────────
la metodologie
──────────────
A. Disciplina Educaţie muzicalã (pentru absolvenţii învãţãmântului superior de scurtã duratã şi lungã duratã, catedre/posturi din şcoli şi licee de culturã generalã)
a) Elaborarea unei unitãţi de învãţare, în funcţie de nivelul de învãţãmânt la care urmeazã sã predea candidatul, şi prezentarea oralã a acesteia;
b) Analiza unei lucrãri muzicale din repertoriul pentru copii şi tineret.
Analiza lucrãrii va consta în:
- descifrarea lucrãrii din punct de vedere ritmic, ritmicomelodic şi intonarea tuturor vocilor cursiv;
- stabilirea liniei dirijorale prin marcarea acesteia pe partiturã şi intonarea ei;
- analiza formei prin delimitarea unitãţilor de însuşire dupã auz (vocal) sau de citire instrumentalã (repetate, contrastante etc.) şi stabilirea formei în care se încadreazã lucrarea;
- probleme de interpretare prin precizarea tehnicii vocale interpretative (respiraţie, emisie, dicţie) şi stabilirea problemelor de frazare şi expresivitate a textului muzical (evidenţierea unor cuvinte prin accente etc.), tempoul şi nuanţele potrivite;
- încadrarea lucrãrii în opera compozitorului şi a lucrãrii în epoca din care face parte.
Unitatea de învãţare se alege de cãtre candidat, conform programei, anterior probei.
Precizare: Lucrãrile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele I-XII ale curriculumului de educaţie muzicalã.
Comisia de concurs va pregãti biletele de examen, fiecare cuprinzând câte o lucrare muzicalã din repertoriul pentru copii şi tineret. Numãrul biletelor de examen va fi egal cu numãrul candidaţilor plus o pãtrime din numãrul acestora.
Evaluarea probelor a) şi b) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
● La toate probele candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
B. Educaţie artisticã specializatã. Specializãrile muzicã, coregrafie şi arta actorului (pentru absolvenţii învãţãmântului superior de lungã duratã, catedre/posturi din şcolile şi liceele de artã)
MUZICĂ INSTRUMENTALĂ, ARTĂ VOCALĂ (CANTO), MUZICĂ DE CAMERĂ, COREGRAFIE, STUDII TEORETICE, ARTA ACTORULUI:
1. Muzicã instrumentalã/artã vocalã/muzicã de camerã*), coregrafie
___________
*) Proba de recital pentru candidaţii care opteazã pentru postul de profesor de muzicã de camerã va fi susţinutã la instrumentul absolvit.
a) Elaborarea unui proiect de lecţie: comisia de concurs va face public, cu 48 de ore înainte, repertoriul elevului/elevilor şi nivelul de învãţãmânt pe baza cãruia candidatul va concepe proiectul didactic; proiectul va fi prezentat comisiei de concurs înainte de începerea probei.
b) Susţinerea proiectului de lecţie (lecţia de instrument/de muzicã de camerã/coregrafie/artã vocalã); pe baza proiectului didactic prezentat, candidaţii vor susţine ora de instrument/muzicã de camerã/coregrafie/artã vocalã cu elevul/elevii nominalizat/nominalizaţi de comisie; asigurarea prezenţei elevilor va fi fãcutã de directorul unitãţii de învãţãmânt; proba nu va depãşi 30 de minute.
c) Proba de recital instrumental/vocal, ce va conţine 3 lucrãri la alegere: un studiu şi douã lucrãri diferite ca stil, caracter, formã, cel puţin la nivelul programei de liceu.
Proba de recital pentru coregrafie:
Dans clasic:
● 5 variaţii clasice, din care comisia de concurs va indica prezentarea a 3 dintre ele.
Dans contemporan/modern:
● 3 coregrafii la alegere, din 5 coregrafii consacrate pregãtite de candidat.
