Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 494 din 30 mai 2005  privind aprobarea procedurilor de incredintare a administrarii si de atribuire in custodie a ariilor naturale protejate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 494 din 30 mai 2005 privind aprobarea procedurilor de incredintare a administrarii si de atribuire in custodie a ariilor naturale protejate

EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 487 din 9 iunie 2005
Având în vedere prevederile art. 17 lit. a) şi ale <>art. 20 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 462/2001 ,
în baza Avizului Academiei Române nr. B/1.325 din 25 mai 2005,
în temeiul <>art. 5 alin. (8) din Hotãrârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul mediului şi gospodãririi apelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Procedura de încredinţare a administrãrii ariilor naturale protejate care necesitã constituirea de structuri de administrare, prevãzutã în anexa nr. 1, şi Procedura de atribuire în custodie a ariilor naturale protejate care nu necesitã constituirea de structuri de administrare, prevãzutã în anexa nr. 2.
ART. 2
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage rãspunderea materialã, civilã, administrativã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 4
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 850/2003 privind procedura de încredinţare a administrãrii sau de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 793 din 11 noiembrie 2003.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Bucureşti, 30 mai 2005.
Nr. 494.


ANEXA 1

PROCEDURĂ de încredinţare a administrãrii ariilor naturale protejate care necesitã constituirea de structuri de administrare

ART. 1
Autoritatea publicã centralã care rãspunde de mediu, denumitã în continuare autoritatea responsabilã, încredinţeazã pe bazã de contract administrarea ariilor naturale protejate care necesitã constituirea de structuri de administrare.
ART. 2
(1) Persoanele juridice interesate şi eligibile vor depune la sediul autoritãţii responsabile, în termen de 30 de zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, o solicitare scrisã pentru încredinţarea administrãrii unuia sau mai multor parcuri naţionale ori parcuri naturale, care nu au structuri de administrare proprii deja constituite.
(2) Pentru ariile naturale protejate care necesitã constituirea de structuri de administrare şi care se vor înfiinţa ulterior intrãrii în vigoare a prezentului ordin, în cazul în care prin actul constitutiv se prevede posibilitatea încredinţãrii administrãrii acestora unor persoane juridice, persoanele juridice eligibile şi interesate depun solicitarea scrisã în termenul prevãzut în actul constitutiv sau în termen de 90 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a acestuia.
(3) Pentru parcurile naţionale şi parcurile naturale pentru care s-a încredinţat administrarea pentru o anumitã perioadã de timp şi al cãror contract înceteazã înainte de expirarea perioadei de valabilitate stabilite, termenul de depunere a unei noi solicitãri scrise pentru încredinţarea administrãrii va fi stabilit prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor.
(4) Pentru parcurile naţionale şi/sau parcurile naturale la care nu se înregistreazã solicitãri scrise pânã la expirarea termenului prevãzut la alin. (1), (2) şi (3) sau în cazul în care în urma evaluãrii nu existã oferte câştigãtoare, termenul de depunere a solicitãrilor scrise pentru preluarea în administrare a acestora se prelungeşte la 120 de zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin. Dacã nici pânã la expirarea acestui termen nu se înregistreazã solicitãri scrise sau dacã în urma evaluãrii nu existã oferte câştigãtoare, autoritatea responsabilã va întreprinde mãsurile necesare pentru înfiinţarea administraţiilor parcurilor naţionale şi/sau parcurilor naturale respective în subordinea sa, cu asigurarea finanţãrii acestora de la bugetul de stat.
(5) Persoana juridicã este eligibilã dacã îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) are capacitate tehnicã şi administrativã, putând dovedi competenţã în gestionarea resurselor naturale şi deţinând pentru fiecare arie naturalã protejatã o clãdire destinatã sediului administrativ, care sã aibã birouri dotate cu mobilier şi biroticã şi minimum douã autovehicule de teren;
b) are capacitate ştiinţificã, deţinând structuri de personal specializate şi baza materialã necesarã pentru a realiza studii şi cercetãri privind resursele naturale, monitorizarea şi managementul durabil al acestora şi conservarea diversitãţii biologice;
c) are capacitate financiarã, deţinând un patrimoniu suficient pentru a asigura resursele financiare necesare dotãrii, cheltuielilor operaţionale, activitãţilor specifice de management şi acoperirii salariilor necesare înfiinţãrii unei/unor noi structuri de administrare fãrã a recurge la dubla subordonare a unor persoane deja angajate pe alte posturi şi în alte structuri.
(6) Fiecare solicitare scrisã va fi însoţitã de câte o documentaţie pentru fiecare arie protejatã, care va cuprinde în principal:
a) descrierea capacitãţilor tehnice şi administrative existente ce vor intra în inventarul structurii de administrare (sedii, terenuri, autovehicule, biroticã, mobilier, utilaje şi unelte etc.);
b) dovedirea capacitãţii ştiinţifice prin prezentarea experienţei şi viziunii în domeniul protecţiei naturii şi descrierea capitalului natural al fiecãrei arii naturale protejate;
c) angajamentul privind bugetul ce se va aloca anual, destinat exclusiv funcţionãrii structurii de administrare, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli;
d) angajamentul privind termenele pânã la care se realizeazã angajarea directorului structurii de administrare şi a personalului aflat în subordinea directã a acestuia;
e) propunerea de regulament de organizare şi funcţionare a structurii de administrare.
(7) Solicitãrile scrise pentru încredinţarea administrãrii unuia sau mai multor parcuri naţionale şi/sau parcuri naturale, însoţite de documentaţiile aferente, vor fi depuse la sediul direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii responsabile.
ART. 3
(1) În vederea desfãşurãrii în bune condiţii a procesului de evaluare a ofertelor primite şi a urmãririi aplicãrii contractelor, se constituie la nivelul autoritãţii responsabile o comisie alcãtuitã din 2 reprezentanţi ai direcţiei responsabile cu ariile protejate, un reprezentant al direcţiei juridice, un reprezentant al Gãrzii Naţionale de Mediu şi un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române, denumitã în continuare Comisie. Ca observatori pot fi invitaţi reprezentanţi ai autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului din judeţele pe cuprinsul cãrora se situeazã aria protejatã pentru care se solicitã administrarea.
(2) Comisia stabileşte criteriile de evaluare şi punctajul minim necesar pentru încredinţarea administrãrii, evalueazã ofertele în termen de 30 de zile calendaristice de la data limitã de depunere a documentaţiilor şi decide asupra ofertelor câştigãtoare.
(3) Comisia va comunica solicitantului rezultatul evaluãrii în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la încheierea procesului de evaluare.
(4) Eventualele contestaţii se depun în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la primirea comunicãrii.
(5) În termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea contestaţiei, Comisia va soluţiona contestaţia şi va comunica rãspunsul sãu contestatarului.
ART. 4
Încredinţarea administrãrii ariei naturale protejate care necesitã constituirea de structuri de administrare se face în baza modelului de contract prevãzut în anexa la prezenta procedurã.


ANEXĂ
-----
la procedurã
------------


CONTRACT DE ADMINISTRARE
a ariilor naturale protejate care necesitã
constituirea de structuri de administrare
- model -

ART. 1
Pãrţile contractante
Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, în calitate de autoritate responsabilã cu buna administrare a reţelei naţionale de arii naturale protejate, denumit în continuare autoritatea responsabilã, cu sediul în ........................., reprezentat prin domnul/doamna ................................ în calitate de ministru, şi ............/(denumirea persoanei juridice cãreia i se încredinţeazã administrarea ariei naturale protejate) ........................................, cu sediul în ..................................................., reprezentatã prin ..................................., în calitate de .............................., consimt la încheierea prezentului contract.
ART. 2
Baza legalã
Prezentul contract este guvernat de prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 462/2001 .
ART. 3
Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract îl constituie încredinţarea administrãrii ......./(denumirea ariei naturale protejate) /...........
ART. 4
Obligaţiile şi drepturile pãrţilor contractante
Obligaţiile pãrţilor contractante
4.1. ............/(denumirea persoanei juridice cãreia i s-a încredinţat administrarea ariei naturale protejate)/............ are obligaţia:
a) sã treacã în inventarul structurii de administrare a ariei naturale protejate mijloacele tehnice şi administrative (sedii, terenuri, autovehicule, biroticã, mobilier, utilaje şi unelte etc.) prezentate în anexa la prezentul contract;
b) sã asigure un buget care sã permitã buna administrare a ariei naturale protejate, inclusiv a funcţionãrii consiliului ştiinţific şi a consiliului consultativ de administrare, conform structurii bugetare prezentate în anexa la prezentul contract;
c) sã pãstreze destinaţia oricãrei construcţii, dotãri ori amenajãri ce se realizeazã şi/sau se utilizeazã în scopul bunei administrãri a ariei naturale protejate de cãtre structura de administrare, ce va rãmâne în inventarul ariei naturale protejate;
d) sã asigure ocuparea posturilor din structura de administrare, conform planificãrii anexate la prezentul contract, fãrã a recurge la dubla subordonare a unor persoane deja angajate pe alte posturi şi în alte structuri. În comisia de examinare a candidaţilor pentru ocuparea posturilor, cu excepţia posturilor de agenţi de teren, va fi inclus şi câte un reprezentant al direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii responsabile, al Gãrzii Naţionale de Mediu, al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;
e) sã înzestreze personalul structurilor de administrare cu uniforme specifice şi echipament adecvat activitãţii de teren;
f) sã asigure instruirea necesarã a personalului structurii de administrare din subordine;
g) sã prezinte într-un raport anual situaţia realizãrii obligaţiilor asumate;
h) în cazul în care consimte sã administreze mai multe arii naturale protejate, sã constituie o structurã de specialitate în vederea coordonãrii activitãţii tuturor structurilor de administrare ce se vor subordona direct acesteia; ........../(alte obligaţii specifice pentru solicitant şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi)/................
4.2. Structura de administrare a ....../(denumirea ariei naturale protejate)/.............. aflatã în subordinea ........./(denumirea persoanei juridice cãreia i s-a încredinţat administrarea ariei naturale protejate)/............, are obligaţia:
a) sã întocmeascã propunerile privind componenţa consiliului ştiinţific şi a consiliului consultativ de administrare, sã le înainteze Academiei Române şi autoritãţii responsabile, dupã caz, în termen de maximum 4 luni de la încheierea prezentului contract, şi sã asigure întrunirea celor douã organisme cel puţin de douã ori pe an;
b) sã realizeze planul de management al ariei naturale protejate, în acord cu reglementãrile în vigoare, în mod transparent şi participativ, prin consultarea şi implicarea factorilor interesaţi, în timp de maximum 2 ani de la încheierea prezentului contract;
c) sã întocmeascã regulamentul ariei naturale protejate, ce conţine regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul acesteia, în termen de maximum 9 luni de la încheierea prezentului contract, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare;
d) sã organizeze concursurile pentru ocuparea posturilor de agenţi de teren, conform planului anexat la prezentul contract, şi sã invite în comisia de examinare şi reprezentanţi ai autoritãţii publice teritoriale pentru protecţia mediului;
e) sã administreze aria naturalã protejatã în baza prezentului contract şi în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de management şi cu regulamentul ariei naturale protejate şi sã controleze modul de aplicare a acestora în baza împuternicirii primite din partea autoritãţii responsabile;
f) sã realizeze regulamentul de organizare şi funcţionare al structurii de administrare, sã întocmeascã fişa postului pentru fiecare angajat şi sã punã în aplicare prevederile acestora în urma avizãrii lor de cãtre autoritãţile responsabile;
g) sã sprijine dezvoltarea durabilã a întregii zone prin mãsuri ce contribuie şi la conservarea patrimoniului natural încredinţat (de exemplu, agricultura tradiţionalã, ecoturismul etc.);
h) sã promoveze acţiuni de conştientizare şi informare a populaţiei locale privind necesitatea protecţiei naturii şi rolul ariilor naturale protejate;
i) sã inventarieze bunurile patrimoniului natural încredinţat şi sã monitorizeze evoluţia acestuia, contribuind în mod semnificativ la o mai bunã cunoaştere a capitalului natural încredinţat;
j) sã contribuie activ la dezvoltarea reţelei europene "Natura 2000", ca obligaţie asumatã de România în procesul de integrare europeanã;
k) sã furnizeze prompt informaţii la solicitarea consiliului ştiinţific şi a autoritãţii responsabile sau a structurilor sale subordonate din teritoriu şi sã înştiinţeze direct şi operativ despre producerea oricãrui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural încredinţat spre administrare;
l) sã alimenteze regulat cu informaţii bazele de date ţinute de cãtre autoritatea responsabilã, în vederea îmbunãtãţirii sistemului suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale protejate şi de raportare la instituţiile naţionale şi internaţionale;
m) sã ia toate mãsurile necesare în vederea asigurãrii unei protecţii eficiente a ariei naturale protejate şi a valorilor patrimoniului natural şi cultural;
n) sã ia toate mãsurile ca amenajãrile sau construcţiile existente în perimetrul ariei naturale protejate, pe terenuri ce aparţin domeniului public, sã fie destinate cu prioritate activitãţilor necesare bunei administrãri a ariei naturale protejate;
o) sã prezinte prin intermediul consiliului ştiinţific un raport anual corect şi complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme apãrute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management;
p) sã punã la dispoziţie persoanelor din direcţia de specialitate a autoritãţii responsabile şi celor din cadrul autoritãţii publice locale pentru protecţia mediului, aflate în control, toate informaţiile solicitate şi mijloacele de deplasare necesare controlului în teren; ......./(alte obligaţii specifice pentru aria naturalã protejatã şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi)/..............
4.3. Autoritatea responsabilã are obligaţia:
a) sã asiste structura de administrare în exercitarea administrãrii pe toatã durata prezentului contract;
b) sã controleze cel puţin o datã pe an şi ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasãri în teren ale personalului din direcţia de specialitate şi prin intermediul personalului autoritãţii publice locale pentru protecţia mediului, modul de respectare a obligaţiilor asumate de administrator conform prezentului contract, modul de implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului ariei naturale protejate şi prevederile actelor normative în vigoare şi sã aducã la cunoştinţã consiliului ştiinţific rezultatele controlului;
c) sã susţinã proiectele iniţiate de structura de administrare;
d) sã susţinã, în limita bugetului de stat alocat, realizarea unora dintre activitãţile cuprinse în planurile de management, în baza proiectelor aprobate;
e) sã analizeze rapoartele întocmite de structura de administrare, modul în care se respectã condiţiile şi clauzele prezentului contract şi sã propunã mãsuri în consecinţã;
f) sã elibereze legitimaţii de control pentru personalul structurilor de administrare, prin care sã poatã lua mãsuri în domeniul protecţiei mediului; ............./(alte obligaţii specifice pentru aria naturalã protejatã şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi)/............
