va citi: "În cazul unui vehicul destinat transportului de mărfuri, masă proprie;" Se inserează noile alineate (1) lit. (c) şi (1) lit. (d) şi se vor citi: "(c) În cazul autovehiculelor din categoriile A şi B definite în anexele 6 şi 7 la prezenta convenţie şi, dacă este posibil, pentru alte autovehicule: (i) Certificatul are în antet semnul distinctiv al statului de înmatriculare, astfel cum este prevăzut în anexa 3 la prezenta convenţie; (ii) Literele A, B, C, D, E, F, G şi, respectiv, H se plasează înainte sau după cele opt puncte de informare care sunt cerute în conformitate cu litera (a) din prezentul alineat, care trebuie să figureze pe toate certificatele de înmatriculare; (iii) Cuvintele «Certificat dʼimmatricuiation» în limba franceză pot fi plasate fie înainte, fie după titlul certificatului în limba (sau limbile) naţională a ţării de înmatriculare.(d) Pentru remorcile, inclusiv semiremorcile, importate temporar într-o ţară printr-un alt mijloc de transport decât transportul rutier se consideră suficientă o fotocopie a certificatului de înmatriculare, atestată ca şi copie legalizată conformă cu originalul de către autoritatea care a eliberat certificatul." ART. 39 (Prevederi tehnice) Se modifică titlul articolului şi se va citi: "Prevederi tehnice şi inspecţia vehiculelor" Se numerotează textul existent al articolului 39 ca alineatul (1) Se adaugă noile alineate (2) şi (3) şi se vor citi: "2. Legislaţia naţională impune inspecţii tehnice periodice ale: (a) autovehiculelor utilizate pentru transportul de persoane şi care au mai mult de 8 locuri în plus faţă de scaunul conducătorului auto; (b) autovehiculelor utilizate pentru transportul de mărfuri a căror masă maximă admisă depăşeşte 3.500 kg şi remorcilor concepute pentru a fi cuplate la aceste vehicule.3. Legislaţia naţională extinde, pe cât posibil, dispoziţiile alineatului (2) la alte categorii de vehicule." ART. 40 (Dispoziţii tranzitorii) Se numerotează textul existent al articolului 40 cu alineatul (1). Se introduce un nou alineat (2) şi se va citi: "(2) Certificatul de înmatriculare trebuie să respecte dispoziţiile modificărilor articolului 35 alineatul (1) termen de 5 ani de la data intrării în vigoare. Certificatele eliberate în această perioadă sunt recunoscute reciproc până la data expirării înscrisă în acestea." ART. 41 (Valabilitatea permiselor de conducere) Se modifică titlul articolului şi se va citi: "Permise de conducere" Se adaugă un nou alineat (1) şi se va citi: "1. (a) Fiecare conducător auto al unui autovehicul trebuie să deţină un permis de conducere. (b) Părţile contractante se angajează să se asigure că permisele de conducere sunt eliberate numai după verificarea de către autorităţile competente a cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare conducătorului auto. (c) Legislaţia naţională trebuie să stabilească cerinţele pentru obţinerea permisului de conducere. (d) Nicio dispoziţie din prezenta convenţie nu se interpretează ca împiedicând părţile contractante sau subdiviziunile acestora să solicite permis de conducere pentru alte vehicule cu motor şi motorete." Se renumerotează prezentele alineate (1) şi (2) cu (2) şi (3). Se elimină prezentul alineat (3). În locul textului existent al alineatului (4) se va citi: "4. Părţile contractante pot introduce în legislaţia lor naţională o subdiviziune a categoriilor de vehicule menţionate în anexele 6 şi 7 la prezenta convenţie. În cazul în care permisul de conducere este limitat la anumite vehicule dintr-o categorie, se adaugă un număr la litera categoriei, iar natura restricţiei este indicată în permisul de conducere." Se modifică şi se renumerotează alineatul existent (4) cu (5) şi se va citi: "5. În sensul aplicării alineatului (2) şi a paragrafului (3) litera (c) din prezentul articol: ..." Se renumerotează alineatele existente (5) şi (6) cu (6) şi (7). ART. 43 (Dispoziţii tranzitorii) Se numerotează textul existent al articolului 43 cu alineatul (1) Se introduce un nou alineat (2) şi se va citi: "2. Permisele de conducere naţionale trebuie să respecte dispoziţiile modificărilor anexei 6, termen de cinci ani de la data intrării în vigoare. Permisele eliberate în această perioadă sunt recunoscute reciproc până la data expirării înscrisă în acestea." Anexa 5 (Condiţii tehnice privind autovehiculele şi remorcile) Alineatul (1) Se renumerotează cu alineatul (3). Alineatul (3) Se modifică şi se renumerotează cu alineatul (1) şi se va citi: "1. Fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 3 alineatul (2) litera (a) şi ale articolului 39 alineatul (1) din prezenta convenţie, orice parte contractantă poate, în ceea ce priveşte autovehiculele pe care le înmatriculează şi remorcile cărora le permite deplasarea în temeiul legislaţiei sale naţionale, să stabilească norme care să completeze sau să fie mai stricte decât dispoziţiile prezentei anexe. Toate vehiculele aflate în trafic internaţional trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice în vigoare în ţara acestora de înmatriculare la prima dată a punerii în funcţiune." CAP. I (Sistemul de frânare) Punctul 5 Se modifică litera (b) şi se va citi: "(b) o frână de staţionare capabilă să susţină vehiculul în staţionare, indiferent de nivelul de încărcare, pe o pantă ascendentă sau descendentă semnificativă, suprafeţele operative ale frânei fiind ţinute în poziţia de frânare de un dispozitiv a cărui acţiune este pur mecanică;" Punctul 7 Se modifică şi se va citi: "7. Frâna de serviciu trebuie să acţioneze pe toate roţile vehiculului." Se introduc noi puncte 10a, 10b şi 10c şi se vor citi: "10a. Toate echipamentele vehiculului care contribuie la frânare trebuie proiectate şi construite astfel încât eficacitatea frânei de serviciu să fie asigurată după o utilizare prelungită şi repetată.10b. Acţiunea frânei de serviciu trebuie distribuită şi sincronizată în mod corespunzător între diferitele axe ale vehiculului.10c. În cazul în care comanda frânei de serviciu este asistată, parţial sau total, de o altă sursă de energie decât energia musculară a conducătorului auto, trebuie să fie posibilă oprirea vehiculului la o distanţă rezonabilă chiar şi în cazul defectării sursei de energie." Punctul 11 Se modifică prima teză a literei (b) şi se va citi: "(b) o frână de staţionare capabilă să susţină vehiculul în staţionare, indiferent de nivelul de încărcare, pe o pantă ascendentă sau descendentă semnificativă, suprafeţele operative..." Punctul 13 Se modifică şi se va citi: "13. Frâna de serviciu trebuie să acţioneze pe toate roţile vehiculului. Acţiunea frânei de serviciu trebuie distribuită şi sincronizată în mod corespunzător între diferitele axe ale vehiculului." Punctul 16 Se elimină ultima parte a ultimei teze: „prevăzute la alineatul 58 a prezentei anexe“ şi se modifică ultima parte a textului ce o precedă şi se va citi: „... cu un ataşament secundar“. Punctul 17 Se modifică textul literei (b) şi se va citi: "(b) Acţiunea frânei de serviciu trebuie să fie corect distribuită şi sincronizată între diferitele axe ale ansamblului." Punctul 18 La litera (b) se înlocuiesc cuvintele „axa longitudinală“ cu „planul longitudinal“. CAP. II (Lumini şi dispozitive reflectorizante) Titlul capitolului II Se modifică şi se va citi: "Dispozitive de iluminare şi semnalizare luminoasă a vehiculelor" Punctul 19 Se modifică şi se va citi: "19. În sensul prezentului capitol, termenul: lampă cu fază de drum» reprezintă lampa utilizată pentru iluminarea drumului pe o distanţă lungă în faţa vehiculului; lampă cu fază de întâlnire» reprezintă lampa utilizată pentru iluminarea drumului din faţa vehiculului, fără a provoca orbire sau inconveniente nejustificate conducătorilor auto care se apropie din sens opus şi altor participanţi la trafic; lampă de poziţie faţă» reprezintă lampa utilizată pentru a indica prezenţa şi lăţimea vehiculului atunci când este văzută din faţă; lampă de poziţie spate» reprezintă lampa utilizată pentru a indica prezenţa şi lăţimea vehiculului atunci când este văzută din spate; lampă de stop» reprezintă lampa utilizată pentru a indica celorlalţi participanţi la trafic din spatele vehiculului că conducătorul auto aplică frâna de serviciu; lampă de ceaţă faţă» reprezintă lampa utilizată pentru îmbunătăţirea iluminării drumului în caz de ceaţă densă, ninsoare, ploaie torenţială sau condiţii similare; lampă de ceaţă spate» reprezintă lampa utilizată pentru a face vehiculul mai vizibil din spate în caz ceaţă densă, ninsoare, ploaie torenţială sau condiţii similare; lampă de marşarier» reprezintă lampa utilizată pentru iluminarea drumului spre partea din spate a vehiculului şi pentru a oferi un semnal de avertizare celorlalţi participanţi la trafic că vehiculul se deplasează sau este pe cale să se deplaseze în marşarier; lampă indicatoare de direcţie» reprezintă lampa utilizată pentru a indica celorlalţi participanţi la trafic că şoferul intenţionează să schimbe direcţia spre dreapta sau spre stânga; lampă de staţionare» reprezintă lampa utilizată pentru a indica prezenţa unui vehicul parcat; poate înlocui lămpile de poziţie faţă şi spate; lampă de gabarit» reprezintă lampa poziţionată lângă marginea exterioară a lăţimii totale şi cât mai aproape posibil de partea superioară a vehiculului, cu scopul de a indica în mod clar lăţimea totală. Acest semnal completează lămpile de poziţie ale anumitor autovehicule şi remorci, atrăgând atenţia în mod special asupra dimensiunilor acestora; semnal de avarie» reprezintă semnalul dat de funcţionarea simultană a tuturor lămpilor indicatoare de direcţie; lampă laterală» înseamnă lampa instalată pe partea laterală a vehiculului, astfel încât să indice prezenţa acestuia atunci când este privită lateral; lampă de avertizare specială» reprezintă lampa destinată să indice fie vehiculele prioritare, fie un vehicul sau un grup de vehicule a căror prezenţă pe şosea impune altor participanţi la trafic să ia măsuri speciale de precauţie, în special convoaiele de vehicule, vehicule de dimensiuni excepţionale şi de construcţie rutieră sau de întreţinere a vehiculelor sau echipamentelor; dispozitiv de iluminare a plăcuţei de înmatriculare spate» reprezintă dispozitivul care asigură iluminarea plăcuţei de înmatriculare din spate; poate să fie alcătuit din mai multe elemente optice; lămpi de zi» reprezintă lumina destinată să îmbunătăţească vizibilitatea pe timp de zi şi vizibilitatea părţii frontale a unui vehicul în timpul funcţionării; catadioptru» reprezintă un dispozitiv utilizat pentru a indica prezenţa unui vehicul prin reflexia luminii emise de o sursă de lumină care nu este conectată la vehiculul respectiv; suprafaţă luminoasă» reprezintă proiecţia ortogonală, într-un plan vertical transversal, a suprafeţei efective din care este emisă lumina. Pentru un catadioptru, suprafaţa efectivă este suprafaţa vizibilă a unităţii optice catadioptrice." Punctul 21 Se înlocuieşte cuvântul „lumini“ cu „lămpi“. Se elimină din prima teză cuvintele: „pe o distanţă de cel puţin 100 m (325 picioare) în faţa vehiculului.“ Punctul 22 Se modifică şi se va citi: "22. Cu excepţia motocicletelor, fiecare autovehicul care poate depăşi 10 km (6 mile) pe oră pe drum plan trebuie să fie echipat în faţă cu un număr par de lămpi de întâlnire albe sau galben selectiv, capabile să lumineze în mod adecvat drumul pe timp de noapte, în condiţii meteorologice favorabile. Un autovehicul trebuie să fie echipat cu un dispozitiv astfel încât să nu poată fi aprinse simultan mai mult de două lămpi de întâlnire. Lămpile de întâlnire se reglează astfel încât să respecte definiţia de la alineatul 19 din prezenta anexă." Punctul 23 Se modifică şi se va citi: "23. Fiecare autovehicul, altul decât o motocicletă cu două roţi fără ataş, trebuie să fie echipat în faţă cu două lămpi albe de poziţie faţă; cu toate acestea, culoarea galben selectiv este permisă pentru lămpile de poziţie faţă încorporate în lămpile cu fază de drum sau lămpile cu fază de întâlnire care emit un fascicul de lumină galben selectiv. Aceste lămpi de poziţie faţă, atunci când sunt singurele lămpi aprinse în partea din faţă a vehiculului, trebuie să fie vizibile pe timp de noapte, în condiţii meteorologice favorabile, fără a orbi sau incomoda ceilalţi participanţi la trafic." Punctul 24 Se modifică şi se va citi: "24. a) Fiecare autovehicul, altul decât o motocicletă pe două roţi, fără ataş trebuie să fie echipat în partea din spate cu un număr par de lămpi de poziţie spate roşii vizibile pe timp de noapte, în condiţii meteorologice favorabile, fără a provoca orbire sau a incomoda ceilalţi participanţi la trafic. b) Fiecare remorcă trebuie să fie echipată în partea din spate cu un număr par de lămpi de poziţie spate roşii vizibile pe timp de noapte, în condiţii meteorologice favorabile, fără a orbi sau incomoda ceilalţi participanţi la trafic. Cu toate acestea, este permis ca o remorcă a cărei lăţime totală nu depăşeşte 0,80 m să fie echipată cu o singură astfel de lampă, în cazul în care remorca este cuplată la o motocicletă pe două roţi, fără ataş." Punctul 25 Se modifică şi se va citi: "Fiecare autovehicul sau remorcă care afişează un număr de înmatriculare în partea din spate trebuie să fie echipat cu un dispozitiv de iluminare astfel încât numărul să fie lizibil pe timp de noapte, în condiţii meteorologice favorabile." Punctul 26 Se modifică şi se va citi: "26. Conexiunile electrice ale tuturor autovehiculelor (inclusiv motocicletele) şi ale tuturor combinaţiilor care constau dintr-un autovehicul şi una sau mai multe remorci trebuie să fie de aşa natură încât lămpile cu fază de drum, lămpile cu fază de întâlnire, lămpile de ceaţă faţă şi lămpile de poziţie faţă ale autovehiculului şi ale dispozitivului de iluminare menţionat la alineatul (25) de mai sus să nu poată fi pornite decât dacă lămpile de poziţie spate, situate în partea cea mai din spate, ale autovehiculului sau ale ansamblului de vehicule sunt, de asemenea, pornite. Lămpile de ceaţă spate nu pot fi aprinse decât dacă lămpile cu fază de drum, lămpile cu fază de întâlnire sau lămpile de ceaţă faţă sunt aprinse. Cu toate acestea, această dispoziţie nu se aplică lămpilor cu fază de drum sau lămpilor cu fază de întâlnire atunci când acestea sunt utilizate pentru a da avertizarea luminoasă menţionată la articolul 32 alineatul (3) din prezenta convenţie. În plus, conexiunile electrice trebuie să fie efectuate astfel încât lămpile de poziţie faţă ale autovehiculului să fie întotdeauna aprinse atunci când lămpile cu fază de întâlnire, lămpile cu fază de drum sau lămpile de ceaţă sunt aprinse." Punctul 27 Se modifică şi se va citi: "27. Fiecare autovehicul, altul decât motocicleta cu două roţi, fără ataş, trebuie să fie echipat în partea din spate cu cel puţin doi catadioptri roşii de altă formă decât cea triunghiulară. Atunci când sunt iluminate de lămpile cu faza de drum, de întâlnire sau de ceaţă ale unui alt vehicul, catadioptrii trebuie să fie vizibili pentru conducătorul vehiculului respectiv pe timp de noapte, în condiţii meteorologice favorabile." Punctul 28 Se modifică şi se va citi: "28. Fiecare remorcă este echipată în spate cu cel puţin doi catadioptri roşii. Catadioptrii trebuie să aibă forma unui triunghi echilateral cu un vârf orientat în sus şi cu o latură orizontală. În interiorul triunghiului nu se amplasează nicio lampă de semnalizare. Catadioptrii trebuie să îndeplinească cerinţele de vizibilitate prevăzute la alineatul (27) de mai sus. Cu toate acestea, remorcile cu o lăţime totală de maximum 0,80 m pot fi echipate cu un singur catadioptru dacă sunt cuplate la o motocicletă cu două roţi, fără ataş." Punctul 29 În cea de-a doua teză se elimină: „poziţionarea şi“. Punctul 30 Se modifică şi se va citi: "30. O remorcă trebuie să fie echipată în partea din faţă cu două lămpi albe de poziţie faţă, dacă lăţimea acesteia depăşeşte 1,60 m. Lămpile de poziţie faţă astfel prevăzute trebuie montate cât mai aproape posibil de marginea exterioară extremă a remorcii." Punctul 31 Se modifică şi se va citi: "31. Cu excepţia motocicletelor cu două roţi, cu sau fără ataş, fiecare autovehicul capabil să depăşească 25 km (15 mile) pe oră pe un drum plan trebuie să fie echipat în partea din spate cu cel puţin două lămpi de stop roşii, a căror intensitate luminoasă este semnificativ mai mare decât cea a lămpilor de poziţie spate. Aceeaşi dispoziţie se aplică fiecărei remorci care este ultimul vehicul dintr-o combinaţie de vehicule." Punctul 32 Se modifică litera (a) şi se va citi: "(a) Fiecare motocicletă pe două roţi, cu sau fără ataş, trebuie să fie echipată cu una sau două lămpi cu fază de întâlnire care îndeplinesc condiţiile de culoare şi vizibilitate prevăzute la alineatul (22) de mai sus." La litera (b) se înlocuiesc cuvintele „lumină“ şi „lumini“ cu „lampă“ şi, respectiv, „lămpi“. Se elimină litera (c). Punctul 33 Se înlocuieşte cuvântul „lumini“ cu „lămpi“. Se va elimină ultima teză. Punctul 34 Se înlocuieşte cuvântul „lumină“ cu „lampă“. Punctul 35 Se modifică şi se va citi: "35. Fiecare motocicletă cu două roţi, fără ataş, trebuie să fie echipată în partea din spate cu un catadioptru de altă formă decât cea triunghiulară, care să îndeplinească condiţiile de culoare şi vizibilitate prevăzute la alineatul (27) de mai sus." Punctul 36 Se înlocuieşte cuvântul „lumină“ cu „lampă“. Punctul 37 Se înlocuiesc cuvintele „lumină“ şi „lumini“ cu „lampă“ şi, respectiv, „lămpi“. Se elimină ultima teză. Punctul 38 Se elimină ultimele două teze şi se înlocuiesc cu următoarea teză: "Cu toate acestea, pe un vehicul electric a cărui lăţime nu depăşeşte 1,30 m şi a cărui viteză nu depăşeşte 40 km (25 mile) pe oră sunt suficiente o singură lampă cu fază de drum şi o singură lampă cu fază de întâlnire." Punctul 39 Se modifică şi se va citi: "39. Fiecare autovehicul, cu excepţia motoretelor, şi fiecare remorcă trebuie să fie echipate cu indicatoare de direcţie fixe cu lumini galbene intermitente, montate pe vehicul în număr par şi vizibile pe timp de zi şi pe timp de noapte pentru participanţii la trafic afectaţi de mişcările vehiculului." Punctul 40 Se modifică şi se va citi: "40. În cazul în care lămpile de ceaţă faţă sunt montate pe un autovehicul, acestea trebuie să emită lumină albă sau galben selectiv, să fie două sau, în cazul unei motociclete, una la număr şi să fie plasate astfel încât niciun punct de pe suprafaţa lor luminoasă să nu fie deasupra punctului cel mai înalt de pe suprafaţa luminoasă a lămpilor cu fază de întâlnire." Punctul 41 Se modifică şi se va citi: "41. Nicio lampă de marşarier nu trebuie să provoace orbire sau să incomodeze ceilalţi participanţi la trafic. În cazul în care lămpile de marşarier sunt montate pe un autovehicul, acestea trebuie să emită lumină albă sau galben selectiv. Aceste lămpi se aprind numai atunci când treapta de marşarier înapoi este activată." Punctul 42 Se modifică şi se va citi: "42. Nicio lampă, alta decât lămpile indicatoare de direcţie şi lămpile speciale de avertizare, nu trebuie să emită o lumină intermitentă. Lămpile laterale se pot aprinde simultan cu lămpile indicatoare de direcţie." Se introduc noi puncte 42a la 42f şi se vor citi: "42a. Lămpile speciale de avertizare trebuie să emită o lumină intermitentă. Culorile acestor lumini trebuie să fie conforme cu dispoziţiile articolului 32 alineatul (14).42b. Fiecare autovehicul, cu excepţia motocicletelor şi a fiecărei remorci, trebuie să fie astfel echipat încât să poată emite un semnal de avarie.42c. În cazul în care lămpile de ceaţă spate sunt montate pe un autovehicul sau pe o remorcă, acestea trebuie să fie roşii.42d. Fiecare autovehicul şi fiecare remorcă cu o lungime mai mare de 6 m trebuie să fie echipate cu catadioptrii laterali de culoare galbenă.42e. Fiecare autovehicul şi remorcă cu o lăţime mai mare de 1,80 m pot fi echipate cu lămpi de semnalizare. Aceste lămpi sunt obligatorii dacă lăţimea unui autovehicul sau a unei remorci depăşeşte 2,10 m. În cazul în care se utilizează aceste lămpi, trebuie să existe cel puţin două dintre ele şi trebuie să emită lumină albă sau galbenă spre faţă şi lumină roşie spre spate.42f. Fiecare autovehicul şi remorcă pot fi echipate cu lămpi laterale. Dacă aceste lămpi sunt montate, trebuie să emită lumină galbenă." Punctul 43 Se modifică şi se va citi: "43. În sensul dispoziţiilor prezentei anexe: (a) Orice combinaţie de două sau mai multe lămpi, identice sau nu, dar având aceeaşi funcţie şi aceeaşi culoare de lumină, se consideră a fi o singură lampă. (b) O singură suprafaţă luminoasă în formă de bandă se consideră a fi două sau un număr par de lămpi dacă este plasată simetric faţă de planul longitudinal median al vehiculului. Iluminarea unei astfel de suprafeţe trebuie să fie asigurată de cel puţin două surse de lumină plasate cât mai aproape posibil de capetele acesteia." Punctele 44 şi 45 Se înlocuieşte cuvântul „lumină“ cu „lampă“. CAP. III (Alte cerinţe) Punctul 47 Se modifică şi se va citi: "47. Fiecare autovehicul trebuie să fie echipat cu una sau mai multe oglinzi retrovizoare; numărul, dimensiunile şi dispunerea acestor oglinzi trebuie să permită conducătorului auto să vadă traficul din spatele vehiculului său." Punctul 49 (numai textul în limba franceză) Se elimină cuvintele: „de sa place de conduite“. Punctul 53 Se modifică şi se va citi: "53. Fiecare motor cu ardere internă utilizat pentru propulsarea unui autovehicul trebuie să fie echipat cu un amortizor de zgomot de evacuare eficient." Punctul 54 Se modifică prima teză şi se va citi: "54. Roţile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora trebuie să fie prevăzute cu anvelope pneumatice care asigură o bună aderenţă chiar şi pe un drum umed. Această dispoziţie nu trebuie să .... " Punctul 56 Se modifică litera (a) şi se va citi: "(a) o plăcuţă de semnalizare alcătuită dintr-un triunghi echilateral cu o margine roşie şi cu partea interioară a acesteia fie goală, fie de culoare deschisă; marginea roşie trebuie să fie prevăzută cu o bandă reflectorizantă. De asemenea poate avea o zonă fluorescentă roşie şi/sau poate fi iluminată prin transparenţă; plăcuţa de semnalizare trebuie să fie de aşa natură încât să poată fi fixată ferm în poziţie verticală; sau" În locul titlului şi textului existent de la punctul 58 se va citi: "Dispozitive de imobilizare58. Ori de câte ori este posibil din punct de vedere tehnic, toate scaunele orientate spre înainte ale vehiculelor din categoria B, menţionate în anexele 6 şi 7 la prezenta convenţie, cu excepţia vehiculelor construite sau utilizate în scopuri speciale, astfel cum prevede legislaţia naţională, trebuie să fie echipate cu centuri de siguranţă omologate sau dispozitive omologate în mod similar." Punctul 59 Se modifică litera (b) şi se va citi: "(b) Pe cât posibil, dispozitivul de aprindere de înaltă tensiune al unui autovehicul nu trebuie să provoace interferenţe radio excesive." Se introduce litera (e) şi se va citi: "(e) Vehiculele a căror masă maximă autorizată depăşeşte 3,5 t trebuie să fie echipate, pe cât posibil, cu dispozitive de protecţie antiîmpănare laterale şi spate." CAP. IV (Derogări) Punctul 60 La litera (a) se înlocuieşte „25 cm (15 mile) pe oră“ cu „30 km (19 mile) pe oră“. Se introduce litera (e) şi se va citi: "(e) vehicule adaptate pentru a fi utilizate de către persoanele cu handicap." Punctul 61 Se modifică şi se va citi: "61. Părţile contractante pot acorda, de asemenea, derogări de la dispoziţiile prezentei anexe pentru vehiculele pe care le înmatriculează şi care pot intra în traficul internaţional:(a) prin autorizarea utilizării culorii galben pentru lămpile de poziţie faţă ale autovehiculelor şi remorcilor;(b) cu privire la poziţia lămpilor pe vehiculele cu destinaţie specială al căror exterior împiedică respectarea dispoziţiilor menţionate, fără utilizarea unor dispozitive de montare care ar putea fi uşor deteriorate sau rupte;(c) în ceea ce priveşte remorcile care transportă încărcături lungi (trunchiuri de copaci, ţevi etc.) care nu sunt cuplate la vehiculul tractor în mişcare, ci doar ataşate la acesta prin încărcătură;(d) prin autorizarea emisiei spre partea din spate a luminii albe şi spre partea din faţă a luminii roşii pentru următoarele echipamente: rotitor pentru lămpile intermitente ale vehiculelor prioritare; lămpi fixe pentru sarcini excepţionale; lămpi laterale şi catadioptri; semnale luminoase profesionale pe acoperiş;(e) prin autorizarea emisiei de lumină albastră spre faţă şi a luminii lămpilor rotative sau intermitente, spre partea din spate;(f) prin autorizarea montării unor benzi retroreflectorizante sau fluorescente roşii şi retroreflectorizante albe, pe orice parte a unui vehicul de o formă sau natură specială sau utilizate în scopuri speciale şi în condiţii speciale;(g) prin autorizarea emisiei spre partea din spate a luminii albe sau colorate reflectate de cifre sau litere sau de fundalul plăcuţelor de înmatriculare din spate, prin semne distinctive sau prin alte marcaje distinctive impuse de legislaţia naţională;(h) prin autorizarea folosirii culorii roşii pentru catadioptrii laterali şi lămpile laterale poziţionate cel mai în spate" CAP. V (Dispoziţii tranzitorii) Se adaugă un nou punct 62a şi se va citi: "Autovehiculele înmatriculate pentru prima dată şi remorcile puse în circulaţie pe teritoriul unei părţi contractante înainte de intrarea în vigoare a modificărilor la prezenta convenţie sau în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a acestei convenţii nu ar trebui să fie supuse dispoziţiilor prezentei anexe, cu condiţia ca acestea să respecte dispoziţiile anexei 5 la Convenţia din 1968 privind traficul rutier în formularea anterioară acestor modificări sau a altor dispoziţii menţionate în capitolul V din anexă." APENDICE [Definiţia filtrelor de culoare pentru obţinerea culorilor menţionate în prezenta anexă (coordonate tricromatice)] Se adaugă noul text după cum urmează: "Albastru .............. Limita spre verde ............................. y = 0.065+0.805x Limita către alb ............................... y = 0.400-x Limita către mov ............................. x = 0.133+0.600y" ANEXA 6 (Permis de conducere naţional) În locul textului existent al anexei 6 se va citi: " ANEXA 6 Permis de conducere naţional 1. Permisul de conducere naţional ia forma unui document. 2. Permisul se tipăreşte în limba sau limbile prescrise de autoritatea care îl eliberează sau împuternicită să îl elibereze; cu toate acestea, poartă titlul de „permis de conduire“ în limba franceză, cu sau fără acelaşi titlu în alte limbi, precum şi numele şi/sau semnul distinctiv al ţării în care se eliberează permisul. 3. Pentru menţiunile înscrise pe permis se vor folosi numai caractere latine sau litere cursive englezeşti sau să fie repetate în această formă. 4. Pe permisul de conducere apar următoarele date; acestea sunt precedate sau urmate de numerele de la 1 la 11. 1. Numele de familie 2. Prenume 1/ 3. Data şi locul naşterii 2/ 4. Adresa 3/ 5. Autoritatea care eliberează permisul 6. Data şi locul eliberării permisului 7. Data expirării valabilităţii permisului 4/ 8. Numărul permisului 9. Semnătura şi/sau ştampila sau sigiliul autorităţii care eliberează permisul 10. Semnătura titularului 5/ 11. Categoria sau categoriile de vehicule şi orice subcategorii pentru care permisul este valabil, cu indicarea datei eliberării permisului şi a datelor de expirare a valabilităţii pentru fiecare dintre aceste categorii. În plus, pe permisul de conducere se aplică fotografia titularului. Legislaţia naţională trebuie să aibă ca obiect stabilirea oricăror informaţii suplimentare care trebuie incluse pe permisul de conducere, precum şi formatul şi materialul pe care este imprimat permisul de conducere. 5. Categoriile de vehicule pentru care permisul de conducere poate fi valabil sunt următoarele: A. Motociclete; B. Autovehicule, altele decât cele din categoria A, cu o masă maximă admisă care nu depăşeşte 3.500 kg şi cel mult opt locuri în plus faţă de scaunul conducătorului auto; C. Autovehicule, altele decât cele din categoria D, a căror masă maximă admisă depăşeşte 3.500 kg; D. Autovehicule utilizate pentru transportul de pasageri şi având mai mult de opt locuri în plus faţă de scaunul conducătorului auto; E. Ansamblu de vehicule al căror vehicul conducător face parte dintr-o categorie sau categorii pentru care conducătorul auto deţine permis (B şi/sau C şi/sau D), dar care nu se încadrează în categoria sau categoriile respective. 6. Legislaţia naţională poate introduce categorii suplimentare de vehicule care nu aparţin categoriilor de la A la E menţionate mai sus, subcategorii din categorii şi o combinaţie de categorii, care trebuie să fie clar identificate în permisul de conducere. Observaţii: 1/ Numele tatălui sau al soţului poate fi introdus aici. 2/ În cazul în care data naşterii nu este cunoscută, se va aproxima vârsta în baza datei eliberării permisului. În cazul în care locul naşterii este necunoscut, se va lăsa necompletat. Locul naşterii poate fi înlocuit cu alte informaţii stabilite de legislaţia naţională. 3/ Adresa este opţională. 4/ Acest punct este opţional în cazul în care valabilitatea permisului este nelimitată. 5/ Sau amprenta." ANEXA 7 (Permis de conducere internaţional) Nota de subsol 2 la „PAGINA MODEL nr. 1“ Se modifică şi se va citi: "(2) La cel mult trei ani de la data emiterii sau de la data expirării permisului de conducere naţional, luându-se în considerare data cea mai apropriată." ANEXA 2 *) Traducere AMENDAMENTE propuse la Convenţia din 1968 privind traficul rutier A. Amendamente la textul principal al convenţiei ART. 1 (Definiţii) Se introduce o nouă literă (g bis) şi se va citi: "(g bis) «banda pentru biciclete» reprezintă o parte a carosabilului destinată bicicletelor. O bandă pentru biciclete se distinge de restul carosabilului prin marcaje rutiere longitudinale." Se introduce o nouă literă (g ter) şi se va citi: "(g ter) «pista de biciclete» reprezintă un drum independent sau o parte a unui drum destinat bicicletelor, semnalizat ca atare. O pistă de biciclete este separată de alte drumuri sau de alte părţi ale aceluiaşi drum prin mijloace structurale." ART. 8 (Conducători auto) Se introduce un nou alineat 6 şi se va citi: "6. Conducătorul unui vehicul trebuie să reducă în orice moment orice altă activitate, alta decât conducerea. Legislaţia naţională trebuie să stabilească norme privind utilizarea telefoanelor de către conducătorii de vehicule. În orice caz, legislaţia interzice utilizarea de către conducătorul unui autovehicul sau a unei motorete a unui telefon mobil în timp ce vehiculul este în mişcare." ART. 11 (Depăşirea şi circulaţia pe benzi) Alineatul 1 Se introduce un nou paragraf 1 litera (c) după urmează: "(c) Legislaţia naţională poate autoriza bicicliştii şi conducătorii de motorete să depăşească vehiculele staţionare sau vehiculele care se deplasează cu viteză redusă, altele decât bicicletele sau motoretele, pe partea care corespunde direcţiei de circulaţie, cu condiţia să fie disponibil suficient spaţiu." ART. 16 (Schimbarea direcţiei) Alineatul 1 Se modifică litera (b) şi se va citi: "(b) În cazul în care doreşte să schimbe direcţia de mers şi sub rezerva altor dispoziţii adoptate de către părţile contractante sau subdiviziunile acestora pentru biciclete şi motorete care să le permită să îşi schimbe direcţia, de exemplu prin traversarea intersecţiei în două etape separate, acesta trebuie să se deplaseze cât mai aproape posibil de linia mediană a părţii carosabile, dacă este vorba de un drum cu circulaţie în ambele sensuri sau de marginea opusă direcţiei corespunzătoare sensului circulaţiei, dacă este un drum cu sens unic şi, dacă doreşte să intre pe un alt drum cu circulaţie în ambele sensuri, să execute manevra astfel încât să intre pe acest drum pe partea corespunzătoare sensului circulaţiei." Alineatul 2 Se modifică şi se va citi: "2. În timpul schimbării direcţiei, conducătorul auto permite, fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 21 din prezenta convenţie privind pietonii, participanţilor la trafic să circule pe partea carosabilă sau pe alte părţi ale aceluiaşi drum pe care se pregăteşte să îl părăsească." ART. 23 (Oprirea şi staţionarea) Se modifică ultima teză şi se va citi: "Atât în interiorul, cât şi în afara localităţilor, acestea nu trebuie staţionate pe piste de biciclete, benzi de biciclete, benzi de autobuz, piste pentru călăreţi, alei pietonale, trotuare sau pe marginea unor căi special amenajate pentru traficul pietonal, cu excepţia cazului în care legislaţia naţională în vigoare permite acest lucru." Alineatul 6 Se modifică şi se va citi: "6. Nicio dispoziţie din prezentul articol nu se interpretează ca împiedicând părţile contractante sau subdiviziunile acestora să introducă alte dispoziţii privind oprirea şi staţionarea sau să prevadă dispoziţii individuale privind oprirea şi staţionarea bicicletelor şi a motoretelor. " ART. 25(a) (Reglementări speciale pentru tunelurile semnalizate prin indicatoare rutiere speciale) Alineatul 1 Se elimină litera (c). Alineatul 3 Introduceţi următorul text în locul alineatului (3) existent, care devine alineatul (4): "3. Conducătorilor auto li se permite să oprească sau să staţioneze un vehicul numai în caz de urgenţă sau pericol. În acest sens, aceştia trebuie, dacă este posibil, să utilizeze locurile special indicate." ART. 27 (Norme speciale aplicabile bicicliştilor, conducătorilor de motorete şi motocicliştilor) Alineatul 4 Se modifică şi se va citi: "4. În cazul în care există benzi pentru biciclete sau piste de biciclete, părţile contractante sau subdiviziunile acestora pot interzice bicicliştilor să utilizeze restul părţii carosabile. În aceleaşi circumstanţe, acestea pot autoriza conducătorii de motorete să folosească banda pentru biciclete sau pista de biciclete şi, în cazul în care consideră că este recomandabil, le pot interzice să folosească restul părţii carosabile. Legislaţia naţională specifică în ce condiţii alţi participanţi la trafic pot utiliza banda de biciclete sau pista de biciclete sau le pot traversa, menţinând siguranţa bicicliştilor în orice moment." ART. 37 (Semnul distinctiv al statului de înmatriculare) Alineatul 1 Se modifică şi se completează şi se va citi: "1. (a) Fiecare autovehicul în circulaţie internaţională trebuie să afişeze în spate, pe lângă numărul de înmatriculare, semnul distinctiv al statului în care este înmatriculat. (b) Acest semn poate fi plasat separat de plăcuţa de înmatriculare sau poate fi încorporat în plăcuţa de înmatriculare. (c) Atunci când semnul distinctiv este încorporat în plăcuţa de înmatriculare, acesta trebuie, dacă este obligatoriu, să apară şi pe plăcuţa de înmatriculare din faţă a vehiculului." Alineatul 2 Se modifică prima teză şi se va citi: "2. Fiecare remorcă cuplată la un autovehicul, în temeiul articolului 36 din prezenta convenţie, trebuie să afişeze, de asemenea, în partea din spate, fie separat de plăcuţa de înmatriculare, fie încorporată în aceasta, semnul distinctiv al statului în care a fost atribuit numărul de înmatriculare." Alineatul 3 Se modifică şi se va citi: "3. Structura semnului distinctiv şi modul de afişare sau încorporare a acestuia în plăcuţa de înmatriculare trebuie să respecte condiţiile prevăzute în anexele 2 şi 3 la prezenta convenţie." ART. 41 (Permise de conducere) Alineatul 1 Se modifică literele (b) şi (c) şi se vor citi: "(b) Părţile contractante se angajează să se asigure că permisele de conducere sunt eliberate numai după verificarea de către autorităţile competente a cunoştinţelor şi competenţelor necesare conducătorului auto; persoanele autorizate să verifice cunoştinţele şi competenţele necesare conducătorul auto trebuie să fie calificate în acest sens; conţinutul şi procedura examenelor teoretice şi practice sunt reglementate de legislaţia naţională.(c) Legislaţia naţională trebuie să stabilească cerinţele pentru obţinerea permisului de conducere, în special vârsta minimă pentru deţinerea unui permis, condiţiile medicale care trebuie îndeplinite şi condiţiile de promovare a examenelor teoretice şi practice." Alineatele 2-7 Se înlocuieşte textul existent al acestor alineate cu următoarele: "2. (a) Părţile contractante recunosc: (i) orice permis naţional în conformitate cu dispoziţiile anexei 6 la prezenta convenţie; (ii) orice permis internaţional în conformitate cu dispoziţiile anexei 7 la prezenta convenţie, cu condiţia prezentării permisului de conducere naţional corespunzător, ca fiind valabil pentru conducerea pe teritoriul acestora a unui vehicul care se încadrează în categoriile care fac obiectul permiselor, cu condiţia ca permisele să fie încă valabile şi ca acestea să fi fost eliberate de o altă parte contractantă sau de o altă subdiviziune a acesteia sau de o asociaţie autorizată în acest scop de către o astfel de altă parte contractantă sau de una dintre subdiviziunile sale. (b) Permisul de conducere eliberat de o parte contractantă este recunoscut pe teritoriul altei părţi contractante până când acest teritoriu devine locul domiciliului stabil al posesorului acestuia. (c) Dispoziţiile prezentului alineat nu se aplică permiselor de conducere provizorii pentru cursanţi.3. Legislaţia naţională poate limita perioada de valabilitate a permisului de conducere naţional. Perioada de valabilitate a unui permis internaţional nu depăşeşte trei ani de la data eliberării sau până la data expirării permisului de conducere naţional, luându-se în considerare data cea mai apropiată.4. Prin derogarea dispoziţiilor alin. (1) şi (2): (a) În cazul în care valabilitatea permisului de conducere este condiţionată de o aprobare specială, cu condiţia ca titularul să poarte anumite dispozitive sau ca vehiculul să fie echipat într-un anumit mod pentru a ţine seama de handicapul conducătorului auto, permisul nu este recunoscut ca fiind valabil decât dacă sunt respectate aceste condiţii. (b) Părţile contractante pot refuza să recunoască valabilitatea pe teritoriul lor a permiselor de conducere deţinute de persoane cu vârsta sub 18 ani. (c) Părţile contractante pot refuza să recunoască valabilitatea pe teritoriul lor, pentru conducerea autovehiculelor sau a combinaţiilor de vehicule din categoriile C, D, CE şi DE menţionate în anexele 6 şi 7 la prezenta convenţie, a permiselor de conducere deţinute de persoane cu vârsta sub 21 de ani.5. Un permis internaţional se eliberează numai posesorului unui permis naţional pentru eliberarea căruia au fost îndeplinite condiţiile minime prevăzute în prezenta convenţie. Permisul de conducere internaţional se eliberează numai de către partea contractantă pe al cărei teritoriu posesorul îşi are domiciliul stabil şi care a eliberat permisul de conducere naţional sau care a recunoscut permisul de conducere eliberat de o altă parte contractantă; nu este valabil pentru utilizarea pe teritoriul respectiv.6. Dispoziţiile prezentului articol nu impun părţilor contractante: (a) să recunoască valabilitatea permiselor naţionale eliberate pe teritoriul unei alte părţi contractante persoanelor care aveau domiciliul stabil pe teritoriul acestora în momentul eliberării sau al căror domiciliu stabil a fost transferat pe teritoriul acestora după eliberarea acestuia; (b) să recunoască valabilitatea permiselor naţionale eliberate conducătorilor auto al căror domiciliu stabil la momentul eliberării nu se afla pe teritoriul pe care a fost eliberat permisul sau al căror domiciliu stabil a fost transferat, după eliberarea permisului, într-un alt teritoriu." ART. 43 (Dispoziţii tranzitorii) Se înlocuieşte textul existent cu: "1. Părţile contractante eliberează permise de conducere naţionale în conformitate cu noile dispoziţii din anexa 6, în cel mult 5 ani de la intrarea lor în vigoare. Permisele de conducere naţionale eliberate în conformitate cu dispoziţiile anterioare ale articolului 41, articolului 43 şi anexei 6 la prezenta convenţie înainte de expirarea acestui termen sunt recunoscute atât timp cât sunt valabile.2. Părţile contractante eliberează permise de conducere internaţionale în conformitate cu noile dispoziţii din anexa 7, în cel mult 5 ani de la intrarea lor în vigoare. Permisele de conducere internaţionale eliberate în conformitate cu dispoziţiile anterioare ale articolului 41, articolului 43 şi anexei 7 la prezenta convenţie înainte de expirarea acestui termen sunt valabile în conformitate cu condiţiile definite la articolul 41 alineatul (3)." B. Amendamente la anexele prezentei convenţii Anexa 1 (EXCEPŢII DE LA OBLIGAŢIA DE A ADMITE AUTOVEHICULE ŞI REMORCI ÎN CIRCULAŢIA INTERNAŢIONALĂ) Punctul 9 Se modifică şi se va citi: "9. Părţile contractante pot refuza să admită pe teritoriile lor în traficul internaţional orice autovehicul sau orice remorcă cuplată la un autovehicul, care prezintă un semn distinctiv, altul decât unul dintre cele prevăzute la articolul 37 din prezenta convenţie. Părţile contractante nu pot refuza admiterea unui vehicul care are un semn distinctiv amplasat separat de plăcuţa de înmatriculare în conformitate cu dispoziţiile prezentei convenţii, substituind un semn distinctiv care este încorporat în plăcuţa de înmatriculare şi care nu este în conformitate cu dispoziţiile prezentei convenţii." Anexa 2 (NUMĂRUL DE ÎNMATRICULARE AL AUTOVEHICULELOR ŞI REMORCILOR ÎN CIRCULAŢIA INTERNAŢIONALĂ) Se modifică titlul şi se va citi: "NUMĂRUL ŞI PLĂCUŢA DE ÎNMATRICULARE ALE AUTOVEHICULELOR ŞI REMORCILOR ÎN CIRCULAŢIA INTERNAŢIONALĂ" Punctul 3 Se modifică prima teză şi se va citi: "(3) Atunci când numărul de înmatriculare este afişat pe o plăcuţă, această plăcuţă trebuie să fie plană şi fixată în poziţie verticală sau aproape verticală şi în unghi drept faţă de planul longitudinal median al vehiculului." Punctul 4 Se înlocuieşte cu următorul text: "Fără a aduce atingere dispoziţiilor anexei 5 punctul 61 litera (g) din prezenta convenţie, fundalul plăcuţei de înmatriculare pe care este afişat numărul de înmatriculare şi, dacă este cazul, semnul distinctiv al statului în care este înmatriculat vehiculul, eventual completat de pavilion sau emblemă în conformitate cu condiţiile definite în anexa 3, poate fi din material retroreflectorizant." Se introduce un nou punct 5, după cum urmează: "5. Fundalul părţii plăcuţei de înmatriculare pe care este încorporat semnul distinctiv este din acelaşi material ca şi cel utilizat pentru fundalul părţii pe care este marcat numărul de înmatriculare." Anexa 3 (SEMNUL DISTINCTIV AL AUTOVEHICULELOR ŞI REMORCILOR ÎN CIRCULAŢIA INTERNAŢIONALĂ) Se înlocuieşte anexa 3 cu următoarele: "1. Semnul distinctiv menţionat la articolul 37 din prezenta convenţie constă din una până la trei litere majuscule latine.2. Atunci când semnul distinctiv este afişat separat de plăcuţa de înmatriculare, acesta trebuie să respecte următoarele condiţii: (a) Literele trebuie să aibă o înălţime de cel puţin 0,08 m, iar contururile lor să aibă o lăţime de cel puţin 0,01 m. Literele trebuie să fie negre pe un fundal alb, având forma unei elipse cu axa principală orizontală. Fundalul alb poate fi dintr-un material retroreflectorizant. (b) În cazul în care semnul distinctiv este format dintr-o singură literă, axa principală a elipsei poate fi verticală. (c) Semnul distinctiv nu se aplică astfel încât să poată fi confundat cu numărul de înmatriculare sau să afecteze lizibilitatea acestuia. (d) Pe motociclete şi remorcile acestora, dimensiunile axelor elipsei trebuie să fie de cel puţin 0,175 m şi 0,115 m. Pe alte autovehicule şi remorcile acestora, dimensiunile axelor elipsei trebuie să fie de cel puţin: (i) 0,24 m şi 0,145 m dacă semnul distinctiv cuprinde trei litere; (ii) 0,175 m şi 0,115 m dacă semnul distinctiv cuprinde mai puţin de trei litere.3. Atunci când semnul distinctiv este încorporat în plăcuţa (plăcuţele) de înmatriculare, se aplică următoarele condiţii: (a) Literele trebuie să aibă o înălţime de cel puţin 0,02 m, luând ca referinţă o plăcuţă de înmatriculare de 0,11 m. (b) (i) Semnul distinctiv al statului de înmatriculare, care poate fi completat, dacă este cazul, de drapelul sau emblema statului sau de emblema organizaţiei regionale de integrare economică căreia îi aparţine ţara, se afişează în extrema stângă sau dreaptă a plăcuţei de înmatriculare din spate, dar, de preferinţă, în stânga sau în stânga sus, pe plăcuţele de înmatriculare unde numărul ocupă două rânduri. (ii) Atunci când, pe lângă semnul distinctiv, pe plăcuţa de înmatriculare se afişează un simbol nonnumeric şi/sau un steag şi/sau o emblemă regională sau locală, semnul distinctiv al statului de înmatriculare se plasează obligatoriu în partea stângă a plăcuţei. (c) Drapelul sau emblema care completează, dacă este cazul, semnul distinctiv al statului de înregistrare este poziţionată astfel încât să nu afecteze lizibilitatea semnului distinctiv şi, de preferinţă, deasupra acestuia. (d) Semnul distinctiv al statului de înmatriculare este poziţionat astfel încât să fie uşor de identificat şi să nu poată fi confundat cu numărul de înmatriculare sau să afecteze lizibilitatea acestuia. Prin urmare, semnul distinctiv trebuie să aibă cel puţin o culoare diferită de numărul de înregistrare sau să aibă o culoare de fundal diferită de cea rezervată numărului de înmatriculare sau să fie separat clar, de preferinţă printr-o linie, de numărul de înmatriculare. (e) Pentru plăcuţele de înmatriculare ale motocicletelor şi ale remorcilor acestora şi/sau pentru plăcuţele de înmatriculare care ocupă două rânduri, dimensiunea literelor semnului distinctiv, precum şi, dacă este cazul, dimensiunea drapelului naţional sau a emblemei statului de înmatriculare sau simbolul organizaţiei regionale de integrare economică din care face parte ţara pot fi modificate în mod corespunzător. (f) Dispoziţiile prezentului alineat se aplică, în conformitate cu aceleaşi principii, plăcuţei de înmatriculare faţă a vehiculului, atunci când această plăcuţă este obligatorie.4. Dispoziţiile relevante din anexa 2 punctul (3) se aplică semnului distinctiv." Anexa 5 (CONDIŢII TEHNICE PRIVIND AUTOVEHICULELE ŞI REMORCILE) Capitolul II, punctele 19-25: Rectificare numai pentru versiunea în limba rusă Capitolul IV, punctul 61 lit. (g) Rectificare numai pentru versiunea în limba rusă Anexa 6 (PERMIS DE CONDUCERE NAŢIONAL) Se înlocuieşte anexa 6 cu următorul text: "1. Permisul de conducere naţional ia forma unui document.2. Permisul poate fi realizat din plastic sau hârtie. Formatul preferat pentru permisul de plastic trebuie să aibă dimensiunea de 54 x 86 mm. Culoarea preferată a permisului este roz; imprimarea şi spaţiile pentru menţiunile care urmează să fie introduse sunt definite de legislaţia naţională, sub rezerva dispoziţiilor punctelor (6) şi (7).3. Pe partea din faţă a permisului se regăsesc titlul «Permis de conducere» în limba naţională (limbile naţionale) a ţării care eliberează permisul, precum şi numele şi/sau semnul distinctiv al ţării care a eliberat permisul.4. Permisul cuprinde, în mod obligatoriu, datele enumerate mai jos: 1. Numele de familie; 2. Prenume, alte nume; 3. Data şi locul naşterii^1; ^1 Locul naşterii poate fi înlocuit cu alte informaţii definite de legislaţia naţională. 4(a). Data eliberării permisului; 4(b). Data expirării valabilităţii permisului; 4(c). Numele sau ştampila autorităţii care a eliberat permisul; 5. Numărul permisului; 6. Fotografia posesorului; 7. Semnătura posesorului; 9. Categoria sau categoriile de vehicule pentru care permisul este valabil; 12. Informaţii suplimentare sau limitări pentru fiecare categorie (subcategorie) de vehicule în formă codificată.5. În cazul în care legislaţia internă impune informaţii suplimentare, acestea se introduc pe permisul de conducere la numerele indicate mai jos: 4(d). numărul de identificare în scopul înmatriculării, altul decât numărul prevăzut la alineatul (4) punctul 5; 8. Domiciliul stabil; 10. Data emiterii pentru fiecare categorie (subcategorie) de vehicule; 11. Data de expirare pentru fiecare categorie (subcategorie) de vehicule; 13. Informaţii în scopul înmatriculării în cazul unei modificări a ţării domiciliului stabil; 14. Informaţii în scopul înmatriculării sau alte informaţii legate de siguranţa traficului rutier.6. Toate menţiunile din permis se fac numai cu caractere latine. În cazul în care se utilizează alte caractere, menţiunile se transliterează şi în alfabetul latin.7. Informaţiile de la numerele 1-7 de la punctele 4 şi 5 trebuie să fie de preferinţă de aceeaşi parte a permisului. Spaţiile pentru alte date de la numerele 8-14 de la punctele 4 şi 5 trebuie să fie stabilite de legislaţia naţională. Legislaţia naţională poate aloca, de asemenea, un spaţiu pe permis pentru includerea informaţiilor stocate electronic.8. Categoriile vehiculelor pentru care permisul poate fi valabil sunt următoarele: A. Motociclete; B. Autovehicule, altele decât cele din categoria A, cu o masă maximă admisă care nu depăşeşte 3.500 kg şi cel mult opt locuri în plus faţă de scaunul conducătorului auto; sau autovehicule din categoria B cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă nu depăşeşte 750 kg; sau autovehicule din categoria B cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă depăşeşte 750 kg, dar nu depăşeşte masa proprie a autovehiculului, în cazul în care masa maximă admisă combinată a vehiculelor astfel cuplate nu depăşeşte 3.500 kg; C. Autovehicule, altele decât cele din categoria D, a căror masă maximă admisă depăşeşte 3.500 kg; sau autovehicule din categoria C cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă nu depăşeşte 750 kg; D. Autovehicule utilizate pentru transportul de pasageri şi având mai mult de opt locuri în plus faţă de scaunul conducătorului auto; sau autovehicule din categoria D cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă nu depăşeşte 750 kg; BE. Autovehicule din categoria B cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă depăşeşte 750 kg şi depăşeşte masa proprie a autovehiculului; sau autovehicule din categoria B cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă depăşeşte 750 kg, în cazul în care masa maximă combinată admisă a vehiculelor astfel cuplate depăşeşte 3.500 kg; CE. Autovehicule din categoria C cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă depăşeşte 750 kg; DE. Autovehicule din categoria D cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă depăşeşte 750 kg.9. În categoriile A, B, C, CE, D şi DE, legislaţia naţională poate introduce următoarele subcategorii de vehicule pentru care permisul de conducere poate fi valabil: A1. Motociclete cu o capacitate cilindrică de maximum 125 cmc şi cu o putere de maximum 11 kW (motociclete uşoare); B1. Tricicluri cu motor şi cvadricicluri; C1. Autovehiculele, cu excepţia celor din categoria D, a căror masă maximă admisă depăşeşte 3.500 kg, dar nu depăşeşte 7.500 kg; sau autovehicule din subcategoria C1 cuplate la o remorcă, a cărei masă maximă admisă nu depăşeşte 750 kg; D1. Autovehicule utilizate pentru transportul de pasageri şi care au mai mult de 8 locuri în plus faţă de scaunul conducătorului auto, dar nu mai mult de 16 locuri în plus faţă de scaunul conducătorului auto; sau autovehicule din subcategoria D1 cuplate la o remorcă, a cărei masă maximă admisă nu depăşeşte 750 kg; C1E. Autovehicule din subcategoria C1 cuplate la o remorcă a cărei masă maximă admisă depăşeşte 750 kg, dar nu depăşeşte masa proprie a autovehiculului, în cazul în care masa maximă admisă combinată a vehiculelor astfel cuplate nu depăşeşte 12.000 kg; D1E. Autovehicule din subcategoria D1 cuplate la o remorcă, neutilizate pentru transportul de persoane, a cărei masă maximă admisă depăşeşte 750 kg, dar nu depăşeşte masa proprie a autovehiculului, în cazul în care masa maximă admisă combinată a vehiculelor astfel cuplate nu depăşeşte 12.000 kg.10. Legislaţia naţională poate introduce categorii şi subcategorii de vehicule, altele decât cele enumerate mai sus. Denumirile acestor categorii şi subcategorii nu trebuie să semene cu simbolurile utilizate în convenţie pentru a desemna categorii şi subcategorii de vehicule; de asemenea trebuie utilizat un alt tip de imprimare.11. Categoriile (subcategoriile) de vehicule pentru care permisul este valabil sunt reprezentate de pictogramele din tabelul*) de mai jos. (a se vedea imaginea asociată) *) Tabelul este reprodus în facsimil." Anexa 7 (PERMIS DE CONDUCERE INTERNAŢIONAL) Se modifică nota de subsol a paginii model nr. 1 (cu excepţia primei pagini) după cum urmează: "2/ Fie la cel mult trei ani de la data emiterii, fie la data expirării permisului de conducere naţional, oricare dintre aceste date survine mai devreme." Se modifică pagina model nr. 2 (interiorul coperţii) după cum urmează: "
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Acest permis nu este valabil pe teritoriul ..................... │
│......................................................................│
│....................................................................1/│
│Acesta este valabil pentru teritoriile tuturor celorlalte părţi │
│contractante, cu condiţia prezentării permisului de conducere naţional│
│corespunzător. Categoriile de vehicule pentru care permisul este │
│valabil sunt menţionate la sfârşitul broşurii. │
│2/ │
│Acest permis încetează să mai fie valabil pe teritoriul unei alte │
│părţi contractante dacă posesorul său îşi stabileşte domiciliul stabil│
│pe acel teritoriu. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
1/ Introduceţi aici numele părţii contractante unde titularul are domiciliul stabil.2/ Spaţiu rezervat unei liste a statelor care sunt părţi contractante (opţional)." Înlocuiţi paginile din stânga şi din dreapta ale modelului nr. 3*) cu următoarele: *) Modelul nr. 3 este reprodus în facsimil. "Model 3 Pagina stânga (a se vedea imaginea asociată) 1/ Locul naşterii poate fi înlocuit cu alte informaţii definite de legislaţia naţională. 2/ Se completează atunci când legislaţia naţională impune acest lucru. 3/ De exemplu, «Trebuie să poarte lentile de corecţie», «Valabil numai pentru conducerea vehiculului nr. ..», «Vehiculul trebuie echipat pentru a fi condus de o persoană cu un singur picior». Model 3 Pagina dreapta (a se vedea imaginea asociată) 4/ Sigiliul sau ştampila autorităţii sau asociaţiei care eliberează permisul. Acest sigiliu sau ştampila se aplică pe denumirea categoriilor sau subcategoriilor numai în cazul în care posesorul este autorizat să conducă vehiculele corespunzătoare. 5/ Numele statului. 6/ Semnătura şi sigiliul sau ştampila autorităţii care a invalidat permisul pe teritoriul său. În cazul în care spaţiile prevăzute pentru descalificări pe această pagină au fost deja utilizate, orice alte descalificări ar trebui să fie introduse pe verso." ANEXA 3 ^1 Traducere. ANEXA 1 Amendamente la articolul 8 şi articolul 39 din Convenţia din 1968 privind traficul rutier Amendament la articolul 8: La articolul 8 se adaugă un nou alineat [şi anume, alineatul (5a)]. Alineatul (5a) se citeşte după urmează: "(5a) Sisteme ale vehiculelor care influenţează modul în care sunt conduse vehiculele sunt considerate conforme cu alineatul (5) din prezentul articol şi cu articolul 13 alineatul (1), atunci când sunt în conformitate cu condiţiile de construcţie, montare şi utilizare în conformitate cu instrumentele juridice internaţionale* privind vehiculele pe roţi, echipamentele şi piesele care pot fi montate şi/sau utilizate pe vehiculele pe roţi. Sisteme ale vehiculelor care influenţează modul în care sunt conduse vehiculele şi nu sunt în conformitate cu condiţiile de construcţie, montare şi utilizare menţionate anterior sunt considerate conforme cu alineatul (5) din prezentul articol şi cu articolul 13 alineatul (1), atunci când aceste sisteme pot fi înlocuite sau oprite de către conducătorul auto. * Regulamentele ONU anexate la „Acordul privind adoptarea specificaţiilor tehnice uniforme pentru vehiculele pe roţi, echipamentele şi piesele care pot fi montate şi/sau utilizate pe vehiculele pe roţi şi condiţiile de recunoaştere reciprocă a aprobărilor acordate pe baza acestor specificaţii“, încheiat la Geneva la 20 martie 1958. Regulamentele tehnice globale ale ONU elaborate în cadrul „Acordului privind stabilirea de reglementări tehnice globale pentru vehiculele pe roţi, echipamentele şi componentele care pot fi montate şi/sau utilizate pe vehiculele pe roţi“, încheiat la Geneva la 25 iunie 1998." Amendament la articolul 39: Alineatul (1) al articolului 39 în prezent se citeşte: "1. Fiecare autovehicul, fiecare remorcă şi fiecare combinaţie de vehicule din traficul internaţional trebuie să respecte dispoziţiile anexei 5 la prezenta convenţie. Acesta trebuie, de asemenea, să fie în stare bună de funcţionare." La acesta se adaugă următorul text: "Atunci când aceste vehicule sunt echipate cu sisteme, piese şi echipamente care sunt în conformitate cu condiţiile de construcţie, montare şi utilizare în conformitate cu dispoziţiile tehnice ale instrumentelor juridice internaţionale menţionate la articolul 8 alineatul (5a) din prezenta convenţie, acestea sunt considerate conforme cu anexa 5." În consecinţă, alineatul (1) modificat din articolul 39 se citeşte: "1. Fiecare autovehicul, fiecare remorcă şi fiecare combinaţie de vehicule din traficul internaţional trebuie să respecte dispoziţiile anexei 5 la prezenta convenţie. Acesta trebuie, de asemenea, să fie în stare bună de funcţionare. Atunci când aceste vehicule sunt echipate cu sisteme, piese şi echipamente care sunt în conformitate cu condiţiile de construcţie, montare şi utilizare în conformitate cu dispoziţiile tehnice ale instrumentelor juridice internaţionale menţionate la articolul 8 alineatul (5a) din prezenta convenţie, acestea sunt considerate conforme cu anexa 5." ANEXA 4 * Traducere. ANEXA Amendament la punctul 1 al anexei 2 la Convenţia din 1968 privind traficul rutier Punctul 1 se citeşte în prezent: "Numărul de înregistrare menţionat la articolele 35 şi 36 din prezenta convenţie este compus fie din cifre, fie din cifre şi litere. Cifrele sunt cifre arabe, iar literele sunt scrise cu caractere majuscule latine. Cu toate acestea, pot fi utilizate alte cifre sau caractere, dar, în acest caz, numărul de înregistrare se repetă cu cifre arabe şi caractere latine." Se modifică alineatul (1) după cum urmează (textul suplimentar este indicat cu caractere aldine): "1. Numărul de înregistrare menţionat la articolele 35 şi 36 din prezenta convenţie este compus fie din cifre sau litere, fie din cifre şi litere. Cifrele sunt cifre arabe, iar literele sunt scrise cu caractere majuscule latine. Cu toate acestea, pot fi utilizate alte cifre sau caractere, dar, în acest caz, numărul de înregistrare se repetă cu cifre arabe şi caractere latine." Alineatul (1) modificat se citeşte după cum urmează: "1. Numărul de înregistrare menţionat la articolele 35 şi 36 din prezenta convenţie este compus fie din cifre sau litere, fie din cifre şi litere. Cifrele sunt cifre arabe, iar literele sunt scrise cu caractere majuscule latine. Cu toate acestea, pot fi utilizate alte cifre sau caractere, dar, în acest caz, numărul de înregistrare se repetă cu cifre arabe şi caractere latine." Notă explicativă a Guvernului Belgiei 1. Scopul modificării este de a permite - în circulaţia internaţională - numere de înmatriculare care conţin numai litere (aşa cum este deja cazul pentru cifre). În conformitate cu textul actual al punctului 1 din anexa 2, unui vehicul cu numărul de înmatriculare format doar din litere nu i-ar fi permisă circulaţia la nivel internaţional. 2. Dacă un număr de înregistrare conţine numai cifre sau numai litere sau o combinaţie de cifre şi litere, acesta pare - din perspectiva aplicării legii, de exemplu, sub forma identificării cu ajutorul radarelor - să fie la fel de eficient atât timp cât numărul este unic pentru a permite identificarea proprietarului vehiculului. ANEXA 5 ^1 Traducere. Amendamente propuse la anexa Acordului european din 1971 ce completează Convenţia de la Viena din 1968 privind traficul rutier 7.* Se modifică articolul 8 din Convenţie (conducători auto). * Aceasta şi următoarele cifre indică numerele punctelor modificate din anexa la Acordul european. Alineatul suplimentar se va introduce imediat după alineatul 5 al prezentului articol Se modifică ultima teză şi se va citi: "Conform legislaţiei interne, nivelul maxim de alcool nu trebuie să depăşească în niciun caz 0,50 g pe litru de alcool pur în sânge sau 0,25 mg/l în aerul expirat." 12. Se modifică articolul 13 din Convenţie (viteza şi distanţa dintre vehicule). Alineatul 4 Acest alineat se va numerota cu 6. 18. Se modifică articolul 23 din Convenţie (Oprirea şi staţionarea). Alineatul 3 Se modifică textul literei (a)(i) şi se va citi: "(i) la mai puţin de 5 m înainte de trecerile pentru pietoni şi trecerile pentru biciclişti, pe trecerile pentru pietoni, pe trecerile pentru biciclişti şi pe trecerile la nivel." 20. Se modifică articolul 23 din Convenţie (Norme speciale aplicabile bicicliştilor, conducătorilor de motorete şi motocicliştilor). Alineatul 4 Se modifică textul şi se va citi: "Acest alineat se va citi după cum urmează: Conducătorii de motorete pot fi autorizaţi să folosească banda pentru biciclete sau pista pentru biciclete şi, dacă se consideră necesar, li se interzice să utilizeze restul carosabilului. Legislaţia internă specifică în ce condiţii alţi participanţi la trafic pot utiliza banda pentru biciclete sau pista pentru biciclete sau să le traverseze, menţinând siguranţa bicicliştilor în orice moment." ANEXA 6 ^1 Traducere. I. Amendament propus la anexa Acordului european din 1971 ce completează Convenţia de la Viena din 1968 privind semnalizarea rutieră 21.* Se modifică anexa I secţiunea D subsecţiunea II din Convenţie * Această cifră indică numărul punctului modificat din anexa la Acordul european. Se elimină punctul 3 (Intersecţie în sens giratoriu obligatoriu). II. Expunere de motive (Justificarea amendamentului propus) Se propune ca punctul 3 (Intersecţie în sens giratoriu obligatoriu) să fie eliminat, deoarece nu mai serveşte niciunui scop, având în vedere amendamentul propus la anexa 1 secţiunea D subsecţiunea II punctul 3 din Convenţia din 1968 privind semnalizarea rutieră referitoare la intersecţii în sens giratoriu obligatoriu. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.