Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 450 din 5 iulie 2006  pentru aprobarea Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a laboratoarelor pentru testarea semintelor sub supraveghere oficiala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 450 din 5 iulie 2006 pentru aprobarea Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a laboratoarelor pentru testarea semintelor sub supraveghere oficiala

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 8 august 2006
ORDIN nr. 450 din 5 iulie 2006
pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea oficialã a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficialã
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOLTÃRII RURALE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 8 august 2006


În baza prevederilor art. 12 şi ale <>art. 21 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante,
având în vedere necesitatea transpunerii Deciziei Comisiei 320/1998 din 27 aprilie 1998 privind organizarea prelevarii esantioanelor de seminţe şi efectuarea testelor la samanta din speciile la care se referã directivele Consiliului 66/401/CEE , 66/402/CEE , 2002/54/CE , 2002/55/CE şi 2002/57/CE privind comercializarea seminţelor de plante furajere, cereale, sfecla, legume şi oleaginoase şi textile,
vazand Referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea oficialã a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficialã nr. 90.134 din 2 iunie 2006,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficialã, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 506/2002 pentru aprobarea Condiţiilor şi procedurilor privind acreditarea laboratoarelor pentru analiza calitãţii seminţelor sub supraveghere oficialã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 860 din 28 noiembrie 2002, se abroga.
ART. 3
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intra în vigoare în termen de 10 zile de la publicare.

p. Ministrul agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Vasile Lupu,
secretar de stat

Bucureşti, 5 iulie 2006.
Nr. 450.

ANEXA

PROCEDURI, CONDIŢII ŞI REGULI
privind acreditarea oficialã a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficialã

CAP. I
Domeniul de aplicare

ART. 1
(1) Prezentele proceduri, condiţii şi reguli se aplica pentru acreditarea:
a) laboratorului pentru testarea seminţelor care aparţine operatorului economic înregistrat pentru producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor; sau
b) unui laborator independent.
(2) Acreditarea se efectueazã de autoritatea oficialã, în scopul stabilirii competentei de a efectua testarea seminţelor sub supraveghere oficialã.
(3) Acreditarea laboratoarelor pentru testarea seminţelor se efectueazã de autoritatea oficialã, desemnatã de <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor, denumita în continuare INCS, din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, şi Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor, denumit în continuare LCCSMS.
(4) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. a) laboratorul poate realiza numai testarea esantioanelor prelevate din loturile de samanta produse în nume propriu de operatorul economic cãruia îi aparţine laboratorul, în afarã de cazul în care se convine altfel între operatorul economic cãruia îi aparţine laboratorul, un alt operator economic care solicita certificarea şi autoritatea oficialã.
(5) Grupele de specii pentru care se acorda acreditarea laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficialã sunt:
a) cereale şi plante furajere, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de cereale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, şi <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.263/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de plante furajere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;
b) oleaginoase şi textile, sfecla, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi textile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006, şi <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de sfecla de zahãr şi sfecla furajera, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006;
c) legume, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul şi certificarea calitãţii şi/sau comercializarea seminţelor de legume, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.
(6) Autoritatea oficialã poate sa acrediteze laboratoare pentru testarea materialului de înmulţire fructifer şi a materialului de înmulţire vegetativa a viţei-de-vie sub supraveghere oficialã:
a) pentru materialul de înmulţire fructifer, conform <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.295/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi/sau comercializarea materialului de înmulţire şi plantare fructifer, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 bis din 24 ianuarie 2006;
b) pentru materialul de înmulţire vegetativa a viţei-de-vie, conform <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.267/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea materialului de înmulţire vegetativa a viţei-de-vie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006.
(7) Acreditarea pentru testarea seminţelor destinate comerţului internaţional pentru tari terţe se efectueazã în baza acreditãrii acordate de Asociaţia Internationala pentru Testarea Seminţelor (ISTA), de la data aderãrii.
(8) Identificarea loturilor, evidenta şi prelucrarea informationala a datelor şi eliberarea documentelor sunt proceduri care se desfãşoarã conform condiţiilor aplicate de autoritatea oficialã şi sunt componente ale condiţiilor de acreditare a laboratoarelor.
(9) Eliberarea certificatului de acreditare oficialã de autoritatea oficialã atesta ca laboratorul acreditat poate sa efectueze testarea seminţelor la speciile şi categoriile de samanta pentru care a fost acordatã acreditarea.
ART. 2
Prezentele proceduri, condiţii şi reguli de acreditare se completeazã cu regulile, normele şi standardele în vigoare referitoare la controlul calitãţii seminţelor.

CAP. II
Definirea termenilor

ART. 3
(1) Acreditare oficialã reprezintã delegarea de responsabilitate care permite unei persoane juridice sa execute o anumitã activitate în numele autoritãţii oficiale.
(2) Acţiune preventivã este acţiunea întreprinsã pentru eliminarea cauzelor unei potenţiale neconformitãţi sau a altei posibile situaţii nedorite, în scopul prevenirii apariţiei acestora.
(3) Acţiune corectiva este acţiunea întreprinsã pentru eliminarea cauzelor unei neconformitãţi, în scopul prevenirii repetarii acestora.
(4) Analist este persoana fizica ce desfãşoarã operaţiuni specifice activitãţii de laborator, instruita, testata şi care are responsabilitatea operaţiunilor pe care le executa.
(5) Autoritatea oficialã este autoritatea desemnatã oficial, prevãzutã la art. 1 alin. (3), pentru a acredita laboratorul candidat de testarea seminţelor pentru a desfasura anumite activitãţi specifice în numele sau, la cererea acestuia.
(6) Audit este o examinare sistematica, independenta şi documentata, în scopul determinãrii mãsurii în care sunt îndeplinite criteriile, ansamblul de politici, proceduri şi cerinţe.
(7) Certificat de acreditare oficialã este documentul eliberat de autoritatea oficialã, care dovedeşte ca laboratorul îndeplineşte condiţiile şi procedurile necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la solicitarea acreditãrii şi care atesta ca laboratorul acreditat poate sa efectueze testarea seminţelor.
(8) Conformitate reprezintã satisfacerea exigenţelor specifice unei activitãţi sau unui produs.
(9) Lot reprezintã o anumitã cantitate de samanta fizic identificabila prin omogenitatea compoziţiei şi a originii sale, pentru care se poate elibera un document de calitate.
(10) Laborator este entitatea publica sau privatã care desfãşoarã o activitate de analiza şi diagnosticare propriu-zisa, iar rezultatele testelor efectuate permit operatorului economic sa isi monitorizeze calitatea producţiei.
(11) Laborator candidat pentru acreditare oficialã este persoana fizica sau persoana juridicã care deţine un laborator de testare a seminţelor pentru care solicita sa obţinã de la autoritatea oficialã un certificat de acreditare oficialã.
(12) Laborator acreditat oficial este persoana juridicã care a încheiat cu autoritatea oficialã un contract de acreditare oficialã şi a obţinut de la autoritate un certificat de acreditare oficialã.
(13) Manualul calitãţii reprezintã unul sau mai multe documente care descriu elementele sistemului de management al calitãţii existent într-un laborator care efectueazã testarea calitãţii seminţelor.
(14) Neconformitate majorã este activitatea ce influenţeazã în mod negativ calitatea serviciului prestat de persoana acreditata şi trebuie corectatã imediat.
(15) Neconformitate minora este activitatea ce nu influenţeazã în mod direct calitatea serviciului prestat şi care trebuie corectatã într-un anumit interval de timp.
(16) Procedura reprezintã documentele, operaţiunile primare şi auxiliare de îndeplinit pentru desfãşurarea unei activitãţi, responsabilitãţile fiecãrei persoane, precum şi interactiunea dintre responsabilitãţi şi operaţiuni.
(17) Supraveghere oficialã este procedura prin care autoritatea oficialã verifica şi monitorizeazã activitatea specifica a laboratoarelor de testare, pe care acestea o desfãşoarã în numele autoritãţii oficiale.
(18) Testare, sinonim cu analiza, este activitatea de laborator desfasurata în scopul determinãrii unor însuşiri ale seminţelor care atesta calitatea acestora.

CAP. III
Condiţii pentru laboratorul candidat la acreditare

SECŢIUNEA 1
Condiţii de acreditare

ART. 4
(1) Operatorul economic cãruia îi aparţine laboratorul candidat pentru acreditare oficialã (denumit în continuare laborator candidat) sau responsabilul laboratorului independent candidat pentru acreditare oficialã (denumit în continuare laborator independent candidat) trebuie sa depunã la secretariatul LCCSMS o cerere-tip în doua exemplare, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, împreunã cu toate documentele prevãzute, prin care sa solicite acreditarea laboratorului. În cerere se vor preciza specia sau grupa de specii pentru care se solicita acreditarea şi cel puţin urmãtoarele analize obligatorii: puritate, germinatie, umiditate şi stare fitosanitara.
(2) Documentele solicitate la înscriere pentru acreditarea laboratorului candidat sunt:
a) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie;
b) copie xerox de pe certificatul de înregistrare fiscalã;
c) dosarul cu proiectul Manualului calitãţii. Conţinutul Manualului calitãţii este prezentat, pe capitole, în anexa nr. 4;
d) copie xerox de pe autorizaţia de producere, prelucrare şi comercializare a seminţelor, vizata pentru anul în curs;
e) copie xerox de pe statutul operatorului economic înregistrat, cu specificarea obiectului de activitate.
(3) Operatorul economic cãruia îi aparţine laboratorul candidat sau responsabilul laboratorului independent candidat va asigura autoritatea oficialã ca personalul angajat este liber de orice presiune în desfãşurarea activitãţii de testare şi achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare prestate, precum şi a celor de supraveghere a activitãţii de testare.
(4) Înscrierea pentru acreditare oficialã este acceptatã numai dacã documentaţia prevãzutã la alin. (1)-(3) este corect întocmitã în conformitate cu prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(5) Contravaloarea prestaţiei de acreditare este achitatã de operatorul economic sau de reprezentantul laboratorului independent candidat, dupã acceptarea cererii.
ART. 5
În laboratorul care a obţinut acreditarea şi în care isi desfãşoarã activitatea şi esantionori acreditaţi oficial, pentru aceştia se va aplica procedura prevãzutã în legislaţia în vigoare.

SECŢIUNEA a 2-a
Cunoştinţe şi aptitudini

ART. 6
(1) Analistii laboratorului candidat trebuie sa aibã calificãri tehnice şi pregãtire de specialitate, competenta şi experienta necesare pentru funcţia atribuitã.
(2) În laboratorul candidat trebuie sa existe o descriere a activitãţii pentru fiecare persoana prin fişa postului; aceasta descriere trebuie sa cuprindã liniile directoare, punctele-cheie, nivelul de formare, pregãtire, cunoştinţe tehnice şi experienta acumulatã.
(3) Analistii trebuie sa cunoascã metodele şi procedurile de analiza standardizate în vigoare.
(4) Analistii care testeaza samanta trebuie sa fie instruiti, testati, eventual retestati prin cursuri de pregãtire similare celor pentru personalul oficial şi confirmati prin examinari oficiale.
(5) Autoritatea oficialã verifica cunoştinţele analistilor din laboratorul candidat prin:
a) testare scrisã şi interviu privind cunoaşterea regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, la care fiecare candidat trebuie sa obţinã nota minima 8;
b) proba practica, ce consta în testarea de cãtre fiecare analist al laboratorului candidat a unor esantioane de seminţe prelevate oficial. Se efectueazã teste specifice sectorului de activitate în care lucreazã analistul respectiv. Rezultatele analizelor efectuate de fiecare analist al laboratorului candidat se compara cu rezultatele analizelor aceloraşi esantioane de seminţe obţinute de analistii autoritãţii oficiale, pentru a se stabili toleranta. Analistul laboratorului candidat se considera admis la proba practica dacã rezultatele obţinute de el, comparate cu cele obţinute de analistii autoritãţii oficiale, se încadreazã în limitele de toleranta cuprinse în standardele în vigoare. Fiecare analist al laboratorului candidat trebuie sa isi demonstreze competenta pe parcursul evaluãrii şi al utilizãrii aparaturii laboratorului candidat. Testele se efectueazã de fiecare analist pe un numãr de 20 de esantioane pentru fiecare specie pentru care se solicita acreditarea laboratorului. Rezultatele analizelor efectuate de un analist al laboratorului candidat trebuie sa se încadreze în limitele tolerantelor la cel puţin 90% din cele 20 de esantioane analizate în paralel de analistii laboratorului candidat şi analistii autoritãţii oficiale.

SECŢIUNEA a 3-a
Organizare şi management

ART. 7
(1) Operatorul economic sau responsabilul laboratorului independent care solicita acreditarea oficialã a laboratorului trebuie sa beneficieze de îndrumare şi informaţii din partea serviciilor autoritãţii oficiale sau a persoanei legale care a fost desemnatã de autoritatea oficialã cu sarcini pentru acreditare.
(2) Într-un laborator candidat trebuie sa existe:
a) o structura organizatoricã şi de conducere capabilã sa satisfacã exigenţele privind testarea seminţelor;
b) o structura organizatoricã, care sa cuprindã cel puţin urmãtoarele sectoare de analiza: puritate, germinatie, umiditate şi stare sanitarã;
c) relaţii bine definite stabilite între conducere şi analisti în aplicarea sistemului de management al calitãţii;
d) un analist-şef, managerul tehnic, desemnat prin decizie de managementul de la cel mai înalt nivel, care sa fie direct responsabil pentru intreaga activitate de laborator, cu pregãtire superioarã de specialitate, care sa aibã calificarea necesarã pentru a conduce tehnic laboratorul;
e) o persoana, denumita managerul calitãţii, care poate fi unul dintre analistii pe sectoare, desemnatã prin decizie de managementul de la cel mai înalt nivel, cu pregãtire superioarã de specialitate, responsabilã cu implementarea, menţinerea şi îmbunãtãţirea continua a eficacitatii sistemului de management al calitãţii şi urmãrirea calitãţii în toate etapele activitãţii de laborator;
f) cel puţin un analist cu pregãtire de specialitate, care poate fi analist permanent sau temporar, care sa acopere cel mult doua sectoare de analiza;
g) cel puţin o persoana pentru a efectua auditul intern al laboratorului candidat, cu pregãtire superioarã, desemnatã prin decizie de managementul de la cel mai înalt nivel, care poate fi din rândul analistilor pe sectoare şi a urmat cursuri de pregãtire pentru auditori pentru a avea competenta necesarã;
h) posibilitatea suplinirii analistilor în timpul în care unul dintre aceştia lipseşte;
i) o copie de pe procedurile, instrucţiunile şi metodele de lucru, ţinuta la zi pentru fiecare analist, pe care sa o foloseascã în munca sa;
j) o copie de pe fişa postului pentru fiecare analist, prin care acesta sa cunoascã atribuţiile ce îi revin;
k) un echilibru între numãrul total al personalului angajat şi numãrul analistilor. Numãrul total al analistilor va fi stabilit în funcţie de volumul total de lucru al fiecãrui sector al laboratorului candidat, luându-se în considerare maximum 500 de determinãri pe perioada din an în care se efectueazã analizele pentru seminţele mici şi maximum 1.000 de determinãri pe perioada din an în care se efectueazã analizele pentru seminţele mijlocii şi mari, calculat pe un analist;
l) un regulament de organizare şi funcţionare, în asa fel încât fiecare analist al laboratorului candidat sa isi cunoascã limitele sferei sale de activitate şi competenta;
m) certitudinea ca niciunul dintre analistii laboratorului candidat nu este supus niciunei presiuni din partea conducerii laboratorului candidat care ar putea influenta negativ rezultatul şi calitatea muncii acestuia;
n) certitudinea ca remuneraţia analistilor în activitatea de testare a seminţelor nu este influentata şi nu depinde de rezultatele testelor de laborator;
o) certitudinea ca analistii nu sunt supuşi unor influente comerciale, financiare sau de alta natura, exercitate de alte persoane sau organizaţii exterioare laboratorului candidat, cu privire la rezultatele testelor de laborator;
p) certitudinea ca laboratorul candidat nu angajeazã nicio activitate ce ar putea compromite încrederea în independenta şi integritatea analistilor care efecuteaza testarea seminţelor;
r) garanţia ca toate sectoarele unde se efectueazã determinãri de laboratorul candidat sunt dotate adecvat şi utilizate pentru scopul propus şi ca accesul persoanelor din afarã laboratorului candidat este controlat şi limitat;
s) Manualul calitãţii, care sa susţinã cu documente toate prevederile prezentelor proceduri, condiţii şi reguli şi sa permitã verificarea lor de auditorul intern şi auditorii autoritãţii oficiale. Manualul calitãţii va fi întocmit în doua exemplare, din care unul se depune la autoritatea oficialã.
ART. 8
Laboratorul candidat trebuie sa fie capabil sa demonstreze ca:
a) respecta regulile şi normele în vigoare de formare şi identificare a lotului;
b) respecta regulile şi standardele în vigoare pentru testarea seminţelor;
c) are proceduri şi practici adecvate pentru formarea esantioanelor de analiza;
d) are proceduri şi practici adecvate pentru controlul performantelor individuale ale analistilor, în acord cu regulile, normele şi standardele în vigoare, prin realizarea unui audit intern şi a unei verificãri a modului de testare a seminţelor;
e) are un sistem de identificare a esantioanelor prin marcare, sigilare şi documente, pentru a avea certitudinea ca nu se poate face nicio confuzie privind corespondenta dintre lot şi rezultatele testelor efectuate;
f) are proceduri pentru fiecare etapa parcursã de esantionul de laborator de la recepţie pana la eliberarea documentelor de calitate a semintei;
g) are stabilite mãsuri pentru evitarea impurificarii, deteriorarii esantionului de samanta în toate etapele de obţinere, expediere, transport, pãstrare şi manipulare ce ar putea afecta rezultatele analizelor de calitate a semintei;
h) are reguli clare referitoare la recepţia, pãstrarea, eliminarea sau distrugerea esantioanelor de samanta prelevate sub supraveghere oficialã, în conformitate cu standardele şi normele în vigoare.
ART. 9
Toate neconformitãţile existente în laboratorul candidat, intalnite de la recepţia esantioanelor în laborator pana la eliberarea documentelor de calitate, trebuie sa fie înregistrate.

SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de lucru, echipamente şi întreţinerea lor, etalonarea materialelor de referinta şi testare

ART. 10
(1) Laboratorul candidat trebuie sa fie prevãzut cu echipamente de lucru corespunzãtoare activitãţii pe care o desfãşoarã şi cu sursa de energie necesarã pentru efectuarea determinarilor corecte de laborator. Dacã testele de calitate impun aceasta, laboratorul candidat trebuie sa fie echipat cu dispozitivele necesare pentru supravegherea condiţiilor ambientale.
(2) Spaţiul în care sunt efectuate determinarile de laborator nu trebuie sa afecteze rezultatele şi nici precizia necesarã în efectuarea determinarilor gravimetrice sau a altor mãsurãtori.
(3) Spaţiul de testare a semintei trebuie sa fie protejat de condiţii extreme, cum ar fi excesul de temperatura, praf, umiditate, trepidatii, perturbatii electromagnetice, pentru a se limita riscul dereglarii aparaturii din dotare.
(4) Laboratorul candidat trebuie sa fie situat în clãdiri bine întreţinute, suficient de spatioase, luminoase, dotate cu sursa de alimentare cu energie electrica corespunzãtoare activitãţii, pardoselile şi pereţii sa fie uşor lavabili pentru întreţinerea igienei, sa dispunã de sursa de apa rece şi calda, astfel încât condiţiile existente sa permitã analistilor sa lucreze cu usurinta şi precizie.
(5) Laboratorul candidat trebuie sa detina documentaţie de specialitate.
(6) Personalul laboratorului candidat va lua toate mãsurile adecvate pentru asigurarea ordinii şi curãţeniei în laborator.
ART. 11
(1) În funcţie de specificul testelor efectuate, laboratorul candidat trebuie sa fie dotat cu echipament considerat oficial de autoritatea oficialã şi care satisface scopul de testare a seminţelor, cel puţin cu mimimul de aparatura prevãzutã în anexa nr. 5 la prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(2) Laboratorul candidat trebuie sa se doteze cu echipament informatic, iar sistemul informatic şi echipamentele necesare pentru eliberarea documentelor de calitate trebuie sa fie conectate cu autoritatea oficialã care îl supravegheazã.
(3) Funcţionarea, întreţinerea şi controlul aparatelor pentru efectuarea testelor trebuie descrise în procedurile de lucru.
(4) Toate echipamentele trebuie întreţinute corect şi protejate de sursele de deteriorare.
(5) Echipamentul care poate fi supus supraincarcarii sau deformarii la manevrare sau care poate da rezultate incorecte şi a cãrui defectiune este demonstrata trebuie retras de la utilizare, etichetat clar ca defect, pana la remedierea defectiunii. Pentru a demonstra funcţionarea corespunzãtoare a echipamentelor dupã remedierea defectiunii se efectueazã monitorizarea şi înregistrarea parametrilor specifici.
(6) În laboratorul candidat trebuie sa se efectueze arhivarea dosarului fiecãrui echipament. Fiecare dosar arhivat trebuie sa conţinã:
a) denumirea şi identificarea unica ale echipamentului;
b) detalii de întreţinere şi control;
c) denumirea fabricantului, furnizorului, agentului responsabil cu întreţinerea, data recepţiei şi cea de punere în funcţiune, precum şi alte elemente specifice echipamentului respectiv.
(7) Analistii trebuie sa aibã acces la echipamente şi la materialele necesare pentru a realiza corect testarea seminţelor.
ART. 12
(1) Pentru echipamentul utilizat în laboratorul candidat sunt necesare efectuarea etalonarii sau verificãrii metrologice într-o maniera adecvatã şi ţinerea evidentei rezultatelor acestora, precum şi a interventiilor de întreţinere şi reparaţii.
(2) Verificarea metrologica, etalonarea şi întreţinerea trebuie fãcute dupã un program prestabilit.
(3) Întregul program de verificare metrologica sau de etalonare trebuie cunoscut şi aplicat în asa fel încât sa existe siguranta ca determinarile efectuate cu ajutorul acestui echipament sunt foarte precise.
ART. 13
(1) Laboratorul candidat trebuie sa detina etaloane şi materiale de referinta adecvate şi sa le utilizeze numai pentru etalonare şi referinta, cum ar fi: probe de etalonare pentru selector - vanturator de seminţe (blower), soluţii-tampon pentru aparatul de determinare a pH-ului (pH-metru), greutãţi-etalon pentru balante, termometre-etalon, colecţia de seminţe de referinta pentru determinarea puritatii şi a componentei botanice.
(2) Etaloanele şi echipamentele din laborator care necesita verificare metrologica sunt verificate conform legislaţiei în domeniu în vigoare.
(3) Materialele de testare, cum ar fi substraturile şi substantele chimice utilizate, trebuie sa satisfacã cerinţele menţionate în regulile, normele şi standardele în vigoare.
(4) Calitatea noilor loturi de materiale consumabile trebuie sa fie controlatã înainte de utilizarea acestora în conformitate cu regulile, normele şi standardele în vigoare.
(5) Laboratorul candidat trebuie sa studieze efectul unui echipament defect asupra tuturor testelor efectuate în perioada respectiva, sa repete testele, precum şi sa retragã şi sa reediteze documentele de calitate când constata ca rezultatele sunt gresite şi sa anunţe în timp util autoritatea oficialã.
ART. 14
(1) Ghidurile, manualele, procedurile, instrucţiunile de testare a semintei şi datele de referinta reflecta modul de lucru al laboratorului candidat şi trebuie ţinute la zi, uşor accesibile analistilor din laboratorul candidat şi persoanelor oficiale.
(2) Toate calculele şi transcrierile de date trebuie sa facã obiectul unei verificãri adecvate. Dacã rezultatele sunt transmise prin mijloace informatice, sistemul informatic trebuie sa ofere siguranta ca exactitatea rezultatelor nu este afectatã.
ART. 15
(1) Rezultatele testelor trebuie sa fie raportate pe un formular tipizat, respectându-se procedurile descrise în regulile, normele şi standardele în vigoare. Trebuie menţinute toate înregistrãrile testelor, inclusiv ale oricãror modificãri semnificative.
(2) Documentele întocmite, fişele de analiza şi verificãrile efectuate vor purta semnatura analistului-şef sau a altor persoane desemnate prin decizie şi data întocmirii documentului sau a efectuãrii operaţiunii respective.
(3) Laboratorul candidat trebuie sa întocmeascã proceduri pentru controlul tuturor documentelor, pentru aprobarea şi difuzarea lor.
(4) Eliberarea documentelor oficiale de calitate se efectueazã doar pentru speciile de samanta pentru care laboratorul este acreditat.

SECŢIUNEA a 5-a
Sistemul de management al calitãţii

ART. 16
(1) Laboratorul candidat trebuie sa aibã stabilit şi implementat un sistem de management, sa isi documenteze politicile, sistemele, procedurile şi instrucţiunile pentru a asigura calitatea rezultatelor.
(2) Sistemul de management cuprinde proceduri şi programe interne de control al efectuãrii testarilor, precum şi politicile referitoare la calitate.
(3) Laboratorul candidat trebuie sa fie dispus sa coopereze cu clienţii sau cu reprezentanţii acestora la clarificarea cerinţelor clientului şi în monitorizarea realizarilor laboratorului, cu condiţia menţinerii confidenţialitãţii.
(4) Laboratorul candidat trebuie sa obţinã din partea clienţilor, ca rãspuns la activitatea desfasurata de acesta, evaluarea pozitiva sau negativa, care este folositã şi analizata de managementul de la cel mai înalt nivel în scopul îmbunãtãţirii sistemului de management.
(5) Documentele sistemului calitãţii trebuie unic identificate. Modificãrile documentelor trebuie analizate şi aprobate de managerul calitãţii.
(6) Trebuie stabilite proceduri care sa descrie cum se fac şi cum se controleazã modificãrile în documente.
(7) Trebuie stabilite proceduri pentru analiza cererilor, ofertelor şi contractelor.
(8) În vederea prevenirii potentialelor neconformitãţi, fie tehnice, fie la sistemul calitãţii, trebuie stabilite proceduri de acţiuni preventive. Acestea trebuie implementate şi monitorizate.
(9) Când apar greşeli în înregistrãri, fiecare greseala trebuie taiata, nu stearsa, iar valoarea corecta se înscrie alãturi, însoţitã de semnatura celui care a fãcut corectura.
(10) Autoritatea oficialã are acces la toate aceste proceduri şi programe de control.
(11) Auditorii autoritãţii oficiale pot solicita laboratorului candidat informaţii şi documente suplimentare pentru a completa elementele necesare în procesul de acreditare.
ART. 17
(1) Laboratorul candidat trebuie sa conceapa şi sa punã în aplicare un sistem de management al calitãţii, adecvat activitãţii pe care o desfãşoarã.
(2) Sistemul de management al calitãţii trebuie sa asigure ca gradul de corectitudine şi precizie impus este atins, ca abaterile de la regulile, normele şi standardele în vigoare sunt detectate şi ca sunt întreprinse acţiunile corective corespunzãtoare.
(3) Laboratorul candidat trebuie sa isi imbunatateasca continuu eficacitatea sistemului de management al calitãţii.
(4) Politicile sistemului de management al calitãţii trebuie sa fie consemnate în Manualul calitãţii, care se actualizeazã permanent şi trebuie sa fie disponibil pentru personalul laboratorului candidat în orice moment.
(5) Manualul calitãţii trebuie sa consemneze obiectivele urmãrite şi mijloacele utilizate în acest scop şi sa cuprindã o declaraţie de politica a managerului calitãţii, referitoare la calitate, prin care acesta sa dea asigurãri ca activitatea desfasurata şi sistemul de organizare respecta exigenţele impuse de regulile, normele şi standardele în vigoare.
(6) Manualul calitãţii trebuie sa includã procedurile de sistem şi tehnice pe baza cãrora se desfãşoarã activitatea. Acestea trebuie sa reflecte structura documentaţiei utilizate în sistemul de management.
(7) Managementul de la cel mai înalt nivel trebuie sa furnizeze dovezi ale angajamentului sau privind dezvoltarea şi implementarea sistemului calitãţii şi sa comunice angajaţilor sãi importanta îndeplinirii cerinţelor clienţilor, precum şi importanta respectãrii regulilor şi normelor în vigoare.
(8) Managementul de la cel mai înalt nivel trebuie sa urmãreascã menţinerea integritãţii sistemului de management odatã cu implementarea diferitelor modificãri survenite în sistem.

CAP. IV
Responsabilitãţile laboratoarelor acreditate oficial şi ale autoritãţii oficiale

SECŢIUNEA 1
Responsabilitãţile laboratoarelor acreditate oficial

ART. 18
(1) Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial este asimilat cu laboratorul autoritãţii oficiale în ceea ce priveşte responsabilitãţile fata de autoritatea oficialã.
(2) Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie sa menţinã condiţiile şi sa imbunatateasca permanent procedurile care au stat la baza acreditãrii.
(3) Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie sa participe activ la programul testelor de referinta trimise de autoritatea oficialã care a eliberat certificatul de acreditare oficialã. Acest program va fi comunicat în timp util laboratorului acreditat oficial, care trebuie sa demonstreze corectitudinea executãrii acestor teste, iar în anumite cazuri sa demonstreze ca fiecare neconcordanta este studiata şi au fost întreprinse acţiuni corective.
(4) Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie sa ţinã evidenta lotului de samanta prin numãrul de lot atribuit oficial sau prin numãrul de lot dat de persoana responsabilã cu etichetarea în cazul semintei Standard, care trebuie sa permitã identificarea acestuia în orice moment, a analizelor efectuate, precum şi a documentelor de calitate eliberate.
(5) Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie sa defineascã şi sa descrie mãsurile luate pentru rezolvarea reclamatiilor şi acţiunile corective ce trebuie luate în cazul apariţiei neconformitatilor.
(6) Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie sa întocmeascã şi sa implementeze un program anual de audit intern, care cuprinde evaluarea procedurilor de sistem şi a procedurilor tehnice, precum şi implementarea acestora. Dupã caz, se pot efectua audituri suplimentare şi de urmãrire.
(7) Sistemul de management al calitãţii şi rezultatele tuturor auditurilor interne şi externe trebuie sistematic examinate de conducerea laboratorului acreditat oficial. Anual, managementul de la cel mai înalt nivel trebuie sa efectueze analiza de management pe baza rezultatelor auditurilor interne, acţiunilor corective şi preventive, evaluãrilor externe, testelor de referinta, feedback-ului de la clienţi şi a reclamatiilor.
(8) Constatãrile rezultate în urma anlizei efectuate de management şi acţiunile care decurg din aceasta trebuie înregistrate.
(9) Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie sa colaboreze pe intreaga perioada a auditului cu reprezentanţii autoritãţii oficiale.
(10) Conducerea laboratorului acreditat oficial trebuie sa permitã reprezentanţilor autoritãţii oficiale accesul în laborator, accesul la toate documentele necesare pentru evaluare şi, dacã autoritatea oficialã considera necesar, şi accesul la arhiva laboratorului.
(11) Fiecare examinare efectuatã de auditorii interni ai laboratorului acreditat oficial trebuie sa facã obiectul unei înregistrãri şi sa furnizeze amãnunte asupra acţiunilor întreprinse.
ART. 19
Analistii laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau ai laboratorului independent acreditat oficial trebuie sa isi menţinã un nivel ridicat de pregãtire teoreticã şi practica prin:
a) desfãşurarea unei activitãţi specifice permanente, pe cat posibil fãrã întreruperi, iar în cazul unei întreruperi justificate mai mari de 9 luni se va face instruirea şi retestarea persoanei respective;
b) instruirea, testarea sau retestarea de cãtre autoritatea care a eliberat certificatul de acreditare oficialã, prin cursuri de pregãtire organizate ca urmare a apariţiei unor noutati în domeniul de activitate, a constatãrii unor neconformitãţi sau ori de câte ori este cazul;
c) studierea şi însuşirea modificãrilor apãrute în regulile, normele şi standardele în vigoare.
ART. 20
Laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie sa arhiveze şi sa pãstreze pe o perioada de cel puţin 6 ani urmãtoarele:
a) evidenta întregului personal al laboratorului şi pregãtirea profesionalã a acestuia;
b) copiile tuturor documentelor eliberate;
c) copiile metodelor de lucru utilizate, documentele de etalonare, documentele de verificare metrologica, informaţiile finale referitoare la testele de calitate, oricare alte date a cãror arhivare este consideratã utila;
d) toate rapoartele de audit intern şi cele ale autoritãţii oficiale şi rapoartele de management.