Proba de recital instrumental, vocal (canto) şi coregrafie nu va depãşi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a), b) şi c) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
● La toate probele candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
2. Studii teoretice (teorie - solfegiu - dicteu, armonie, istoria muzicii, forme muzicale)
a) Elaborarea unui proiect de lecţie care sã vizeze conţinuturi ale disciplinelor teoria muzicii, armonie, istoria muzicii, forme muzicale şi prezentarea oralã a acestuia.
b)1. Citirea, la prima vedere, a unui solfegiu de 16 mãsuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pânã la 4 alteraţii constitutive, în cheile Sol şi Fa.
b)2. Citirea, la prima vedere, la pian, a unui dicteu melodic şi a unui dicteu armonic de 12 mãsuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pânã la 4 alteraţii constitutive, în cheile Sol şi Fa.
Comisia de concurs va pregãti biletele de examen, fiecare cuprinzând câte un solfegiu, un dicteu melodic şi un dicteu armonic. Numãrul biletelor de examen va fi egal cu numãrul candidaţilor plus o pãtrime din numãrul lor.
Proiectul de lecţie se elaboreazã de cãtre candidat, conform programei, anterior probei.
b)3. Armonizarea unei teme de 16 mãsuri (8 mãsuri sopran şi 8 mãsuri bas dat, necifrate).
b)4. Citirea, la prima vedere, la pian, cu analizã armonicã, a unor fragmente muzicale de 12-16 mãsuri din literatura universalã şi româneascã.
Comisia de concurs va pregãti biletele de examen, fiecare cuprinzând câte o temã de armonizat şi câte un fragment muzical. Numãrul biletelor de examen va fi egal cu numãrul candidaţilor plus o pãtrime din numãrul lor.
c) Recunoaşterea şi comentarea unor lucrãri din creaţia universalã şi româneascã; pe baza audiţiei, candidaţilor li se cere recunoaşterea şi comentarea a 4 lucrãri din epoci stilistice diferite (cel puţin una va fi din creaţia româneascã), alese de comisie dintr-o listã de 30-40 de lucrãri pusã la dispoziţia candidaţilor de cãtre direcţiunea unitãţii de învãţãmânt cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de susţinerea probei; comentariul va cuprinde elemente legate de epocã, stil, compozitor, gen, formã, interpretare etc., precum şi aspecte interdisciplinare.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a), b)1-b)4 şi c) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
● La toate probele candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
3. Arta actorului (pentru absolvenţii învãţãmântului superior de lungã duratã, catedre/posturi din şcoli şi licee de artã)
a) Candidatul va elabora un set de exerciţii de iniţiere actoriceascã în cadrul unei lecţii cu 3-5 elevi.
b) Lucrul pe text. Textul va fi la alegerea candidatului, din literatura (prozã/poezie) universalã sau românã. Asigurarea prezenţei elevilor va fi fãcutã de directorul unitãţii de învãţãmânt.
Proba nu va depãşi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevãzute la lit. a) şi b) se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
● La toate probele candidaţii trebuie sã obţinã calificativul "admis". Dacã la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu mai participã la probele urmãtoare şi este declarat respins.
NOTĂ:
1. Unitãţile de învãţãmânt la care candidaţii vor susţine proba practicã vor fi stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/ al municipiului Bucureşti. Pentru susţinerea probei practice inspectoratele şcolare şi unitãţile de învãţãmânt desemnate sã asigure desfãşurarea probelor practice vor pregãti şi vor asigura toate condiţiile necesare desfãşurãrii optime a acestora.
2. Prezenta anexã este valabilã pentru absolvenţii care opteazã pentru un post/catedrã din şcoli generale, licee de culturã generalã, şcoli şi licee de artã, cu specializãrile muzicã, arta actorului şi coregrafie, cu program integrat şi suplimentar de artã.
3. Candidaţii care opteazã pentru ocuparea unui/unei post/catedre prevãzut/prevãzute la pct. 2 - Studii teoretice vor susţine toate probele prevãzute la acest punct, indiferent dacã postul/catedra prevede ore numai pentru una/douã dintre cele trei discipline.
4. Candidaţii absolvenţi ai învãţãmântului superior de lungã duratã şi care au parcurs şi absolvit şi un modul de folclor pot preda şi disciplina muzicã vocalã tradiţionalã româneascã (canto popular) din liceele de muzicã (clasele IX-XII). Aceştia vor susţine proba practicã prevãzutã la Educaţie muzicalã şi o probã de recital vocal ce va consta în interpretarea a trei lucrãri diferite, specifice genului, cu sau fãrã acompaniament, din zona de provenienţã a candidatului. Pentru aceastã categorie de candidaţi, proba scrisã va fi susţinutã conform programei de la Educaţie muzicalã.
5. Pentru posturile/catedrele de Ansambluri muzicale vocale şi instrumentale sau orchestrale, respectiv Dirijat ansamblu coral ori Dirijat ansamblu instrumental sau orchestral, sunt valabile probele practice de la Educaţie muzicalã (adaptate dupã caz). Pentru ansamblu coral, instrumental sau orchestral, lucrãrile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele a VII-a-a XII-a ale programei pentru ansamblu coral, respectiv ansamblu instrumental sau orchestrã - şcoli şi licee de muzicã. Pentru aceastã categorie de candidaţi, proba scrisã va fi susţinutã conform programei de la Educaţie muzicalã.
6. Candidaţii absolvenţi ai învãţãmântului superior de lungã duratã, care au studiat şi au absolvit un instrument sau au studiat şi au absolvit un modul de instrument, pot preda şi instrumentul respectiv la şcolile şi liceele de artã. Aceştia vor putea susţine probele practice prevãzute la Educaţie muzicalã specializatã - Muzicã instrumentalã.
Pentru aceastã categorie de candidaţi, proba scrisã va fi susţinutã conform programei de la Educaţie muzicalã specializatã - Muzicã instrumentalã.
7. Prezenta anexã este valabilã şi pentru candidaţii aparţinând minoritãţilor naţionale.
ANEXA 2
────────
la metodologie
────────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din liceele cu clasele speciale - limbi strãine, cu program intensiv şi bilingv
Proba practicã va consta dintr-un interviu prin care comisia de concurs va evalua:
1. competenţa de receptare şi comunicare a candidatului în limba strãinã respectivã;
2. capacitatea de a stabili obiective şi conţinuturi pentru un curriculum (programã) special pentru clasele cu program intensiv şi/sau bilingv.
Evaluarea globalã se va face pe baza calificativelor "admis" sau "respins".
ANEXA 3
────────
la metodologie
────────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Informaticã
Proba practicã va consta din realizarea practicã a subiectelor înscrise pe biletul de examinare.
Biletul de examinare va conţine 5 subiecte care trateazã:
● o aplicaţie în mediul de programare Pascal sau C/C++ (cap. 4* al programei):
- se vor testa abilitãţile candidatului în utilizarea mediului de programare, depanarea programului/aplicaţiei;
● o aplicaţie de baze de date (cap. 9 al programei):
- se vor verifica abilitãţile candidatului în utilizarea mediului FOX PRO;
● utilizarea unui sistem de operare (cap. 2* al programei):
- se vor verifica abilitãţile candidatului în utilizarea unui SO;
● implementarea unei aplicaţii de biroticã (cap. 10 al programei):
- se vor testa abilitãţile candidatului în utilizarea editorului de texte sau editorului de foi de calcul sau al editorului prezentãrii;
● utilizarea serviciilor reţelei Internet (cap. 11* al programei):
- se vor testa abilitãţile candidatului în utilizarea serviciilor Internet.
Proba practicã nu va depãşi 30 de minute pentru fiecare candidat.
Evaluarea se va face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
NOTĂ:
1. Unitãţile de învãţãmânt şi numãrul acestora, unde candidaţii vor susţine proba practicã, vor fi stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
2. Prevederile prezentei anexe sunt valabile şi pentru candidaţii care vor opta pentru un post/catedrã vacant/vacantã din palate şi cluburi ale elevilor.
ANEXA 4
────────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Instruire practicã - maiştri instructori
1. Proba practicã se susţine în cabinete, ateliere, laboratoare de specialitate, sãli de demonstraţie din unitãţile de învãţãmânt, stabilite de comisia de examinare, sub supravegherea permanentã a membrilor acesteia.
2. Proba practicã constã în executarea unei lucrãri/produs/serviciu/tehnici de îngrijire - conform profilului postului.
3. Subiectele pentru proba practicã se elaboreazã de comisia de examinare, în ziua examenului.
4. Durata probei practice variazã între 30-180 de minute pentru fiecare candidat, în funcţie de complexitatea lucrãrii.
5. Evaluarea probei practice se realizeazã pe baza unei fişe de observaţii, elaboratã de comisia de examinare.
6. Fişa de observaţii va cuprinde urmãtoarele criterii de evaluare:
- amenajarea ergonomicã a locului de muncã;
- respectarea normelor de igienã, de protecţia muncii şi prevenirea şi stingerea incendiilor;
- alegerea materialelor, produselor, instrumentelor şi aparatelor necesare executãrii lucrãrii;
- respectarea algoritmului de execuţie;
- respectarea procesului tehnologic (operaţiilor, fazelor, trecerilor, mânuirilor, mişcãrilor);
- finisarea, aspectul lucrãrii/produsului/serviciului, tehnici de îngrijire;
- atitudinea faţã de client/pacient;
- redactarea unui referat pentru probele de laborator.
7. Evaluarea se face pe baza calificativului "admis" sau "respins".
ANEXA 5
────────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICĂ
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Arte plastice
Proba practicã va consta dintr-un interviu prin care comisia de
concurs va evalua:
● pregãtirea metodicã, pe baza unui proiect didactic elaborat de
candidat în faţa comisiei, la alegere, din conţinuturile
disciplinei Studiul compoziţiei, disciplinã fundamentalã din cadrul
curriculumului diferenţiat, specific învãţãmântului de arte vizuale
...................................................... 50 de puncte;
● activitatea în specialitate, pe baza prezentãrii unui portofoliu
de activitate.
Comisia de concurs va puncta fiecare manifestare artisticã sau
teoreticã publicatã, de nivel naţional, internaţional sau local,
precum şi premiile anuale acordate de uniunile de creaţie artisticã
sau filialele acestora din România, premiile internaţionale,
iniţierea/participarea de/la proiecte naţionale sau internaţionale,
precum şi orice contribuţie teoreticã în domeniu, dupã cum urmeazã:
- premii anuale acordate de uniunile de creaţie sau filialele acestora,
precum şi premii internaţionale acordate de instituţii culturale
omoloage ................................................ 40 de puncte;
- participãri la expoziţiile anuale, bienale, trienale etc., naţionale
şi internaţionale, creaţii scenografice sau de costum de scenã, lucrãri
de artã monumentalã, proiecte de arhitecturã realizate individual sau
în colectiv, creaţii omologate în diferite domenii ale designului,
lucrãri de restaurare certificate de comisii de specialitate, literaturã
de specialitate publicatã etc. ........................... 30 de puncte;
- coordonare de proiecte naţionale sau internaţionale ....... 40 de puncte;
- manifestãri expoziţionale individuale sau de grup:
● în spaţii administrate de muzee de artã ................... 40 de puncte;
● în spaţii administrate de uniuni de creaţie ............... 30 de puncte;
● în alte locaţii ........................................... 20 de puncte;
- manifestãri expoziţionale (jurizate) periodice sau ocazionale
............................................................. 30 de puncte;
- alte manifestãri expoziţionale ocazionale (nejurizate)
............................................................. 20 de puncte;
- participare în cadrul unor proiecte naţionale sau
internaţionale .............................................. 20 de puncte;
- contribuţii teoretice în domeniu (articole publicate în presã,
comunicãri ştiinţifice, intervenţii în cadrul unor seminarii pe teme
de specialitate etc.) ........................................ 10 puncte.