Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 435 din 18 decembrie 1995  pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfasurarea si absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor forme de pregatire profesionala a somerilor si a Normelor de infiintare, organizare si functionare a centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 435 din 18 decembrie 1995 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfasurarea si absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor forme de pregatire profesionala a somerilor si a Normelor de infiintare, organizare si functionare a centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 15 martie 1996
    În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, republicată,
    în aplicarea art. 30 din Legea nr. 1/1991 privind protecţia socială a şomerilor şi reintegrarea lor profesională, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 4 septembrie 1994, şi a art. 9 alin. (2) şi a art. 16 din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a şomerilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 24 mai 1995,

    ministru de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, emite următorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobă Normele metodologice privind organizarea, desfăşurarea şi absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfecţionare şi a altor forme de pregătire profesională a şomerilor şi Normele de înfiinţare, organizare şi funcţionare a centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, prevăzute în anexele la prezentul ordin.
    ART. 2
    Direcţia generală de forţă de muncă şi şomaj, Direcţia resurse umane şi gestiune de personal în sectorul bugetar şi direcţiile teritoriale de muncă şi protecţie socială vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 3
    Prezentul ordin intra în vigoare la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României. Începând cu această dată, prevederile Ordinului nr. 149 din 27 mai 1991 privind aprobarea Normelor de înfiinţare, organizare şi funcţionare a centrelor de calificare şi recalificare a şomerilor şi ale anexei sale care cuprinde Normele metodologice privind organizarea cursurilor de calificare sau recalificare a şomerilor îşi încetează aplicabilitatea.

                         Ministru de stat,
               ministrul muncii şi protecţiei sociale,
                        Dan Mircea Popescu

    Bucureşti, 18 decembrie 1995.
    Nr. 435.


    ANEXA 1

                       NORME METODOLOGICE
     privind organizarea, desfăşurarea şi absolvirea cursurilor de
           calificare, recalificare, perfecţionare şi a altor
             forme de pregătire profesională a şomerilor

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Potrivit prevederilor Legii nr. 1/1991 privind protecţia socială a şomerilor şi reintegrarea lor profesională, republicată, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a şomerilor, republicată, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale organizează, prin direcţiile sale teritoriale, cursuri de calificare, recalificare sau perfecţionare pentru şomeri, în vederea măririi şanselor acestora pentru reintegrarea lor profesională.
    ART. 2
    (1) Meseriile, specialitatile, funcţiile, ocupatiile sau activităţile în care urmează a fi calificaţi, recalificaţi sau perfecţionaţi şomerii se stabilesc de către oficiile forţei de muncă astfel:
    a) la cererea expresă a agenţilor economici care urmează a încadra şomeri;
    b) la cererea şomerilor care doresc să presteze o activitate autorizată;
    c) pe baza documentării, a analizelor sau a studiilor de specialitate privind necesarul de forţă de muncă de moment (pe o perioada de până la un an) sau de perspectiva (pe o perioada de peste un an, dar nu mai mult decât perioada acordării ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de sprijin luate împreună), în profil teritorial.
    (2) Documentarea, analiza sau studiul menţionate la alin. (1) lit. c) se efectuează de către lucrători ai oficiului forţei de muncă sau de către experţi ai centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor şi se finalizează printr-un referat de necesitate a organizării cursului de calificare, recalificare, perfecţionare sau a altei forme de pregătire profesională, care se aprobă de către conducerea direcţiei de muncă şi protecţie socială.
    Studiile de specialitate privind cererea de pe piaţa forţei de muncă (necesarul de forţă de muncă), întocmite de alte organisme sau instituţii, se aprobă de către conducerea direcţiei de muncă şi protecţie socială, pe baza unui referat de necesitate alcătuit de oficiul forţei de muncă.
    Referatul de necesitate menţionat în cele două situaţii, aprobat de către conducerea direcţiei de muncă şi protecţie socială, va face parte din documentaţia cursului respectiv.
    ART. 3
    (1) La un curs de calificare, recalificare şi perfecţionare sau la o altă formă de pregătire profesională, finanţate din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, sunt obligate să participe persoanele beneficiare de ajutor de şomaj sau de ajutor de integrare profesională, nominalizate de oficiul forţei de muncă, potrivit legii.
    (2) Pot participa la activitatea de pregătire profesională şi beneficiarii de alocaţie de sprijin pe perioada cât o primesc.
    (3) De regulă, în perioada primirii ajutorului de şomaj, respectiv a ajutorului de integrare profesională sau a alocaţiei de sprijin, un şomer poate participa la o singura forma (curs) de pregătire profesională.
    În cazul în care, după absolvirea primului curs, şomerul nu a putut fi reintegrat în munca din motive care nu se datorează acestuia, directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială poate aproba participarea, în perioada primirii alocaţiei de sprijin, la un al doilea curs.
    Cursul început de către un şomer în perioada primirii ajutorului de şomaj (a ajutorului de integrare profesională) poate continua în perioada primirii alocaţiei de sprijin fără a putea depăşi perioada acordării acesteia.
    ART. 4
    (1) În baza acestor norme metodologice pot fi organizate cursuri de calificare, recalificare sau perfecţionare, la cererea agenţilor economici, a meşteşugarilor sau a persoanelor fizice care nu sunt şomeri care primesc indemnizaţii, cu suportarea de către aceştia a cheltuielilor de pregătire.
    (2) La un asemenea curs pot participa, alături de şomerii care primesc indemnizaţii, şi alte persoane care îşi suportă cheltuielile de pregătire.

    CAP. II
    1. Organizarea, înscrierea la cursuri şi desfăşurarea acestora

    ART. 5
    (1) Cursurile de calificare, recalificare sau perfecţionare a pregătirii profesionale a şomerilor se organizează de către direcţiile de muncă şi protecţie socială prin:
    a) centre proprii de calificare, recalificare şi perfecţionare;
    b) unităţi de învăţământ organizate conform legii;
    c) alte unităţi - regii autonome, societăţi comerciale, fundaţii pentru pregătire profesională, alţi agenţi economici cu capital de stat sau privat, autorizaţi conform legii.
    (2) Organizarea pregătirii în cazurile prevăzute la lit. b) şi c) se face pe baza de convenţie încheiată între direcţia de muncă şi protecţie socială şi unitatea în care se efectuează pregătirea.
    (3) Organizarea de către direcţia de muncă şi protecţie socială sau, după caz, de către centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor a unui curs de calificare, recalificare sau perfecţionare se face în următoarele condiţii:
    a) să existe cerinţele prevăzute la art. 2 pentru meseria, funcţia, ocupaţia, activitatea sau specializarea în care se organizează cursul;
    b) să existe condiţii materiale de desfăşurare a activităţii de formare profesională, concretizate în:
    - spaţii de instruire bine amenajate şi dotate cu mijloace de învăţământ şi materiale didactice;
    - personal de predare şi instruire cu o bună pregătire de specialitate şi pedagogică;
    - locuri de practică adecvate pentru toţi participanţii la un curs.
    ART. 6
    Pentru fiecare curs organizat, direcţia de muncă şi protecţie socială întocmeşte, prin oficiul forţei de muncă, următoarele documente:
    a) o decizie, semnată de directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială, conform modelului din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice;
    b) o convenţie de pregătire conform modelului din anexa nr. 2, încheiată cu unitatea (unităţile) la care se desfăşoară pregătirea conform art. 5 alin. (2), prin care se stabilesc obligaţiile reciproce.
    Convenţia se încheie şi de către centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor pentru cursurile teoretice pe care nu le poate organiza în sediul propriu sau pentru pregătire practică;
    c) devizul de cheltuieli şi taxa pe cursant;
    d) catalogul pentru cursul de perfecţionare;
    e) condica de prezenţă a lectorilor;
    f) planul şi programa de pregătire teoretică şi practică, în cazul cursurilor de calificare (recalificare), sau programa de pregătire, în cazul cursurilor de perfecţionare;
    g) programul de desfăşurare a activităţii de pregătire (zilele de pregătire teoretică şi practică, orarul pentru partea teoretică);
    h) tabelul cu persoanele care vor preda la curs sau care vor face instruirea practică;
    i) pentru persoanele care primesc ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesională sau alocaţie de sprijin, admise la pregătire profesională ca urmare a cererii exprese a agenţilor economici, se încheie cu aceşti agenţi economici o convenţie privind încadrarea în muncă după absolvire (anexa nr. 3).
    ART. 7
    Direcţiile de muncă şi protecţie socială şi centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor pot încredinţa organizarea pregătirii unor şomeri unităţilor de învăţământ de stat sau altor unităţi de pregătire recunoscute prin Legea învăţământului nr. 84/1995 ca pot elibera acte de pregătire profesională, încheind cu acestea convenţii în care se vor stabili obligaţiile ambelor părţi, inclusiv cine eliberează actele de absolvire.
    ART. 8
    (1) Meseriile, specialităţile, funcţiile şi ocupatiile pentru care se organizează cursurile de calificare sau recalificare sunt cele prevăzute în nomenclatoarele de meserii, specialităţi şi funcţii existente.
    (2) Specializările în anumite funcţii, ocupaţii sau meserii, initierile sau completările de cunoştinţe profesionale la acestea se realizează prin cursuri de perfecţionare a pregătirii, stabilite de către oficiile forţei de muncă, la cererea agenţilor economici, a pieţei forţei de muncă sau a şomerilor care doresc să presteze activităţi autorizate.
    ART. 9
    (1) Durata pregătirii se stabileşte în mod diferenţiat în raport cu complexitatea meseriei sau a activităţii respective prin planurile şi programele de pregătire şi nu poate depăşi 9 luni, în condiţiile alternării teoriei cu practica (6 ore/zi - teorie, 8 ore/zi - practică).
    (2) Modul de elaborare a planurilor şi a programelor de pregătire este prevăzut la pct. 3 al acestui capitol (art. 16-18).
    (3) În cazuri deosebite, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate aproba, potrivit art. 4 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată, în baza unei documentaţii justificative, ca durata pregătirii să fie mai mare de 9 luni, fără a putea depăşi 24 de luni.
    Documentaţia justificativă va cuprinde:
    - necesitatea pregătirii;
    - tipul formei de pregătire şi locul de desfăşurare;
    - durata pregătirii;
    - avantajele formei respective de pregătire (locuri de muncă asigurate, calitate etc.);
    - structura programului de pregătire (numărul de ore, ciclurile de pregătire teoretică şi practica);
    - numărul de şomeri propuşi pentru a urma aceasta forma de pregătire;
    - tabelul nominal cu şomerii proveniţi din alte judeţe, propuşi pentru aceasta forma de pregătire;
    - devizul estimativ al cheltuielilor de pregătire.
    (4) Stabilirea unităţii unde se desfăşoară pregătirea profesională prevăzută la alin. (3) de mai sus se face conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 19/1995.
    (5) Pentru recalificarea unor persoane în meserii, profesii sau activităţi pentru care acestea au deja unele cunoştinţe şi deprinderi practice, durata pregătirii poate fi redusă de către organizatori până la jumătate din durata unui curs de calificare pentru meseria respectiva.
    ART. 10
    Pentru asigurarea calităţii procesului de formare profesională, oficiile de forţă de muncă şi centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor vor selectiona unităţile de pregătire profesională cu care doresc să colaboreze în activitatea de pregătire sau cărora doresc să le încredinţeze organizarea acestei activităţi, pe baza unor caiete de sarcini, care vor conţine cerinţele impuse de beneficiari, în asa fel încât să se asigure un raport optim între calitatea şi costul cursului.
    Selecţia unităţilor de pregătire profesională se va face avîndu-se în vedere condiţiile menţionate la art. 5 alin. (3) din prezentele norme metodologice.
    ART. 11
    Îndrumarea şi controlul modului de organizare şi de desfăşurare a cursurilor de calificare, recalificare şi perfecţionare se realizează de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale prin:
    - persoanele de specialitate împuternicite de directorul general al Direcţiei generale de forţă de muncă şi şomaj;
    - persoanele de specialitate din oficiile forţei de muncă, împuternicite de directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială;
    - experţii şi instructorii centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, împuterniciţi de directorul centrului;
    - inspectorii din compartimentul control gestiune fond şomaj din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi direcţiile de muncă şi protecţie socială (pentru partea financiară).

    2. Înscrierea la cursurile de calificare, recalificare şi perfecţionare
    ART. 12
    Înscrierea şomerilor la cursurile de calificare, recalificare sau perfecţionare se face la oficiul forţei de muncă, care notifică aceasta în fişa de evidenţă. Persoanele care nu sunt şomeri se pot înscrie direct la centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare. La înscriere candidaţii vor prezenta următoarele acte:
    - cerere;
    - certificat de naştere (original şi copie); copia se certifica de către oficiul forţei de muncă şi se păstrează la dosar, iar originalul se restituie;
    - certificat de absolvire a şcolii generale sau a altei forme de învăţământ absolvite după şcoala generală (original şi copie); copia se certifică de către oficiul forţei de muncă şi se păstrează la dosar, iar originalul se restituie;
    - act medical din care să rezulte starea sănătăţii şi că sunt apţi pentru exercitarea meseriei respective; pentru persoanele care primesc ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesională sau alocaţie de sprijin se ia în considerare actul medical prezentat pentru primirea ajutorului de şomaj;
    - chitanţa de achitare a taxei de şcolarizare pentru cursanţii care nu sunt şomeri.
    ART. 13
    (1) La cursurile de calificare, recalificare, perfecţionare sau la alte forme de pregătire sunt admise persoanele care:
    - au absolvit cu diploma învăţământul general obligatoriu sau alte studii cerute de cursul respectiv; pentru unele meserii simple, directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială poate aproba admiterea şi a unor persoane care nu au absolvit învăţământul general obligatoriu, dar poseda cunoştinţe minime necesare însuşirii meseriei, activităţii sau ocupaţiei respective, verificate de specialiştii oficiului forţei de muncă printr-un test de cunoştinţe;
    - sunt apte de muncă pentru meseria respectiva sau au recomandarea comisiei de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă pentru aceasta meserie, în cazul unor persoane cu deficienţe;
    - îndeplinesc şi alte condiţii de selecţie şi orientare profesională, inclusiv promovarea unor teste de aptitudini, dacă pentru practicarea meseriei sau a activităţii sunt stabilite asemenea condiţii;
    - achită taxa de şcolarizare, dacă nu beneficiază de ajutoarele prevăzute de lege.
    (2) Persoanele beneficiare de ajutor de şomaj, de ajutor de integrare profesională sau de alocaţie de sprijin care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) al acestui articol pot fi înmatriculate la curs, dacă încheie un angajament conform modelului prezentat în anexa nr. 5 la Instrucţiunile privind procedura de primire şi soluţionare a cererilor de plată a ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesională şi a alocaţiei de sprijin, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, nr. 307 din 13 octombrie 1994, prin care se obligă să se încadreze în unităţile la care vor fi repartizate.
    (3) Somerii admişi la cursuri sau la alte forme de pregătire au drepturile şi obligaţiile prevăzute de art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată.
    ART. 14
    Persoanele admise la cursuri vor fi trecute în registrul matricol general de la oficiul forţei de muncă, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice; dosarul cu actele pentru fiecare persoana se păstrează, după caz, la secretariatul cursurilor de la centru sau, dacă nu există centru, la oficiul forţei de muncă.

    3. Desfăşurarea instruirii teoretice şi practice
    A. Planurile şi programele de pregătire
    ART. 15
    (1) Activitatea de calificare într-o meserie cuprinde pregătirea teoretică şi instruirea practica ori numai practică (în meserii simple). Aceasta se desfăşoară pe baza planului şi a programelor de pregătire.
    (2) Pregătirea teoretică se desfăşoară alternativ cu instruirea practică (în sistem dual), în funcţie de condiţii, în 1-2 zile pe săptămână, comasat sau în 2-3 cicluri. Partea teoretică cuprinde circa 33% din totalul orelor de pregătire.
    (3) Activitatea de perfecţionare cuprinde, după caz, pregătirea teoretică ori numai practica sau ambele şi se desfăşoară pe baza programului de perfecţionare.
    ART. 16
    (1) Planurile şi programele de pregătire pentru calificarea sau recalificarea într-o meserie se elaborează de către unităţile la care se desfăşoară pregătirea şi de către oficiul forţei de muncă sau centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor şi se aprobă de către directorul Direcţiei de formare şi integrare profesională din cadrul Direcţiei generale forţă de muncă şi şomaj din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    (2) Pentru meseriile cele mai solicitate de piaţa forţei de muncă se pot elabora planuri şi programe-cadru de pregătire, simple sau în sistem modular.
    Planurile şi programele-cadru de pregătire se stabilesc de către Direcţia de formare şi integrare profesională din cadrul Direcţiei generale forţă de muncă şi şomaj în urma unei selecţii a planurilor şi a programelor existente sau în urma organizării unui concurs.
    Concursul de planuri şi programe de pregătire se organizează de către Direcţia de formare şi integrare profesională din cadrul Direcţiei generale forţă de muncă şi şomaj şi este deschis instituţiilor specializate sau persoanelor fizice de specialitate.
    Pentru unele meserii specifice unei zone, concursul poate fi organizat şi de către direcţia de muncă şi protecţie socială (oficiul forţei de muncă) sau de către centru de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, cu aprobarea directorului Direcţiei de formare şi integrare profesională.
    (3) Pentru meseriile complexe, planurile şi programele se elaborează în sistem modular. Modulele se stabilesc potrivit art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată, de către Ministerul Învăţămîntului şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    (4) Pot fi elaborate, prin concurs, şi unele programe de perfecţionare (informatică, contabilitate, birotică, limbi străine etc.).
    (5) Modul de organizare a concursului se stabileşte prin regulamentul de organizare şi desfăşurare aprobat de ministrul muncii şi protecţiei sociale.
    (6) Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească planurile şi programele de pregătire pentru calificare şi recalificare se stabilesc prin caietele de sarcini elaborate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau de direcţiile de muncă şi protecţie socială, respectiv centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor.
    (7) Planurile şi programele-cadru de pregătire stabilite pentru o meserie (ocupaţie) se difuzează de către Direcţia de formare şi integrare profesională la direcţiile de muncă şi protecţie socială şi la centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor şi devin obligatorii pentru toate unităţile organizatoare, în pregătirea meseriei respective.
    (8) Programele de perfecţionare se stabilesc de către organizatorii pregătirii şi se aprobă de către direcţiile de muncă şi protecţie socială, respectiv de către centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor.
    ART. 17
    (1) Planul de pregătire cuprinde obiectele şi numărul de ore de pregătire (teoretică şi practica) pentru fiecare meserie.
    (2) Programa de pregătire cuprinde temele de pregătire teoretică şi practica pentru fiecare obiect din plan şi numărul de ore afectat. Conţinutul programelor de pregătire pentru meserii se stabileşte la nivelul învăţământului profesional, cu respectarea nivelului impus de standardele ocupationale.
    (3) Programele-cadru de pregătire pot fi adaptate la nevoile locale în limita a 15%, în plus sau în minus faţă de numărul total de ore prevăzute, cu excepţia recalificărilor prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată, la care limita minimă poate ajunge la 50% .
    ART. 18
    (1) Calificarea sau recalificarea în unele meserii cu durate lungi de pregătire (1-2 ani) aprobate de ministrul muncii şi protecţiei sociale se desfăşoară după planuri şi programe de pregătire elaborate de organizatori şi aprobate de Ministerul Învăţămîntului, la propunerea Direcţiei generale forţă de muncă şi şomaj din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    (2) La aceste forme de pregătire, partea teoretică va fi organizată alternativ cu partea practică, după un program aprobat de direcţia de muncă şi protecţie socială.

