Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 361 alin. (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor mãsuri tranzitorii în sistemul naţional de învãţãmânt şi ale Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobã Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale a absolvenţilor ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregãtire practicã prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã management, resurse umane şi reţea şcolarã, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, Direcţia generalã economic, finanţe, resurse umane, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, unitãţile de învãţãmânt preuniversitar vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 3 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, Daniel Petru Funeriu Bucureşti, 29 august 2011. Nr. 5.222. ANEXĂ METODOLOGIA de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale a absolvenţilor ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregãtire practicã CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale a absolvenţilor ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregãtire practicã. (2) Calificãrile, pentru care se organizeazã examenul de certificare a calificãrii profesionale conform prezentei metodologii, sunt cele prevãzute de Hotãrârea Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificãrilor profesionale pentru care se asigurã pregãtirea prin învãţãmântul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi Ordinul ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului nr. 3.646/2011 privind aprobarea programelor şcolare pentru stagiile de pregãtire practicã în vederea dobândirii unei calificãri profesionale de nivel 2, cuprinse în anexa nr. 1. ART. 2 La examenul de certificare a calificãrii profesionale prevãzute la art. 1 au dreptul sã se înscrie absolvenţii ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregãtire practicã organizate conform prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului nr. 5.730/2010 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfãşurare a stagiilor de pregãtire practicã pentru dobândirea calificãrii profesionale de nivel 2 şi au promovat toate modulele corespunzãtoare calificãrii profesionale prevãzute de Ordinul ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului nr. 3.646/2011 privind aprobarea programelor şcolare pentru stagiile de pregãtire practicã în vederea dobândirii unei calificãri profesionale de nivel 2. ART. 3 (1) Candidaţii proveniţi din unitãţile de învãţãmânt de stat sau particulare acreditate ori autorizate susţin examenul de certificare a calificãrii profesionale fãrã taxã de cel mult douã ori în oricare din sesiunile de examen. Prezentãrile ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe. (2) Taxa de examen menţionatã la alin. (1) se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti în parte. La stabilirea taxei se vor lua în calcul toate cheltuielile per candidat. ART. 4 (1) Perioada de desfãşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale se aprobã, în fiecare an şcolar, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului. (2) Pentru fiecare judeţ şi municipiul Bucureşti graficul acţiunilor de organizare şi desfãşurare a examenului se stabileşte, în fiecare an şcolar, prin decizie a inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. ART. 5 (1) Absolvenţii ciclului inferior al liceului primesc certificat de absolvire a ciclului inferior al liceului şi foaia matricolã, la cerere, iar absolvenţii stagiilor de pregãtire practicã primesc foaia matricolã, la cerere, parte a portofoliului educaţional, care atestã finalizarea stagiilor de pregãtire practicã pentru dobândirea calificãrii profesionale de nivel 2 şi care conferã dreptul de susţinere a examenului de certificare a calificãrii profesionale. (2) Candidaţilor care au absolvit stagiile de pregãtire practicã şi au promovat examenul de certificare a calificãrii profesionale li se elibereazã şi certificatul de calificare profesionalã. CAP. II Coordonarea metodologicã a examenului ART. 6 (1) Coordonarea metodologicã a examenului de certificare a calificãrii profesionale pentru absolvenţii ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregãtire practicã este realizatã, la nivel naţional, de Comisia Naţionalã de Evaluare şi Certificare - CNEC, care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţioneazã în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului. (2) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie pentru fiecare sesiune de examen comisii judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare - CJEC/CMBEC. (3) CJEC/CMBEC autorizeazã, în fiecare sesiune de examen, unitãţile de învãţãmânt care organizeazã examenul de certificare a calificãrii profesionale, denumite centre de examen. (4) În fiecare centru de examen, CJEC/CMBEC numeşte o comisie de examinare. ART. 7 (1) CNEC are urmãtoarea componenţã: a) preşedinte: secretarul de stat pentru învãţãmântul preuniversitar; b) vicepreşedinţi: directorul general al Direcţiei generale educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, directorul general al Direcţiei generale învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic; c) secretar: un inspector de specialitate din cadrul Direcţiei generale educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii; d) 7-9 membri: directori, şefi de serviciu, consilieri, inspectori de specialitate din cadrul Direcţiei generale educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, parteneri sociali din Comisia de dialog social a Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, inspectori de specialitate din cadrul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, profesori din învãţãmântul preuniversitar profesional şi tehnic. (2) Componenţa nominalã a CNEC se aprobã anual, pânã la data de 15 decembrie, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului. ART. 8 CNEC are urmãtoarele atribuţii: a) centralizeazã datele cu privire la componenţa nominalã a CJEC/CMBEC; b) instruieşte preşedinţii CJEC/CMBEC; c) centralizeazã datele privind planificarea activitãţilor de organizare şi de desfãşurare a examenelor de certificare a calificãrilor profesionale decise la nivelul fiecãrui judeţ şi a municipiului Bucureşti; d) centralizeazã datele privind numãrul de absolvenţi înscrişi la examen, pe centre de examen şi unitãţile de învãţãmânt arondate, domenii şi calificãri profesionale; e) controleazã şi îndrumã acţiunile privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale; f) controleazã modul în care îşi desfãşoarã activitatea CJEC/CMBEC şi comisiile din centrele de examen; g) analizeazã modul de desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale, precum şi rezultatele obţinute de candidaţi, pe baza rapoartelor întocmite de CJEC/CMBEC, precum şi a rapoartelor întocmite de reprezentanţii CNEC; h) întocmeşte şi prezintã ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului raportul naţional privind examenele de certificare a calificãrii profesionale pentru care se asigurã pregãtirea în învãţãmântul preuniversitar; i) propune ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului eventuale modificãri în organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare; j) dispune luarea mãsurilor adecvate în situaţii excepţionale nereglementate de prezenta metodologie. ART. 9 (1) CNEC poate desemna, pe o perioadã stabilitã de cãtre aceasta, reprezentanţi pe lângã CJEC/CMBEC. (2) Reprezentantul CNEC pe lângã CJEC/CMBEC are urmãtoarele atribuţii: a) controleazã modul în care îşi desfãşoarã activitatea CJEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând respectarea prevederilor prezentei metodologii; b) consiliazã CJEC/CMBEC şi comisiile de examinare, în privinţa organizãrii şi desfãşurãrii examenului de certificare a calificãrii profesionale; c) informeazã CJEC sau CNEC, în cazul în care constatã disfuncţii în organizarea examenului de certificare, în vederea luãrii deciziilor care se impun pentru respectarea prevederilor legale şi identificarea persoanelor responsabile de situaţia constatatã; d) propune CJEC sau CNEC schimbãri în componenţa comisiilor de examinare, atunci când constatã abateri de la aplicarea prevederilor prezentei metodologii şi informeazã CNEC cu privire la acestea; e) raporteazã CNEC concluziile cu privire la modul de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale în judeţul în care a fost delegat. ART. 10 (1) CJEC/CMBEC au urmãtoarea componenţã: a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct; b) 2-5 vicepreşedinţi, respectiv un inspector şcolar de specialitate pentru discipline/module din aria curricularã "Tehnologii", preşedintele Comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesionalã, denumit în continuare CLDPSFP, sau un reprezentant al acestuia, care nu este cadru didactic, directorul Agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncã sau un reprezentant al acesteia, dupã caz, un inspector şcolar cu responsabilitãţi privind învãţãmântul particular şi unul pentru învãţãmântul în limba minoritãţilor naţionale, astfel încât cel puţin jumãtate din numãrul vicepreşedinţilor sã fie reprezentanţi ai partenerilor sociali; c) 1-2 secretari - cadre didactice de specialitate/informaticieni. (2) Componenţa nominalã a CJEC/CMBEC se aprobã, pânã la data de 15 decembrie a anului şcolar în curs, prin decizie a inspectoratului şcolar general şi este valabilã pentru toate sesiunile examenelor de certificare a calificãrii profesionale din anul şcolar curent. ART. 11 CJEC/CMBEC au urmãtoarele atribuţii: a) planificã, organizeazã, coordoneazã şi rãspund de desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti; b) transmit CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, componenţa nominalã a CJEC/CMBEC pânã la data de 10 ianuarie a anului şcolar în curs; c) elaboreazã şi propun spre aprobare inspectorului şcolar general graficul acţiunilor de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2; d) transmit unitãţilor de învãţãmânt interesate din judeţ/municipiul Bucureşti, precum şi CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, graficul aprobat de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2, cu cel puţin 3 luni înaintea începerii examenului; e) analizeazã cererile unitãţilor de învãţãmânt de a organiza examenul de certificare a calificãrii profesionale, numãrul estimat de candidaţi pe calificãri şi unitãţi de învãţãmânt, cheltuielile pentru organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale şi stabilesc organizarea centrelor de examen în acele unitãţi de învãţãmânt care respectã criteriile de selecţie specificate în anexa nr. 2; f) decid structura centrelor de examen, cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea examenului, stabilind unitãţile de învãţãmânt centre de examen, unitãţile de învãţãmânt arondate fiecãrui centru de examen, calificãrile pentru care fiecare centru de examen organizeazã examen de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2 şi locaţiile în care se vor desfãşura probele de examen; g) propun inspectorului şcolar general spre aprobare lista centrelor de examen; h) solicitã Autoritãţii judeţene de sãnãtate publicã prezenţa personalului medical necesar în fiecare centru de examen în timpul desfãşurãrii probelor de examen; i) se adreseazã, în scris, instituţiilor abilitate în vederea asigurãrii ordinii şi liniştii publice în zona centrelor de examen şi a CJEC/CMBEC în timpul desfãşurãrii examenului; j) verificã centrele de examen şi iau mãsuri pentru organizarea acestora pentru desfãşurarea probelor de examen în condiţiile prevãzute de standardul de pregãtire profesionalã al fiecãrei calificãri; k) verificã dotarea centrelor de examen şi a condiţiilor asigurate pentru activitãţile comisiei de examinare, de comunicare cu CJEC/CMBEC, de elaborare şi multiplicare de documente, de pãstrare în siguranţã a documentelor de examen etc.; l) transmit CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, lista unitãţilor de învãţãmânt din judeţ/municipiul Bucureşti desemnate centre de examen, unitãţile de învãţãmânt arondate fiecãrui centru de examen, calificãrile pentru care fiecare centru de examen organizeazã examen de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2 şi numãrul de candidaţi înscrişi pe calificãri profesionale, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului; m) avizeazã lista temelor de proiect pentru fiecare calificare profesionalã şi unitate de învãţãmânt; n) desemneazã câte un reprezentant al CJEC/CMBEC pentru fiecare centru de examen, numit monitor de calitate a examenului de certificare a calificãrii profesionale, pentru a asigura monitorizarea desfãşurãrii întregului examen, în centrul de examen în care a fost desemnat; o) stabilesc cuantumul taxei de examen; p) organizeazã cursuri de formare a evaluatorilor pentru examenele de certificare a calificãrii profesionale; r) analizeazã propunerile de membri pentru comisiile de examinare înaintate de consiliile de administraţie ale unitãţilor de învãţãmânt profesional şi tehnic; procedeazã la constituirea comisiilor de examinare şi înainteazã componenţa acestora inspectorului şcolar general, pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea primei probe a examenului de certificare a calificãrii profesionale; s) decid, în situaţii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum şi a monitorilor de calitate; eventualele schimbãri ale vicepreşedintelui, ale reprezentantului CLDPSFP, ale reprezentantului Agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncã şi ale monitorului de calitate se fac respectând prevederile art. 10; ş) realizeazã instruirea preşedinţilor comisiilor de examinare cu cel puţin 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului de certificare a calificãrii profesionale; t) comandã confecţionarea ştampilelor rotunde-tip pentru examenul de certificare a calificãrii profesionale, care au urmãtorul conţinut: "Examen de certificare a calificãrii profesionale **** - C.J.E.C." (**** se completeazã anul în care se susţine examenul de certificare a calificãrii profesionale); ţ) urmãreşte asigurarea calitãţii în activitatea unitãţilor de învãţãmânt profesional şi tehnic, cât şi în activitatea proprie, conform Cadrului Naţional pentru Asigurarea Calitãţii în Învãţãmântul Profesional şi Tehnic; u) controleazã modul de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare a calificãrii profesionale în centrele de examen din judeţ/municipiul Bucureşti; v) decid, în cazuri deosebite sau la sesizarea monitorului de calitate, luarea mãsurilor legale care se impun; w) sesizeazã CNEC în legãturã cu situaţiile excepţionale a cãror rezolvare impun decizii ale acesteia; x) decid, în funcţie de condiţiile de organizare/dotare/ administrare, schimbarea sau reorganizarea unui centru de examen, dacã acesta nu mai poate asigura condiţiile de calitate a desfãşurãrii probelor de examen, conform prevederilor standardului de pregãtire profesionalã pentru fiecare calificare, luând toate mãsurile necesare pentru redistribuirea candidaţilor la alte centre de examen, în funcţie de opţiunile exprimate şi calificãrile lor profesionale, în judeţul respectiv sau în judeţe alãturate; y) primesc, de la comisiile de examinare din centrele de examen şi de la monitorii de calitate, rapoarte detaliate privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale structurate conform anexei nr. 4; z) analizeazã organizarea şi desfãşurarea examenelor de certificare a calificãrilor profesionale, performanţele candidaţilor şi întocmesc un raport pe care îl prezintã pentru aprobare consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi îl transmit, dupã aprobare, Comisiei Naţionale de Evaluare şi Certificare, la Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii; aa) verificã, prin sondaj, corectitudinea desfãşurãrii examenului de certificare a calificãrii profesionale şi dispun, în cazuri întemeiate, anularea certificatelor de calificare profesionalã dobândite nemeritat sau prin fraudã şi declanşeazã procedurile de identificare, cercetare şi sancţionare a persoanelor vinovate, conform legii. ART. 12 (1) Comisiile de examinare din centrele de examen au urmãtoarea componenţã: a) preşedinte - directorul/directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt desemnatã centru de examen, cadru didactic de specialitate; în cazul în care niciunul dintre aceştia nu este cadru didactic de specialitate, va fi desemnat preşedinte şeful ariei curriculare "Tehnologii", cadru didactic de specialitate; b) vicepreşedinte - reprezentantul operatorului economic pentru una din calificãrile profesionale certificate sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al CLDPSFP sau un reprezentant al Agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncã, dupã caz; c) membrii evaluatori: îndrumãtorul de proiect şi 2 evaluatori externi pentru fiecare calificare, de regulã cadre didactice de specialitate din alte unitãţi de învãţãmânt decât cele ai cãror absolvenţi susţin examenul în centrul de examen sau specialişti ai angajatorilor; d) secretar - secretarul unitãţii de învãţãmânt în care se organizeazã centrul de examen sau un cadru didactic de specialitate din respectiva unitate de învãţãmânt. (2) În fiecare centru de examen, activitatea comisiei de examinare este observatã şi evaluatã de un monitor de calitate pentru examenul de certificare, nominalizat în decizia de constituire a comisiei de examinare din acel centru. ART. 13 (1) Evaluatorii externi sunt cadre didactice de specialitate sau specialişti ai angajatorilor care: a) au experienţã recentã în formarea profesionalã pentru calificarea/calificãrile pentru care se organizeazã examenul; b) respectã cerinţele standardelor de pregãtire profesionalã, caracteristicile generale şi specifice ale procesului de predare-învãţareevaluare ale domeniului şi ale calificãrilor pentru care se organizeazã examenul de certificare a calificãrii profesionale; c) au experienţã în evaluarea competenţelor profesionale; d) au experienţã în evaluarea probelor specifice examenului de certificare a calificãrii profesionale. (2) Monitorii de calitate sunt cadre didactice de specialitate sau specialişti ai angajatorilor care, de regulã: a) asigurã sau sunt implicaţi în formarea profesionalã pentru calificarea/calificãrile pentru care se organizeazã examen în centrul de examen la care au fost numiţi; b) respectã cerinţele standardelor de pregãtire profesionalã, caracteristicile generale şi specifice ale procesului de predare-învãţareevaluare ale domeniului şi ale calificãrilor pentru care se organizeazã examenul de certificare a calificãrii profesionale; c) au experienţã în evaluarea competenţelor profesionale; d) sunt abilitaţi şi au experienţã în monitorizarea asigurãrii calitãţii examenelor de certificare a calificãrii profesionale. (3) Monitorii de calitate certificaţi ca evaluatori externi pot fi numiţi dintre cadrele didactice care au beneficiat de pregãtire specificã în cadrul programul PHARE TVET de dezvoltare instituţionalã, care au experienţã doveditã în domeniul certificãrii calificãrii profesionale şi dintre reprezentanţii operatorilor economici implicaţi în dezvoltarea localã a învãţãmântului profesional şi tehnic care au încheiat parteneriate cu unitatea de învãţãmânt. Monitorul de calitate este o persoanã externã centrului de examen. ART. 14 (1) Numirea comisiilor de examinare din centrele de examene se face prin decizia inspectorului şcolar general, la propunerea CJEC/CMBEC. (2) Din comisiile de examinare pot face parte numai cadrele didactice care au solicitat în scris şi au fost propuse CJEC/CMBEC de consiliile de administraţie ale unitãţilor de învãţãmânt profesional şi tehnic şi care nu au rude, pânã la gradul al II-lea inclusiv, printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii în acest sens, declaraţii care se pãstreazã alãturi de celelalte documente de examen. (3) Specialiştii recomandaţi de operatorii economici pot face parte din comisiile de examinare dacã îndeplinesc criteriile cerute pentru exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezenta metodologie. (4) Comisiile de examinare din centrele de examen funcţioneazã în mod legal în prezenţa tuturor membrilor acestora. ART. 15 Atribuţiile comisiilor de examinare din centrele de examen sunt urmãtoarele: a) organizeazã şi rãspund de desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale în centrul de examen în care au fost numite; b) verificã respectarea condiţiilor de înscriere a candidaţilor la examenul de certificare a calificãrii profesionale nivel 2; c) completeazã cataloagele de examen cu datele personale ale candidaţilor, cu probele de examen, data susţinerii acestora şi rezultatele finale ale fiecãrui candidat; d) programeazã candidaţii pentru susţinerea probelor pe zile, ore şi pe locuri de desfãşurare a examinãrii; e) repartizeazã candidaţii în ordine alfabeticã pentru susţinerea probelor de examen, precizând locul de desfãşurare, şi afişeazã, în fiecare zi de examen, la avizierul unitãţii de învãţãmânt şi la locurile în care se desfãşoarã probele, listele cu candidaţii ce urmeazã sã susţinã probele; repartizarea candidaţilor se afişeazã cu 24 de ore înainte de susţinerea probelor, cu precizarea orei la care trebuie sã se prezinte candidaţii; f) sesizeazã CJEC/CMBEC situaţiile deosebite apãrute în timpul desfãşurãrii probelor de examen în vederea luãrii mãsurilor ce se impun; g) controleazã, îndrumã şi asigurã organizarea şi desfãşurarea corespunzãtoare a probelor de examen; h) controleazã şi îndrumã activitatea tuturor persoanelor din centrul de examen care au sarcini privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale; i) iau mãsuri pentru ca, în spaţiile în care îşi desfãşoarã activitatea comisia de examinare, sã nu pãtrundã persoane strãine neautorizate; j) examineazã şi noteazã performanţele candidaţilor la probele de examen; k) stabilesc şi afişeazã zilnic rezultatul examinãrii pentru fiecare candidat; l) transcriu în cataloage rezultatul evaluãrii probelor de examen; m) afişeazã rezultatele finale ale examenului de certificare a calificãrii profesionale pentru fiecare candidat declarat, dupã caz: "admis", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen"; n) întocmesc şi transmit CJEC/CMBEC, în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale în centrul de examen însoţite de statistica rezultatelor obţinute de candidaţi, conform modelului din anexa nr. 4; o) predau secretarului unitãţii de învãţãmânt, cu procesverbal, cataloagele, fişele de evaluare completate pentru fiecare candidat, autentificate de preşedintele comisiei, procesele-verbale şi celelalte documente întocmite pe durata organizãrii şi desfãşurãrii examenului de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2. CAP. III Înscrierea candidaţilor ART. 16 (1) În vederea înscrierii la examenul de certificare a calificãrii profesionale nivel 2, elevii care urmeazã stagiile de pregãtire practicã depun cerere de înscriere, înregistratã la secretariatul unitãţii de învãţãmânt cel mai târziu cu 4 luni înaintea finalizãrii stagiilor de pregãtire practicã organizate în anul şcolar în curs. (2) Pe baza cererilor înregistrate, secretarul/secretarul-şef al unitãţii de învãţãmânt întocmeşte lista provizorie cu elevii înscrişi pentru susţinerea examenului de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2, pe domenii şi calificãri profesionale. Situaţia numericã a solicitãrilor de certificare a calificãrii profesionale, pe domenii şi calificãri, este transmisã de directorul unitãţii de învãţãmânt CJEC/CMBEC cel mai târziu cu 4 luni înaintea finalizãrii stagiilor de pregãtire practicã. (3) Lista provizorie cu elevii înscrişi pentru susţinerea examenului de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2, certificatã prin semnãtura directorului şi ştampila instituţiei, se depune la secretariatul unitãţii de învãţãmânt desemnatã de CJEC/CMBEC drept centru de examen la care unitatea de învãţãmânt a fost arondatã. Pe baza tabelelor transmise de toate unitãţile de învãţãmânt arondate centrului de examen, secretarul/secretarul-şef întocmeşte lista provizorie cu elevii înscrişi pentru susţinerea examenului de certificare a calificãrii profesionale în centrul de examen pe domenii şi calificãri profesionale. (4) Candidaţii vor fi admişi sã susţinã examenul de certificare a calificãrii profesionale numai dacã dosarul de înscriere este complet. (5) Dosarul de înscriere, care trebuie sã fie completat cel mai târziu înaintea predãrii documentelor examenului comisiei de examinare, cuprinde: a) cerere de înscriere; b) certificat de naştere - în copie certificatã ca fiind conformã cu originalul; c) actul/documentul prin care candidatului i s-a schimbat numele înscris în certificatul de naştere (dacã este cazul) - în copie certificatã ca fiind conformã cu originalul; d) actul de identitate (pentru conformitate) - în copie certificatã ca fiind conformã cu originalul; e) foaia matricolã a candidatului, dovadã cã acesta a parcurs şi promovat curriculumul aprobat pentru calificarea profesionalã pentru care a solicitat certificarea - în original şi o copie a acesteia, certificatã ca fiind conformã cu originalul; f) declaraţie pe propria rãspundere a candidatului cã a luat la cunoştinţã şi cã va respecta normele de securitate a muncii şi sãnãtate în muncã care reglementeazã utilizarea corectã şi în siguranţã a echipamentelor, sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor, a substanţelor etc. pe durata desfãşurãrii probelor de examen, cã va respecta cerinţele particulare ale locului în care se vor desfãşura probele de examen, afişate sau prezentate de persoanele autorizate; g) chitanţa de platã a taxei de examen, eliberatã de unitatea de învãţãmânt la care candidatul va susţine probele de examen, dupã caz. ART. 17 (1) Înscrierea candidaţilor din unitãţile de învãţãmânt particular autorizate la examenul pentru certificarea calificãrii profesionale se face la centrul de examen la care acestea au fost arondate de cãtre CJEC/CMBEC, ca urmare a solicitãrii scrise însoţite de o copie certificatã prin semnãtura directorului şi ştampila unitãţii de învãţãmânt dupã documentul de autorizare a cursurilor pentru calificãrile profesionale pentru care absolvenţii solicitã înscrierea în examen. (2) Înscrierea absolvenţilor unitãţilor de învãţãmânt particular autorizate la examenul pentru certificarea calificãrii profesionale se face pe baza: a) tabelelor cu elevii absolvenţi, care cuprind urmãtoarele date: numele şi prenumele elevilor, clasa, calificarea profesionalã în care s-au pregãtit, semnãturile elevilor şi ale dirigintelui, certificate prin semnãtura directorului şi ştampila unitãţii de învãţãmânt; b) dosarelor de înscriere ale candidaţilor care cuprind documentele prevãzute la art. 16 alin. (5). ART. 18 (1) Candidaţii care provin din seriile anterioare anului în care se susţine examenul sau care au finalizat studiile în altã localitate decât cea în care au domiciliul actual solicitã în scris CJEC/CMBEC înscrierea la examen, anexând cererii o copie certificatã de unitatea emitentã de pe foaia matricolã. (2) Înscrierea se face la unitatea de învãţãmânt stabilitã de CJEC/CMBEC, în funcţie de calificarea profesionalã, pe baza dosarului de înscriere prevãzut la art. 16 alin. (5), la care se adaugã aprobarea CJEC/CMBEC de înscriere pentru susţinerea examenului. (3) Unitãţile de învãţãmânt la care candidaţii aflaţi în situaţiile descrise la alin. (1) vor susţine examenul vor acorda asistenţã şi îndrumare pentru pregãtirea examenului. ART. 19 (1) Directorii unitãţilor de învãţãmânt care organizeazã stagiile de pregãtire practicã transmit situaţia centralizatã a cererilor şi a dosarelor de înscriere depuse pe domenii şi calificãri profesionale inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC/CMBEC, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului de certificare. (2) Directorii unitãţilor de învãţãmânt care organizeazã stagiile de pregãtire practicã iau mãsuri pentru informarea candidaţilor şi a tuturor persoanelor interesate asupra prevederilor prezentei metodologii şi a graficului de desfãşurare a examenului. ART. 20 Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC/CMBEC întocmesc situaţia finalã centralizatã la nivel judeţean privind înscrierile la examenul de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2, care cuprinde: domeniile, calificãrile profesionale pentru care se organizeazã examen de certificare şi repartiţia candidaţilor pe centre de examen. CAP. IV Conţinutul examenelor ART. 21 Examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare de nivel 2 constã într-o probã practicã, respectiv realizarea unui proiect pe durata ultimelor 3 luni de pregãtire practicã, şi o probã oralã, respectiv prezentarea şi susţinerea proiectului. ART. 22 (1) Proba practicã constã în realizarea unui proiect care are ca scop evidenţierea activitãţii specifice, în funcţie de tema proiectului, a unor unitãţi de competenţe tehnice generale, unitãţi de competenţe tehnice specializate şi a unor competenţe-cheie relevante şi semnificative pentru demonstrarea, în situaţia de examen de certificare, a dobândirii calificãrii respective. Prin executarea de cãtre candidat a proiectului pe durata ultimelor 3 luni de pregãtire practicã, în timpul perioadei sale de formare, şi prin susţinerea oralã a proiectului în situaţia de examen sunt vizate competenţe specifice calificãrii, conform standardului de pregãtire profesionalã. (2) Proba oralã de prezentare şi susţinere a proiectului este parte componentã a examenului de certificare şi are ca scop demonstrarea, de cãtre candidat, în situaţia de examen a dobândirii unor competenţe-cheie, prevãzute în standardul de pregãtire profesionalã, care sunt în legãturã cu capacitatea dobânditã de comunicare, incluzând utilizarea corectã a termenilor de specialitate, argumentarea soluţiilor din punct de vedere tehnic, economic, ecologic etc., prezentarea din perspectivã antreprenorialã a posibilitãţilor de utilizare a unora dintre rezultatele proiectului, într-un mod integrat, a conţinutului proiectului. ART. 23 (1) Proiectul este elaborat individual. Pot fi realizate şi proiecte în echipã, dar, în acest caz, se vor stabili sarcini distincte, clar delimitate pentru fiecare candidat în parte, pe baza tematicii stabilite şi aprobate conform art. 22 al prezentei metodologii şi discutate cu îndrumãtorul de proiect, etapã cu etapã, conform planificãrii agreate de comun acord. Susţinerea proiectului se va face individual de cãtre fiecare candidat. (2) Lista temelor proiectelor pentru fiecare calificare se stabileşte la nivelul unitãţilor de învãţãmânt care şcolarizeazã şi au absolvenţi ai stagiilor de pregãtire practicã, pe baza propunerilor cadrelor didactice de specialitate. Lista temelor se definitiveazã şi se face publicã la nivelul unitãţii de învãţãmânt cel mai târziu cu 4 luni înaintea finalizãrii stagiilor de pregãtire practicã în anul şcolar în care se organizeazã examenul de certificare. Listele publicate vor menţiona domeniul calificãrii, calificarea profesionalã, numele şi prenumele îndrumãtorului şi al candidatului. (3) Pentru fiecare calificare profesionalã, lista temelor se încadreazã în totalitate prevederilor standardului de pregãtire profesionalã corespunzãtor. (4) Fiecare candidat realizeazã proiectul sub îndrumarea unui cadru didactic desemnat de unitatea de învãţãmânt. Poate fi îndrumãtor de proiect numai un cadru didactic de specialitate care are în norma de predare module din curriculumul pentru calificarea de nivel 2 pentru care se organizeazã examenul de certificare. Îndrumãtorii de proiect sunt, de regulã, cadre didactice de specialitate cu experienţã în evaluarea competenţelor profesionale care dau dovadã de obiectivitate, corectitudine, flexibilitate, respect, responsabilitate. Îndrumãtorul de proiect are urmãtoarele obligaţii: a) face cunoscute din timp temele pentru proiectele elevilor care se calificã prin stagii de pregãtire practicã, precum şi competenţele care se au în vedere prin execuţia şi susţinerea proiectului, conform standardului de pregãtire profesionalã pentru fiecare calificare; b) oferã consultanţã şi sprijin elevilor în alegerea temei pentru proiect; c) recomandã bibliografia minimalã, precum şi documentaţia necesarã executãrii proiectului şi le discutã în detaliu cu candidatul; d) definitiveazã, împreunã cu fiecare candidat pe care îl îndrumã, planul şi etapele de elaborare a proiectului atât pentru partea de realizare practicã, cât şi pentru partea de redactare şi prezentare a proiectului; e) oferã consultaţii, îndrumã şi monitorizeazã, pe tot parcursul realizãrii proiectului, activitatea elevilor îndrumaţi, progresul în realizarea proiectului, precum şi modul de proiectare şi redactare a prezentãrii acestuia; f) se asigurã cã fiecare candidat al cãrui proiect îl coordoneazã îşi elaboreazã singur proiectul, atât partea practicã, cât şi partea scrisã, respectiv tehnoredactatã; g) susţine cel puţin 5 întâlniri de monitorizare a proiectului cu fiecare candidat, conform planificãrii individuale, şi consemneazã observaţiile pe fişa individualã de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale; h) acordã şi asigurã primirea sprijinului necesar specific, de cãtre eventualii candidaţi cu cerinţe educaţionale speciale, conform necesitãţilor impuse de tipul de cerinţã, pe tot parcursul pregãtirii şi execuţiei proiectului; i) în vederea realizãrii proiectelor, cadrele didactice care îndrumã proiecte pot solicita conducerii unitãţii de învãţãmânt organizarea unui program de consultaţii şi de cãtre alte cadre didactice, specialişti, reprezentanţi ai partenerilor sociali etc., pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile necesare; j) completeazã, pentru fiecare candidat, fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii acestuia (pãrţile I-III, destinate monitorizãrii activitãţilor elevului), asumându-şi responsabilitatea pentru evaluarea şi pentru observaţiile consemnate. (5) Comisia metodicã de specialitate din fiecare unitate de învãţãmânt ţine la zi evidenţa îndrumãtorilor de proiect şi a temelor proiectelor realizate în anii anteriori pentru a asigura propunerea unor teme care sã permitã candidaţilor realizarea unor proiecte personale originale. ART. 24 (1) Proba oralã este complementarã probei practice şi vizeazã demonstrarea de cãtre candidat, în condiţii de examen extern, a unor competenţe-cheie, tehnice generale şi specializate prevãzute prin standardul de pregãtire profesionalã. (2) Proba oralã de prezentare şi susţinere a proiectului are durata de 10-15 minute şi se poate desfãşura în sãli special amenajate în acest scop, în laboratoare, în ateliere şi poate sã includã demonstraţii practice. (3) De regulã, dupã prezentarea proiectului, membrii evaluatori ai comisiei adreseazã o serie de întrebãri formulate în legãturã cu unele aspecte teoretice sau practice esenţiale ale proiectului şi ale calificãrii, cu experienţele practice prezentate de candidat sau referitoare la activitatea candidatului de realizare a probei practice din cadrul examenului. ART. 25 Rezultatul final al candidaţilor la examenul de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2 poate fi "admis", "respins", "neprezentat" sau "eliminat din examen". CAP. V Organizarea şi desfãşurarea examenului SECŢIUNEA 1 Organizarea desfãşurãrii probelor ART. 26 (1) Lista temelor proiectelor, pentru fiecare calificare profesionalã de nivel 2, este avizatã de CJEC/CMBEC şi este fãcutã publicã de unitãţile de învãţãmânt, conform art. 23 alin. (2). (2) Lista temelor proiectelor este finalizatã împreunã sau dupã consultarea reprezentanţilor operatorilor economici cu care unitatea de învãţãmânt are încheiatã convenţie privind pregãtirea practicã. Lista temelor proiectelor este avizatã de cãtre comisia metodicã de specialitate şi este aprobatã de cãtre consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt. Temele proiectelor trebuie sã se încadreze obligatoriu în curriculumul pentru calificarea respectivã şi sã se raporteze într-un mod direct şi transparent la standardul de pregãtire profesionalã corespunzãtor. Competenţele clar precizate vor fi specificate în fişa de evaluare. (3) Candidaţii consultã tematica afişatã şi opteazã pentru una dintre teme. Opţiunea candidatului se face în scris, la secretariatul unitãţii de învãţãmânt, pânã cel târziu la începutul perioadei de realizare a proiectului, respectiv ultimele 3 luni de pregãtire practicã. Validarea opţiunilor pentru temele de proiect necesitã acceptul îndrumãtorului proiectului şi cel al responsabilului ariei curriculare "Tehnologii", pentru fiecare candidat. (4) Aprobarea opţiunilor pentru temele proiectelor, precum şi a îndrumãtorilor acestora se face de cãtre consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt cel târziu pânã la începutul perioadei de realizare a proiectului, respectiv ultimele 3 luni de pregãtire practicã. (5) Comisia metodicã de specialitate din fiecare unitate de învãţãmânt cu absolvenţi ai stagiilor de pregãtire practicã, înscrişi la examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 2, are responsabilitatea de a prezenta îndrumãtorilor de proiect fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, fişã cuprinsã în anexa nr. 3. Primele 3 pãrţi ale fişei vor fi folosite de aceştia drept instrument de monitorizare a progresului activitãţilor de realizare a proiectului, pe tot parcursul derulãrii acestuia. La rândul lor, îndrumãtorii vor face cunoscutã fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale fiecãruia dintre candidaţii ale cãror proiecte le îndrumã. (6) Realizarea practicã a proiectului, cât şi elaborarea şi redactarea prezentãrii şi susţinerii constituie un demers integrator, complex, pe parcursul cãruia candidatul face dovada dobândirii competenţelor descrise prin standardul de pregãtire profesionalã în timpul stagiilor de pregãtire practicã conform cerinţelor modulelor de specialitate şi agregate într-un mod specific, în funcţie de tema proiectului şi de planul sãu de abordare. (7) Redactarea proiectului implicã tehnoredactarea conţinutului sub forma a 10-20 de pagini, la care se adaugã eventualele anexe, care sã respecte urmãtoarea structurã: a) pagina de titlu cu: datele de identificare ale unitãţii de învãţãmânt, ale candidatului, ale îndrumãtorului de proiect, anul de absolvire, domeniul calificãrii şi calificarea profesionalã, conform anexei nr. 1; b) cuprinsul; c) argumentul: 2-2,5 pagini care sintetizeazã aspectele teoretice şi pe cele practice pe care le abordeazã, în relaţie directã cu utilitatea pentru calificarea respectivã; d) conţinutul propriu-zis, structurat astfel încât sã punã în valoare scopul şi obiectivele proiectului, problemele practice soluţionate, perspectiva personalã a candidatului în abordarea temei, precum şi utilitatea practic-aplicativã a soluţiilor gãsite de cãtre candidat; e) bibliografia; f) anexele: desene, schiţe, fotografii ale produselor, rezultatele determinãrilor de laborator, descrierea experimentelor, fişele de observaţie, prezentarea şi analiza unor secvenţe din procesul tehnologic, rezultatele mãsurãtorilor, prelucrãri de date, statistici, elemente de proiectare, documentaţia tehnicã întocmitã etc. (8) În vederea asigurãrii desfãşurãrii activitãţilor de realizare a proiectelor şi a tehnoredactãrii de cãtre fiecare candidat a prezentãrii în scris a proiectului, conducerea unitãţii de învãţãmânt şi comisia metodicã de specialitate vor alcãtui, de comun acord cu îndrumãtorul de proiect, un grafic de acces în laboratoarele de informaticã sau laboratoarele/atelierele de specialitate din unitatea de învãţãmânt. (9) Prezentarea în scris a proiectului, însoţitã de fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completatã cu observaţii privind monitorizarea activitãţilor de realizare a proiectului (primele 3 pãrţi), se depun la secretariatul unitãţii de învãţãmânt cu o sãptãmânã înainte de finalizarea cursurilor claselor terminale care au urmat stagiile de pregãtire practicã şi primesc un numãr de înregistrare. Dupã susţinerea oralã, proiectul împreunã cu fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completatã (pãrţile I-IV), se arhiveazã de cãtre unitatea de învãţãmânt, pentru o perioadã de 3 ani. ART. 27 (1) Probele de examen se desfãşoarã în sãlile, laboratoarele, cabinetele, atelierele, fermele unitãţii de învãţãmânt desemnate centru de examen. Desfãşurarea probelor în alte locaţii se face cu aprobarea CJEC/CMBEC. (2) Probele de examen se pot desfãşura şi în laboratoarele, atelierele, secţiile de producţie ale unor operatori economici sau instituţii. În acest caz, unitatea de învãţãmânt desemnatã centru de examen încheie în prealabil un protocol în care se menţioneazã organizarea probelor de examen în respectivele locaţii, protocol a cãrui copie a fost transmisã CJEC/CMBEC împreunã cu solicitarea de a organiza examenul de certificare a calificãrii profesionale. (3) Locurile în care se susţin probele de examen sunt în prealabil adaptate acestor activitãţi prin: a) asigurarea dotãrii corespunzãtoare desfãşurãrii probelor conform cerinţelor specifice fiecãrei calificãri profesionale prevãzute de standardul de pregãtire profesionalã; b) eliminarea oricãror materiale care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea probelor; c) afişarea, la locul de desfãşurare a probelor, a listei nominale cu candidaţii care susţin proba în ziua respectivã şi a prevederilor care îi informeazã pe aceştia cã pãtrunderea cu materiale ajutãtoare la locul de desfãşurare a probei, frauda sau tentativa de fraudã, precum şi nerespectarea normelor de securitate şi sãnãtate în muncã atrag eliminarea din examen. (4) Candidaţii înscrişi sunt programaţi de comisia de examinare sã susţinã probele de examen în ordine alfabeticã, pe calificãri profesionale, indiferent de unitatea de învãţãmânt de provenienţã. În cazul în care candidaţii provin de la unitãţi de învãţãmânt din alte localitãţi, programarea unor probe ale examenului de certificare a calificãrii profesionale nivel 2 se poate face astfel încât toţi candidaţii din aceeaşi localitate sã susţinã probele în aceeaşi zi. ART. 28 (1) Conducerile tuturor unitãţilor de învãţãmânt cu elevi care solicitã certificarea calificãrii profesionale de nivel 2 au obligaţia sã asigure, prin finanţarea cheltuielilor estimate necesare, pregãtirea şi desfãşurarea optimã a probelor de examen. (2) Conducerile unitãţilor de învãţãmânt desemnate centre de examen asigurã desfãşurarea în bune condiţii a probelor de examen şi pun la dispoziţia comisiei de examinare spaţiile, dotãrile, consumabilele şi accesul la serviciile de comunicare strict necesare. SECŢIUNEA a 2-a Desfãşurarea probelor ART. 29 (1) Realizarea proiectului, probã practicã a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 2, se face individual de cãtre fiecare candidat, sub coordonarea îndrumãtorului de proiect, pe durata ultimelor 3 luni ale stagiilor de pregãtire practicã. (2) În timpul realizãrii proiectului, candidaţii au cel puţin 5 întâlniri planificate cu îndrumãtorul de proiect. Cu acest prilej, sunt apreciate dovezile privind dobândirea competenţelor precizate în partea I a fişei de evaluare, precum şi progresul în realizarea proiectului. Informaţiile sunt consemnate în fişã şi sunt solicitate candidatului noi dovezi asociate activitãţilor necesare finalizãrii proiectului şi pentru susţinerea consistentã a evaluãrii. (3) Pentru examinare, candidatul se prezintã cu partea scrisã a proiectului şi, dupã caz, cu obiectul/produsul proiectului executat. Comisia are la dispoziţie fişa de evaluare completatã cu datele privind monitorizarea progresului proiectului (I) şi aprecierile îndrumãtorului de proiect privind calitatea activitãţii candidatului (II) şi calitatea proiectului (III). ART. 30 (1) Pe baza listei cu temele de proiect, pusã la dispoziţie de cãtre secretariatul unitãţii de învãţãmânt desemnate sã organizeze examenul, comisia de examinare primeşte toate proiectele candidaţilor înscrişi pentru susţinerea examenului însoţite de fişa de evaluare completatã pentru fiecare candidat. Comisia verificã dacã, pentru fiecare candidat, sunt completate primele 3 pãrţi ale fişei de evaluare de cãtre îndrumãtorul de proiect. (2) a) Candidatul primeşte de la comisie proiectul şi, dacã este nevoie, hârtie ştampilatã pentru ciornã. Pentru prezentarea şi susţinerea proiectului se acordã fiecãrui candidat 15 minute. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei solicitã candidatului precizãri şi lãmuriri, de regulã dupã ce acesta a prezentat proiectul. Întrebãrile adresate, precum şi aprecierea rãspunsurilor date de candidat sunt consemnate în partea a IV-a a fişei de evaluare. Întrebãrile sprijinã evaluarea globalã a activitãţilor desfãşurate de candidat, a calitãţii proiectului şi a susţinerii sale orale. b) Dupã susţinerea proiectului se completeazã pentru candidatul respectiv partea a IV-a a fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale. Completarea se face de cãtre unul dintre membrii comisiei de examinare şi reflectã decizia majoritarã a comisiei. ART. 31 (1) Evaluarea candidatului se realizeazã prin aprecierea globalã a activitãţilor desfãşurate, a calitãţii proiectului şi a susţinerii sale orale. (2) Calificativul obţinut de candidat este "admis" în situaţia în care majoritatea membrilor evaluatori ai comisiei de examinare au apreciat şi au acordat acest calificativ şi este "respins" în caz contrar. (3) Pentru prezentarea şi susţinerea proiectului, în partea a IV-a a fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale aprecierea se face prin "da", respectiv "nu", consemnate în coloanele respective. Stabilirea rezultatului final, "admis" sau "respins", se consemneazã prin bifare în fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale. (4) Rezultatul examenului de certificare, consemnat în fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completatã pentru fiecare candidat, se afişeazã în ziua susţinerii probei orale (susţinerea proiectului) şi nu poate fi contestat. ART. 32 Proiectele şi fişele de evaluare sunt documente de examen şi sunt gestionate conform procedurilor descrise de art. 33. ART. 33 (1) Dupã ce toţi candidaţii programaţi au fost examinaţi, calificativele finale se înscriu în catalog, pentru fiecare candidat, în prezenţa întregii comisii de examinare de cãtre secretarul comisiei, cu cernealã sau pastã albastrã. Eventualele corecturi de transcriere a calificativelor finale în cataloagele de examen se fac cu cernealã roşie de cãtre persoana care a greşit, sub semnãturã, iar preşedintele comisiei contrasemneazã şi ştampileazã. (2) La sfârşitul fiecãrei zile de examen, fişele de evaluare nominale, completate pentru fiecare candidat, cataloagele şi celelalte documente întocmite se predau cu proces-verbal preşedintelui pentru a fi pãstrate în siguranţã în dulapuri/fişete metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se pãstreazã în acelaşi regim cu cataloagele de examen. (3) Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate documentele examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 2 se pãstreazã separat de cãtre preşedinte şi secretar. CAP. VI Stabilirea şi comunicarea rezultatelor ART. 34 (1) Sunt declaraţi "admişi" şi vor primi certificatul de calificare profesionalã de nivel 2 candidaţii care obţin rezultatul final "admis". (2) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (1) sunt declaraţi "respinşi" sau, dupã caz, "neprezentaţi" ori "eliminaţi din examen". (3) Candidaţilor declaraţi "respinşi" sau "eliminaţi din examen" li se consemneazã rezultatul în foaia matricolã. ART. 35 (1) Dupã încheierea probelor de examen şi dupã completarea fişei de evaluare pentru fiecare candidat şi a cataloagelor de examen se comunicã rezultatul final al examenului prin afişarea la avizier a listelor nominale finale. (2) Listele nominale care se întocmesc pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2 cuprind: numele şi prenumele candidaţilor şi rezultatul final obţinut, respectiv "admis", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen", dupã caz. Un candidat se considerã "neprezentat", dacã a absentat la cel puţin una din probele de examen. (3) Listele nominale finale se întocmesc separat pentru fiecare calificare pentru care s-a organizat examen de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2, în centrul de examen. CAP. VII Dispoziţii finale ART. 36 (1) Comisiile de examinare au obligaţia sã informeze în cel mai scurt timp CJEC/CMBEC cu privire la situaţiile neprevãzute, speciale sau la neregulile constatate în organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare. (2) CJEC/CMBEC au obligaţia sã informeze, în cel mai scurt timp, CNEC cu privire la situaţiile excepţionale, nereglementate de prezenta metodologie, apãrute în organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare, în vederea luãrii deciziilor care se impun. ART. 37 (1) Toate documentele referitoare la examenul de certificare a calificãrii profesionale din cadrul centrelor de examen se pãstreazã în arhiva instituţiei timp de 3 ani, cu excepţia cataloagelor, care se pãstreazã permanent. (2) Copii ale cataloagelor de examen certificate de preşedintele comisiei de examinare vor fi transmise unitãţilor de învãţãmânt arondate pentru afişarea rezultatelor. ART. 38 (1) Raportul comisiei de examinare din centrul de examen privind organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2 şi rezultatele examenului de certificare a calificãrii profesionale se transmit inspectoratului şcolar judeţean/al municipiul Bucureşti - CJEC/CMBEC, pe cale electronicã şi în scris, în termen de 5 zile de la finalizarea examenului de certificare. (2) Raportul prevãzut la alin. (1) se întocmeşte dupã modelul prevãzut în anexa nr. 4. ART. 39 (1) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC/CMBEC analizeazã organizarea şi desfãşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale şi întocmesc un raport general care, dupã aprobarea în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, se trimite, în formã electronicã şi în scris, CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii. (2) Raportul prevãzut la alin. (1) se întocmeşte dupã structura prevãzutã în anexa nr. 4. Un exemplar al raportului anual se trimite şi tuturor unitãţilor de învãţãmânt profesional şi tehnic din judeţ. ART. 40 (1) Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfãşurarea examenului de certificare. (2) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei metodologii se sancţioneazã conform prevederilor legale. (3) Cadrele didactice sancţionate conform dispoziţiilor alin. (2) pierd dreptul de a participa la examenele de certificare a calificãrii profesionale de nivel 2 din anul urmãtor ca membri în comisiile prevãzute de prezenta metodologie. (4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfãşurarea activitãţii uneia dintre comisiile prevãzute de prezenta metodologie atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui acesteia. ART. 41 Candidaţii care au fost înscrişi la examenul de certificare a calificãrii profesionale fãrã a îndeplini condiţiile legale de înscriere la acesta ori care au beneficiat de pãrtinire frauduloasã doveditã sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivã, sau, dupã caz, li se anuleazã actele de studii obţinute fraudulos. ART. 42 Colectarea unor fonduri materiale sau bãneşti de la candidaţi, de la pãrinţii sau rudele acestora este cu desãvârşire interzisã. Încãlcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. ART. 43 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta metodologie. ANEXA 1
───────
la metodologie
───────────────
LISTA
calificãrilor profesionale de nivel 2 care pot fi
certificate dupã efectuarea stagiilor de pregãtire practicã
┌────┬─────────────────────┬──────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │Domeniul de pregãtire│Domeniul de pregãtire generalã│ Calificarea profesionalã de nivel 2 │
│crt.│ de bazã*) │ │ │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Mecanicã │Lãcãtuşãrie mecanicã structuri│Lãcãtuş construcţii metalice şi utilaj │
│ │ │ │tehnologic │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│ │ │Lãcãtuş construcţii navale │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│ │ │Tubulator naval │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│ │ │Lãcãtuş construcţii structuri aeronave │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│ │ │Constructor-montator de structuri metalice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│ │ │Confecţioner tâmplãrie din aluminiu şi mase │
│ │ │ │plastice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 7.│ │ │Lãcãtuş mecanic prestãri de servicii │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 8.│ │ │Tinichigiu vopsitor auto │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 9.│ │Prelucrãri la rece │Strungar │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 10.│ │ │Frezor-rabotor-mortezor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 11.│ │ │Rectificator │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 12.│ │ │Sculer-matriţer │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 13.│ │ │Operator la maşini cu comandã numericã │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 14.│ │Prelucrãri la cald │Sudor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 15.│ │ │Turnãtor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 16.│ │ │Forjor-tratamentist │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 17.│ │ │Modelier │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 18.│ │Obţinerea şi prelucrarea │Furnalist │
│ │ │metalelor │ │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 19.│ │ │Oţelar │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 20.│ │ │Metalurgist neferoase │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 21.│ │ │Laminorist │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 22.│ │ │Trefilator-trãgãtor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 23.│ │ │Constructor cuptoare metalurgice │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 24.│ │Mecanicã de motoare │Motorist nave │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 25.│ │ │Mecanic auto │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 26.│ │Mecanicã de montaj, │Mecanic utilaje şi instalaţii în industrie │
│ │ │întreţinere şi reparaţii │ │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 27.│ │ │Mecanic echipamente hidraulice şi pneumatice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 28.│ │ │Mecanic agregate rotative termoenergetice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 29.│ │ │Mecanic echipamente pentru foraj-extracţie │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 30.│ │ │Mecanic aeronave │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 31.│ │Mecanicã finã │Mecanic de mecanicã finã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 32.│ │ │Optician montator aparaturã optico-mecanicã │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 33.│ │Foraj, extracţie, tratare │Operator sonde │
│ │ │petrol şi gaze │ │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 34.│ │ │Operator la extracţia, tratarea, transportul │
│ │ │ │şi distribuţia gazelor │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 35.│ │Maşinist utilaje │Maşinist utilaje cale şi terasamente │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 36.│ │ │Maşinist utilaje portuare │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 37.│ │Marinã │Marinar │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 38.│ │Mecanicã agricolã şi │Mecanic agricol │
│ │ │forestierã │ │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 39.│ │ │Mecanic forestier │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 40.│Electromecanicã │Electromecanicã maşini, │Operator cazane, turbine cu aburi, instalaţii│
│ │ │utilaje, instalaţii │auxiliare şi de termoficare │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 41.│ │ │Operator în centrale hidroelectrice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 42.│ │ │Electromecanic instalaţii şi aparaturã de │
│ │ │ │bord aeronave │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 43.│ │ │Electromecanic utilaje şi instalaţii │
│ │ │ │industriale │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 44.│ │ │Electromecanic nave │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 45.│ │ │Electromecanic centrale electrice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 46.│ │ │Electromecanic utilaje şi instalaţii │
│ │ │ │comerciale, electrocasnice şi din industria │
│ │ │ │alimentarã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 47.│ │ │Frigotehnist │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 48.│ │ │Electromecanic material rulant │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 49.│ │Feroviar │Lucrãtor trafic feroviar │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 50.│ │ │Agent comercial feroviar │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 51.│Electronicã │Electronicã automatizãri │Electronist aparate şi echipamente │
│ │automatizãri │ │ │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 52.│ │ │Electronist reţele de telecomunicaţii │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 53.│Chimie industrialã │Chimie industrialã │Operator industria chimicã anorganicã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 54.│ │ │Operator industria de medicamente şi produse │
│ │ │ │cosmetice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 55.│ │ │Operator industria chimicã organicã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 56.│ │ │Operator industria de prelucrare a ţiţeiului │
│ │ │ │şi petrochimie │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 57.│ │ │Operator fabricarea şi prelucrarea │
│ │ │ │polimerilor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 58.│ │ │Operator fabricarea şi prelucrarea celulozei │
│ │ │ │şi hârtiei │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 59.│Materiale de │Materiale de construcţii │Operator în industria ceramicii brute │
│ │construcţii │ │ │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 60.│ │ │Operator ceramicã finã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 61.│ │ │Sticlar │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 62.│ │ │Operator lianţi şi prefabricate │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 63.│Electric │Electric │Electrician constructor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 64.│ │ │Electrician exploatãri miniere │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 65.│ │ │Electrician nave │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 66.│ │ │Electrician exploatare joasã tensiune │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 67.│ │ │Electrician aparate şi echipamente electrice │
│ │ │ │şi energetice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 68.│ │ │Electrician protecţii prin relee, automati- │
│ │ │ │zãri şi mãsurãtori în instalaţii energetice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 69.│ │ │Electrician exploatare centrale, staţii şi │
│ │ │ │reţele electrice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 70.│ │ │Electrician echipamente pentru foraj- │
│ │ │ │extracţie │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 71.│ │ │Confecţioner produse electrotehnice │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 72.│ │ │Electrician de întreţinere şi reparaţii │
│ │ │ │aparaturã electrocasnicã │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 73.│Construcţii, instala-│Structuri pentru construcţii │Constructor structuri monolite │
├────┤ţii şi lucrãri │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 74 │publice │ │Fierar betonist - montator prefabricate │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 75.│ │ │Zidar-pietrar-tencuitor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 76.│ │ │Dulgher-tâmplar-parchetar │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 77.│ │Finisaje pentru construcţii │Mozaicar - montator placaje │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 78.│ │ │Zugrav, ipsosar, vopsitor, tapetar │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 79.│ │Instalaţii pentru construcţii │Instalator instalaţii tehnico-sanitare şi de │
│ │ │ │gaze │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 80.│ │ │Instalator instalaţii de încãlzire centralã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 81.│ │ │Instalator instalaţii de ventilare şi de │
│ │ │ │condiţionare │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 82.│ │ │Instalator reţele de distribuţie locale şi │
│ │ │ │magistrale de gaze │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 83.│ │Izolaţii │ Izolator │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 84.│ │Construcţii cãi ferate, │Constructor cãi ferate │
├────┤ │drumuri, poduri şi lucrãri ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 85 │ │hidrotehnice │Constructor drumuri şi poduri │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 86.│ │ │Constructor lucrãri hidrotehnice │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 87.│Agriculturã │Agriculturã │Agricultor culturi de câmp │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 88.│ │ │Lucrãtor în agroturism │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 89.│ │ │Lucrãtor în agriculturã ecologicã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 90.│ │ │Piscicultor şi prelucrãtor de peşte │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 91.│ │ │Horticultor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 92.│ │ │Fermier montan │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 93.│ │ │Zootehnist │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 94.│ │ │Apicultor-sericicultor │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 95.│Silviculturã │Silviculturã │Pãdurar │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 96.│Comerţ │Comerţ │Recepţioner-distribuitor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│ 97.│ │ │Comerciant-vânzãtor │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 98.│Turism şi alimentaţie│Turism │Lucrãtor hotelier │
├────┤ ├──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│ 99.│ │Alimentaţie │Ospãtar (chelner) vânzãtor în unitãţi de │
│ │ │ │alimentaţie │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│100.│ │ │Cofetar-patiser │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│101.│ │ │Bucãtar │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│102.│Industrie alimentarã │Industrie alimentarã │Morar-silozar │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│103.│ │ │Brutar-patiser - preparator produse fãinoase │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│104.│ │ │Preparator produse din carne şi peşte │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│105.│ │ │Operator în prelucrarea legumelor şi │
│ │ │ │fructelor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│106.│ │ │Preparator produse din lapte │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│107.│ │ │Operator în industria uleiului │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│108.│ │ │Operator în industria zahãrului şi produselor│
│ │ │ │zaharoase │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│109.│ │ │Operator în industria vinului şi a bãuturilor│
│ │ │ │spirtoase │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│110.│ │ │Operator în industria malţului şi a berii │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│111.│Fabricarea │Fabricarea produselor din lemn│Operator la producerea semifabricatelor pe │
│ │produselor din lemn │ │bazã de lemn │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│112.│ │ │Operator la fabricarea cherestelei │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│113.│ │ │Tâmplar universal │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│114.│ │ │Tapiţer-plãpumar-saltelar │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│115.│ │ │Sculptor-intarsier │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│116.│Industrie textilã şi │Industrie textilã şi pielãrie │Filator │
├────┤pielãrie │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│117.│ │ │Ţesãtor │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│118.│ │ │Finisor produse textile │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│119.│ │ │Finisor piele │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│120.│ │ │Tricoter-confecţioner │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│121.│ │ │Confecţioner produse textile │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│122.│ │ │Croitor îmbrãcãminte dupã comandã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│123.│ │ │Cizmar │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│124.│ │ │Confecţioner articole din piele şi │
│ │ │ │înlocuitori │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│125.│ │ │Confecţioner îmbrãcãminte din piele şi │
│ │ │ │înlocuitori │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│126.│ │ │Marochiner │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│127.│Tehnici poligrafice │Tehnici poligrafice │Operator montaj copiat tipar de probã │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│128.│ │ │Tipãritor ofset │
├────┤ │ ├─────────────────────────────────────────────┤
│129.│ │ │Legãtor │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│130.│Estetica şi igiena │Estetica şi igiena corpului │Frizer- oafor-manichiurist-pedichiurist │
│ │corpului omenesc │omenesc │ │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────┤
│131.│Producţie media │Producţie media │Operator producţie şi exploatare film │
│ │ │ │ │
└────┴─────────────────────┴──────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────┘
______________ *) Domenii conform Hotãrârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificãrilor profesionale pentru care se asigurã pregãtirea prin învãţãmântul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ANEXA 2
───────
la metodologie
──────────────
CRITERII DE SELECŢIE
pentru nominalizarea unitãţilor de învãţãmânt drept centre de examen
pentru certificarea calificãrii profesionale de nivel 2
Centrele de examen se nominalizeazã, prin decizie a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în unitãţi de învãţãmânt acreditate din judeţ/municipiul Bucureşti propuse de comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare.
La centrele de examen astfel constituite pot susţine examenul de certificare a calificãrii profesionale numai candidaţii care provin din unitãţile de învãţãmânt arondate, conform deciziei de constituire a centrului, şi se pot certifica numai calificãrile profesionale stabilite prin decizie, precum şi candidaţii din seriile anterioare sau care au absolvit stagiile de pregãtire practicã în altã localitate care au aprobarea comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare.
Pentru a fi numite centre de examen, unitãţile de învãţãmânt trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii generale obligatorii pentru asigurarea calitãţii examenelor de certificare a calificãrii profesionale:
1. pot asigura, în spaţiile proprii sau ale colaboratorilor, condiţii optime de desfãşurare a probelor de examen, de regulã cât mai apropiate de condiţiile de muncã de la operatorii economici;
2. pot asigura materialele/consumabilele, utilajele, sculele, dispozitivele, instrumentele, birotica etc. necesare susţinerii probelor pentru fiecare calificare profesionalã pentru care se organizeazã examen (în perioada sesiunii de examene, conform graficului de desfãşurare);
3. pot asigura desfãşurarea activitãţilor specifice comisiilor de examinare în condiţii optime, precum şi securitatea documentelor comisiei;
4. au experienţã recunoscutã pe piaţa localã a muncii în pregãtirea profesionalã.
Desemnarea centrelor de examen se face dupã ce asigurarea condiţiilor de examen este verificatã şi confirmatã de reprezentaţii sau delegaţii desemnaţi de comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare. De asemenea, dupã numire, reprezentantul comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare pentru fiecare centru de examen, numit monitor de calitate, viziteazã centrul de examen înainte de începerea probelor de examen, verificã şi informeazã comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare cu privire la condiţiile asigurate pentru desfãşurarea examenului.
Pot fi centre de examen: unitãţi de învãţãmânt acreditate care au şcolarizat şi au absolvenţi ai seriei curente cu calificãrile profesionale pentru care se organizeazã examenul, unitãţi de învãţãmânt împreunã cu întreprinderi care s-au implicat şi au dezvoltat parteneriate pentru dezvoltarea localã de curriculum, conform cerinţelor pieţii muncii, care asigurã pregãtirea practicã a elevilor, care prezintã oferte de angajare pentru absolvenţi, care oferã burse sau unitãţi de învãţãmânt împreunã cu centre de formare profesionalã a adulţilor etc., cu condiţia îndeplinirii criteriilor de selecţie.
ANEXA 3
───────
la metodologie
───────────────
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
FIŞA DE EVALUARE
Examenul pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã
de nivel 2
Sesiunea: ................
Centrul de examen:
..................
Calificarea: .............
Numele şi prenumele candidatului
.............................
Unitatea de învãţãmânt absolvitã
.............................
Tema proiectului: .........................
Numele, prenumele şi specializarea îndrumãtorului de proiect:
...................................
Partea I: Monitorizarea progresului în realizarea proiectului*1)
1. Data începerii activitãţilor de realizare a proiectului:
2. Competenţe vizate/implicate în realizarea/execuţia proiectului*2)
-
-
-
3. Stabilirea planului activitãţilor individuale ale candidatului pentru proiect:
- Data:
- Semnãtura candidatului: .............
Semnãtura îndrumãtorului: ...................
