Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 444 din 7 februarie 2025  privind modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 444 din 7 februarie 2025 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 130 din 13 februarie 2025
    În temeiul prevederilor:
    - art. 229 alin. (4) şi art. 291 alin. (2) din titlul VIII „Asigurările sociale de sănătate“ din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Referatului de aprobare nr. 444R din 7.02.2025 al Ministerului Sănătăţii şi nr. DG 650 din 3.02.2025 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

    ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
    ART. I
    Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 484 şi 484 bis din 31 mai 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. În anexa nr. 1, la litera A, punctul 1.2.3.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1.2.3.1. Toate persoanele asimptomatice cu vârsta între 18 şi 39 ani - o dată pe an, pentru care medicul de familie evaluează expunerea la factorii de risc finalizată prin completarea riscogramei pentru grupa de vârstă şi sex corespunzătoare conform anexei nr. 2 B la ordin. Se decontează maximum două consultaţii/neasigurat, anual. Cea de-a doua consultaţie, în care medicul realizează intervenţia individuală privind riscurile modificabile, se acordă în maximum 90 de zile de la prima consultaţie."

    2. În anexa nr. 2, la articolul 1 alineatul (2), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
    "g) Pentru activitatea anului 2025, serviciile cuprinse la lit. B subpct. 1.1.1, 1.1.3.2, 1.2.4, 1.2.5, 1.5, cu excepţia consultaţiei la domiciliu care se finalizează sau nu prin eliberarea certificatului medical constatator de deces din anexa nr. 1 la ordin, sunt incluse în plata «per capita». Consultaţiile prevăzute la subpct 1.1.2, 1.1.3.1, 1.3 şi serviciile prevăzute la subpct 1.4.2 de la lit. B din anexa nr. 1 la ordin care depăşesc limitele prevăzute la alin. (3) lit. b), respectiv ale art. 15 alin. (2), sunt incluse în plata «per capita» aferentă anului în curs."

    3. În anexa nr. 2, la articolul 6, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Fondul destinat plăţii în funcţie de performanţă pentru activitatea desfăşurată în anul 2024 se determină prin aplicarea unui procent de 1% la fondul rezultat ca diferenţă între fondul alocat asistenţei medicale primare prin legea bugetului de stat pentru anul 2025 şi suma corespunzătoare punerii în aplicare a prevederilor art. 196 alin. (4) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 521/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a sumelor destinate plăţii activităţii desfăşurate de medicii de familie nou-veniţi într-o unitate administrativ-teritorială, în baza unei convenţii, şi plăţii activităţii desfăşurate de medicii de familie în baza convenţiei, într-o unitate administrativ-teritorială din mediul rural, fără niciun medic de familie şi fără existenţa unui punct de lucru al unui medic de familie care îşi desfăşoară activitatea în altă unitate administrativ-teritorială, până la încheierea contractului cu casa de asigurări de sănătate."

    4. În anexa nr. 2, la articolul 6, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Pentru anul 2025 valorile garantate ale punctelor «per capita» şi pe serviciu medical se menţin se menţin la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024."

    5. În anexa nr. 2, la articolul 7, după alineatul (1^1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^2) Pentru anul 2025 valoarea garantată a punctului «per capita», unică pe ţară, se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 12 lei."

    6. În anexa nr. 2, la articolul 7, după alineatul (2^1) se introduce un nou alineat, alineatul (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^2) Pentru anul 2025 valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical, inclusiv pentru plata pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic, unică pe ţară, se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 8 lei."

    7. În anexa nr. 2, la articolul 7, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Pentru anul 2025 valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical acordat persoanelor neasigurate este aceeaşi cu valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical prevăzută la alin. (2^2)."

    8. În anexa nr. 2, la articolul 15, după alineatul (4^1) se introduce un nou alineat, alineatul (4^2), cu următorul cuprins:
    "(4^2) Pentru anul 2025, prevederile alin. (4) nu se aplică."

    9. În anexa nr. 2, la articolul 15, după alineatul (5^1) se introduce un nou alineat, alineatul (5^2), cu următorul cuprins:
    "(5^2) Pentru anul 2025, serviciile medicale realizate de medicii de familie care depăşesc limitele stabilite potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) lit. a) pct. 3, art. 1 alin. (3) lit. b) şi ale alin. (1) sunt incluse în plata «per capita», aferentă anului în curs."

    10. În anexa nr. 3, la articolul 7, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform contractelor de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    11. În anexa nr. 3, la articolul 9 punctul 1, subpunctul 1.4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1.4. Valoarea garantată a punctului «per capita», unică pe ţară, este de 12 lei, valabilă pentru anul 2023. Pentru anul 2024, valoarea garantată a punctului «per capita», unică pe ţară, se menţine la nivelul valorii valabile în semestrul II al anului 2023, respectiv 12 lei.
    Pentru anul 2025, valoarea garantată a punctului «per capita», unică pe ţară, se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 12 lei."

    12. În anexa nr. 3, la articolul 9 punctul 2, subpunctele 2.2 şi 2.3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "2.2. Valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical este unică pe ţară şi este de 8 lei, valabilă pentru anul 2023. Pentru anul 2024, valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical, unică pe ţară, se menţine la nivelul valorii valabile în semestrul II al anului 2023, respectiv 8 lei.
    Pentru anul 2025, valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical, unică pe ţară, se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 8 lei.
2.3. Valoarea garantată pentru un punct pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic este unică pe ţară şi este de 8 lei, valabilă pentru anul 2023. Pentru anul 2024, valoarea garantată a unui punct pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic este unică pe ţară şi se menţine la nivelul valorii valabile în semestrul II al anului 2023, respectiv 8 lei.
    Pentru anul 2025, valoarea garantată a unui punct pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic este unică pe ţară şi se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 8 lei.
    Plata pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic se face conform art. 1 alin. (3) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru serviciile diagnostice şi terapeutice nu se aplică ajustarea numărului de puncte în funcţie de gradul profesional al medicului."

