───────
la metodologie
───────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor/
catedrelor didactice vacante
EDUCAŢIE ARTISTICĂ SPECIALIZATĂ
Specializãrile muzicã, corepetiţie, coregrafie şi arta actorului
(posturi didactice/catedre din şcolile şi liceele de artã)
MUZICĂ INSTRUMENTALĂ VOCALĂ (CANTO), MUZICĂ DE CAMERĂ, COREGRAFIE,
STUDII TEORETICE, ARTA ACTORULUI
1. Muzicã instrumentalã/artã vocalã/muzicã de camerã*) coregrafie
a) Elaborarea unui proiect de lecţie: comisia va face public, cu 48 de ore înainte, repertoriul elevului/elevilor şi nivelul de învãţãmânt pe baza cãruia candidatul va concepe proiectul didactic; proiectul va fi prezentat comisiei înainte de începerea probei.
b) Susţinerea proiectului de lecţie (lecţia de instrument/de muzicã de camerã/coregrafie/artã vocalã); pe baza proiectului didactic prezentat, candidaţii vor susţine ora de instrument/muzicã de camerã/coregrafie/artã vocalã) cu elevul/elevii nominalizat/nominalizaţi de comisie; asigurarea prezenţei elevilor va fi fãcutã de directorul unitãţii de învãţãmânt; proba nu va depãşi 30 de minute.
c) Probã de recital instrumental/vocal ce va conţine 3 lucrãri la alegere: un studiu şi douã lucrãri diferite ca stil, caracter, formã, cel puţin la nivelul programei de liceu.
Proba de recital pentru coregrafie
Dans clasic:
● 5 variaţii clasice, din care comisia va indica prezentarea a 3 dintre ele.
Dans contemporan/modern:
● 3 coregrafii la alegere, din 5 coregrafii consacrate pregãtite de candidat.
Proba de recital instrumental, vocal (canto) şi coregrafie nu va depãşi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a), b) şi c) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
La toate probele, candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
2. Studii teoretice (teorie - solfegiu - dicteu, armonie, istoria muzicii, forme muzicale)
a) Elaborarea unui proiect de lecţie care sã vizeze conţinuturi ale disciplinelor teoria muzicii, armonie, istoria muzicii, forme muzicale şi prezentarea oralã a acestuia
b.1) Citirea, la prima vedere, a unui solfegiu de 16 mãsuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pânã la 4 alteraţii constitutive, în cheile sol şi fa
b.2) Citirea, la prima vedere, la pian, a unui dicteu melodic şi a unui dicteu armonic de 12 mãsuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pânã la 4 alteraţii constitutive, în cheile sol şi fa
Comisia va pregãti biletele de examen, fiecare cuprinzând câte un solfegiu, un dicteu melodic şi un dicteu armonic. Numãrul biletelor de examen va fi egal cu numãrul candidaţilor plus 'bc din numãrul lor.
Proiectul de lecţie se elaboreazã de cãtre candidat, conform programei, anterior probei.
b.3) Armonizarea unei teme de 16 mãsuri (8 mãsuri sopran şi 8 mãsuri bas dat, necifrate)
b.4) Citirea, la prima vedere, la pian, cu analizã armonicã, a unor fragmente muzicale de 12-16 mãsuri, din literatura universalã şi româneascã
Comisia va pregãti biletele de examen, fiecare cuprinzând câte o temã de armonizat şi câte un fragment muzical. Numãrul biletelor de examen va fi egal cu numãrul candidaţilor plus 'bc din numãrul lor.
c) Recunoaşterea şi comentarea unor lucrãri din creaţia universalã şi româneascã; pe baza audiţiei, candidaţilor li se cer recunoaşterea şi comentarea a 4 lucrãri din epoci stilistice diferite (cel puţin una va fi din creaţia româneascã) alese de comisie dintr-o listã de 30-40 de lucrãri pusã la dispoziţia candidaţilor de cãtre conducerea unitãţii de învãţãmânt cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de susţinerea probei; comentariul va cuprinde elemente legate de epocã, stil, compozitor, gen, formã, interpretare etc., precum şi aspecte interdisciplinare.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a), b1-b4) şi c) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
La toate probele, candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
3. Proba practicã pentru corepetiţie
A. Coregrafie
Pentru susţinerea acesteia, candidaţii vor pregãti un program de recital alcãtuit din:
a) o lucrare reprezentativã a unui compozitor romantic (Chopin, Schumann, Liszt, Brahms, Ceaikovski etc.);
b) o lucrare (pas de deux sau variaţie) din repertoriul romantic de balet **);
___________
*) Proba de recital pentru candidaţii care opteazã pentru postul de profesor de muzicã de camerã va fi susţinutã la instrumentul absolvit.
**) Repertoriul obligatoriu:
"Giselle" (A. Adam) - variaţia bãiatului şi a fetei din actul I.;
"Coppelia" (L. Delibes) - mazurka şi p.d.d. ;
"Don Quijote" (Minkus) - p.d.d. din actul III;
"Corsarul" (Drigo) - p.d.d. din actul III.
"Lacul lebedelor" (Ceaikovski) - variaţia Lebedei negre şi dans spaniol;
"Frumoasa din pãdurea adormitã" (Ceaikovski) - variaţia Zânei liliacului.
c) improvizaţia liberã a unui fragment de 8 sau 16 mãsuri simple sau compuse omogen, în stil clasicromantic (tonal), în tempouri diferite (Adagio, Andantino, Allegro).
Recitalul poate fi susţinut şi cu partitura în faţã.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a), b) şi c) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
B. Muzicã
a) Recital instrumental alcãtuit din:
- o lucrare din repertoriul baroc;
- o lucrare clasicã (sonatã p I);
- o lucrare romanticã;
- o lucrare modernã sau româneascã.
b) Citirea, la prima vedere, a 3 texte muzicale în stil clasic, romantic şi românesc, de dificultate medie, din creaţia simfonicã şi vocal-simfonicã (reducţii pentru pian)
Comisia va pregãti biletele de examen, fiecare cuprinzând câte o lucrare muzicalã. Numãrul biletelor de examen va fi egal cu numãrul candidaţilor plus 'bc din numãrul lor.
Recitalul poate fi susţinut şi cu partitura în faţã.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a) şi b) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
La toate probele, candidaţii trebuie sã obţinã calificatiful "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
4. Proba practicã pentru muzicã vocalã tradiţionalã româneascã (canto popular)
a) Elaborarea unei unitãţi de învãţare, în funcţie de nivelul de învãţãmânt la care urmeazã sã predea candidatul, şi prezentarea oralã a acesteia
b) Analiza unei lucrãri muzicale din repertoriul pentru copii şi tineret
Analiza lucrãrii va consta în:
- descifrarea lucrãrii din punct de vedere ritmic, ritmicomelodic şi intonarea tuturor vocilor cursiv;
- stabilirea liniei dirijorale prin marcarea acesteia pe partiturã şi intonarea ei;
- analiza formei prin delimitarea unitãţilor de însuşire dupã auz (vocal) sau de citire instrumentalã (repetate, contrastante etc.) şi stabilirea formei în care se încadreazã lucrarea;
- probleme de interpretare prin precizarea tehnicii vocale interpretative (respiraţie, emisie, dicţie) şi stabilirea problemelor de frazare şi expresivitate a textului muzical (evidenţierea unor cuvinte prin accente etc.), tempoul şi nuanţele potrivite;
- încadrarea lucrãrii în opera compozitorului şi a lucrãrii în epoca din care face parte.
Unitatea de învãţare se alege de cãtre candidat, conform programei, anterior probei.
Precizare: Lucrãrile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele I-XII ale curriculumului de educaţie muzicalã.
Comisia va pregãti biletele de examen, fiecare cuprinzând câte o lucrare muzicalã din repertoriul pentru copii şi tineret. Numãrul biletelor de examen va fi egal cu numãrul candidaţilor plus 'bc din numãrul acestora.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a) şi b) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
La toate probele, candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
5. Arta actorului (pentru absolvenţii învãţãmântului superior de lungã duratã, catedre/posturi din şcoli şi licee de artã)
a) Candidatul va elabora un set de exerciţii de iniţiere actoriceascã în cadrul unei lecţii cu 3-5 elevi.
b) Lucru pe text. Textul va fi la alegerea candidatului din literatura (prozã/poezie) universalã sau româneascã. Asigurarea prezenţei elevilor va fi fãcutã de directorul unitãţii de învãţãmânt.
Proba nu va depãşi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a) şi b) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
La toate probele, candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
NOTĂ:
a) Unitãţile de învãţãmânt unde candidaţii vor susţine proba practicã vor fi stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti. Pentru susţinerea probei practice, inspectoratele şcolare şi unitãţile de învãţãmânt desemnate sã asigure desfãşurarea probelor practice vor pregãti şi vor asigura toate condiţiile necesare desfãşurãrii optime a acestora.
b) Prezenta anexã este valabilã pentru absolvenţii care opteazã pentru un post/o catedrã din şcoli generale, licee de culturã generalã, şcoli şi licee de artã, cu specializãrile muzicã, arta actorului şi coregrafie, cu program integrat şi suplimentar de artã.
c) Candidaţii care opteazã pentru ocuparea unui post/unei catedre prevãzut/prevãzute la pct. 2 "Studii teoretice" vor susţine toate probele prevãzute la acest punct, indiferent dacã postul/catedra prevede ore numai pentru una/douã dintre cele 3 discipline.
d) Candidaţii absolvenţi ai învãţãmântului superior de lungã duratã şi care au parcurs şi au absolvit şi un modul de folclor pot preda şi disciplina muzicã vocalã tradiţionalã româneascã (canto popular) din liceele de muzicã (clasele IX-XII). Aceştia vor susţine proba practicã prevãzutã la pct. 4 şi o probã de recital vocal ce va consta în interpretarea a 3 lucrãri diferite, specifice genului, cu sau fãrã acompaniament, din zona de provenienţã a candidatului. Pentru aceastã categorie de candidaţi, proba scrisã va fi susţinutã conform programei pentru disciplina educaţie muzicalã.
e) Pentru posturile/catedrele de ansambluri muzicale vocale şi instrumentale sau orchestrale, respectiv dirijat ansamblu coral ori dirijat ansamblu instrumental sau orchestral, sunt valabile probele practice de la pct. 4 (adaptate dupã caz). Pentru ansamblu coral, instrumental sau orchestral, lucrãrile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele a VII-a-a XII-a ale programei pentru ansamblu coral, respectiv ansamblu instrumental sau orchestra - şcoli şi licee de muzicã. Pentru aceastã categorie de candidaţi, proba scrisã va fi susţinutã conform programei pentru disciplina educaţie muzicalã.
f) Candidaţii absolvenţi ai învãţãmântului superior de lungã duratã care au studiat şi au absolvit un instrument sau au studiat şi au absolvit un modul de instrument pot preda şi instrumentul respectiv la şcolile şi liceele de artã. Aceştia vor putea susţine probele practice prevãzute la pct. 1 - educaţie muzicalã specializatã - muzicã instrumentalã.
Pentru aceastã categorie de candidaţi, proba scrisã va fi susţinutã conform programei pentru disciplina educaţie muzicalã specializatã - muzicã instrumentalã.
g) Prezenta anexã este valabilã şi pentru candidaţii aparţinând minoritãţilor naţionale.
ANEXA 2
───────
la metodologie
──────────────
I. PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din unitãţile de învãţãmânt cu clase speciale de limbi strãine cu program intensiv şi bilingv
Proba practicã va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:
1. competenţa de receptare şi comunicare a candidatului în limba strãinã respectivã;
2. capacitatea de a elabora, pe baza manualelor aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, un proiect didactic pe o temã propusã de comisie, specificã programei şcolare a claselor cu program intensiv şi bilingv. Candidatul trebuie sã susţinã/argumenteze obiectivele propuse, strategiile şi tehnicile de predare/învãţare abordate, sã justifice alegerea materialelor auxiliare pe care la va utiliza în desfãşurarea lecţiei.
Evaluarea globalã se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
II. PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din unitãţile de învãţãmânt cu clase cu predare în altã limbã decât aceea în care candidaţii şi-au fãcut studiile
Proba practicã va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:
1. competenţa de receptare şi comunicare a candidatului în limba maternã respectivã;
2. capacitatea de a utiliza limbajul de specialitate scris şi oral pentru disciplina care urmeazã sã fie predatã în limba maternã.