Drepturile pãrţilor contractante
4.4. ......./(denumirea persoanei juridice cãreia i s-a încredinţat administrarea ariei naturale protejate)/............. are dreptul:
a) sã utilizeze sigla ariei naturale protejate, alãturi de sigla proprie, în vederea promovãrii imaginii proprii;
b) sã acorde sau sã vândã dreptul de utilizare a imaginii şi siglei ariei naturale protejate unei alte persoane juridice care promoveazã turismul ecologic şi produsele ecologice realizate în zona ariei naturale protejate;
c) sã stabileascã uniforma şi însemnele specifice pentru structurile de administrare, în vederea promovãrii imaginii;
d) sã stabileascã tarife legate de aria naturalã protejatã, în vederea acoperirii unor cheltuieli legate de administrarea ariei protejate, în condiţiile legii; ......./(alte drepturi specifice pentru solicitant şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi)/.............
4.5. Structura de administrare a ...../(denumirea ariei naturale protejate)/..........., aflatã în subordinea ....../(denumirea persoanei juridice cãreia i s-a încredinţat administrarea ariei naturale protejate)/.............., are dreptul:
a) sã reprezinte aria naturalã protejatã în cadrul întâlnirilor internaţionale şi naţionale;
b) sã facã parte ca membru cu drepturi depline din reţele sau organizaţii internaţionale şi naţionale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc.);
c) sã realizeze şi sã utilizeze sigla ariei naturale protejate, inclusiv în antet şi pe ştampila proprie;
d) sã prezinte în mass-media întâlniri, conferinţe etc., aria naturalã protejatã, activitatea proprie şi orice eveniment ce se desfãşoarã sau problemã apãrutã în aria naturalã protejatã;
e) sã solicite sprijinul autoritãţii responsabile, inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturalã protejatã;
f) sã solicite sprijinul consiliului ştiinţific şi al consiliului consultativ de administrare în toate problemele ce vizeazã aria naturalã protejatã, prin realizarea a cel puţin douã întâlniri anuale cu aceste structuri;
g) sã realizeze şi sã implementeze proiecte ce vizeazã aria naturalã protejatã;
h) sã cedeze unor terţe persoane juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice administrarea unor pãrţi ale ariei naturale protejate (de exemplu, peşteri, puncte fosilifere etc.), în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie şi în baza unui act similar modelului de convenţie de custodie;
i) sã angreneze voluntari în acţiuni ce vizeazã aria naturalã protejatã;
j) sã contracteze sau sã participe în contracte ce vizeazã aria naturalã protejatã (de exemplu, prestãri de servicii, ghizi, consultanţã, angajare de sezonieri, investiţii etc.);
k) sã încaseze tarife legate de aria naturalã protejatã, în condiţiile legii; ........../(alte drepturi specifice pentru aria naturalã protejatã şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi)/...................
ART. 5
Durata contractului
Prezentul contract se deruleazã pe o perioadã de 10 ani.
ART. 6
Reînnoirea contractului
6.1. Prezentul contract poate fi reînnoit pe o perioadã determinatã, dacã pãrţile cad de acord asupra reînnoirii acesteia.
6.2. Pe parcursul duratei de valabilitate, prevederile prezentului contract pot fi modificate sau completate, cu acordul pãrţilor, prin act adiţional, la iniţiativa uneia dintre pãrţile semnatare, numai în scopul asigurãrii unei protecţii sporite a ariei naturale protejate.
ART. 7
Încetarea contractului
Prezentul contract poate înceta în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) la desfiinţarea administratorului ca persoanã juridicã;
c) în cazul nerespectãrii obligaţiilor ce revin pãrţilor semnatare conform prevederilor prezentului contract sau al nerespectãrii prevederilor legislaţiei specifice în vigoare, dacã în termen de 60 de zile de la notificare nu a fost remediatã situaţia;
d) în cazuri de forţã majorã care pun în imposibilitate administratorul sã îşi mai exercite atribuţiile în condiţiile prevãzute iniţial în prezentul contract;
e) prin acordul pãrţilor;
f) în cazul în care prin modificarea legislaţiei specifice se va impune o altã modalitate de administrare.
Încheiat astãzi ..../(data)/........., în 4 exemplare originale, câte douã pentru fiecare parte.

Din partea autoritãţii publice centrale responsabile
cu ariile naturale protejate

Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor
.............., ................,
ministru secretar de stat


Din partea persoanei juridice cãreia i s-a
încredinţat administrarea

.....................................
(denumirea ariei naturale protejate)

..........................................
(denumirea persoanei juridice solicitante)

..........................................
(funcţia şi numele reprezentantului legal)



ANEXA 2

PROCEDURĂ de atribuire în custodie a ariilor naturale protejate care nu necesitã constituirea de structuri de administrare

ART. 1
Autoritatea teritorialã pentru protecţia mediului, denumitã în continuare APM, încredinţeazã în numele autoritãţii publice centrale care rãspunde de mediu, denumitã în continuare autoritatea responsabilã, custodia ariilor naturale protejate care nu necesitã constituirea de structuri de administrare, pe bazã de convenţie de custodie.
ART. 2
(1) Persoanele fizice şi juridice interesate şi eligibile conform legislaţiei existente pot depune o solicitare scrisã pentru fiecare dintre ariile naturale protejate pentru care solicitã atribuirea în custodie, la sediul APM din judeţul pe teritoriul cãruia se aflã cea mai mare suprafaţã din aria naturalã protejatã.
(2) Solicitarea scrisã va fi însoţitã de o documentaţie care va cuprinde în principal:
a) documente, în copie, care sã ateste identitatea:
- pentru persoanele fizice: prezentarea detaliatã a experienţei profesionale şi educaţionale, act de identitate, cazier, diplome de studii, specializãri, atestate etc.;
- pentru persoanele juridice: prezentarea instituţiei, statut, hotãrâre judecãtoreascã de constituire etc., dupã caz, şi CV-urile persoanelor fizice delegate de cãtre solicitant pentru exercitarea custodiei;
b) un memoriu privind activitatea de protecţie şi conservare a valorilor capitalului natural din aria naturalã protejatã sau din zonã;
c) un raport privind situaţia actualã în care se aflã aria naturalã protejatã şi problemele cu care se confruntã aceasta, evidenţiate pe o hartã sau pe o schiţã de detaliu;
d) o propunere de plan de acţiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate, care va cuprinde urmãtoarele:
(i) acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajãri, patrulãri, activitãţi de prevenire şi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunitãţii locale şi a altor grupuri de interes etc.);
(ii) resurse (umane, materiale, tehnice, financiare, informaţionale etc.) pentru realizarea acţiunilor, în prezent şi în perspectivã; idei sau propuneri de proiecte pentru asigurarea resurselor prin atragerea de fonduri;
(iii) parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi colaboratori de specialitate;
(iv) formele de vizitare practicate şi mãsurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei protejate; alte tipuri de activitãţi propuse a se derula sau a se interzice;
e) trei recomandãri pentru preluarea custodiei, care sã ateste competenţa, experienţa, seriozitatea, spiritul de cooperare ale solicitantului custodiei, detalieri despre modul concret în care a mai exercitat protecţia ariei naturale protejate în trecut, dacã este cazul, sau alte activitãţi întreprinse în domeniu. Recomandãrile pot fi din partea: reprezentanţilor autoritãţilor/instituţiilor locale, instituţiilor muzeale sau de cercetare şi/sau de învãţãmânt superior cu activitate în domeniu şi în zonã, organizaţiilor neguvernamentale recunoscute cu activitate în domeniu şi/sau în zonã, altor personalitãţi în domeniu;
f) alte materiale considerate utile de cãtre solicitant, precum: fotografii, articole în presã, materiale video etc.
(3) APM va face o notificare legatã de solicitare cãtre autoritatea responsabilã şi cãtre Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului şi va comunica persoanelor interesate lista persoanelor fizice sau juridice şi ariile naturale protejate pentru care acestea au depus solicitãri.
ART. 3
(1) În vederea desfãşurãrii în bune condiţii a procesului de evaluare a ofertelor primite şi urmãririi aplicãrii convenţiilor de custodie, APM va constitui o comisie de evaluare şi atestare, alcãtuitã din 2 reprezentanţi ai APM, o persoanã delegatã de cãtre Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române, un reprezentant al consiliului judeţean şi un reprezentant al direcţiei silvice, denumitã în continuare Comisie. Ca observatori pot fi invitaţi reprezentanţi ai autoritãţilor publice locale pe cuprinsul cãrora se situeazã aria protejatã pentru care se solicitã custodia.
(2) Evaluarea solicitãrilor de custodie a ariilor protejate se face trimestrial şi va începe în a doua sãptãmânã a fiecãrui trimestru, dacã existã oferte. În cadrul evaluãrii vor fi luate în considerare documentaţiile complete depuse cu minimum 30 de zile calendaristice înainte de data întrunirii Comisiei. Comisia stabileşte criteriile de evaluare şi punctajul minim necesar pentru atribuirea în custodie, evalueazã ofertele în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data începerii procesului de evaluare, perioadã în care poate cere solicitantului clarificarea unor aspecte din documentaţie, şi decide asupra ofertelor câştigãtoare.
(3) În situaţia în care una dintre instituţiile reprezentate în Comisie depune o solicitare scrisã de atribuire a custodiei pentru una sau mai multe arii naturale protejate, în cadrul procesului de evaluare a documentaţiilor, reprezentantul instituţiei respective nu va acorda punctaj pentru nici una dintre documentaţiile depuse pentru acea arie naturalã protejatã.
(4) Comisia va comunica solicitanţilor rezultatul evaluãrii, în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la încheierea procesului de evaluare.
(5) Eventualele contestaţii se depun în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea rezultatului evaluãrii.
(6) În termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea contestaţiei, Comisia va soluţiona contestaţia şi va comunica rãspunsul sãu contestatarului.
ART. 4
(1) Întocmirea şi negocierea convenţiei de custodie este de competenţa APM, care în urma încheierii acesteia va transmite un exemplar, în original, autoritãţii responsabile şi un exemplar Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
(2) În cazul în care o arie naturalã protejatã este încredinţatã unei APM, convenţia de custodie va fi semnatã de aceasta cu agenţia regionalã de protecţie a mediului de care aparţine.
ART. 5
Modelul convenţiei de custodie, ce va fi utilizat şi adaptat de APM în funcţie de solicitant şi de specificul ariei naturale protejate, este prevãzut în anexa nr. 1 la prezenta procedurã.
ART. 6
Textul atestatului şi conţinutul legitimaţiei de custode ce vor fi acordate, de cãtre autoritatea care le elibereazã, custozilor ariilor naturale protejate sunt prevãzute în anexa nr. 2 la prezenta procedurã.
ART. 7
În cazul persoanelor juridice care decid asupra adãugãrii, retragerii sau înlocuirii unuia ori mai multor custozi, acestea trebuie sã adreseze o solicitare scrisã APM şi sã prezinte CV-urile noilor persoane, respectiv sã predea legitimaţiile persoanelor retrase. În urma analizãrii noilor CV-uri, APM poate decide acordarea de noi legitimaţii de custode persoanelor care corespund cerinţelor.