    B. Pregătirea teoretică şi practică
    ART. 19
    (1) Pregătirea teoretică se realizează pe grupe ce se constituie din 15-25 cursanţi care, de regulă, corespund unui curs. În cazuri speciale se pot constitui grupe de cel puţin 5 cursanţi pentru o meserie sau activitate.
    (2) Grupele se constituie pe meserii în cazul calificării sau recalificarii sau pe programe (teme) în cazul perfecţionării.
    (3) În cazul în care unele grupe au un număr mic de cursanţi, se recomandă ca disciplinele comune pentru unele meserii să fie predate împreună cu toate grupele.
    (4) Cînd nu se pot constitui grupe, pregătirea în meserii (ocupaţii) simple sau perfecţionarea profesională se poate organiza prin program individual, conform modelului prezentat în anexa nr. 6.
    ART. 20
    (1) Pentru fiecare curs constituit în condiţiile art. 19, oficiul forţei de muncă sau centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare completează câte un catalog.
    Pentru cursurile de calificare sau de recalificare va fi folosit catalogul-model prezentat în anexa nr. 7, iar pentru cursurile de perfecţionare va fi folosit catalogul-model prezentat în anexa nr. 5.
    (2) Pentru persoanele cu program individual se va folosi programul-model prevăzut în anexa nr. 6.
    ART. 21
    (1) Dacă numărul absenţelor nemotivate depăşeşte 10% din totalul orelor prevăzute în programa de pregătire, cursantul beneficiar de ajutoarele prevăzute de lege va fi exmatriculat şi nu va mai putea urma un alt curs gratuit.
    (2) Cursanţii care din motive medicale absenţează mai mult de 20% din totalul orelor prevăzute în programa de pregătire se considera retrasi din motive medicale şi pot repeta cursul respectiv sau pot urma un alt curs. De asemenea, cei care înainte de absolvire au fost încorporaţi pentru îndeplinirea serviciului militar pot repeta cursul după lăsarea la vatră, dacă beneficiază de ajutoarele prevăzute de Legea nr. 1/1991, republicată.
    ART. 22
    (1) La începutul fiecărei ore de curs lectorii sunt obligaţi să facă controlul prezenţei. Cursanţii care nu se află în sală sunt consideraţi absenţi şi notaţi ca atare.
    (2) Prezenţa cursanţilor la pregătirea teoretică se tine cu ajutorul catalogului, de către lectori, iar la instruirea practică (în cazul cursurilor de calificare-recalificare), efectuată la agenţii economici, pe fişele de pontaj sau cu un alt sistem de evidenţă folosit în unitate, de către maiştrii sau conducătorii formatiilor de lucru. Prezenţa se controlează de către responsabilul cu practica şi delegatul oficiului forţei de muncă sau al centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor.
    Săptămânal, în perioada de practică, absenţele se trec în catalogul grupei (cursului) de către organizatorul de curs. Fiecare ora de absenţă de la instruirea practică se noteaza în catalog cu o absenţă.
    (3) Sunt considerate motivate numai absenţele care se datorează îmbolnăvirii cursantului sau unor cazuri de forţă majoră dovedite cu acte legale.
    Motivarea absenţelor se face de către organizatorul cursului.
    ART. 23
    (1) Activitatea de pregătire teoretică se realizează prin lecţii, expuneri, demonstraţii, lucrări practice de laborator.
    (2) Lectia constituie forma de baza a activităţii de pregătire teoretică. Personalul de predare este obligat să folosească material didactic în funcţie de conţinutul lectiilor. Cursanţilor li se pot da spre rezolvare teme în timpul lecţiilor şi în afara lor.
    ART. 24
    (1) Activitatea de pregătire se desfăşoară pe baza programului şi a orarului, prin care se stabilesc, pe cicluri şi săptămâni, zilele şi orele de pregătire teoretică la fiecare obiect din plan şi zilele de instruire practica; ora la care începe şi se încheie ziua de instruire practică se stabileşte în funcţie de programul de lucru al agentului economic la care se desfăşoară practica.
    (2) Programul de pregătire şi orarul săptămânal se întocmesc, după caz, de către centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor sau de către oficiul forţei de muncă, împreună cu unitatea la care se desfăşoară pregătirea teoretică sau practica.
    ART. 25
    În cazul în care pregătirea se desfăşoară la o unitate de învăţământ, oficiul forţei de muncă sau centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor stabileşte prin convenţie elaborarea şi prezentarea orarului, catalogului, condicii de prezenta a lectorilor, planurilor şi programelor de pregătire şi a altor documente după care se desfăşoară cursul.
    ART. 26
    Numărul orelor de pregătire teoretică consecutive la un obiect poate fi de maximum 4. Numărul total al orelor de pregătire teoretică într-o zi nu poate fi mai mare de 6. Durata unei ore de pregătire este de 50 de minute, urmată de o pauza de 10 minute. Ziua de instruire practică este, de regulă, de 8 ore.
    ART. 27
    (1) Instruirea practică într-o meserie se desfăşoară în concordanţă cu prevederile programelor de pregătire practică, de regula în secţiile productive ale unităţilor în care persoanele urmează a fi angajate sau în alte unităţi stabilite de organizatori sau în centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor.
    (2) În timpul instruirii practice în meserie, cursanţii vor lucra potrivit normelor specifice locului de muncă.
    ART. 28
    (1) Instruirea practica în atelierele centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor se efectuează de către un instructor la 25-30 cursanţi; instruirea practică în atelierele agenţilor economici se efectuează de către maiştri sau alte persoane care conduc formaţiile de lucru, conform numărului de ore stabilit prin programa de instruire practică şi posibilităţilor agentului economic.
    (2) Locurile de muncă pentru instruirea practică în meserie se stabilesc, avându-se în vedere:
    - executarea operaţiunilor sau a lucrărilor prevăzute în programa practică cu respectarea Normelor de tehnica securităţii;
    - gradarea complexităţii lucrărilor potrivit creşterii nivelului de pregătire;
    - posibilitatea cursanţilor de a lucra independent, avînd de realizat lucrări cât mai variate.
    (3) Urmărirea practicii în alte unităţi decât în centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor se face de către responsabilul de curs de către o altă persoană desemnată de şeful oficiului forţei de muncă sau de directorul centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor.
    ART. 29
    (1) Practica se efectuează în schimbul I. Cursanţii în vârstă de peste 18 ani pot efectua practica şi în schimbul II, dacă sunt asigurate condiţii de instruire.
    (2) În timpul practicii cursanţii vor folosi caietul de practică în care se vor nota lucrările efectuate zilnic. Periodic, cursanţii vor fi supuşi la probe practice de execuţie a unor operaţiuni sau lucrări, notate de către maiştri sau de şefii formaţiilor de lucru.

    4. Verificarea şi aprecierea cunoştinţelor
    ART. 30
    (1) Verificarea cunoştinţelor şi a deprinderilor dobândite de cursanţi se face pe întregul parcurs al pregătirii teoretice şi al instruirii practice. Verificarea pregătirii cursanţilor constă, în funcţie de specificul pregătirii, în examinări orale, lucrări scrise, lucrări grafice, proiecte, probe practice. Pe durata unui curs se fac cel puţin doua verificări.
    (2) Cursanţii care au absentat motivat (pe durata care, potrivit prezentelor norme metodologice, nu întrerupe pregătirea) vor fi examinaţi şi din materia parcursă în timpul absentării.
    ART. 31
    (1) Aprecierea cunoştinţelor şi a deprinderilor la cursurile de calificare sau de recalificare se face cu note de la 10 la 1. Notele se trec în catalog imediat după examinare şi se comunică cursantului.
    (2) La fiecare obiect de pregătire se încheie o medie care se rotunjeste la un număr întreg în favoarea cursantului.
    (3) La cursurile de perfecţionare notele sunt de la 10 la 1.
    ART. 32
    La cursurile de calificare sau de recalificare promovarea la fiecare obiect se face pe baza mediilor obţinute. Sunt declaraţi promovaţi la obiectele respective cursanţii care obţin cel puţin media 5.
    Cursanţii declaraţi respinşi nu se pot prezenta la examenul de absolvire, dacă, în termen de 30 de zile de la absolvirea cursului, nu au promovat cu cel puţin media 5 obiectele respective.

    5. Examenul de absolvire a cursului de calificare, recalificare sau perfecţionare
    ART. 33
    (1) La examenul de absolvire se prezintă toţi cursanţii care au parcurs tematica prevăzută în programa de pregătire şi care au fost declaraţi promovaţi.
    (2) Examenul de absolvire se susţine în faţa comisiei constituite potrivit art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată, şi constă într-o probă teoretică şi una practică (în cazul calificării-recalificarii) sau într-o probă teoretică ori într-o probă teoretică şi una practică (în cazul unor activităţi de perfecţionare).
    (3) Lucrările care se executa în cadrul probei practice şi durata acesteia se stabilesc din timp de către comisia de examinare, cu consultarea şefului atelierului în care s-a efectuat practica. Comisia de examinare verifica şi caietul de practică al cursantului.
    (4) Pentru susţinerea probei practice în cazul calificării-recalificarii, cursantul întocmeşte fişa tehnologică şi desenul (dacă este cazul).
    (5) Aprecierea cunoştinţelor practice se face de către comisia de examinare prin note de la 10 la 1. Nota minima de promovare este 5 şi se consemnează în catalogul examenului de absolvire, prezentat în anexa nr. 7. Cei care nu promovează mai pot susţine o probă în maximum 30 de zile de la data examinării.
    (6) Cursanţilor şomeri care nu promovează la reexaminare din motive imputabile lor le încetează plata ajutorului de şomaj potrivit art. 20 lit. d) din Legea nr. 1/1991, republicată, şi nu mai pot urma un alt curs gratuit.
    ART. 34
    Desfăşurarea examenului teoretic de absolvire la formele de perfecţionare se face astfel: se stabilesc subiectele din materia cuprinsă în programe, se susţin aceste subiecte scris sau oral, ori ambele; se corectează lucrările de către examinator şi se supun comisiei de examinare. Proba orală se susţine în faţa comisiei şi se desfăşoară pe baza de bilet cu 2-3 întrebări sau, după caz, sub formă de interviu.
    ART. 35
    (1) Media de promovare la examenul oral, la fiecare obiect, este de minimum 5. Media generală se obţine ca medie a celor două probe: practica şi orala şi pentru promovare trebuie să fie de minimum 5.
    (2) După încheierea examenului de absolvire se întocmeşte un proces-verbal. Acesta şi catalogul cu rezultatele obţinute la examenul de absolvire (anexa nr. 7) se semnează de către întreaga comisie de examinare.
    ART. 36
    La examenul de absolvire se pot prezenta şi ţinerii şomeri care au absolvit cursurile dar au fost încorporaţi pentru îndeplinirea stagiului militar înainte de susţinerea acestui examen.
    ART. 37
    Lista absolvenţilor cursurilor de calificare-recalificare sau perfecţionare pe meserii sau specializări se depune la oficiul forţei de muncă în vederea repartizării în munca.

