Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 4.129 din 16 iulie 2018 privind modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.850/2017 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică prin departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică
EMITENT: Ministerul Educaţiei Naţionale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 660 din 30 iulie 2018
În temeiul prevederilor art. 149, 153, art. 224 alin. (5), art. 236, 237, 238, 245, 247, 248 şi art. 263 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6.194/2012 privind aprobarea Normelor metodologice de organizare şi funcţionare a programelor de conversie profesională a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, cu modificările ulterioare,
ţinând cont de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 461/2017 privind aprobarea conţinutului şi formatului actelor de studii care vor fi eliberate absolvenţilor şi personalului didactic din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
ART. I
Anexa la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.850/2017 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică prin departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică, publicat în Monitorului Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 16 mai 2017, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate, certificarea competenţelor pentru profesia didactică se poate obţine la două niveluri, respectiv:
a) nivelul I (iniţial) care acordă absolvenţilor de studii universitare dreptul să ocupe posturi didactice în învăţământul antepreşcolar, preşcolar şi general obligatoriu cu condiţia acumulării unui minimum de 30 de credite transferabile din programul de formare psihopedagogică;
b) nivelul II (de aprofundare) care acordă absolvenţilor de studii universitare dreptul să ocupe posturi didactice la toate nivelurile învăţământului preuniversitar, cu satisfacerea cumulativă a două condiţii:
(i) acumularea unui minimum de 60 de credite transferabile din programul de formare psihopedagogică obţinute prin cumularea celor 30 de credite de la nivelul I cu cele 30 de credite de la nivelul II;
(ii) absolvirea uneia dintre următoarele categorii de studii:
- studii universitare de master;
– studii universitare de lungă durată;
– program postuniversitar cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau care asigură acumularea a cel puţin 90 de credite;
– program de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări, finalizat după absolvirea studiilor universitare de master sau a studiilor universitare de lungă durată."
2. La articolul 1 alineatul (3), literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) Persoanele care se încadrează în prevederile lit. b) pot urma programul de formare psihopedagogică de nivel II dacă au absolvit studiile universitare de licenţă şi urmează sau au absolvit un program de studii universitare de master.
d) Pentru persoanele care se încadrează în prevederile lit. b) şi c), instituţiile de învăţământ superior certifică competenţele de nivel II pentru profesia didactică, după acumularea a minimum 30 de credite transferabile prin parcurgerea programului de formare psihopedagogică de nivel II."
3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Candidaţii se pot înscrie pentru concursul de admitere la programe de formare psihopedagogică, de nivel I sau II, concomitent cu parcurgerea studiilor universitare de licenţă, respectiv de master, având calitatea de student.
(2) Înscrierea, în regim postuniversitar, la programul de formare psihopedagogică de nivel I este condiţionată de absolvirea cu diplomă a uneia dintre următoarele categorii de studii:
a) studii universitare de licenţă;
b) studii universitare de master;
c) studii universitare de lungă durată;
d) programe postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau care asigură acumularea a cel puţin 90 de credite, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale: studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat/master;
e) programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări;
f) studii universitare de scurtă durată.
(3) Înscrierea în regim postuniversitar la programul de formare psihopedagogică de nivel II este condiţionată de absolvirea programului de formare psihopedagogică de nivel I sau de îndeplinirea condiţiei de formare psihopedagogică de nivel I, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) lit. b), precum şi de absolvirea cu diplomă a uneia dintre următoarele categorii de studii:
a) studii universitare de master;
b) studii universitare de lungă durată;
c) programe postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate sau care asigură acumularea a cel puţin 90 de credite, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale: studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat/master;
d) programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări, finalizate după absolvirea ciclului II de studii universitare de master sau după absolvirea studiilor universitare de lungă durată."
4. La articolul 5 alineatul (3), literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) în cazul absolvenţilor, act de studii corespunzător categoriei de studii în baza căruia se realizează înscrierea, în copie certificată «conform cu originalul» de către instituţia organizatoare a programului de formare psihopedagogică;
d) foaia matricolă/suplimentul la diploma corespunzătoare categoriei de studii în baza căreia se realizează înscrierea sau orice alt document de studii din care să rezulte parcursul universitar, în copie certificată «conform cu originalul» de către instituţia organizatoare a programului de formare psihopedagogică;"
5. La articolul 5 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) diploma de master/act de studii corespunzător categoriei de studii prevăzute la art. 4 alin. (3) lit. c) sau d) însoţită/însoţit de foaie matricolă/supliment, ambele în copie certificată «conform cu originalul» de către instituţia organizatoare a programului de formare psihopedagogică."
6. La articolul 5, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Pentru absolvenţii care au finalizat programe de formare psihopedagogică în statele membre ale Uniunii Europene, în statele semnatare ale acordului privind Spaţiul Economic European sau în Confederaţia Elveţiană, înscrierea la programul de formare psihopedagogică de nivel II, respectiv la programul de studii de completare, prin susţinere de diferenţe, a formării psihopedagogice de nivel I/II într-o instituţie de învăţământ superior acreditată din România, este condiţionată de prezentarea documentului privind recunoaşterea pregătirii psihopedagogice finalizate în străinătate, alocarea de credite profesionale transferabile programelor de formare psihopedagogică finalizate sau echivalarea numărului de credite profesionale transferabile în cadrul formării psihopedagogice finalizate, emis de Ministerul Educaţiei Naţionale, la propunerea Comisiei specializate de recunoaştere."
7. La articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Programul de studii psihopedagogice (de aprofundare) de 30 de credite transferabile (de extensie), necesare acumulării pachetului de 60 de credite corespunzător nivelurilor I şi II, se desfăşoară conform planului de învăţământ prevăzut în tabelul nr. 3 din anexa nr. 2. Acest program poate fi urmat de către masteranzi, conform art. 4 alin. (1) sau de către absolvenţi ai unui program de studii, conform art. 4 alin. (3), care au obţinut certificarea pentru profesia didactică de nivel I pe parcursul sau după finalizarea studiilor universitare sau care fac dovada îndeplinirii condiţiei de formare psihopedagogică de nivel I, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) lit. b)."
8. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
Absolvirea programelor de formare psihopedagogică se finalizează cu obţinerea «certificatului de absolvire» corespunzător nivelului programului de formare psihopedagogică absolvit, respectiv:
a) absolvenţii învăţământului superior care au finalizat cu diplomă una dintre categoriile de studii prevăzute la art. 4 alin. (1) sau (2), au finalizat programul de formare psihopedagogică de 30 de credite şi au promovat examenul de absolvire a programului, corespunzător nivelului I de certificare pentru profesia didactică, obţin «certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică - nivelul I», care le acordă dreptul de a ocupa posturi didactice în învăţământul antepreşcolar, preşcolar şi general obligatoriu;
b) absolvenţii învăţământului superior care au finalizat cu diplomă una dintre categoriile de studii prevăzute la art. 4 alin. (1) sau (3), care au finalizat programul de formare psihopedagogică corespunzător a 60 de credite şi au promovat examenul de absolvire, corespunzător nivelului II de certificare pentru profesia didactică, obţin «certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică - nivelul II», care le acordă dreptul de a ocupa posturi didactice la toate nivelurile sistemului naţional de învăţământ preuniversitar."
9. La articolul 13, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Absolvenţii programului de formare psihopedagogică - nivelul I, care au parcurs programul de formare, în calitate de student, obţin «Certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică - nivelul I» numai după obţinerea diplomei de studii universitare de licenţă."
10. La articolul 13, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Absolvenţii care au promovat examenele de absolvire a programelor de formare psihopedagogică pot să primească, la cerere, o adeverinţă de absolvire, valabilă până la eliberarea certificatului de absolvire a programelor de formare psihopedagogică, dar nu mai mult de 12 luni."
11. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 16
Pentru absolvenţii care au finalizat programe de formare psihopedagogică de nivel I/II, corespondenţa dintre domeniile studiilor universitare absolvite şi disciplinele care pot fi predate în învăţământul preuniversitar se stabileşte potrivit Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs, pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei naţionale; pentru studiile universitare care nu au fost absolvite în România, corespondenţa se face în baza atestatului de recunoaştere emis de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor."
12. La articolul 21, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:
"(3) Cadrele didactice care dobândesc o a doua specializare pot desfăşura practica pedagogică de specialitate în unităţile de învăţământ în care sunt încadrate.
(4) Foaia matricolă ce însoţeşte «Certificatul de absolvire a programului de formare psihopedagogică», la disciplinele: Didactica specializării, Practică pedagogică, respectiv Didactica domeniului, se va completa obligatoriu precizând explicit specializarea, respectiv domeniul pentru care candidatul a obţinut certificarea."
ART. II
Direcţia generală învăţământ universitar, Direcţia generală învăţământ secundar superior şi educaţie permanentă din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, precum şi toate instituţiile de învăţământ superior acreditate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. III
Prezentul ordin se publică în Monitorului Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei naţionale,
Valentin Popa
Bucureşti, 16 iulie 2018.
Nr. 4.129.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: