Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.081 din 20 septembrie 2024  pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Curţii de Conturi şi al preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice nr. 285/138/2016 privind aprobarea Normelor cu privire la stabilirea pensiei de serviciu conform prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 7/2016 şi Legea nr. 145/2017     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 5.081 din 20 septembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Curţii de Conturi şi al preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice nr. 285/138/2016 privind aprobarea Normelor cu privire la stabilirea pensiei de serviciu conform prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 7/2016 şi Legea nr. 145/2017

EMITENT: Curtea de Conturi
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 977 din 30 septembrie 2024
    În temeiul art. VIII, XV şi XVI din Legea nr. 282/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, cu modificările ulterioare, şi al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Curţii de Conturi şi preşedintele Casei Naţionale de Pensii Publice emit următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul preşedintelui Curţii de Conturi şi al preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice nr. 285/138/2016 privind aprobarea Normelor cu privire la stabilirea pensiei de serviciu conform prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 7/2016 şi Legea nr. 145/2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 18 aprilie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul ordinului se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDIN
    pentru aprobarea Normelor privind stabilirea pensiei de serviciu conform prevederilor Legii nr. 94/1992  privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi"

    2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    Se aprobă Normele privind stabilirea pensiei de serviciu conform prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin."

    3. Titlul anexei se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "NORME
    privind stabilirea pensiei de serviciu conform prevederilor Legii nr. 94/1992  privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi"

    4. În anexă, la articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Prezentele norme reglementează stabilirea pensiei de serviciu conform prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege."

    5. În anexă, articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    De pensia de serviciu prevăzută de Lege beneficiază următoarele categorii de persoane:
    a) persoanele care au îndeplinit funcţia de auditor public extern şi care la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute de sistemul public de pensii au o vechime de cel puţin 25 de ani în cadrul Curţii de Conturi. Atingerea vechimii de 25 de ani se realizează eşalonat, conform anexei nr. 2 la Lege;
    b) persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. a) şi care la data cererii de acordare a pensiei de serviciu în temeiul Legii au avut sau au o altă ocupaţie, numai dacă au fost eliberate din funcţia de auditor public extern din cadrul Curţii de Conturi din motive neimputabile acestora;
    c) persoanele care la data solicitării pensiei de serviciu în temeiul Legii sunt pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. a)."

    6. În anexă, la articolul 3, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Prin vechime în specialitate, prevăzută la art. 2 lit. a), se înţelege vechimea în funcţia de auditor public extern, astfel cum este definită la art. 1 alin. (2)-(4), realizată până la data împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzute de sistemul public de pensii.
    (2) Prin vechime în Curtea de Conturi se înţelege vechimea dobândită în funcţia de auditor public extern, în care se recunoaşte şi vechimea pentru perioadele de activitate, detaşare sau reprezentare a Curţii de Conturi la instituţii similare din statele membre ale Uniunii Europene, Curtea de Conturi Europeană sau la alte entităţi internaţionale cu activitate similară instituţiilor supreme de audit, precum şi cea dobândită în exercitarea unei funcţii, în condiţiile legii, din însărcinarea Curţii de Conturi, la o altă instituţie sau autoritate publică din România, realizată până la data împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzute în sistemul public de pensii."

    7. În anexă, articolul 4 se abrogă.
    8. În anexă, la articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Cuantumul pensiei de serviciu prevăzut de Lege este de 65% din baza de calcul."

    9. În anexă, la articolul 5, alineatul (2) se abrogă.
    10. În anexă, la articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Cuantumul net al pensiilor de serviciu stabilite în baza Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu poate fi mai mare decât 100% din media venitului net corespunzător venitului brut care a constituit baza de calcul al pensiei de serviciu."

    11. În anexă, articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Baza de calcul utilizată la stabilirea pensiei de serviciu pentru persoanele care au îndeplinit funcţia de auditor public extern o reprezintă media veniturilor brute lunare realizate, cu caracter permanent, corespunzătoare perioadei de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 1 la Lege, în funcţie de data acordării pensiei de serviciu.
    (2) În înţelesul Legii şi al prezentelor norme, prin venit brut lunar realizat, cu caracter permanent, se înţelege venitul salarial lunar realizat, cu caracter permanent, definit de legislaţia privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
    (3) În numărul lunilor care constituie baza de calcul utilizată la stabilirea pensiei de serviciu pentru persoanele care au îndeplinit funcţia de auditor public extern, prevăzută în anexa nr. 1 la Lege, se includ numai luni întregi de activitate efectivă. În situaţia în care perioada menţionată anterior nu poate fi constituită din luni întregi, consecutive, întrucât persoana s-a aflat în incapacitate temporară de muncă sau în alte situaţii în care raportul de muncă a fost suspendat în condiţiile legii, aceasta se va prelungi corespunzător până la completarea numărului lunilor de activitate efectivă care intră în baza de calcul."

    12. În anexă, la articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) În situaţia persoanelor prevăzute la art. 2 lit. b) şi c), baza de calcul al pensiei de serviciu o reprezintă media veniturilor brute lunare, astfel cum este definită la art. 6, realizată de un auditor public extern aflat în activitate în condiţii identice de funcţie, vechime, grad sau treaptă unde şi-a desfăşurat activitatea solicitantul, înaintea eliberării din funcţia de auditor public extern, corespunzătoare perioadei de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare."

    13. În anexă, la articolul 7, alineatul (2) se abrogă.
    14. În anexă, articolul 8^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8^1
    Pensia de urmaş se calculează, cu respectarea prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, din pensia de serviciu aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul susţinătorul la data decesului, actualizată, după caz."

    15. În anexă, articolul 8^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8^2
    Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte prin aplicarea procentelor prevăzute în Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, în funcţie de numărul de urmaşi, astfel:
    a) 50% - pentru un singur urmaş;
    b) 75% - pentru 2 urmaşi;
    c) 100% - pentru 3 sau mai mulţi urmaşi."

    16. În anexă, la articolul 9 alineatul (3), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) adeverinţa-tip întocmită de Curtea de Conturi, care cuprinde elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu/de urmaş, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 sau nr. 3, după caz;"

    17. În anexă, la articolul 12, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Partea din pensia de serviciu sau din pensia de urmaş care depăşeşte nivelul pensiei din sistemul public de pensii se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale."

    18. În anexă, la articolul 12, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Persoanele care îndeplinesc condiţiile pentru obţinerea mai multor pensii de serviciu, reglementate de legi cu caracter special, optează pentru obţinerea uneia dintre acestea."

    19. În anexă, la articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    (1) Pensiile de serviciu stabilite în condiţiile Legii se actualizează, din oficiu, în fiecare an, cu rata medie anuală a inflaţiei, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea şi comunicat de Institutul Naţional de Statistică."

    20. În anexă, la articolul 16, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care rata medie anuală a inflaţiei este negativă, pensia de serviciu nu se actualizează."

    21. În anexă, articolul 17 se abrogă.
    22. În anexă, articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    Răspunderea pentru corectitudinea şi legalitatea datelor cuprinse în documentele care stau la baza întocmirii dosarului de pensionare, cele necesare calculului pensiei de serviciu, revine în exclusivitate emitentului."

    23. În anexă, după articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 18^1
    Persoanele care, până la data de 1 ianuarie 2024, îndeplinesc cerinţele legale pentru obţinerea unei pensii de serviciu în baza Legii, forma în vigoare înainte de modificările şi completările aduse prin Legea nr. 282/2023, pot solicita, până la data de 31 decembrie 2028, acordarea pensiei de serviciu conform reglementărilor în vigoare până la data de 1 ianuarie 2024."

    24. Anexa nr. 1 la norme se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
    25. Anexa nr. 2 la norme se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
    26. Anexa nr. 3 la norme se abrogă.
    27. Anexa nr. 4 la norme se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Curţii de Conturi,
                    Mihai Busuioc
                    Preşedintele Casei Naţionale de Pensii Publice,
                    Daniel Baciu

    ANEXA 1

    (Anexa nr. 1 la norme)
    CERERE
    de înscriere la pensia de serviciu/pensia de urmaş, conform Legii nr. 94/1992  privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi
    Către Casa Teritorială/Locală de Pensii .................................................
    Subsemnatul(a), ..................................., domiciliat(ă) în localitatea .........................., str. ...................................... nr. ....., bl. ......, sc. ...., et. ..., ap. ......, sectorul ................., judeţul ..................... posesor/posesoare al/a BI/CI seria ........... nr. .............., eliberat(ă) de ............... la data de ................................, CNP I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I, născut(ă) la data de .............................. în localitatea ..................., judeţul ............, fiul (fiica) lui ...................... şi al (a) .................., pensionar*) ................ prin Decizia de pensie nr. ............, solicit acordarea pensiei de serviciu, conform Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de:
    *) Se completează numai de către persoanele care la data solicitării pensiei de serviciu sunt pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii.
    [ ] titular
    [ ] urmaş, după susţinătorul .........................., decedat(ă) la data de ..................., având CNP I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I, Dosarul de pensie nr. .............................
    În acest scop depun următoarele acte:
    - Adeverinţa-tip nr. .............. din .........................., cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, eliberată de Curtea de Conturi;
    – alte acte necesare stabilirii pensiei.

