Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.366 din 25 octombrie 2018  privind aprobarea programei pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar la disciplina  Religie creştină după Evanghelie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 5.366 din 25 octombrie 2018 privind aprobarea programei pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar la disciplina Religie creştină după Evanghelie

EMITENT: Ministerul Educaţiei Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 944 din 8 noiembrie 2018
    În baza prevederilor art. 89 alin. (1), art. 94 alin. (2) lit. n) şi x), art. 254 alin. (8) lit. a) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul interimar al educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
    ART. 1
    Se aprobă programa pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar la disciplina Religie creştină după Evanghelie, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2
    Direcţia generală învăţământ secundar superior şi educaţie permanentă, Direcţia generală educaţie timpurie, învăţământ primar şi gimnazial din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi inspectoratele şcolare duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 3
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul interimar al educaţiei naţionale,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 25 octombrie 2018.
    Nr. 5.366.
    ANEXA 1

    PROGRAMA
    concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar

    Disciplina de examen: Religie creştină după Evanghelie
    A. Notă de prezentare:
    Programa pentru disciplina Religie creştină după Evanghelie se adresează absolvenţilor facultăţilor de profil şi profesorilor care se prezintă la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar. Structura şi conţinutul programei sunt elaborate astfel încât să răspundă schimbărilor impuse de abordarea curricular sistemică în realizarea procesului educaţional.
    Absolvenţii facultăţilor de profil şi profesorii care susţin examenul la disciplina Religie creştină după Evanghelie pot preda în învăţământul preuniversitar disciplina Religie creştină după Evanghelie şi Discipline teologice de specialitate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    Aspectele fundamentale vizate prin prezenta programă operaţionalizează profilul absolventului de învăţământ superior teologic, urmărind:
    - cunoaşterea conţinuturilor fundamentale şi a principalelor tendinţe în evoluţia disciplinei Religie creştină după Evanghelie, precum şi a metodicii disciplinelor;
    – probarea capacităţilor necesare pentru proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţilor didactice;
    – demonstrarea abilităţilor de comunicare, empatice şi de cooperare necesare realizării actului educaţional.

    Ţinând cont de particularităţile disciplinei Religie creştină după Evanghelie şi de influenţa modelatoare pe care aceasta o exercită asupra formării şi dezvoltării personalităţii elevului, asupra climatului educaţional, profesorul de Religie creştină după Evanghelie va demonstra:
    - că înţelege conceptele şi metodele de cercetare specifice disciplinei pe care o predă;
    – că are capacitatea de a crea experienţe inedite şi consistente de învăţare pentru elev;
    – că înţelege modul de învăţare şi de dezvoltare al elevului, având posibilitatea să îi ofere oportunităţi de sprijinire a dezvoltării intelectuale şi sociale a acestuia;
    – că înţelege diferenţele dintre elevi asupra modului de învăţare şi că poate oferi oportunităţi individuale instructive-educative;
    – că înţelege procesele integrării curriculare şi foloseşte diferite strategii didactice pentru a încuraja dezvoltarea gândirii critice a elevului şi capacitatea rezolvării de probleme având performanţe în utilizarea noilor tehnologii;
    – că are capacitatea de a alege şi a utiliza cele mai bune metode ce vizează motivaţia şi comportamentul pentru a crea un mediu educaţional care încurajează interacţiunea social pozitivă, motivaţia angajării elevului în actul de învăţare, sprijinind succesul şcolar al acestuia;
    – că dispune de competenţe pentru a dezvolta activităţi didactice în cadrul Curriculumului la decizia şcolii, activităţi extracurriculare inter- şi transdisciplinare;
    – că planifică activităţile de predare-învăţare-evaluare pe baza competenţelor curriculare, a conţinutului disciplinei, abilităţilor elevilor şi diferenţelor dintre aceştia;
    – că înţelege şi foloseşte diverse strategii de evaluare pentru modificarea activităţilor didactice, asigurând dezvoltarea continuă, socială şi intelectuală a elevului;
    – că urmăreşte oportunităţile perfecţionării sale continue;
    – că urmăreşte stabilirea de relaţii pozitive cu colegii, cu familiile elevilor şi ceilalţi beneficiari ai actului educaţional, stimulând astfel angajarea acestora în sprijinirea activităţilor şcolii;
    – că are capacitatea de a asista şi consilia elevii în orientarea lor către carieră;
    – că înţelege cadrul legislativ în care îşi desfăşoară activitatea, drepturile elevilor, ale părinţilor, dar şi propriile drepturi şi responsabilităţi;
    – că înţelege criteriile de autoevaluare pe care le poate integra în realizarea activităţii didactice.


    B. Competenţe specifice profesorului de Religie creştină după Evanghelie:
    Prezenta programă urmăreşte conţinuturile ştiinţifice şi metodice ale disciplinei şi dezvoltarea competenţelor specifice profesorului de religie, pe care acesta trebuie să le aibă în timpul desfăşurării activităţii didactice. Competenţele vizate sunt următoarele:
    - cunoaşterea conţinuturilor ştiinţifice şi de metodică ale disciplinei;
    – cunoaşterea documentelor şcolare: planul-cadru, programele şcolare, programele examenelor naţionale;
    – capacitatea construirii demersurilor didactice interactive şi adecvarea strategiilor didactice la conţinuturi;
    – capacitatea de a proiecta şi realiza dezvoltările curricular intra- şi interdisciplinare;
    – capacitatea de a proiecta şi realiza evaluarea competenţelor dobândite de elevi;
    – capacitatea de a construi un climat educativ, stimulativ şi eficient.


    C. Tematica disciplinei de specialitate:
    I. BIBLIOLOGIE: DOCTRINA DESPRE BIBLIE
    1. Revelaţia
    2. Inspiraţia
    3. Canonul
    4. Iluminarea Duhului Sfânt

    II. TEOLOGIE: DOCTRINA DESPRE DUMNEZEU
    1. Natura lui Dumnezeu
    2. Trinitatea lui Dumnezeu
    3. Perfecţiunile lui Dumnezeu
    4. Lucrările lui Dumnezeu

    III. HRISTOLOGIE: DOCTRINA DESPRE ISUS HRISTOS
    1. Divinitatea Domnului Isus Hristos
    2. Umanitatea Domnului Isus Hristos
    3. Unitatea persoanei Domnului Isus Hristos
    4. Impecabilitatea Domnului Isus Hristos
    5. Lucrarea Domnului Isus Hristos

    IV. PNEUMATOLOGIE: DOCTRINA DESPRE DUHUL SFÂNT
    1. Persoana Duhului Sfânt
    2. Lucrarea Duhului Sfânt

    V. ANGELOLOGIE: DOCTRINA DESPRE ÎNGERI
    1. Doctrina despre îngerii sfinţi
    2. Doctrina despre demoni

    VI. ANTROPOLOGIE: DOCTRINA DESPRE OM
    1. Originea omului
    2. Chipul lui Dumnezeu în om
    3. Natura omului

    VII. SOTERIOLOGIE: DOCTRINA DESPRE MÂNTUIRE
    1. Doctrina despre decăderea omului
    2. Doctrina ispăşirii prin jertfa Domnului Isus Hristos
    3. Doctrina harului lui Dumnezeu
    4. Pocăinţa şi credinţa
    5. Justificarea şi regenerarea spirituală
    6. Sfinţirea şi glorificarea

    VIII. ECLESIOLOGIE: DOCTRINA DESPRE BISERICĂ
    1. Doctrina despre preoţia universală a creştinilor
    2. Doctrina despre conducerea prin presbiteri şi diaconi
    3. Doctrina despre conducerea Bisericilor Creştine după Evanghelie
    4. Actele de cult: Masa Domnului şi Botezul

    IX. ESCATOLOGIE: DOCTRINA DESPRE LUCRURILE DE PE URMĂ
    1. Doctrina despre Mileniu
    2. Doctrina despre revenirea Domnului Isus Hristos
    3. Starea eternă

    X. ORIGINI ISTORICE ŞI TEOLOGICE: MIŞCAREA FRAŢILOR ŞI BISERICILE CREŞTINE DUPĂ EVANGHELIE
    1. Începuturile Mişcării Fraţilor
    2. Dezvoltarea Mişcării Fraţilor în Marea Britanie, Elveţia şi Germania
    3. Mişcarea Fraţilor din România - Creştinii după Evanghelie


    D. Bibliografie la disciplinele de specialitate
    1. ***Biblia, traducerea Dumitru Cornilescu, ediţia a III-a revizuită şi adăugită, 2004
    2. ***Calea Credinţei, Revista Bisericii Creştine după Evanghelie din România
    3. ***Creştinul, Revista Creştinilor după Evanghelie, Bucureşti
    4. ***Mărturisirea de credinţă a Bisericii Creştine după Evanghelie din România, Bucureşti, 2011
    5. Bunaciu, Ion & Otniel Bunaciu, Explicarea doctrinelor biblice, Editura Cartea Universitară, Bucureşti, 2014.
    6. ***Despre Duhul Sfânt, Cultul Creştin după Evanghelie din Republica Socialistă România, Bucureşti, 1976 (autor nespecificat).
    7. ERICKSON, Millard J., Teologie creştină, Editura Cartea Creştină, Oradea, 2004.
    8. KUEN, Alfred, Daruri pentru slujire, Editions Emmaus, Geneve, 1992.
    9. Lecţiuni biblice, Cultul Creştin după Evanghelie din Republica Socialistă România, Bucureşti, 1977 (autor nespecificat).
    10. RUSU, Elisei, Conducerea Bisericii (Eclesiologie): Note de curs, Litografiat, Institutul Teologic Timotheus, Bucureşti, 1997.
    11. RUSU, Ieremia, Bazele biblice ale dogmaticii creştine după Evanghelie, Editura Universitară, Bucureşti, 2015.
    12. RUSU, Ieremia, Cine sunt creştinii după Evanghelie?, Editura Didactică şi Pedagogică R.A., Bucureşti, 2011.
    13. RYRIE, Charles C., Teologie elementară, BEE International, Dallas, TX, 1993.
    14. SPROUL, R.C., Adevăruri esenţiale ale credinţei creştine, Editura Alfa Omega, Bucureşti, 2002.
    15. TALPOŞ, Vasile, Studiu introductiv în legea, istoria şi poezia Vechiului Testament, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999.
    16. THIESSEN, Henry Clarence, Prelegeri de teologie sistematică, Societatea Misionară.

    E. Tematica pentru metodica disciplinelor de specialitate:
    I. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii didactice la disciplina Religie creştină după Evanghelie
    1. Componentele Curriculumului naţional: planuri-cadru (trunchi comun, curriculum diferenţiat, curriculum la decizia şcolii/curriculum în dezvoltare locală), programe şcolare; alţi termeni de referinţă ai curriculumului naţional: arii curriculare, discipline, module, manuale şcolare şi auxiliare curriculare.
    2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii/curriculumului în dezvoltare locală: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă.
    3. Competenţele predării-învăţării-evaluării la disciplina Religie creştină după Evanghelie: competenţe generale, competenţe specifice.
    4. Proiectarea activităţii didactice: planificarea calendaristică, proiectarea unităţilor de învăţare, proiectarea de activităţi de învăţare intra-, inter- şi transdisciplinare.

    II. Principiile didactice în educaţia religioasă:
    1. Principii didactice generale.
    2. Principiile didactice speciale pentru predarea religiei: principiul hristologic; principiul eclesiologic.

    III. Strategii didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare la disciplina Religie creştină după Evanghelie
    1. Metode didactice: caracterizare, clasificare; utilizarea metodelor centrate pe elev/a tehnicilor de învăţare prin cooperare.
    2. Forme de organizare a activităţii didactice: caracterizare, clasificare.
    3. Mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în procesul de predare-învăţare-evaluare:
    3.1. Funcţii didactice ale mijloacelor de învăţământ;
    3.2. Tipuri de mijloace de învăţământ şi caracteristicile lor.

