Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi al Hotãrârii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
ART. 1
(1) Anul şcolar 2011-2012 are 36 de sãptãmâni de cursuri, însumând 177 de zile lucrãtoare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se stabileşte:
a) Pentru clasele terminale din învãţãmântul liceal, anul şcolar are 37 de sãptãmâni, din care durata cursurilor este de 33 de sãptãmâni, 4 sãptãmâni fiind dedicate desfãşurãrii examenului naţional de bacalaureat. Cursurile claselor terminale se încheie la data de 1 iunie 2012.
b) Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are 36 de sãptãmâni, din care durata cursurilor este de 35 de sãptãmâni, o sãptãmânã fiind dedicatã desfãşurãrii evaluãrii naţionale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie la data de 15 iunie 2012.
c) Pentru clasele din învãţãmântul liceal - filiera tehnologicã, cu excepţia claselor terminale, durata cursurilor este cea stabilitã prin planurile-cadru de învãţãmânt în vigoare.
d) Pentru învãţãmântul special - clasele a IX-a-a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologicã, durata cursurilor este de 37 de sãptãmâni, însumând 182 de zile.
e) Stagiile de pregãtire practicã pentru care au optat absolvenţii ciclului inferior al liceului, filiera tehnologicã, cuprind 720 de ore care se desfãşoarã în perioada propusã de unitatea de învãţãmânt organizatoare şi aprobatã de inspectoratul şcolar, conform structurii anului şcolar, cu respectarea vacanţelor.
f) Pentru învãţãmântul postliceal (şcoalã postlicealã şi şcoalã de maiştri), durata cursurilor este cea stabilitã prin planurilecadru de învãţãmânt în vigoare.
ART. 2
Anul şcolar 2011-2012 începe la data de 1 septembrie 2011, se încheie la data de 31 august 2012 şi se structureazã pe douã semestre, dupã cum urmeazã:
Semestrul I
Cursuri - luni, 12 septembrie 2011 - vineri, 23 decembrie 2011
În perioada 22-30 octombrie 2011, clasele din învãţãmântul primar şi grupele din învãţãmântul preşcolar sunt în vacanţã.
Vacanţa de iarnã - sâmbãtã, 24 decembrie 2011 - duminicã, 15 ianuarie 2012
Semestrul al II-lea
Cursuri - luni, 16 ianuarie 2012 - vineri, 6 aprilie 2012
Vacanţa de primãvarã - sâmbãtã, 7 aprilie 2012 - duminicã, 22 aprilie 2012
Cursuri - luni, 23 aprilie 2012 - vineri, 22 iunie 2012
Vacanţa de varã - sâmbãtã, 23 iunie 2012 - duminicã, 9 septembrie 2012
ART. 3
În zilele libere prevãzute de lege nu se organizeazã cursuri:
- joi, 1 decembrie 2011 - Ziua Naţionalã a României;
- marţi, 1 mai 2012 - Ziua Muncii;
- luni, 4 iunie 2012 - a doua zi de Rusalii.
ART. 4
(1) Sãptãmâna 2-6 aprilie 2012 din semestrul al II-lea este sãptãmânã dedicatã activitãţilor extracurriculare şi extraşcolare, având un orar specific.
(2) Tipurile de activitãţi care se organizeazã în sãptãmâna menţionatã la alin. (1), modalitãţile de organizare şi responsabilitãţile se stabilesc în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 5
(1) Tezele din semestrul I al anului şcolar 2011- 2012 se susţin, de regulã, pânã la data de 30 noiembrie 2011.
(2) Tezele din semestrul al II-lea al anului şcolar 2011-2012 se susţin, de regulã, pânã la data de 25 mai 2012.
ART. 6
(1) În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, inspectoratele şcolare pot aproba, la cererea conducerilor unitãţilor de învãţãmânt, modificãri ale structurii anului şcolar stabilite prin prezentul ordin.
(2) Solicitarea de modificare a structurii anului şcolar se face dupã consultarea consiliului reprezentativ al pãrinţilor.
(3) Aprobarea modificãrii structurii anului şcolar, menţionatã la alin. (1), se acordã în condiţiile asigurãrii unui numãr de zile de cursuri cel puţin egal cu cel stabilit la art. 1, precum şi a posibilitãţii ca toţi elevii sã participe, fãrã restricţii, la examenele de bacalaureat şi de absolvire.
ART. 7
Calendarul examenelor/evaluãrilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare a competenţelor profesionale, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobã prin ordine distincte ale ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
ART. 8
Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, Direcţia generalã management, resurse umane şi reţea şcolarã, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi conducerile unitãţilor de învãţãmânt duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 9
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei,
cercetãrii, tineretului şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucureşti, 24 mai 2011.
Nr. 4.292.
ANEXĂ
PROGRAMUL "ŞCOALA ALTFEL"
Prevederi generale
1. Sãptãmâna 2-6 aprilie 2012 va fi dedicatã activitãţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit "Şcoala altfel". În aceastã sãptãmânã nu se organizeazã cursuri conform orarului obişnuit al unitãţii de învãţãmânt, iar programul "Şcoala altfel" se va desfãşura în conformitate cu un orar special.
2. Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activitãţi care sã rãspundã intereselor şi preocupãrilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, sã punã în valoare talentele şi capacitãţile acestora în diferite domenii, nu neapãrat în cele prezente în curriculumul naţional, şi sã stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale.
3. În perioada 2-6 aprilie 2012, Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului organizeazã fazele naţionale ale olimpiadelor şcolare pe discipline de învãţãmânt şi, dupã caz, ale concursurilor şcolare.
4. În programul "Şcoala altfel", elaborat şi organizat de fiecare unitate de învãţãmânt, vor fi incluşi toţi copiii preşcolari/elevii şi toate cadrele didactice care nu participã la faza naţionalã a olimpiadelor şi concursurilor şcolare.
Planificarea şi aprobarea programului
5. Pentru elaborarea programului de activitãţi, în timpul primului semestru se vor solicita propuneri elevilor, la orele de dirigenţie, şi cadrelor didactice, în cadrul şedinţelor comisiilor metodice. Dupã colectarea propunerilor se vor desfãşura dezbateri în colectivele de elevi, în consiliul elevilor, în consiliul profesoral şi în comitetul reprezentativ al pãrinţilor, în vederea adoptãrii programului agreat de majoritatea elevilor şi a cadrelor didactice.
6. Modalitatea de selecţie a activitãţilor propuse se decide la nivelul unitãţilor de învãţãmânt şi presupune implicarea, în egalã mãsurã, a elevilor, a cadrelor didactice, a pãrinţilor, astfel încât proiectele şi activitãţile selectate sã corespundã obiectivelor educaţionale specifice comunitãţii şcolare, fiind un rezultat al opţiunilor acesteia.
7. Tipurile de activitãţi care se organizeazã în sãptãmâna menţionatã, durata acestora, modalitãţile de organizare şi responsabilitãţile se stabilesc în consiliul profesoral şi se aprobã de consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt.
8. Consilierul educativ din unitatea de învãţãmânt centralizeazã propunerile agreate, în vederea includerii acestora în calendarul activitãţilor educative ale unitãţii de învãţãmânt, ca domeniu distinct: programul "Şcoala altfel".
9. Conducerile unitãţilor de învãţãmânt vor asigura popularizarea programului "Şcoala altfel" la nivel local, pentru crearea unui impact pozitiv al activitãţilor organizate, atât în unitatea de învãţãmânt, cât şi în comunitate.
Conţinutul şi organizarea programului
10. Se recomandã elaborarea unor proiecte la nivelul grupelor de preşcolari/claselor, al grupurilor de clase sau al unitãţii de învãţãmânt, care sã urmãreascã şi sã permitã realizarea unor obiective educaţionale prin activitãţi care, în programul normal din perioada cursurilor, nu se pot derula.
11. Proiectele se pot organiza şi în consorţiile şcolare, în parteneriat cu alte unitãţi de învãţãmânt, cu organizaţii neguvernamentale, cu palatele şi cluburile copiilor, cluburile sportive şcolare, cu direcţiile de tineret şi sport, taberele şcolare, cu instituţii culturale şi ştiinţifice (institute de cercetãri, facultãţi etc.), cu poliţia, jandarmeria, inspectoratele pentru situaţii de urgenţã, direcţiile de sãnãtate publicã, agenţiile pentru protecţia mediului etc.
12. Atât elevii, cât şi cadrele didactice vor alege activitãţile la care doresc sã participe din lista celor propuse. De asemenea, se va avea în vedere posibilitatea implicãrii pãrinţilor care doresc acest lucru, precum şi a altor parteneri.
13. Fiecare activitate la care participã copii preşcolari/elevi trebuie sã fie coordonatã de un numãr corespunzãtor de cadre didactice. Indiferent de tipurile de activitãţi organizate, conducerea unitãţii de învãţãmânt şi cadrele didactice vor lua toate mãsurile pentru asigurarea supravegherii copiilor preşcolari/elevilor şi a securitãţii acestora.
14. Tipurile de activitãţi care pot fi organizate în cadrul programului "Şcoala altfel" pot include, fãrã a se limita la acestea:
- activitãţi culturale;
- activitãţi tehnico-ştiinţifice;
- activitãţi sportive;
- activitãţi de educaţie pentru cetãţenie democraticã, pentru promovarea valorilor umanitare (inclusiv voluntariat, caritate, implicare activã în societate, responsabilitate socialã, relaţii şi comunicare etc.);
- activitãţi de educaţie pentru sãnãtate şi stil de viaţã sãnãtos (inclusiv referitoare la dependenţã de calculator, siguranţã pe internet etc.);
- activitãţi de educaţie ecologicã şi de protecţie a mediului (inclusiv colectare selectivã, economisirea energiei, energie alternativã etc.);
- activitãţi de educaţie rutierã, PSI, educaţie pentru reacţii corecte în situaţii de urgenţã etc.
Aceste activitãţi se vor organiza sub diferite forme, ca de exemplu:
- ateliere de teatru, dans, muzicã, arte plastice, educaţie media şi cinematograficã;
- competiţii organizate la nivelul şcolii, al grupurilor de şcoli, al localitãţii sau al judeţului;
- mese rotunde, dezbateri;
- activitãţi de voluntariat sau de interes comunitar;
- campanii antitutun/antialcool/antipoluare/de prevenire a delincvenţei juvenile/de prevenire a traficului de persoane etc.;
- proiecte comunitare, de responsabilitate socialã;
- educaţie de la egal la egal (peer-education);
- schimburi de experienţã;
- vizite de studii;
- tabere/şcoli de creaţie sau de cercetare;
- parteneriate educaţionale şi tematice la nivel de unitãţi de învãţãmânt, pe plan intern şi internaţional, pentru dezvoltarea aptitudinilor pentru lucrul în echipã şi în proiecte.
Monitorizare şi evaluare
15. Activitãţile vor fi organizate în fiecare zi lucrãtoare a sãptãmânii menţionate, acoperind cel puţin numãrul de ore prevãzut în orarul obişnuit al şcolii atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.
16. Dupã aprobarea de cãtre consiliul de administraţie, programul adoptat devine obligatoriu atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.
17. Elevii au obligaţia de a participa la activitãţile pentru care s-au înscris, absenţele fiind înregistrate în catalog, la rubrica "Purtare".
18. Activitãţile aprobate se vor menţiona în condica de prezenţã a cadrelor didactice şi vor fi monitorizate de conducerea unitãţii de învãţãmânt. Directorul unitãţii de învãţãmânt, consilierul educativ şi şeful comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii vor monitoriza şi vor evalua activitãţile din programul "Şcoala altfel".
19. Inspectoratele şcolare vor delega reprezentanţi pentru a monitoriza activitãţile organizate de unitãţile de învãţãmânt în cadrul programului "Şcoala altfel".
20. Dupã încheierea vacanţei de primãvarã, în fiecare unitate de învãţãmânt, primul consiliu profesoral va analiza calitatea activitãţilor organizate, rezultatele educaţionale ale acestora, precum şi modalitãţile de ameliorare a planificãrii şi organizãrii programului "Şcoala altfel". La activitatea de analizã în cadrul consiliului profesoral vor participa şi reprezentanţi ai elevilor şi pãrinţilor, care vor prezenta puncte de vedere asupra activitãţilor derulate în program. Directorul unitãţii de învãţãmânt va prezenta un raport de monitorizare a calitãţii activitãţilor planificate.
21. La sfârşitul anului şcolar, inspectoratele şcolare vor include în raportul privind starea învãţãmântului un capitol referitor la relevanţa şi valoarea formativã a tuturor activitãţilor desfãşurate în cadrul programului "Şcoala altfel", evidenţiind nivelul interesului manifestat de elevi şi de cadrele didactice faţã de organizarea şi desfãşurarea acestuia.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: