Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitãţii educaţiei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 87/2006 , ţinând cont de dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP), cu modificãrile ulterioare, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul educaţiei şi cercetãrii emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobã Metodologia privind criteriile de selecţie şi de formare a experţilor înscrişi în Registrul Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar al experţilor în evaluare şi acreditare, cuprins în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Se aprobã Programul de formare pentru experţii în evaluare şi acreditare ai Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar, cuprins în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 3 Agenţia Românã de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 4 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei şi cercetãrii, Mihail Hãrdãu Bucureşti, 11 octombrie 2006. Nr. 5.338. ANEXA 1 METODOLOGIE privind criteriile de selecţie şi de formare a experţilor înscrişi în Registrul Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar al experţilor în evaluare şi acreditare Prezenta metodologie este elaboratã în baza prevederilor <>art. 24 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitãţii educaţiei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 87/2006 , precum şi ale dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.258/2005 , cu modificãrile ulterioare. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Agenţia Românã de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP) are dreptul sã foloseascã colaboratori externi, din ţarã sau din strãinãtate, experţi în domeniul de activitate al ARACIP, înscrişi în registrul propriu al experţilor de evaluare şi acreditare, angajaţi pe bazã de contract, remuneraţi conform legii. ART. 2 Poate fi desemnat în calitate de colaborator extern, expert în evaluare şi acreditare, orice cadru didactic care îndeplineşte criteriile stabilite prin prezenta metodologie, precum şi condiţiile prevãzute de art. 15 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.258/2005 , cu modificãrile ulterioare. ART. 3 Experţii în evaluare şi acreditare îndeplinesc atribuţiile prevãzute de art. 15 alin. (1) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.258/2005 , cu modificãrile ulterioare. ART. 4 Calitatea de expert în evaluare şi acreditare se dobândeşte prin înscrierea în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, în urma participãrii şi promovãrii etapelor selecţiei organizate de cãtre ARACIP. CAP. II Criterii de selecţie a experţilor în evaluare şi acreditare ART. 5 (1) Poate participa la selecţia pentru dobândirea calitãţii de expert în evaluare şi acreditare orice persoanã interesatã care îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele criterii: a) este cadru didactic; b) are experienţã şi expertizã în evaluarea instituţionalã, de programe sau proiecte; c) dovedeşte competenţã profesionalã; d) a participat, în ultimii 3 ani, la programe de formare profesionalã continuã în domeniul educaţional (minimum 40 de ore); e) are disponibilitate de deplasare pe distanţe mari, în afara judeţului de reşedinţã. (2) Constituie un avantaj experienţa managerialã în învãţãmântul preuniversitar. ART. 6 Înscrierea la selecţia pentru calitatea de expert în evaluare şi acreditare se poate face prin urmãtoarele modalitãţi: a) solicitare în nume propriu; b) propunere din partea unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar şi a inspectoratelor şcolare; c) propunere din partea altor instituţii, organizaţii şi organisme cu atribuţii în domeniul educaţional. CAP. III Procedurile de selecţie a experţilor în evaluare şi acreditare ART. 7 Procedurile de selecţie a experţilor în evaluare şi acreditare, în vederea înscrierii acestora în Registrul ARACIP, sunt organizate şi desfãşurate de cãtre ARACIP. ART. 8 În vederea înscrierii la selecţie, persoanele interesate vor depune, la sediul ARACIP, un dosar care va conţine urmãtoarele documente: a) curriculum vitae; b) scrisoare de motivaţie; c) portofoliu personal, care sã cuprindã dovezi referitoare la îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 5 (referinţe, lucrãri publicate, manuale, articole etc.). ART. 9 (1) Procedurile pentru selecţia experţilor în evaluare şi acreditare presupun derularea urmãtoarelor etape: a) analiza dosarelor personale depuse de persoanele interesate în participarea la selecţie; b) participarea la interviu; c) participarea la un program de formare profesionalã acreditat, organizat de ARACIP sau de altã organizaţie furnizoare; d) demonstrarea în practicã a competenţelor de evaluator pe baza instrumentelor naţionale de evaluare. (2) La programul de formare profesionalã organizat de ARACIP vor participa doar persoanele declarate admise ca urmare a promovãrii etapelor prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b). Programul de formare profesionalã include şi participarea la 3 vizite de evaluare la organizaţii furnizoare de educaţie, în vederea verificãrii aptitudinilor în domeniul evaluãrii externe. (3) Structura programului de formare profesionalã organizat de ARACIP este prevãzutã în anexa nr. 2 la ordin. ART. 10 Perioada de desfãşurare a procedurilor de selecţie a experţilor în evaluare şi acreditare, precum şi componenţa comisiei pentru selecţia experţilor în evaluare şi acreditare sunt stabilite prin decizie a preşedintelui ARACIP şi sunt fãcute publice de cãtre ARACIP, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ART. 11 Rezultatele selecţiei experţilor în evaluare şi acreditare vor fi fãcute publice de ARACIP, în termen de maximum 5 zile de la finalizarea procedurilor. ART. 12 În cazul în care este declaratã admisã în urma promovãrii procedurilor de selecţie, o persoanã care este angajatã în cadrul administraţiei centrale a Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, respectiv a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, acesteia i se acordã un termen de 30 de zile pentru soluţionarea situaţiei de incompatibilitate în care se aflã. În cazul în care situaţia de incompatibilitate nu este înlãturatã în termenul de 30 de zile, persoana în cauzã este declaratã respinsã. ART. 13 Persoanele declarate admise în urma parcurgerii procedurilor de selecţie sunt înscrise în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare. CAP. IV Formarea experţilor în evaluare şi acreditare ART. 14 Experţii în evaluare şi acreditare ai ARACIP au obligaţia de a participa, cel puţin o datã la 5 ani, la activitãţi şi programe de formare profesionalã în domeniul evaluãrii instituţionale şi al acreditãrii. ART. 15 (1) Activitãţile şi programele de formare profesionalã în domeniul evaluãrii instituţionale şi al acreditãrii, precum şi planificarea participãrii experţilor la aceste activitãţi şi programe de formare se stabilesc de Consiliul ARACIP. (2) Cheltuielile aferente activitãţilor şi programelor de formare profesionalã în domeniul evaluãrii instituţionale şi al acreditãrii derulate în altã localitate decât cea de domiciliu vor fi suportate de cãtre ARACIP, respectiv de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, dupã caz. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 16 (1) Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare se publicã pe site-ul ARACIP. (2) Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare se actualizeazã periodic, pe baza criteriilor şi a procedurilor de selecţie prevãzute de prezenta metodologie. ART. 17 Fiecare expert în evaluare şi acreditare are obligaţia sã semneze, înainte de desfãşurarea vizitei de evaluare la o organizaţie furnizoare de educaţie, o declaraţie pe propria rãspundere cã nu se aflã în niciuna dintre urmãtoarele situaţii de incompatibilitate: a) nu are soţul sau soţia ori alte rude pânã la gradul al III-lea inclusiv, dupã caz, angajate în cadrul organizaţiei furnizoare de educaţie supuse procesului de evaluare; b) nu se aflã în raport de rudenie pânã la gradul al III-lea inclusiv cu conducerea organizaţiei furnizoare de educaţie supuse procesului de evaluare; c) nu are calitatea de angajat al organizaţiei furnizoare de educaţie supuse evaluãrii; d) nu se aflã într-un raport patrimonial cu organizaţia furnizoare de educaţie supuse procesului de evaluare; e) nu a participat la conceperea sau la realizarea raportului de evaluare internã al organizaţiei furnizoare de educaţie supuse evaluãrii. ART. 18 (1) Experţii în evaluare şi acreditare au obligaţia ca, la momentul înscrierii în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, sã încheie un contract de exclusivitate cu ARACIP. (2) Încãlcarea dispoziţiilor contractuale atrage rãspunderea disciplinarã a celui în cauzã şi excluderea din Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, fãrã drept de reînscriere. ART. 19 Experţii în evaluare şi acreditare înscrişi în Registrul ARACIP sunt supuşi unei evaluãri anuale a rezultatelor obţinute în activitatea de evaluare instituţionalã, desfãşuratã în cursului anului respectiv. În cazul în care se constatã refuzul de a participa la minimum 3 vizite de evaluare şi/sau obţinerea calificativului "slab" ca urmare a evaluãrii activitãţii desfãşurate, persoana respectivã va fi exclusã din Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, fãrã drept de reînscriere. ART. 20 (1) În cazul în care se constatã existenţa unei situaţii de incompatibilitate prevãzute de art. 17 şi nedeclaratã cu ocazia evaluãrii unei organizaţii furnizoare de educaţie, persoana respectivã va fi exclusã din Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, fãrã drept de reînscriere. (2) În situaţia în care se constatã nerespectarea sau neglijarea, de cãtre experţii în evaluare şi acreditare, a regulilor de conduitã prevãzute de Codul de eticã profesionalã a experţilor în evaluare şi acreditare ai ARACIP, aceştia vor fi excluşi din Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, fãrã drept de reînscriere. ANEXA 2 PROGRAMUL DE FORMARE pentru experţii în evaluare şi acreditare ai Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar 1. Prezentare generalã În conformitate cu prevederile <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitãţii educaţiei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 87/2006 , şi ale art. 9 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.258/2005 , cu modificãrile ulterioare, Agenţia Românã de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP) dispune de un aparat propriu format din experţi şi personal administrativ şi foloseşte, pentru îndeplinirea atribuţiilor sale legale, experţi în evaluare şi acreditare în calitate de colaboratori externi, din ţarã şi din strãinãtate, angajaţi pe bazã de contract. Experţii au obligaţia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, sã participe la activitãţi şi programe de formare profesionalã în domeniul evaluãrii instituţionale şi al acreditãrii. În vederea realizãrii unitare a activitãţilor de evaluare instituţionalã pentru autorizarea, acreditarea şi evaluarea externã a calitãţii educaţiei în instituţiile de învãţãmânt preuniversitar, ARACIP a elaborat prezentul program de formare. Programul propus se încadreazã în categoria a treia de programe de formare continuã, prevãzutã de art. 11 din Metodologia de acreditare a programelor de formare continuã a personalului din învãţãmântul preuniversitar, aprobatã prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 4.611/2005 . Programul va fi supus de cãtre ARACIP procedurilor de acreditare, în conformitate cu prevederile legii. Programul se adreseazã atât experţilor din aparatul propriu, angajaţi prin concurs, conform legii, precum şi colaboratorilor externi care au trecut de primele douã etape ale procedurilor de selecţie (analiza dosarelor personale şi interviu), urmând ca înscrierea lor în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare sã se realizeze numai dupã parcurgerea şi finalizarea acestui program de formare, care va cuprinde şi realizarea practicã a 3 vizite de evaluare externã. 2. Standardele utilizate Având în vedere cã, în conformitate cu art. 14 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.258/2005 , cu modificãrile ulterioare, doar cadrele didactice pot îndeplini calitatea de colaborator extern, expert în evaluare şi acreditare, pregãtirea va avea la bazã competenţe prevãzute în Standardele de formare continuã pentru funcţiile didactice din învãţãmântul preuniversitar, elaborate de Centrul Naţional de Formare a Personalului din Învãţãmântul Preuniversitar (CNFP). Totodatã, având în vedere şi faptul cã evaluarea instituţionalã presupune o cunoaştere aprofundatã a funcţionãrii unitãţii şcolare şi a integrãrii acesteia în cadrul sistemului de învãţãmânt preuniversitar, programul de formare se va referi şi la competenţele prevãzute în Standardele de formare continuã pentru funcţiile de conducere, de îndrumare şi control din învãţãmântul preuniversitar (elaborate de CNFP). Toate aceste competenţe vor fi abordate parţial, avându-se în vedere activitãţile şi modalitãţile de realizare specifice misiunii şi funcţiilor ARACIP. La aceste competenţe generale sunt adãugate competenţele specifice în domeniul auditului şi evaluãrii instituţionale, prevãzute în actele normative şi în modelele naţionale şi internaţionale de evaluare a instituţiilor şi persoanelor (inclusiv standardele ISO şi standardele EFQM). 3. Durata şi structura programului de formare Durata totalã = 89 de ore pentru fiecare participant, din care: - 60 de ore de pregãtire centralizatã - teoreticã şi practicã - în condiţii de simulare; - 24 de ore de practicã în condiţii reale; - 5 ore de evaluare: prezentarea dosarelor de evaluare şi interviul. Pregãtirea teoreticã şi practicã în condiţii de simulare se va realiza în 4 stagii compacte (16 ore de formare dispuse pe parcursul a 3 zile calendaristice), cu excepţia ultimului modul în care se vor efectua 12 ore de pregãtire. Pregãtirea practicã în condiţii reale constã în 3 evaluãri de instituţii de învãţãmânt preuniversitar, realizate de cãtre fiecare participant, sub coordonarea unui expert din aparatul propriu al ARACIP sau a unui expert deja înscris în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare, conform planificãrii ARACIP. Evaluarea va consta în interviu şi prezentarea, în faţa comisiei de examinare, a celor 3 rapoarte de evaluare externã. 4. Repartizarea orelor pe module
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Pregãtirea Pregãtirea
crt. Module teoreticã practicã Total
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Evaluarea de proces*1) 2 6 8
2. Evaluarea proiectului de dezvoltare institu-
ţionalã şi a documentelor manageriale*2) 2 6 8
3. Evaluarea resurselor umane, fizice şi finan-
ciare ale unitãţii şcolare*3) 2 8 10
4. Auditul instituţional - abordarea ISO 4 6 10
5. Evaluarea instituţionalã - modelul european al
excelenţei (EFQM) 4 6 10
6. Evaluarea de sistem 4 6 10
7. Managementul de sine (self-management) - 4 4
Total ore de pregãtire teoreticã şi practicã în
condiţii de simulare 42 60
8. Practicã în condiţii reale - 24 24
9. Evaluare 5
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL GENERAL: 18 66 89
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
------- *1) Conform Standardelor de formare continuã pentru funcţiile didactice din învãţãmântul preuniversitar (2005). Bucureşti: CNFP - Competenţe metodologice, de evaluare, psihosociale, de comunicare şi relaţionare. *2) Conform Standardelor de formare continuã pentru funcţiile de conducere, de îndrumare şi control din învãţãmântul preuniversitar (2002). Bucureşti: CNFP - Competenţe de conducere şi coordonare. *3) Idem - Competenţe de gestionare a resurselor şi de evaluare. 5. Structura programului de pregãtire Modulul 1: Evaluarea de proces
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective. La sfarsitul Temele Nr. Metodolo- Resur- Criteriile de
formarii, participantul de ore gia sele evaluare
va fi capabil:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
■ Sã evalueze activitãţile ■ Evaluarea 2 ■ Prezen- ■ Docu- ■ Cunoasterea
de învãţare în ceea documentelor tarea mente principalelor
ce priveşte adecvarea de proiectare ■ Exerci- norma- documente nor-
la documentele normative a activitati- tiul tive mative si re-
şi reglatoare (curriculum lor de inva- ■ Dezba- si re- glatoare re-
naţional - trunchi tare terea glatoare feritoare la
comun, curriculum ■ Observarea 2 ■ Studiul ■ Folii/ proiectarea,
diferenţiat, CDŞ/CDL) activita- de caz Prezen- realizarea si
şi la caracteristicile tilor curri- ■ Jocul tari evaluarea
grupului de elevi culare si de rol PP activitatii
■ Sã evalueze activi- extracurri- ■ Exerci- ■ Fise de didactice
tãţile de învãţare în culare tiul lucru ■ Evaluarea co-
ceea ce priveşte ■ Comunicarea 2 ■ Inregis- recta a rezul-
adecvarea la interperso- trari vi- tatelor inva-
grupul-ţintã concret nala in si- deo tarii din per-
de elevi, în funcţie tuatii de spectiva adec-
de nivelul, forma evaluare varii la si-
şi tipul de ■ Elaborarea 2 tuatia de in-
învãţãmânt si aplicarea vatare con-
■ Sã evalueze activi- instrumente- creta si la
tãţile de învãţare lor de eva- documentele
în ceea ce priveşte luare de programa-
adecvarea conţinuturilor, re utilizate
metodologiei şi auxi- ■ Estimarea u-
liarelor curriculare tilitatii
la obiectivele activitatilor
stabilite de invatare
■ Sã evalueze adecvarea pentru dez-
instrumentelor de voltarea ul-
evaluare la terioara a
caracteristicile elevi- elevilor
lor şi ale activitãţilor ■ Capacitatea
de învãţare de ascultare
■ Sã identifice modalitã- activa
ţile de optimizare a ■ Realizarea
activitãţii în urma unui inter-
evaluãrii viu de eva-
■ Sã comunice eficient luare cu ca-
cu cadrele didactice drele didac-
din instituţia tice
şcolarã evaluatã ■ Elaborarea
■ Sã elaboreze şi sã instrumente-
aplice instrumente lor de evalu-
de analizã a are pentru e-
satisfacţiei benefi- levi si pa-
ciarilor (elevi, rinti(chestio-
pãrinţi etc.) faţã de nare, ghiduri
oferta de interviu
educaţionalã a şcolii individual/
■ Sã analizeze proiectele de grup)
educaţionale ale cadrelor
didactice (altele decât
cele didactice) în raport
cu obiectivele stabilite
şi cu
grupurile-ţintã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modulul 2: Evaluarea proiectului de dezvoltare instituţionalã şi a documentelor manageriale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective. La sfarsitul Temele Nr. Metodolo- Resur- Criteriile de
formarii, participantul de ore gia sele evaluare
va fi capabil:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
■ Sã analizeze proiectul ■ Management 2 ■ Prezentarea ■ Cazuri ■ Estimarea co-
de dezvoltare institu- de proiect: ■ Dezbaterea (PDI) recta a nece-
ţionalã (nece-sitate proiectul ■ Studiul de pentru sitatii si
şi fezabilitate) de dezvol- caz studiile fezabilitatii
■ Sã analizeze planurile tare insti- ■ Proiectul de caz PDI
opera-ţionale tutionala ■ Folii/ ■ Evaluarea co-
din perspectiva (PDI) Prezen- erentei in-
adecvãrii la proiectul ■ Elemente de 2 tari PP terne a PDI
de dezvoltare institu- design or- ■ Fise de si intre PDI
ţionalã ganizatio- lucru si planurile
■ Sã evalueze structura nal operationale
organi-zaţionalã ■ Autoevaluarea 4 ■ Analiza si
şi de comunicare a institutionala conceperea
unitãţii şcolare unei orga-
nigrame pen-
tru o insti-
tutie sco-
lara
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modulul 3: Evaluarea resurselor umane, fizice şi financiare ale unitãţii şcolare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective. La sfarsitul Temele Nr. Metodolo- Resur- Criteriile de
formarii, participantul de ore gia sele evaluare
va fi capabil:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
■ Sã evalueze ■ Elemente 4 ■ Prezen- ■ Cazuri ■ Analiza corelarii
adecvarea de mana- tarea (bugete, resurselor educa-
resurselor gement ■ Dezba- state de tionale (umane,
umane şi materiale finaciar terea functiuni) financiare, materiale
la nivelul şi ■ Elemente 4 ■ Studiul pentru - inclusiv materiale-
tipul de unitate de MRU de caz studiile le didactice/ auxili-
şcolarã ■ Manage- 2 de caz arele curriculare)
■ Sã analizeze bugetul ment de ■ Folii/ la nivelul si tipul
unitãţii curricu- Prezen- de institutie sco-
şcolare din perspec- lum: uti- tari lara
tiva adecvãrii la lizarea PP ■ Analiza corelarii
nivelul şi tipul de auxilia- ■ Fise de resurselor educa-
unitate şcolarã relor lucru tionale (umane, fi-
■ Sã evalueze adecvarea curricu- nanciare, materiale
resurselor umane şi lare - inclusiv mate-
materiale la proiectul rialele didactice/
de dezvoltare auxiliare curricu-
instituţionalã lare) la documen-
tele programatice
ale scolii (PDI si
planuri operatio-
nale) si referi-
toare la activita-
tile de invatare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modulul 4: Auditul instituţional - abordarea ISO
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective. La sfarsitul Temele Nr. Metodolo- Resur- Criteriile de
formarii, participantul de ore gia sele evaluare
va fi capabil:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
■ Sã aplice Standardul ■ Cerinte 2 ■ Prezentarea ■ Standar- ■ Cunoasterea
ISO 9001/2001 pentru ■ Dezbaterea dul ISO standardelor
■ Sã cunoascã cerinţele auditori, ■ Studiul de 19011/2003 ISO 19011/2003,
ISO 19011/2003 cunostin- caz ■ Standardul ISO 9001/2001,
■ Sã auditeze sistemele te, de- ISO ISO 10015/2000
de management al prinderi, 9001/2001 ■ Elaborarea unui
calitãţii experienta ■ Standardul plan de audit
■ Sã aplice un program ■ Vocabular 1 ISO ■ Evaluarea abili-
de audit specific 10015/2000 tatilor de au-
■ Sã se integreze într-o ■ Chestionar 3 ■ Plan de ditor
echipã de audit de audit audit
■ Plan de 3
audit
■ Evaluarea 1
auditorilor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modulul 5: Evaluarea instituţionalã - modelul european al excelenţei (EFQM)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective. La sfarsitul Temele Nr. Metodolo- Resur- Criteriile de
formarii, participantul de ore gia sele evaluare
va fi capabil:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
■ Sã cunoascã ■ Modelul de 2 ■ Prezenta- ■ Modelul ■ Descrierea modelului
structura mode- excelenta rea EFQM de excelenta
lului de exce- al EFQM ■ Studiul ■ Fisa de ■ Utilizarea instrumente-
lenţã al EFQM ■ Structura 2 de caz evaluare lor de evaluare
■ Sã aplice o unui pro- ■ Dezba- a facto- ■ Capabilitatea de a
procedurã de gram de terea rilor lucra in echipa
evaluare a evaluare ■ Anali- determi- ■ Aplicarea metodologiei
sistemului de ■ Realiza- 2 za de nanti RADAR
management al rea rapor- documen- ■ Fisa de
unei organizaţii tului de te evaluare
■ Sã fie integrat evaluare ■ Exerci- a rezul-
într-o echipã de ■ Elaborarea 2 tiul de tatelor
evaluare a unei unui raport grup ■ Studii
organizaţii de feedback de caz
■ structura 2
unei matrice
RADAR
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modulul 6: Evaluarea de sistem
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective. La sfarsitul Temele Nr. Metodolo- Resur- Criteriile de
formarii, participantul de ore gia sele evaluare
va fi capabil:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
■ Sã descrie sistemul ■ Sistemul 2 ■ Prezen- ■ Legislatia ■ Descrierea co-
românesc de învãţãmânt national tarea in domeniu recta a sis-
■ Sã descrie sistemul de inva- ■ Dezba- invataman- temului roma-
românesc de management tamant terea tului nesc de invata-
şi de asigurare a ■ Sistemul 6 ■ Studiul ■ Acte norma- mant
calitãţii educaţiei romanesc de caz tive si do- ■ Interpretarea
■ Sã descrie principalele de manage- ■ Analiza cumente si utilizarea
iniţiative europene ment si de documen- programa- corecta a acte-
privind asigurarea asigurare telor tice ale lor normative
calitãţii educaţiei a calitatii ARACIP si a instru-
■ Initiative 2 ■ Documente mentelor de e-
europene in europene valuare ela-
asigurarea privind borate de
calitatii asigurarea ARACIP
calitatii ■ Cunoasterea
educatio- principalelor
nale initiative
■ Cazuri europene in
pentru domeniul a-
studiile sigurarii
de caz calitatii
educatiei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modulul 7: Managementul de sine (self-management)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective. La sfarsitul Temele Nr. Metodolo- Resur- Criteriile de
formarii, participantul de gia sele evaluare
va fi capabil: ore
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
■ Sã gestioneze eficient ■ Managemen- 2 ■ Exercitiul ■ Suportul ■ Folosirea eficienta
timpul în cadrul tul timpu- ■ Studiul de de curs a timpului in ca-
activitãţilor de lui caz drul procedurilor
evaluare ■ Managemen- 2 de evaluare
■ Sã gestioneze eficient tul infor- ■ Discernerea, in ca-
informaţia şi matiei si drul activitatilor
prioritãţile al priori- de evaluare, a
tatilor activitatilor si a
problemelor prio-
ritare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.