Evaluarea globalã se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
ANEXA 3
───────
la metodologie
───────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina informaticã
Proba practicã va consta din:
1. Realizarea practicã a subiectelor înscrise pe biletul de examinare
2. Biletul de examinare va conţine 5 subiecte care trateazã:
● o aplicaţie în mediul de programare Pascal sau C/C++ (cap. 4* al programei):
- se vor testa abilitãţile candidatului în utilizarea mediului de programare, depanarea programului/aplicaţiei;
● o aplicaţie de baze de date (cap. 9 al programei):
- se vor verifica abilitãţile candidatului în utilizarea mediului FOX PRO;
● utilizarea unui sistem de operare (cap. 2* al programei):
- se vor verifica abilitãţile candidatului în utilizarea unui SO;
● implementarea unei aplicaţii de biroticã (cap. 10 al programei):
- se vor testa abilitãţile candidatului în utilizarea editorului de texte sau a editorului de foi de calcul sau a editorului prezentãri;
● utilizarea serviciilor reţelei internet (cap. 11* al programei):
- se vor testa abilitãţile candidatului în utilizarea serviciilor internet.
3. Proba practicã nu va depãşi 30 de minute pentru fiecare candidat.
4. Evaluarea se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
NOTĂ:
1. Unitãţile de învãţãmânt şi numãrul acestora unde candidaţii vor susţine proba practicã vor fi stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
2. Prevederile prezentei anexe sunt valabile şi pentru candidaţii care vor opta pentru un post/o catedrã vacant/vacantã din palate şi cluburi ale copiilor şi elevilor.
ANEXA 4
───────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din unitãţile cu învãţãmânt sportiv integrat şi suplimentar (licee, şcoli şi clase cu program sportiv/cluburi sportive şcolare)
Disciplina educaţie fizicã şi sport
La concurs participã absolvenţii învãţãmântului superior de specialitate, de lungã şi scurtã duratã, cu specializare în disciplina sportivã pentru care s-au înscris.
Proba practicã se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
1. subiectele, pentru proba practicã, sunt elaborate de comisia de examinare în preziua examenului şi avizate de inspectorul şcolar de specialitate;
2. explicarea şi/sau demonstrarea paşilor metodici de învãţare/consolidare/perfecţionare a elementelor/procedeelor solicitate în biletul de examen extras.
Durata probei practice nu va depãşi 30 de minute/concurent.
Pe parcursul desfãşurãrii probei practice, la solicitarea comisiei sau la propunerea lor, concurenţii pot repeta unele secvenţe.
Rezultatul probei practice se apreciazã prin calificativul "admis" sau "respins".
Pentru susţinerea probei practice, în mod obligatoriu, candidaţii se prezintã în echipament sportiv adecvat.
Candidaţii nu sunt primiţi în concurs fãrã adeverinţa medicalã eliberatã de policlinica teritorialã, în care se menţioneazã "apt pentru susţinerea probei practice".
ANEXA 5
───────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplinele: arte plastice, decorative, ambientale, arhitecturã, design
Proba practicã va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:
● pregãtirea metodicã pe baza unui proiect didactic, elaborat de candidat în faţa comisiei, la alegere, din conţinuturile disciplinei Studiul compoziţiei, disciplinã fundamentalã din cadrul curriculumului diferenţiat specific învãţãmântului de arte vizuale .............50 p;
● activitatea în specialitate pe baza prezentãrii unui portofoliu de activitate.
