Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 4.139 din 29 iunie 2022 privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 701 din 13 iulie 2022
Având în vedere prevederile art. 236-239 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de Hotărârea Guvernului nr. 461/2017 privind aprobarea conţinutului şi formatului actelor de studii care vor fi eliberate absolvenţilor şi personalului didactic din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar,
în baza prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă Metodologia-cadru de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
(1) Furnizorii de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor didactice obligatorii pentru profesia didactică sunt:
a) liceele pedagogice, pentru funcţiile didactice din învăţământul antepreşcolar, preşcolar şi primar de educator-puericultor, educatoare/educator, învăţător/învăţătoare şi unităţile de învăţământ terţiar nonuniversitar, pentru formarea maiştrilor-instructori şi a antrenorilor;
b) instituţiile de învăţământ superior acreditate, prin departamente de specialitate cu profil psihopedagogic înfiinţate în condiţiile legii, pentru funcţiile didactice din învăţământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, liceal şi postliceal.
(2) Instituţiile de învăţământ superior acreditate elaborează metodologia proprie de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică, denumită în continuare metodologia proprie, cu respectarea prevederilor metodologiei-cadru prevăzute la art. 1.
(3) Metodologia proprie este aprobată de către senatul universitar şi publicată pe pagina web a instituţiei de învăţământ superior.
(4) Condiţiile de admitere la programul de formare psihopedagogică, inclusiv lista documentelor necesare înscrierii, trebuie făcute publice în fiecare an de către universitate, cu cel puţin 6 luni înainte de susţinerea concursului de admitere.
ART. 3
(1) Programul de formare psihopedagogică este acreditat şi evaluat periodic de Ministerul Educaţiei, prin intermediul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, denumită în continuare ARACIS, sau de către o altă agenţie de asigurare a calităţii, din ţară sau din străinătate, înregistrată în Registrul european pentru asigurarea calităţii în învăţământul superior (EQAR).
(2) Instituţiile de învăţământ superior acreditate pot organiza programul de formare psihopedagogică înfiinţat în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor metodologiei-cadru prevăzute la art. 1, ale metodologiei proprii şi ale legislaţiei în vigoare.
(3) Acreditarea şi evaluarea periodică a programului de formare psihopedagogică se realizează distinct pentru fiecare limbă de predare, pentru fiecare locaţie geografică în care se desfăşoară şi pentru numărul maxim de studenţi care pot fi şcolarizaţi, propus de către agenţiile de evaluare a calităţii care au evaluat fiecare program de formare psihopedagogică, cu asigurarea practicii pedagogice de specialitate în unităţi în care procesul de învăţământ se desfăşoară în aceeaşi limbă, pe bază de acorduri-cadru încheiate între unităţile/instituţiile de învăţământ care asigură formarea iniţială şi inspectoratele şcolare la care sunt arondate unităţile de învăţământ.
ART. 4
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.850/2017 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică prin departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 16 mai 2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.371/2020 pentru aprobarea conţinutului şi formatului foilor matricole anexe la Certificatele de absolvire a Programului de formare psihopedagogică (nivelul I şi nivelul II), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 9 martie 2020.
ART. 5
Direcţia generală învăţământ universitar, Direcţia generală management resurse umane şi reţea şcolară, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, precum şi toate instituţiile de învăţământ superior acreditate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei,
Sorin-Mihai Cîmpeanu
Bucureşti, 29 iunie 2022.
Nr. 4.139.
ANEXA 1
METODOLOGIE-CADRU
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: