Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În baza prevederilor <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, având în vedere prevederile Acordului interguvernamental franco-român de la Bucureşti din data de 28 septembrie 2006, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii, interimar, emite prezentul ordin. ART. 1 Elevii din secţiile bilingve francofone, care fac parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone" şi care au un orar specific de cursuri în limba francezã şi de discipline nonlingvistice predate în limba francezã, au dreptul de a obţine menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat. ART. 2 (1) Pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, elevii din secţiile bilingve francofone trebuie sã susţinã şi sã promoveze urmãtoarele probe specifice: a) proba anticipatã; b) proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã; c) proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã. (2) Elevii din secţiile bilingve francofone susţin proba anticipatã în clasa a XI-a, iar probele de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã şi proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã, în clasa a XII-a. ART. 3 (1) Probele specifice susţinute de elevii secţiilor bilingve francofone în vederea obţinerii menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat se organizeazã şi se desfãşoarã conform metodologiei prevãzute în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentul ordin. (2) Temele din programele de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii susţin probele specifice în vederea obţinerii menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, structura probelor şi structura grilelor de evaluare/baremelor de notare pentru modulul interdisciplinar de proiect şi pentru proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã sunt prevãzute în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 4 Elevii care nu susţin sau nu promoveazã proba anticipatã în clasa a XI-a nu pot participa la probele specifice ale bacalaureatului, care se susţin în clasa a XII-a, şi nu vor beneficia de menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat. ART. 5 Prevederile prezentului ordin se aplicã începând cu anul şcolar 2009-2010. ART. 6 La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, orice prevedere contrarã prevederilor prezentului ordin se abrogã. ART. 7 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 8 Direcţia generalã educaţie timpurie, şcoli, performanţã şi programe, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, inspectoratele şcolare şi conducerile unitãţilor de învãţãmânt implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. p. Ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii, interimar, Cãtãlin Ovidiu Baba, secretar de stat Bucureşti, 29 octombrie 2009. Nr. 5.793. ANEXA 1 METODOLOGIA de organizare şi desfãşurare a probelor specifice susţinute de elevii secţiilor bilingve francofone în vederea obţinerii menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat I. Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezenta metodologie se referã la susţinerea probelor specifice de bacalaureat de cãtre elevii din secţiile bilingve francofone, care fac parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone", denumite în continuare secţii bilingve francofone. (2) Pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, elevii din secţiile bilingve francofone trebuie sã susţinã şi sã promoveze urmãtoarele probe specifice: a) proba anticipatã, centratã pe modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, susţinutã în clasa a XI-a; b) proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã, susţinutã în clasa a XII-a; c) proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã, susţinutã în clasa a XII-a. ART. 2 Profesorii examinatori din comisiile de bacalaureat, constituite pentru probele specifice susţinute în vederea obţinerii menţiunii "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, sunt aleşi, prin tragere la sorţi, dintre profesorii din liceele bilingve implicate în Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone", care au participat la stagii de formare în România şi/sau în Franţa. II. Proba anticipatã ART. 3 (1) Elevii secţiilor bilingve francofone care au frecventat modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv în timpul clasei a XI-a susţin proba anticipatã. (2) Proba anticipatã se organizeazã simultan, în toate liceele bilingve care fac parte din proiect, în semestrul al II-lea al clasei a XI-a, în ultima vineri a lunii mai. (3) În cazul în care elevul promoveazã proba anticipatã în clasa a XI-a, acesta are dreptul de a participa la probele specifice organizate în clasa a XII-a, pentru elevii din secţiile bilingve francofone. (4) Elevii care nu susţin sau nu promoveazã proba anticipatã nu pot participa la probele specifice, care se susţin în clasa a XII-a, şi nu vor beneficia de menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat. (5) În cazul în care un elev de la secţia bilingvã francofonã repetã clasa a XI-a, acesta are obligaţia de a repeta modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv şi de a se prezenta din nou la proba anticipatã de la sfârşitul clasei a XI-a. ART. 4 (1) Coordonarea probei anticipate se face, la nivel naţional, de cãtre Comisia Naţionalã de Bacalaureat, iar la nivel judeţean, de cãtre comisia judeţeanã de bacalaureat. (2) În fiecare unitate de învãţãmânt liceal în care existã secţie bilingvã francofonã se înfiinţeazã Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate. (3) Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate se compune din: a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt; b) secretar - un cadru didactic cu abilitãţi în operarea pe calculator/informatician; c) membri - 1-2 cadre didactice; d) asistenţi - câte douã cadre didactice, de altã specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare salã în care se desfãşoarã proba de examen; e) profesori examinatori - profesori de specialitate: un cadru didactic din şcoalã, ales dintre cei care au predat modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, şi un cadru didactic având specialitatea limba francezã, ales dintr-o listã de profesori care cunosc programul franco-român bilingv realizat în cadrul Acordului interguvernamental franco-român de la Bucureşti. (4) Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate are urmãtoarele atribuţii: a) organizeazã şi rãspunde de desfãşurarea probei anticipate în centrul respectiv, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii; b) alcãtuieşte şi afişeazã la avizierul unitãţii de învãţãmânt, cu 24 de ore înaintea probei, lista alfabeticã a candidaţilor pentru proba anticipatã, cu precizarea orei la care trebuie sã se prezinte candidaţii; c) completeazã cataloagele de examen; d) examineazã şi evalueazã candidaţii, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii; e) afişeazã rezultatele probei anticipate; f) elaboreazã şi transmite comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de 4 zile de la încheierea probei anticipate, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia. (5) Toţi profesorii din Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate sunt numiţi prin decizie a inspectorului şcolar general. ART. 5 (1) În cadrul modulului de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, elevii realizeazã, la nivelul clasei, un proiect, bazat pe disciplinele studiate. (2) Pânã la data de 1 noiembrie a fiecãrui an şcolar, profesorii de la disciplinele nonlingvistice predate în limba francezã vor afişa la avizierul şcolii titlurile proiectelor propuse pentru proba anticipatã din anul şcolar respectiv. (3) Pânã la data de 1 decembrie a fiecãrui an şcolar, elevii vor alege, la nivel de clasã, tema proiectului şi o vor depune la secretariatul şcolii. (4) Pe parcursul anului şcolar, elevii vor lucra la proiect în echipã şi vor redacta