4. Stabilirea planului de redactare a proiectului - prezentarea scrisã:
- perioada:
- revizuit:
- forma finalã acceptatã de cãtre îndrumãtor:
5. Întâlniri pentru monitorizarea proiectului (cel puţin 5 întâlniri sãptãmânale):
________
*1) Se completeazã de cãtre îndrumãtor pe parcursul derulãrii proiectului.
*2) Se consemneazã numai competenţele care au legãturã directã cu tema proiectului şi sunt conforme standardului de pregãtire profesionalã al calificãrii.
┌────┬────────────────────────┬───────────────────────────────┐
│Nr. │ │ │
│crt.│ Observaţii │ Semnãtura elevului │
├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ 1. │ │ │
├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ 2. │ │ │
├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ 3. │ │ │
├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ 4. │ │ │
├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ 5. │ │ │
└────┴────────────────────────┴───────────────────────────────┘
Partea a II-a: Aprecierea calitãţii activitãţii candidatului*3)____________ *3) Se completeazã de cãtre îndrumãtor la finalul activitãţii de monitorizare şi se discutã cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizeazã atât procesul de elaborare a proiectului, cât şi pe cel de redactare a prezentãrii proiectului.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┬──────────┐
│ CRITERIUL │DA/NU│Observaţii│
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│1. Activitãţile practice întreprinse în cadrul proiectului se│ │ │
│raporteazã adecvat la tema proiectului. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│2. Abordarea temei proiectului a fost fãcutã dintr-o │ │ │
│perspectivã personalã, candidatul demonstrând cã deciziile │ │ │
│sunt rezultatul reflecţiei critice. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│3. Activitãţile practice au fost întreprinse sub │ │ │
│supravegherea îndrumãtorului de proiect sau/şi a persoanelor │ │ │
│autorizate. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│4. Realizarea sarcinilor de lucru stabilite prin planul │ │ │
│proiectului a fost fãcutã conform planificãrii iniţiale. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│5. Documentarea pentru proiect a fost fãcutã cu sprijinul şi │ │ │
│sub supravegherea îndrumãtorului de proiect. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│6. Identificarea şi utilizarea bibliografiei recomandate │ │ │
│pentru redactarea prezentãrii în scris a proiectului au fost │ │ │
│realizate integral. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│7. Referinţele bibliografice utilizate la prezentarea │ │ │
│proiectului au fost preluate şi redactate într-un mod │ │ │
│personal şi nu reprezintã o compilaţie de citate. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│8. Soluţiile personale pentru situaţiile-problemã cu care s-a│ │ │
│confruntat candidatul în timpul executãrii proiectului au │ │ │
│fost gãsite cu ajutorul îndrumãtorului de proiect. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│9. În realizarea sarcinilor de lucru din cadrul proiectului, │ │ │
│candidatul a fãcut dovada implicãrii şi angajãrii personale, │ │ │
│originalitãţii soluţiilor propuse, a imaginaţiei şi │ │ │
│creativitãţii în abordarea şi îndeplinirea unora dintre │ │ │
│sarcini. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│10. Soluţiile gãsite de cãtre candidat pentru rezolvarea │ │ │
│problemelor practice sunt aplicabile şi în alte contexte de │ │ │
│muncã. │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┴──────────┘
Partea a III-a: Aprecierea calitãţii proiectului*4)________ *4) Se completeazã de cãtre îndrumãtor la finalul activitãţii de monitorizare şi se discutã cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizeazã atât proiectul în calitate de produs al activitãţii elevului, cât şi produsul ca atare, acolo unde este cazul.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┬──────────┐
│ CRITERIUL │DA/NU│Observaţii│
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│1. Proiectul/Produsul are validitate în raport cu tema, │ │ │
│scopul, obiectivele şi metodologia abordatã. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│2. Proiectul/Produsul demonstreazã completitudine şi │ │ │
│acoperire satisfãcãtoare în raport cu tema aleasã. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│3. Elaborarea proiectului şi redactarea prezentãrii │ │ │
│proiectului au fost fãcute într-un mod consistent şi │ │ │
│concomitent, conform planificãrii. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│4. Opţiunea candidatului pentru utilizarea anumitor resurse │ │ │
│este bine justificatã şi argumentatã în contextul │ │ │
│proiectului. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│5. Redactarea prezentãrii proiectului demonstreazã │ │ │
│consistenţã internã. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│6. Prezentarea scrisã a proiectului este logicã şi cuprinde o│ │ │
│convingãtoare argumentare a ideilor. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│7. Proiectul/Produsul reprezintã, în sine, o soluţie │ │ │
│personalã utilã, cu elemente de originalitate în realizarea │ │ │
│temei. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│8. Aplicabilitatea practicã a proiectului/produsului poate fi│ │ │
│extinsã. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│9. Realizarea proiectului/produsului a necesitat activarea │ │ │
│unui numãr semnificativ de unitãţi de competenţe, conform │ │ │
│standardului de pregãtire profesionalã pentru calificarea │ │ │
│respectivã. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│10. Redactarea prezentãrii proiectului respectã cerinţele de │ │ │
│structurã impuse de metodologia de organizare şi desfãşurare │ │ │
│a examenului de certificare a calificãrii profesionale. │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┴──────────┘
Semnãtura candidatului ............... Partea a IV-a: Aprecierea prezentãrii şi susţinerii proiectului*5)___________ *5)Se completeazã de cãtre un membru al comisiei de examinare dupã susţinerea prezentãrii şi reprezintã aprecierea membrilor comisiei de examinare, numai dacã sunt completate celelalte secţiuni (pãrţile I-III) ale fişei pentru proiectul evaluat.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┬──────────┐
│ CRITERIUL │DA/NU│Observaţii│
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│1. Candidatul a realizat o comunicare oralã clarã, coerentã │ │ │
│şi fluentã. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│2. Prezentarea a fost structuratã echilibrat în raport cu │ │ │
│tema proiectului şi cu obiectivele acestuia. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│3. Candidatul a demonstrat putere de sintezã şi adaptarea │ │ │
│prezentãrii la situaţia de examinare. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│4. Candidatul şi-a susţinut punctele de vedere şi opiniile │ │ │
│într-un mod personal şi bine argumentat. │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
│5. În scopul accesibilizãrii informaţiei şi a creşterii │ │ │
│atractivitãţii prezentãrii, candidatul a utilizat în │ │ │
│prezentare strategii eficiente şi mijloace de comunicare │ │ │
│potrivite: demonstraţii practice, elemente de graficã, │ │ │
│modele, aplicaţii, facilitãţi audiovideo ale tehnologiei │ │ │
│informaţiei şi comunicaţiilor etc. │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┴──────────┘
Aprecierea rãspunsurilor candidatului la întrebãrile comisiei:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────┬─────┬──────────┐
│ ÎNTREBAREA │DA/NU│Observaţii│
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
├─────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┼──────────┤
└─────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┴──────────┘
Rezultatul final stabilit de comisia de examinare pe baza evaluãrii globale a activitãţilor realizate de candidat şi consemnat în fişa de evaluare: 1. Admis [] 2. Respins [] Examinatori: Preşedinte de comisie: ................... ...................... Data: ............... ANEXA 4
───────
la metodologie
──────────────
Comisia judeţeanã de evaluare şi certificare
Judeţul .....................
RAPORT
privind organizarea şi desfãşurarea examenului pentru obţinerea
certificatului de calificare profesionalã de nivel 2
Anul şcolar .....................
1. Modul de organizare a examenului - informaţii referitoare la:
- centre de examen - arondãri, calificãri, numãr de candidaţi;
- asigurarea dotãrii centrelor de examen - resurse materiale şi financiare;
- elaborarea temelor de examen;
- constituirea comisiilor de examinare - date privind resursele umane (numãr de participanţi, pregãtire etc.);
- monitorizarea unitãţilor de învãţãmânt şi a comisiilor de examinare.
2. Desfãşurarea examenului de certificare - informaţii privitoare la:
- respectarea legislaţiei în vigoare;
- monitorizarea calitãţii desfãşurãrii examenului de certificare, performanţe, respectiv incidente şi modul de soluţionare a acestora;
- mãsuri luate în legãturã cu desfãşurarea unor eventuale incidente, numele persoanelor implicate şi, dupã caz, cadrele didactice cãrora comisia judeţeanã de evaluare şi certificare le-a retras dreptul de a participa la examenul de certificare;
- sugestii de optimizare a procedurilor de asigurare a calitãţii în organizarea, desfãşurarea şi monitorizarea examenului de certificare.
3. Evaluarea rapoartelor monitorilor de calitate - evaluarea calitativã şi cantitativã a examenului pe centre şi calificãri.
4. Opinii asupra temelor, rezultatelor obţinute de candidaţi şi asupra organizãrii şi desfãşurãrii examenului.
5. Propuneri de modificare/completare a metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionalã de nivel 2.
6. Date statistice privind numãrul elevilor înscrişi, prezenţi, absenţi, promovaţi, respinşi şi procentul de promovabilitate, mediul urban (u) şi rural (r), fete (f) şi bãieţi (b), pe domenii şi calificãri profesionale.
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.