┌─────────┐
│X X X O X│
└─────────┘
(semnul X arata ca rãspunsurile a, b, c, e sunt considerate de candidat ca fiind gresite, iar semnul O arata ca rãspunsul d este considerat corect de cãtre candidat).
(5) Ciornele şi lucrãrile anulate se strang separat şi se pãstreazã în centrul de examen.
(6) Supraveghetorii duc lucrãrile scrise, pentru disciplinele la care subiectele nu sunt integral de tip "grila", din sala de examen la sala în care se afla preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei şi le predau acestora, sub semnatura. Aceştia verifica dacã numãrul lucrãrilor predate corespunde cu numãrul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrãrilor scrise şi dacã numãrul de pagini al fiecãrei lucrãri coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul-verbal.
(7) Pentru disciplinele la care subiectele sunt integral de tip "grila", în momentul în care ultimul candidat a predat lucrarea, toţi candidaţii sunt invitaţi în sala de examen, iar evaluarea lucrãrilor se face imediat, în prezenta candidaţilor. Ultimii 5 candidaţi rãmân în sala pana la evaluarea ultimei lucrãri. Evaluarea şi notarea lucrãrilor scrise se efectueazã de cadrele didactice supraveghetoare, prin aplicarea "grilei" peste foaia cu raspunsuri, conform instrucţiunilor transmise de Comisia nationala de la bacalaureat. Punctajul obţinut pe baza baremului şi nota corespunzãtoare acestui punctaj se înregistreazã pe foaia de examen, în rubrica prevãzutã în acest scop, şi va fi semnat de fiecare evaluator, de candidat şi de 2 martori, aleşi succesiv dintre ceilalţi candidaţi. Acest punctaj va fi, de asemenea, consemnat într-un borderou de notare, semnat de profesorii care au corectat. Borderoul face parte din documentele de examen şi se arhiveaza în acelaşi regim cu acestea. Preşedintele şi membrii comisiei de examen asista la evaluarea subiectelor de tip "grila" şi verifica, prin sondaj, corectitudinea evaluãrii.
(8) Notele obţinute la disciplinele la care subiectele sunt integral de tip "grila" se trec în cataloagele de examen imediat dupã încheierea corectãrii, de cãtre membrii comisiei, în prezenta preşedintelui.
(9) Pe mãsura ce se încheie susţinerea probelor scrise, toate lucrãrile scrise care conţin şi alte subiecte/probleme decât cele de tip "grila" se transporta şi se predau de cãtre preşedinte şi un membru al comisiei centrului de examen, pe baza de proces-verbal, preşedintelui şi vicepreşedintelui din centrul zonal de evaluare. Dupã încheierea probei se predau la centrul zonal de evaluare şi cataloagele de examen, în doua exemplare.
35. - (1) Preşedintele şi vicepreşedintele din centrul zonal de evaluare primesc, pe baza de proces-verbal, lucrãrile scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate.
(2) Toate lucrãrile de la aceeaşi disciplina, din cadrul aceleiaşi probe de examen, având acelaşi tip de subiect, sunt amestecate de cãtre preşedintele şi vicepreşedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate în seturi şi numerotate de la 1 la n. De regula, seturile cuprind 100 de lucrãri. Seturile de lucrãri se introduc în dosare (plicuri), dupã ce pe fiecare lucrare s-a scris şi numãrul de ordine al dosarului (plicului).
(3) Dosarele cu lucrãrile numerotate sunt predate de preşedinte sau de vicepreşedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare, profesorilor corectori desemnaţi de preşedinte. Procesul-verbal conţine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrãri, disciplina de examen, numãrul lucrãrilor predate/preluate şi numerele de ordine ale acestora. Profesorii evaluatori nu vor cunoaşte de la care centru de examen provin lucrãrile pe care trebuie sa le evalueze.
(4) Evaluarea şi notarea lucrãrilor scrise se efectueazã de cei 2 profesori evaluatori, în mod obligatoriu în încãperi separate, stabilite de preşedintele comisiei. În fiecare sala se afla cel puţin 3 profesori evaluatori. Schimbarea lucrãrilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenta preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei. Pe perioada evaluãrii au voie sa între în sali, în afarã evaluatorilor înşişi, doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), preşedintele şi vicepreşedintele centrului de evaluare, reprezentanţii Comisiei naţionale de bacalaureat, persoane împuternicite cu delegaţie de cãtre comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) pentru a controla desfãşurarea examenului de bacalaureat.
(5) Fiecare lucrare se evalueaza şi se apreciazã de fiecare evaluator, separat, cu note de la 10 la 1, respectându-se baremele de evaluare şi de notare stabilite de Comisia nationala de bacalaureat. Greşelile vor fi evidentiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion cu culoare roşie. Evaluarea şi notarea pe baza baremului se înregistreazã în borderouri separate pentru fiecare evaluator.
(6) Zilnic, dupã terminarea programului de evaluare şi de notare, seturile de lucrãri şi borderourile individuale de notare (închise în plicuri sigilate) se predau, cu proces-verbal asemãnãtor celui de la alin. (3), preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi pãstrate în case de fier sau dulapuri metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se pãstreazã în acelaşi regim cu lucrãrile scrise. Cheile şi sigiliul de la fisetele în care sunt depozitate lucrãrile scrise şi celelalte documente de bacalaureat vor fi pãstrate separat de cãtre preşedinte şi de unul dintre vicepreşedinţi.
36. - (1) Dupã încheierea de cãtre ambii profesori a acţiunii de evaluare şi de notare, borderourile întocmite şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei o data cu lucrãrile evaluate. Dupã ce preşedintele comisiei se asigura ca între notele acordate de cei 2 profesori evaluatori este o diferenţa de cel mult un punct, notele obţinute se trec pe fiecare lucrare, cu cerneala roşie, de profesorii evaluatori şi se semneazã de aceştia. Media finala se trece pe lucrare, în prezenta profesorilor evaluatori, de cãtre preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale, fãrã rotunjire, şi semneazã alãturi de evaluatori.
(2) În cazul în care se constata o diferenţa mai mare de un punct între notele celor 2 evaluatori, preşedintele repartizeazã lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate, care, în prezenta profesorilor evaluatori iniţiali, stabileşte nota finala a lucrãrii. Nota data la reevaluare este nota care se trece pe lucrare; sub nota vor semna cei 3 evaluatori şi preşedintele comisiei. Numãrul setului şi numãrul de ordine al lucrãrilor care necesita a treia evaluare sunt consemnate într-un proces-verbal semnat de cei amintiti anterior.
37. - (1) Dupã ce toate lucrãrile scrise au fost evaluate şi notate, acestea se deschid, în prezenta preşedintelui, a vicepreşedintelui din centrul de evaluare şi a profesorilor evaluatori de la disciplina respectiva, iar notele finale se înregistreazã imediat în cataloagele de examen de cãtre secretari, cu cerneala albastra sau neagra.
(2) Eventualele corectãri ale erorilor de transcriere a notelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneala roşie, de cãtre persoana din comisie care a greşit, sub semnatura, iar preşedintele comisiei contrasemneazã şi stampileaza.
(3) Cataloagele completate cu notele de la probele scrise şi semnate de profesorii evaluatori la rubrica prevãzutã în acest scop şi de preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei de evaluare, pe fiecare pagina, se predau, cu proces-verbal, preşedintelui şi celui de-al doilea delegat al comisiei din centrul de examen, pentru a fi transportate la centrul respectiv.
Probele orale şi practice
38. - (1) Candidaţii intra în sala de examen în ordinea afişatã, respectându-se ora prevãzutã pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat verifica identitatea fiecãrui candidat.
(2) Candidatul la probele orale extrage un bilet şi primeşte hârtie stampilata pentru ciorna. El nu are dreptul sa ia un al doilea bilet.
(3) Pentru elaborarea raspunsurilor se acorda fiecãrui candidat 15-20 de minute.
(4) Examinarea orala se realizeazã de cãtre cei 2 profesori examinatori membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu întrebãri lamuritoare sau suplimentare, de regula dupã ce candidatul şi-a prezentat rãspunsurile.
39. - (1) Fiecare profesor examinator evalueaza rãspunsul candidatului de la probele orale cu "admis" sau "respins", în funcţie de punctajul orientativ de evaluare. Punctajul de evaluare va fi consemnat pe borderourile individuale ale profesorilor examinatori.
(2) Dacã amândoi examinatorii au apreciat rãspunsul cu "admis" (respectiv cu "respins"), atunci candidatul va fi considerat "admis" (respectiv "respins") la proba orala respectiva şi i se va trece calificativul obţinut în fişa individualã de notare. Preşedintele comisiei mediazã situaţiile în care un evaluator acorda "admis", iar celãlalt "respins" şi hotãrârea sa, fundamentatã pe punctajul acordat de cei 2 examinatori candidatului, este definitiva. Situaţiile în care este necesarã medierea preşedintelui sunt consemnate într-un proces-verbal la care se ataşeazã copii de pe evaluarile celor 2 examinatori.
(3) Fiecare profesor trece în borderou calificativul acordat, iar preşedintele, calificativul final. Calificativul final la examenul oral se trece în catalog şi în fişa individualã a candidatului, cu semnatura celor 2 profesori examinatori. Fişa se înmâneazã candidatului dupã consemnarea calificativului la fiecare proba orala.
(4) Dupã susţinerea probei orale candidatul preda biletul de examen şi ciorna semnatã.
(5) Candidatul care a fost declarat "respins" la o proba orala este declarat "respins" la examenul de bacalaureat şi nu mai participa la probele urmãtoare.
40. Desfãşurarea probelor orale are caracter public. În unele situaţii preşedintele poate dispune întreruperea examinãrii şi eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzãtoare.
41. Notele de la probele practice se trec în fişa individualã a candidatului imediat dupã încheierea sustinerii probei de cãtre acesta. Apoi fişa se înmâneazã candidatului.
VII. Stabilirea şi comunicarea rezultatelor
42. - (1) Dupã încheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat şi dupã evaluarea şi notarea tuturor lucrãrilor scrise, se comunica rezultatele finale pentru toţi candidaţii.
(2) Pentru fiecare candidat care a fost declarat "admis" la toate probele orale şi care a obţinut note de promovare (cel puţin nota 5) la toate probele scrise sau practice de examen, se calculeazã media generalã de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fãrã rotunjire, din notele obţinute la probele scrise sau practice de examen.
(3) Nu se calculeazã media generalã pentru candidaţii care nu au promovat una sau mai multe probe sau care nu s-au prezentat la toate probele. Aceştia sunt declaraţi respinsi.
(4) Este declarat reuşit candidatul care îndeplineşte simultan urmãtoarele condiţii: a fost declarat "admis" la toate probele orale, a obţinut cel puţin nota 5 la fiecare proba scrisã sau practica de examen şi are media generalã minimum 6,00. Pentru candidaţii care obţin media generalã 5,99, media generalã se rotunjeste la 6,00.
(5) Candidaţii care nu îndeplinesc simultan condiţiile menţionate la alin. (4) sunt declaraţi respinsi sau, dupã caz, neprezentati sau eliminati din examen.
(6) Candidaţilor declaraţi respinsi, neprezentati sau eliminati li se consemneazã aceasta pe foaia matricola. Menţiunea respectiva se va face şi în registrul matricol. În cazul candidaţilor proveniţi de la alte unitãţi de învãţãmânt, comisia de examen va anunta în scris rezultatul la liceul de unde provine candidatul.
(7) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de bacalaureat se întocmesc şi se afişeazã liste nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele/calificativele obţinute la fiecare proba scrisã, practica sau orala, media generalã şi rezultatul final ("reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen"). Un candidat se considera neprezentat dacã a absentat la cel puţin una dintre probele de examen.
43. Pentru candidaţii proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, comisia de examen întocmeşte extrase din catalog, care cuprind situaţia lor la examen, şi le transmit liceelor respective în vederea completãrii diplomelor de bacalaureat.
VIII. Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor
44. - (1) Nu se admit contestaţii la probele orale, practice (cu excepţia probei de dicteu melodic şi armonic, de la profilul artistic - muzica) sau la probele la care subiectele sunt integral de tip "grila" şi la care evaluarea şi notarea se fac, în prezenta candidatului, imediat dupã încheierea probei.
(2) Contestaţiile la probele scrise se depun şi se înregistreazã la centrul de examen, în ziua prevãzutã de graficul de desfãşurare a examenului de bacalaureat.
(3) Preşedintele împreunã cu un membru al comisiei din centrul de examen primesc contestaţiile şi le înregistreazã.
(4) Cererile prin care se contesta notele obţinute la evaluarea iniţialã, însoţite de un borderou în care se precizeazã numele contestatorilor şi disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestaţia, se înainteazã comisiei din centrul zonal de evaluare de un delegat al comisiei din centrul de examen.
(5) Dupã primirea de la centrele de examen a cererilor prin care se contesta notele obţinute la evaluarea iniţialã, în centrul zonal de evaluare, lucrãrile candidaţilor care au depus contestaţii se inchid pentru a deveni secrete în ceea ce priveşte centrul de examen, numele candidatului şi notele acordate; se aplica ştampila "Bacalaureat 2003 - C.Z.E." şi se înainteazã, prin delegat, comisiei de contestaţii, singura în mãsura sa acorde o noua nota lucrãrii. Secretizarea se va face, în tot judeţul, cu acelaşi tip de hârtie pusã la dispoziţie de comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat. Totodatã se transmite un borderou în care se menţioneazã proba de examen, disciplina, tipul de subiect, numãrul de ordine al lucrãrilor şi numãrul de pagini pentru fiecare lucrare.
(6) Comisia nationala de bacalaureat poate stabili organizarea de centre de contestaţii la nivel regional. În acest caz componenta comisiei de contestaţii va fi stabilitã de Comisia nationala de bacalaureat, prin consultarea comisiilor judeţene.
(7) Comisia nationala de bacalaureat va stabili şi va transmite comisiilor judeţene de bacalaureat în ce judeţ trebuie transmise lucrãrile pentru contestaţii.
45. - (1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii au urmãtoarea componenta:
- preşedinte - inspector şcolar general adjunct al judeţului respectiv, altul decât cel numit eventual în comisia judeteana de bacalaureat (a municipiului Bucureşti);
- vicepreşedinte - inspector şcolar de specialitate;
- 1-2 secretari - inspectori şcolari, cadre didactice;
- membri - câte 2 profesori pentru fiecare disciplina şi pentru maximum 100 de lucrãri contestate.
(2) În fiecare an membrii comisiei de contestaţii vor fi alţi profesori decât cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorţi dintr-o lista de profesori recunoscuţi pentru competenta profesionalã şi probitatea lor morala şi care nu au fãcut parte în sesiunea respectiva din comisiile centrelor de examen şi de evaluare. La dosarul comisiei judeţene se vor afla deciziile de numire atât a profesorilor evaluatori din comisia de contestaţii din anul curent, cat şi a celor din anul precedent.
46. - (1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) sau regionale de contestaţii reevalueaza lucrãrile primite şi acorda note lucrãrilor contestate, conform baremelor pentru probele scrise.
(2) Pentru lucrãrile care au primit la comisia de evaluare note de pana la 9,50, nota acordatã iniţial se modifica, prin creştere sau descrestere, dacã între nota iniţialã şi nota acordatã de comisia de contestaţii se va constata o diferenţa de cel puţin 0,50 puncte. Dacã diferenţa dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota iniţialã rãmâne neschimbata.
(3) Pentru lucrãrile care au primit iniţial cel puţin nota 9,50, nota definitiva este nota acordatã de comisia de contestaţii.
(4) Deciziile comisiei judeţene sau regionale de contestaţii sunt definitive dupã validarea lor de cãtre preşedintele comisiei. Aceste decizii se consemneazã într-un proces-verbal, care este semnat de toţi membrii comisiei.
(5) Lucrãrile scrise se restituie comisiilor din centrele de evaluare împreunã cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal în care sunt consemnate deciziile comisiei de contestaţii este predatã delegatului fiecãrui centru de examen care a înaintat cereri de reevaluare a lucrãrilor scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestaţii şi procesul-verbal se pãstreazã la sediul inspectoratului şcolar respectiv timp de 2 ani.
(6) În cazul în care se constata diferenţe mai mari de 1,50 de puncte - în plus sau în minus - între nota iniţialã şi nota de la contestaţii, inspectoratele şcolare analizeazã situaţia în termen de 30 de zile de la terminarea contestaţiilor, consultând profesorii evaluatori din ambele comisii (cea din centrul zonal de evaluare şi cea de la contestaţii), şi decid sancţionarea celor vinovaţi. Comisia nationala de bacalaureat va fi instiintata de sancţiunile aplicate, pana la data de 1 noiembrie a anului în care s-a desfãşurat examenul.
(7) În perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior Comisia nationala de bacalaureat poate desemna, dupã caz, comisii de reevaluare prin sondaj a unui numãr de lucrãri, urmãrindu-se corectitudinea respectãrii baremelor. Comisia nationala de bacalaureat propune inspectoratelor şcolare sancţiuni în cazul constatãrii unor nereguli flagrante.
47. - (1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereazã în cataloage schimbãrile care se impun dupã aflarea rezultatelor la contestaţii, recalculeazã, dupã caz, media generalã de bacalaureat şi rectifica în mod corespunzãtor rezultatul examenului.
(2) Rezultatele la contestaţii se comunica celor în drept, prin afişare la avizierul centrului de examen, conform graficului.
IX. Dispoziţii finale
48. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare şi comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au obligaţia sa informeze telefonic în cel mai scurt timp Comisia nationala de bacalaureat cu privire la neregulile care apar în organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat, precum şi despre neprezentarea unor presedinti, în vederea înlocuirii acestora.
49. - (1) Toate documentele întocmite în centrul de examen pentru bacalaureat se pãstreazã în arhiva unitãţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen, pana la sfârşitul anului şcolar urmãtor, cu excepţia cataloagelor, care se pãstreazã permanent.
(2) Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor introduce în plicuri care vor purta semnãturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi stampilate şi se vor pãstra timp de un an în arhiva unitãţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen.
(3) Lucrãrile scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se pãstreazã pana la sfârşitul anului şcolar urmãtor.
50. - (1) Diplomele de bacalaureat se completeazã cu datele din cataloagele de examen numai de cãtre secretarii liceelor la care absolvenţii au promovat ultima clasa şi vor fi semnate de preşedintele comisiei din centrul de examen în termen de cel mult 15 zile de la terminarea examenului de bacalaureat.
(2) În cazuri excepţionale, diplomele pot fi semnate de preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat.
51. - (1) Raportul comisiei judeţene privind rezultatele examenului de bacalaureat organizat şi desfãşurat în liceele din judeţ se transmite, prin delegat sau prin posta, la Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, în doua exemplare, în termen de 10 zile de la afişarea rezultatelor. Raportul va cuprinde:
a) situaţia numericã a tuturor candidaţilor, pe ansamblu şi la fiecare proba de examen; situaţia elevilor promovati, pe transe de medii (anexele nr. 9 şi 10);
b) semnalarea situaţiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezerva, înlocuirea unor presedinti şi a unor membri ai comisiei;
c) aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexitatii, al concordanţei cu programele şcolare, asupra modului în care subiectele au solicitat capacitatile intelectuale ale candidaţilor etc.;
d) sugestii şi soluţii pentru perfecţionarea organizãrii şi a desfãşurãrii examenului de bacalaureat;
e) analiza modului de desfãşurare a contestaţiilor şi rezultatele statistice ale acestora, concluzii şi propuneri;
f) informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic cãruia comisia judeteana a decis sa îi retragã dreptul de a participa la examenele naţionale.
(2) Un exemplar al raportului va fi trimis fiecãrei unitãţi şcolare din judeţ.
(3) Anexele nr. 9 şi 10 vor fi trimise şi prin posta electronica la Direcţia de informatizare din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, în termen de 10 zile de la afişarea rezultatelor.
52. - (1) Pana la data de 1 noiembrie inspectoratele şcolare vor alcãtui un raport special despre examenul naţional de bacalaureat din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecãrei unitãţi şcolare din judeţ.
(2) Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfãşurãrii acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrãri recorectate la decizia comisiei naţionale sau judeţene. Comisia judeteana va decide recorectarea de lucrãri la cel puţin 3 discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numãrul minim de lucrãri recorectate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrãrilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea esantioanelor şi vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei reevaluari. În urma reevaluarii, inspectorul şcolar general poate propune, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic cãruia comisia judeteana a decis sa îi retragã dreptul de a participa la examenele naţionale.
