Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 449 din 5 iulie 2006  pentru aprobarea Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor in camp in vederea certificarii unor culturi semincere sub supraveghere oficiala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 449 din 5 iulie 2006 pentru aprobarea Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor in camp in vederea certificarii unor culturi semincere sub supraveghere oficiala

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 8 august 2006
ORDIN nr. 449 din 5 iulie 2006
pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere oficialã
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOLTÃRII RURALE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 8 august 2006

În baza prevederilor art. 12 şi ale <>art. 21 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante,
având în vedere necesitatea transpunerii Deciziei Consiliului Uniunii Europene nr. 98/96/CE din 14 decembrie 1998 privind inspectiile în camp, la samanta din speciile la care se referã directivele Consiliului 66/401/CEE , 66/402/CEE , 2002/54/CE , 2002/55/CE şi 2002/57/CE privind comercializarea seminţelor de plante furajere, cereale, sfecla, legume şi oleaginoase şi textile,
vazand Referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere oficialã nr. 90.136 din 2 iunie 2006,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere oficialã, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
<>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 355/2002 pentru aprobarea Condiţiilor şi procedurilor privind acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspectiilor în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere oficialã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din 22 octombrie 2002, se abroga la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicãrii.

p. Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Vasile Lupu,
secretar de stat

Bucureşti, 5 iulie 2006.
Nr. 449.

ANEXA

PROCEDURI, CONDIŢII ŞI REGULI
privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor
în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere oficialã

CAP. I
Domeniul de aplicare

ART. 1
(1) Prezentele proceduri, condiţii şi reguli se aplica pentru acreditarea inspectorilor în camp în scopul stabilirii competentei de a efectua inspectiile în camp în vederea certificãrii seminţelor, recunoscute de autoritatea oficialã, sub supraveghere oficialã. Inspectorii în camp pot fi:
a) persoane fizice independente;
b) persoane angajate de cãtre persoane fizice sau juridice a cãror activitate este de a presta servicii tehnice independente cãtre producãtorii, prelucratorii sau comercianţii de samanta;
c) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale cãror activitãţi implica producerea, prelucrarea sau comercializarea seminţelor.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. c), inspectorul în camp acreditat oficial poate efectua inspecţii în camp numai pe teritoriul angajatorului sau, în afarã cazului în care exista un alt acord între angajatorul sau, un alt operator economic care solicita certificarea şi autoritatea oficialã.
(3) În situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c), operatorul economic angajator asigura autoritatea oficialã ca inspectorul în camp candidat sau acreditat este liber de orice presiune în desfãşurarea activitãţii de control în camp.
(4) Acreditarea unor persoane pentru efectuarea inspectiilor în camp în vederea certificãrii se realizeazã de cãtre autoritatea oficialã, desemnatã de <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, prin unitãţile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor (ITCSMS), dupã caz.
(5) Grupele de specii pentru care se acorda acreditarea inspectorilor în camp pentru a efectua inspecţii în vederea certificãrii culturilor semincere sub supraveghere oficialã sunt:
a) cereale şi plante furajere, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de cereale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, şi în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.263/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de plante furajere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;
b) oleaginoase şi textile, sfecla, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi textile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006, şi în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de sfecla de zahãr şi sfecla furajera, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006;
c) legume, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul şi certificarea calitãţii şi/sau comercializarea seminţelor de legume, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.
(6) Inspecţia în camp sub supraveghere oficialã se efectueazã pentru culturile semincere din categoriile biologice prevãzute în ordinele ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale menţionate la alin. (5).
(7) Eliberarea certificatului de acreditare oficialã de cãtre autoritatea oficialã atesta ca inspectorul în camp acreditat oficial poate sa efectueze inspecţia în camp în vederea certificãrii culturilor semincere pentru care a fost acordatã acreditarea.

CAP. II
Definirea termenilor

ART. 2
(1) Acreditare oficialã reprezintã delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau juridice sa execute o anumitã activitate în numele organismului responsabil pentru respectiva activitate.
(2) Acreditor este organismul oficial de acreditare cu competenta recunoscuta pentru procedura de acreditare.
(3) Acţiune preventivã este acţiunea întreprinsã pentru eliminarea cauzelor unei potenţiale neconformitãţi sau a altei posibile situaţii nedorite, în scopul prevenirii apariţiei acestora.
(4) Acţiune corectiva este acţiunea întreprinsã pentru eliminarea cauzelor unei neconformitãţi, în scopul prevenirii repetarii acestora.
(5) Operator economic angajator este persoana fizica sau juridicã care angajeazã persoane fizice şi a carei activitate implica producerea, prelucrarea sau comercializarea semintei ori prestarea de servicii tehnice independente cãtre producãtorii, prelucratorii sau comercianţii de samanta.
(6) Autoritatea oficialã este autoritatea desemnatã oficial, prevãzutã la art. 1 alin. (4), pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru desfãşurarea de activitãţi specifice, la cererea acestora.
(7) Audit este examinarea sistematica, independenta şi documentata în scopul determinãrii mãsurii în care sunt îndeplinite criteriile, ansamblul de politici, proceduri sau cerinţe.
(8) Candidat la acreditare este persoana fizica sau juridicã ce doreşte sa obţinã de la autoritatea desemnatã un certificat de acreditare oficialã.
(9) Certificat de acreditare oficialã este documentul eliberat de autoritatea oficialã, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze inspecţii în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere şi care dovedeşte ca persoana acreditata poseda cunoştinţele tehnice necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la solicitarea acreditãrii.
(10) Conformitate reprezintã satisfacerea exigenţelor specifice unei activitãţi.
(11) Neconformitate majorã este activitatea care influenţeazã în mod negativ serviciul prestat de persoana acreditata şi care trebuie corectatã imediat.
(12) Neconformitate minora este activitatea care nu influenţeazã direct serviciul prestat şi care trebuie corectatã într-un anumit interval de timp.
(13) Inspecţia în camp (controlul în camp) este examinarea în camp a plantelor unei culturi destinate producerii de seminţe conform metodelor, regulilor şi normelor în vigoare.
(14) Inspector în camp oficial este inspectorul oficial al autoritãţii prevãzute la art. 1 alin. (4).
(15) Inspector în camp acreditat oficial este persoana fizica independenta sau persoana angajata de persoane fizice ori juridice, care poate efectua inspecţia în camp a unor culturi semincere sub supravegherea autoritãţii oficiale.
(16) Procedura reprezintã documentele, operaţiunile primare şi auxiliare de îndeplinit pentru desfãşurarea unei activitãţi, responsabilitãţile fiecãrei persoane, precum şi interactiunea între responsabilitãţi şi operaţiuni.
(17) Supraveghere oficialã este procedura prin care autoritatea oficialã urmãreşte şi verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice acreditate de autoritatea oficialã sa desfãşoare o anumitã activitate în numele sau.

CAP. III
Condiţii pentru inspectorii în camp în vederea acreditãrii oficiale

SECŢIUNEA 1
Condiţii pentru acreditare

ART. 3
(1) Inspecţia în camp a culturilor semincere poate fi efectuatã de cãtre:
a) inspectori în camp, angajaţi de persoane fizice sau juridice înregistrate pentru producerea, prelucrarea sau comercializarea seminţelor, acreditaţi în acest scop de autoritatea oficialã şi sub supravegherea acesteia;
b) inspectori în camp, angajaţi de persoane fizice sau juridice a cãror activitate este de a presta servicii tehnice independente cãtre producãtorii, prelucratorii sau comercianţii de samanta, acreditaţi în acest scop de autoritatea oficialã şi sub supravegherea acesteia;
c) inspectori în camp care sunt persoane fizice independente, acreditaţi în acest scop de autoritatea oficialã şi sub supravegherea acesteia.
(2) Inspectorii în camp trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii pentru a putea fi acreditaţi:
a) sa aibã pregãtire corespunzãtoare în domeniu, cel puţin 3 ani experienta în producerea, controlul şi certificarea seminţelor, ameliorarea soiurilor de plante şi suficiente cunoştinţe pentru desfãşurarea activitãţii în bune condiţii;
b) sa aibã calificarile tehnice necesare;
c) sa fie independenţi în activitatea pe care o desfãşoarã;
d) sa nu aibã interese personale în luarea mãsurilor ce se impun;
e) sa nu obţinã niciun profit personal necuvenit ca urmare a deciziilor sau mãsurilor luate în urma efectuãrii inspectiilor în camp;
f) sa lucreze în conformitate cu metodele, regulile şi normele în vigoare aplicabile inspectiilor oficiale;
g) sa demonstreze competenta şi cunoştinţe privind:
(i) înţelegerea termenilor inspecţie în camp şi distinctivitate, uniformitate şi stabilitate, respectiv caracterele morfologice şi fiziologice ale soiurilor şi modul de notare în descrierea soiurilor;
(ii) înţelegerea importantei preciziei operaţiunii de inspecţie în camp;
(iii) întocmirea corecta a documentelor oficiale.
(3) Operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta trebuie sa depunã la ITCSMS sau LCCSMS în a cãrui zona teritorialã isi desfãşoarã activitatea specifica o cerere-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, în doua exemplare, din care unul se restituie solicitantului dupã terminarea procedurilor de acreditare, împreunã cu toate documentele prevãzute.
(4) Documentele solicitate pentru înscrierea candidatului la acreditare sunt:
a) copie xerox de pe autorizaţia de producere, prelucrare sau comercializare a seminţelor, vizata pe anul în curs, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. c);
b) copie xerox de pe statutul operatorului economic înregistrat, cu specificarea obiectului de activitate, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c);
c) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c);
d) copie xerox de pe certificatul de înregistrare fiscalã, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c);
e) dosarul de prezentare a persoanei angajate sau a persoanei fizice independente care urmeazã sa fie acreditata pentru inspecţia în camp, care cuprinde cel puţin:
(i) copie de pe diploma de studii;
(ii) curriculum vitae;
(iii) copie de pe carnetul de munca sau contractul temporar;
(iv) angajamentul scris al persoanei şi angajatorului sau ori al persoanei fizice, dupã caz, de a se conformã regulilor care guverneazã inspectiile oficiale în camp.
(5) Înscrierea pentru acreditare oficialã este acceptatã numai dacã documentaţia este corect întocmitã, în conformitate cu prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(6) Contravaloarea prestaţiei de acreditare este achitatã de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta, la acceptarea cererii şi înregistrarea acesteia.

SECŢIUNEA a 2-a
Cunoştinţe şi aptitudini

ART. 4
(1) Inspectorii în camp candidaţi la acreditarea oficialã vor avea calificarea tehnica necesarã, obţinutã în cadrul instruirilor organizate în condiţiile aplicabile inspectorilor în camp oficiali, confirmati prin examinare oficialã. Inspectiile în camp se efectueazã în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Candidatul la acreditare trebuie sa aibã cunoştinţe privind:
a) metodele OCDE pentru inspecţia culturilor în camp;
b) metodele şi cerinţele specifice de inspecţie în camp la culturile pentru care a solicitat acreditarea;
c) condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã cultura în conformitate cu regulile şi normele în vigoare;
d) caracteristicile speciilor şi soiurilor pentru care a solicitat acreditarea, eventualele plante netipice şi din alte specii;
e) organismele dãunãtoare ale diferitelor specii şi simptomele acestora, precum şi diferitele categorii de buruieni şi identificarea lor;
f) orice anomalie datoratã toxicitatii pesticidelor, problemelor de nutritie, umiditate şi temperatura;
g) determinarea identitãţii şi puritatii soiului prin identificarea morfologica şi fiziologica;
h) detectarea, caracterizarea şi cuantificarea impuritatilor în cultura semincera;
i) interpretarea corecta a rezultatelor.
(3) Autoritatea oficialã verifica cunoştinţele candidatului la acreditare prin:
a) testare scrisã şi interviu privind cunoaşterea regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, principiilor şi procedurilor de control în camp, la care candidatul la acreditare trebuie sa obţinã minimum nota 8 pentru a putea intra la proba practica;
b) proba practica privind aptitudinile necesare pentru inspecţia în camp prin examinarea a minimum 3 parcele pentru fiecare specie. Rezultatele probei practice se interpreteazã astfel:
(i) candidatul la acreditare este considerat admis dacã rezultatele obţinute de acesta sunt apropiate de cele obţinute de inspectorul în camp oficial, cu o toleranta de ±0,1% pentru speciile cu determinarea procentualã a componentelor culturii şi o bucata planta netipica pentru speciile cu determinare numericã a componentelor culturii, la toate cele 3 parcele examinate;
(ii) dacã rezultatele determinarilor la una dintre parcele nu se încadreazã în limitele de toleranta, proba practica se suplimenteaza cu examinarea unei noi parcele; dacã aceasta se încadreazã în limitele de toleranta, candidatul la acreditare se considera admis, iar dacã nu se încadreazã în limitele de toleranta se aplica prevederile pct. (iii);
(iii) dacã rezultatele determinarilor la doua dintre parcele nu se încadreazã în limitele de toleranta, candidatul la acreditare va efectua inspecţia în camp împreunã cu un inspector în camp oficial, aceasta desfasurandu-se pe perioada unui sezon de inspecţie în camp pentru specia respectiva. Dupã perioada de instruire practica se face reverificarea cunoştinţelor practice ale candidatului la acreditare;
(iv) dacã rezultatele determinarilor la toate cele 3 parcele nu se încadreazã în limitele de toleranta, candidatul la acreditare se considera respins de la acreditare.
ART. 5
(1) Auditul efectuat de autoritatea oficialã în vederea acreditãrii inspectorilor în camp trebuie sa constate dacã se respecta cerinţele specifice din legislaţia în vigoare. În urma efectuãrii auditului în vederea acreditãrii, echipa de auditori elibereazã un raport de audit.
(2) Raportul de audit se transmite în scris operatorului economic angajator sau persoanei fizice independente care a cerut acreditarea, în termen de 20 de zile, astfel:
a) dacã raportul de audit este favorabil, se stabileşte data la care urmeazã sa se semneze contractul de acreditare oficialã şi sa se elibereze certificatul de acreditare oficialã;
b) în cazul unui raport de audit nefavorabil, operatorul economic angajator care a cerut acreditarea sau persoana fizica independenta este informatã despre respingerea acreditãrii. În termen de 30 de zile de la data comunicãrii deciziei de respingere a acreditãrii, operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta anunta autoritatea oficialã dacã:
(i) renunţa la cererea pentru acreditare, caz în care dosarul este clasat;
(ii) menţine cererea de acreditare, caz în care se depune cerere cu documentaţia reactualizata pentru începerea unui al doilea audit;
(iii) face contestaţie la INCS impotriva deciziei de respingere a acreditãrii.

CAP. IV
Responsabilitãţile inspectorilor în camp acreditaţi oficial şi ale autoritãţii oficiale

SECŢIUNEA 1
Responsabilitãţile inspectorilor în camp acreditaţi oficial

ART. 6
(1) În ceea ce priveşte responsabilitãţile fata de autoritatea oficialã, inspectorii în camp acreditaţi oficial sunt asimilaţi cu inspectorii în camp oficiali.
(2) Inspectorii în camp acreditaţi oficial efectueazã inspecţia în camp sub supraveghere oficialã în conformitate cu regulile şi normele în vigoare aplicabile inspectiilor oficiale pentru speciile de seminţe pentru care au fost acreditaţi.
(3) Inspectorii în camp acreditaţi oficial trebuie sa isi menţinã un nivel ridicat de pregãtire teoreticã şi practica prin:
a) efectuarea permanenta a activitãţii de inspecţie în camp a culturilor semincere, fãrã întreruperi, iar în cazul unei întreruperi justificate pe o perioada mai mare de un an, se face retestarea persoanei acreditate;
b) participarea la instruirile periodice;
c) cunoaşterea modificãrilor apãrute în normele în vigoare şi metodelor de inspecţie a culturilor în camp, insusindu-şi orice schimbare.
(4) Inspectorii în camp acreditaţi oficial trebuie sa fie instruiti şi testati sau retestati prin cursuri de pregãtire organizate în condiţiile aplicabile inspectorilor în camp oficiali şi confirmati prin examinari oficiale.
(5) Operatorul economic angajator sau inspectorul în camp acreditat oficial independent, dupã caz, achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare/reacreditare prestate, precum şi a celor de supraveghere şi monitorizare a activitãţii de control în camp.