SECŢIUNEA a 2-a
Responsabilitãţile autoritãţii oficiale

ART. 21
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa dispunã de personal specializat, de echipament, aparatura şi alte facilitãţi necesare pentru a realiza controale tehnice privind acreditarea şi supravegherea laboratoarelor acreditate oficial.
(2) Autoritatea oficialã comunica operatorului economic cãruia îi aparţine laboratorul candidat sau responsabilului laboratorului independent candidat acceptul pentru înscrierea la acreditare sau motivele pentru care înscrierea nu poate fi acceptatã, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data depunerii solicitãrii împreunã cu intreaga documentaţie solicitatã.
ART. 22
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa organizeze audituri şi sa supravegheze activitatea în asa maniera încât sa verifice capabilitatea laboratorului candidat de a realiza activitãţile specifice pentru care solicita acreditarea.
(2) Auditul efectuat de autoritatea oficialã în vederea acreditãrii oficiale trebuie sa constate dacã se respecta cerinţele specifice din legislaţia în vigoare.
(3) Auditorii autoritãţii oficiale care efectueazã auditul laboratorului candidat sunt din cadrul INCS şi LCCSMS, recunoscuţi de INCS. Auditorii sunt instruiti de autoritatea oficialã sau de alte autoritãţi similare din statele membre ale Uniunii Europene.
(4) În urma efectuãrii auditului în vederea acreditãrii, echipa de auditori elibereazã un raport de audit. Raportul de audit trebuie prezentat conducerii autoritãţii oficiale, care urmeazã sa elibereze certificatul de acreditare oficialã, în termen de 45 de zile de la data efectuãrii auditului.
(5) Dupã ce autoritatea oficialã a verificat raportul de audit, acesta se transmite direct sau prin scrisoare recomandatã operatorului economic care a cerut acreditarea laboratorului sau reprezentantului laboratorului independent candidat, în termen de 20 de zile, astfel:
a) în cazul unui raport de audit favorabil, operatorul economic care a solicitat acreditarea laboratorului sau responsabilul laboratorului independent candidat este informat ca laboratorul candidat a îndeplinit condiţiile de acreditare. Totodatã se stabileşte data la care urmeazã sa se semneze contractul de acreditare oficialã şi sa se elibereze certificatul de acreditare oficialã, precum şi durata pentru care a fost acreditat laboratorul;
b) în cazul unui raport de audit nefavorabil, operatorul economic care a cerut acreditarea laboratorului sau responsabilul laboratorului independent candidat este informat despre respingerea acreditãrii. În termen de 30 de zile de la data comunicãrii deciziei de respingere a acreditãrii, operatorul economic care a cerut acreditarea laboratorului sau reprezentantul laboratorului independent candidat anunta autoritatea oficialã dacã:
(i) renunţa la cererea pentru acreditare, caz în care dosarul este clasat;
(ii) menţine cererea de acreditare, caz în care se depune cerere cu documentaţia reactualizata pentru începerea unui al doilea audit;
(iii) face contestaţie la INCS impotriva deciziei de respingere.
ART. 23
(1) Auditorii autoritãţii oficiale verifica, în laboratorul acreditat oficial al unui operator economic sau în laboratorul independent acreditat oficial, amendamentele sau schimbãrile care intrevin în intervalul dintre doua audituri, astfel:
a) controlul întregii documentaţii referitoare la activitatea şi modificãrile efectuate între cele doua audituri;
b) reactualizarea documentaţiei necesare;
c) dacã amendamentele, schimbãrile sau modificãrile aduse unor documente sunt autorizate, procesate şi implementate într-o maniera eficienta şi rapida;
d) reactualizarea cunoştinţelor analistilor din laboratorul acreditat oficial sau din laboratorul independent acreditat oficial în ceea ce priveşte toate schimbãrile publicate în documentaţia de specialitate;
e) prelungirea anuala a acreditãrii.
(2) Autoritatea oficialã trebuie sa se asigure ca personalul laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau al laboratorului independent acreditat oficial:
a) este liber de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii desfãşurate;
b) este independent în luarea deciziilor şi în eliberarea documentelor de calitate a seminţelor;
c) este impartial în efectuarea testelor de calitate a seminţelor;
d) este competent sa efectueze teste de calitate a seminţelor la speciile pentru care a fost solicitatã acreditarea;
e) nu obţine niciun profit personal din activitatea pe care o desfãşoarã.
(3) Autoritatea oficialã trebuie:
a) sa furnizeze detalii cu privire la sistemul de acreditare a laboratorului;
b) sa furnizeze proceduri relevante în ceea ce priveşte testele de calitate a seminţelor;
c) sa încheie un contract de acreditare oficialã şi sa elibereze certificatul de acreditare oficialã pentru laboratorul care corespunde cerinţelor prezentelor proceduri, condiţii şi reguli;
d) sa organizeze audituri, sa verifice şi sa supravegheze permanent activitatea laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau a laboratorului independent acreditat oficial;
e) sa ţinã evidenta loturilor şi esantioanelor de seminţe testate şi a documentelor eliberate de laboratorul acreditat oficial sau de laboratorul independent acreditat oficial;
f) sa efectueze verificarea prin sondaj a conformitatii rezultatelor obţinute de laboratorul acreditat oficial sau de laboratorul independent acreditat oficial, prin teste şi/sau postcontrol, cu rezultatele autoritãţii oficiale;
g) sa verifice dacã echipamentele, aparatura şi materialele utilizate, precum şi cele achiziţionate pe parcurs sunt adecvate pentru testarile pentru care a fost acreditat laboratorul şi sunt considerate oficiale în conformitate cu regulile şi normele în vigoare;
h) sa asigure identificarea laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau a laboratorului independent acreditat oficial printr-un cod unic, inconfundabil;
i) sa organizeze cursuri de instruire pentru analisti, similare cu cele pentru analistii autoritãţii oficiale şi confirmate prin examinare oficialã, ori de câte ori considera ca este necesar.
(4) Pe tot parcursul perioadei de acreditare, autoritatea oficialã menţine confidenţialitatea informaţiilor obţinute.

SECŢIUNEA a 3-a
Documentele pentru acreditarea laboratoarelor

ART. 24
Contractul de acreditare oficialã, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 2, are puterea legalã a unui contract între autoritatea oficialã şi operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau responsabilul laboratorului independent acreditat oficial.
ART. 25
(1) Certificatul de acreditare oficialã, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 3, reprezintã documentul eliberat de autoritatea oficialã în urma verificãrii şi constatãrii îndeplinirii condiţiilor prevãzute în prezentele proceduri, condiţii şi reguli, are termen de valabilitate de 3 ani şi este vizat anual. Viza anuala poate fi acordatã în urma supravegherii şi monitorizarii activitãţii laboratorului acreditat oficial sau a laboratorului independent acreditat oficial şi, dupã caz, în urma unui audit al autoritãţii oficiale.
(2) În cazul neacordarii vizei anuale pe certificatul de acreditare oficialã, se retrage temporar acreditarea laboratorului.

CAP. V
Supravegherea laboratorului acreditat oficial, efectuatã de autoritatea oficialã

SECŢIUNEA 1
Auditul efectuat de autoritatea oficialã

ART. 26
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa aibã certitudinea ca laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial respecta în totalitate regulile, normele şi standardele în vigoare, iar activitatea pe care o desfãşoarã este adecvatã şi eficienta pentru scopul propus.
(2) Activitãţile laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau ale laboratorului independent acreditat oficial se supun unui audit care se face ori de câte ori este necesar, evaluandu-se procedurile aplicate de laboratorul acreditat pentru a avea siguranta ca partea practica a activitãţii de laborator este în conformitate cu regulile, normele şi standardele în vigoare.
(3) Evaluarea laboratorului acreditat oficial se efectueazã de auditori din cadrul INCS şi LCCSMS, recunoscuţi de INCS.
ART. 27
Autoritatea oficialã, prin auditorii sãi, va urmãri:
a) verificarea întregii documentaţii referitoare la toatã activitatea pe care o desfãşoarã laboratorul acreditat oficial;
b) reactualizarea documentaţiei specifice necesare;
c) reexaminarea analistilor laboratorului acreditat oficial o data la 3 ani, iar atunci când se impune, reexaminarea va fi facuta înainte de acest termen;
d) verificarea documentelor eliberate de laboratorul acreditat oficial, care se efectueazã ori de câte ori este necesar pentru a-i permite acesteia sa urmãreascã activitatea de management şi corectitudinea în transmiterea rezultatelor testelor de laborator.
ART. 28
(1) Auditul în vederea reacreditarii laboratorului se efectueazã la 3 ani de la data acreditãrii, la cererea operatorului economic sau a reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial.
(2) Documentele pe care trebuie sa le depunã laboratorul acreditat oficial în vederea reacreditarii sunt:
a) cererea de reacreditare, care se va depune la autoritatea oficialã cu cel puţin 3 luni înainte de data expirãrii certificatului de acreditare oficialã;
b) documentaţia referitoare la sistemul de management al calitãţii;
c) alte documente solicitate, dupã caz, de autoritatea oficialã.
(3) Data efectuãrii auditului în vederea reacreditarii este stabilitã de autoritatea oficialã de comun acord cu solicitantul, dar nu mai târziu de 3 luni de la data expirãrii valabilitãţii certificatului de acreditare oficialã.
(4) În urma auditului laboratorului acreditat oficial în vederea reacreditarii, în termen de 15 zile auditorii autoritãţii oficiale întocmesc un raport de audit în 3 exemplare, din care doua exemplare rãmân la autoritatea oficialã, iar un exemplar va fi înmânat operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial. Termenul de 15 zile în care auditorii autoritãţii întocmesc un raport de audit, în cazul alin. (3), trebuie sa se încadreze în termenul prevãzut la acest alineat.
(5) Cererea operatorului economic sau a reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial de extindere sau de modificare a obiectului acreditãrii se supune aceloraşi prevederi ca şi o cerere de acreditare iniţialã.
(6) Cererea operatorului economic sau a reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial de extindere, cererea de modificare şi cererea de prelungire a acreditãrii unui laborator acreditat oficial sunt direct condiţionate de rezultatele activitãţii de supraveghere, precum şi de achitarea obligaţiilor financiare în conformitate cu tarifele în vigoare.
(7) Cererea operatorului economic sau a reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial de renunţare totalã sau parţialã, temporarã ori definitiva la acreditarea oficialã a unui laborator trebuie depusa la autoritatea oficialã direct sau prin scrisoare recomandatã. Renunţarea la acreditarea oficialã a laboratorului nu absolvã operatorul economic sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial de obligaţiile sale fata de autoritatea oficialã. Autoritatea oficialã ia cunostinta de aceasta cerere în vederea suspendãrii supravegherii şi notifica acordul sau operatorului economic sau reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial.
(8) În urma auditului efectuat de autoritatea oficialã, dacã raportul de audit este favorabil, se încheie un nou contract de acreditare oficialã şi se elibereazã un nou certificat de acreditare oficialã.

SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea laboratorului acreditat oficial, efectuatã de autoritatea oficialã

ART. 29
(1) Activitãţile laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau ale laboratorului independent acreditat oficial sunt supuse supravegherii de cãtre autoritatea oficialã care a eliberat certificatul de acreditare oficialã, urmãrind:
a) realizarea auditului intern;
b) participarea la testele de referinta, organizate anual de LCCSMS, pentru speciile pentru care laboratorul este acreditat, conform unui program aprobat de INCS;
c) identificarea loturilor, a testelor de calitate şi a documentelor de calitate eliberate, corectitudinea evidentelor şi a rezultatelor.
(2) Activitãţile laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau ale laboratorului independent acreditat oficial vor fi supuse supravegherii de cãtre autoritatea oficialã, prin teste de control oficiale, astfel:
a) modul de lucru al analistilor din laboratorul acreditat oficial este supus supravegherii de autoritatea oficialã prin testarea a minimum 5% din numãrul total de loturi de samanta intrate pentru certificare oficialã şi a minimum 5% din numãrul speciilor intrate, analizate de laboratorul acreditat oficial;
b) proporţia de minimum 5% este în principiu egal distribuita pentru persoanele fizice şi juridice cu samanta intrata pentru certificare şi din speciile intrate. Proporţia poate fi mai mare atunci când exista dubii specifice;
c) la prelevarea esantioanelor sub supraveghere oficialã, ţinând cont de procentul menţionat la lit. a), din esantionul compus se va forma şi un esantion care se expediazã la autoritatea oficialã în vederea testarii sau, dupã caz, esantionarea va fi efectuatã de esantionorii autoritãţii oficiale;
d) rezultatele testelor efectuate de laboratorul acreditat oficial pe esantioanele de seminţe prevelate sunt comparate cu rezultatele testelor efectuate în laboratorul autoritãţii oficiale; esantioanele sunt prelevate din acelaşi lot de samanta;
e) încadrarea în limitele de toleranta este obligatorie pentru toate esantioanele testate. Atunci când nu se încadreazã în limitele de toleranta, laboratorul acreditat oficial va aplica mãsuri corective. Dacã nici în urma mãsurilor corective rezultatele testelor nu se încadreazã în limitele de toleranta, se retrage temporar sau definitiv acreditarea laboratorului;
f) loturile de seminţe menţionate la lit. a), din care s-au prelevat esantioane şi s-au efectuat teste sub supraveghere oficialã, trebuie identificate şi marcate oficial;
g) efectuarea unor teste pe esantioane de referinta trimise de cãtre şi sub controlul autoritãţii oficiale.
(3) Autoritatea oficialã poate adopta alte mãsuri suplimentare pentru efectuarea testarii sub supraveghere oficialã.
ART. 30
Toate activitãţile efectuate în vederea acreditãrii oficiale, reacreditarii, supravegherii şi monitorizarii, precum şi testele de referinta efectuate de autoritatea oficialã sunt achitate de operatorul economic sau de reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial, conform tarifelor în vigoare.

CAP. VI
Mãsuri luate de autoritatea oficialã

ART. 31
Autoritatea oficialã poate sa retragã acreditarea, sa anuleze documentele emise sau mãsurile luate de laboratorul acreditat oficial, sa blocheze sau sa dispunã retragerea cantitãţilor de seminţe, dacã se constata ca au fost incalcate obligaţiile ce îi revin conform normelor de acreditare şi contractului de acreditare oficialã, în conformitate cu <>art. 21 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 266/2002 .
ART. 32
(1) Certificatul de acreditare oficialã poate fi retras temporar sau definitiv, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) informaţii false sau eronate în cererea de acreditare;
b) informaţii false sau eronate în documentele oficiale eliberate;
c) nerespectarea procedurilor de lucru, a regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, în efectuarea activitãţii pentru care a fost acordatã acreditarea;
d) datele din activitatea de supraveghere şi audit demonstreaza ca laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial nu îndeplineşte standardele de competenta ce se impun pentru activitatea pentru care a fost acreditat;
e) neacordarea vizei anuale;
f) laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial nu îndeplineşte obligaţiile financiare fata de autoritatea oficialã.
(2) Retragerea temporarã sau retragerea definitiva a acreditãrii este anunţatã prin scrisoare recomandatã sau alt mijloc echivalent.
(3) În cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficialã, autoritatea oficialã îi cere operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial ca personalul tehnic sa fie instruit şi reexaminat, precum şi sa se corecteze neconformitãţile în cadrul unui termen limita.
(4) Anularea deciziei de retragere temporarã a acreditãrii se face numai atunci când au fost remediate toate deficientele şi au fost eliminate în totalitate neconformitãţile. Laboratorul acreditat oficial va fi anuntat de autoritatea oficialã, în scris, asupra datei de la care acesta isi poate relua activitatea sau la care îi va fi acordatã viza anuala.
(5) În cazul retragerii definitive a acreditãrii, operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial este anuntat în scris asupra motivelor retragerii acreditãrii şi asupra datei efective a retragerii.
(6) Acreditarea oficialã a laboratorului acreditat oficial al operatorului economic sau a laboratorului independent acreditat oficial este retrasã în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial;
b) la cererea reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial;
c) lipsa vizei anuale sau a solicitãrii reînnoirii certificatului de acreditare oficialã, la expirarea acestora;
d) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea neconformitatilor care au dus la suspendarea acreditãrii;
e) depistarea unei neconformitãţi majore care este de natura sa afecteze calitatea activitãţii desfãşurate şi a rezultatelor testelor de calitate a seminţelor;
f) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau de reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial, nici dupã retragerea temporarã a acreditãrii.
(7) La data retragerii temporare sau a retragerii definitive a acreditãrii, certificatul de acreditare oficialã se considera nul.
ART. 33
(1) Operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial al cãrui certificat de acreditare oficialã a fost retras poate face contestaţie la INCS, în termen de 15 zile de la data primirii înştiinţãrii scrise.
(2) INCS va analiza contestaţia şi va decide în termen de 15 zile de la primirea acesteia.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 34
(1) Laboratorul din cadrul ITCSMS se considera laborator oficial şi efectueazã testarea seminţelor din speciile prevãzute la art. 1 alin. (4) şi (5), pe raza teritorialã de activitate.
(2) Laboratorul din cadrul ITCSMS se considera laborator oficial şi poate sa efectueze testarea seminţelor şi din alte specii neprevãzute la art. 1 alin. (5) şi (6), referitor la domeniul de acreditare, pe raza teritorialã de activitate.
(3) În vederea acreditãrii oficiale laboratorul din cadrul ITCSMS trebuie sa depunã o cerere-tip în doua exemplare, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, împreunã cu documentele prevãzute la art. 4 alin. (2), cu excepţia documentelor prevãzute la lit. a) şi d).
(4) Acreditarea oficialã a laboratorului din cadrul ITCSMS se efectueazã de INCS şi LCCSMS.
(5) Acreditarea oficialã se acorda în urma unui audit care sa constate dacã prezentele proceduri, condiţii şi reguli sunt îndeplinite.
(6) Auditul se efectueazã de auditori din cadrul INCS şi LCCSMS, recunoscuţi de INCS.
(7) Autoritatea oficialã verifica cunoştinţele analistilor din laboratorul candidat din cadrul ITCSMS prin:
a) testare scrisã şi interviu privind cunoaşterea regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, la care fiecare candidat trebuie sa obţinã nota minima 8;
b) proba practica, ce consta în testarea de cãtre fiecare analist al laboratorului candidat a unor esantioane oficiale, stabilite randomizat de cãtre echipa de auditori, specifice sectorului de activitate în care lucreazã analistul respectiv. Se verifica prin sondaj esantioane oficiale testate anterior auditului şi stocate în magazia de esantioane.
(8) La cap. III secţiunea a 3-a "Organizare şi management", în cazul ITCSMS se face o derogare de la art. 7 alin. (2) lit. k).
(9) În cazul unui raport de audit favorabil se elibereazã certificatul de acreditare oficialã şi se precizeazã durata pentru care a fost acreditat laboratorul, iar în cazul unui raport de audit nefavorabil se aplica prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(10) LCCSMS supravegheazã activitatea laboratoarelor din cadrul ITCSMS prin teste de referinta efectuate anual pentru speciile care au pondere în cadrul fiecãrui inspectorat.
(11) Personalul ITCSMS trebuie instruit şi atestat de autoritatea oficialã ori de câte ori este necesar ca urmare a apariţiei unor noutati în domeniul de activitate sau a constatãrii unor neconformitãţi.
ART. 35
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentele proceduri, cerinţe şi reguli.

ANEXA 1
-------
la proceduri, condiţii şi reguli
---------------------------------



Nr. .... Data .........
Înregistrat cu Autorizaţia de producere,
prelucrare, comercializare a seminţelor nr. ......

Se aproba înscrierea
Director executiv,
....................

CERERE
pentru obţinerea acreditãrii sau reacreditarii oficiale a
laboratorului în vederea efectuãrii testarii
seminţelor sub supraveghere oficialã

Operatorul economic sau responsabilul laboratorului independent sau ITCSMS
......., cu sediul în localitatea .........., str. ....... nr. ..., judeţul
........, telefon ......, fax ......., înmatriculat în registrul comerţului
cu nr. ..... din ......, reprezentat prin ........, având funcţia de ......,
solicit acreditarea/reacreditarea oficialã şi eliberarea certificatului de
acreditare/reacreditare oficialã pentru efectuarea urmãtoarelor teste de
calitate a seminţelor: puritate, germinatie, umiditate, stare fitosanitara
pentru specia, grupa de specii:.......................................
......................................................................
..................................................................... .

Anexez la prezenta cerere urmãtoarele documente:
a) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul
registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie;
b) copie xerox de pe certificatul de înregistrare fiscalã;
c) proiectul Manualului calitãţii pentru laboratorul care solicita
acreditarea;
d) copie xerox de pe autorizaţia de producere, prelucrare şi comercializare
a seminţelor, vizata pe anul în curs;
e) copie xerox de pe statutul de funcţionare, cu specificarea obiectului
de activitate în domeniu.

