Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În conformitate cu prevederile <>art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin: ART. 1 Se aproba Normele tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile urbane, anexa la prezentul ordin. ART. 2 Anexa face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 3 Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I şi va intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii. Ministrul transporturilor, Traian Basescu ANEXA 1 NORME TEHNICEprivind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile urbane CAP. 1 Generalitati 1.1. Prezentele norme tehnice se aplica tuturor drumurilor publice din interiorul localitãţilor urbane, fiind elaborate în conformitate cu <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor. 1.2. Prin strãzi, în înţelesul prezentelor norme tehnice, se înţelege drumurile publice din interiorul localitãţilor, indiferent de denumire: strada, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita etc. 1.3. Strazile din localitãţile urbane se clasifica în raport de intensitatea traficului şi de funcţiile pe care le îndeplinesc, astfel: - strãzi de categoria I - magistrale; - strãzi de categoria a II-a - de legatura; - strãzi de categoria a III-a - colectoare; - strãzi de categoria a IV-a - de folosinta localã. 1.4. Funcţiile, dimensiunile şi modul de realizare a fiecãrei categorii de strãzi sunt cele prevãzute în prezentele norme tehnice. 1.5. Încadrarea în categorii a strazilor din localitãţile urbane se face de cãtre consiliile judeţene sau locale, pe baza studiilor de dezvoltare şi organizare a traficului, potrivit prezentelor norme tehnice. 1.6. Drumurile naţionale, judeţene şi comunale îşi pãstreazã categoria funcţionalã din care fac parte, fiind considerate fãrã întrerupere în traversarea localitãţilor, servind şi ca strãzi. Modificarea traseelor acestora în traversarea localitãţilor, precum şi lucrãrile de realizare, modernizare şi reparare a acestora se fac în conformitate cu legislaţia în vigoare. 1.7. Sectoarele de drumuri naţionale, judeţene şi comunale, incluzând lucrãri de arta şi amenajãrile aferente, situate în intravilanul resedintelor de judeţ sau al municipiilor, sunt în administrarea consiliilor locale. CAP. 2 Domenii de aplicare 2.1. Pentru strazile existente, condiţiile tehnice din prezentele norme trebuie respectate la repararea, reabilitarea sau modernizarea lor. CAP. 3 Prescripţii generale 3.1. Strazile din localitãţile urbane au urmãtoarele funcţii şi caracteristici: - strazile de categoria I - magistrale - asigura preluarea fluxurilor majore ale oraşului pe direcţia drumului naţional ce traverseaza oraşul sau pe direcţia principala de legatura cu acest drum, având minimum 6 benzi de circulaţie, inclusiv liniile de tramvai; - strazile de categoria a II-a - de legatura - asigura circulaţia majorã între zonele functionale şi de locuit, având 4 benzi de circulaţie, inclusiv liniile de tramvai; - strazile de categoria a III-a - colectoare - preiau fluxurile de trafic din zonele functionale şi le dirijeaza spre strazile de legatura sau magistrale, având 2 benzi de circulaţie; - strazile de categoria a IV-a - de folosinta localã - asigura accesul la locuinţe şi servicii curente sau ocazionale din zonele cu trafic foarte redus. 3.2. Zona strazilor din localitãţile urbane include partea carosabilã, acostamentele, şanţurile, rigolele, trotuarele, spaţiile verzi, suprafeţele adiacente pentru parcaje, suprafeţele de teren necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strãzi fãrã canalizare, scurgerea apelor trebuie asigurata prin santuri amenajate, cu dirijarea în afarã zonelor de siguranta a strazilor. 3.3. Zonele de siguranta şi de protecţie a intravilanului localitãţilor urbane se stabilesc prin studii de trafic şi prin documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului. 3.4. Condiţiile tehnice de proiectare a strazilor din localitãţile urbane, precum şi capacitatile maxime de circulaţie sunt prevãzute în anexele nr. 1 şi 2. 3.5. Proiectarea, sistematizarea şi realizarea strazilor din localitãţile urbane se fac în corelare cu planul urbanistic general al localitãţii, pe baza studiului de dezvoltare şi organizare a traficului, întocmit pentru o perioada de perspectiva de minimum 15 ani, cu respectarea normelor tehnice în vigoare. 