Comisia va puncta fiecare manifestare artisticã sau teoreticã publicatã, de nivel naţional, internaţional sau local, precum şi premiile anuale acordate de uniunile de creaţie artisticã sau filialele acestora din România, premiile internaţionale, iniţierea/participarea de/la proiecte naţionale sau internaţionale, precum şi orice contribuţie teoreticã în domeniu, dupã cum urmeazã:
- premii anuale acordate de uniunile de creaţie sau filialele acestora, precum şi premii internaţionale acordate de instituţii culturale omologe ................. 40 p;
- participãri la expoziţiile anuale, bienale, trienale etc. naţionale şi internaţionale, creaţii scenografice sau de costum de scenã, lucrãri de artã monumentalã, proiecte de arhitecturã realizate individual sau în colectiv, creaţii omologate în diferite domenii ale designului, lucrãri de restaurare certificate de comisii de specialitate, literaturã de specialitate publicatã etc. .......... 30 p;
- coordonare de proiecte naţionale sau internaţionale ... 40 p;
- manifestãri expoziţionale individuale sau de grup:
● în spaţii administrate de muzee de artã ...... 40 p;
● în spaţii administrate de uniuni de creaţie ..... 30 p;
● în alte locaţii ..............30 p;
- manifestãri expoziţionale (jurizate) periodice sau ocazionale ......30 p;
- alte manifestãri expoziţionale ocazionale (nejurizate) .... 10 p;
- participare în cadrul unor proiecte naţionale sau internaţionale ... 20 p;
- contribuţii teoretice în domeniu (articole publicate în presã, comunicãri ştiinţifice, intervenţii în cadrul unor seminarii pe teme de specialitate etc.) ............... 10 p.
Pentru calificativul "admis" candidatul va trebui sã obţinã minimum 70 de puncte.
ANEXA 6
───────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante - palatele şi cluburile copiilor şi elevilor
Proba practicã la palatele şi cluburile copiilor şi elevilor se va desfãşura astfel:
a) Pentru ocuparea catedrelor vacante în profilul tehnicoaplicativ şi ştiinţific, proba practicã va consta în:
● construirea unui subansamblu din componenţa unui aparat sau model din domeniul cercului;
● întocmirea unei schiţe pentru un anumit model ce urmeazã sã fie construit în domeniul cercului;
● asamblarea unor piese distincte pentru realizarea unui aparat sau unor circuite;
● întocmirea unui proiect de activitate pentru o anumitã temã din domeniul cercului;
● prezentarea unei oferte didactice cu privire la activitatea cercului (catedrei) pentru care candideazã.
b) Pentru ocuparea catedrelor vacante în profilul culturalartistic sunt valabile cerinţele prezentate la proba practicã din cadrul liceelor vocaţionale.
c) Pentru ocuparea catedrelor vacante în profilul sportivturistic, proba practicã va consta în:
● prezentarea în scris a obiectivelor propuse spre realizare specifice cercului pentru care concureazã;
● modalitãţi de selecţie a copiilor la activitatea de cerc şi de participare în competiţii;
● cunoaşterea regulamentului de organizare şi desfãşurare a activitãţii din palatele şi cluburile copiilor;
● descrierea modului de realizare a unei teme sau a unui segment dintr-o activitate specificã cercului (catedrei) vacante.
ANEXA 7
───────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplinele: instruire practicã, activitãţi de preprofesionalizare - maiştri instructori
1. Proba practicã se susţine în cabinete, ateliere, laboratoare de specialitate, sãli de demonstraţie din unitãţile de învãţãmânt stabilite de comisia de examinare, sub supravegherea permanentã a membrilor acesteia.
2. Proba practicã constã în executarea unei lucrãri/unui produs/serviciu/unor tehnici de îngrijire - conform profilului postului.
3. Subiectele pentru proba practicã se elaboreazã de comisia de examinare, în ziua examenului.
4. Durata probei practice variazã între 30 şi 180 de minute pentru fiecare candidat, în funcţie de complexitatea lucrãrii.
5. Evaluarea probei practice se realizeazã pe baza unei fişe de observaţii elaborate de comisia de examinare.
6. Fişa de observaţii va cuprinde urmãtoarele criterii de evaluare:
● amenajarea ergonomicã a locului de muncã;
● respectarea normelor de igienã, de protecţie a muncii şi de prevenire şi stingere a incendiilor;
● alegerea materialelor, produselor, instrumentelor şi aparatelor necesare executãrii lucrãrii;
● respectarea algoritmului de execuţie;
● respectarea procesului tehnologic (operaţiilor, fazelor, trecerilor, mânuirilor, mişcãrilor);
● finisarea, aspectul lucrãrii/produsului/serviciului/tehnicilor de îngrijire;
● atitudinea faţã de client/pacient;
● redactarea unui referat pentru probele de laborator.
7. Evaluarea se face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
ANEXA 8
───────
la metodologie
───────────────
Unitatea de învãţãmânt /Centrul ...............................