53. - (1) Respectarea întocmai a Metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.
(2) Orice abatere comisã şi doveditã cu probe se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) candidaţii care în timpul desfãşurãrii probelor de examen au introdus în sãlile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice ori care sunt surprinsi copiind sau transmitand soluţii ale subiectelor sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva;
b) cadrele didactice care, în timpul desfãşurãrii examenului, comit fapte cu caracter infractional (furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrãri, falsificãri de lucrãri) sau au manifestãri care atesta neglijenţa în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor (tolerarea unor acţiuni sau intentii de frauda ale candidaţilor, pãrãsirea nejustificatã a sãlii de examen şi altele) vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, dupã caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice vor fi imediat înlocuite din comisie şi li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile urmãtoare;
c) profesorii evaluatori care savarsesc fapte cu caracter infractional (înlocuiri de lucrãri, falsificãri de lucrãri, modificãri de note etc.) sau care manifesta neglijenţa în îndeplinirea raspunderilor de examinator/evaluator se sancţioneazã conform prevederilor Statutului personalului didactic şi, dupã caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile urmãtoare.
(3) Procedura de sancţionare, pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie, se desfãşoarã în conformitate cu prevederile <>art. 117-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetãrii este procesul-verbal alcãtuit de organele de control. În baza aceluiaşi proces-verbal inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisã cãtre unitatea de învãţãmânt de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizeazã abaterea constatatã şi propunerea de sancţionare. Abaterile sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii la comisiile pentru examenele de bacalaureat vor fi luate în considerare la acordarea calificativului anual.
(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfãşurarea activitãţii unei comisii de bacalaureat atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la înlocuirea din comisie a vinovatilor. În cazul înlocuirii din comisie pentru abateri grave, persoana înlocuitã nu va mai primi indemnizaţia cuvenitã respectivei funcţii din comisia de bacalaureat.
54. Candidaţii care au fost înscrişi fãrã a îndeplini condiţiile legale de înscriere la examen sau care au beneficiat de partinire frauduloasã, constatatã de organele în drept, sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva, sau, dupã caz, acestora li se anuleazã diploma.
55. - (1) La organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat în liceele (secţiile de liceu) pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii şi auditive, se fac urmãtoarele precizãri speciale:
a) pentru un numãr de candidaţi care corespunde cel puţin efectivului unei clase speciale de liceu se organizeazã subcomisii de bacalaureat;
b) preşedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/secţie) va fi, de regula, un cadru didactic universitar cu specialitatea psihopedagogie specialã, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, având una dintre specialitatile menţionate anterior;
c) comisiile de bacalaureat vor asigura condiţii de egalizare a sanselor pentru candidaţii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimicogesticular pentru elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat);
b) mãrirea cu 1-1,5 ore a timpului destinat efectuãrii lucrãrii scrise de cãtre candidaţii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
c) asigurarea scrisului cu caractere mãrite pentru candidaţii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, elevilor cu anumite deficiente, a informaţiilor corespunzãtoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;
e) realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului acesteia, de cãtre candidatul cu deficiente, cãtre un profesor asistent, de alta specialitate decât cea la care se desfãşoarã proba respectiva.
(3) Candidaţii cu deficiente din licee obişnuite pot beneficia, dupã caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza condiţii de egalizare a sanselor, candidaţii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special.
(4) Comisia nationala de bacalaureat poate aproba şi alte proceduri de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidaţii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judeţene.
56. În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, comisiile judeţene de bacalaureat pot organiza susţinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toţi candidaţii din ţara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei naţionale de bacalaureat, la cererea candidatului şi în baza unui document medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii.
57. Se interzice cu desãvârşire colectarea unor fonduri materiale sau bãneşti de la candidaţi, de la pãrinţii acestora sau de la orice persoana care are rude în rândul candidaţilor la bacalaureat. Cei dovediţi ca incalca aceasta dispoziţie vor fi sancţionaţi conform Statutului personalului didactic sau Codului penal, dupã caz.