    Între pensia din sistemul public de pensii şi pensia de serviciu prevăzută de Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, optez pentru pensia cea mai avantajoasă.
    Declar că îmi exprim acordul cu privire la prelucrarea datelor, în scopul şi pentru îndeplinirea atribuţiilor legale ale instituţiei, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
    Data ................
    Semnătura ......................

    ANEXA 2

    (Anexa nr. 2 la norme)
    Denumirea unităţii ...............
    Codul fiscal nr. .................
    Sediul: localitatea ...............,
    str. ................... nr. ..........
    Judeţul/Sectorul ..................
    Telefon/Fax ......................
    Nr. ........./..........
    ADEVERINŢĂ-TIP
    pentru stabilirea pensiei de serviciu/pensiei de urmaş, conform Legii nr. 94/1992  privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi
    Se adevereşte prin prezenta că domnul/doamna ..........................., domiciliat(ă) în localitatea .............................................., str. ........................ nr. ....., bl. ......., sc. ......, ap. ......, sectorul .............., judeţul ..............................., posesor/posesoare al/a actului de identitate BI/CI seria ....... nr. .........., CNP I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I, deţine/a deţinut calitatea de ................................. şi se încadrează la art. .... alin. ...... lit. ..... din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare*).
    *) Se completează cu funcţia deţinută şi articolul, alineatul şi litera, după caz, din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care se încadrează solicitantul.

    Vârsta la data solicitării pensiei de serviciu (ani, luni): ..........................

┌─────────────────────────────────────┬┐
│Vechimea în activitatea de auditor ││
│public extern (ani) la data de ││
│...................... ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Media veniturilor brute lunare, ││
│utilizată ca bază de calcul la ││
│stabilirea pensiei de serviciu - lei ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Media venitului net corespunzător ││
│venitului brut care a constituit baza││
│de calcul al pensiei de serviciu - ││
│lei ││
└─────────────────────────────────────┴┘


    Confirmăm faptul că în cazul doamnei/domnului ................ raportul de serviciu/de muncă a încetat din motive neimputabile acesteia/acestuia, în temeiul ...........................**).
    **) Se completează numai pentru persoanele care la data solicitării pensiei de serviciu nu mai au calitatea de auditor public extern.
    Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor înscrise în prezenta adeverinţă-tip.
    Ordonator principal de credite,
    ..............................
    Direcţia (Serviciul) cu atribuţii de salarizare personal
    Director (Şef serviciu),
    ..............................

    ANEXA 3

    (Anexa nr. 4 la norme)
    ADEVERINŢĂ-TIP
    pentru stabilirea pensiei de serviciu, conform Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi
    Se adevereşte prin prezenta că domnul/doamna .............................., domiciliat(ă) în localitatea................................., str. .......................... nr. ......., bl. ......, sc. ......., ap. ......, sectorul ........................, judeţul ................................., posesor/posesoare al/a actului de identitate BI/CI seria ............. nr. ......................................., CNP I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I, deţine/a deţinut calitatea de ............................ şi se încadrează la art. ................. alin. ..... lit. ..... din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare*).
    *) Se completează:
    - art. 49 alin. (4) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul persoanei care a îndeplinit funcţia de consilier de conturi pe durata unui mandat complet;
    – art. 49 alin. (5) lit. a) sau b) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul persoanei care a îndeplinit funcţia de consilier de conturi pe o perioadă de cel puţin jumătate din durata unui mandat complet.

    Vârsta la data pensionării (ani, luni): ..........................

┌─────────────────────────────────────┬┐
│Vechimea în activitate în calitate de││
│consilier de conturi (ani) la data de││
│......................... ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Baza de calcul (media indemnizaţiilor││
│de încadrare brute lunare şi a ││
│sporurilor avute în ultimele 48 de ││
│luni de activitate înainte de data ││
│pensionării): ...................... ││
│lei ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Venitul net avut în ultima lună de ││
│activitate înainte de data ││
│pensionării: ││
│......................... lei ││
└─────────────────────────────────────┴┘


    Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor înscrise în prezenta adeverinţă-tip.
    Ordonator principal de credite,
    ..............................
    Direcţia (Serviciul) cu atribuţii de salarizare personal
    Director (Şef serviciu),
    ..............................
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016