┌ a(1)x + b(1)y = c(1)
│
< , a(1), a(2), b(1), b(2), c(1), c(2) f2 Ş R.
│
└ a(2)x + b(2)y = c(2)
Rezolvarea în R a inecuaţiitor de forma ax + b ≤ 0 (<, ≥, >), a f2 Ş R*, b Ş R.
Probleme cu caracter aplicativ care se rezolvã cu ajutorul ecuaţiilor, inecuaţior şi al sistemelor de ecuaţii. Utilizarea metodelor aritmeticã sau algebricã pentru rezolvarea unei probleme.
GEOMETRIE
Mãsurare şi mãsuri (lungime, unghi, arie, volum):
- transformãri (inclusiv 1dmc = 1 litru).
Figuri şi corpuri geometrice:
1. Punctul, dreapta, planul, semiplanul, semidreapta, segmentul de dreaptã, unghiul
- poziţii relative, clasificare;
- paralelism şi perpendicularitate în plan şi în spaţiu; axioma paralelelor; unghiuri cu laturile respectiv paralele; unghiul a douã drepte în spaţiu; drepte perpendiculare; dreapta perpendicularã pe un plan; distanţa de la un punct la un plan; plane paralele; distanţa dintre douã plane paralele;
- teorema celor douã perpendiculare; distanţa de la un punct la o dreaptã;
- proiecţia ortogonalã a unui punct, segment sau a unei drepte pe un plan;
- unghiul unei drepte cu un plan; lungimea proiecţiei unui segment;
- unghi diedru; unghiul plan corespunzãtor unui unghi diedru; mãsura unghiului a douã plane; plane perpendiculare;
- simetria faţa de un punct în plan;
- simetria faţã de o dreaptã în plan.
2. Triunghiul
- perimetrul şi aria;
- suma mãsurilor unghiurilor unui triunghi;
- unghi exterior unui triunghi;
- linii importante în triunghi şi concurenţa lor;
- linia mijlocie în triunghi;
- triunghiul isoscel şi triunghiul echilateral - proprietãţi;
- criteriile de congruenţã a triunghiurilor;
- triunghiul dreptunghic - teorema înãlţimii; teorema catetei; teorema lui Pitagora şi reciproca ei; sin, cos, tg, ctg; rezolvarea triunghiului dreptunghic;
- teorema lui Thales şi reciproca ei;
- teorema fundamentalã a asemãnãrii;
- triunghiuri asemenea - criteriile de asemãnare a triunghiurilor.
3. Patrulaterul convex
- perimetrul şi aria (paralelogramul, dreptunghiul, rombul, pãtratul, trapezul);
- suma mãsurilor unghiurilor unui patrulater convex;
- paralelogramul - proprietãţi referitoare la laturi, unghiuri, diagonale;
- paralelograme particulare (dreptunghi, romb, pãtrat) - proprietãţi;
- trapezul; linia mijlocie în trapez;
- trapeze particulare (isoscel şi dreptunghic) - proprietãţi.
4. Cercul
- centru, razã, diametru, disc;
- unghi la centru, sector de cerc;
- coarde şi arce în cerc (la arce congruente corespund coarde congruente şi reciproc; proprietatea diametrului perpendicular pe o coardã; proprietatea arcelor cuprinse între douã coarde paralele; proprietatea coardelor egal depãrtate de centru);
- mãsura unghiului înscris în cerc;
- poziţiile relative ale unei drepte faţã de un cerc;
- cercul înscris într-un triunghi;
- cercul circumscris unui triunghi;
- lungimea cercului;
- lungimea arcului de cerc;
- aria discului;
- aria sectorului de cerc;
- calculul elementelor în poligoane regulate: triunghi echilateral, pãtrat, hexagon regulat (latura, apotemã, perimetru, arie).
5. Corpuri geometrice
Poliedre: Prisma dreaptã cu baza triunghi echilateral, dreptunghi pãtrat sau hexagon regulat; cubul; piramida regulatã şi trunchiul de piramidã regulatã (baza triunghi echilateral, pãtrat sau hexagon regulat).
- reprezentarea lor prin desen;
- elementele lor (vârfuri, muchii, feţe laterale, baze, diagonale, înãlţimi);
- desfãşurãri;
- secţiuni paralele cu baza;
- aria lateralã, aria totalã, volumul.
Corpuri rotunde: Cilindrul circular drept, conul circular drept, trunchiul de con circular drept, sfera.
- reprezentarea lor prin desen;
- elementele lor (raze, generatoare, baze, înãlţimi);
- desfãşurãri;
- secţiuni paralele cu baza;
- secţiuni axiale;
- aria lateralã, aria totalã, volumul
● Obiectivele evaluãrii şi conţinutul tematic sunt stabilite în concordanţã cu prevederile programelor şcolare
● Manualele valabile sunt numai cele care au aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
PROGRAMA PENTRU TESTAREA NAŢIONALĂ LA DISCIPLINA ISTORIA ROMÂNILOR
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Istoria românilor are, în cadrul testãrii naţionale, pentru anul şcolar 2005/2006, statut de disciplinã opţionalã.
Testul la Istoria românilor este o probã scrisã cu durata de 2 ore.
II. OBIECTIVELE DE EVALUARE
Candidaţii trebuie sã demonstreze capacitatea de:
1. a utiliza, în contexte noi, noţiuni istorice învãţate;
2. a selecta şi a utiliza informaţii oferite de surse istorice, la prima vedere sau cunoscute;
3. a plasa în timp şi spaţiu evenimentele istorice;
4. a interpreta din punct de vedere istoric relaţii de tip cauzã-efect;
5. a prezenta o perioadã istoricã în funcţie de anumite repere;
6. a compara evenimente şi procese istorice, stabilind asemãnãri şi deosebiri.
III. TEME
CLASA A VIII-A
Civilizaţii preistorice şi antice.
1.1. Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- legatus augusti, dava, villa rustica, romanizare, urbanizare, collegia;
- sincretism religios, limes, daci liberi.
1.2. Conţinuturi:
- Geto-dacii şi contactele cu lumea mediteraneanã.
- Regalitate şi religie.
- Integrarea geto-dacilor în lumea romanã.
Romanitatea orientalã în mileniul marilor migraţii.
2.1. Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- creştinism, continuitate, etnogenezã.
2.2. Conţinuturi:
- Romanitate şi creştinism.
- Formarea poporului român şi a limbii române.
Statul medieval şi instituţiile sale.
3.1. Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- jude, cnezat, voievodat, descãlecat, "ţarã";
- domnie, dinastie, sfat domnesc, mitropolie;
- curtea domneascã, "oastea cea mare";
- adunarea ţãrii, comitat, ţinut, judeţ, district, scaun;
- instituţiile statale între douã modele: cel bizantin şi cel occidental.
3.2. Conţinuturi:
- Transilvania de la voievodat la principat.
- Semnificaţia întemeierii statelor medievale Valahia, Ţara Moldovei, Dobrogea.
- studiu de caz: Diploma Cavalerilor Ioaniţi.
Ţãrile Române şi statele vecine între diplomaţie şi confruntare.
4.1. Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- suzeranitate, vasalitate, Liga Sfântã.
4.2. Conţinuturi:
- Politica de cruciadã a voievozilor români: Mircea cel Bãtrân, Iancu de Hunedoara, Ştefan cel Mare, Vlad Ţepeş, Mihai Viteazul.
- studiu de caz: Unirea Ţãrilor Române în timpul lui Mihai Viteazul
Constituirea României Moderne.
5.1. Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- locotenenta domneascã, adunãri ad-hoc, caimacam, secularizare;
- constituţie, monarhie constituţionalã, vot censitar, "partidã naţionalã";
- constituirea statului naţional român;
- orientãri în politica externã;
- mişcarea de emancipare în teritoriile româneşti aflate sub dominaţie strãinã.
5.2. Conţinuturi:
- Revoluţia din 1848-1849.
- Unirea şi reformele lui Al. I. Cuza.
- studiu de caz: Constituţia din 1866.
- studiu de caz: Memorandum-ul.
- Cucerirea independenţei de stat şi unirea Dobrogei.
- Rãzboiul pentru întregirea naţionalã.
- Formarea statului naţional unitar.
România între democraţie şi autoritarism.
6.1. Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- vot universal, regenţa;
- dictat;
- democraţia interbelicã şi problemele ei.
6.2. Conţinuturi:
- studiu de caz: Integrarea provinciilor româneşti şi statutul minoritãţilor;
- Monarhia constituţionalã şi partidele politice în România Interbelicã.
- studiu de caz: Constituţia din 1923.
- studiu de caz: "Anul 1940".
România dupã al Doilea rãzboi mondial.
7.1. Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- sovietizare, etatizare, colectivizare, industrializare forţatã, "revoluţie culturalã", poliţie politicã;
- deportare, muncã forţatã, lagãr de muncã, deţinuţi;
- democraţie, societate civilã, practici democratice, constituţie;
- instituţii şi mecanisme de exercitare a puterii politice, represiunea comunistã, opozanţi şi dizidenţe, rezistenţa anticomunistã, destalinizare si desovietizare;
- etapele regimului comunist;
- revenirea la instituţiile democratice.
7.2. Conţinuturi;
- Perioada stalinistã: regimul lui Gh. Gheorghiu-Dej.
- Regimul naţionalist-comunist N. Ceauşescu.
- Decembrie 1989. Context şi consecinţe.
- Revenirea la democraţie.
Este recomandat unul dintre urmãtoarele manuale:
● Istoria Românilor, manual pentru clasa a VIII-a, Editura Teora, autori: Liviu Lazãr, Viorel Lupu
● Istoria Românilor, manual pentru clasa a VIII-a, Editura Sigma, autori: Alexandru Vulpe, Radu G. Pãun, Radu Bãjenaru, Ioan Grosu
● Istorie, manual pentru clasa a VIII-a, Editura Humanitas, autori: Sorin Oane, Maria Ochescu
PROGRAMA PENTRU TESTAREA NAŢIONALĂ LA DISCIPLINA
GEOGRAFIA ROMÂNIEI
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Geografia României are, în cadrul testãrii naţionale, pentru anul şcolar 2005/2006, statutul de disciplinã opţionalã, la alegere cu Istoria românilor.
II. OBIECTIVELE DE EVALUARE
Prin susţinerea probei de Geografia României din cadrul testãrii naţionale, elevii trebuie sã:
1. demonstreze cunoaşterea principalelor unitãţi de conţinut ale geografiei ţãrii noastre;
2. situeze corect, în spaţiu şi în timp, principalele fapte specifice (elemente, fenomene, procese) ce definesc geografia României;
3. localizeze corect elementele de bazã ale spaţiului geografic al României (unitãţile majore de relief şi caracteristicile acestora: clima, apele, vegetaţia, fauna, solurile, resursele naturale şi aşezãrile omeneşti);
4. clasifice, folosind criterii de ordonare (cantitative, calitative, cronologice şi teritoriale);
5. utilizeze terminologia specificã de bazã (nume proprii şi noţiuni) referitoare la geografia României, în contexte variate;
6. explice relaţii între grupuri de componente (de exemplu: între relief şi climã, relief şi vegetaţie, climã şi vegetaţie, relief şi reţeaua hidrograficã, relief şi aşezãri omeneşti);
7. identifice principalele elemente naturale şi socio-economice reprezentate pe un suport cartografic;
8. caracterizeze, dupã un algoritm dat, elementele semnificative ale unitãţilor teritoriale majore;
9. compare douã unitãţi de relief dupã caracteristicile geografice solicitate, stabilind asemãnãri şi deosebiri.
III. CONŢINUTURI
● România - poziţia geograficã
● Relieful
=> armonia şi proporţionalitatea reliefului
=> formarea şi evoluţia reliefului
=> unitãţile majore de relief ale României: Carpaţii şi Depresiunea Colinarã a Transilvaniei, Dealurile şi Podişurile, Câmpiile, Lunca, Delta Dunãrii şi platforma continentalã a Mãrii Negre
● Clima
=> factorii care determinã şi influenţeazã clima
=> elementele climatice (temperaturi, precipitaţii, vânturi)
=> etajele şi nuanţele climatice
● Hidrografia
=> Dunãrea şi râurile interioare; lacurile
=> Marea Neagrã
● Vegetaţi fauna şi solurile
=> vegetaţia naturalã
=> fauna
=> solurile
● Populaţia
=> vechimea şi continuitatea populaţiei în spaţiul carpato-danubiano-pontic
=> numãrul populaţiei şi evoluţia numericã
=> repartiţia geograficã şi densitatea populaţiei
=> structura populaţiei României
● Aşezãrile omeneşti
=> vechimea şi evoluţia aşezãrilor umane
=> aşezãrile rurale şi tipologia lor
=> aşezãrile urbane
=> clasificarea oraşelor
=> caracterizarea geograficã a oraşului Bucureşti şi a altor oraşe principale
● Organizarea administrativ-teritorialã
● Agricultura
=> premisele naturale ale dezvoltãrii agriculturii
=> cultura plantelor şi industrializarea produselor vegetale
=> creşterea animalelor şi prelucrarea industrialã a produselor animaliere
● Industria
=> industria energeticã şi industria energiei electrice: industria extractivã a resurselor energetice, prelucrarea resurselor energetice, producţia şi repartiţia teritorialã a energiei electrice
=> industria metalurgicã
=> industria chimicã, industria lemnului, materiale de construcţie
● Cãile de comunicaţie (feroviare, rutiere şi pe apã)
NOTĂ: Nu sunt obligatorii:
● Conţinutul hãrţilor de la capitolele AGRICULTURA şi INDUSTRIA
● Repartiţia geograficã a industriei
● Sectorul terţiar (comerţul interior şi turismul)
● România în Europa şi în lume
● Probleme ale mediului înconjurãtor
Este recomandat unul dintre urmãtoarele manuale:
● Geografia României, manual pentru clasa a VIII-a, Editura AII, ediţiile 2000 şi ulterioare, autor: Grigore Posea
● Geografia României, manual pentru clasa a VIII-at Editura Corint, ediţiile 2000 şi ulterioare, autor: Octavian Mândruţ
● Geografie, manual pentru clasa a VIII-a, Editura Humanitas, ediţia 2000 şi ulterioare, autori: Silviu Neguţ, Gabrsela Apostol, Mihai Ielenicz
PROGRAMA PENTRU TESTAREA NAŢIONALĂ
ANUL 2006
LIMBA ŞI LITERATURA GERMANĂ - MATERNĂ
Abschlubprufung der gymnasialen Stufe
Literatur
1. Anforderungen
● Leseverstandnis unter Beweis stellen als Ausgangspunkt fur die Aibeit am Text;
● Texte aufgrand von Fragen erschlieben;
● Texte fortsetzen oder umformen;
● gattungsspezifische Merkmale identifizieren: (Epik: Marchen, Sage, Erzahlung, Ballade, Kurzgeschichte, Fabel, Novelle, Lyrik);
● die Angehorigkeit eines Textes zu einer bestimmten Gattung beweisen;
● Inhaltsangabe, Erzahlung, Bericht, Beschreibung, Schilderung, Charakteristik verfassen;
● die sprachliche Gestaltung eines literarischen Textes erkennen;
● personliche Meinungen aubern und begrunden;
● einige schriftliche Umgangs- und Kommunikationsfonnen beherrschen ( z.B. Gesuch, Brief, Anzeige);
● sprachliche Richtigkeit beachten (Morphologie, Syntax, Orthographie und Zeichensetzung);
2. Inhalte
● Grundkenntnisse uber das literarische Werk (epische, lyrische und dramatische Texte. Volksliteratur. Kunstliteratur, Grundkenntnisse zur Stilkunde, gattungsspezifische Merkmale).
● schriftliche Umgangs- und Kommunikationsformen (z.B.Gesuch, Brief, Anzeige);
Zwecks exemplarischer Behandlung werden Texte aus den neuen Lehrbuchern der Klassen V, VI und VII behandelt. Es konnen weiterhin Texte aus den alteren Lehrbuchem behandelt werden, so wie eigens vom Lehrer ausgewahlte Texte. In der Prufung sollen die Pruflinge ihre Fahigkeiten unter Beweis stellen mit literarischen Texten umzugehen. Es ist erwunscht, dass die Pruflinge einige schriftliche Kommunikationsformen beherrschen.
Sprache
1. Anforderungen
● Fahigkeit in einem gegebenen Kontext mit Begriffen der Phonetik, des Wortschatzes, der Morphologie und der Syntax umzugehen und Beispiele anzufuhren;
● Wortarten und deren grammatikalische Kathegorien zu identifizieren und zu bestimmen;
● Identifizierung der Korrelate und Bestimmung der Verhaltnisse in der Satzverbindung und im Satzgefuge;
● Erkennen der Bezuge zwischen Satzgliedern und Gliedsatzen;
● Fahigkeit die Rolle der Satzzeichen und der Topik zu erklaren; Berucksichtigung der Orthographie und Interpunktion; Durchfuhrung von Erganzungsubungen, Transformations-ubungen usw.
2. Inhalte
● Phonetik: Laute. Buchstaben. Alphabet. Einteilung der Laute. Der Lautwechsel (Umlaut, Ablaut).
● Wortschatz: Wort und Kontext. Eigentlicher und ubertragener Sinn der Worter. Mehrdeutigkeit. Homonyme, Synonyme, Antonyme. Redensarten und Redewendungen. Wortbildung durch Ableitung, durch Zusammensctzung. Die Wortfamilie. Bereicherung des Wortschatzes. Erbworter. Lehnworter. Fremdworter. Wortfelder. Wortschatzubungen zu allen Wortarten.
● Morphologie: flektierbare und unflektierbare Wortarten
● Syntax: Der Satz. Die Satzarten. Die Satzformen. Die Satzglieder. Die Gliedsatze. Die Wortfolge im einfachen und im zusammengesetzten Satz.
● Orthographie: Die Schreibung der Substantive, der Verben, der Adjektive usw.
Wichtige Hinweise
● Die Schuler, die eine Abteilung oder Schule mit Deutsch muttersprachlichem Unterricht abgeschlossen haben, legen auch im Fach Deutsch die Abschlubprufung ab.
● Die schriftliche Abschlubprufung der gymnasialen Stufe dauert zwei Stunden, nachdem die Themen an die Tafel geschrieben oder bereits vervielfaltigt, den Pruflingen verteilt worden sind.
● Alle Themen sind verbindlich. Die Gesamtpunkteanzahl pro Thema wird angegeben.
● Die Bewertungskriterien werden nach abgelaufener Prufung bekanntgegeben.
● Die Benotung erfolgt in der Punkteskala von 10 bis 100 und geht von 10 Punkten aus.
● Die Punkte entsprechen der Notenskala von 1 bis 10.
● Die Pruflinge werden angehalten, die Aufgabenstellung aufmerksam durchzulesen und genau zu befolgen.
NOTA(CTCE)