ANEXA 1
-------
la procedurã
------------


CONVENŢIE DE CUSTODIE
- model -

ART. 1
Pãrţile contractante
Agenţia pentru Protecţia Mediului ..../(denumirea)/.............., denumitã în continuare APM, delegatã de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor în calitate de autoritate responsabilã cu buna administrare a reţelei naţionale de arii naturale protejate, denumit în continuare autoritatea responsabilã, cu sediul în ....................., reprezentatã prin ............................, în calitate de director, şi ........./(denumirea persoanei fizice sau juridice cãreia i se încredinţeazã custodia ariei naturale protejate şi detaliile de identificare)/................. consimt la încheierea prezentei convenţii.
ART. 2
Baza legalã
Prezenta convenţie este guvernatã de prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 462/2001 .
ART. 3
Obiectul convenţiei
Obiectul prezentei convenţii îl constituie încredinţarea în custodie a ........./(denumirea ariei naturale protejate)/...................... .
ART. 4
Obligaţiile şi drepturile pãrţilor
Obligaţiile pãrţilor
4.1. ......./(denumirea persoanei juridice sau fizice cãreia i s-a încredinţat custodia ariei naturale protejate)/................... are obligaţia:
a) sã realizeze planul de management al ariei naturale protejate, în acord cu reglementãrile în vigoare, în mod transparent, prin consultarea şi implicarea factorilor interesaţi, în timp de maximum un an de la încheierea prezentei convenţii;
b) sã întocmeascã regulamentul ariei naturale protejate, ce conţine regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin implicarea şi consultarea tuturor factorilor interesaţi, în termen de maximum 6 luni, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare;
c) sã administreze aria naturalã protejatã în baza prezentei convenţii şi în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de management şi cu regulamentul ariei naturale protejate şi sã controleze modul de aplicare a acestora în baza legitimaţiei primite din partea APM;
d) sã asigure instruirea necesarã a persoanelor implicate în activitatea de custodie;
e) sã promoveze acţiuni de conştientizare şi informare a populaţiei locale privind necesitatea protecţiei naturii şi rolul ariilor naturale protejate;
f) sã inventarieze bunurile patrimoniului natural încredinţat şi sã monitorizeze evoluţia acestuia, contribuind în mod semnificativ la o mai bunã cunoaştere a capitalului natural încredinţat;
g) sã furnizeze prompt informaţii la solicitarea autoritãţii responsabile sau a structurilor sale subordonate din teritoriu şi sã înştiinţeze direct şi operativ despre producerea oricãrui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural încredinţat în custodie;
h) sã alimenteze bazele de date ţinute de cãtre autoritatea responsabilã, în vederea îmbunãtãţirii sistemului suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale protejate şi de raportare la instituţiile naţionale şi internaţionale;
i) sã ia toate mãsurile necesare în vederea asigurãrii unei protecţii eficiente a ariei naturale protejate şi a valorilor patrimoniului natural şi cultural;
j) sã pãstreze destinaţia oricãrei construcţii, dotãri sau amenajãri ce se realizeazã din fonduri primite în urma derulãrii activitãţii de custode, în scopul bunei gestionãri a ariei naturale protejate, ce va rãmâne în inventarul/patrimoniul ariei naturale protejate;
k) sã ia toate mãsurile ca amenajãrile sau construcţiile existente în perimetrul ariei naturale protejate, pe terenuri ce aparţin domeniului public, sã fie destinate cu prioritate activitãţilor necesare bunei administrãri a ariei naturale protejate;
l) sã prezinte un raport anual corect şi complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme apãrute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management, precum şi situaţia realizãrii obligaţiilor asumate prin prezenta convenţie; ......./(alte obligaţii specifice pentru aria naturalã protejatã şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi)/...................
4.2. Agenţia pentru Protecţia Mediului ............... are obligaţia:
a) sã asiste custodele în exercitarea custodiei pe toatã durata prezentei convenţii;