individual un carnet de bord şi o sintezã. (5) Carnetul de bord, redactat în francezã, va conţine notiţele sistematice luate în timpul cursurilor alocate modulului respectiv, în cadrul fiecãrei discipline nonlingvistice, precum şi raportul cercetãrilor documentare. (6) Sinteza sau nota sinteticã, de maximum douã pagini, se elaboreazã în limba francezã şi se referã la derularea proiectului şi la contribuţia personalã a elevului în cadrul echipei. ART. 6 (1) Proba anticipatã constã în: a) prezentarea oralã, în faţa comisiei, a carnetului de bord realizat în mod individual, pe durata modulului de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, şi a sintezei; b) susţinerea oralã a produsului final/proiectului. (2) Durata probei nu va depãşi 10 minute pentru fiecare elev. ART. 7 (1) Pentru evaluarea modulului de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv se acordã maximum 100 de puncte, din care: a) maximum 20 de puncte pentru activitatea desfãşuratã în timpul anului; b) maximum 80 de puncte, din care 10 puncte din oficiu, pentru examenul final susţinut prin proba anticipatã. (2) Fiecare examinator acordã candidatului un punctaj, care este multiplu de 10. (3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie aritmeticã a punctajelor acordate de profesorii examinatori. (4) Nota probei anticipate se obţine prin împãrţirea la 10 a punctajului final, urmatã de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o diferenţã de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului. (5) Notele probei se consemneazã în catalogul de examen. ART. 8 (1) Notele probei anticipate susţinute în clasa a XI-a se consemneazã într-un proces-verbal, elaborat în 3 exemplare, care se pãstreazã la secretariatul liceului pânã la sfârşitul clasei a XII-a. (2) Un exemplar al procesului-verbal se arhiveazã, al doilea exemplar este transmis comisiei de bacalaureat din centrul de examen la care este arondatã unitatea de învãţãmânt şi va fi anexã la catalogul de examen, iar al treilea exemplar este trimis Comisiei Naţionale de Bacalaureat. (3) Procesul-verbal transmis Comisiei de bacalaureat din centrul de examen se arhiveazã, împreunã cu celelalte documente ale examenului de bacalaureat. III. Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã ART. 9 (1) Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã se organizeazã şi se desfãşoarã în conformitate cu metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat, respectând prevederile specifice, menţionate în prezenta metodologie. (2) Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã este organizatã de Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, organizatã la nivelul unitãţii de învãţãmânt liceal. (3) Evaluarea competenţelor lingvistice pentru limba francezã se face, pentru fiecare candidat, de cãtre 2 profesori examinatori, dintre care unul este cadrul didactic de la clasã, iar celãlalt este un alt cadru didactic, de aceeaşi specialitate, din altã unitate de învãţãmânt implicatã în proiectul bilingv francofon. ART. 10 (1) Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã se susţine în clasa a XII-a, în perioada prevãzutã de calendarul examenului de bacalaureat. (2) Evaluarea competenţelor lingvistice în limba francezã se face prin 3 tipuri de probe, dupã cum urmeazã: a) probã scrisã, cu durata de 120 minute; b) probã oralã, cu durata de 20 minute; c) probã de înţelegere a unui text audiat, cu durata de 30 de minute. (3) Pentru proba oralã, fiecare elev va avea la dispoziţie 30 de minute pentru pregãtirea rãspunsului. ART. 11 Subiectele pentru probele de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã sunt elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, în colaborare cu Serviciul de Cooperare şi Acţiune Culturalã al Ambasadei Franţei la Bucureşti, astfel încât sã permitã stabilirea, pentru fiecare candidat, a nivelului corespunzãtor Cadrului European Comun de Referinţã pentru Limbi (CECRL). ART. 12 (1) În urma susţinerii probei pentru evaluarea competenţelor lingvistice în limba francezã se obţine un certificat de competenţã în care se menţioneazã nivelul de limbã corespunzãtor CECRL. (2) Pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, candidatul trebuie sã obţinã nivelul B2. ART. 13 Proba de evaluare a competenţei lingvistice în limba francezã, susţinutã de elevii secţiilor bilingve francofone în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, reprezintã pentru aceşti elevi proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbã de circulaţie internaţionalã studiatã pe parcursul învãţãmântului liceal, prevãzutã de metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat - proba C) ART. 14 (1) Candidaţii cãrora li se recunosc şi li se echivaleazã, conform prevederilor metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, rezultatele obţinute la examene cu recunoaştere internaţionalã pentru certificarea competenţelor lingvistice în limba francezã nu mai susţin proba C din cadrul examenului de bacalaureat. (2) Pentru candidaţii proveniţi de la secţiile bilingve francofone, recunoaşterea menţionatã la alin. (1) conduce şi la obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat numai dacã aceştia au obţinut cel puţin nivelul B2. IV. Proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã ART. 15 (1) Elevii din secţiile bilingve francofone au, pe parcursul celor 4 ani de liceu, un orar specific de discipline nonlingvistice (DNL) predate în limba francezã: Matematicã, Fizicã, Chimie, Biologie, Istorie, Geografie, Economie sau Informaticã, în funcţie de filiera, profilul şi specializarea clasei. (2) În vederea obţinerii menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, elevii din secţiile bilingve francofone susţin o probã oralã la una dintre DNL studiate în limba francezã. (3) Proba oralã la DNL studiatã în limba francezã se susţine obligatoriu în limba francezã, în ultima sãptãmânã din semestrul al II-lea al clasei a XII-a. ART. 16 (1) Proba oralã la DNL studiatã în limba francezã este organizatã de Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din unitatea de învãţãmânt liceal. (2) Pentru proba oralã la DNL studiatã în limba francezã se numesc în comisia menţionatã la alin. (1) 3 profesori examinatori din unitatea de învãţãmânt: 2 profesori de DNL şi un profesor de limba francezã, cu drept de notare, însãrcinat sã evalueze nivelul de competenţe de comunicare oralã în limba francezã al candidaţilor. (3) Profesorii de DNL sunt aleşi dintre cadrele didactice din unitatea de învãţãmânt, implicate în Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone", dintre care unul este cel care a predat disciplina respectivã la clasã. ART. 17 Pentru fiecare candidat, timpul de pregãtire a rãspunsului este de maximum 30 minute, expunerea de 10 minute şi interacţiunea cu membrii comisiei de 10 minute. ART. 18 Pentru disciplina Informaticã, rezolvãrile cerinţelor de pe bilete se vor face pe foaia de examen; pe parcursul probei nu se vor folosi calculatorul sau alte dispozitive electronice de calcul. ART. 19 (1) Proba oralã de DNL este notatã cu maximum 100 de puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru nivelul competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba francezã şi 60 de puncte pentru cunoştinţele din sfera disciplinei. (2) Fiecare evaluator acordã candidatului un punctaj, care este multiplu de 10. (3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie aritmeticã a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare. (4) Nota probei se obţine prin împãrţirea la 10 a punctajului final, urmatã de rotunjirea la cel mai apropiat întreg. La o diferenţã de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului. (5) Notele probei se consemneazã în catalogul de examen. V. Rãspunderea disciplinarã ART. 20 Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfãşurare a probelor specifice din cadrul bacalaureatului bilingv francofon este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceastã activitate. ART. 21 (1) În vederea respectãrii prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfãşurãrii probei, preşedinţii comisiilor vor solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. (2) În declaraţia-tip, cadrul didactic precizeazã cã nu are rudã sau afin, pânã la gradul al patrulea, între candidaţii care participã la aceastã probã şi îşi asumã responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale. ART. 22 (1) Cadrele didactice care, în perioada susţinerii probei, manifestã neglijenţã în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau sãvârşesc orice alte fapte care împiedicã desfãşurarea în condiţii normale a probelor sunt sancţionate disciplinar conform Statutului personalului didactic. (2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii la comisiile prevãzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual. VI. Dispoziţii finale ART. 23 Pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, absolvenţii secţiilor bilingve francofone trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii: a) sã promoveze examenul de bacalaureat; b) sã participe şi sã obţinã cel puţin 50 de puncte la proba anticipatã; c) sã participe şi sã obţinã cel puţin 50 de puncte la proba oralã de DNL; d) sã obţinã cel puţin 60 de puncte ca medie a punctajului realizat la proba anticipatã şi la proba oralã de DNL; e) sã participe şi sã obţinã minimum nivelul B2 la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã. ART. 24 (1) Absolvenţii secţiilor bilingve francofone care îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 23 obţin diploma de bacalaureat, prevãzutã de legea românã, cu menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã", precum şi o diplomã specificã, eliberatã de partea francezã. (2) Absolvenţii secţiilor bilingve francofone care nu participã la probele specifice sau nu îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 23 participã la probele bacalaureatului românesc, obţinând, în caz de promovare, diploma de bacalaureat prevãzutã de lege, fãrã menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã". (3) Absolvenţilor secţiilor bilingve francofone care au participat la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã, organizatã conform prezentei metodologii, dar nu au obţinut nivelul B2, li se recunoaşte proba de evaluare a competenţelor lingvistice, cu nivelul atins, pentru obţinerea diplomei de bacalaureat românesc, fãrã menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã". ART. 25 Nu se admit contestaţii la proba anticipatã, la probele orale de DNL şi la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã. ART. 26 Nota de la proba anticipatã şi de la proba oralã de DNL nu intrã în media de bacalaureat. ART. 27 Fiecare unitate de învãţãmânt are ca responsabilitate comandarea şi completarea diplomelor de bacalaureat cu menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã". ANEXA 2 Temele din programele de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii susţin probele specifice în vederea obţinerii menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, structura probelor şi structura grilelor de evaluare/baremelor de notare pentru modulul interdisciplinar de proiect şi pentru proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã DISCIPLINA MATEMATICĂ 1. Tipuri de clase Examenul oral la matematicã se adreseazã urmãtoarelor tipuri de clase, care fac parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone": a) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil umanist; b) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil real; c) clasã bilingvã filiera tehnologicã. 2. Competenţe de evaluat a) Utilizarea corectã a terminologiei specifice matematicii în diferite contexte de aplicare b) Prelucrarea datelor de tip cantitativ, structural, contextual cuprinse în enunţuri matematice c) Utilizarea corectã a algoritmilor matematici şi a raţionamentelor în rezolvarea de probleme cu diferite grade de dificultate d) Exprimarea şi redactarea corectã şi într-o manierã coerentã, în limbaj formal sau în limbaj cotidian, a rezolvãrii sau a strategiilor de rezolvare a unei probleme e) Analiza de situaţii-problemã şi determinarea ipotezelor necesare pentru a obţine o concluzie f) Generalizarea unor proprietãţi prin modificarea contextului iniţial de definire a problemei sau prin generalizarea algoritmilor. În plus, vor fi urmãrite competenţe specifice ale programei şcolare. 3. Teme reţinute Funcţii: - generalitãţi (a IX-a, a X-a); - funcţii particulare (funcţia de gradul 1, funcţia de gradul 2, funcţia radical, funcţia exponenţialã, funcţia logaritm); - aplicaţii ale derivatelor (profil real); - calcul integral (profil real). Combinatoricã - permutãri, aranjamente, combinãri; - binomul lui Newton. Geometrie analiticã în plan - reper cartezian, dreapta; - distanţa de la un punct la o dreaptã (profilul real); - cercul (profilul real). Numere complexe - forma algebricã - interpretare geometricã; - forma trigonometricã; - operaţii - adunare, scãdere, înmulţire, împãrţire, putere, rãdãcinã de ordinul n; - ecuaţii binome. Şiruri - definiţie, şir crescãtor/descrescãtor, şiruri limitate; - şiruri particulare (şiruri aritmetice, şiruri geometrice); - limita unui şir, şiruri convergente (profilul real). NOTĂ: Nu va fi necesar ca totalitatea temelor sã fie predate în limba francezã, dar se va urmãri ca elevii sã dispunã de un lexic suficient pentru rezolvarea exerciţiilor. 4. Structura examenului Pe fiecare bilet vor fi câte douã exerciţii, unul provenit din temele combinatoricã, geometrie analiticã în plan sau numere complexe şi celãlalt din temele şiruri sau funcţii. DISCIPLINA FIZICĂ 1. Tipuri de clase Examenul oral la fizicã se adreseazã urmãtoarelor tipuri de clase din liceele care fac parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone": a) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil umanist; b) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil real; c) clasã bilingvã filiera tehnologicã. 2. Competenţe de evaluat şi teme reţinute:
┌─────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Teme propuse pentru clasa a IX-a │ │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Teme reţinute │Competenţe de evaluat │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. Energia mecanicã a unui sistem│● Aplicarea legii conservãrii energiei în cazul sistemelor │
│ │ mecanice studiate │
│ │● Aplicarea teoremei variaţiei energiei cinetice a punctului │
│ │ material în cazul sistemelor mecanice studiate │
│ │● Abordarea din perspectivã istoricã şi interdisciplinarã a │
│ │ conceptului de energie şi a legilor de conservare a acesteia │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Teme propuse pentru clasa a XII-a│ │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Teme reţinute │Competenţe de evaluat │
├─────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│I. Efectul fotoelectric │● Argumentarea calitativã, din perspectivã istoricã, a ipotezei │
│ │ naturii duale a luminii: ondulatorie şi corpuscularã │
│ │● Descrierea fotonului prin proprietãţile specifice particulei │
│ │ (energie, impuls etc.) │
│ │● Folosirea ipotezei corpusculare a naturii luminii pentru │
│ │ explicarea efectului fotoelectric extern │
│ │● Enunţarea şi scrierea legilor efectului fotoelectric, folosind│
│ │ ecuaţia lui Einstein pentru efectul fotoelectric extern │
│ │● Utilizarea corectã şi adecvatã a conceptelor, a termenilor │
│ │ ştiinţifici şi a mãrimilor fizice cu unitãţile lor de mãsurã │
│ │● Identificarea erorilor logice în afirmaţii │
│ │● Identificarea valorii logice de adevãrat/fals dintr-o suitã de│
│ │ afirmaţii referitoare la o situaţie datã │
│ │● Argumentarea fizicã/ştiinţificã a formei matematice a unei │
│ │ legi fizice │
│ │● Descrierea etapelor unui calcul │
└─────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Fiecare dintre temele studiate va putea fi abordatã din mai multe perspective - experimental, istoric etc. Cunoştinţele cerute pe planul disciplinar pentru lucrarea oralã nu sunt diferite de cele cerute pentru lucrarea scrisã. 3. Structura examenului Un bilet conţinând 3 întrebãri este tras la sorţi de cãtre candidat. O întrebare este de ordin teoretic, celelalte douã sunt de ordin practic. DISCIPLINA CHIMIE 1. Tipuri de clase Examenul oral la chimie se adreseazã urmãtoarelor tipuri de clase, care fac parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone": a) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil real; b) clasã bilingvã filiera tehnologicã; c) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil umanist (pentru acest profil, un asterisc va preceda pãrţile din programã care îi sunt destinate). 2. Competenţe de evaluat şi teme reţinute:
┌──────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┐
│Teme reţinute │Competenţe de evaluat │
├──────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│A. Clasificarea reacţiilor chimice: │●* Scrierea ecuaţiei reacţiei asociate unei │
│● Transformãri lente şi rapide │ transformãri de oxidoreducere şi │
│●* Cupluri oxidant/reductor şi scrierea │ identificarea în aceastã ecuaţie a celor │
│ ecuaţiilor acestor reacţii │ douã cupluri oxidant/reductor │
│●* Reacţii reversibile şi ireversibile; exemple │●* Definirea şi identificarea unui oxidant │
│● Introducerea noţiunii de pH şi a mãsurãrii sale │ şi a unui reductor │
│ │●* Definirea şi identificarea unui acid sau │
│ │ a unei baze dupã Bronsted │
│ │●* Scrierea şi calcularea ecuaţiei reacţiei │
│ │ asociate unei transformãri acido-bazice; │
│ │ identificarea în aceastã ecuaţie │
│ │ a celor douã cupluri acid-bazã conjugate │
│ │● Cunoaşterea definiţiei pH-ului pentru │
│ │ soluţiile apoase diluate │
├──────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│B.1. Starea de echilibru a unui sistem chimic │● De ştiut cã atunci când starea de │
│● Constanta de echilibru K asociatã ecuaţiei unei │ echilibru a sistemului este atinsã │
│ reacţii, la o temperaturã datã │ cantitãţile de materie nu mai evolueazã │
│● Autoprotoliza apei; │ şi cã aceastã stare de echilibru este │
│Constanta de echilibru numitã produs ionic al apei│ dinamicã │
│şi notatã K(e) şi pK(e) │● De ştiut cã Kw este constanta de echilibru│
│● Scala de pH: soluţie acidã, bazicã şi neutrã │ asociatã autoprotolizei apei │
│ │● Cunoscând valoarea pH-ului unei soluţii │
│ │ apoase, de precizat dacã este acidã, │
│ │ bazicã sau neutrã │
│ │● Plecând de la concentraţia molarã a │
│ │ ionilor H(3)O+ sau OH-, sã se deducã │
│ │ valoarea pH-ului soluţiei. │
├──────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│2. Baterii electrice: │● Schematizarea unei baterii │
│● Transferuri spontane de electroni între specii │● Utilizarea criteriului de evoluţie │
│ chimice (amestecate sau separate) de douã │ spontanã pentru a determina sensul de │
│ cupluri oxidant/reductor de tipul ion metalic/ │ deplasare a purtãtorilor de sarcinã într-o│
│ metal, M^n+/M(s) │ baterie │
│● Constituirea şi funcţionarea unei baterii: │● Interpretarea funcţionãrii unei baterii │
│ observarea sensului de circulaţie a curentului │ dispunând de o informaţie: sensul de │
│ electric, mişcarea purtãtorilor de sarcini, │ circulaţie a curentului electric │
│ rolul punţii de sare, reacţiile la electrozi │● Scrierea ecuaţiilor reacţiilor la │
│● Exemple de baterii uzuale │ electrozi; relaţiile dintre cantitãţile │
│ │ de materie ale categoriilor formate sau │
│ │ consumate de intensitatea curentului şi │
│ │ de durata transformãrii într-o baterie │
│ │ sau în timpul unei electrolize │
├──────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│C. Clasificarea compuşilor organici: *Alcooli │●* Clasificarea compuşilor organici dupã │
│● Esteri: │ diferite criterii │
│- hidroliza unui ester │●* Utilizarea corectã a nomenclaturii │
│- definiţia randamentului unei transformãri │ compuşilor organici │
│●* Grãsimile │●* Aplicarea de algoritmi specifici pentru a│
│●* Sãpunuri şi detergenţi: utilizãri │ rezolva probleme cantitative │
│ │●* Corelarea proprietãţilor compuşilor │
│ │ organici studiaţi cu rolul lor fiziologic│
└──────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────┘
3. Structura examenului Un bilet este tras la sorţi de cãtre candidat. Subiectul abordeazã o temã din viaţa cotidianã sau trateazã probleme actuale (aspecte transdisciplinare). Se pleacã de la un text de 10 rânduri la o paginã cu ilustraţii, extras din reviste de popularizare ştiinţificã (Science et Vie, La Recherche, Sciences et avenir, Pour la Science etc.), de pe internet. Aceste texte sunt în acord cu temele alese şi cu noţiunile abordate în programa bacalaureatului român. Partea 1: I se cere candidatului sã stabileascã problematica abordatã în text şi sã o prezinte oral juriului. Partea 2: Un ansamblu de întrebãri scurte, referitoare la fenomene prezentate în text, care solicitã descrierea unor aspecte calitative şi scrierea reacţiilor chimice, urmate de un calcul simplu; întrebãrile sunt legate de aspecte din viaţa cotidianã şi de evoluţia ideilor ştiinţifice. Scopul este de a-i face pe elevi sã vorbeascã despre problematica abordatã în text, prin rãspunsurile prezentate la diferite întrebãri. Partea 3: O problemã clasicã de chimie, apropiatã de exerciţiile tratate în manuale, asemãnãtoare cu cele existente în probele scrise ale bacalaureatului românesc. Ea poate lipsi dacã subiectul nu se preteazã la aşa ceva. DISCIPLINA BIOLOGIE 1. Tipuri de clase Examenul oral la biologie se adreseazã urmãtorului tip de clasã, care face parte din Proiectul ●De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone●: - clasã bilingvã filiera teoreticã, profil real (specialitate matematicã-informaticã, ştiinţele naturii). 2. Teme reţinute Au fost reţinute 8 teme din programele de clasele a XI-a şi a XII-a.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Teme reţinute pentru clasa a XI-a │
├─────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┤
│Tema din programa româneascã │Teme reţinute │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│II. Funcţiile fundamentale ale organismului uman │Sistemul nervos somatic: actul reflex; │
│1. Funcţiile de relaţie: │reflexe somatice │
│a) Sistemul nervos │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│II. Funcţiile fundamentale ale organismului uman │Fiziologia vederii: vederea şi defectele│
│1. Funcţiile de relaţie: │de vedere │
│b) Analizatorii │ │
│ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│II. Funcţiile fundamentale ale organismului uman │Printre diferitele glande studiate vom │
│1. Funcţiile de relaţie: │reţine: │
│c) Glandele endocrine │- fiziologia glandei tiroide şi │
│ │disfuncţii ale acesteia │
│ │- fiziologia pancreasului şi disfuncţii │
│ │ale acestuia. │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│II. Funcţiile fundamentale ale organismului uman │Transformãri fizico-chimice ale │
│2. Funcţiile de nutriţie: │alimentelor │
│a) Digestia şi absorbţia │Absorbţia intestinalã │
│ │Noţiuni elementare de igienã, patologie │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│II. Funcţiile fundamentale ale organismului uman │Sisteme reproducãtoare: componente, │
│3. Funcţia de reproducere │fiziologie │
├─────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┤
│Teme reţinute pentru clasa a XII-a │
├─────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┤
│Partea din programa româneascã │Teme reţinute │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│I. Genetica │Structura şi funcţia acizilor nucleici │
│- Genetica molecularã │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│I. Genetica │Determinismul genetic al principalelor │
│- Genetica umanã │caractere fenotipice umane │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│II. Ecologie umanã │Impactul antropic asupra ecosistemelor │
│ │naturale │
└─────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┘
Au fost reţinute 9 teme din programele de clasele a IX-a şi a X-a.
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Teme reţinute pentru clasa a IX-a │
├────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┤
│Tema din programa româneascã │Teme reţinute │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Celula - unitatea structuralã şi funcţionalã a lumii vii│Organite celulare │
│● Eucariot │ │
│b) Citoplasma │ │
│- organite celulare │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Celula - unitatea structuralã şi funcţionalã a lumii vii│Nucleul - structurã, │
│● Eucariot │ultrastructurã şi rol │
│c) Nucleu │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Celula - unitatea structuralã şi funcţionalã a lumii vii│Mitoza: faze şi importanţã │
│- Diviziunea celularã │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│III. Ereditatea şi variabilitatea organismelor vii │Legea puritãţii gameţilor │
│- Mecanismele de transmitere a caracterelor ereditare │Legea segregãrii independente│
│- Legile mendeliene ale ereditãţii │a perechilor de caractere │
│ │Abateri de la separarea │
│ │mendelianã │
├────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────┤
│Teme reţinute pentru clasa a X-a │
├────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┤
│Tema din programa româneascã │Teme reţinute │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Structura şi funcţiile fundamentale ale organismelor vii│Fotosinteza │
│- Funcţiile de nutriţie │ │
│● Nutriţia autotrofã │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Structura şi funcţiile fundamentale ale organismelor vii│Respiraţia la mamifere │
│- Funcţiile de nutriţie │ │
│● Respiraţia │ │
│- Respiraţia la animale │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Structura şi funcţiile fundamentale ale organismelor vii│Mediul intern la mamifere │
│- Funcţiile de nutriţie │ │
│● Circulaţia │ │
│- Circulaţia la animale │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Structura şi funcţiile fundamentale ale organismelor vii│Transpiraţia şi influenţa │
│- Funcţiile de nutriţie │factorilor de mediu asupra │
│● Excreţia │transpiraţiei │
│- Excreţia la plante │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│II. Structura şi funcţiile fundamentale ale organismelor vii│Tropisme, nastii, tactisme la│
│- Funcţiile de relaţie │plante │
│Sensibilitatea la plante │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────┘
3. Structura examenului Fiecare subiect va îndeplini urmãtoarele criterii: - va conţine unul pânã la 3 documente (fotografii, scheme, grafice simple, texte ştiinţifice simple); - va conţine douã sau 3 întrebãri: - o întrebare va solicita competenţele de redare organizatã a cunoştinţelor. Aceastã întrebare va pune în valoare competenţele generale 1 şi 2 ale programelor, adicã ●a se informa asupra lumii vii●, ●explorarea sistemelor biologice●. - una sau douã întrebãri vor solicita competenţe legate de elemente ale unui demers ştiinţific (a adopta un demers explicativ prin referire la cunoştinţe, integrând date noi). Aceastã întrebare va permite punerea în valoare a competenţelor generale 3 şi 4 ale programelor, adicã ●a utiliza şi a construi modele analogice pentru a demonstra principii●, ●a transfera şi a integra cunoştinţe şi metode în contexte noi●. DISCIPLINA ISTORIE 1. Tipuri de clase Examenul oral la istorie îi priveşte în special pe elevii din clasa a XII-a profil umanist (douã ore/sãptãmânã). Pentru elevii de la profilul real care vor alege istoria ca probã de bacalaureat, structura subiectului va fi pãstratã, iar competenţele evaluate vor fi adaptate la programa lor (o orã/sãptãmânã). 2. Teme reţinute: Tema B. Oamenii, societatea şi lumea ideilor 2. Viziuni asupra modernizãrii în Europa secolelor XIX şi XX; curente şi politici culturale; identitãţi naţionale şi identitate europeanã 3. Secolul XX între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa 4. Constituţiile din România Tema C. Statul şi politica 4. România postbelicã. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţa anticomunistã Tema D. Relaţiile internaţionale 2. România şi concertul european: de la ●criza orientalã● la marile alianţe ale secolului XX 3. România în perioada Rãzboiului Rece 3. Competenţe de evaluat:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│Competenţe specifice │Domenii de conţinut/teme reţinute │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│1.1. Construirea unor explicaţii şi argumente intra- şi │Oamenii, societatea şi lumea ideilor │
│ multidisciplinare cu privire la evenimente şi procese │Viziuni asupra modernizãrii în Europa │
│ istorice │secolelor XIX şi XX; curente şi politici │
│1.2. Utilizarea termenilor/conceptelor specifice istoriei │culturale; identitãţi naţionale şi │
│ în contexte care implicã interpretãri şi explicaţii │identitate europeanã │
│ interdisciplinare │Secolul XX între democraţie şi │
│2.3. Descoperirea constantelor în desfãşurarea fenomenelor │totalitarism │
│ istorice studiate │Ideologii şi practici politice în România│
│3.2. Analizarea mesajelor transmise de surse istorice variate│şi în Europa Constituţiile din România │
│ prin compararea terminologiei folosite │ │
│4.2. Integrarea cunoştinţelor obţinute în medii nonformale de│ │
│ învãţare în analiza fenomenelor istorice studiate │ │
│4.3. Analiza punctelor de vedere similare, opuse şi │ │
│ complementare în legãturã cu fenomenele istorice │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│1.3. Utilizarea termenilor/conceptelor specifice istoriei în │Statul şi politica │
│ contexte care implicã interpretãri şi explicaţii │România postbelicã. Stalinism, naţional- │
│ interdisciplinare │comunism şi disidenţa anticomunistã │
│2.1. Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la│ │
│ situaţii şi contexte economice, sociale, politice, │ │
│ culturale │ │
│2.2. Proiectarea unui demers de cooperare pentru │ │
│ identificarea şi realizarea de scopuri comune │ │
│2.4. Descoperirea constantelor în desfãşurarea fenomenelor │ │
│ istorice studiate │ │
│3.2. Analizarea mesajelor transmise de surse istorice variate│ │
│ prin compararea terminologiei folosite │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│2.1. Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la│Relaţiile internaţionale │