SECŢIUNEA a 2-a
Responsabilitãţile autoritãţii oficiale

ART. 7
Autoritatea oficialã trebuie sa se asigure ca inspectorul în camp acreditat oficial este liber de orice presiune ce poate afecta negativ activitatea de inspecţie în camp.
ART. 8
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa dispunã de personal calificat, specializat, de echipamente şi alte facilitãţi necesare pentru a realiza expertize tehnice privind acreditarea oficialã şi supravegherea inspectorului în camp acreditat oficial.
(2) Autoritatea oficialã comunica acceptul pentru înscrierea la acreditare sau motivele pentru care înscrierea nu poate fi acceptatã, în decurs de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii solicitãrii şi a întregii documentaţii solicitate.
(3) Autoritatea oficialã asigura accesul la informaţii, documentaţie şi indruma inspectorul în camp înainte şi dupã acreditare.
(4) Autoritatea oficialã poate acorda dreptul de inspecţie sub supraveghere oficialã numai pentru culturile semincere realizate din samanta verificata în postcontrol oficial şi ale carei rezultate au fost satisfãcãtoare.
(5) Autoritatea oficialã trebuie:
a) sa furnizeze proceduri relevante cu privire la schemele OCDE pentru inspecţia în camp a culturilor semincere;
b) sa organizeze instruiri şi aplicaţii practice pe probleme de inspecţie în camp a culturilor semincere;
c) sa testeze candidatul la acreditare şi sa retesteze inspectorul în camp acreditat oficial;
d) sa aducã la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii în termen de 24 de ore de la obţinerea rezultatelor verificãrii fiecãrei probe;
e) sa încheie un contract de acreditare oficialã cu operatorul economic angajator şi inspectorul în camp acreditat oficial sau cu inspectorul în camp acreditat oficial independent, dupã caz, care a trecut probele de verificare în vederea acreditãrii, şi sa elibereze certificatul de acreditare oficialã pentru inspectorul în camp acreditat oficial;
f) sa organizeze audituri, sa supravegheze şi sa monitorizeze activitatea de inspecţie în camp, ceea ce presupune:
(i) verificarea cunoştinţelor inspectorului în camp acreditat oficial în anumite perioade critice;
(ii) verificarea metodelor aplicate în efectuarea determinarilor în camp;
(iii) verificarea aplicãrii corecte a normelor în vigoare, a procedurilor şi instrucţiunilor de lucru;
(iv) iniţierea de acţiuni preventive în scopul eliminãrii unor posibile neconformitãţi sau a altor situaţii nedorite;
(v) iniţierea de acţiuni corective sau retragerea acreditãrii dacã acţiunile corective nu sunt întreprinse;
(vi) identificarea inspectorului în camp acreditat oficial printr-un numãr unic şi o ştampila personalã;
(vii) identificarea culturilor inspectate de inspectorul în camp acreditat oficial şi a loturilor de seminţe rezultate, care sa permitã monitorizarea seminţelor pe tot parcursul circulaţiei şi folosirii lor.
(6) Pe tot parcursul activitãţii de acreditare se va menţine confidenţialitatea informaţiilor obţinute la toate nivelurile.
(7) Autoritatea oficialã trebuie sa se asigure ca inspectorul în camp acreditat oficial:
a) este independent în luarea deciziilor;
b) este impartial când efectueazã inspecţia în camp a culturilor semincere;
c) nu obţine niciun profit personal necuvenit, în urma deciziilor sau a mãsurilor luate, din activitatea de inspecţie în camp a culturilor semincere.

SECŢIUNEA a 3-a
Documentele de acreditare

ART. 9
Contractul de acreditare oficialã, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 2, are puterea legalã a unui contract între autoritatea oficialã, operatorul economic angajator şi inspectorul în camp acreditat oficial angajat sau inspectorul în camp acreditat oficial independent, dupã caz.
ART. 10
Certificatul de acreditare oficialã, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 3, reprezintã documentul tipizat eliberat de autoritatea oficialã în urma îndeplinirii tuturor condiţiilor prevãzute în prezentele proceduri, condiţii şi reguli, are termen de valabilitate 3 ani şi este vizat anual în urma verificãrii prin supraveghere şi monitorizare a activitãţii şi retestarii inspectorului în camp acreditat oficial.

CAP. V
Supravegherea şi monitorizarea inspectorilor în camp acreditaţi oficial, efectuate de autoritatea oficialã

SECŢIUNEA 1
Auditul efectuat de autoritatea oficialã

ART. 11
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa aibã certitudinea ca inspectorul în camp acreditat oficial respecta în totalitate regulile şi normele în vigoare, iar activitatea pe care o desfãşoarã acesta este adecvatã şi eficienta pentru scopul propus. Aceasta certitudine poate fi obţinutã în mod obiectiv prin intermediul unui audit.
(2) Auditorii care efectueazã auditul inspectorului în camp acreditat oficial sunt inspectori oficiali ai LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuţi de INCS. Auditorii vor fi instruiti anual de LCCSMS sau de alte autoritãţi similare pe plan internaţional.
(3) Autoritatea oficialã ia în calcul, în cazul inspectorului în camp acreditat oficial:
a) un sistem de control al întregii documentaţii referitoare la activitatea acestuia;
b) reactualizarea documentaţiei necesare;
c) verificarea documentelor eliberate, asigurarea ca amendamentele sau schimbãrile aduse unor documente sunt autorizate, procesate şi implementate într-o maniera eficienta;
d) reexaminarea cunoştinţelor acestuia în ceea ce priveşte toate schimbãrile publicate în documentaţia de specialitate;
e) rezultatele supravegherii şi monitorizarii acestuia.
ART. 12
(1) Auditul se efectueazã la fiecare 3 ani pentru prelungirea acreditãrii în vederea reacreditarii, la cererea operatorului economic angajator sau a inspectorului în camp acreditat oficial independent, iar în cazul în care s-au identificat neconformitãţi, frecventa auditurilor este sporitã. Perioada de 3 ani începe de la data acreditãrii.
(2) Documentele pe care trebuie sa le depunã operatorul economic angajator sau inspectorul în camp acreditat oficial independent în vederea reacreditarii sunt:
a) cererea de reacreditare, care se depune la autoritatea oficialã, în doua exemplare, cu cel puţin 3 luni înainte de data expirãrii valabilitãţii certificatului de acreditare oficialã;
b) documentaţia necesarã la acreditare, reactualizata;
c) alte documente solicitate, dupã caz, de autoritatea oficialã.
(3) Data efectuãrii auditului în vederea reacreditarii va fi stabilitã de autoritatea oficialã de comun acord cu solicitantul, dar nu mai târziu de 3 luni de la data expirãrii valabilitãţii certificatului de acreditare oficialã.
(4) În termen de 15 zile de la data efectuãrii auditului în vederea reacreditarii, auditorii autoritãţii întocmesc un raport de audit, în 3 exemplare, din care doua exemplare rãmân la autoritatea oficialã, iar un exemplar va fi înmânat operatorului economic angajator sau inspectorului în camp acreditat oficial independent, dupã caz. Termenul de 15 zile în care auditorii autoritãţii oficiale întocmesc un raport de audit, în cazul alin. (3), trebuie sa se încadreze în termenul prevãzut la acest alineat.
(5) În urma auditului în vederea reacreditarii, efectuat de autoritatea oficialã, dacã raportul de audit este favorabil, se încheie un nou contract de acreditare oficialã şi se elibereazã un nou certificat de acreditare oficialã.
(6) În urma auditului în vederea reacreditarii, efectuat de autoritatea oficialã, dacã raportul de audit este nefavorabil, se retrage certificatul de acreditare oficialã, iar contractul de acreditare oficialã se considera nul. Operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta poate sa decidã dacã depune cerere cu documentaţia reactualizata pentru începerea unui alt audit sau face contestaţie la INCS impotriva deciziei de respingere.

SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea inspectorului în camp acreditat oficial, efectuatã de autoritatea oficialã

ART. 13
(1) Supravegherea inspectorului în camp acreditat oficial este efectuatã anual de autoritatea oficialã astfel:
a) cultura semincera inspectata în camp de cãtre inspectorul în camp acreditat oficial trebuie sa provinã din samanta verificata în postcontrol oficial şi ale carei rezultate au fost satisfãcãtoare;
b) o proporţie de cel puţin 5% din recolta de samanta provenitã din culturile semincere examinate de inspectorul în camp acreditat oficial trebuie sa fie verificata de inspectorii în camp oficiali;
c) o proporţie a esantioanelor din loturile de seminţe certificate, recoltata din culturile semincere examinate de inspectorul în camp acreditat oficial, trebuie prelevata pentru postcontrol oficial şi, dupã caz, pentru testare în laboratorul oficial privind identitatea şi puritatea varietala; esantioanele sunt prelevate în conformitate cu precizãrile specificate în legislaţia în vigoare;
d) la fiecare inspecţie de verificare se întocmeşte un raport care se transmite autoritãţii oficiale. Aceasta trebuie sa compare rezultatele inspectorului în camp oficial cu cele ale inspectorului în camp acreditat oficial;
e) în cazul existenţei unei diferenţe clare între cele doua rezultate, dar care nu afecteazã decizia de aprobare în camp, se întreprind mãsuri corective, iar rezultatele obţinute sunt transmise autoritãţii oficiale care va opera datele corecte. Dacã nici în urma acţiunilor corective nu se vor obţine rezultate corecte, acreditarea inspectorului în camp este retrasã temporar sau definitiv;
f) în cazul existenţei unei diferenţe apãrute în mod deliberat sau din neglijenţa, care afecteazã decizia de aprobare în camp a unei culturi examinate de inspectorul în camp acreditat oficial, autoritatea oficialã anuleazã şi retrage documentul de inspecţie în camp şi blocheaza partida sau loturile rezultate, iar acreditarea este retrasã temporar. În acest caz autoritatea oficialã verifica toate culturile şi loturile rezultate în urma activitãţii inspectorului în camp acreditat oficial respectiv, iar dacã situaţia de neconformitate majorã se repeta cel puţin o data, acreditarea este retrasã definitiv;
g) autoritatea oficialã poate efectua orice determinãri morfologice, fiziologice sau biochimice necesare verificãrii semintei provenite din culturile examinate de inspectorul în camp acreditat oficial în pre- sau postcontrol;
h) postcontrolul oficial al loturilor rezultate din culturile examinate în camp de inspectorul în camp acreditat oficial este obligatoriu;
i) numerele de identitate ale partidelor de seminţe şi numerele de referinta ale loturilor rezultate sunt acordate de autoritatea oficialã în conformitate cu procedurile aplicate partidelor şi loturilor certificate oficial, cu precizarea ca acestea sa poatã fi recunoscute în orice moment ca fiind examinate în camp de inspectorul în camp acreditat oficial.
(2) Autoritatea oficialã poate lua mãsuri suplimentare pentru efectuarea inspectiilor în camp sub supraveghere oficialã.
(3) Dupã încheierea verificãrilor, autoritatea oficialã întocmeşte un raport de supraveghere. Un exemplar va rãmâne la autoritatea oficialã, un exemplar este înmânat operatorului economic angajator şi unul inspectorului în camp acreditat oficial independent, verificat, dupã caz.
ART. 14
Toate activitãţile desfãşurate în vederea acreditãrii/reacreditarii, supravegherii şi monitorizarii efectuate de autoritatea oficialã sunt achitate de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta ori de inspectorul în camp acreditat oficial independent, dupã caz, conform tarifelor în vigoare.