    4. Mediul de instruire, mediul relaţional şi mediul comunicaţional. Utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicării în construirea unor medii active de instruire.
    5. Evaluarea procesului instructiv-educativ, a progresului şi a rezultatelor şcolare în concordanţă cu obiectivele curriculare şi criteriile de performanţă din standardele de evaluare.
    5.1. Evaluarea de proces: obiective, caracterizare, funcţii, tipologie.
    5.2. Metode de evaluare: tradiţionale şi complementare (caracterizare, tipologie).
    5.3. Calităţile instrumentelor de evaluare: validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate.
    5.4. Tipologia itemilor: definiţie, clasificări, caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de evaluare şi notare.


    IV. Profilul profesorului de religie. Rolul modelelor în educaţie. Dinamica relaţiei profesor-elev în cadrul educaţiei religioase

    F. Bibliografie pentru metodica disciplinelor de specialitate
    1. BOCOŞ, Muşata, Dana JUCAN, Fundamentele pedagogiei. Teoria şi metodologia curricumului. Repere şi instrumente didactice pentru formarea profesorilor, Editura Polirom, Iaşi, 2008.
    2. CERGHIT, I., NEACŞU, I., PÂINIŞOARĂ, I.O., POTOLEA, D., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Iaşi, 2000.
    3. CIOLAN, Lucian, Învăţarea integrată - fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Editura Polirom, Iaşi, 2008.
    4. CREŢU, Carmen, Psihopedagogia succesului, Editura Polirom, Iaşi, 1997.
    5. CREŢU, Carmen, Curriculum individualizat şi personalizat, Editura Polirom, Iaşi, 1998.
    6. CRISTEA, Sorin, Dicţionar de termeni pedagogici, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998.
    7. CUCOŞ, Constantin, Educaţia religioasă. Repere teoretice şi metodice, Editura Polirom, Iaşi, 1999.
    8. CUCOŞ, Constantin, Pedagogie generală, Editura Polirom, Iaşi, 2000.
    9. CUCOŞ, Constantin, Psihopedagogie, Editura Polirom, Iaşi, 2005.
    10. DRUŢĂ, M. E., Didactica disciplinelor economice. Consideraţii teoretice şi aplicaţii, Editura A.S.E., Bucureşti, 2002.
    11. IONESCU, M., I., RADU, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995.
    12. NICOLESCU, Basarab, Transdisciplinaritatea. Manifest, Editura Polirom, Iaşi, 1999.
    13. PETRESCU, Paloma, Viorica POP, Transdisciplinaritatea - o nouă abordare a situaţiilor de învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2007.
    14. STOICA, Adrian, Evaluarea curentă şi examenele, Editura ProGnosis, Bucureşti, 2001.
    15. PANOSCHI, Mihaela; LIŢOIU, Nicoleta; Pr. IORDĂCHESCU Nicolae, Ghid de evaluare, Religie, Aramis, Bucureşti, 2001.
    16. ***Ghid metodologic pentru aplicarea programelor şcolare din Aria curriculară Om şi societate. Învăţământ liceal, MEC-CNC, Editura Aramis Print, Bucureşti, 2002.
    17. TIMIŞ, Vasile, Evaluarea, factor de reglare şi optimizare a educaţiei religioase, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca, 2003.
    18. TIMIŞ, Vasile, Religia în şcoală. Valenţe eclesiale, educaţionale şi sociale, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004.
    19. ŞEBU, Sebastian; OPRIŞ, Dorin; OPRIŞ, Monica, Metodica predării religiei, Reîntregirea, Alba Iulia, 2000.

    NOTĂ:
    Bibliografia pentru didactica disciplinei de specialitate include planurile-cadru şi programele şcolare pentru disciplina Religie creştină după Evanghelie şi Discipline teologice de specialitate valabile în anul şcolar în care se susţine concursul.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016