│ situaţii şi contexte economice, sociale, politice, │România şi concertul european: de la │
│ culturale │●criza orientalã● la marile alianţe ale │
│2.3. Descoperirea constantelor în desfãşurarea fenomenelor │secolului XX │
│ istorice studiate │România în perioada Rãzboiului Rece │
│4.3. Analiza punctelor de vedere similare, opuse şi │ │
│ complementare în legãturã cu fenomenele istorice │ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┤
4. Structura examenului Pe fiecare bilet va fi un singur subiect, compus fie din douã texte, fie dintr-un text şi o hartã foarte clarã sau un text şi o caricaturã (ori altã imagine în alb-negru uşor de fotocopiat şi foarte clar lizibilã). Consemnele formulate în 4 sau 5 itemi pun în valoare capacitatea candidatului de a degaja o problematicã, de a înţelege şi de a explica fenomenele şi procesele istorice, de a înfãţişa cunoştinţele şi de a le exprima în limba francezã. Subiectele precizeazã profilul clasei, tema, competenţele înscrise în programa româneascã şi consemnele de lucru pentru candidat. DISCIPLINA GEOGRAFIE 1. Tipuri de clase În cadrul examenului de bacalaureat, menţiunea bilingv-francezã, geografia (România - Europa - Uniunea Europeanã. Probleme fundamentale) are un statut de disciplinã opţionalã. Examenul oral la geografie se adreseazã urmãtoarelor tipuri de clase din liceele care fac parte din proiectul bilingv ●De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone●: - clasã bilingvã filiera teoreticã, profil umanist; - clasã bilingvã filiera teoreticã, profil real; - clasã bilingvã filiera tehnologicã. 2. Competenţe de evaluat: a) Competenţe disciplinare generale: 1. Utilizarea adecvatã a termenilor şi a limbajelor specifice, pentru explicarea elementelor şi faptelor din mediul geografic 2. Raportarea elementelor semnificative din societate, ştiinţã şi tehnologie la mediul înconjurãtor ca întreg şi explicarea relaţiilor specifice dintre acestea 3. Capacitatea de a identifica, pe reprezentãri grafice, cartografice şi imagistice, elemente şi fenomene din naturã şi societate 4. Capacitatea de a construi un plan demonstrativ în condiţiile analizei termenilor/surselor de informare, pe fondul achiziţiilor dobândite b) Competenţe lingvistice: 1. Receptarea mesajelor transmise oral în diferite situaţii de comunicare 1.1. Desprinderea sensului global al unui mesaj/text 1.2. Selectarea unor informaţii relevante din fragmente de texte, tabele, pentru a îndeplini o sarcinã de lucru 2. Producerea de mesaje orale adecvate unor contexte variate de comunicare 2.1. Oferirea şi solicitarea de informaţii şi instrucţiuni pentru îndeplinirea unei sarcini de lucru 2.2. Argumentarea într-o manierã eficientã, convingãtoare 3. Teme reţinute şi competenţe evaluate A. Europa şi România - elemente geografice de bazã
┌──────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│Competenţe specifice │Teme reţinute │
├──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│1.1. Prezentarea oralã a aspectelor defini- │a. Elemente de geografie umanã a Europei şi│
│ torii ale spaţiului european şi naţional,│ României: │
│ utilizând corect şi coerent termenii │d) harta politicã a Europei; România ca │
│ specifici domeniului │ stat al Europei │
│1.3. Realizarea unor corelaţii între elemente,│e) populaţia şi caracteristicile ei │
│ date, fapte, procese, utilizând limbajul │ geodemografice │
│ specific domeniului │f) sistemul de oraşe al Europei, analiza │
│1.4. Identificarea informaţiilor specifice │ geograficã a unor oraşe (4 oraşe │
│ problematicii geografice a Europei şi a │ europene, oraşul Bucureşti şi douã oraşe│
│ României, valorificând adecvat │ din România) │
│ semnificaţiile termenilor-cheie de │b. Mediul înconjurãtor şi peisajele: │
│ specialitate │g) caracteristici ale unor medii şi peisaje│
│2.1. Explicarea proceselor naturale din mediul│ geografice din Europa şi din România │
│ înconjurãtor (geografic) la nivelul │h) Carpaţii - studiu de caz al unei regiuni│
│ continentului, prin conexiuni sugerate de│ geografice │
│ analiza modelelor grafice, cartografice │i) ţãrile vecine României (studiu de caz) │
│ şi a imaginilor │ │
│2.4. Explicarea relaţiilor observabile dintre │ │
│ sistemele naturale şi umane ale mediului │ │
│ geografic european, utilizând date │ │
│ statistice, modele grafice şi │ │
│ cartografice adecvate │ │
│3.1. Prezentarea unor date, fapte, procese, │ │
│ prin interpretarea reprezentãrilor │ │
│ grafice, cartografice şi imagistice │ │
│ │ │
│ │ │
└──────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────┘
B. România şi Uniunea Europeanã
┌────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐
│Competenţe specifice │Teme reţinute │
├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│1.1. Prezentarea oralã a aspectelor definitorii referitoare la │● Statele Uniunii │
│ elemente geografice ale Franţei, utilizând corect şi │ Europene │
│ coerent termenii specifici domeniului │c) studiu de caz: Franţa │
│1.4. Identificarea informaţiilor specifice problematicii │d) organizarea şi │
│ geografice a Franţei şi a României, valorificând adecvat │ amenajarea spaţiului │
│ semnificaţiile termenilor-cheie de specialitate │ geografic în Uniunea │
│2.4 Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele naturale │ Europeanã şi în │
│ şi umane ale mediului geografic al Franţei, utilizând date │ România (organizarea │
│ statistice, modele grafice şi reprezentãri cartografice │ teritoriului, migraţia│
│ adecvate │ populaţiei şi a forţei│
│3.1. Transferul informaţiei statistice, grafice sau cartografice│ de muncã, dispariţiile│
│ în alte forme de prezentare: texte, plan demonstrativ, │ regionale, evoluţia │
│ probleme, situaţii problemã │ agriculturii) │
└────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────┘
C. Europa şi Uniunea Europeana în lumea contemporanã
┌────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────┐
│Competenţe specifice │Teme reţinute │
├────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤
│1.1. Prezentarea oralã a aspectelor definitorii referitoare la │e) Rolul Europei în │
│ rolul Europei în sistemul economic şi geopolitic mondial, │construirea lumii │
│ utilizând corect şi coerent terminologia specificã │contemporane │
│ domeniului │ │
│2.4. Explicarea relaţiilor observabile între sistemele lumii │ │
│ contemporane şi Europa │ │
│3.4. Interpretarea datelor statistice şi a modelelor grafice │ │
│ referitoare la Europa, Uniunea Europeanã, România şi │ │
│ lumea contemporanã │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────┘
4. Structura examenului Proba oralã va consta în rezolvarea unui subiect, formulat sub formã de întrebare, parţial problematizatã. Subiectul va fi însoţit de documente geografice specifice, în numãr de maximum 3: hãrţi tematice, scurte texte geografice, imagini, date statistice, grafice etc., a cãror rezolvare permite evaluarea atât a competenţelor de specialitate (construirea unui plan demonstrativ, asocierea analizei documentare cu propriile cunoştinţe dobândite etc.), cât şi a celor lingvistice. Ansamblul documentar este urmat de: - 3 întrebãri puse candidatului în scopul structurãrii planului sãu demonstrativ, expunerii; - 2-3 alte întrebãri care pot fi puse de examinatori în timpul celor 10 minute de evaluare prin dialog. Subiectul va fi ales de candidat prin tragere la sorţi din întregul numãr de variante înscrise în programa disciplinei alese. DISCIPLINA ECONOMIE 1. Tipuri de clase Examenul oral la economie se adreseazã urmãtoarelor tipuri de clase, care fac parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone": a) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil real; b) clasã bilingvã filiera tehnologicã; c) clasã bilingvã filiera teoreticã, profil umanist. 2. Competenţe de evaluat 1. Utilizarea conceptelor specifice ştiinţelor sociale pentru organizarea demersurilor de cunoaştere şi explicare a unor fapte, evenimente, procese din viaţa realã 1.1. Identificarea şi caracterizarea rolului de consumator pe care îl îndeplineşte orice persoanã 1.2. Recunoaşterea caracteristicilor generale ale pieţei în diferite forme concrete de manifestare a acesteia 2. Aplicarea cunoştinţelor specifice ştiinţelor sociale în rezolvarea unor situaţii-problemã, precum şi în analiza posibilitãţilor personale de dezvoltare 2.1. Analiza eficienţei utilizãrii factorilor de producţie 2.2. Compararea unor fenomene şi procese specifice dinamicii economice 3. Manifestarea unui comportament social activ şi responsabil, adecvat unei lumi în schimbare 3.1. Identificarea tendinţelor de integrare şi globalizare, specifice dinamicii economice actuale 4. Participarea la luarea deciziilor şi la rezolvarea problemelor comunitãţii 4.1. Interpretarea rezultatelor evaluãrii unor fenomene economice din perspectivã micro- şi macroeconomicã sau individualã şi socialã 3. Teme reţinute (conform programei analitice de economie): Consumatorul Nevoi şi resurse Consumatorul; costul de oportunitate; utilitatea economicã Producãtorul/întreprinzãtorul Factorii de producţie şi combinarea acestora Costurile Productivitatea Profitul Piaţa - întâlnire a operatorilor economici Relaţia cerere-ofertã-preţ în economia de piaţã Economia deschisã Uniunea Europeanã - mecanisme de integrare economicã 4. Structura examenului Proba oralã va consta în 2 itemi a cãror rezolvare permite evaluarea atât a competenţelor de specialitate, cât şi a celor lingvistice. Varianta 1 Item 1. Analiza unui text de aproximativ 10 rânduri pe baza a 3 întrebãri: ● Întrebarea 1: Identificarea în text a douã concepte economice ● Întrebarea 2: Explicitarea conceptelor economice identificate la întrebarea 1 ● Întrebarea 3: Corelarea celor douã concepte cu un al treilea concept şi justificarea alegerii fãcute, explicând relaţia dintre ele Competenţe (în conformitate cu programa de bacalaureat) j) Caracterizarea comportamentelor, a fenomenelor şi a proceselor economice k) Analiza legãturilor dintre comportamente, fenomene şi diferitele procese economice Item 2. Rezolvarea unei probleme pornind de la 3 întrebãri: ● Întrebarea 1: Un calcul simplu ● Întrebarea 2: Un calcul complementar sau realizarea unui grafic ca bazã pentru o scurtã analizã ● Întrebarea 3: Compararea rezultatelor care sã permitã interpretarea unui comportament Competenţe (în conformitate cu programa de bacalaureat) l) Analiza comportamentului economic al consumatorului sau al producãtorului în perspectiva raportului eforturi-efecte (cheltuieli-rezultate) m) Analiza situaţiilor şi a problemelor economice formulate într-un limbaj natural, numeric sau grafic n) Rezolvarea unei probleme cu conţinut economic o) Evaluarea în termeni cantitativi şi calitativi a unei decizii economice Varianta 2 Item 1. Realizarea unei analize simple: ● Întrebarea 1: Corelarea a douã concepte economice date ● Întrebarea 2: Explicarea modului în care ele se influenţeazã reciproc ● Întrebarea 3: Construirea unui exemplu, în cifre sau nu, care sã ilustreze influenţa unui concept asupra celuilalt Competenţe utilizate (în conformitate cu programa de bacalaureat) p) Analiza situaţiilor şi a problemelor economice formulate într-un limbaj natural, numeric sau grafic q) Analizarea legãturilor dintre comportamente, fenomene şi diferitele procese economice Item 2. Rezolvarea unei probleme cu 3 cerinţe: ● Întrebarea 1: Un calcul simplu ● Întrebarea 2: Un calcul complementar sau realizarea unui grafic ca bazã pentru o analizã ● Întrebarea 3: O comparaţie a rezultatelor care sã permitã interpretarea unui comportament Competenţe utilizate (în conformitate cu programa de bacalaureat) r) Analiza comportamentului economic al consumatorului sau al producãtorului în perspectiva raportului eforturi-efecte (cheltuieli-rezultate) s) Analiza situaţiilor şi a problemelor economice formulate într-un limbaj natural, numeric sau grafic t) Rezolvarea unei probleme cu conţinut economic u) Analiza legãturilor dintre comportamente, fenomene şi diferite procese economice DISCIPLINA INFORMATICĂ 1. Tipuri de clase Proba oralã la disciplina Informaticã, pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" la examenul de bacalaureat, se adreseazã urmãtorului tip de clasã, care face parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone": - clasã bilingvã filiera teoreticã, profil real, specializarea Matematicã-Informaticã. 