Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 5.365 din 25 octombrie 2018 privind aprobarea programei pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la disciplina Religie creştină după Evanghelie
EMITENT: Ministerul Educaţiei Naţionale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 964 din 14 noiembrie 2018
În baza prevederilor art. 241 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile art. 7 din Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de definitivare în învăţământ, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.211/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 11 octombrie 2018,
în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul interimar al educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă programa conţinând tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului naţional de acordare a definitivării în învăţământ la disciplina Religie creştină după Evanghelie, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generală învăţământ secundar superior şi educaţie permanentă din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi inspectoratele şcolare duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul interimar al educaţiei naţionale,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Bucureşti, 25 octombrie 2018.
Nr. 5.365.
ANEXA 1
PROGRAMA
pentru examenul naţional de definitivare în învăţământ
Disciplina de examen: Religie creştină după Evanghelie
A. Notă de prezentare
Prezenta programă se adresează profesorilor care susţin examenul naţional de definitivare în învăţământul preuniversitar în specializarea Religie creştină după Evanghelie şi Discipline teologice de specialitate. Structura şi conţinutul programei sunt elaborate astfel încât să răspundă schimbărilor impuse de abordarea curricular sistemică în realizarea procesului educaţional.
Absolvenţii facultăţilor de profil şi profesorii care susţin examenul la disciplina Religie creştină după Evanghelie pot preda în învăţământul preuniversitar disciplina Religie creştină după Evanghelie şi Discipline teologice de specialitate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Aspectele fundamentale vizate prin prezenta programă operaţionalizează profilul absolventului de învăţământ superior teologic, urmărind:
- cunoaşterea conţinuturilor fundamentale şi a principalelor tendinţe în evoluţia disciplinei Religie creştină după Evanghelie, precum şi a metodicii disciplinelor;
– probarea capacităţilor necesare pentru proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţilor didactice;
– demonstrarea abilităţilor de comunicare, empatice şi de cooperare necesare realizării actului educaţional.
B. Competenţe specifice profesorului de religie
Programa vizează anumite competenţe ale profesorului de Religie creştină după Evanghelie şi Discipline teologice de specialitate, competenţe pe care acesta trebuie să şi le dezvolte şi să le probeze pe parcursul desfăşurării activităţii didactice. Într-o formulare sintetică aceste competenţe sunt:
- utilizarea cunoştinţelor de specialitate, a achiziţiilor din domeniul didacticii disciplinei în proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţilor didactice;
– utilizarea principalelor documente şcolare reglatoare: planuri-cadru, programe şcolare, programe pentru examene naţionale;
– proiectarea unor activităţi didactice bazate pe metode interactive pentru formarea competenţelor specifice domeniului;
– utilizarea unor strategii didactice care încurajează dezvoltarea gândirii critice a elevului, rezolvarea de probleme şi utilizarea noilor tehnologii;
– proiectarea şi realizarea dezvoltărilor curriculare intra- şi interdisciplinare;
– adecvarea demersurilor didactice la particularităţile de vârstă ale colectivului de elevi;
– construirea unui climat educativ stimulativ şi eficient care încurajează interacţiunea socială pozitivă, motivaţia intrinsecă şi implicarea activă a elevului în învăţare.
C. Tematica disciplinei de specialitate
I. BIBLIOLOGIE: DOCTRINA DESPRE BIBLIE
1. Revelaţia
2. Inspiraţia
3. Canonul
4. Iluminarea Duhului Sfânt
II. TEOLOGIE: DOCTRINA DESPRE DUMNEZEU
1. Natura lui Dumnezeu
2. Trinitatea lui Dumnezeu
3. Perfecţiunile lui Dumnezeu
4. Lucrările lui Dumnezeu
III. HRISTOLOGIE: DOCTRINA DESPRE ISUS HRISTOS
1. Divinitatea Domnului Isus Hristos
2. Umanitatea Domnului Isus Hristos
3. Unitatea persoanei Domnului Isus Hristos
4. Impecabilitatea Domnului Isus Hristos
5. Lucrarea Domnului Isus Hristos
IV. PNEUMATOLOGIE: DOCTRINA DESPRE DUHUL SFÂNT
1. Persoana Duhului Sfânt
2. Lucrarea Duhului Sfânt
V. ANGELOLOGIE: DOCTRINA DESPRE ÎNGERI
1. Doctrina despre îngerii sfinţi
2. Doctrina despre demoni
VI. ANTROPOLOGIE: DOCTRINA DESPRE OM
1. Originea omului
2. Chipul lui Dumnezeu în om
3. Natura omului
VII. SOTERIOLOGIE: DOCTRINA DESPRE MÂNTUIRE
1. Doctrina despre decăderea omului
2. Doctrina ispăşirii prin jertfa Domnului Isus Hristos
3. Doctrina harului lui Dumnezeu
4. Pocăinţa şi credinţa
5. Justificarea şi regenerarea spirituală
6. Sfinţirea şi glorificarea
VIII. ECLESIOLOGIE: DOCTRINA DESPRE BISERICĂ
1. Doctrina despre preoţia universală a creştinilor
2. Doctrina despre conducerea prin presbiteri şi diaconi
3. Doctrina despre conducerea Bisericilor Creştine după Evanghelie
4. Actele de cult: Masa Domnului şi Botezul
IX. ESCATOLOGIE: DOCTRINA DESPRE LUCRURILE DE PE URMĂ
1. Doctrina despre Mileniu
2. Doctrina despre revenirea Domnului Isus Hristos
3. Starea eternă
X. ORIGINI ISTORICE ŞI TEOLOGICE: MIŞCAREA FRAŢILOR ŞI BISERICILE CREŞTINE DUPĂ EVANGHELIE
1. Începuturile Mişcării Fraţilor
2. Dezvoltarea Mişcării Fraţilor în Marea Britanie, Elveţia şi Germania
3. Mişcarea Fraţilor din România - Creştinii după Evanghelie
D. Bibliografie la disciplinele de specialitate
1. *** Biblia, traducerea Dumitru Cornilescu, ediţia a III-a revizuită şi adăugită, 2004
2. *** Calea Credinţei, Revista Bisericii Creştine după Evanghelie din România
3. *** Creştinul, Revista Creştinilor după Evanghelie, Bucureşti
4. *** Mărturisirea de credinţă a Bisericii Creştine după Evanghelie din România, Bucureşti, 2011
5. Bunaciu, Ion & Otniel Bunaciu, Explicarea doctrinelor biblice, Editura Cartea Universitară, Bucureşti, 2014.
6. *** Despre Duhul Sfânt, Cultul Creştin după Evanghelie din Republica Socialistă România, Bucureşti, 1976 (autor nespecificat).
7. Erickson, Millard J., Teologie creştină, Editura Cartea Creştină, Oradea, 2004.
8. Kuen, Alfred, Daruri pentru slujire, Editions Emmaus, Geneve, 1992.
9. Lecţiuni biblice, Cultul Creştin după Evanghelie din Republica Socialistă România, Bucureşti, 1977 (autor nespecificat).
10. Rusu, Elisei, Conducerea Bisericii (Eclesiologie): Note de curs, Litografiat, Institutul Teologic Timotheus, Bucureşti, 1997.
11. Rusu, Ieremia, Bazele biblice ale dogmaticii creştine după Evanghelie, Editura Universitară, Bucureşti, 2015.
12. Rusu, Ieremia, Cine sunt creştinii după Evanghelie?, Editura Didactică şi Pedagogică R.A., Bucureşti, 2011.
13. Ryrie, Charles C., Teologie elementară, BEE International, Dallas, TX, 1993.
14. Sproul, R.C., Adevăruri esenţiale ale credinţei creştine, Editura Alfa Omega, Bucureşti, 2002.
15. Talpoş, Vasile, Studiu introductiv în legea, istoria şi poezia Vechiului Testament, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999.
16. Thiessen, Henry Clarence, Prelegeri de teologie sistematică, Societatea Misionară.
17. Toma d’Aquino, Summa Theologiae: Despre Dumnezeu, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1977.
E. Tematica pentru Didactica religiei
I. Religia ca disciplină de învăţământ
1. Educaţia religioasă şi finalităţile acesteia
2. Baza legislativă a predării religiei în şcoală
II. Valenţe şi implicaţii eclesiale, educative şi sociale ale predării religiei în şcoală
III. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii didactice
1. Componentele curriculumului naţional: planuri-cadru (trunchi comun, curriculum diferenţiat, curriculum la decizia şcolii/curriculum în dezvoltare locală), programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare; alţi termeni de referinţă ai curriculumului naţional: arii curriculare, discipline, module, standarde curriculare
2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii/curriculum în dezvoltare locală de tipul: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă; modalităţi de analiză a nevoilor specifice ale elevilor, modalităţi de selectare a CDS, modalităţi de dezvoltare a unei programe de CDS, exemple posibile pentru domeniul educaţiei religioase
3. Competenţele predării-învăţării-evaluării la disciplina Religie. Competenţe generale, competenţe specifice. Operaţionalizarea competenţelor
4. Programa şcolară: structura programei şcolare, utilizarea programei în proiectarea şi realizarea activităţilor didactice, manualele şi bibliografia
5. Proiectarea activităţii didactice: planificarea calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiectarea de activităţi de învăţare intra-, inter- şi transdisciplinare
6. Lecţia. Tipuri de lecţie
IV. Principiile didactice generale. Principii didactice specifice predării religiei: principiul hristologic şi principiul eclesiologic
V. Strategii didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare
1. Metode didactice: clasificare, caracterizare, utilizarea metodelor centrate pe elev/tehnicilor de învăţare prin cooperare
2. Forme de organizare a activităţii didactice: caracterizare, clasificare
3. Forme de activitate extraşcolară specifice disciplinei Religie şi proiectarea acestora: cateheza, serbarea religioasă, vizitele şi pelerinajele, expoziţiile, cercurile pe disciplină, participarea la slujbele religioase
4. Mijloacele de învăţământ utilizate în activitatea didactică: caracterizare, funcţii, clasificare
5. Mijloace de învăţământ specifice disciplinei Religie: textul biblic, literatura religioasă, portretul, harta, mijloacele audio-vizuale, calculatorul etc.
6. Utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicării în construirea unor medii active de instruire. Exemplificări pentru ora de religie
VI. Evaluarea procesului instructiv-educativ
1. Evaluarea de proces: obiective, caracterizare, funcţii, tipologie. Specificul evaluării la ora de religie
2. Metode de evaluare: caracterizare, tipologie
3. Instrumente de evaluare: caracterizare, calităţi (validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate)
4. Tipologia itemilor: definiţie, clasificări, caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de evaluare şi de notare
5. Elaborarea probelor scrise: proiectarea testului docimologic, matricea de specificaţii
6. Metode şi instrumente complementare de evaluare (referatul, proiectul, portofoliul, autoevaluarea, investigaţia, observarea sistematică a activităţii şi comportamentului elevului)
VII. Profesorul de religie - model şi formator de caractere în şcoala contemporană
1. Consilierea şi îndrumarea duhovnicească în cadrul educaţiei religioase
F. Bibliografie pentru Didactica religiei
1. Albulescu, Ion, Didactica disciplinelor socio-umane, Editura Napoca Star, Cluj-Napoca, 1999.
2. Bocoş, Muşata, Dana Jucan, Fundamentele pedagogiei. Teoria şi metodologia curricumului. Repere şi instrumente didactice pentru formarea profesorilor, Editura Polirom, Iaşi, 2008.
3. Ciolan, Lucian, Învăţarea integrată - fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Editura Polirom, Iaşi, 2008.
4. Creţu, Carmen, Curriculum individualizat şi personalizat, Editura Polirom, Iaşi, 1998.
5. Cristea, Sorin, Dicţionar de termeni pedagogici, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998.
6. Cucoş, Constantin, Educaţia religioasă. Repere teoretice şi metodice, Editura Polirom, Iaşi, 1999.
7. Cucoş, Constantin, Pedagogie generală, Editura Polirom, Iaşi, 2000.
8. Cucoş, Constantin, Psihopedagogie, Editura Polirom, Iaşi, 2005.
9. Nicolescu, Basarab, Transdisciplinaritatea. Manifest, Editura Polirom, Iaşi, 1999.
10. Petrescu, Paloma, Viorica Pop, Transdisciplinaritatea - o nouă abordare a situaţiilor de învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2007.
11. Stoica, Adrian, Evaluarea curentă şi examenele, Editura ProGnosis, Bucureşti, 2001.
12. Panoschi, Mihaela; Liţoiu, Nicoleta; Pr. Iordăchescu Nicolae, Ghid de evaluare, Religie, Aramis, Bucureşti, 2001.
13. ***, Ghid metodologic pentru aplicarea programelor şcolare din Aria curriculară Om şi societate. Învăţământ liceal, MEC - CNC, Editura Aramis Print, Bucureşti, 2002.
14. Timiş, Vasile, Evaluarea, factor de reglare şi optimizare a educaţiei religioase, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca, 2003.
15. Timiş, Vasile, Religia în şcoală. Valenţe eclesiale, educaţionale şi sociale, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004.
NOTĂ:
Bibliografia pentru Didactica disciplinei de specialitate include planurile-cadru şi programele şcolare pentru disciplina Religie creştină după Evanghelie şi Discipline teologice de specialitate valabile în anul şcolar în care se susţine examenul.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: