Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 4.223 din 6 iulie 2022 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de suport didactic şi metodic, precum şi a celor de mentorat didactic în unităţile de învăţământ componente ale bazelor de practică pedagogică în anul şcolar 2022-2023
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 725 din 19 iulie 2022
Având în vedere:
- Contractul de finanţare nr. 32.811 din 31.03.2021 pentru proiectul Profesionalizarea carierei didactice - PROF - POCU/904/6/25/Operaţiune compozită OS 6.5, 6.6, cod SMIS 146587, al cărui beneficiar este Ministerul Educaţiei;
– Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 6.234/2020 privind aprobarea Regulamentului specific de selecţie, organizare şi funcţionare pentru unităţile de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot în domeniul educaţiei media;
– Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.654/2021 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea bazelor de practică pedagogică;
– Nota nr. 28/POCU_146587 din 28.06.2021 prin care se acordă avizul de etica cercetării pentru documentele de cercetare elaborate în cadrul proiectului Profesionalizarea carierei didactice - PROF cod SMIS 146587;
– prevederile Hotărârii Guvernului nr. 559/2020 privind funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie;
– prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.813/2020 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie;
– documentele-cadru privind educaţia şi formarea la nivel european: Cariera didactică în Europa. Acces, progres şi sprijin, Raport Eurydice, 2018, Clasificarea Internaţională Standard a Programelor de Formare a Profesorilor, ISCED-T 2021,
– documentele-cadru privind educaţia şi formarea profesională la nivel naţional: Proiectul Preşedinţiei României „România educată“, capitolele Cariera didactică şi parcursul profesional şi Managementul şi guvernanţa sistemului de educaţie, Strategia naţională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, Planul naţional de redresare şi rezilienţă, pilonul VI. Politici pentru noua generaţie, componenta 15. Educaţie,
– Referatul de aprobare nr. 2.817 din 29.06.2022 pentru proiectul de Ordin privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de suport didactic şi metodic, precum şi a celor de mentorat didactic în unităţile de învăţământ componente ale bazelor de practică pedagogică în anul şcolar 2022-2023,
în temeiul art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei emite prezentul ordin.
ART. 1
În anul şcolar 2022-2023, în bazele de practică pedagogică se realizează pilotarea următoarelor tipuri de intervenţii educaţionale: modele de carieră didactică - dezvoltare profesională, dezvoltarea abilităţilor de viaţă, inclusiv dezvoltarea abilităţilor digitale, structuri curriculare adaptate formatului blended-learning în predare-învăţare-evaluare.
ART. 2
În cadrul intervenţiilor educaţionale de tip modele de carieră didactică - dezvoltare profesională, dezvoltarea abilităţilor de viaţă, inclusiv dezvoltarea abilităţilor digitale, se pilotează:
a) organizarea cadrului instituţional privind mentoratul în cariera didactică;
b) normarea activităţilor şi plata profesorilor mentori;
c) desfăşurarea activităţilor privind mentoratul didactic şi formarea în cariera didactică;
d) elaborarea, aplicarea şi dezvoltarea unui mecanism privind sistemul de acumulare a creditelor profesionale transferabile de către personalul didactic;
e) aplicarea modelului colaborativ, la nivelul comunităţii de învăţare, în procesul educaţional;
f) operaţionalizarea şi aplicarea cadrului naţional pentru formare în cariera didactică, elaborat, în perspectiva European Education Area, denumit în continuare EEA 2025, în cadrul proiectului Comisiei Europene Dezvoltarea cadrului naţional pentru formarea în cariera didactică, 2021-2022, în care România este parte;
g) monitorizarea impactului aplicării următoarelor documente normative:
- Metodologia-cadru privind constituirea şi funcţionarea corpului profesorilor mentori din învăţământul preuniversitar;
– Metodologia-cadru privind asigurarea calităţii programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar şi de acumulare a creditelor profesionale transferabile;
– Regulamentul-cadru privind organizarea stagiilor de practică pedagogică;
– Strategia naţională privind cariera didactică;
– Metodologia-cadru privind dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar.
ART. 3
(1) În cadrul intervenţiilor educaţionale de tip curriculum se pilotează următoarele:
a) monitorizarea impactului aplicării unor oferte educaţionale pentru elevi, programe şcolare de tip curriculum la decizia şcolii:
- educaţia digitală şi abilităţi media;
– educaţia incluzivă şi dezvoltarea gândirii critice;
– strategii metacognitive;
b) elaborarea, aplicarea şi dezvoltarea unui mecanism privind măsurarea impactului participării personalului didactic la procesul de dezvoltare profesională continuă asupra rezultatelor la învăţătură ale elevilor, inclusiv la examene şi evaluări naţionale;
c) aplicarea modelului participativ-colaborativ în procesul educaţional, pentru elevi, în contexte de învăţare şi de evaluare de tip blended-learning.
(2) Ofertele educaţionale menţionate la alin. (1) lit. a), din categoria curriculum la decizia şcolii din oferta naţională, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, se pilotează după cum urmează:
- programa Educaţia digitală şi abilităţi media - în toate unităţile de învăţământ din bazele de practică pedagogică;
– programele Educaţia incluzivă şi dezvoltarea gândirii critice şi Strategii metacognitive - numai în unităţile de învăţământ cu profil pedagogic din consorţiile de tip bază de practică pedagogică.
ART. 4
În procesul de elaborare/revizuire a cadrului naţional strategic pentru profesionalizarea carierei didactice în învăţământul preuniversitar, chestionarele, studiile tematice, reperele strategice şi celelalte documente rezultate în urma organizării şi desfăşurării activităţilor suport ale cercetării educaţionale sunt utilizate pentru revizuirea şi optimizarea mecanismului prevăzut la art. 2 lit. d).
ART. 5
În anul şcolar 2022-2023, în unităţile de învăţământ componente ale bazelor de practică pedagogică au loc următoarele tipuri de activităţi:
a) organizarea de ateliere regionale de tip focus-grup pentru cadrele didactice din şcolile de aplicaţie reunite în bazele de practică pedagogică, având ca scop asigurarea schimbului de experienţă şi bune practici între bazele de practică pedagogică, precum şi diseminarea rezultatelor proiectului;
b) monitorizarea folosirii aplicaţiilor TEACH şi SELFIE/SELFIE FOR TEACHERS pentru evaluarea şi optimizarea modului în care noile tehnologii sunt utilizate în procesul de învăţământ;
c) desfăşurarea, în sistem mentoral, la nivelul comunităţii de învăţare, a programelor de formare privind predarea, învăţarea, evaluarea în sistem blended-learning - PROF 4.
ART. 6
Direcţia generală management resurse umane şi reţea şcolară, prin Direcţia formare continuă, inspectoratele şcolare, casele corpului didactic şi unităţile de învăţământ din bazele de practică pedagogică duc la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
ART. 7
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educaţiei,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Bucureşti, 6 iulie 2022.
Nr. 4.223.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: