Ministrul transporturilor şi ministrul de interne, în temeiul <>art. 11 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 197/1998 , al art. 41, 42 şi al <>art. 57 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1998 , republicatã, în temeiul art. 3 pct. 56 şi al <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 263/1999 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile ulterioare, în temeiul <>art. 13 alin. 2 din Legea nr. 40/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului de Interne, emit urmãtorul ordin: ART. 1 Se aproba Normele privind autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu greutãţi şi/sau cu dimensiuni de gabarit ce depãşesc limitele maxime prevãzute în <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1998 , republicatã, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare dupã 15 zile de la data publicãrii lui. ART. 3 Regia Autonomã "Administraţia Nationala a Drumurilor din România" va aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 4 La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin îşi înceteazã aplicabilitatea dispoziţiile contrare cu acelaşi obiect de reglementare. Ministrul transporturilor, Traian Basescu p. Ministru de interne, Mircea Muresan, secretar de stat ANEXA 1 NORMEprivind autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu greutãţi şi/sau cu dimensiuni de gabarit ce depãşesc limitele maxime prevãzute în <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Prezentele norme sunt elaborate în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1998 , republicatã. ART. 2 Circulaţia vehiculelor rutiere care depãşesc limitele maxime admise de greutate şi/sau de gabarit prevãzute în anexele nr. 1a) şi 1b), cu sau fãrã incarcatura, se desfãşoarã pe drumurile publice numai dacã acestea sunt înmatriculate, corespund din punct de vedere al stãrii tehnice şi al cerinţelor de siguranta a circulaţiei şi au autorizaţie specialã de transport eliberata de administratorul drumului pe care circula. ART. 3 Tonajele totale maxime admise pentru vehicule, prevãzute la lit. B) din anexa nr. 2 la <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, sunt corespunzãtoare tuturor categoriilor de drum. ART. 4 În sensul prezentelor norme: a) prin limita de greutate depãşitã se înţelege depãşirea a cel puţin uneia dintre limitele maxime admise de greutate totalã sau pe osii fata de cele cuprinse în anexele nr. 1a) şi 1b), în funcţie de categoria drumului pe care se circula şi de schema configuraţiei osiilor; b) prin dimensiuni de gabarit depasite se înţelege depãşirea a cel puţin uneia dintre limitele maxime admise de lungime, latime sau înãlţime fata de cele prevãzute în anexa nr. 1a), în funcţie de tipul autovehiculului sau al combinatiei de vehicule; c) prin greutate totalã a convoiului se înţelege greutatea cumulatã a vehiculului tragator, a mijlocului propriu-zis de transport, a încãrcãturii, a dispozitivului de fixare şi a repartitorului de sarcina;
d) I.G.P. - Inspectoratul General al Poliţiei;
e) R.A.R. - Regia Autonomã "Registrul Auto Roman";
f) A.R.R. - Autoritatea Rutiera Romana;
g) A.N.D. - Regia Autonomã "Administraţia Nationala a Drumurilor
din România";
h) D.R.D.P. - Direcţia regionala de drumuri şi poduri;
i) S.D.N. - Secţia de drumuri naţionale;
j) A.C.I - Agenţia de control şi încasare;
k) pctf - punct de control pentru trecerea frontierei;
l) E.M.C.A.T.R - echipaj mobil de control şi autorizare transporturi
rutiere;
m) C.M.R. - documentul eliberat în baza Convenţiei referitoare la
contractul de transport internaţional de mãrfuri pe cale
rutiera;
n) carnet TIR - documentul eliberat în baza Convenţiei vamale relative la
transportul internaţional al mãrfurilor;
o) T.I.R. - transport internaţional rutier.
ART. 5 Eliberarea avizului prealabil omologãrii de cãtre R.A.R., potrivit prezentelor norme, precum şi a autorizaţiei speciale de transport pentru trenuri rutiere şi vehicule articulate se conditioneaza de respectarea masei maxime remorcabile, cu/fãrã dispozitiv de franare, înscrisã în raportul de verificare tehnica în vederea omologãrii, efectuat de R.A.R. ART. 6 (1) Circulaţia vehiculelor de transport marfa pe DN1 Bucureşti-Otopeni-Ploiesti este interzisã în conformitate cu prevederile Ordinului comun al ministrului transporturilor şi ministrului de interne nr. 271/937/1999 privind circulaţia autovehiculelor de transport marfa cu masa totalã maxima autorizata mai mare de 3,5 t pe DN1 (E60) sectorul Bucureşti-Ploiesti, nepublicat. (2) Fac excepţie transporturile pentru care nu exista alta posibilitate de acces. (3) Vehiculele care efectueazã transporturile de marfa prevãzute la alin. (2) se autorizeaza în conformitate cu prevederile metodologiei comune elaborate de A.N.D. şi I.G.P. (4) Pentru transporturile ce depãşesc limitele maxime admise de greutate şi/sau de gabarit, care nu pot parcurge alte trasee datoritã caracteristicilor tehnice ale încãrcãturii şi ale drumului, A.N.D. poate elibera autorizaţii speciale de transport. ART. 7 Majorarea limitelor maxime admise de greutate prevãzute la lit. A) din anexa nr. 2 la <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, se va realiza numai dupã receptionarea sectoarelor de drumuri reabilitate, verificate din punct de vedere al capacitãţii portante realizate, şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica. ART. 8 Verificarea prin cantarirea greutatilor pe axe şi a celor totale, precum şi prin mãsurarea dimensiunilor de gabarit la vehiculele rutiere care circula pe drumurile publice, precum şi tarifarea pentru depãşirea limitelor maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se efectueazã de cãtre personalul A.N.D. în pctf şi, pe reţeaua interna de drumuri, de personalul administratorului acesteia. ART. 9 Avizarea şi/sau autorizarea circulaţiei autovehiculelor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se efectueazã de cãtre administratorul drumului pe care circula acestea, în conformitate cu prevederile art. 24 şi ale anexelor nr. 1c), 2 şi 3, privind limitele de competenta. CAP. 2 Eliberarea avizelor de principiu ART. 10 Proiectarea, execuţia sau contractarea în ţara ori importul de vehicule rutiere, utilaje, agregate, instalaţii, confecţii metalice, prefabricate, ansambluri şi subansambluri, piese, de colete de orice fel, care, la circulaţia pe drumurile publice sau la transport, prezintã depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit fata de cele prevãzute în anexele nr. 1a) şi 1b) se efectueazã numai cu avizul de principiu al A.N.D. în ceea ce priveşte posibilitatea de circulaţie şi de transport pe drumurile publice. ART. 11 (1) Avizul de principiu se elibereazã la cererea: a) unitãţii de proiectare, în cazul proiectãrii şi execuţiei în ţara a vehiculelor rutiere şi a bunurilor prevãzute la art. 10; b) beneficiarului sau a furnizorului, în cazul achiziţionãrii de vehicule rutiere sau a bunurilor prevãzute la art. 12. (2) Solicitantii vor prezenta o documentaţie cuprinzând cel puţin urmãtoarele: a) caracteristicile de greutate şi dimensiunile de gabarit proprii bunului, precum şi cele rezultate la transport; b) desen la scara, din care sa reiasã dimensiunile bunului şi cele rezultate la transport; c) traseul pe care urmeazã sa se deplaseze. ART. 12 Din faza de proiectare se va urmãri diminuarea la minimum a dimensiunilor bunurilor ce se transporta, prin secţionare, tronsonare şi demontare a ansamblurilor, subansamblurilor şi accesoriilor, astfel încât transportul rutier sa se efectueze pe cat posibil fãrã demontari şi remontari ale instalaţiilor ce traverseaza drumurile publice. De asemenea, se va urmãri ca greutatea totalã şi pe osii ale vehiculelor ce transporta aceste bunuri sa se încadreze în limitele maxime ce pot fi autorizate, prevãzute în anexa nr. 1c). ART. 13 (1) Avizele de principiu se elibereazã în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea documentaţiei prevãzute la art. 11 alin. (2), pentru cazurile în care nu sunt necesare studii şi cercetãri suplimentare pe teren. (2) Pentru situaţiile în care sunt necesare studii şi cercetãri suplimentare pe teren va fi întocmit un proiect de transport de cãtre o unitate de specialitate agreatã de administratorul drumului. Cheltuielile corespunzãtoare studiilor, cercetãrilor şi întocmirii proiectului de transport vor fi suportate de solicitant. (3) Proiectul de transport se întocmeşte strict în funcţie de caracteristicile reale ale transportului. (4) Eventualele lucrãri de amenajãri rutiere impuse prin proiectul de transport vor fi supravegheate pe parcursul execuţiei şi recepţionate de administratorii reţelelor respective înaintea parcurgerii traseului. Documentaţia tehnica a lucrãrilor va fi avizatã, înaintea începerii execuţiei, de cãtre A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenta se stabileşte de cãtre administratorul acestora. Cheltuielile corespunzãtoare execuţiei lucrãrilor vor fi suportate de solicitant. CAP. 3 Eliberarea avizelor prealabile omologãrii ART. 14 (1) Pentru omologarea de cãtre R.A.R. a vehiculelor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit fata de cele prevãzute în anexa nr. 1a) şi 1b), în vederea obţinerii cãrţii de identitate a vehiculului, este necesar avizul prealabil omologãrii, eliberat de A.N.D. (2) Avizul prealabil omologãrii se elibereazã la cerere, în termen de cel mult 30 de zile, cu plata tarifelor corespunzãtoare. ART. 15 Concomitent cu eliberarea avizului prealabil omologãrii, A.N.D. emite şi autorizaţia specialã de transport, în conformitate cu prevederile art. 25. ART. 16 În cazul în care, ulterior obţinerii avizului prealabil prevãzut la art. 14, vehiculul suporta modificãri ale caracteristicilor tehnice ce privesc modificãri de masa şi/sau de gabarit, pentru care este necesarã o noua omologare, este obligatorie şi obţinerea unui nou aviz prealabil acesteia, eliberat de A.N.D. CAP. 4 Eliberarea avizelor prealabile efectuãrii transporturilor ART. 17 (1) Avizele prealabile efectuãrii transporturilor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se emit, la cerere, de cãtre administratorul reţelei rutiere pentru rutele cu cheltuielile cele mai mici, ţinându-se seama de restricţiile de circulaţie existente la data efectuãrii transportului, în limitele de competenta şi conform precizãrilor prevãzute în anexele nr. 2 şi 3, şi se tarifeaza corespunzãtor. (2) Pentru autovehiculele care efectueazã transporturi în trafic internaţional A.N.D. elibereazã, la cerere, un aviz prealabil efectuãrii transportului. Pana la obţinerea autorizaţiei speciale de transport transportul destinat exportului se poate efectua şi în baza avizului prealabil efectuãrii transportului, tarifarea fãcându-se la agenţia A.N.D. din pctf, în funcţie de caracteristicile reale de greutate pe axe, totalã şi de gabarit ale convoiului. În cazul în care, în relaţia de trafic direct, originea sau destinaţia se afla pe alta reţea de drumuri publice decât drumurile naţionale se impune avizarea sau autorizarea de cãtre administratorul sectoarelor de drum pe care se circula. CAP. 5 Eliberarea autorizaţiilor speciale de transport ART. 18 Limitele de competenta ale unitãţilor de drumuri pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport sunt prevãzute în anexele nr. 2-4. ART. 19 Autorizaţiile solicitate de Ministerul Apãrãrii Naţionale şi Ministerul de Interne se elibereazã, la cerere, numai de cãtre A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenta se stabileşte de cãtre administratorul acestora. ART. 20 (1) Pentru situaţiile în care sunt necesare studii şi cercetãri suplimentare pe teren va fi întocmit un proiect de transport de cãtre o unitate de specialitate agreatã de administratorul drumului. Cheltuielile corespunzãtoare studiilor, cercetãrilor şi întocmirii proiectului de transport vor fi suportate de solicitant. (2) Proiectul de transport se întocmeşte strict în funcţie de caracteristicile reale ale transportului. (3) Eventualele lucrãri impuse prin proiectul de transport vor fi supravegheate pe parcursul execuţiei şi recepţionate de administratorii reţelelor respective înaintea parcurgerii traseului. Documentaţia tehnica a lucrãrilor va fi avizatã înaintea începerii execuţiei de cãtre A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenta se stabileşte de cãtre administratorul acestora. Cheltuielile corespunzãtoare execuţiei lucrãrilor vor fi suportate de solicitant. ART. 21 Autorizaţiile speciale de transport se elibereazã la cerere, contra cost, ţinându-se seama de: a) condiţiile impuse de avizul prevãzut la art. 17 şi de proiectul de transport, în cazurile prevãzute la art. 20; b) siguranta în circulaţie pe timp de iarna-vara, zi-noapte; c) capacitatea portanta a sistemului rutier şi a lucrãrilor de arta; d) necesitatea protejãrii tuturor accesoriilor drumurilor sau care traverseaza drumul. ART. 22 Autorizaţiile speciale de transport se emit pentru perioade limitate, ţinându-se seama de restricţiile de circulaţie cu caracter temporar sau permanent, ce impun ocolirea sectoarelor restrictionate. ART. 23 Pana la definitivarea unor studii privind instituirea barierelor de dezghet administratorul drumului, cu acordul organelor de poliţie rutiera, poate institui restrictii în perioade de umiditate maxima, pe zone (şes-munte), diminuand limitele maxime admise de greutate pe osii cu 20%, procent rezultat prin trecerea limitei prevãzute pe osia simpla de la categoria drumurilor modernizate europene (E) la categoria imediat inferioarã a altor drumuri modernizate. ART. 24 (1) Limitele maxime de greutate pe osii, ce pot fi autorizate în funcţie de categoria drumului pe care se circula, prevãzute la lit. A) din anexa nr. 2 la <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, pot fi depasite cu: a) 3,5 tone pentru osia simpla; b) 6,0 tone pentru osia dubla (tandem); c) 7,0 tone pentru osia tripla (tridem). (2) În mod excepţional se pot autoriza transporturi de interes naţional, cu depasiri de greutate pe configuratii de osii peste limitele prevãzute la alin. (1), pentru care nu exista posibilitatea tehnica de diminuare a greutatii încãrcãturii sau a înlocuirii mijlocului de transport, în condiţiile prevãzute la art. 20 şi cu plata tarifului corespunzãtor. ART. 25 Autorizaţiile speciale de transport au o perioada de valabilitate stabilitã dupã cum urmeazã: a) 12 luni pentru vehiculele înmatriculate în România: - pe unul sau mai multe trasee prestabilite, cu un numãr limitat de curse, perioada putând fi redusã în cazuri excepţionale, justificate prin documente contractuale în vigoare la data solicitãrii, din care sa rezulte ca vehiculul este utilizat o perioada limitatã. Dacã autorizaţiile speciale de transport sunt eliberate pentru autovehicule care efectueazã trafic internaţional, ele cuprind în mod obligatoriu o anexa pentru vizarea de cãtre A.C.I. la ieşirea şi intrarea din/în România; - pe drumurile naţionale din România, în cazul în care solicitantul nu poate stabili trasee. În acest caz autorizaţiile speciale de transport se elibereazã la un rulaj mediu lunar de cel puţin 1.000 km cu incarcatura, autorizaţia specialã de transport având ca anexa obligatorie restrictii de circulaţie temporare sau permanente, cu respectarea prevederilor art. 24; - pentru alte drumuri publice decât cele naţionale, în cazul în care nu pot fi stabilite trasee, rulajul mediu lunar va fi apreciat de administratorul drumului şi condiţionat de eventualele restrictii de circulaţie; b) maximum 30 de zile pentru traseu unic dus, dus-întors, mai multe curse identice sau în circuit. ART. 26 Limitele maxime de greutate şi/sau de gabarit, pentru care se pot elibera autorizaţiile speciale de transport prevãzute la art. 25 lit. a), sunt: a) 60,0 tone pentru greutatea totalã a convoiului; b) cele prevãzute în anexa nr. 1c) pentru greutatile pe osii; c) 3,20 m pentru latime; d) 4,20 m pentru înãlţime; e) 30,0 m pentru lungime. ART. 27 (1) Autorizaţiile speciale de transport prevãzute la art. 15 şi la art. 25 lit. a) se reinnoiesc pentru o noua perioada de 12 luni, dacã solicitarea transportatorului a fost facuta înaintea expirãrii perioadei de valabilitate a autorizaţiei speciale de transport şi dacã sunt respectate condiţiile impuse de reglementãrile în vigoare. (2) Autorizaţiile speciale de transport prevãzute la art. 15 şi la art. 25 lit. a) se reinnoiesc numai de administratorul drumului pe care se circula. (3) Reînnoirea autorizaţiilor speciale de transport prevãzute la alin. (1) se poate face la cererea transportatorului, în termenul de valabilitate a autorizaţiei speciale de transport, dacã: a) se menţin caracteristicile tehnice autorizate iniţial; b) se menţin aceleaşi numere de înmatriculare a vehiculelor componente ale ansamblului rutier. ART. 28 (1) Autorizaţiile speciale de transport prevãzute la art. 25 lit. b) pot fi prelungite de emitent, fãrã plata tarifelor. (2) Prelungirea valabilitãţii autorizaţiilor speciale de transport prevãzute la alin. (1) este posibila pentru o singura perioada de cel mult 30 de zile, în urmãtoarele condiţii: a) la cererea transportatorului, în termenul de valabilitate a autorizaţiei speciale de transport; b) dacã se menţin caracteristicile tehnice autorizate iniţial; c) dacã se menţin aceleaşi numere de înmatriculare a vehiculelor componente ale ansamblului rutier; d) confirmarea în scris a administratorului drumului, pentru care urmeazã sa expire valabilitatea autorizaţiei speciale de transport, asupra neefectuarii totale sau parţiale a transporturilor respective, dupã verificarea prealabilã. ART. 29 (1) Autorizaţiile speciale de transport prevãzute la art. 25 lit. b) pot fi reînnoite de cãtre emitent, în cazul depãşirii cu cel mult 10 zile calendaristice a termenului de valabilitate, în aceleaşi condiţii prevãzute la art. 28 alin. (2) lit. b)-d), cu achitarea tarifului de eliberare a autorizaţiei speciale de transport şi a diferenţelor rezultate din recalcularea tarifelor. (2) În cazul depãşirii termenului de valabilitate a autorizaţiilor speciale de transport prevãzute la art. 24 lit. b) cu peste 10 zile calendaristice, acestea nu se reinnoiesc. În aceasta situaţie se elibereazã o noua autorizaţie specialã de transport, în condiţiile prevãzute la art. 21. ART. 30 În cazul neefectuarii în totalitate a transporturilor autorizate, dupã prelungirea termenului de valabilitate, emitentul poate acorda o noua autorizaţie specialã de transport, în condiţiile art. 29 alin. (1), cu prelungire conform art. 28 alin. (2). ART. 31 Autorizaţiile speciale de transport prevãzute la art. 25 lit. b) se pot elibera pentru o cursa dus, dus-întors, mai multe curse identice sau în circuit. ART. 32 Pierderea autorizaţiei speciale de transport determina solicitarea eliberãrii unei noi autorizaţii speciale de transport, cu plata integrala a tarifelor în vigoare. ART. 33 Cererea pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport se va completa integral de cãtre solicitant cu date şi caracteristici reale, urmãrile nerespectãrii acestora atragand responsabilitatea transportatorului. ART. 34 În funcţie de limitele de competenta, termenele maxime pentru eliberarea avizelor prealabile şi a autorizaţiilor speciale de transport sunt prevãzute în anexa nr. 4. ART. 35 În cazul în care pe traseul solicitat exista obstacole care impun limitare de gabarit în înãlţime sau latime, la eliberarea autorizaţiei speciale de transport se vor avea în vedere spaţiile de siguranta necesare, astfel: a) pentru înãlţime: minimum 10 cm; b) pentru latime: minimum 20 cm de fiecare parte. ART. 36 În cazul în care mijlocul de transport este prevãzut din construcţie cu dispozitive care permit reducerea inaltimii, acest sistem se va mentiona în mod obligatoriu în cererea pentru eliberarea autorizaţiei speciale de transport, cu specificarea limitei minime posibile de înãlţime. ART. 37 În cazul cantaririi autovehiculelor se admit urmãtoarele tolerante: a) în agenţiile din pctf, pe instalaţii fixe de cantarire: - pentru osia simpla + 200 kg; - pentru osia dubla (tandem) + 400 kg; - pentru osia tripla (tridem) + 500 kg; - pentru greutatea totalã a autovehiculului + 500 kg; b) de cãtre E.M.C.A.T.R., pe instalaţiile portabile de cantarire: - pentru osia simpla + 200 kg; - pentru osia dubla (tandem) + 400 kg; - pentru osia tripla (tridem) + 500 kg; - pentru greutatea totalã a autovehiculului: suma tolerantelor pe configuratiile osiilor autovehiculului. ART. 38 În cazul masurarii efective a dimensiunilor de gabarit se admit urmãtoarele tolerante: a) înãlţime: + 5 cm; b) latime: + 5 cm; c) lungime: + 10 cm. ART. 39 În situaţiile în care instalaţiile de cantarire prevãzute la art. 37 nu funcţioneazã sau în lipsa acestora, greutatea totalã se stabileşte din documentele aflate la bordul autovehiculului: C.M.R., carnet TIR, factura, certificat de înmatriculare etc., fãrã aplicarea tolerantelor. ART. 40 În cazul în care se depãşeşte una dintre limitele de greutate sau de gabarit prevãzute în autorizaţia specialã de transport, se elibereazã o noua autorizaţie, achitandu-se tariful pentru autorizare şi diferenţele rezultate din recalcularea tarifelor. CAP. 6 Condiţii de efectuare a transporturilor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit ART. 41 Transportatorul este obligat sa respecte condiţiile impuse prin autorizaţia specialã de transport. ART. 42 (1) Vehiculele care depãşesc limitele maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pot circula pe drumurile publice în baza autorizãrii efectuate de cãtre administratorul drumului public, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de prezentele norme, cele cuprinse în reglementãrile privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice din România, precum şi cele prevãzute în orice alte acte normative ce privesc circulaţia pe drumurile publice şi care se afla în vigoare. (2) Se excepteazã de la plata autorizaţiilor speciale de transport autospecialele destinate stingerii incendiilor, aparţinând Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari, aflate în misiune, precum şi autospecializatele aparţinând administratorului reţelei rutiere, în condiţiile prevãzute la alin. (1), inclusiv cu respectarea semnalizarii restrictiilor de circulaţie. ART. 43 Pentru tractarea remorcilor, sistemele de prindere-cuplare ale tractorului şi remorcii vor fi supuse unor verificãri tehnice suplimentare, efectuate de personal autorizat, folosind mijloace tehnice de defectoscopie nedistructiva. Prin buletin de analiza defectoscopica se vor certifica constatãrile fãcute cu privire la defectele materialului, slabiri ale structurii sau efectuarea de reparaţii cu adãugarea de alte metale (suduri) la carling sau cupla. O copie de pe buletinul de analiza va fi ataşatã documentelor ce însoţesc transportul, pentru a putea fi prezentatã organelor de control. ART. 44 Mijloacele de transport vor fi dotate cu echipament complet - trusa cu scule, accesorii şi altele asemenea - în stare buna, pentru intervenţie imediata în caz de necesitate, inclusiv cu accesorii necesare pentru perioada de iarna (lopata, nisip, lanturi antiderapante). ART. 45 Incarcatura de pe mijlocul de transport se fixeazã şi se ancoreaza de cãtre transportator. În cazul în care este necesar un proiect de coletaj întocmit de o unitate de proiectare autorizata pentru astfel de lucrãri, fixarea şi ancorarea se vor face potrivit acestuia. Transportatorul şi/sau unitatea de proiectare, dupã caz, sunt aspunzatoare de prejudiciile şi accidentele produse prin neluarea mãsurilor de ancorare în siguranta a obiectului pe timpul transportului. ART. 46 (1) La semnalizarea şi solicitarea personalului autorizat, transportatorul este obligat sa opreascã convoiul şi sa prezinte autorizaţia specialã detransport pe baza cãreia se efectueazã transportul, sa respecte indicaţiile speciale pe care le primeşte şi sa supunã convoiul verificãrilor de greutate pe axe, totalã şi de gabarit, efectuate cu sau fãrã instalaţiile de cantarire. (2) Oprirea convoiului se face de cãtre organele de poliţie. Verificarea tuturor documentelor specifice transportului cu depasiri de limite masice şi/sau de gabarit, emise de administratorul reţelei rutiere, se efectueazã de cãtre reprezentanţii autorizaţi ai acestuia, în baza prezentãrii legitimatiei nominale. ART. 47 Pentru subtraversarea conductelor, reţelelor aeriene şi a altor instalaţii, solicitantul autorizaţiei speciale de transport va obţine înaintea plecãrii în cursa avizele unitãţilor care le administreazã, în vederea ridicãrii, demontarii şi remontarii acestora, dupã caz. ART. 48 (1) Traversarea pasajelor la nivel cu calea feratã, unde exista semnalizare automatã, se va efectua în maximum 30 de secunde. (2) Orice depasire a timpului de trecere se va face numai cu avizul prealabil al organelor care administreazã calea feratã. ART. 49 (1) Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea feratã de cãtre convoaiele cu gabarit depãşit se va obţine, în prealabil, aprobarea organelor care administreazã calea feratã, în urmãtoarele cazuri: a) lãţimi mai mari de 5,0 m; b) înãlţimi mai mari de 4,5 m, în cazul liniilor electrificate; c) lungimi mai mari de 30,0 m. (2) Organele de administrare a caii ferate pot stabili şi alte condiţii de trecere pe pasajele la nivel cu calea feratã. ART. 50 Trecerea pe poduri, pe pasaje superioare şi viaducte se va efectua cu viteza maxima de 10 km/h, fãrã opriri, fãrã socuri, pe banda din dreapta în sensul de mers sau conform condiţiilor speciale prevãzute în autorizaţie. În cazurile speciale prevãzute în autorizaţie trecerea se poate efectua prin tractare cu cablu. ART. 51 Parcurgerea unui sector de drum fãrã autorizaţie specialã de transport se sancţioneazã cu amenda contravenţionalã, precum şi cu suportarea despãgubirilor aduse administratorului drumului, potrivit legii. ART. 52 Aplicarea amenzii contravenţionale nu exclude achitarea tarifelor pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport şi a tarifelor pentru depasire de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit. ART. 53 Bunurile care depãşesc la transport limitele maxime admise de gabarit vor avea înscrise cu vopsea, pe lateral, dimensiunile de gabarit în poziţie de transport, în mm (lungime x latime x înãlţime). ART. 54 La depãşirea limitei maxime admise de latime a vehiculului sau a încãrcãturii marginile laterale vor fi semnalizate vizibil, la partea din spate, cu tablite având aplicate benzi din folie retroreflectorizanta alb-roşu, având o inclinatie de 45°, descendente spre exteriorul vehiculului sau al încãrcãturii, pe un fond având dimensiunile de 40 cm latime şi 1,20-1,50 m înãlţime. ART. 55 Dacã lãţimea convoiului în mers este cuprinsã între limita maxima admisã şi 3,20 m inclusiv, acesta va avea montata, suplimentar, în mod obligatoriu, în fata şi în spate, câte o tablita avertizoare cu inscripţia "ATENTIE! GABARIT DEPĂŞIT!", iar mijlocul de tractare va folosi continuu lampile girofar de culoare galbena. ART. 56 În cazul în care lãţimea este cuprinsã între 3,20 m şi 4,50 m inclusiv, pe conturul lateral al încãrcãturii se vor instala, suplimentar, becuri de semnalizare, la echidistante de cel mult 1,0 m. Totodatã, convoiul va fi precedat în mers de un autovehicul echipat cu doua lampi girofar de culoare galbena, în funcţiune, dotat cu tablita cu inscripţia "ATENTIE! GABARIT DEPĂŞIT!", montata astfel încât sa fie cat mai vizibila din sensul opus de circulaţie. ART. 57 Dacã lãţimea convoiului depãşeşte 4,50 m, pe lângã condiţiile prevãzute la art. 56, acesta va fi urmat de un vehicul dotat cu doua lampi girofar de culoare galbena, în funcţiune, şi cu tablita cu inscripţia "ATENTIE! GABARIT DEPĂŞIT!", montata în spate. ART. 58 Tablitele avertizoare cu inscripţia "ATENTIE! GABARIT DEPĂŞIT!" vor avea dimensiunile de cel puţin 25 cm latime şi 100 cm lungime. ART. 59 Tablitele avertizoare vor fi realizate cu folie retroreflectorizanta şi vor avea fond de culoare galbena cu înscris negru. Înãlţimea caracterelor literelor va fi de cel puţin 15 cm. ART. 60 Dacã înãlţimea încãrcãturii nu face vizibila din spate lumina de avertizare a lampilor girofar, se vor instala, suplimentar, în spatele încãrcãturii, la înãlţime de 2,5-3,0 m de la partea carosabilã, doua lampi girofar de culoare galbena, cu alimentare separatã. Aceste lampi vor funcţiona tot timpul cat convoiul se afla pe partea carosabilã. ART. 61 Lampile girofar cu lumini intermitente galbene vor fi montate astfel încât sa fie vizibile de la o distanta de minimum 100 m. ART. 62 Dubla însoţire prevãzutã la art. 57 este obligatorie şi pentru cazurile în care lungimea totalã a convoiului depãşeşte 30,0 m. ART. 63 Echipajele autorizate care însoţesc transporturile cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit trebuie sa fie formate din cel puţin doua persoane pe autovehicul. ART. 64 Pentru transporturile a cãror greutate totalã este mai mare de 60 de tone, trecerea pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectueazã, obligatoriu, cu întreruperea temporarã şi localã a circulaţiei, pentru traversarea singulara a lucrãrii de arta, prin insotirea şi dirijarea de cãtre organele de poliţie rutiera. Transportatorul va solicita, înaintea eliberãrii autorizaţiei speciale de transport emise de administratorul drumului, acordul I.G.P. pentru întreruperea temporarã şi localã a circulaţiei. ART. 65 (1) Autorizaţia specialã de transport pentru depasire de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit, în original, trebuie sa însoţeascã transportul şi este valabilã doar pentru traseul, sensul, perioada şi caracteristicile autorizate. (2) Transportatorul are obligaţia sa prezinte autorizaţia specialã de transport pe parcursul efectuãrii cursei tuturor organelor de control abilitate. ART. 66 În situaţia în care se transporta pe platforme utilaje autopropulsate care la transport depãşesc limitele maxime admise de înãlţime, la subtraversarea unor obstacole utilajul poate fi coborat de pe mijlocul de transport, astfel încât sa parcurga zona respectiva pe rotile proprii. În cazul în care utilajul este senilat, deplasarea se poate efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafeţei de rulare a partii carosabile. Montarea şi demontarea suportului de rulare se fac prin grija transportatorului. ART. 67 În cazul în care înãlţimea sau lãţimea transportului depãşeşte gabaritul de libera trecere în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutiera, trecerea se va efectua prin ocolirea sau demontarea şi remontarea acestora prin grija şi cheltuiala beneficiarului de transport sau transportatorului, cu avizul şi în prezenta delegatului unitãţii care administreazã drumul respectiv. ART. 68 (1) În cazul transporturilor a cãror latime impune întreruperea temporarã şi localã a circulaţiei, cu însoţire şi prin dirijare de cãtre organele de poliţie rutiera, transportatorul este obligat sa obţinã aprobarea I.G.P. şi sa întocmeascã un program de transport etapizat. Programul se va stabili de comun acord cu poliţia rutiera şi va fi comunicat înaintea efectuãrii transportului administratorului drumului şi prin mass-media. Transportatorul este obligat sa achite contravaloarea prestaţiei efectuate atât de echipajele mobile de însoţire, cat şi de celelalte cadre de poliţie participante, pentru asigurarea securitãţii deplasarii transportului, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare. (2) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) transportatorul va solicita, înaintea obţinerii autorizaţiei speciale de transport emise de administratorul drumului, acordul I.G.P. pentru întreruperea temporarã şi localã a circulaţiei, propunand spre aprobare şi un program comun de lucru. ART. 69 Pentru situaţiile prevãzute la art. 64 şi la art. 68 alin. (1) emitentul autorizaţiei speciale de transport va specifica în aceasta condiţia insotirii transportului de cãtre organele poliţiei rutiere. ART. 70 (1) Este interzisã circulaţia autovehiculelor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pe timp de ceata şi cu vizibilitate redusã sub 100 m, în caz de ninsoare abundenta, polei sau alte fenomene naturale ce afecteazã siguranta circulaţiei. (2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) convoiul va fi retras în afarã platformei drumului şi se vor respecta strict interdicţiile şi restricţiile de circulaţie din perioada efectuãrii transportului. ART. 71 Pentru cazurile prevãzute la art. 70 emitentul poate prelungi sau reînnoi, la cererea transportatorului, autorizaţia specialã de transport, în condiţiile prezentelor norme. ART. 72 Este interzisã oprirea convoaielor cu depãşirea limitelor maxime admise de greutate şi/sau de gabarit pe sectoare de drum unde este afectatã fluenta traficului: poduri, pasaje, pante, sectoare ingustate datoritã unor lucrãri, în curbe sau pe sectoare fãrã vizibilitate. ART. 73 (1) Transporturile cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se vor efectua, pe cat posibil, în perioade cu trafic redus, între orele 6,00-8,00 15,00-17,00 evitandu-se circulaţia prin oraşe, municipii sau zone aglomerate. (2) Se interzice efectuarea transporturilor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit în zilele de sambata, duminica şi în alte zile nelucrãtoare. (3) În cazuri deosebite se pot efectua transporturi şi în perioadele prevãzute la alin. (2), cu acordul organului ce administreazã drumul, precum şi al poliţiei rutiere. CAP. 7 Condiţii impuse la insotirea convoaielor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit ART. 74 Insotirea convoaielor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit se va efectua numai de cãtre personal specializat, aparţinând agenţilor economici cu personalitate juridicã romana. ART. 75 Agenţii economici şi personalul nominalizat al acestora, care însoţesc aceste convoaie, vor fi autorizaţi în comun de cãtre A.N.D. şi A.R.R. ART. 76 Pentru autorizare agenţii economici vor depune o documentaţie care va cuprinde urmãtoarele: a) certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, în copie; b) codul fiscal, în copie; c) extras din statutul/regulamentul, din care sa reiasã domeniul de activitate al acestuia în transporturi rutiere de mãrfuri şi bunuri sau activitãţile conexe transportului rutier, în copie legalizatã; d) numãrul de autovehicule pentru care se solicita autorizarea, cu specificarea numerelor de înmatriculare ale acestora, la care se anexeazã copii de pe certificatul de înmatriculare, cartea de identitate a vehiculelor, precum şi de pe dovada efectuãrii inspecţiei tehnice periodice. În cazul în care mijlocul de transport necesita licenta de execuţie pentru vehicul, conform legislaţiei în vigoare, aceasta se va anexa în copie, împreunã cu licenta de transport; e) copie de pe contractul de munca sau de colaborare pentru personalul nominalizat. ART. 77 Personalul autorizat sa însoţeascã convoaiele este obligat sa prezinte de fiecare data, la controlul efectuat de personalul abilitat de administratorul drumului, autorizarea agentului economic, în copie, precum şi autorizarea nominalã în original. ART. 78 Autovehiculele destinate sa însoţeascã convoaiele vor fi dotate, obligatoriu, cu: a) tablite avertizoare cu inscripţia "ATENTIE! GABARIT DEPĂŞIT!", vizibile atât ziua, cat şi noaptea; b) doua lampi girofar de culoare galbena, vizibile atât ziua, cat şi noaptea, de la o distanta de cel puţin 100 m; c) baston telescopic pentru mãsurãtori de înãlţime (minimum 8,0 m) şi ruleta de minimum 20,0 m lungime; d) trusa completa cu scule; e) accesorii pentru depanarea defectiunilor ce pot aparea la vehiculele care sunt însoţite; f) lopata, lada cu nisip şi lanturi antiderapante pentru circulaţia pe timp de iarna, precum şi cu un numãr suficient de cale pentru blocarea rotilor, în scopul prevenirii deplasarii accidentale a convoiului în cazul unei opriri accidentale pe o panta sau rampa cu o inclinare minima de 3%; g) staţii de emisie-recepţie mobile şi portabile, cu care sa se poatã tine legatura cu ceilalţi conducatori auto; h) veste reflectorizante; i) baston de dirijare, având lumina galbena. ART. 79 Personalul care însoţeşte convoaiele are urmãtoarele obligaţii: a) sa verifice existenta şi respectarea prevederilor autorizaţiei speciale de transport sau ale avizului prealabil efectuãrii transportului, în cazul exportului; b) sa cunoascã restricţiile de circulaţie de pe traseul de parcurs, printr-o informare prealabilã la organele care administreazã reţeaua rutiera respectiva; c) sa verifice, în prealabil, traseul ce trebuie parcurs şi eventualele ocoliri; d) în cazul stationarii accidentale pe partea carosabilã, sa semnalizeze vizibil convoiul de la o distanta de cel puţin 50 m, în fata şi în spatele acestuia, pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, şi sa ia toate mãsurile pentru dirijarea localã a coloanelor de vehicule, facilitand deplasarea vehiculelor, alternativ, pe cele doua sensuri de mers; e) sa cunoascã piesa de transportat şi sa verifice ancorarea acesteia la plecare şi pe parcurs; f) sa verifice permanent existenta, eficienta şi funcţionarea tuturor mijloacelor de semnalizare luminoasa, luând mãsuri de remediere imediata a defectelor, precum şi existenta şi eficienta tablitelor avertizoare, prevãzute cu folii retroreflectorizante; g) sa verifice funcţionarea lampilor girofar; h) sa verifice existenta şi funcţionarea becurilor de semnalizare amplasate pe pãrţile laterale ale încãrcãturii; i) sa stabileascã etapele întregului traseu de parcurs, inclusiv zonele optime pentru stationari, în funcţie de gabaritul convoiului; j) atâta timp cat se afla pe suprafata carosabilului sa poarte vesta reflectorizanta, conform modelului stabilit de A.N.D. şi I.G.P., indiferent de gradul de iluminare; k) sa dirijeze şi sa opreascã convoiul în afarã partii carosabile, atunci când are neclaritati referitoare la parcurgerea unui sector din traseu, şi sa facã o recunoaştere prealabilã a acestui sector; l) în cazul stationarilor sa se asigure ca transportul nu stanjeneste circulaţia şi ca este semnalizat corespunzãtor; m) sa evite circulaţia pe vreme nefavorabila, cu vizibilitate redusã, cu valori ridicate de trafic sau carosabil alunecos; n) sa dirijeze şi sa opreascã convoiul în afarã partii carosabile, atunci când în spatele acestuia se formeazã coloana de autovehicule; o) sa îi dirijeze pe ceilalţi participanţi la trafic, atunci când este necesar; p) sa solicite sprijinul organelor administraţiei publice locale şi sa respecte recomandãrile fãcute de reprezentanţii acesteia ori de câte ori este cazul sau atunci când au avut loc evenimente deosebite; q) sa îl informeze din timp pe conducãtorul auto al convoiului despre particularitãţile stãrii partii carosabile şi ale traficului (curbe cu vizibilitate redusã, poduri, depasiri de vehicule cu deplasare lenta sau stationate) şi sa ia mãsurile ce se impun; r) sa verifice permanent şi sa îl informeze pe conducãtorul convoiului despre defecţiunile şi deficientele sesizate, referitoare la vehicul, la ancorarea mãrfii, la sistemul de iluminare-semnalizare etc. ART. 80 Pentru nerespectarea prevederilor art. 78 şi 79 personalul cu sarcini de control şi autorizare a transporturilor rutiere, precum şi agenţii de circulaţie pot retine autorizarea nominalã a persoanei care însoţeşte convoiul, pe care o preda emitentului, acesta având posibilitatea de a decide retragerea autorizãrii. ART. 81 În funcţie de gravitatea şi de frecventa abaterilor emitentul poate retrage pentru o perioada determinata sau definitiv autorizarea agentului economic de a însoţi vehicule cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit. CAP. 8 Dispoziţii finale ART. 82 În cazul efectuãrii unui transport pe un traseu de drum având administratori diferiţi, emitentul autorizaţiei speciale de transport pentru sectorul de drum cu lungimea cea mai mare va solicita, obligatoriu, transportatorului sa prezinte autorizaţiile speciale de transport eliberate de ceilalţi administratori. ART. 83 Administratorul drumului care elibereazã autorizaţia specialã de transport poate modifica, parţial sau total, traseul de parcurs, în funcţie de restricţiile de circulaţie apãrute în perioada de valabilitate a autorizaţiei, fãrã încasarea de tarife suplimentare. În aceasta situaţie emitentul poate prelungi valabilitatea autorizaţiei speciale de transport, la cererea transportatorului, dacã aceasta se justifica. ART. 84 În anumite perioade se poate interzice efectuarea transporturilor cu depasiri de limite maxime admise de greutate şi/sau de gabarit, condiţie ce se va înscrie în autorizaţia specialã de transport. ART. 85 Restricţiile sau devierile de circulaţie, în funcţie de natura acestora, vor fi comunicate prin mass-media pentru a fi cunoscute de participanţii la trafic. Titularii autorizaţiilor speciale de transport au obligaţia de a le prezenta unitãţilor emitente pentru efectuarea eventualelor modificãri de traseu. ART. 86 Transportatorii titulari de autorizaţii speciale de transport prevãzute la art. 25 lit. a) sunt obligaţi sa se informeze periodic la emitent cu privire la apariţia unor noi restrictii de circulaţie existente pe traseele autorizate. În cazul în care se impune modificarea unor trasee, titularul autorizaţiei speciale de transport are obligaţia de a se prezenta la emitent pentru modificarea corespunzãtoare. ART. 87 Personalul autorizat cu drept de control poate retine autorizaţia specialã de transport, în cazul încãlcãrii uneia sau mai multor condiţii prevãzute în prezentele norme sau atunci când, din anumite motive, nu mai sunt condiţii de efectuare a transportului. În aceste cazuri convoiul va fi retras, obligatoriu, în afarã platformei drumului, pana la soluţionarea acestora. ART. 88 (1) Unitatea care efectueazã transportul şi/sau echipajul de însoţire, dupã caz, va suporta cheltuielile de reparaţii datorate degradãrilor provocate drumurilor şi lucrãrilor de arta, precum şi alte despãgubiri potrivit legii, cauzate din vina acestora. (2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) instituţiile din sistemul de apãrare, de ordine publica şi siguranta nationala, care efectueazã transporturi pentru îndeplinirea misiunilor stabilite prin lege. ART. 89 Instalaţiile de cantarire a autovehiculelor funcţioneazã condiţionat de verificãrile metrologice periodice, efectuate de personal autorizat cãruia îi revine responsabilitatea preciziei nominale, între verificãri succesive, la o exploatare corespunzãtoare a acestora. ART. 90 (1) Verificãrile metrologice ale instalaţiilor de cantarire se vor realiza în termene scadente, la solicitarea deţinãtorului, depãşirea acestora conducand la responsabilitatea deţinãtorului. (2) În cazul unor verificãri metrologice justificate, solicitate suplimentar de cãtre alte organe decât cele deţinãtoare, contravaloarea acestora va fi suportatã de solicitant. ART. 91 Nerespectarea prevederilor prezentelor Norme privind autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu greutãţi şi/sau cu dimensiuni de gabarit care depãşesc limitele maxime prevãzute în <>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, se sancţioneazã potrivit legii. ART. 92 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentele norme. ANEXA 1a) ---------la norme--------- LIMITE MAXIME ADMISEde greutate, pe configuratii de osii, în funcţie de categoria drumului, pentru autovehiculele de transport marfa şi dimensiuni de gabarit, fãrã a necesita autorizaţie specialã de transport
| |Drumuri modernizate| Alte |
Nr.| Caracteristicile | europene (E) | drumuri | Drumuri
crt| vehiculelor |şi drumuri deschise| moder- | pietruite
| | traficului greu | nizate |
---|--------------------------------|-------------------|------------|----------
0.| 1 | 2 | 3 | 4
---|--------------------------------|-------------------|------------|----------
1.| Înãlţime (m) | 4,00 | 4,00 | 4,00
---|--------------------------------|-------------------|------------|----------
2.| Latime (m) | 2,50 | 2,50 | 2,50
---|--------------------------------|-------------------|------------|----------
3.|Latime, pentru vehicule | | |
|frigorifice cu caroserie | 2,60 | 2,60 | 2,60
|izoterma (m) | | |
---|--------------------------------|-------------------|------------|----------
| | autovehicule (solo)| 12,00 | 12,00 | 12,00
| | trenuri rutiere | 18,35 | 18,35 | 18,35
4.|Lungime (m)| vehicule articulate| 16,50 | 16,50 | 16,50
| | autocare cu remorca| 18,00 | 18,00 | 18,00
| | autobuze articulate| 18,00 | 18,00 | 18,00
---|-----------|--------------------|-------------------|------------|----------
5.| Greutãţi | simpla | 10,00 (11,00) | 8,00 | 7,50
|pe osii (t)| dubla (tandem) | 16,00 (18,00) | 14,50 | 12,00
| | tripla (tridem) | 22,00 | 20,00 | 16,50
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA: Tonajele menţionate în paranteza se aplica numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilitã anual de cãtre Ministerul Transporturilor. ANEXA 1b) ---------la norme--------- LIMITE MAXIME ADMISE - de greutate totalã pentru vehicule rutiere se gãseşte publicatã în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 523 din 28.10.1999, la pag. 10-12. ANEXA 1c) ----------la norme-------- LIMITELE MAXIMEde greutate pe configuratii de osii ce pot fi autorizate în funcţie de categoria drumului, admise în circulaţie numai cu autorizaţie specialã de transport
| Drumuri modernizate | |
Tipuri de | europene (E) | Alte drumuri | Drumuri
osie | şi drumuri deschise | modernizate | pietruite
| traficului greu | |
-----------------------|----------------------------|---------------|-----------
simpla | 13,50 (14,50) | 11,50 | 11,00
-----------------------|----------------------------|---------------|-----------
dubla (tandem) | 22,00 (24,00) | 20,50 | 18,00
-----------------------|----------------------------|---------------|-----------
tripla (tridem) | 29,00 | 27,00 | 23,50
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA: Tonajele menţionate în paranteza se aplica numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilitã anual de cãtre Ministerul Transporturilor. ANEXA 2 -------la norme--------- LIMITELE MAXIME DE COMPETENTAla eliberarea autorizaţiilor speciale de transport de cãtre subunitatile AND,în funcţie de greutatea pe osii şi dimensiunile de gabarit
| | Cu autorizaţie | Cu autorizaţie | Cu autorizaţie
| | specialã de | specialã de | specialã de
| |transport eliberata|transport eliberata|transport eliberata
| | de D.R.D.P. | de S.D.N. |de A.C.I. din pctf
Nr.| | şi E.M.C.A.T.R. | |
crt| Caracteris- |-------------------|-------------------|--------------------
| ticile | Drumuri | Alte | Drumuri | Alte | Drumuri | Alte
| vehiculelor |modernizate|drumuri|modernizate|drumuri|modernizate|drumuri
| |europene(E)|moder- |europene(E)|moder- |europene(E)|moder-
| |şi drumuri |nizate |şi drumuri |nizate |şi drumuri |nizate
| | deschise |şi dru-| deschise |şi dru-| deschise |şi dru-
| |traficului |muri |traficului |muri |traficului |muri
| | greu |pietru-| greu |pietru-| greu |pietru-
| | | ite | | ite | | ite
---|---------------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
---|---------------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
1.|Inal- | | | | | | |
|time(m)| | 5,5 | 5,5 | 4,5 | 4,5 | 4,2 | 4,2
---|-------|-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
2.|Latime | | 5,0 | 5,0 | 3,5 | 3,5 | 3,0 | 3,0
|(m) | | | | | | |
---|-------|-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
| |auto- | | | | | |
| |vehi- | | | | | |
| |cule | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0
| |-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
| |trenuri| | | | | |
| |rutiere| 35,0 | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 22,0 | 22,0
| |-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
3.|Lungime|vehi- | | | | | |
| (m) |cule | | | | | |
| |articu-| | | | | |
| |late | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 20,0 | 20,0
| |-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
| |auto- | | | | | |
| |care | 14,0 | 14,0 | 14,0 | 14,0 | 14,0 | 14,0
| |-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
| |auto- | | | | | |
| |care cu| | | | | |
| |remorca| 20,0 | 20,0 | 19,0 | 19,0 | 18,0 | 18,0
| |-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
| |auto- | | | | | |
| |buze | | | | | |
| |articu-| | | | | |
| |late | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0
---|-------|-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
4.|Greu- |simpla |13,5 (14,5)| 11,5 |12,0 (13,0)| 10,5 |11,5 (12,5)| 10,0
|tati pe|-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
| osii |dubla |22,0 (24,0)| 20,5 |20,0 (22,0)| 18,5 |18,0 (20,0)| 16,5
| (t) |-------|-----------|-------|-----------|-------|-----------|--------
| |tripla | 29,0 | 27,0 | 27,0 | 25,0 | 24,5 | 22,0
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA: Limitele maxime de competenta pentru alte drumuri publice decât cele naţionale se stabilesc de administratorul fiecãrui drum. Tonajele menţionate în paranteza reprezintã limite de competenta numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilitã anual de cãtre Ministerul Transporturilor. ANEXA 3 --------la norme--------- LIMITELE MAXIME DE COMPETENTAla eliberarea autorizaţiilor speciale de transport de cãtre A.N.D., în funcţie de greutatea totalã
| | | | Greutãţi totale (t)
| | | |---------------------------------------------
| | | | |Cu auto- |Cu auto-| Cu auto-
| | |Lun- | Fãrã |rizatie |rizatie | rizatie
|Schema| |gimea|autorizaţie|specialã |specialã| specialã
|confi-|Dis- |maxi-| specialã | de |de tran-| de
Categoria |gura- |tanta |ma | de |transport |sport | transport
vehiculelor |tiilor|dintre|admi-| transport |eliberata |elibe- | eliberata
| pe | osii |sa | |de D.R.D.P.|rata de | de A.C.I.
| osii | (m) | (m) | | şi | S.D.N. | din pctf
| | | | |E.M.C.A.T.R| |
| | | |-----------|-----------|--------|------------
| | | | Toate | Toate | Toate | Toate
| | | |categoriile| catego- | catego-|categoriile
| | | | de | riile | riile | de
| | | | drumuri | de | de | drumuri
| | | | | drumuri |drumuri |
--------------|------|------|-----|-----------|-----------|--------|------------
|A2 |< 4,0 |12,0 |16,0 | | |18,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A2* |≥ 4,0 |12,0 |17,0 (18,0)| | |19,0 (20,0)
autovehicule |------|------|-----|-----------| | |------------
marfa (solo) |A3 | ... |12,0 |22,0 (24,0)| | |24,0 (26,0)
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A4 | ... |12,0 |24,0 (30,0)| | |26,0 (32,0)
--------------|------|------|-----|-----------| | |------------
|A2R2 | ... |18,35|34,0 | | |36,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A2R3 | ... |18,35|40,0 | | |42,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
trenuri |A3R2 | ... |18,35|40,0 | | |42,0
rutiere |------|------|-----|-----------| | |------------
|A3R3 | ... |18,35|40,0 | | |43,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A..R..| ... |18,35|40,0 | 100,0 | 50,0 |43,0
--------------|------|------|-----|-----------| | |------------
|A2S1 | ... |16,5 |30,0 | | |32,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A2S2* |≥ 2,0 |16,5 |36,0 | | |38,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A2S2; | | | | | |
|A3S1 |< 2,0 |16,5 |34,0 | | |36,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
vehicule | A2S3 | ... |16,5 |40,0 | | |42,0
articulate |------|------|-----|-----------| | |------------
|A3S2; | | | | | |
|A3S2* | ... |16,5 |40,0 | | |42,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A3S3 | ... |16,5 |40,0 | | |43,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|A..S..| ... |16,5 |40,0 | | |43,0
--------------|------|------|-----|-----------| | |------------
|B2 |< 4,0 |12,0 |16,0 | | |17,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
autocare |B2* |≥ 4,0 |12,0 |17,0 (18,0)| | |18,0 (19,0)
|------|------|-----|-----------| | |------------
|B3 | ... |12,0 |22,0 (24,0)| | |24,0 (26,0)
--------------|------|------|-----|-----------| | |------------
autobuze |BA3 | ... |18,0 |26,0 | | |29,0
articulate |------|------|-----|-----------| | |------------
|BA4 | ... |18,0 |30,0 | | |33,0
--------------|------|------|-----|-----------| | |------------
|B2R...|< 4,0 |18,0 |22,0 | | |23,0
autocare cu |------|------|-----|-----------| | |------------
remorca |B2*R..|≥ 4,0 |18,0 |23,0 | | |24,0
|------|------|-----|-----------| | |------------
|B3R...| ... |18,0 |28,0 | | |30,0
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA: Peste limitele de 100 tone greutate totalã avizarea şi/sau autorizarea se realizeazã numai de cãtre A.N.D. pentru drumurile naţionale, iar pentru celelalte drumuri publice limita de competenta se stabileşte de cãtre administratorul acestora. Tonajele menţionate în paranteza se aplica numai pe drumurile reabilitate (recepţionate) şi numai pentru autovehiculele cu suspensie pneumatica, în conformitate cu lista cuprinzând drumurile publice, stabilitã anual de cãtre Ministerul Transporturilor. ANEXA 4 -------- la norme--------- TERMENELE MAXIMEde soluţionare a cererilor pentru eliberarea avizelor prealabile şi a autorizaţiilor speciale de transport
| A.N.D. | D.R.D.P. | E.M.C.A.T.R. | S.D.N. | A.C.I.
-----------------------|---------|----------|--------------|---------|----------
Eliberarea avizelor | 30 zile | ... | ... | ... | ...
prealabile omologari | | | | |
-----------------------|---------|----------|--------------|---------|----------
Eliberarea avizelor | 30 zile | 20 zile | ... | 10 zile | ...
prealabile efectuãrii| | | | |
transporturilor | | | | |
-----------------------|---------|----------|--------------|---------|----------
Eliberarea autoriza- | 30 zile | 20 zile | pe loc | 10 zile | pe loc*)
tiilor speciale de | | | | |
transport | | | | |
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA: *) În cazurile în care se depãşeşte limita de competenta autorizarea se efectueazã în termen de maximum doua zile. Termenele maxime de soluţionare pentru alte drumuri publice decât cele naţionale se stabilesc de administratorul fiecãrui drum -----------