b) sã controleze cel puţin o datã pe an şi ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasãri în teren, modul de respectare a obligaţiilor asumate de custode conform prezentei convenţii, modul de implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului ariei naturale protejate şi prevederilor actelor normative în vigoare şi sã prezinte un raport autoritãţii responsabile şi Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;
c) sã susţinã proiectele iniţiate de custode;
d) sã analizeze rapoartele întocmite de custode, modul în care se respectã condiţiile şi clauzele prezentei convenţii şi sã propunã mãsuri în consecinţã;
e) sã elibereze în cadru festiv un atestat privind calitatea de custode;
f) sã elibereze legitimaţii de custode prin care custodele este împuternicit sã constate faptele ce constituie contravenţii în aria protejatã încredinţatã şi sã aplice sancţiunile ce derivã din nerespectarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 236/2000 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 462/2001 ; ......./(alte obligaţii specifice pentru aria naturalã protejatã şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi) /..................................
Drepturile pãrţilor
4.3. ......./(denumirea persoanei juridice sau fizice cãreia i s-a încredinţat custodia ariei naturale protejate)/................ are dreptul:
a) sã realizeze şi sã utilizeze sigla ariei naturale protejate, alãturi de sigla sa proprie, în vederea promovãrii imaginii proprii;
b) sã acorde sau sã vândã dreptul de utilizare a imaginii şi siglei ariei naturale protejate unei alte persoane juridice care promoveazã turism ecologic şi produsele ecologice realizate în zona ariei naturale protejate;
c) sã stabileascã şi sã utilizeze uniforma şi însemnele specifice pentru custozi, în vederea promovãrii imaginii;
d) sã reprezinte aria naturalã protejatã, în cadrul întâlnirilor internaţionale şi naţionale;
e) sã facã parte ca membru cu drepturi depline din reţele sau organizaţii internaţionale şi naţionale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc.);
f) sã prezinte, în mass-media, întâlniri, conferinţe etc., aria naturalã protejatã, activitatea proprie şi orice eveniment ce se desfãşoarã sau problemã apãrutã în aria naturalã protejatã;
g) sã solicite sprijinul APM sau al autoritãţii responsabile, inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturalã protejatã;
h) sã realizeze şi sã implementeze proiecte ce vizeazã aria naturalã protejatã;
i) sã contracteze sau sã participe în contracte ce vizeazã aria naturalã protejatã (de exemplu, prestãri de servicii, consultanţã, investiţii etc.);
j) sã încaseze tarife legate de aria naturalã protejatã, în vederea acoperirii unor cheltuieli legate de administrarea ariei protejate, în condiţiile legii; ......./(alte drepturi specifice pentru aria naturalã protejatã şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de cãtre ambele pãrţi)/........................
ART. 5
Durata convenţiei
Prezenta convenţie se deruleazã pe o perioadã de 5 ani.
ART. 6
Reînnoirea convenţiei
6.1. Prezenta convenţie poate fi reînnoitã pe o perioadã determinatã, dacã pãrţile cad de acord asupra reînnoirii.
6.2. Pe parcursul duratei de valabilitate, prevederile prezentei convenţii pot fi modificate sau completate, cu acordul pãrţilor, prin act adiţional, la iniţiativa uneia dintre pãrţile semnatare, numai în scopul asigurãrii unei protecţii sporite a ariei naturale protejate.
6.3. O datã cu reînnoirea prezentei convenţii se vor elibera noi atestate şi noi legitimaţii de custode.
ART. 7
Încetarea convenţiei
Prezenta convenţie poate înceta în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) la desfiinţarea custodelui ca persoanã juridicã sau la decesul persoanei fizice;
c) în cazul nerespectãrii obligaţiilor ce revin pãrţilor semnatare conform prevederilor prezentei convenţii sau al nerespectãrii prevederilor legislaţiei specifice în vigoare, dacã în termen de 60 de zile de la notificare nu a fost remediatã situaţia;
d) în cazuri de forţã majorã care pun în imposibilitate custodele sã îşi mai exercite atribuţiile în condiţiile prevãzute iniţial în prezenta convenţie;
e) prin acordul pãrţilor;
f) în cazul în care prin modificarea legislaţiei specifice se va impune o altã modalitate de atribuire;
g) dacã se constatã cã au fost furnizate informaţii false în cadrul documentaţiei depuse în vederea încredinţãrii custodiei.

Încheiatã astãzi ...../(data)/..........., în 5 exemplare originale, trei exemplare pentru APM şi douã pentru custode.


Din partea Agenţiei pentru Protecţia Mediului ............

Director,
...........

...........................................
(denumirea persoanei juridice solicitante,
în cazul persoanelor juridice)

.........................................
(funcţia şi numele reprezentantului
legal/numele persoanei fizice)


ANEXA 2
-------
la procedurã
------------


ATESTAT

Agenţia pentru Protecţia Mediului ...../(denumirea)/............... atestã cã .................................... /(denumirea persoanei fizice sau juridice) este custode al ...../ (denumirea ariei naturale protejate încredinţate)/....................................... începând cu data de ...../(data semnãrii convenţiei de custodie)/............, în baza evaluãrii comisiei care a încredinţat custodia.
Prezentul atestat este valabil pânã la data de ...../(data încetãrii convenţiei de custodie).........................................
Data şi semnãtura directorului Agenţiei pentru Protecţia Mediului .......
Agenţia pentru Protecţia Mediului .........................



LEGITIMAŢIE DE CUSTODE
Nr. ..... din .....

Domnul/Doamna ..................... este împuternicit/împuternicitã, în baza prevederilor <>art. 49 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 462/2001 , sã constate faptele ce constituie contravenţii şi sã aplice sancţiunile ce derivã din nerespectarea actelor normative sus-menţionate, pe teritoriul/teritoriile ........./(Se lasã un spaţiu suficient de mare pentru completarea denumirii ariei/ariilor naturale protejate încredinţate.) /.............................. ce i-a/i-au fost încredinţat/încredinţate în custodie în baza convenţiei de custodie înregistrate sub nr. ................. din data de ................. .


Director,
.........................
(semnãtura şi ştampila)

(loc pentru fotografie pe care se aplicã ştampila şi loc pentru cinci vize anuale)

Prezenta legitimaţie este valabilã însoţitã de buletin/cartea de identitate seria ........ nr. ................, eliberat/eliberatã de ......... la data de .................., CNP ................... .

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016