    13. În anexa nr. 6, la articolul 5, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate."

    14. În anexa nr. 6 A, la articolul 7, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    15. În anexa nr. 6 A, la articolul 9 punctul 1, subpunctele 1.2 şi 1.3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "1.2. Valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical este unică pe ţară şi este de 8 lei, valabilă pentru anul 2023. Pentru anul 2024, valoarea garantată a unui punct pe serviciu medical, unică pe ţară, se menţine la nivelul valorii valabile în semestrul II al anului 2023, respectiv 8 lei.
    Pentru anul 2025, valoarea garantată a unui punct pe serviciu medical, unică pe ţară, se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 8 lei.
1.3. Valoarea garantată pentru un punct pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic este unică pe ţară şi este de 8 lei, valabilă pentru anul 2023.
    Pentru anul 2024, valoarea garantată a unui punct pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic este unică pe ţară şi se menţine la nivelul valorii valabile în semestrul II al anului 2023, respectiv 8 lei.
    Pentru anul 2025, valoarea garantată a unui punct pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic este unică pe ţară şi se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 8 lei. Plata pe serviciu medical diagnostic şi terapeutic se face conform art. 1 alin. (3) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru serviciile diagnostice şi terapeutice nu se aplică ajustarea numărului de puncte în funcţie de gradul profesional al medicului."

    16. În anexa nr. 8, la articolul 4, după alineatul (3^2) se introduce un nou alineat, alineatul (3^3), cu următorul cuprins:
    "(3^3) Pentru anul 2025 valoarea garantată pentru un punct pe serviciu medical, unică pe ţară, se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024, respectiv 5 lei."

    17. În anexa nr. 8, la articolul 4, după alineatul (5^1) se introduce un nou alineat, alineatul (5^2), cu următorul cuprins:
    "(5^2) Pentru anul 2025, prevederile alin. (5) nu se aplică."

    18. În anexa nr. 9, la articolul 7, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    19. În anexa nr. 9, la articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Valoarea garantată a unui punct este unică pe ţară.
    Pentru anul 2025 valoarea garantată a unui punct pentru plata pe serviciu medical, unică pe ţară, se menţine la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024 şi este în valoare de .............. lei."

    20. În anexa nr. 12, la articolul 8, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    21. În anexa nr. 14, în tabelul de la litera A, poziţia 13.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "

┌─────────┬─────────────┬───┬┬────┬────┐
│ │Căptuşire │ ││ │ │
│ │proteză │ ││ │ │
│13.2****)│****) Se │202││100%│100%│
│ │decontează de│ ││ │ │
│ │2 ori pe an. │ ││ │ │
└─────────┴─────────────┴───┴┴────┴────┘

"

    22. În anexa nr. 14, în tabelul de la litera B, poziţia 13.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "

┌───────┬─────────────────────┬───┬────┐
│ │Căptuşire proteză │ │ │
│13.2**)│**) Se decontează o │202│100%│
│ │dată pe an. │ │ │
└───────┴─────────────────────┴───┴────┘

"

    23. În anexa nr. 15, la articolul 3, alineatele (2), (3) şi (3^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Lunar, casele de asigurări de sănătate decontează furnizorilor de servicii medicale de medicină dentară serviciile medicale de medicină dentară furnizate în limita valorii trimestriale de contract şi pe medic. Medicii pot efectua servicii medicale peste valoarea lunară de contract/act adiţional în limita a maximum 10%, cu excepţia lunii decembrie, cu condiţia ca această depăşire să influenţeze corespunzător, în sensul diminuării valorii de contract/act adiţional a lunii următoare, cu încadrarea în valoarea contractată pentru trimestrul respectiv, pentru fiecare medic.
(3) În situaţia în care la unii medici se înregistrează la sfârşitul unui trimestru sume neconsumate, faţă de suma trimestrială prevăzută în contract, casele de asigurări de sănătate vor diminua, printr-un act adiţional la contract, valoarea trimestrială contractată iniţial aferentă trimestrului respectiv cu sumele neconsumate.
    Sumele rezultate din economii vor fi contractate printr-un act adiţional la furnizorii de servicii medicale de medicină dentară la nivelul cărora medicii, în trimestrul respectiv, şi-au epuizat valoarea de contract şi se repartizează proporţional, corespunzător elementelor utilizate la stabilirea valorii de contract, pe fiecare medic.
    Dacă din valoarea trimestrială de contract/medic a rămas neconsumată o sumă reprezentând un procent de maximum 5%, se consideră că a fost epuizată valoarea de contract. Pentru medicii care se găsesc în situaţia în care suma neconsumată se încadrează în procentul de 5%, această sumă se redistribuie aceluiaşi medic în trimestrul următor.
    Suma din actul adiţional se utilizează pentru decontarea serviciilor medicale de medicină dentară acordate de la data încheierii actului adiţional.
    Prin excepţie, pentru trimestrul IV al anului calendaristic, în situaţia în care la unii medici se înregistrează la sfârşitul unei luni sume neconsumate, faţă de suma lunară prevăzută în contract, casele de asigurări de sănătate vor diminua, printr-un act adiţional la contract, valoarea lunară contractată iniţial aferentă lunii respective cu sumele neconsumate. Sumele rezultate din economii vor fi contractate printr-un act adiţional la medicii care în luna respectivă şi-au epuizat valoarea de contract.
    Dacă din valoarea lunară de contract a rămas neconsumată o sumă reprezentând un procent de maximum 5%, se consideră epuizată valoarea de contract. Pentru medicii care se găsesc în situaţia în care suma neconsumată se încadrează în procentul de 5%, această sumă se redistribuie aceluiaşi medic în luna următoare.
    Suma din actul adiţional se utilizează pentru decontarea serviciilor medicale de medicină dentară acordate asiguraţilor de la data încheierii actului adiţional.
(3^1) Pe perioada de aplicare a prevederilor art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile alin. (2) şi (3) nu se aplică.
    În situaţia în care la nivelul unor medici se înregistrează la sfârşitul unei luni sume neconsumate faţă de suma lunară prevăzută în contract, casele de asigurări de sănătate vor diminua printr-un act adiţional la contract valoarea lunară contractată iniţial aferentă lunii respective cu sumele neconsumate."

    24. În anexa nr. 16, la articolul 7, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    25. În anexa nr. 17, la litera A, în tabelul de la punctul 2, punctele 114 şi 115 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "

┌────┬──────────────────────────┬──────┐
│114.│RMN umăr drept nativ │606,00│
├────┼──────────────────────────┼──────┤
│115.│RMN umăr drept nativ şi cu│850,00│
│ │substanţă de contrast │ │
└────┴──────────────────────────┴──────┘

"

    26. În anexa nr. 17, la litera A, în tabelul de la punctul 2, după punctul 114 se introduce un nou punct, punctul 114^1, cu următorul cuprins:
    "

┌───────┬──────────────────────┬───────┐
│114^1. │RMN umăr stâng nativ │606,00 │
└───────┴──────────────────────┴───────┘

"

    27. În anexa nr. 17, la litera A, în tabelul de la punctul 2, după punctul 115 se introduce un nou punct, punctul 115^1, cu următorul cuprins:
    "

┌───┬───────────────────────────┬──────┐
│115│RMN umăr stâng nativ şi cu │850,00│
│^1.│substanţă de contrast │ │
└───┴───────────────────────────┴──────┘

"

    28. În anexa nr. 18, la articolul 2, după alineatul (3^4) se introduce un nou alineat, alin. (3^5), cu următorul cuprins:
    "(3^5) Prevederile alin. (3^1)-(3^3) se aplică inclusiv în situaţiile în care investigaţiile paraclinice sunt efectuate de medicii de familie, respectiv de medicii de specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, după caz, care au încheiat cu casa de asigurări de sănătate acte adiţionale la contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară, respectiv în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile clinice, după caz."

    29. În anexa nr. 18, la articolul 3, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Prin excepţie de la obligativitatea încadrării în valoarea de contract, casele de asigurări de sănătate decontează la nivel realizat furnizorilor de servicii medicale din asistenţa medicală primară şi din asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile clinice, care încheie acte adiţionale la contractele de furnizare de servicii medicale pentru serviciile medicale paraclinice, ecografiile acordate persoanelor asigurate, respectiv neasigurate, după caz, în aplicarea Planului naţional de prevenire şi combatere a cancerului, aprobat prin Legea nr. 293/2022, cu modificările şi completările ulterioare."

    30. În anexa nr. 21, la articolul 7, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    31. În anexa nr. 22, în tabelul de la pct. B.4.1, după punctul 212 se introduc 3 noi puncte, punctele 213-215, cu următorul cuprins:
    "

┌────┬──────────┬─────────────────┬────────┐
│ │Manometrie│Consultaţie de │ │
│ │esofagiană│specialitate: │ │
│ │de înaltă │gastroenterologie│ │
│ │rezoluţie │Hemoleucogramă │977,40 │
│213.│- Se │completă │lei/ │
│ │decontează│Timp Quick şi INR│pacient/│
│ │maximum un│Procedură de │serviciu│
│ │serviciu/ │manometrie │ │
│ │an/ │esofagiană de │ │
│ │pacient. │înaltă rezoluţie │ │
├────┼──────────┼─────────────────┼────────┤
│ │Manometrie│Consultaţie de │ │
│ │anorectală│specialitate: │ │
│ │de înaltă │gastroenterologie│ │
│ │rezoluţie │Hemoleucogramă │1.012,32│
│214.│- Se │completă │lei/ │
│ │decontează│Timp Quick şi INR│pacient/│
│ │maximum un│Procedură de │serviciu│
│ │serviciu/ │manometrie │ │
│ │an/ │anorectală de │ │
│ │pacient. │înaltă rezoluţie │ │
├────┼──────────┼─────────────────┼────────┤
│ │pHmetrie │Consultaţie de │ │
│ │esofagiană│specialitate: │ │
│ │cu │gastroenterologie│ │
│ │impedanţă │Hemoleucogramă │949,08 │
│ │esofagiană│completă │lei/ │
│215.│- Se │Timp Quick şi INR│pacient/│
│ │decontează│Procedură │serviciu│
│ │maximum un│pHmetrie │ │
│ │serviciu/ │esofagiană cu │ │
│ │an/ │impedanţă │ │
│ │pacient. │esofagiană │ │
└────┴──────────┴─────────────────┴────────┘

"

    32. În anexa nr. 22, capitolul IV, la punctul 2, sub tabel, după nota 5 se introduce o nouă notă, nota 6, cu următorul cuprins:
    "NOTA 6:
    Pentru serviciile medicale standardizate acordate în regim de spitalizare de zi care se contractează şi în ambulatoriul de specialitate clinic şi se decontează numai dacă s-au efectuat toate serviciile obligatorii nu este necesară prezentarea biletului de trimitere."