    6. Documentele de evidenţă a activităţii de pregătire profesională şi a eliberării actelor de calificare, recalificare şi perfecţionare
    ART. 38
    Pentru evidenţa activităţii de pregătire profesională se folosesc următoarele documente:
    a) Registrul matricol general cu şomerii admişi la cursurile de calificare, recalificare şi perfecţionare. Acest registru se deschide de către compartimentul de consiliere şi îndrumare din cadrul compartimentului de mediere a muncii al oficiului forţei de muncă. Modelul registrului este prezentat în anexa nr. 4. Pentru celelalte persoane admise la pregătire profesională, altele decât cele îndreptăţite conform Legii nr. 1/1991, republicată, evidenta va fi ţinuta separat de către oficiul forţei de muncă sau de către centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare;
    b) Catalogul pentru instruirea teoretică, în cazul cursurilor de calificare-recalificare (formularul tipizat 17-2-14);
    c) Catalogul pentru instruirea practica a cursanţilor de la cursurile de calificare-recalificare. Se întocmeşte de către organizatorul de curs şi se predă persoanei care răspunde de activitatea practică;
    d) Catalogul cursanţilor, în cazul cursurilor de perfecţionare a şomerilor (anexa nr. 5);
    e) Programul individual de pregătire (anexa nr. 6);
    f) Registrul de evidenţă a cursurilor de calificare sau de recalificare la locul de muncă (formularul tipizat 17-1-12);
    g) Registrul de evidenţă a cursurilor (formelor) de perfecţionare (anexa nr. 8);
    h) Catalogul cu rezultatele obţinute la examenul de absolvire. Se întocmeşte de către oficiul forţei de muncă sau de către centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare, numai în cazul cursurilor de calificare sau de recalificare, conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
    În cazul cursurilor de perfecţionare, comisia de examinare întocmeşte un proces-verbal în care se consemnează notele acordate;
    i) Registrul de evidenţă a formularelor actelor de studii primite sau predate şi a celor eliberate absolvenţilor (formularul tipizat 17-6-17);
    j) Condica de prezenţă la ore a personalului de predare şi de instruire (formularul tipizat 17-7-2).
    ART. 39
    Documentele şcolare tipizate se completează conform instrucţiunilor în vigoare şi se păstrează în arhiva direcţiei de muncă şi protecţie socială sau a centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare, pe timp nelimitat, cu excepţia cataloagelor care se păstrează timp de 5 ani. Distrugerea acestor cataloage se poate face numai după ce directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială sau al centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor a constatat ca datele privind situaţia cursanţilor au fost trecute în registrul de evidenţă a actelor de studii. Lucrările scrise ale cursanţilor la examenul de absolvire se păstrează timp de 2 ani.

    7. Eliberarea certificatelor de calificare şi a celor de absolvire a cursurilor de perfecţionare
    ART. 40
    Eliberarea certificatelor de calificare se face potrivit normelor stabilite de Ministerul Învăţămîntului. Certificatele de calificare sunt imprimate-tip, cu regim special, şi se eliberează numai pe baza datelor din registrul matricol, catalogul de examinare şi procesul-verbal al comisiei de examinare. Ele se semnează de către directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială sau al centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare şi de către preşedintele comisiei de examinare.
    ART. 41
    Certificatele de calificare se completează cu tus negru, corect, citeţ şi fără ştersături. Numele şi prenumele titularului se scriu fără prescurtări, cu litere de tipar, trecindu-se şi initialele prenumelui tatălui, care trebuie să corespundă cu datele înscrise în actele de indentitate ale cursantului.
    ART. 42
    (1) Certificatul de calificare se eliberează în termen de cel mult 30 de zile de la susţinerea examenului de absolvire; absolventul va semna de primire în registrul matricol-catalog şi în registrul de evidenţă pentru primirea şi eliberarea actelor de studii.
    (2) Formularele certificatelor de calificare şi ale certificatelor de absolvire a cursurilor de perfecţionare şi imprimatele respective se păstrează, după caz, la centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor sau la direcţia de muncă şi protecţie socială, în casa de fier sau în dulap metalic. Registrele de evidenţă pentru primirea şi eliberarea actelor de studii, registrele matricole-catalog şi celelalte documente de evidenţă se păstrează, prin grija secretariatului, în dulapuri incuiate, care prezintă siguranţa.
    (3) Registrele de evidenţă se numeroteaza, se snuruiesc, se parafeaza şi se certifica, pentru conţinut, număr de pagini şi serie, de către directorul centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor sau al direcţiei de muncă şi protecţie socială.
    (4) Certificatele de absolvire a cursurilor de calificare, utilizate de către direcţiile de muncă şi protecţie socială sau de către centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, sunt imprimate-tip, tipărite şi gestionate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale conform modelului prezentat în anexa nr. 9 şi nu pot fi folosite de alţi agenţi economici sau unităţi de pregătire profesională, iar certificatele de absolvire se tiparesc de către oficiile forţei de muncă sau centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, conform modelului prezentat în anexa nr. 10.
    ART. 43
    (1) Certificatele de calificare şi celelalte formulare tipizate sunt documente oficiale. Primirea acestora de către centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor sau de către direcţiile de muncă şi protecţie socială de la organul care le gestionează se face pe baza de delegaţie scrisă şi numai cu proces-verbal de predare-primire.
    (2) Formularele completate greşit se anulează, scriindu-se cu litere de tipar ANULAT, atât pe act cât şi pe matca. Aceeaşi menţiune se face şi în registrul de evidenţă nominală a eliberării actelor de studii.
    (3) În cursul unui an, cel puţin o dată pe trimestru, directorul împreună cu secretarul verifică situaţia imprimatelor primite şi distribuite, precum şi păstrarea şi completarea lor. La schimbarea directorului sau a secretarului cursurilor, imprimatele se predau cu proces-verbal, specificindu-se numărul şi seria actelor.
    ART. 44
    (1) În cazul pierderii certificatului de calificare se poate elibera duplicat, pe baza aprobării directorului direcţiei de muncă şi protecţie socială.
    (2) Pentru eliberarea duplicatului, solicitantul se adresează în scris directorului direcţiei de muncă şi protecţie socială, anexînd următoarele documente: declaraţia data de titularul actului pierdut, autentificată de notarul public de pe raza localităţii de domiciliu, care cuprinde toate elementele identificarii: numele sub care s-a eliberat actul original, data absolvirii, împrejurările în care s-a pierdut sau s-a distrus, dovada publicării actului pierdut, în Monitorul Oficial al României, şi timbrele fiscale prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare.
    Pentru eliberarea duplicatului tehnica lucrărilor este aceeaşi ca la actele originale, prevăzută în prezentele norme metodologice.
    (3) Evidenţele duplicatelor se păstrează nominal pe fiecare centru sau direcţie de muncă şi protecţie socială, făcându-se menţiune în registrul de evidenţă nominală a eliberării actelor de studii (cod 17-6-17) "S-a eliberat duplicatul nr. .... din ..... conform Ordinului nr. ..... al ministrului muncii şi protecţiei sociale". Duplicatul se eliberează o singură dată.
    ART. 45
    Certificatele de absolvire se eliberează absolvenţilor formelor de perfecţionare profesională. Evidenţa acestor certificate se ţine de către oficiul forţei de muncă sau de către centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, după caz, în registru separat de cel al certificatelor de calificare (anexa nr. 11).

    CAP. III
    Cheltuielile pentru activitatea de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor

    ART. 46
    Cheltuielile prilejuite de activitatea de pregătire profesională a şomerilor se stabilesc prin bugetul anual al Fondului pentru plata ajutorului de şomaj - capitolul 51-05, subcapitolul 15 "Cheltuieli cu calificarea şi recalificarea şomerilor" -, aprobat de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale pentru fiecare direcţie judeţeană de muncă şi protecţie socială.
    În aceste cheltuieli se includ:
    a) taxa de participare la curs, care se stabileşte ţinând seama de:
    - cheltuielile de personal, care cuprind salariile personalului centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, precum şi sumele achitate personalului de specialitate care prestează activităţi de predare şi instruire prin plata cu ora, conform reglementărilor legale;
    - cheltuielile materiale şi prestările de servicii cu caracter funcţional, care cuprind cheltuieli pentru:
    - documentele de evidenţă folosite în activitatea de pregătire profesională a şomerilor;
    - materialele consumabile;
    - cheltuieli pentru întreţinerea şi gospodărirea sălilor de curs sau a altor spaţii unde se desfăşoară instruirea;
    - cota-parte din cheltuielile de funcţionare (energie electrică, termică, chirie);
    b) drepturile şomerilor cursanţi, care cuprind:
    - plata abonamentelor pe mijloace feroviare, auto sau de transport în comun;
    - rechizite şi materiale de instruire;
    - haine şi echipament de protecţie pe timpul instruirii practice;
    - cazare în cazul în care centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor are cămin;
    - cheltuielile de pregătire făcute în condiţiile art. 10 A lit. i) din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată;
    c) cheltuieli pentru publicitate, care cuprind:
    - cheltuieli pentru publicitate prin presa, radio şi televiziune;
    - cheltuieli făcute de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, direcţiile de muncă şi protecţie socială şi centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor pentru organizarea unor acţiuni de informare şi popularizare privind piaţa forţei de muncă şi pregătirea profesională a şomerilor;
    d) cheltuieli pentru elaborarea de studii de specialitate şi prognoza privind evoluţia pieţei forţei de muncă, pe meserii, profesii şi activităţi;
    e) cheltuieli pentru editarea unor materiale tipărite, a planurilor şi programelor de pregătire, manuale, materiale didactice.
    ART. 47
    (1) Modul în care se tine evidenta cheltuielilor şi a veniturilor realizate din activitatea de pregătire profesională de către oficiile forţei de muncă se face potrivit instrucţiunilor aprobate de Direcţia generală forţă de muncă şi şomaj din cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
    (2) Venitul unităţii organizatoare, în sensul prevederilor art. 13 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată, este de 10% din cheltuielile ocazionate de instruirea persoanelor care nu au calitatea de şomer.

    CAP. IV
    Personalul de predare, instruire şi îndrumare a activităţii de pregătire profesională a şomerilor

    ART. 48
    (1) Personalul de specialitate care realizează activitatea de instruire teoretică este alcătuit din experţi (în cazul centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor), cadre didactice din unităţi de învăţământ sau specialişti din unităţile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) din prezentele norme metodologice, cu o buna pregătire profesională şi experienţă în domeniu.
    (2) Activitatea de instruire practică efectuată la agenţii economici se asigură de către şefii formatiilor de lucru din acele unităţi, iar cea efectuată la unităţile de învăţământ, de către maiştrii instructori ai unităţilor respective.
    (3) În cazul în care activitatea de instruire practică se desfăşoară în atelierul unei unităţi şcolare de către maistrul instructor angajat al acelei unităţi, acesta va putea fi plătit pentru orele de instruire efectiv realizate, în situaţia în care instruirea s-a realizat numai cu grupa de cursanţi şomeri, în afară programului sau de lucru, în condiţiile prevăzute de lege.
    ART. 49
    Plata personalului de predare şi instruire care nu este încadrat cu contract de muncă la centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor şi a personalului de predare de la cursurile organizate de oficiul forţei de muncă şi şomaj se face prin plata cu ora, potrivit prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 şi instrucţiunilor privind plata cu ora pentru activitatea de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
    ART. 50
    (1) Pentru organizarea şi îndrumarea fiecărui curs de calificare, recalificare şi perfecţionare a pregătirii profesionale a şomerilor, directorul direcţiei judeţene de muncă şi protecţie socială sau directorul centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor numeşte un organizator, care, de regulă, la centru este un referent sau subinginer.
    (2) Organizatorul de curs are următoarele sarcini:
    - urmăreşte întocmirea documentaţiei necesare organizării cursului;
    - selecţionează personalul de predare şi instruire;
    - urmăreşte asigurarea mijloacelor audiovizuale şi a materialelor didactice necesare;
    - elaborează programul de desfăşurare şi orarul zilnic al cursului;
    - încheie şi urmăreşte respectarea convenţiilor cu unităţile în care se desfăşoară pregătirea.
    ART. 51
    Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1
    la normele metodologice

    MINISTERUL MUNCII ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
    Direcţia de muncă şi protecţie socială
    a judeţului .................... Nr. ....../........


                      DECIZIE
    În temeiul art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a şomerilor, republicată, al art. 1 din Normele metodologice privind organizarea, desfăşurarea şi absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfecţionare şi a altor forme de pregătire profesională a şomerilor şi al Ordinului ministrului de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, nr. 435/1995, directorul Direcţiei de muncă şi protecţie socială a judeţului ..............

                     DECIDE:
    1. În perioada ....../...../199...-..../.../199.... se organizează cursul de calificare/recalificare/perfecţionare cu .... persoane (.... şomeri şi .... care nu sunt şomeri) în meseria/specialitatea/profesia/activitatea ....... .
    2. Durata totală a cursului va fi conform programului de pregătire de ..... ore, din care:
    - pregătire teoretică: ....... ore, care se va desfăşura la ......(denumirea unităţii);.......
    - instruire practică: ........ ore, care se va desfăşura la ........(denumirea unităţii)... .
    3. Examenul de absolvire se va susţine la data de ..../..../199..... .
    4. Comisia de examinare se compune din:
    a) ...., reprezentantul direcţiei de muncă şi protecţie socială sau directorul centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor - preşedinte
    b) .........., organizatorul (responsabilul) cursului - secretar
    c) .........., reprezentantul ....(denumirea unităţii)... - membru
    d) .........., reprezentantul ....(denumirea unităţii)... - membru
    e) .........., reprezentantul ....(denumirea unităţii)... - membru
    5. Taxa de participare la curs va fi de ....... lei/cursant. La încheierea cursului, .......(denumirea unităţii)....... va prezenta devizul cheltuielilor, în care se includ:
..................................... .
    Cheltuielile pentru şomeri se suportă din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, contul .................... .
    6. Salarizarea personalului de predare şi de instruire, care nu este încadrat la centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, se va face prin plata cu ora, conform reglementărilor legale.
    7. Repartizarea în muncă a absolvenţilor se va face de către oficiul forţei de muncă, pe baza convenţiilor încheiate cu unităţile care au solicitat forţă de muncă sau pe alte locuri vacante aflate în evidenţa oficiului forţei de muncă.
    8. Întocmirea şi păstrarea documentelor de evidenţă ale cursului şi eliberarea certificatului de absolvire cad în sarcina centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor/oficiului forţei de muncă.
    9. Cursul se include în planul de activitate pe anul .... al centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor/oficiului forţei de muncă, care are obligaţia de a urmări şi raporta realizarea acestuia, conform sistemului aprobat.

               Director,
         .....................
               (L.S.)

    Întocmit în .... exemplare, câte unul pentru centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor/oficiul forţei de muncă şi ....... (unitatea).


    ANEXA 2
    la normele metodologice

                     CONVENŢIE-CADRU
             privind pregătirea profesională
          încheiată astăzi, .............., între

    Direcţia de muncă şi protecţie socială a judeţului ........... (centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor), reprezentată prin ........., având funcţia de ............., pe de o parte, şi .............. (unitatea la care se face pregătirea teoretică sau/si practica)...., reprezentată prin .........., având funcţia de ........., pe de altă parte, prin care se stabilesc următoarele:
    1. .......(unitatea în care se face pregătirea) se obligă să*):
---------------
    *) Se vor trece obligaţiile asumate de unitate: baza materială şi didactica, specialiştii etc.

    2. Direcţia de muncă şi protecţie socială, prin oficiul forţei de muncă/centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, se obligă să**):
----------------
    **) Se vor trece obligaţiile direcţiei de muncă şi protecţie socială: să urmărească pregătirea profesională, să achite cheltuielile prevăzute în devizul acceptat, să întocmească catalogul şi celelalte documente de curs.

    3. Cursul (cursurile) este (sunt) de calificare (recalificare) în meseria .............., perfecţionare a pregătirii în ...... cu un număr de ...... cursanţi.
    4. Durata este de ........ saptamini, cu .... ore teorie şi .... ore practica.
    5. Data începerii ......; data terminării .......... .
    6. Taxa pe cursant este de ....... lei, conform devizului anexat.
    7. Documentele de evidenţă se păstrează la .......... .

            Director, Director,
        ............... ..............



    ANEXA 3
    la normele metodologice

                            CONVENŢIE-CADRU
      privind angajarea, în baza unui contract individual de muncă,
         a şomerilor - absolvenţi ai unor forme de pregătire

                 încheiat astăzi, ............, între
    Direcţia de muncă şi protecţie socială a judeţului ............, reprezentată prin ............, având funcţia de .............., pe de o parte, şi ..............(unitatea care solicită forţă de muncă), reprezentată prin ............, având funcţia de ..............., convin următoarele:
    1. ....(agentul economic care solicita forţă de muncă).... va încadra un număr de .... şomeri, care vor începe pregătirea la data de ......., în meseria/specialitatea ......... solicitată.
    Încadrarea în munca a acestora se va face până la data de ......., după absolvirea cursului de calificare/recalificare/perfecţionare.
    2. Direcţia de muncă şi protecţie socială se obliga să satisfacă solicitarea .................., organizând pregătirea acestor şomeri în condiţiile stabilite.
    În locul persoanelor admise la curs, direcţia de muncă şi protecţie socială poate repartiza o alta persoana cu pregătirea convenită, care va fi angajată pe baza de probă (examen, concurs).
    3. Încadrarea în munca se va face pe bază de probă de lucru, examen sau concurs, în condiţiile stabilite de ........ (unitatea care solicită forţă de muncă)..... .

       Direcţia de muncă şi protecţie socială, Agentul economic,
                    Director, Director,



    ANEXA 4
    la normele metodologice

                  REGISTRU MATRICOL GENERAL *)
      cu şomerii şi alte persoane admise la cursurile de calificare,
                 recalificare sau perfecţionare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Numele Data Locul Părinţii Numărul Pregătirea Meseria O
crt. şi naşte- naşte- ─────── carne- ────────── (profesia) b
     prenu- rii rii Tata Mama tului de Studii Meseria în care s
     mele şomer (profesia) se cali- e
                                                       actuală fică, se r
                                                                 recalifi- v
                                                                 că sau se a
                                                                 perfecţi- ţ
                                                                 onează ii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

------------
    *) Registrul se ţine la oficiul forţei de muncă sau la centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor.


    ANEXA 5
    la normele metodologice


                         CATALOGUL
     cursanţilor pentru cursurile de perfecţionare a şomerilor
              Programul (cursul) .................

┌──────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│ │ Perioada desfăşurării ......... │
│Nr. Numele ............ ├─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─┬─┬─┬─┤
│crt. Prenumele ......... │Săptămâna│Săptămâna│Săptămâna│Săptămâna│ │ │ │ │
│ 1. Nr. din Registrul │ I │ a II-a │ a III-a │ a IV-a │ │ │ │ │
│ matricol general │ Absenţe │ Absenţe │ Absenţe │ Absenţe │ │ │ │ │
│ Părinţii: ├─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─┼─┼─┼─┤
│ Tata ............. │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Mama ............. │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Născut la ........... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ (anul,luna,ziua)│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ În localitatea ...... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Judeţul ........... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Studii .............. │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Profesia ............ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Nr. carnetului de │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ şomer ............... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ sau │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Unitatea unde este ├─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─┴─┴─┴─┤
│ angajat ............. │ Calificativul │
│ ..................... │ (Nota) obţinut(ă) la absolvire │
├──────────────────────────────┼─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─┬─┬─┬─┤
│ 2. Numele .............. │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Prenumele ........... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ..................... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ..................... │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─┴─┴─┴─┘



    ANEXA 6
    la normele metodologice

             PROGRAMUL INDIVIDUAL DE PREGĂTIRE

    Numele şi prenumele:..................................
    Părinţii: tata ..................... ; mama ...........
    Data naşterii: ...............
    Nr. carnetului de şomer ......
    Meseria (ocupaţia) anterioară somajului: .......................
    Înregistrat în registrul matricol general cu nr. ...............

                Programul de pregătire
    1. Meseria*) (specializarea) în care se face calificarea (perfecţionarea) ............... .
--------------
    *) Pentru meserii simple accesibile pregătirii individuale sub supraveghere.

    Pregătire teoretică: .......... ore în care se va desfăşura studiul individual.
    Instruire practica: ............ ore, care se va efectua la ............... (denumirea agentului economic, a persoanei fizice etc.).... .
    2. Obiective:
    - calificarea (recalificarea) sau perfecţionarea (instruirea) în meseria (profesia) ................. .
    3. Conţinutul teoretic:
    Se vor nominaliza principalele lucrări (teme) ce trebuie efectuate pe durata pregătirii.
    - .........................................
    - .........................................
    - .........................................
    4. Forma de instruire (instruire sub controlul maistrului, instructorului, şefului de echipa, muncitorului, executantului).
    5. Responsabilul instruirii .................. .
    6. Examenul de absolvire se susţine în faţa comisiei de examinare, stabilită prin decizia de organizare nr. ........... din data ........... .



    ANEXA 7
    la normele metodologice

                                CATALOG
       cu rezultatele obţinute la examenul de absolvire a cursurilor de
          calificare sau recalificare în meseria ...................
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Numele Pregătirea teoretică Nota Media Obser-
crt. şi ─────────────────────────────────── la generală vaţii
     prenumele Obiectul: Obiectul: proba
                scris oral media scris oral media practică
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
             Comisia de examinare:
    1. .............. ................... Preşedinte,
    2. .............. ...................
    3. .............. ...................
    4. .............. ...................
    5. .............. ...................
       (Numele şi (Semnătura)
       prenumele)



    ANEXA 8
    la normele metodologice

                      REGISTRU
de evidenţă a cursurilor de perfecţionare şi a altor forme de perfecţionare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
N Denumirea Data Numărul de cursanţi Numărul M
r. cursului, Locul ──────────────────────────────── absol- e
   a progra- unde Des- Înche- Înscrişi venţi- n
c mului de Respon- este chi- ierii ──────── Re- Ră- lor ţ
r perfecţi- sabilul orga- derii To- Femei traşi maşi ──────── i
t. onare (sau cursului/ nizat tal (Ex- în- To- Fe- u
   a altor programului ma- scri- tal mei n
   forme de tri- şi i
   perfecţi- cu-
   onare a laţi
   pregătirii)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    ANEXA 9
    la normele metodologice
    - FAŢĂ -

           ROMÂNIA │ ROMÂNIA
  ................... 1) │ ................................
  ................... 2) │ ................................
 Seria .... Nr. ..... │ Seria ..... Nr. ......
                              │
      CERTIFICAT │ CERTIFICAT DE ABSOLVIRE A
 ............. născut(a) │ CURSULUI DE CALIFICARE
 în anul 19..., luna ... │
 ziua ..., în localitatea │ ..............., născut(a) ...... în anul
 judeţul ......., fiul(fiica) │ 19..., luna ......, ziua ......, în locali-
 lui ... şi al(a) .........., │ tatea ......, judeţul ......., fiul(fiica)
 absolvent(a) al(a)........3),│ lui ........ şi al(a) ......., absolvent(a)
 a urmat cursul de calificare │ al(a) ........., a urmat cursul de calificare
 la locul de muncă cu durata │ la locul de muncă cu durata de .... luni, la
 de ...4) luni la .........., │ ......., din localitatea ........, judeţul
 din localitatea ..........., │ ........, şi a promovat examenul de calificare
 judeţul ......., şi a │ în anul 19..., luna ....., fiind declarat(a)
 promovat examenul de │ muncitor calificat în meseria ................
 calificare în anul ........, │ .............................................
 luna ..., fiind declarat(a) │
 muncitor calificat în │ L.S. Preşedintele
 meseria .................... │ Director, comisiei de examinare,
   L.S. Preşedintele │
  Director, comisiei │ Nr. ..............
              de examinare, │ Data eliberării: anul 19.., luna ..., ziua... .
 Nr. ......5) │
 Data eliberării: anul 19..., │ Semnătura titularului ........
 luna ....., ziua ....... . │
       - verso -
    Se completează:
    1) denumirea organului de specialitate al administraţiei publice centrale;
    2) denumirea unităţii care organizează cursul;
    3) liceului, învăţământului obligatoriu de 10 ani, şcolii de 8(7) ani sau
    de 4 clase primare, după caz;
    4. în cifre şi litere;
    5) numărul curent din registrul de evidenţă a actelor de studii.
    Decuparea certificatului din carnet se face prin tăiere cu foarfeca pe
    linia ondulată.


    ANEXA 10
    la normele metodologice

    MINISTERUL MUNCII ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
    Direcţia de muncă şi protecţie socială ......../
    Centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor

                     CERTIFICAT DE ABSOLVIRE

    Dl/Dna ..................., născut(a) în anul ...., luna ........., ziua .........., în localitatea ................, judeţul ..........., de profesie ..............., a absolvit cursul de perfecţionare în ......................., desfăşurat în perioada ................., obtinind nota ......... .
    Prezentul certificat se eliberează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a şomerilor.

            Director, Preşedintele
                                   comisiei de examinare,
    Nr. ...............
    Data ..............



    ANEXA 11
    la normele metodologice

                      REGISTRU DE EVIDENŢĂ NOMINALĂ
      a eliberării certificatelor de absolvire a cursurilor sau a altor
                 forme de perfecţionare profesională
┌────┬────────┬───────┬──────┬──────┬────────┬──────┬───────┬───────┬──────┐
│Nr. │ Numele │ Locul │ │ │ Forma │ Spe- │ Media │ Data │ Sem- │
│crt.│ şi │ şi │ Pro- │ Stu- │ de │ ci- │ obţi- │ eli- │ nă- │
│ │ prenu- │ data │ fe- │ di- │ per- │ ali- │ nută │ beră- │ tura │
│ │ mele │ naşte-│ sia │ ile │ fecţi- │ za- │ │ rii │ de │
│ │ titu- │ rii │ │ │ onare │ rea │ │ │ pri- │
│ │ laru- │ │ │ │ urmată │ │ │ │ mire │
│ │ lui │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼───────┼──────┼──────┼────────┼──────┼───────┼───────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴────────┴───────┴──────┴──────┴────────┴──────┴───────┴───────┴──────┘



    ANEXA 2

                             NORME
     de înfiinţare, organizare şi funcţionare a centrelor de calificare,
             recalificare şi perfecţionare a şomerilor

    CAP. I
    Înfiinţarea centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor

    ART. 1
    Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor sunt instituţii publice de pregătire şi perfecţionare profesională, cu personalitate juridică, finanţate din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj. Ele se înfiinţează de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, prin ordin al ministrului, la propunerea direcţiilor teritoriale de muncă şi protecţie socială în subordinea cărora se organizează şi în baza referatului de necesitate al Direcţiei de formare şi integrare profesională din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    Prin ordinul de înfiinţare se stabilesc denumirea, sediul, obiectul de activitate, patrimoniul, structura organizatorică şi statul de funcţii.
    ART. 2
    (1) Pentru înfiinţarea unui centru de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor trebuie îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) la nivelul judeţului să existe cerinţe pentru calificarea, recalificarea sau perfecţionarea pregătirii profesionale a cel puţin 500 de persoane (cursanţi) care beneficiază, potrivit legii, de această formă de protecţie socială. Prin cursant se înţelege participantul la un curs cu o durată medie de 16 săptămâni;
    b) să existe condiţii materiale corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii de pregătire profesională (inclusiv local preluat în administrare sau închiriat).
    Aceste condiţii vor fi verificate de către personalul de specialitate din Direcţia de formare şi integrare profesională din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    (2) În judeţele în care nu exista asemenea condiţii, organizarea activităţii de pregătire profesională a şomerilor se realizează de către compartimentul de specialitate din cadrul oficiului forţei de muncă.
    (3) În subordinea unui centru de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor se pot înfiinţa filiale, fără personalitate juridică, în alte localităţi decât cea în care se află sediul principal, dacă aceste filiale asigură pregătirea a cel puţin 300 de cursanţi anual, fiecare, şi dacă sunt asigurate condiţiile prevăzute la alin. (1) al acestui articol.
    (4) Înfiinţarea unei filiale se propune de către centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, se avizează de către directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială şi de către Direcţia generală forţă de muncă şi şomaj din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi se aprobă de către secretarul de stat coordonator.

    CAP. II
    Organizarea şi funcţionarea centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor

    ART. 3
    (1) După modul de organizare a activităţii, centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor se clasifică în următoarele categorii:
    a) categoria a III-a - centre mici, care nu dispun de spaţii de instruire proprii şi care desfăşoară numai activitatea de organizare, fiind un intermediar între oficiul forţei de muncă şi unităţile la care se desfăşoară activitatea de pregătire a 500 - 1.000 de cursanţi/an. Aceste centre nu pot înfiinţa filiale;
    b) categoria a II-a - centre mijlocii, care desfăşoară, pe lîngă activitatea de organizare, şi activitatea de pregătire teoretică şi au minimum 5 sali de curs. Aceste centre pot avea şi unele ateliere de instruire practica a 750 - 1.500 de cursanţi/an pentru activităţi de birou (informatică, birotică) sau pentru unele meserii din sfera serviciilor (croitorie, broderie, tricotaje, reparaţii aparate de uz casnic);
    c) categoria I - centre mari (campus), dotate cu cel puţin 10 sali de curs şi ateliere proprii de instruire practica a peste 1.500 de cursanţi/an pentru meserii care au nevoie de utilaje pentru astfel de activităţi (de exemplu: sudură, tinichigerie, reparaţii auto, prelucrarea lemnului, prelucrarea metalelor etc.), precum şi cu anexe gospodăreşti (spaţii de cazare şi masa).
    Centrele de categoria I şi a II-a îşi organizează activitatea de baza pe profiluri de pregătire şi pot avea în subordine filiale teritoriale organizate după modelul centrelor de categoria a III-a sau după modelul propriu.
    (2) Centrele de categoria I şi a II-a trebuie să dispună de o baza material-didactică corespunzătoare desfăşurării activităţii de pregătire profesională, la nivelul standardelor în vigoare.
    (3) Categoria de organizare a centrului se precizează în ordinul de înfiinţare.
    ART. 4
    Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare au următoarele atribuţii:
    a) organizează cursuri de calificare, recalificare sau perfecţionare profesională în meserii sau activităţi cerute de piaţa forţei de muncă pentru şomerii selectaţi, orientaţi profesional şi recomandaţi de oficiul forţei de muncă.
    Partea teoretică a cursurilor la centrele de categoria I şi a II-a se realizează în sălile centrelor, iar partea practică în cazul în care centrele nu au ateliere proprii, se realizează, pe baza de convenţie, la agenţii economici.
    Pentru unele meserii la care pregătirea teoretică nu poate fi realizată în centrele de categoria I şi a II-a sau în filialele lor, acestea vor încheia convenţii cu unităţile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit.b) şi c) din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată, după modelul prezentat în anexa nr. 2 la Normele metodologice privind organizarea, desfăşurarea şi absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfecţionare şi a altor forme de pregătire profesională a şomerilor;
    b) organizează, la cererea agenţilor economici şi a altor unităţi interesate, cursuri de calificare, recalificare sau perfecţionare profesională;
    c) realizează pregătirea teoretică a ucenicilor care se califica la mestesugarii cu ateliere proprii, în meserii, profesii sau ocupaţii pentru care aceasta pregătire este prevăzută a se efectua prin cursuri de calificare;
    d) executa, la cerere, prestaţii de asistenta metodologică şi de specialitate pentru cursurile de calificare, recalificare sau perfecţionare care se desfăşoară în unităţi; executa programe şi documentaţii de instruire, precum şi expuneri de teme pentru aceste unităţi;
    e) elaborează planuri şi programe de pregătire pentru meseriile şi activităţile pentru care se organizează cursuri sau alte forme de pregătire;
    f) participă la solicitarea direcţiilor de muncă şi protecţie socială şi a organelor de specialitate ale administraţiei publice locale, în regim de prestaţii, la elaborarea de studii şi prognoze privind evoluţia pieţei forţei de muncă pe meserii, profesii şi activităţi şi mutaţiile care se vor produce în conţinutul acestora;
    g) atestă capacitatea profesională a persoanelor care solicită autorizarea în vederea efectuării unor activităţi de libera iniţiativă, conform prevederilor din anexa nr. 8 la Hotărârea Guvernului nr. 201/1990 şi ale Precizărilor nr. 647/1990 ale Ministerului Muncii şi Ocrotirilor Sociale;
    h) organizează activitatea comisiei de examinare pentru constatarea calificării în vederea obţinerii cărţii de meşteşugar, conform Instrucţiunilor nr. 170.013/1971 ale Ministerului Muncii.
    ART. 5
    (1) Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor pot avea în structura lor, în funcţie de categoria de clasificare menţionată la art. 3, de regulă, un compartiment de instruire sau de organizare de cursuri, un compartiment auxiliar activităţii de instruire, un compartiment economic, administrativ şi de secretariat, conform structurii organizatorice din anexele nr. 1, 1a) şi 1b) la prezentele norme. Compartimentul de instruire este constituit dintr-un număr de specialişti sau experţi corespunzător numărului de ore teoretice prevăzut a fi desfăşurat într-un an. Numărul total de specialişti cu activităţi de organizare de cursuri şi de predare şi instruire, precum şi numărul posturilor necesare bunei desfăşurări a activităţii centrului, altele decât cele de predare-instruire, se stabileşte prin statul de funcţii care se aproba anual.
    (2) Principalele sarcini ale compartimentului de organizare de cursuri, de predare şi de instruire în domeniul pregătirii profesionale sunt:
    - organizarea cursurilor de calificare, recalificare sau perfecţionare a pregătirii profesionale a şomerilor;
    - participarea, în limita criteriilor metodologice de normare prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme, la activitatea directă cu grupa de cursanţi (expuneri, dezbateri, aplicaţii, examinări etc.);
    - elaborarea planurilor şi programelor de pregătire;
    - activităţi de asistenţă metodologică.
    ART. 6
    Numărul posturilor pentru centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor se normează astfel:

    A. Funcţii de conducere:
    - director - se utilizează câte un post la centrele de categoria I şi a II-a, cu obligaţia ca acesta să desfăşoare şi 40% din activităţile directe de instruire prevăzute la pct. 1 lit a) din anexa nr. 2 la prezentele norme;
    - şef de centru - un post la centrele de categoria a III-a.
    La filialele organizate pe structura centrelor de categoria I şi a II-a prevăzute cu activităţi de predare se poate utiliza funcţia de şef de centru, care are şi obligaţia de a presta şi 25% din activităţile directe de instruire prevăzute la pct. 1 lit. a) din anexa nr. 2 la prezentele norme.

    B. Funcţii de execuţie

    a) La centrele de categoria a III-a:
    - 2-3 posturi de referent sau de subinginer (1 post la 300 de cursanţi/an). Aceştia vor fi desemnaţi ca organizatori de curs. Aceste posturi pot fi repartizate pe zonele cu număr mare de şomeri, în care este necesară activitatea de pregătire a acestora;
    - 1 post de secretar pentru evidenţa cursurilor şi a cursanţilor;
    - 1 post de dactilograf;
    - 1 post de contabil;
    - 1 post de economist pentru stabilirea corectă a devizelor de cheltuieli; şi
    - 1 post de muncitor necalificat.

    b) La centrele de categoria a II-a:
    - expert gradele I, II, III, IV sau subinginer gradele I, II, III, IV - conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 281/1993. Numărul de posturi se aproba prin statul de funcţii şi este determinat prin norma aferentă activităţii directe de predare şi de instruire a unui expert (500 de ore/an), aplicată la numărul de cursanţi stabilit a se pregati anual de către fiecare centru. Funcţiile de expert cu atribuţii de predare şi de instruire se ocupă numai dacă acestora le poate fi asigurată integral norma anuală prevăzută la pct. 1 lit. a) din anexa nr. 2 la prezentele norme. Pentru restul orelor de predare neacoperite se folosesc specialişti pentru a căror activitate se va folosi plata cu ora, potrivit art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 şi instrucţiunilor privind plata cu ora pentru activitatea de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;
    - 1 post de referent sau de tehnician la 300 de cursanţi/an (pentru urmărirea practicii);
    - 1 post de tehnician (laborant) mijloace didactice;
    - 1-2 posturi de secretar pentru evidenţa cursurilor şi a cursanţilor;
    - 1 post de dactilograf;
    - 1 post de contabil;
    - 1 post de economist;
    - 1 post de muncitor calificat pentru întreţinere;
    - 1 post de muncitor necalificat;
    - 1 post de magaziner sau de casier;
    - 1 post de bibliotecar.
    La aceste centre, pe lângă numărul de experţi normati pot fi folosite şi funcţiile de referent sau de subinginer, prevăzute la centrele de categoria a III-a, ca organizatori de cursuri, pentru activităţile la care pregătirea teoretică nu se poate organiza în localul centrului (1 post la 300 de cursanţi/an).

    c) La centrele de categoria I:
    În afara funcţiilor prevăzute la centrele de categoria a II-a se vor folosi, în funcţie de dezvoltarea centrelor: instructori pentru desfăşurarea practicii în atelierele proprii - 1 instructor la 25 de cursanţi medie zilnică, alte funcţii administrative, în condiţiile legii.
    Funcţia de instructor de practica poate fi folosită şi la centrele de categoria a II-a, dacă acestea au ateliere proprii.
    ART. 7
    Statul de funcţii pentru fiecare centru de categoria I şi a II-a se aprobă de către secretarul de stat din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale care răspunde de această activitate, iar pentru centrele de categoria a III-a, de către directorul general al Direcţiei generale forţă de muncă şi şomaj.
    ART. 8
    Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, întocmit pe baza atribuţiilor prevăzute la art. 4 din prezentele norme şi aprobat de către directorul direcţiei de muncă şi protecţie socială.
    ART. 9
    Personalul centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor se selectioneaza după criterii de competenta profesională şi se angajează în condiţiile legii. Din comisia de concurs pentru încadrarea directorului sau a şefului de centru şi a experţilor va face parte obligatoriu şi un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale - Direcţia de formare şi integrare profesională.
    ART. 10
    (1) Trecerea centrelor dintr-o categorie în alta se face prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
    (2) Categoriile centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, înfiinţate până la data prezentului ordin, vor fi stabilite cu ocazia aprobării statului de funcţii pentru anul 1996.