CAP. VI
Mãsuri luate de autoritatea oficialã privind inspectorii în camp acreditaţi oficial

ART. 15
(1) Certificatul de acreditare oficialã poate fi retras temporar sau definitiv, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) cererea de acreditare conţine informaţii false sau eronate;
b) exista informaţii false sau eronate în documentul oficial de inspecţie în camp;
c) nu au fost respectate condiţiile, procedurile de lucru, regulile şi normele în vigoare în timpul inspecţiei în camp;
d) datele din activitatea de supraveghere şi audit demonstreaza ca inspectorul în camp acreditat oficial nu îndeplineşte standardele de competenta ce se impun pentru activitatea pentru care a fost acreditat;
e) nu au fost îndeplinite obligaţiile financiare de cãtre operatorul economic angajator sau de inspectorul în camp acreditat oficial independent, pentru anul în curs.
(2) În cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficialã, autoritatea oficialã poate cere inspectorului în camp acreditat oficial sa urmeze o instruire corectiva şi o reexaminare; este menţionat un termen limita de corectare a neconformitatilor care au dus la retragerea temporarã a acreditãrii. Operatorul economic angajator şi inspectorul în camp acreditat oficial sunt anuntati în scris despre retragerea temporarã a acreditãrii, trebuind sa semneze pentru primirea notificãrii respective.
(3) Anularea deciziei de retragere temporarã a acreditãrii se face numai atunci când au fost eliminate în totalitate motivele retragerii.
(4) Dupã constatarea de cãtre autoritatea oficialã a remedierii deficienţelor, operatorul economic angajator şi inspectorul în camp acreditat oficial sunt anuntati în scris asupra datei de la care isi pot relua activitatea.
ART. 16
Acreditarea inspectorului în camp acreditat oficial este retrasã definitiv în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea acestuia;
b) neprezentarea inspectorului în camp acreditat oficial pentru reînnoirea vizei anuale sau a termenului de valabilitate a certificatului de acreditare oficialã;
c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea neconformitatilor care au dus la retragerea temporarã a acreditãrii;
d) depistarea unei neconformitãţi majore care este de natura sa afecteze calitatea activitãţii desfãşurate;
e) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de cãtre operatorul economic angajator sau de cãtre inspectorul în camp acreditat oficial independent nici în urma retragerii temporare a certificatului de acreditare oficialã.
ART. 17
(1) În cazul retragerii definitive a acreditãrii, operatorul economic angajator sau inspectorul în camp acreditat oficial independent este anuntat în scris asupra motivelor şi datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze pentru primirea notificãrii respective.
(2) La data retragerii temporare sau definitive a acreditãrii, certificatul de acreditare oficialã se considera nul.
ART. 18
(1) Inspectorul în camp acreditat oficial al cãrui certificat de acreditare oficialã a fost retras temporar sau definitiv poate face contestaţie la INCS, în termen de 15 zile de la data primirii înştiinţãrii scrise.
(2) Autoritatea oficialã analizeazã contestaţia şi decide în termen de 15 zile de la primirea acesteia.
ART. 19
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele proceduri, condiţii şi reguli.


ANEXA 1
la proceduri, condiţii şi reguli




Nr. ................ Data ........................
Operatorul economic (dacã este cazul) ............
Înregistrat cu Autorizaţia de producere nr. ......

Se aproba înscrierea.
Director executiv,
.....................
CERERE
privind obţinerea acreditãrii/reacreditarii oficiale pentru efectuarea
inspectiilor în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere
sub supraveghere oficialã

Operatorul economic angajator/Persoana fizica independenta ...............,
cu sediul/adresa în localitatea ...................., str. ....................
nr. ..., judeţul .............., telefon .............., fax .................,
înmatriculat la registrul comerţului cu nr. .............. din ...............,
reprezentat prin ......................., având funcţia de ...................,
solicit acreditarea/reacreditarea şi eliberarea certificatului de acreditare
oficialã pentru ..............................................................,
(numele şi prenumele)
funcţia ........................., pentru urmãtoarele specii şi grupe de specii
........................................................ şi categoria biologica
............................................................................. .

Anexez la prezenta cerere urmãtoarele documente:
a) copie xerox de pe autorizaţia de producere, preluare, comercializare a
seminţelor, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute
art. 1 alin. (1) lit. c) din proceduri, condiţii şi reguli;
b) copie xerox de pe statutul de funcţionare, cu specificarea obiectului de
activitate în domeniu, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare
prevãzute art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
c) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul
registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie, în cazul
persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1)
lit. b) şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
d) copie xerox de pe certificatul de înregistrare fiscalã, în cazul
persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute art. 1 alin. (1) lit. b)
şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
e) dosarul de prezentare a persoanei angajate sau a persoanei fizice
independente care urmeazã a se ocupa de inspecţia în camp în vederea
certificãrii unor culturi semincere:
- copie de pe diploma de studii;
- curriculum vitae;
- copie de pe carnetul de munca sau contract.

Declar pe propria rãspundere ca inspectorul în camp acreditat oficial este
liber de orice presiune în activitatea de inspecţie în camp.
Cererea se depune în 2 (doua) exemplare.

.......................
(semnatura conducatorului operatorului
economic sau a persoanei independente)

Achitat tariful ...............
Conform Ordinului ministrului Accept condiţiile şi
agriculturii, pãdurilor şi responsabilitãţile inspectorului
dezvoltãrii rurale nr. 449/2006 în camp acreditat oficial.
Data ............. ............................
(semnatura persoanei
candidat/acreditate)




ANEXA 2
la proceduri, condiţii şi reguli

CONTRACT DE ACREDITARE OFICIALÃ
Nr. ..... data ..........




1. Pãrţile contractante
a) Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor (INCS), prin Laboratorul
Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (LCCSMS)/
Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor
(ITCSMS) ............................, cu sediul în ..........................,
reprezentatã prin ............................................., în calitate de
(domnul, doamna)
reprezentant al autoritãţii oficiale de acreditare,
şi
b) .......................................................................,
(denumirea operatorului economic angajator care a solicitat
acreditarea/reacreditarea oficialã)
cu sediul în .................................................................,
reprezentatã prin .................................., în calitate de angajator
(domnul, doamna)
al inspectorului în camp oficial .............................................,
şi
c) ......................................................., în calitate de
(numele şi prenumele inspectorului în camp
acreditat/reacreditat oficial)
inspector în camp oficial, cu adresa .........................................,
d) şi inspectorul în camp acreditat oficial independent ..................,
cu adresa ...................................., CI .......................... .



2. Obiectul şi preţul contractului
Prezentul contract stabileşte relaţia legalã dintre INCS, operatorul economic angajator şi inspectorul în camp acreditat oficial sau inspectorul în camp acreditat oficial independent, dupã caz, în scopul desfãşurãrii activitãţii de inspecţie în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere la speciile, grupele de specii şi categoriile pentru care a fost acreditat, pentru şi în numele INCS.
Tarifele pentru acreditare oficialã, supraveghere şi monitorizare se achitã de operatorul economic angajator sau de inspectorul în camp acreditat oficial independent, dupã caz, la valoarea şi termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.

3. Durata contractului
Prezentul contract intra în vigoare la data la care este semnat de reprezentanţii pãrţilor contractante şi înceteazã la împlinirea a 3 ani de la data semnãrii. Perioada de 3 ani se poate prelungi cu pana la 3 luni dacã cererea de reacreditare a fost depusa în termen. Prezentul contract poate fi prelungit cu acordul scris al pãrţilor contractante în cazul reacreditarii.

4. Documentele care însoţesc contractul:
- cerere de acreditare/reacreditare oficialã;
- documentele solicitate la înscriere;
- certificatul de acreditare oficialã;
- alte acte adiţionale.

5. Reguli şi norme
Serviciile executate în baza prezentului contract respecta condiţiile şi procedurile, normele şi standardele în vigoare prezentate de autoritatea oficialã la încheierea contractului.

6. Obligaţiile pãrţilor
6.1. O parte contractantã nu are, fãrã acordul scris al celeilalte pãrţi, dreptul:
- de a face cunoscut prezentul contract sau orice prevedere a acestuia unei terţe persoane, în afarã acelor persoane implicate în îndeplinirea acestuia;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a prezentului contract în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
6.2. Dezvaluirea oricãrei informaţii persoanelor implicate în îndeplinirea prezentului contract se face confidenţial şi se referã numai la acele informaţii necesare în vederea îndeplinirii acestuia.
6.3. O parte contractantã este exoneratã de rãspundere pentru dezvaluirea de informaţii referitoare la prezentul contract, dacã:
- informaţia era cunoscutã partii contractante înainte ca ea sa fi fost primitã de la cealaltã parte contractantã;
- informaţia a fost dezvaluita dupã ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte pãrţi contractante pentru asemenea dezvaluiri;
- partea contractantã a fost obligatã în mod legal sa dezvaluie informaţia.
6.4. Obligaţiile inspectorului în camp acreditat oficial:
- este obligat sa respecte prevederile cuprinse în <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante şi în procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere oficialã şi celelalte reguli şi norme în vigoare;
- garanteazã ca orice informaţie pe care o furnizeazã INCS este conformã cu realitatea;
- garanteazã ca pe tot parcursul derulãrii prezentului contract respecta procedurile, condiţiile şi regulile de acreditare, cu excepţia unor modificãri efectuate cu aprobarea INCS;
- garanteazã ca ia toate mãsurile rationale necesare pentru a permite INCS sau oricãrei alte persoane care acţioneazã în numele INCS sa isi realizeze sarcinile şi funcţiile asa cum sunt menţionate în regulile şi normele în vigoare;
- garanteazã ca nu efectueazã inspecţii în camp în afarã speciilor, grupelor de specii şi categoriilor biologice prevãzute în certificatul de acreditare oficialã şi ia toate mãsurile pentru ca serviciile sale sa nu fie prestate pentru scopuri nelegale sau de cãtre persoane neautorizate.
6.5. Obligaţiile şi drepturile autoritãţii oficiale:
- are obligaţia de a pune la dispoziţie inspectorului în camp acreditat oficial orice facilitãţi sau informaţii pe care le considera necesare pentru îndeplinirea în bune condiţii a prezentului contract;
- are obligaţia sa procure toatã documentaţia necesarã pentru desfãşurarea în bune condiţii a procedurilor de acreditare, conform regulilor şi normelor în vigoare;
- nu rãspunde pentru niciun fel de compensaţii plãtibile prin lege în privinta sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu adus unui inspector în camp acreditat oficial în timpul desfãşurãrii activitãţii de inspecţie în camp;
- are dreptul de a verifica modul de lucru al inspectorului în camp acreditat oficial, în conformitate cu Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspectiilor în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere oficialã;
- are obligaţia de a notifica în scris operatorului economic care are inspectori în camp acreditaţi oficial sau inspectorului în camp acreditat oficial independent, reprezentanţii sãi împuterniciţi pentru supravegherea şi monitorizarea acestora.
6.6. Începerea şi sistarea activitãţii
Inspectorul în camp acreditat oficial poate sa efectueze inspecţii în camp numai dupã:
- primirea certificatului de acreditare oficialã;
- reînnoirea vizei anuale;
- înlãturarea neconformitatilor majore care au dus la retragerea temporarã a acreditãrii;
- îndeplinirea obligaţiilor financiare cãtre autoritatea oficialã pentru acreditare, supraveghere şi audit.
Încetarea acreditãrii inspectorului în camp acreditat oficial se va face în urmãtoarele condiţii:
- la cererea angajatorului şi a inspectorului în camp acreditat oficial;
- la cererea inspectorului în camp acreditat oficial independent;
- în cazul neprezentarii pentru viza anuala;
- în cazul nerespectãrii termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea unor neconformitãţi;
- în cazul depistarii de cãtre autoritatea oficialã a unor neconformitãţi majore.
6.7. Modalitãţi de plata
Angajatorul inspectorului în camp acreditat oficial sau inspectorul în camp acreditat oficial independent achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare, la data înscrierii pentru acreditare, a celor de supraveghere şi a activitãţii de inspecţie în camp.
Dacã angajatorul sau inspectorul în camp acreditat oficial independent nu achitã contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura de acreditare este retrasã.
Dacã angajatorul sau inspectorul în camp acreditat oficial independent nu achitã factura ce reprezintã serviciile de supraveghere, se aplica penalitãţi de întârziere, potrivit legii.

7. Amendamente
Pãrţile contractante au dreptul, pe durata prezentului contract, de a conveni în scris modificarea unor clauze ale acestuia, în conformitate cu normele şi regulile în vigoare.

8. Rezilierea contractului
Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de cãtre una dintre pãrţile contractante da dreptul partii lezate de a cere rezilierea acestuia. Cererea de reziliere se comunica în scris celeilalte pãrţi contractante.

9. Forta majorã
Forta majorã este constatatã de o autoritate competenta. Aceasta exonereaza pãrţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toatã perioada în care aceasta acţioneazã.
În sensul prezentului contract, prin forta majorã se înţelege un eveniment mai presus de controlul pãrţilor, care nu se datoreazã greselii sau vinii acestora, care nu poate fi prevãzut la momentul încheierii prezentului contract şi care face imposibila executarea şi, respectiv, îndeplinirea acestuia.
Partea contractantã care invoca forta majorã are obligaţia de a notifica celeilalte pãrţi şi în mod complet producerea acesteia şi de a lua mãsurile care îi stau la dispoziţie în vederea limitãrii consecinţelor.
Dacã forta majorã acţioneazã sau se estimeaza ca va acţiona pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantã va avea dreptul sa notifice celeilalte pãrţi contractante încetarea prezentului contract fãrã ca vreuna dintre ele sa pretindã daune celeilalte pãrţi.

10. Soluţionarea litigiilor
Autoritatea oficialã, prin reprezentanţii sãi, ITCSMS sau LCCSMS, face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin tratative directe, orice neînţelegere sau disputa care se poate ivi în cadrul sau în legatura cu prezentul contract.
Dacã dupã 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale cele doua pãrţi contractante nu reuşesc sa rezolve în mod amiabil divergenta contractualã, fiecare parte contractantã poate solicita ca divergenta sa se soluţioneze prin arbitraj.

11. Limba care guverneazã contractul
Limba care guverneazã prezentul contract este limba romana.

12. Comunicãri
Orice comunicare între pãrţile contractante referitoare la îndeplinirea prezentului contract trebuie sa fie transmisã în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.
Comunicãrile dintre pãrţile contractante se pot face şi prin telefon, telegrama, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmãrii în scris a primirii comunicãrii.

13. Retragerea
La data retragerii temporare sau definitive a acreditãrii, contractul de acreditare oficialã se considera nul.

14. Legea aplicabilã contractului
Prezentul contract va fi interpretat conform legilor din România.

Autoritatea oficialã, Operator economic,
.......................... ......................

Inspector în camp acreditat oficial,
.....................................

Inspector în camp acreditat oficial independent,
.............................................


ANEXA 3
la proceduri, condiţii şi reguli




┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ ROMÂNIA │
│ MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOTARII RURALE │
│ INSPECŢIA NATIONALA PENTRU CALITATEA SEMINŢELOR │
│ │
│ CERTIFICAT DE ACREDITARE OFICIALÃ │
│ NR. _________ │
│ │
│ Domnul/Doamna ____________________________________________________________ │
│ Funcţia: __________________________________ │
│ C.I. serie _________ nr. __________________ │
│ Operator economic ________________________________________________________ │
│ Adresa ___________________________________________________________________ │
│ Înregistrat cu Autorizaţia nr. _______ pentru activitatea de _____________ │
│ Nr. ştampila _____________ │
│ Este recunoscut(a) ca inspector în camp acreditat/reacreditat oficial, în │
│ conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii │
│ rurale nr. 449/2006 pentru aprobarea procedurilor, condiţiilor şi regulilor│
│ privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru efectuarea inspectiilor │
│ în camp în vederea certificãrii unor culturi semincere sub supraveghere │
│ oficialã, pentru _________________________________________________________ │
│ (speciile şi grupele de specii) │
│ şi categoriile biologice _________________________________________________ │
│ Acreditarea/reacreditarea este valabilã 3 ani începând de la ____________* │
│ │
│ Data: _____________________ │
│ ITCSMS sau LCCSMS │
│ │
│ Nume, │
│ prenume, │
│ semnatura │
│ │
│ ┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │
│ │ Acest certificat nu este valabil decât vizat pe anul în curs. │ │
│ ├───────────────────────┬───────────────────────┬────────────────────────┤ │
│ │ Anul I │ Anul II │ Anul III │ │
│ └───────────────────────┴───────────────────────┴────────────────────────┘ │
│ │
│ * Nota: Se poate prelungi cu pana la 3 luni dacã cererea de reacreditare │
│ a fost depusa în termen. │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016