    33. În anexa nr. 23, la articolul 5 alineatul (1), litera a5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a5) Tariful pe caz ponderat pentru fiecare spital este prevăzut în anexa nr. 23 A la ordin.
    Lista cuprinzând categoriile majore de diagnostice, tipurile de cazuri ce sunt decontate - grupele de diagnostice, valorile relative, durata medie de spitalizare la nivel naţional, mediana duratei de spitalizare în secţiile ATI - naţional, precum şi definirea termenilor utilizaţi sunt prevăzute în anexa nr. 23 B la ordin.
    În situaţia în care unul dintre spitalele prevăzute în anexa nr. 23 A la ordin are în structură secţii/compartimente de cronici, contractarea acestor servicii se efectuează conform prevederilor de la lit. b);"

    34. În anexa nr. 23, articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) La contractarea anuală a serviciilor medicale spitaliceşti casele de asigurări de sănătate vor avea în vedere 94% din fondurile aprobate cu această destinaţie la nivelul casei de asigurări de sănătate pentru anul în curs.
    (2) Diferenţa de 6% din fondul cu destinaţie servicii medicale spitaliceşti ce nu a fost contractată iniţial se utilizează astfel:
    a) 5% pentru situaţii justificate ce pot apărea în derularea contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale spitaliceşti;
    b) 1% pentru complexitate suplimentară a cazurilor în ceea ce priveşte comorbiditatea şi numărul de zile de îngrijiri acordate în cadrul secţiilor/compartimentelor de terapie intensivă. Suma se calculează trimestrial numai spitalelor care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
    b.1. prezenţa permanentă a cel puţin unui medic în cadrul secţiei/compartimentului de terapie intensivă;
    b.2. prezenţa permanentă a unui număr corespunzător de personal mediu sanitar, conform prevederilor legale în vigoare, în cadrul secţiei/compartimentului de terapie intensivă;
    b.3. consum de medicamente de minimum 5% din totalul bugetului stabilit pentru secţia/compartimentul de terapie intensivă;
    b.4. consum de materiale sanitare, reactivi de laborator şi dezinfectanţi cu cel puţin 50% peste media consumului de materiale sanitare, reactivi de laborator şi dezinfectanţi la nivelul spitalului (media consumului la nivelul spitalului = consumul total de materiale sanitare, reactivi de laborator şi dezinfectanţi la nivel de spital/nr. total al structurilor funcţionale ale spitalului, conform structurii aprobate, care contribuie la rezolvarea cazurilor de spitalizare).
    Suma aferentă fiecărui spital care îndeplineşte criteriile de mai sus se stabileşte conform următoarei formule:
    Total zile de spitalizare peste mediana fiecărei grupe DRG în secţia/compartimentul de terapie intensivă a/al spitalului/Total zile de spitalizare peste mediana fiecărei grupe DRG la nivelul tuturor spitalelor aflate în contract cu o casă de asigurări de sănătate pentru secţiile/compartimentele de terapie intensivă x 25% din suma reprezentând 1% pentru complexitatea suplimentară a cazurilor.
    Casele de asigurări de sănătate încheie act adiţional pentru sumele reprezentând complexitatea suplimentară a cazurilor, fără a modifica numărul de cazuri contractate aferente perioadei pentru care se acordă această sumă.
    Zilele de spitalizare peste mediana fiecărei grupe DRG din secţiile/compartimentele de terapie intensivă pentru fiecare spital se pun la dispoziţia caselor de asigurări de sănătate trimestrial de către Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate.
    În situaţia în care nu sunt întrunite de către niciun furnizor, condiţiile pentru acordarea sumei calculate trimestrial din 1%, suma respectivă se utilizează în condiţiile lit. a).
    Spitalele evaluează pacienţii atât la intrarea, cât şi la ieşirea din compartimentele/secţiile TI, în conformitate cu sistemul de punctaj APACHE 2, astfel:

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Sistemul de punctaj APACHE 2 │
│Variabile fiziologice │
├───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Punctaj │
│Variabile ├────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬────┤
│ │4 │3 │2 │1 │0 │1 │2 │3 │4 │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Temperatura│ │ │ │ │ │ │ │ │< │
│rectală │> 41│39,0-40,9│ │38,5-38,9│36,0-38,4│34,0-35,9│32,0-33,9│30,0-31,9│29,9│
│(°C) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Mijloc BP │> │130-159 │110-129 │ │70-109 │ │50-69 │ │< 49│
│(mm Hg) │160 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Ritmul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│inimii │> │140-179 │110-139 │ │70-109 │ │55-69 │40-54 │< 39│
│(bătăi/ │180 │ │ │ │ │ │ │ │ │
│min.) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Rata │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│respiraţiei│> 50│35-49 │ │25-34 │12-24 │10-11 │6-9 │ │< 5 │
│(respiraţii│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│/min.) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Oxigenare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(kPa)*: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│FiO_2 > 50%│66,5│46,6-66,4│26,6-46,4│ │< 26,6 │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│A-aDO_2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│FiO_2 < 50%│ │ │ │ │> 9,3 │8,1-9,3 │ │7,3-8,0 │< │
│PaO_2 │ │ │ │ │ │ │ │ │7,3 │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│pH arterial│> │7,60-7,59│ │7,50-7,59│7,33-7,49│ │7,25-7,32│7,15-7,24│< │
│ │7,7 │ │ │ │ │ │ │ │7,15│
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Serum │> │ │ │ │ │ │ │ │< │
│sodium │180 │160-179 │155-159 │150-154 │130-149 │ │120-129 │111-119 │110 │
│(mmol/l) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Serum │ │ │ │ │ │ │ │ │< │
│potassium │> 7 │6,0-6,9 │ │5,5-5,9 │3,5-5,4 │3,0-3,4 │2,5-2,9 │ │2,5 │
│(mmol/l) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Serum │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│creatinine │> │171-299 │ │121-170 │50-120 │ │< 50 │ │ │
│(micromol/ │300 │ │ │ │ │ │ │ │ │
│l) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Total volum│> 60│ │50-59,9 │46-49,9 │30-45,9 │ │20-29,9 │ │< 20│
│celule (%) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────┤
│Număr de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│leucocite │> 40│ │20-39,9 │15-19,9 │3-14,9 │ │1-2,9 │ │< 1 │
│(x 10^9/l) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┴────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────┤
│Alte variabile: - Scala de comă Glasgow - Boli cronice │
│- Vârsta - Statut chirurgical │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

"

    35. În anexa nr. 23, la articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Pentru situaţii justificate ce pot apărea în derularea contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale spitaliceşti, din fondurile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a), precum şi din fondurile prevăzute la alin. (1) pot fi contractate cu spitalele/secţiile/compartimentele de acuţi servicii medicale acordate de la data încheierii actului adiţional, dar fără a se depăşi suma ce poate fi contractată în funcţie de capacitatea maximă de funcţionare lunară a fiecărui spital, stabilită astfel:
    (Nr_pat x IU_pat/DMS_spital) x ICM x TCP/12 luni
    În formula de mai sus, Nr_pat reprezintă numărul de paturi aprobate şi contractabile după aplicarea prevederilor Planului naţional de paturi, IU_pat, DMS_spital, TCP şi ICM reprezintă indicele de utilizare a paturilor, durata medie de spitalizare la nivel de spital, tariful pe caz ponderat şi, respectiv, indicele casemix.
    Pentru spitalele non-DRG, în formula de mai sus ICM-ul şi TCP-ul se înlocuiesc cu media ponderată calculată la tariful mediu pe caz rezolvat pe specialităţi şi la numărul de cazuri externate pe fiecare specialitate, iar DMS_spital se înlocuieşte cu DMS_nat."

    36. Anexa nr. 23 B II se modifică şi se înlocuieşte cu anexa*) la prezentul ordin.
    *) Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.

    37. În anexa nr. 26, la articolul 7, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    38. În anexa nr. 29, la articolul 6 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    39. În anexa nr. 30 A, la litera A, în tabel, după poziţia 24 se introduce o nouă poziţie, poziţia 25, cu următorul cuprins:
    "

┌───┬──────────────────────────────────┐
│ │evaluare clinică psihologică a │
│25.│pacientului oncologic furnizată de│
│ │psiholog cu formare complementară │
│ │în psiho-oncologie │
└───┴──────────────────────────────────┘

"

    40. În anexa nr. 31 A, la articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) În vederea stabilirii valorii de contract personalul este punctat proporţional cu timpul lucrat la furnizor. Punctajul se acordă pentru fiecare persoană din personalul medico-sanitar care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la furnizor cu normă întreagă; pentru cei cu normă parţială se acordă unităţi proporţionale cu fracţiunea de normă lucrată, iar pentru asistentul medical nu se acordă punctaj pentru mai puţin de jumătate de normă. Pentru personalul care depăşeşte o normă întreagă se acordă punctaj şi pentru fracţiunea de normă lucrată ce depăşeşte norma întreagă.
    Pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea cu contract individual de muncă de cel puţin 6 luni la furnizor se acordă un punctaj suplimentar de 2 puncte/persoană.

┌──────────────────────────────┬───────┐
│1. medic de specialitate │20 de │
│clinică │puncte │
├──────────────────────────────┼───────┤
│2. medic de medicină generală │18 │
│ │puncte │
├──────────────────────────────┼───────┤
│3. asistenţi medicali │13 │
│ │puncte │
├──────────────────────────────┼───────┤
│4. fizioterapeut │13 │
│ │puncte │
├──────────────────────────────┼───────┤
│5. logoped │13 │
│ │puncte │
├──────────────────────────────┼───────┤
│6. psiholog cu formare │13 │
│complementară în │puncte │
│psiho-oncologie │ │
└──────────────────────────────┴───────┘


    Se consideră o normă întreagă astfel:
    - pentru un medic - 35 de ore/săptămână (7 ore x 5 zile/ săptămână);
    – pentru un asistent medical - 40 de ore/săptămână (8 ore/zi x 5 zile/săptămână);
    – pentru un fizioterapeut - 35 de ore/săptămână (7 ore/zi x 5 zile/săptămână);
    – pentru un logoped - 35 de ore/săptămână (7 ore/zi x 5 zile/săptămână);
    – pentru un psiholog cu formare complementară în psiho-oncologie - 35 de ore/săptămână (7 ore/zi x 5 zile/săptămână)."

    41. În anexa nr. 31 C, la punctul I subpunctul 8, după poziţia 24 din tabel se introduce o nouă poziţie, poziţia 25, cu următorul cuprins:
    "

┌───┬─────────────────────────────────┬┐
│ │evaluare clinică psihologică a ││
│25.│pacientului oncologic furnizată ││
│ │de psiholog cu formare ││
│ │complementară în psiho-oncologie ││
└───┴─────────────────────────────────┴┘

"

    42. În anexa nr. 31 C, la punctul I, nota **) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "**) Nu poate fi mai mare de 90 de zile/în ultimele 11 luni, respectiv 180 zile de îngrijiri/în ultimele 11 luni pentru pacienţii cu vârsta sub 18 ani şi pentru pacienţii cu afecţiune oncologică, în mai multe etape (episoade de îngrijire). Un episod de îngrijire este de maximum 15 zile de îngrijiri, respectiv maximum 30 de zile pentru situaţiile justificate medical de către medicul care face recomandarea. În cazul în care îngrijirile nu sunt acordate în zile consecutive, la calcularea celor 90 de zile, respectiv celor 180 de zile, după caz, în ultimele 11 luni se iau în calcul numai zilele în care s-au acordat îngrijirile. Un asigurat poate beneficia de 90 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu şi de 90 de zile de îngrijiri paliative la domiciliu, în ultimele 11 luni, cu excepţia pacienţilor cu vârsta sub 18 ani şi a pacienţilor cu afecţiune oncologică care pot beneficia de 300 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu şi îngrijiri paliative la domiciliu, în ultimele 11 luni."

    43. În anexa nr. 31 D, la punctul I, nota **) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "**) Nu poate fi mai mare de 90 de zile/în ultimele 11 luni, respectiv 180 zile de îngrijiri/în ultimele 11 luni pentru pacienţii cu vârsta sub 18 ani şi pentru pacienţii cu afecţiune oncologică, în mai multe etape (episoade de îngrijire). Un episod de îngrijire paliativă este de maximum 30 de zile de îngrijiri. În cazul în care îngrijirile paliative nu sunt acordate în zile consecutive, la calcularea celor 90 de zile, respectiv celor 180 de zile, după caz, în ultimele 11 luni se iau în calcul numai zilele în care s-au acordat îngrijirile. Un asigurat poate beneficia de 90 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu şi de 90 de zile de îngrijiri paliative la domiciliu, în ultimele 11 luni, cu excepţia pacienţilor cu vârsta sub 18 ani şi a pacienţilor cu afecţiune oncologică care pot beneficia de 300 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu şi îngrijiri paliative la domiciliu, în ultimele 11 luni."

    44. În anexa nr. 32 A, la articolul 7, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    45. În anexa nr. 32 B, la articolul 7, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    46. În anexa nr. 35, la articolul 6, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea realizată conform convenţiei de furnizare de servicii medicale şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare; să raporteze în format electronic caselor de asigurări de sănătate documentele justificative privind activităţile realizate în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;"

    47. În anexa nr. 36, articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    În vederea decontării medicamentelor cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, inclusiv pentru medicamentele ce fac obiectul contractelor cost-volum, farmaciile transmit caselor de asigurări de sănătate, în luna următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele, până la data prevăzută în contractul de furnizare de medicamente încheiat cu casa de asigurări de sănătate, facturile şi borderourile centralizatoare în format electronic cu semnătură electronică extinsă şi înaintează prescripţiile medicale cu regim special pentru preparate psihotrope şi stupefiante.
    Pentru medicamentele aferente contractelor cost-volum-rezultat, furnizorii au obligaţia să depună, în luna următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele respective, numai borderourile centralizatoare şi prescripţiile medicale offline, urmând ca facturile să se transmită conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea decontării până la termenul prevăzut în contract, în luna următoare celei în care s-a finalizat evaluarea rezultatului medical; facturile se vor întocmi numai pentru prescripţiile medicale aferente pacienţilor pentru care s-a obţinut rezultatul medical, conform datelor puse la dispoziţie de casa de asigurări de sănătate.
    Pentru furnizorii de medicamente care au în structură mai multe farmacii/oficine locale de distribuţie, documentele mai sus menţionate se întocmesc distinct pentru fiecare dintre acestea, cu excepţia facturilor, care se întocmesc pentru toate farmaciile/oficinele locale de distribuţie aflate în contract cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate."

    48. În anexa nr. 37, la articolul 7, litera q) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "q) să depună/să transmită electronic, în luna următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, inclusiv pentru medicamentele ce fac obiectul contractelor cost-volum, documentele necesare în vederea decontării pentru luna respectivă, până la termenul prevăzut în contractul de furnizare de medicamente; pentru medicamentele aferente contractelor cost-volum-rezultat, furnizorii au obligaţia să depună, în luna următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele respective, numai borderourile centralizatoare şi prescripţiile medicale offline; în vederea decontării, facturile se transmit conform prevederilorLegii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, până la termenul prevăzut în contract, în luna următoare celei în care s-a finalizat evaluarea rezultatului medical; facturile se vor întocmi numai pentru prescripţiile medicale aferente pacienţilor pentru care sa obţinut rezultatul medical, conform datelor puse la dispoziţie de casa de asigurări de sănătate;"

    49. În anexa nr. 37, la articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Decontarea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală eliberate se face pe baza următoarelor documente: facturi şi borderourile centralizatoare în format electronic cu semnătură electronică extinsă/calificată şi prescripţiile medicale cu regim special pentru preparate psihotrope şi stupefiante. În situaţia în care în acelaşi formular de prescripţie se înscriu medicamente din mai multe subliste, farmaciile întocmesc borderou centralizator cu evidenţă distinctă pentru fiecare sublistă, în care sunt evidenţiate distinct:
    a) medicamentele corespunzătoare DCI-urilor notate cu (**)1 prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care medicul utilizează formulare de prescripţie distincte;
    b) medicamentele din reţetele eliberate pentru titularii cardului european;
    c) medicamentele din reţetele eliberate pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii;
    d) medicamentele din reţetele eliberate pentru beneficiarii de formulare europene;
    e) medicamentele din prescripţiile medicale eliberate persoanelor care nu deţin cod numeric personal prevăzute la art. 225 alin. (1) lit. a), e) şi f) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    Borderoul centralizator nu cuprinde medicamentele corespunzătoare DCI-urilor pentru care au fost încheiate contracte cost-volum/cost-volum-rezultat, medicamentele corespunzătoare DCI-urilor din sublista E şi medicamentele corespunzătoare DCI-urilor din sublista B pentru pensionarii care beneficiază de prescripţii în condiţiile prevăzute la art. 156 alin. (3) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 521/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prevăzute în Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.857/441/2023, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care medicul utilizează formulare de prescripţie distincte, iar farmacia completează borderouri distincte.
    Borderoul centralizator pentru medicamentele corespunzătoare DCI-urilor pentru care au fost încheiate contracte cost-volum, pentru medicamentele corespunzătoare DCI-urilor din sublista E, precum şi borderoul centralizator pentru medicamentele corespunzătoare DCI-urilor pentru care au fost încheiate contracte cost-volum-rezultat cuprind distinct medicamentele pentru fiecare sublistă, cu evidenţierea medicamentelor din reţetele eliberate pentru titularii cardului european, medicamentelor din reţetele eliberate pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, medicamentelor din reţetele eliberate pentru beneficiarii de formulare europene, medicamentelor din reţetele eliberate persoanelor care nu deţin cod numeric personal prevăzute la art. 225 alin. (1) lit. a), e) şi f) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a medicamentelor corespunzătoare DCI-urilor din sublista B pentru pensionarii care beneficiază de prescripţii în condiţiile prevăzute la art. 156 alin. (3) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 521/2023, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
    În vederea decontării medicamentelor cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, inclusiv pentru medicamentele ce fac obiectul contractelor cost-volum, farmaciile transmit caselor de asigurări de sănătate, în luna următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele până la data prevăzută în contractul de furnizare de medicamente încheiat cu casa de asigurări de sănătate, facturile şi borderourile centralizatoare în format electronic cu semnătură electronică extinsă/calificată şi înaintează prescripţiile medicale cu regim special pentru preparate psihotrope şi stupefiante.
    Pentru medicamentele aferente contractelor cost-volum-rezultat furnizorii au obligaţia să depună, în luna următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele respective, numai borderourile centralizatoare şi prescripţiile medicale offline (componenta prescriere şi componenta eliberare), urmând ca facturile să se transmită conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea decontării până la termenul prevăzut în contract, în luna următoare celei în care s-a finalizat evaluarea rezultatului medical; facturile se vor întocmi numai pentru prescripţiile medicale aferente pacienţilor pentru care s-a obţinut rezultatul medical, conform datelor puse la dispoziţie de casa de asigurări de sănătate.
    Pentru furnizorii de medicamente care au în structură mai multe farmacii/oficine locale de distribuţie, documentele mai sus menţionate se întocmesc distinct pentru fiecare dintre acestea, cu excepţia facturilor, care se întocmesc pentru toate farmaciile/oficinele locale de distribuţie aflate în contract cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate."

    50. În anexa nr. 37 A, la articolul 4 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) să factureze lunar şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate a prescripţiilor medicale care urmează a fi decontate din bugetul FNUASS, în termen de 10 zile lucrătoare de la data comunicării informaţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. (i);"

    51. În anexa nr. 37 A, la articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Casele de asigurări de sănătate decontează sumele corespunzătoare contravalorii medicamentelor pe baza facturii transmise conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de până la 60 de zile calendaristice de la validarea acesteia în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie."

    52. În anexa nr. 39, la articolul 1, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) În cazul protezării membrului inferior, după o intervenţie chirurgicală, un asigurat poate beneficia înaintea protezării definitive de o proteză provizorie. În această situaţie, medicul care face recomandarea va menţiona pe prescripţia medicală modul de protezare şi tipul protezei definitive. În perioada termenului de înlocuire a protezei membrului inferior, în situaţii speciale, pentru acelaşi segment anatomic medicul specialist poate prescrie o altă protezare (un alt tip de proteză) care să cuprindă atât proteză provizorie, cât şi proteză definitivă sau direct proteză definitivă. Durata prescripţiilor medicale pentru protezele de membru superior şi pentru protezele de membru inferior - proteze definitive este nelimitată."

    53. În anexa nr. 39, la articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În vederea decontării, furnizorul de dispozitive medicale transmite facturile conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi depune/transmite următoarele documente casei de asigurări de sănătate, după caz:
    - copia certificatului de garanţie, cu excepţia dispozitivelor medicale care se acordă pe o perioadă determinată (prin închiriere) şi a dispozitivelor medicale pentru care nu se emit certificate de garanţie, dar au termen de valabilitate;
    – declaraţie privind dispozitivele cu scopuri speciale pentru dispozitivele fabricate la comandă, după caz, conform prevederilor legale în vigoare;
    – audiogramele efectuate după protezarea auditivă de către un furnizor de servicii medicale sau de dispozitive medicale care se află în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate. Audiogramele conţin numele şi prenumele asiguratului, CNP-ul/ codul unic de asigurare al acestuia, data şi locul efectuării, dovada calibrării/etalonării anuale a audiometrelor utilizate;
    – dovada verificării tehnice, numai în luna următoare celei în care se realizează verificarea tehnică, în cazul închirierii unor dispozitive medicale care au fost utilizate, respectiv fotolii rulante, echipamente pentru oxigenoterapie, ventilaţie noninvazivă şi suport de presiune pozitivă continuă CPAP/BPAP;
    – dovada primirii dispozitivului medical expediat de către furnizor, prin poştă, curierat, beneficiarului sau unuia dintre membrii de familie cu grad de rudenie I şi II, soţului/soţiei, împuternicitului legal prin act notarial/act de reprezentare prin avocat, reprezentantului legal, cu specificarea adresei la care s-a făcut livrarea, situaţie în care nu este necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate; furnizorul poate transmite casei de asigurări de sănătate dovada primirii dispozitivului medical, primită de către acesta, în format electronic; pentru dispozitivele medicale acordate prin închiriere, dovada primirii dispozitivului medical se depune/se transmite electronic la casa de asigurări de sănătate numai la acordarea dispozitivului medical.
    În situaţia în care dispozitivul medical se ridică de la furnizor de către beneficiar sau este expediat beneficiarului de către furnizor prin transport propriu sau închiriat, confirmarea primirii dispozitivului medical, în vederea decontării acestuia, se face utilizând cardul naţional de asigurări sociale de sănătate al beneficiarului/adeverinţa de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cei care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţa înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional duplicat sau, după caz, documentele prevăzute la art. 223 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul. Pentru dispozitivele medicale acordate prin închiriere, utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate este necesară numai la acordarea dispozitivului medical.
    În situaţia în care ridicarea de la furnizor sau primirea la domiciliu a dispozitivului medical se face de către unul dintre membrii de familie cu grad de rudenie I şi II, soţ/soţie, împuternicitul legal prin act notarial/act de reprezentare prin avocat, reprezentantul legal, se solicită cardul naţional de asigurări sociale de sănătate sau cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaportul acestuia.
    În situaţia în care beneficiarul dispozitivului medical este beneficiar de formular european/pacient din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la ridicarea dispozitivului medical de la furnizor va prezenta actul de identitate/paşaportul, după caz."

    54. În anexa nr. 40, la articolul 6, literele g) şi o) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "g) să factureze lunar şi să transmită factura conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Documentele necesare în vederea decontării dispozitivelor medicale în ambulatoriu se transmit la casele de asigurări de sănătate, până la data prevăzută în contractul de furnizare de dispozitive medicale, conform şi în condiţiile stabilite prin norme. Cheltuielile cu transportul dispozitivului medical la domiciliul asiguratului nu se decontează de casele de asigurări de sănătate; împuternicitul legal al asiguratului nu poate fi reprezentant legal, asociat, administrator, angajat sau persoană care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală de exercitare a profesiei la furnizorul de dispozitive medicale ori la furnizorul de servicii medicale la care îşi desfăşoară activitatea medicul prescriptor;
    ...............................................................................................
o) să întocmească evidenţe distincte pentru dispozitivele medicale acordate şi decontate din bugetul Fondului pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, care au dreptul şi beneficiază de servicii medicale acordate pe teritoriul României, şi să raporteze lunar/trimestrial, în vederea decontării, caselor de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie contractuală copiile documentelor care au deschis dreptul la dispozitive medicale şi, după caz, documentele justificative, la preţurile de referinţă/sumele de închiriere stabilite pentru cetăţenii români asiguraţi, şi să transmită facturile conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare;"

    55. În anexa nr. 40, la articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Decontarea dispozitivelor medicale care se acordă pe o perioadă nedeterminată se face de către casele de asigurări de sănătate furnizorului, la nivelul preţului de referinţă valabil în momentul emiterii deciziei de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical, pe baza facturilor emise de furnizor.
    În vederea decontării, furnizorul de dispozitive medicale transmite facturile conform prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi depune/transmite următoarele documente casei de asigurări de sănătate, după caz:
    - copia certificatului de garanţie, cu excepţia dispozitivelor medicale care se acordă pe o perioadă determinată (prin închiriere) şi a dispozitivelor pentru care nu se emit certificate de garanţie, dar au termen de valabilitate;
    – declaraţie privind dispozitivele cu scopuri speciale pentru dispozitivele fabricate la comandă, după caz, conform prevederilor legale în vigoare;
    – audiogramele efectuate după protezarea auditivă de către un furnizor de servicii medicale sau de dispozitive medicale care se află în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate. Audiogramele conţin numele şi prenumele asiguratului, CNP-ul/ codul unic de asigurare al acestuia, data şi locul efectuării, dovada calibrării/etalonării anuale a audiometrelor utilizate;
    – dovada verificării tehnice, numai în luna următoare celei în care se realizează verificarea tehnică, în cazul închirierii unor dispozitive medicale care au fost utilizate, respectiv fotolii rulante şi echipamente pentru oxigenoterapie, ventilaţie noninvazivă şi suport de presiune pozitivă continuă CPAP/BPAP;
    – dovada primirii dispozitivului medical expediat de către furnizor, prin poştă, curierat, beneficiarului sau unuia dintre membrii de familie cu grad de rudenie I şi II, soţului/soţiei, împuternicitului legal prin act notarial/act de reprezentare prin avocat, reprezentantului legal, cu specificarea adresei la care s-a făcut livrarea, situaţie în care nu este necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate; furnizorul poate transmite casei de asigurări de sănătate dovada primirii dispozitivului medical, primită de către acesta, în format electronic; pentru dispozitivele medicale acordate prin închiriere, dovada primirii dispozitivului medical se depune/se transmite electronic la casa de asigurări de sănătate numai la acordarea dispozitivului medical.
    În situaţia în care dispozitivul medical se ridică de la furnizor de către beneficiar sau este expediat beneficiarului de către furnizor prin transport propriu sau închiriat, confirmarea primirii dispozitivului medical în vederea decontării acestuia se face utilizând cardul naţional de asigurări sociale de sănătate al beneficiarului/adeverinţa de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cei care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţa înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional duplicat sau, după caz, documentele prevăzute la art. 223 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul. Pentru dispozitivele medicale acordate prin închiriere, utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate este necesară numai la acordarea dispozitivului.
    În situaţia în care ridicarea de la furnizor sau primirea la domiciliu a dispozitivului medical se face de către unul dintre membrii de familie cu grad de rudenie I şi II, soţ/soţie, împuternicitul legal prin act notarial/act de reprezentare prin avocat, reprezentantul legal, se solicită cardul naţional de asigurări sociale de sănătate sau cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaportul acestuia.
    În situaţia în care beneficiarul dispozitivului medical este beneficiar de formular european/pacient din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, la ridicarea dispozitivului medical de la furnizor va prezenta actul de identitate/paşaportul, după caz."



    ART. II
    (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Prevederile art. I pct. 33-36 intră în vigoare la data de 1 aprilie 2025.



                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
                    Valeria Herdea

    ANEXA 1

    (Anexa nr. 23 B II la Ordinul nr. 1.857/441/2023)
    ANEXĂ

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016