Declar pe propria rãspundere ca personalul laboratorului acreditat este
liber de orice influenta şi presiune în efectuarea testelor de calitate a
seminţelor şi eliberarea documentelor.
Cererea se depune în doua exemplare.

Achitat tariful:
...................................
Conform Ordinului ministrului agriculturii,
pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 450/2006

Data ....... Accept condiţiile şi
responsabilitãţile laboratorului
acreditat oficial
.......................
(semnatura conducatorului operatorului
economic sau a reprezentantului
laboratorului independent)



ANEXA 2
-------
la proceduri, condiţii şi reguli
--------------------------------

CONTRACT DE ACREDITARE OFICIALÃ
Nr. ..... data .....

1. Pãrţile contractante
a) Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor (INCS), prin Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (LCCSMS), având sediul în ........., reprezentatã prin (domnul/doamna) ........., în calitate de reprezentant al autoritãţii oficiale, definit în continuare autoritatea oficialã,
şi
b) ......../(denumirea şi sediul operatorului economic sau ale responsabilului laboratorului independent care a solicitat acreditarea oficialã).... având sediul în ......, reprezentat prin (domnul/doamna) ........, în calitate de proprietar al laboratorului acreditat oficial pentru efectuarea testelor de calitate a semintei
2. Obiectul şi preţul contractului
Prezentul contract stabileşte relaţia legalã dintre autoritatea oficialã şi operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial, în scopul desfãşurãrii activitãţii de testare a seminţelor destinate insamantarii şi de eliberare a documentelor de calitate la speciile, grupele de specii pentru care a fost acreditat, pentru şi în numele autoritãţii oficiale.
Tarifele pentru acreditare, supraveghere şi monitorizare se achitã de cãtre operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau de reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial la valoarea şi la termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
3. Durata contractului
Prezentul contract intra în vigoare la data la care este semnat de reprezentanţii pãrţilor contractante şi va inceta la împlinirea a 3 ani de la data semnãrii. Perioada de 3 ani se poate prelungi cu pana la 3 luni, dacã cererea de reacreditare a fost depusa în termen. Prezentul contract poate fi prelungit cu acordul scris al pãrţilor contractante, în vederea reacreditarii.
4. Documentele care însoţesc contractul:
- cerere de acreditare/reacreditare oficialã;
- documentele solicitate la înscriere;
- certificatul de acreditare;
- alte documente adiţionale.
5. Reguli şi norme
Serviciile executate în baza prezentului contract vor respecta condiţiile şi procedurile, regulile, normele şi standarele în vigoare prezentate de autoritatea oficialã la încheierea acestuia.
6. Obligaţiile pãrţilor
6.1. O parte contractantã nu are, fãrã acordul scris al celeilalte pãrţi, dreptul:
- de a face cunoscut prezentul contract sau orice prevedere a acestuia unei terţe persoane în afarã acelor persoane implicate în îndeplinirea acestuia;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a prezentului contract în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
6.2. Dezvaluirea oricãrei informaţii persoanelor implicate în îndeplinirea prezentului contract se va face confidenţial şi se va referi numai la acele informaţii necesare în vederea îndeplinirii acestuia.
6.3. O parte contractantã va fi exoneratã de rãspundere pentru dezvaluirea de informaţii referitoare la prezentul contract, dacã:
- informaţia era cunoscutã partii contractante înainte ca ea sa fi fost primitã de la cealaltã parte contractantã;
- informaţia a fost dezvaluita dupã ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte pãrţi contractante pentru asemenea dezvaluiri;
- partea contractantã a fost obligatã în mod legal sa dezvaluie informaţia.
6.4. Obligaţiile operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau ale reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial:
- operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial este obligat sa respecte prevederile <>Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante şi Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficialã şi celelalte reguli, norme şi standarde în vigoare;
- operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial garanteazã ca orice informaţie pe care o va furniza autoritãţii oficiale este conformã cu realitatea;
- esantionorul garanteazã ca pe tot parcursul derulãrii prezentului contract respecta procedurile, condiţiile şi regulile de acreditare, cu excepţia unor modificãri efectuate cu aprobarea autoritãţii oficiale;
- operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial garanteazã ca ia toate mãsurile rationale necesare pentru a permite autoritãţii oficiale sau oricãrei alte persoane care acţioneazã în numele autoritãţii oficiale sa isi realizeze sarcinile şi funcţiile asa cum sunt menţionate în regulile, normele şi standardele în vigoare;
- operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial garanteazã ca efectueazã testarea seminţelor pentru activitãţile pentru care este acreditat şi pentru speciile, grupele de specii prevãzute în certificatul de acreditare şi va lua toate mãsurile pentru ca serviciile sale sa nu fie prestate pentru scopuri neautorizate sau de cãtre persoane neautorizate.
6.5. Obligaţiile şi drepturile autoritãţii oficiale pentru acreditarea oficialã a laboratoarelor:
- are obligaţia de a pune la dispoziţie laboratorului acreditat oficial sau laboratorului independent acreditat oficial orice facilitãţi sau informaţii pe care le considera necesare pentru îndeplinirea în bune condiţii a prezentului contract;
- are obligaţia sa procure toatã documentaţia necesarã pentru desfãşurarea în bune condiţii a procedurilor de acreditare conform regulilor şi normelor în vigoare;
- nu rãspunde pentru niciun fel de compensaţii plãtibile prin lege în privinta sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu adus personalului laboratorului acreditat oficial sau al laboratorului independent acreditat oficial în timpul desfãşurãrii activitãţilor specifice;
- are dreptul de a verifica modul de lucru al laboratorului acreditat oficial sau al laboratorului independent acreditat oficial, în conformitate cu Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficialã;
- are obligaţia de a notifica în scris operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial reprezentanţii sãi împuterniciţi pentru acest scop.
6.6. Începerea şi sistarea activitãţii
Laboratorul acreditat oficial sau laboratorul independent acreditat oficial poate efectua testarea seminţelor numai dupã:
- primirea certificatului de acreditare oficialã;
- reînnoirea vizei anuale;
- înlãturarea neconformitatilor majore care au dus la suspendarea temporarã a acreditãrii;
- îndeplinirea obligaţiilor financiare cãtre autoritatea oficialã pentru acreditare, supraveghere şi audit.
Încetarea activitãţii de testare a semintei se va face în urmãtoarele condiţii:
- la cererea operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau a reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial;
- în cazul neprezentarii pentru viza anuala;
- în cazul nerespectãrii termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea unor neconformitãţi;
- în cazul depistarii de cãtre autoritatea oficialã a unor neconformitãţi majore.
6.7. Modalitãţi de plata
Operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare, la data înscrierii pentru acreditare, precum şi a celor de supraveghere pentru verificarea modului de lucru al laboratorului acreditat oficial sau al laboratorului independent acreditat oficial.
Dacã operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial nu achitã contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura de acreditare este retrasã temporar sau definitiv, dupã caz.
Dacã operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial nu achitã factura ce reprezintã serviciile de supraveghere, se aplica penalitãţi de întârziere, potrivit legii.
7. Amendamente
Pãrţile contractante au dreptul, pe durata prezentului contract, de a conveni în scris modificarea unor clauze ale prezentului contract, în conformitate cu regulile, normele şi standardele în vigoare.
8. Rezilierea contractului
Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de cãtre una dintre pãrţile contractante da dreptul partii lezate de a cere rezilierea contractului. Cererea de reziliere se va comunica în scris celeilalte pãrţi contractante.
9. Forta majorã
Forta majorã este constatatã de o autoritate competenta. Aceasta exonereaza pãrţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toatã perioada în care aceasta acţioneazã.
În sensul prezentului contract, prin forta majorã se înţelege un eveniment mai presus de controlul pãrţilor, care nu se datoreazã greselii sau vinei acestora, care nu poate fi prevãzut la momentul încheierii prezentului contract şi care face imposibila executarea şi, respectiv, îndeplinirea prezentului contract.
Partea contractantã care invoca forta majorã are obligaţia de a notifica celeilalte pãrţi şi în mod complet producerea acesteia şi de a lua mãsurile care îi stau la dispoziţie în vederea limitãrii consecinţelor.
Dacã forta majorã acţioneazã sau se estimeaza ca va acţiona pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantã va avea dreptul sa notifice celeilalte pãrţi contractante încetarea prezentului contract fãrã ca vreuna dintre ele sa pretindã daune celeilalte pãrţi.
10. Soluţionarea litigiilor
Autoritatea oficialã va face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin tratative directe, orice neînţelegere sau disputa care se poate ivi în cadrul ori în legatura cu prezentul contract.
Dacã dupã 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale cele doua pãrţi contractante nu reuşesc sa rezolve în mod amiabil divergenta contractualã, fiecare parte contractantã poate solicita ca divergenta sa se soluţioneze prin arbitraj.
11. Limba care guverneazã contractul
Limba care guverneazã prezentul contract este limba romana.
12. Comunicãri
Orice comunicare între pãrţile contractante, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie sa fie transmisã în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.
Comunicãrile dintre pãrţile contractante se pot face şi prin telefon, telegrama, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmãrii în scris a primirii comunicãrii.
13. Retragerea
La data retragerii temporare sau definitive a acreditãrii, contractul de acreditare oficialã se considera nul.
14. Legea aplicabilã contractului
Prezentul contract va fi interpretat conform legilor din România.