3.6. Prin sistematizarea reţelei stradale se va asigura ca drumurile naţionale sa traverseze localitatea prin una sau cel puţin doua strãzi principale de circulaţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare. 3.7. La proiectarea, execuţia şi intervenţiile asupra strazilor din localitãţile urbane se va tine seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta circulaţiei, de factorii economici, sociali şi de apãrare, de conservarea şi protecţia mediului înconjurãtor, conform studiilor de impact, de planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, de anchetele de trafic origine-destinaţie, precum şi de normele tehnice în vigoare, pentru adaptarea acestora la cerinţele persoanelor cu handicap şi ale celor de varsta a treia, precum şi pentru amenajarea pistelor pentru biciclisti. 3.8. Desfiinţarea, lãrgirea sau crearea de strãzi noi în cadrul unor cvartaluri existente se pot face prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Regiei Autonome "Administraţia Nationala a Drumurilor din România", în cazul drumurilor naţionale, prin hotãrâre a consiliilor locale, în cazul strazilor, şi la propunerea consiliilor judeţene, în cazul drumurilor judeţene. 3.9. Documentaţiile tehnice privind proiectarea construcţiei, modernizarea şi reabilitarea strazilor din localitãţile urbane se avizeazã de cãtre administratorul acestora. 3.10. Îmbunãtãţirea elementelor geometrice ale strazii se poate efectua, potrivit dispoziţiilor legale, prin corectãri sau retrageri de garduri, fãrã demolãri de clãdiri, asigurându-se lãţimea minima de trotuar. 3.11. Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica modificãri ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistenta a unei strãzi, se face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind autorizarea executãrii construcţiei, cheltuielile aferente fiind în sarcina celui care a solicitat modificãrile. 3.12. În zonele protejate ale localitãţilor se va urmãri descurajarea sau interzicerea circulaţiei de tranzit, în condiţiile legii, prin asigurarea unor trasee de deviere corespunzãtoare, cu acordul administratorului drumului şi al poliţiei rutiere. 3.13. În cadrul proiectelor de sistematizare a localitãţilor urbane se va avea în vedere posibilitatea realizãrii unor monumente noi, precum şi punerea în valoare a monumentelor existente, lucrãrile destinate acestor scopuri efectuandu-se cu avizul Ministerului Culturii. Se interzice realizarea de pieţe noi sau spaţii verzi în jurul obiectivelor social-culturale, prin demolarea unor construcţii existente. 3.14. Pentru drumurile de tranzit care ocolesc localitãţile urbane, accesul spre aceste drumuri se realizeazã prin intersectii amenajate corespunzãtor intensitatii traficului. 3.15. Pentru întocmirea studiilor de dezvoltare şi organizare a circulaţiei, consiliile locale împreunã cu poliţia rutiera asigura recensãmântul periodic al traficului, potrivit normelor tehnice stabilite în acest scop. 3.16. Vitezele de circulaţie luate în considerare la proiectare, intensitatea şi natura traficului, precum şi organizarea circulaţiei, dispunerea şi amenajarea intersectiilor se stabilesc cu respectarea prevederilor normelor în vigoare. 3.17. Dimensionarea numãrului de benzi carosabile se face în funcţie de intensitatea şi caracteristicile traficului, cu respectarea capacitãţilor maxime de circulaţie pe strãzi, prevãzute în anexa nr. 2. 3.18. Adoptarea elementelor geometrice ale strazilor din localitãţile urbane se face cu respectarea prevederilor normelor în vigoare şi sunt redate în anexa nr. 3. 3.19. Alinierea construcţiilor în lungul strazilor din categoriile I-III se face cu respectarea distantelor maxime între fronturile acestora, prevãzute în anexa nr. 4. 3.20. Dimensionarea structurii rutiere se face în funcţie de intensitatea şi de compozitia traficului de perspectiva, de caracteristicile fizico-mecanice şi de deformabilitate ale materialelor, conform reglementãrilor în vigoare. Alegerea tipului de structura rutiera se va face pe baza unor calcule tehnico-economice şi de rentabilitate, ţinând seama şi de lucrãrile de întreţinere necesare fiecãrui tip de îmbrãcãminte rutiera în exploatare. Perioada de perspectiva pentru dimensionarea structurii rutiere va fi de minimum 15 ani. 3.21. Pe sectoarele de drum unde sunt semnalate degradari datorate fenomenului de inghet-dezghet se vor lua mãsuri pentru sporirea rezistentei structurii rutiere la acest fenomen. 3.22. Intersectiile se realizeazã denivelat sau la acelaşi nivel, în funcţie de categoria strazii şi de traficul rutier, cu respectarea legislaţiei în vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrãri sunt în sarcina celor care au în administrare sau în proprietate strada pe care se desfãşoarã traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersectiei. 3.23. La proiectarea intersectiilor în mediul urban se va tine seama de fluxurile circulaţiei, de relaţiile dintre curentii de trafic, de modul de dirijare a traficului, de condiţiile de vizibilitate şi de siguranta a circulaţiei, cu respectarea normelor în vigoare. 3.24. Pentru circulaţia pietonilor în localitãţile urbane se vor amenaja trotuare, cu o latime cuprinsã între 1,00 m şi 4,00 m, în funcţie de intensitatea circulaţiei pietonale şi de locul unde sunt amplasate, conform anexei nr. 5. Dacã este cazul, se pot amenaja piste pentru biciclisti, în conformitate cu prevederile normelor în vigoare, avându-se în vedere studiile efectuate de administraţiile locale şi planurile de urbanism local. 3.25. La traversarea strazilor din categoria I şi II pot fi prevãzute refugii sau pasaje pietonale denivelate. 3.26. Realizarea şi amplasarea în zona strazilor a oricãrei construcţii sau instalaţii, în orice scop, se fac cu respectarea legislaţiei în vigoare. 3.27. Deţinãtorii construcţiilor sau instalaţiilor acceptate sunt obligaţi sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau modificarea acestora, avându-se în vedere corelarea cu cota partii carosabile a strazii, dacã aceste operaţiuni sunt impuse de modernizarea, modificarea, întreţinerea sau exploatarea strazii. 3.28. Consiliile locale sunt obligate sa-i înştiinţeze pe deţinãtori în legatura cu lucrãrile prevãzute, dupã cum urmeazã: - cu cel puţin 12 luni înainte de începerea lucrãrilor a cãror execuţie impune mutarea sau modificarea, pentru construcţiile autorizate cu caracter definitiv; - cu cel puţin 3 luni înainte de începerea lucrãrilor, în cazul construcţiilor acceptate cu caracter provizoriu. 3.29. Deţinãtorii de construcţii amplasate în zona strazilor sunt obligaţi sa execute revizia periodicã şi repararea acestora pentru a se asigura estetica, protejarea strazii şi siguranta circulaţiei. 3.30. Liniile noi de tramvai se amplaseaza pe baza unor studii tehnice. În cazul amplasarii acestora pe partea carosabilã a strazii, la nivelul ei se vor amenaja obligatoriu staţii de tramvai cu refugii pentru pietoni, profilul caracteristic al strazii modificandu-se în conformitate cu normele în vigoare. 3.31. Autoritãţile administraţiei publice locale împreunã cu poliţia rutiera au obligaţia de a reglementa parcarea şi stationarea pe strãzi a vehiculelor. 3.32. Parcarea autovehiculelor se admite, de regula, în zone special amenajate, în afarã benzilor de circulaţie şi a trotuarelor, amplasate de comun acord cu poliţia rutiera. CAP. 4 Dispoziţii finale 4.1. Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentele norme tehnice. 4.2. Condiţiile din prezentele norme tehnice conţin prevederi minime obligatorii. 4.3. Referinte: <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor. ANEXA 1 -------la norme--------
Condiţii tehnice de proiectare a strazilor din localitãţile urbane
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Inten- Distanta
sitatea minima
trafi- normalã
cului Par- dintre
în auto- tea inter-
Vi- turisme carosa- secţii la
te- (vehicul bila acelaşi Organizarea
za -etalon) (m) nivel (m) circulaţiei
(ora şi ───────────────────────── şi a
de banda) Re- intersectiilor
la-
Categoria pro- tii Re-
N strazii iec- Lati- stan- la-
r. ta- Lati-mea ga tii
re Nr. mea caro- dreap- nu-
c de ben- sabi- ta mai
r (km/ ben- zii la dreap-
t. ora) zi (m) (m) ta
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Strada de 60 Foarte 6 3,50 21 800 200 a) liniile de
categoria I intensa tramvai se am-
- magistrala - peste plaseaza în li-
600 şi mitã partii
intensa carosabile a
360-600 strazii, încã-
drate în numa-
rul benzilor
b) intersectiile
foarte solici-
tate se amena-
jeaza denivelat
c) intersectiile
la nivel cu
circulaţia di-
rijata cu se-
mafoare
d) stationarile
pe benzile de
circulaţie
curenta sunt
interzise
2. Strada de 50-60 Intensa - 4 3,50 14 500 100- a) liniile de
categoria a 360-600 150 tramvai se am-
II-a - de plaseaza în li-
legatura mitã partii
carosabile a
strazii, încã-
drate în numa-
rul benzilor
b) intersectiile
la nivel au
circulaţia
dirijata de
semafoare
c) stationarile
pe benzile de
circulaţie
curenta sunt
interzise
d) în condiţii
deosebite de
desfãşurare a
traseului stra-
zii (teren ac-
cidentat, zone
locuite) se
poate reduce
viteza de pro-
iectare pe sec-
tor pana la
35 km/ora
3. Strada de 40-50 Medie - 2 3-3,50 6-7 200 50 în condiţii
categoria a 160-360 deosebite de
III-a - desfãşurare a
colectoare traseului stra-
zii (teren ac-
cidentat, zone
locuite) se
poate reduce
viteza de pro-
iectare pe sec-
tor pana la
25 km/ora
4. Strada de 25 Redusã 1 3-3,50 3-3,50 Sub a) strazile pot
categoria a 30-160 100 fi prevãzute cu
IV-a - de şi platforme de
folosinta foarte incrucisare şi
localã redusã bucle de intoar-
- sub 30 cere şi au, de
regula, trotuar
de 1,00 m
b) se va inter-
zice traficul
mijloacelor de
transport în
comun pe aceas-
ta categorie de
strãzi
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 2 -------la norme--------
CAPACITATILE MAXIME DE CIRCULAŢIE ALE STRAZILOR SITUATE ÎN PALIER ŞI ALINIAMENT
(autoturisme-vehicule-etalon/ora)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. ben- Distanta Viteza de proiectare (km/ora)
zilor de dintre ──────────────────────────────────────────
circulaţie intersectii 60 50-60 40-50 25
(m)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A. Circulaţia în regim normal şi flux continuu (unda verde, intersectii
denivelate)
6 benzi - 5.000 - - -
4 benzi - 3.500 3.800 - -
B. Circulaţia în regim normal şi flux discontinuu (cu treceri alternative
în intersectii)
6 benzi 800 2.800 - - -
4 benzi 800 2.000 2.200 - -
500 1.500 1.800 - -
2 benzi 500 - 1.000 1.200 -
300 - 700 900 -
200 - 600 800 -
1 banda 100 - - - 350
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 3 a) ----------la norme-------- PROFILURI CARACTERISTICE DE STRĂZI*) A. Strãzi de categoria I - magistrale - cu minimum 6 benzi de circulaţie-------- *) Anexa nr. 3 a) la Normele tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile urbane este publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 bis din 6 aprilie 1998. ANEXA 3 b) ----------la norme-------- PROFILURI CARACTERISTICE DE STRĂZI*) B. Strãzi de categoria a II-a - de legatura - cu 4 benzi de circulaţie-------- *) Anexa nr. 3 b) la Normele tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile urbane este publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 bis din 6 aprilie 1998. ANEXA 3 c) ----------la norme-------- PROFILURI CARACTERISTICE DE STRĂZI*) C. Strãzi de categoria a III-a - colectoare - cu 2 benzi de circulaţie D. Strãzi de categoria a IV-a - de deservire localã - cu o singura banda de circulaţie-------- *) Anexa nr. 3 c) la Normele tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile urbane este publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 bis din 6 aprilie 1998. ANEXA 4 -------la norme--------
DISTANŢELE DINTRE FRONTURILE CONSTRUCŢIILOR SITUATE PE PĂRŢILE LATERALE ALE STRAZII
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. benzilor
de circulaţie Condiţiile Distanţele dintre
curenta (ambele de amenajare fronturile construcţiilor (m)
sensuri) a strazilor (vezi nota)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- şase benzi Cu sau fãrã linie de tramvai, 35
cu pomi şi stâlpi la marginea
trotuarului
- patru benzi Cu sau fãrã linie de tramvai, 25
cu pomi şi stâlpi la marginea
trotuarului
- doua benzi Cu pomi şi stâlpi şi cu reţele 14-16, în funcţie de lãţimea
subterane numeroase trotuarelor
- doua benzi Fãrã pomi 9-13, în funcţie de lãţimea
carosabilã a trotuarelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
NOTA: Distanţele dintre fronturile construcţiilor se reduc, în cazul în
care sunt prevãzute trotuare cu lãţimi mai mici decât cele
stabilite în mod curent, şi se majoreazã atunci când se prevãd
zone verzi mediane, refugii pentru pietoni, amenajãri pentru
intersectii şi pentru asigurarea vizibilitatii, precum şi în
cazul terenului accidentat, în vederea reducerii volumelor de
terasamente, al zidurilor de sprijin şi al soclurilor cadirilor.
Distanţele dintre fronturile clãdirilor de locuit, altele decât
cele amplasate pe strazile de categoria I şi a II-a, va fi de 28
m, pentru clãdirile cu 11 niveluri (P + 10), şi de 13 m, pentru
cele cu 5 niveluri (P + 4), respectiv 16 m, pentru strazile cu
doua benzi de circulaţie şi trotuare de 3 m.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 5 -------la norme--------
PROFILURI CARACTERISTICE DE STRĂZI
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitãţi de circulaţie (pietoni/ora)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Lãţimea Trotuar Trotuar Alee în
trotuarului lângã lângã zona
(m) locuinţe magazine de parc
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1,00 800 700 600
1,50 1.600 1.400 1.200
2,25 2.400 2.100 1.800
3,00 3.200 2.800 2.400
4,00 4.000 3.500 3.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.