    CAP. III
    Finanţarea centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor

    ART. 11
    (1) Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor sunt finanţate din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, potrivit legii, au patrimoniu, buget de venituri şi cheltuieli şi întocmesc bilanţ contabil.
    (2) Centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor întocmeşte şi înaintează, spre aprobare, direcţiei de muncă şi protecţie socială - oficiul forţei de muncă, bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul în curs, în limita sumelor prevăzute în bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, aprobat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale pentru oficiile forţei de muncă.
    (3) Direcţiile de muncă şi protecţie socială - oficiile forţei de muncă au obligaţia de a verifica, de a analiza şi de a aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, pe care îl va înainta acestuia.
    (4) O dată cu aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor are obligaţia de a defalca pe trimestre bugetul anual aprobat.
    (5) Bugetul centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme, cuprinde:
    I. Partea de venituri, formată din:
    1. venituri obţinute din prestaţiile efectuate de centre, precum şi din lucrările efectuate de către cursanţi în perioada de pregătire;
    2. donaţii şi sponsorizări;
    3. subvenţii.
    II. Partea de cheltuieli, formată din:
    A. CHELTUIELI CURENTE
    A. 1. Cheltuieli de personal
    A. 2. Cheltuieli materiale şi servicii:
    - materiale şi prestări de servicii
    - reparaţii curente
    - reparaţii capitale
    - alte cheltuieli autorizate prin dispoziţii legale.
    B. CHELTUIELI DE CAPITAL
    III. Partea Excedent/Deficit (+/-)
    (6) Veniturile obţinute din prestaţiile efectuate de către centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, precum şi din lucrările efectuate de către cursanţi în perioada de pregătire, din care se plătesc indemnizaţiile menţionate la art. 10 lit. A.e) din Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată, se varsă la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj al oficiului forţei de muncă. Sumele încasate, reprezentând venituri ale centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, se virează obligatoriu în contul oficiilor forţei de muncă, fiind fructificate prin bonificarea dobînzii.
    (7) Pentru efectuarea cheltuielilor, în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat pe anul în curs, centrul de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor solicita, în baza unui referat de necesitate, ori de câte ori este cazul, sumele necesare. Oficiul forţei de muncă are obligaţia de a analiza şi verifica necesitatea sumelor solicitate şi de a vira imediat sumele necesare centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor. Se pot efectua toate categoriile de cheltuieli prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 288/1991, republicată.
    (8) Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor aplică planul de conturi şi instrucţiunile de aplicare a acestuia pentru instituţiile publice, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 324/1984, cu modificările ulterioare, şi precizările metodologice privind înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor privind constituirea şi utilizarea Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi a veniturilor şi cheltuielilor centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, avizate de Ministerul Finanţelor cu adresa nr. 160.797/1995.
    (9) Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor au obligaţia de a organiza şi de a conduce contabilitatea proprie, de a întocmi contul lunar de execuţie a veniturilor şi cheltuielilor şi darea de seama contabilă trimestrială pe care o depun la direcţia de muncă şi protecţie socială - oficiul forţei de muncă.
    (10) Centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor organizează contul financiar propriu şi supun actele de plata direcţiei de muncă şi protecţie socială - oficiul forţei de muncă, pentru acordarea vizei de control financiar preventiv pentru orice sumă ce urmează a fi cheltuită din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj.
    (11) Oficiile forţei de muncă au obligaţia de a pune la dispoziţia centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor sumele primite de la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale - Direcţia generală forţă de muncă şi şomaj, din redistribuirea cotei de 10% din dobînda constituită la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj şi de 10% din veniturile obţinute din prestaţiile efectuate de către centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, precum şi din lucrările efectuate de cursanţi în perioada de pregătire, sume care, în conformitate cu prevederile legale, vor fi utilizate pentru dezvoltarea bazei materiale, reparaţii la clădiri şi alte mijloace fixe, dotarea cu mijloace fixe şi obiecte de inventar şi cheltuieli de personal. Nivelul sumelor prevăzute la poziţiile menţionate anterior şi cuprinse în bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, respectiv în bugetul de venituri şi cheltuieli al centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor se avizează de către Direcţia de formare şi integrare profesională din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    ART. 12
    Anexele nr. 1, 1a), 1b), 2 şi 3 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1
    la norme

                STRUCTURA ORGANIZATORICĂ-CADRU
      pentru centrele de calificare, recalificare şi
      perfecţionare a şomerilor, de categoria a III─a

                           ┌────────────┐
                           │ Şef centru │
                           └─────┬──────┘
                                 │
                 ┌───────────────┴┬────────────────┐
                 │ │ │
    ┌────────────┴───────┐ ┌──────┴──────┐ ┌───────┴────────────────┐
    │ Organizare cursuri │ │ Secretariat │ │ Economic─administrativ │
    └────────────────────┘ └─────────────┘ └────────────────────────┘

    Numărul posturilor se normează potrivit art. 6 din norme.



    ANEXA 1a)
    la norme

                     STRUCTURA ORGANIZATORICĂ-CADRU
             pentru centrele de calificare, recalificare şi
             perfecţionare a şomerilor, de categoria a II-a

                          ┌──────────┐
                          │ DIRECTOR │
                          └────┬─────┘
                               │
            ┌───────┬──────────┴─────────────────────┐
            │ │ ┌────────────────────┐ │
    ┌───────┴───┐ ├───┤ Mijloace didactice │ ┌────┴───────────────────┐
    │ Instruire │ │ └────────────────────┘ │ Economic─administrativ │
    └───────────┘ │ ┌────────────┐ └────────────────────────┘
                    └───┤ Bibliotecă │
                        └────────────┘

    Numărul posturilor se normeaza potrivit art. 6 din norme.



    ANEXA 1b)
    la norme

                      STRUCTURA ORGANIZATORICĂ-CADRU
pentru centrele de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, de categoria I

                          ┌──────────┐
                          │ DIRECTOR │
                          └────┬─────┘
                               │
            ┌─────────┬────────┴──────────────────┐
            │ │ ┌────────────────────┐ │
    ┌───────┴─────┐ ├───┤ Mijloace didactice │ │ ┌────────────────────┐
    │ Instruire*) │ │ └────────────────────┘ ├───┤ Financiar─contabil │
    └─────────────┘ │ ┌────────────┐ │ └────────────────────┘
                      └───┤ Bibliotecă │ │ ┌─────────────┐
                          └────────────┘ ├───┤ Secretariat │
                                                  │ └─────────────┘
                                                  │ ┌────────────────┐
                                                  │ │ Administrativ─ │
                                                  └───┤ gospodăresc **)│
                                                      └────────────────┘
---------------
    *) Numărul posturilor se normeaza potrivit art. 6 din norme.
    Posturile de instructor corespund numărului de ateliere din centru,
    pe schimb de lucru.
    **) Se normează în funcţie de dotările centrului.



    ANEXA 2
    la norme

                        CRITERII METODOLOGICE
de normare a activităţii de predare şi de instruire din centrele de calificare,
                recalificare şi perfecţionare a şomerilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Numărul de
crt. Activitatea ore/an
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  1. Activitatea de predare şi de instruire - TOTAL, 1.500-1.800
     din care:
  a) activităţi directe de instruire cu grupa de cursanţi, în
     care se includ: expuneri, dezbateri, aplicaţii practice,
     verificări, examinări 400-500
  b) activităţi de elaborare şi de pregătire a planurilor şi a
     programelor, în care se includ: elaborarea planurilor şi
     a programelor, a materialelor de instruire - lecţii, scheme,
     planşe, chestionare, alte instrumente de verificare a
     cunoştinţelor -, precum şi pregătirea materialelor şi a
     mijloacelor audiovizuale necesare instruirii 500-600
  c) activităţi de conducere a programelor de instruire:
     planificarea, organizarea şi asigurarea condiţiilor de
     realizare a cursurilor, convocarea cursanţilor şi a
     personalului de predare din afară centrului, urmărirea
     pregătirii în afara centrului, încheierea de convenţii de
     pregătire cu alte unităţi, organizarea vizitelor de
     documentare şi a schimburilor de experienţa 600-700
  2. Activităţi de asistenţă metodologică şi de specialitate
     pentru instruirea cursanţilor, participarea la elaborarea
     studiilor privind cererea şi oferta forţei de muncă maximum 240
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    ANEXA 3
    la norme

                        BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI
    al centrului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor

    I. VENITURI-TOTAL,
    din care:
    1. Venituri curente:
    1.1. Venituri obţinute din prestaţiile efectuate, precum şi din lucrările efectuate de către cursanţi în perioada de pregătire
    1.2. Donaţii şi sponsorizări
    2. Subvenţii:
    2.1. Sume primite din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj pentru activitatea curentă
    2.2. Sume primite din redistribuire din fondul de 10% constituit din dobânda pentru:
    - cheltuieli de personal
    - reparaţii curente
    - reparaţii capitale
    - cheltuieli de capital.

    II. CHELTUIELI-TOTAL,
    din care:

    A. Cheltuieli curente

    Titlul I - Cheltuieli de personal:
    - Cheltuieli cu salariile
    - Salarii
    - Salarii plătite cu ora, plăţi pentru ore suplimentare
    - Alte drepturi de personal
    - Contribuţii pentru asigurări sociale de stat
    - Cheltuieli pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de şomaj
    - Deplasări, detaşări, transferări

    Titlul II - Cheltuieli materiale şi servicii:
    - Drepturi cu caracter social
    - Manuale şi rechizite şcolare
    - Transport
    - Cheltuieli pentru întreţinere şi gospodărie
    - Încălzit
    - Iluminat şi forţă motrice
    - Apă, canal, salubritate
    - Poştă, telefon, telex, radio, televizor
    - Furnituri de birou
    - Materiale pentru curăţenie
    - Alte materiale şi prestări de servicii
    - Materiale şi prestări de servicii cu caracter funcţional
    - Obiecte de inventar de mică valoare sau scurtă durată şi echipament
    - Reparaţii curente
    - Reparaţii capitale
    - Cărţi şi publicaţii
    - Protecţia muncii
    - Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţii legale:
    - cheltuieli legate de cazare, acordate cursanţilor;
    - cheltuieli de abonament pentru transport feroviar, auto;
    - cheltuieli pentru editarea unor materiale tipărite, a planurilor şi programelor de pregătire, a manualelor, materialelor didactice, pentru publicitate prin radio, presă, televiziune;
    - cheltuieli privind organizarea unor acţiuni de informare şi popularizare despre piaţa forţei de muncă şi a pregătirii profesionale.

    B. Cheltuieli de capital

    C. Rezerve Excedent/Deficit (+/-)
    - Excedent
    - Deficit
                                 -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016