Autoritatea oficialã, Proprietarul laboratorului
.................... acreditat oficial,
......................

Reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial,
.................................................



ANEXA 3
-------
la proceduri, condiţii şi reguli
--------------------------------


┌────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ ROMÂNIA │
│ │
│ MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOLTÃRII RURALE │
│ INSPECŢIA NATIONALA PENTRU CALITATEA SEMINŢELOR │
│ │
│ ┌─┬─┬─┐ │
│ │ │ │ │ │
│ └─┴─┴─┘ │
│ │
│ CERTIFICAT DE ACREDITARE OFICIALÃ │
│ NR. ...... │
│ │
│ LABORATORUL ........................................ │
│ SEDIU/ADRESA ....................................... │
│ ..................................................... │
│ │
│ Este recunoscut ca laborator acreditat/reacreditat oficial │
│ în conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii, │
│ pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 450/2006 pentru aprobarea │
│ procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea │
│ oficialã a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub │
│ supraveghere oficialã şi care are la baza SR EN ISO/CEI 17025. │
│ │
│ Scopul acreditãrii/reacreditarii oficiale include efectuarea │
│ urmãtoarelor teste de calitate a seminţelor: │
│ ............................................................. │
│ Testarea seminţelor se efectueazã la urmãtoarele specii, │
│ grupe de specii destinate insamantarii ................... │
│ │
│ Acreditarea/reacreditarea este valabilã 3 ani începând de │
│ la ........* │
│ │
│ Data:.............. │
│ │
│ │
│ │
│ INCS sau LCCSMS │
│ │
│ Nume, │
│ prenume │
│ semnatura │
│ │
│┌──────────────────────────────────────────────────────────────┐│
││Acest certificat nu este valabil decât vizat pe anul în curs ││
│├─────────────────┬────────────────────┬───────────────────────┤│
││ Anul I │ Anul II │ Anul III ││
││ │ │ ││
│└─────────────────┴────────────────────┴───────────────────────┘│
│Nota: Se poate prelungi cu pana la 3 luni dacã cererea de │
│reacreditare a fost depusa în termen. │
└────────────────────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 4
-------
la proceduri, condiţii şi reguli
--------------------------------

CONŢINUTUL MANUALULUI CALITÃŢII

INTRODUCERE
- Istoric
- Domeniul de acreditare
CAPITOLUL - CERINŢE REFERITOARE LA MANAGEMENT
1.1. Organizare
1.1.1. Organigrama
1.1.2. Personal
1.1.3. Responsabilitãţi
1.1.4. Harta proceselor
1.2. Sistemul de management
1.2.1. Declaraţia de politica
1.2.2. Documentaţie
1.3. Controlul documentelor
1.3.1. Elaborare, aprobare, difuzare
1.3.2. Modificãri în documente
1.4. Analiza cererilor, ofertelor şi contractelor
1.5. Servicii de aprovizionare şi furnituri
1.5.1. Evaluarea şi selectarea furnizorilor
1.6. Servicii cãtre client
1.6.1. Cooperarea cu clienţii
1.6.2. Feedback-ul de la clienţi
1.6.3. Reclamaţii
1.7. Controlul activitãţilor de încercare
1.8. Îmbunãtãţirea eficacitatii sistemului de management
1.9. Auditul
1.9.1. Documente
1.9.2. Înregistrãri
1.10. Acţiuni corective - acţiuni preventive
1.10.1. Analiza cauzelor
1.10.2. Implementarea acţiunii
1.10.3. Monitorizarea acţiunii
1.11. Controlul înregistrãrilor
1.11.1. Înregistrãri ale sistemului de management
1.11.2. Înregistrãri tehnice
1.12. Analiza efectuatã de management
1.12.1. Elemente de intrare
1.12.2. Sistem decizional
CAPITOLUL 2 - CERINŢE TEHNICE
2.1. Personal
2.1.1. Identificarea necesitãţilor de instruire
2.1.2. Instruirea personalului - monitorizare
2.1.3. Fişa postului
2.1.4. Decizii
2.2. Condiţii de acomodare şi de mediu
2.3. Controlul datelor
2.4. Echipament
2.4.1. Calibrare - monitorizare
2.4.2. Întreţinere şi utilizare
2.5. Trasabilitatea masurarii
2.6. Etaloane de referinta şi materiale de referinta
2.7. Alte precizãri
De asemenea, pe lângã aceste capitole, Manualul calitãţii trebuie sa mai cuprindã:
- Lista procedurilor operationale;
- Lista procedurilor de sistem;
- Lista standardelor aplicabile;
- Instrucţiuni.
2.8. În afarã Manualului calitãţii, laboratoarele trebuie sa mai aibã:
- Dosar cu proceduri de sistem şi operationale;
- Dosare anexe - implementarea procedurilor.
Procedurile, atât cele de sistem, cat şi cele operationale, trebuie sa cuprindã: scop, referinte, responsabilitãţi, mod de lucru şi înregistrãri.


ANEXA 5
-------
la proceduri, condiţii şi reguli
--------------------------------


Condiţii minime de dotare a unui laborator
pentru testarea seminţelor

1. SECTORUL DE DETERMINARE A UMIDITATII:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aparatura Laborator cu volum Laborator cu volum
mediu de activitate mare de activitate
buc. buc.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Etuve cu temperatura reglabila 2 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Morisca de macinat esantioane,
reglabila 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Set de site pentru verificarea
gradului de macinare 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Balanţa cu precizie de 0,001 zecimale 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Trusa cu greutatile etlon aferente
balanţei 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Exicator cu desicantul corespunzãtor 2 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Termohigrometru 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Termometre cu alcool (mercur) etalonate 2 3
pentru intervalul de lucru al etuvelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Capsule (fiole) 20 30
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

2. SECTORUL DE PURITATE:
a) Sala de omogenizare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aparatura Laborator cu volum Laborator cu volum
mediu de activitate mare de activitate
buc. buc.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Omogenizatoare, diferite tipuri 2 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Balanţa de precizie 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Trusa cu greutãţi etalon aferente
balanţei 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


b) Sala de determinare a puritatii


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Balanţa cu precizie de 0,1 zecimale 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Balante cu precizie de 0,01 zecimale Numãrul balantelor este în
funcţie de numãrul analizatorilor
din sala de puritate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Balante cu precizie de 0,001 zecimale 1 2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Balante cu precizie de 0,0001 zecimale 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Truse cu greutãţi etalon aferente
balantelor 4 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Binocular 1 2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Lampa fluorescenta 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Nisa filtranta 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Numarator de seminţe (facultativ) 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Lupa diafanoscop* 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Selector - Vanturator de seminţe 1 1
(Blower)**
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

* Pentru laboratoarele care efectueazã teste la specii de graminee perene.
** Pentru laboratoarele care efectueazã teste la specii de graminee perene.



3. SECTORUL DE GERMINATIE:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aparatura Laborator cu volum Laborator cu volum
mediu de activitate mare de activitate
buc. buc.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Set de site pentru verificarea 1 1
gradului de maruntire al solului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Termometre cu alcool (mercur)
etalonate pentru verificarea modului
de funcţionare al camerelor sau Câte unul pentru fiecare
cabinetelor de germinat şi al aparat verificat.
etuvelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Cabinete germinatoare cu temperatura Numãrul şi Numãrul şi
reglabila capacitatea capacitatea
lor va fi lor va fi
corelat cu corelat cu
speciile speciile
analizate şi analizate şi
cerinţele impuse cerinţele impuse
de acestea, de acestea,
minimum 3 minimum 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Termometre inregistratoare Câte unul pentru fiecare camera de
germinatie sau cabinet germinator
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Etuve pentru preuscare şi sterilizare 2 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Nisa filtranta 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Balanţa cu precizie de 0,1 zecimale 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Trusa cu greutatile etalon aferente 1 1
balanţei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Cantar de capacitate 10 kg. 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Aparat pentru determinarea ph 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Recipiente de stocare esantioane, tavi, - -
godete, rafturi, etc.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



4. SECTORUL DE STARE FITOSANITARA:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aparatura Laborator cu volum Laborator cu volum
mediu de activitate mare de activitate
buc. buc.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Microscop performant 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Lupa binocular 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Nisa filtranta* 1 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Vase Petri, lamele, pensete, etc. - -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

* În cazul unor laboratoare cu volum mediu de activitate, poate fi
utilizata, când este nevoie, nisa filtranta din dotarea celorlalte
laboratoare (puritate sau germinatie).


Un laborator trebuie sa detina magazie de pãstrarea esantioanelor.
Un laborator trebuie sa detina o sala de instruire, testare şi atestare.
În cazul când se fac şi alte determinãri, laboratorul se va dota cu aparatura specifica determinãrii pe care o executa.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016