2. Competenţe de evaluat: 1. Utilizarea corectã a terminologiei în limba francezã, specifice informaticii, în diferitele sale contexte de aplicare 2. Identificarea şi utilizarea tipurilor de date predefinite sau proprii, specifice unui limbaj de programare 3. Identificarea şi utilizarea operatorilor predefiniţi elementari 4. Identificarea şi utilizarea subprogramelor predefinite elementare 5. Identificarea şi utilizarea regulilor sintactice specifice limbajului de programare studiat 6. Organizarea datelor ce intervin în rezolvarea unei probleme utilizând structuri de date adecvate 7. Organizarea etapelor de prelucrare ce formeazã un algoritm utilizând structuri de control adecvate 8. Reprezentarea algoritmilor prin intermediul programelor pseudocod şi a programelor scrise într-un limbaj de programare (Pascal sau C++, la alegere) 9. Analiza rezolvãrii unei probleme prin urmãrirea evoluţiei valorilor variabilelor care sunt prelucrate de cãtre algoritmul corespunzãtor 10. Construirea de algoritmi echivalenţi cu un algoritm dat În plus, vor fi urmãrite competenţele specifice ale programei şcolare. 3. Teme reţinute: 1. Algoritmi: 1.1. Noţiunea de algoritm, caracteristici ale unui algoritm 1.2. Date, variabile, expresii, operaţii 1.3. Structuri de bazã (liniarã, alternativã şi repetitivã) 1.4. Descrierea unui algoritm (programe în pseudocod) 2. Elementele de bazã ale unui limbaj de programare (Pascal sau C++, la alegere): 2.1. Vocabularul limbajului 2.2. Constante. Identificatori 2.3. Noţiunea de tip de datã. Operatori aritmetici, logici, relaţionali 2.4. Definirea tipurilor de date 2.5. Variabile. Declararea variabilelor 2.6. Definirea constantelor 2.7. Structura programelor. Comentarii 2.8. Expresii. Instrucţiunea de atribuire 2.9. Citirea şi scrierea datelor 2.10. Structuri de control (instrucţiunea compusã, structurile alternative şi repetitive) 3. Subprograme predefinite 3.1. Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor 3.2. Proceduri şi funcţii matematice predefinite 4. Tipuri structurate de date: 4.1. Tablouri unidimensionale 5. Algoritmi elementari: 5.1. Probleme care opereazã asupra cifrelor unui numãr 5.2. Divizibilitate. Numere prime. Algoritmul lui Euclid 5.3. Şirul lui Fibonacci. Calculul unor sume de termen general dat 5.4. Determinarea elementului minim/maxim al unei mulţimi de valori 5.5. Metode de ordonare (metoda bulelor, inserţiei, selecţiei, numãrãrii) 5.6. Metode de cãutare (secvenţialã, binarã) 5.7. Interclasare NOTĂ: Nu este necesar ca totalitatea temelor sã fie studiate în limba francezã, ci se va avea în vedere ca elevii sã dispunã de un lexic suficient pentru rezolvarea şi prezentarea în cadrul probei orale. 4. Structura examenului Fiecare bilet va conţine 2 itemi: I. Primul item constã în prezentarea unui algoritm scris în pseudocod şi a 3 cerinţe cu privire la acesta, dupã cum urmeazã: a) prima cerinţã furnizeazã un set de date de intrare pentru algoritm, iar elevul trebuie sã determine datele de ieşire, argumentând rãspunsul sãu; b) a doua cerinţã furnizeazã un set de date de ieşire pentru algoritm, iar elevul trebuie sã determine datele de intrare, argumentând rãspunsul sãu; c) a treia cerinţã solicitã elevilor sã modifice algoritmul dat în unul echivalent, dupã anumite reguli specificate în enunţ. II. Al doilea item constã în enunţul unei probleme a cãrei rezolvare presupune elaborarea de cãtre elev a unui algoritm sub forma unui program complet, redactat în limbaj de programare (C++ sau Pascal, la alegere). Elevul trebuie sã fie capabil sã explice modul de funcţionare a algoritmului conceput de el. Grile de evaluare/Bareme de notare GRILA DE EVALUARE PENTRU MODULUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT PLURIDISCIPLINAR I. Control continuu: maximum 20 de puncte Cercetare documentarã: maximum 10 puncte Calitatea cercetãrii documentare, consistenţa acesteia, calitatea tratãrii subiectului şi a exploatãrii documentelor
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┘
Ţinerea unui carnet de bord: maximum 10 puncte Notarea sistematicã în timpul cursurilor consacrate modulului respectiv Raport al cercetãrilor documentare
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┘
II. Produsul final: maximum 20 de puncte Pertinenţa produsului final, inventivitate, adecvare între forma aleasã şi subiectul tratat: maximum 10 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┘
Nota sinteticã: maximum 10 puncte Coerenţa în construcţia notei, calitatea expresiei scrise: 10 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┘
III. Prezentare şi susţinere: maximum 50 de puncte Coerenţã/pertinenţã a prezentãrii, respectarea unui plan, enunţul clar al unei problematici: maximum 10 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┘
Reactivitate la întrebãri: maximum 20 de puncte Capacitate de confirmare, nuanţare şi precizare a ideilor: maximum 10 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┘
Capacitate de a reacţiona la argumentele celuilalt pentru a-şi apãra poziţia: maximum 10 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴───────┴──────┘
Nivel de francezã (vocabular/sintaxã): maximum 20 de puncte Bogãţia şi pertinenţa lexicului: maximum 7 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
Corectarea morfosintaxei: maximum 8 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┘
Stãpânirea sistemului fonologic (pronunţie şi intonaţie clare): maximum 5 puncte
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┐
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┘
IV. Prezenţa candidatului la examen: 10 puncte Se acordã 10 puncte din oficiu fiecãrui candidat prezent în faţa juriului. TOTAL: 100 puncte PROBA ORALĂ DE DNL - BAREM DE NOTARE Se acordã maximum 60 de puncte pentru abilitãţi în sfera disciplinei:
┌──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┐
│ 0 │ 10 │ 20 │ 30 │ 40 │ 50 │ 60 │
└──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┘
Se acordã maximum 30 de puncte pentru calitatea limbii. Pronunţie, vocabular, morfosintaxã
┌──────┬──────┬──────┬──────┐
│ 0 │ 10 │ 20 │ 30 │
└──────┴──────┴──────┴──────┘
Se acordã 10 puncte din oficiu. ______________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.