Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 4.087 din 22 aprilie 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului National pentru Dezvoltare si Inovare
EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 306 din 4 mai 2011
În conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007-2013, cu modificãrile şi completãrile ulterioare şi cu Hotãrârea Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 44^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Dezvoltare şi Inovare prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã ordinul ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului pentru constituirea Consiliului pentru Inovare.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucureşti, 22 aprilie 2011.
Nr. 4.087.
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional
pentru Dezvoltare şi Inovare
CAP. I
Misiunea, rolul şi atribuţiile
ART. 1
Consiliul Naţional pentru Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare CNDI, este un consiliu consultativ de nivel naţional, fãrã personalitate juridicã, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Hotãrârii Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007-2013, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
(1) CNDI are misiunea de a coordona ştiinţific conducerea de cãtre Unitatea Executivã pentru Finanţarea Învãţãmântului Superior, a Cercetãrii, Dezvoltãrii şi Inovãrii, denumitã în continuare UEFISCDI, a programelor Parteneriate în domeniile prioritare şi Inovare din cadrul Planului Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare II, conform prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Hotãrârii Guvernului nr. 475/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Pentru coordonarea programelor prevãzute la alin. (1), CNDI are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã, cu sprijinul tehnic al UEFISCDI, propuneri de pachete de informaţii pentru programele de finanţare coordonate şi subprogramele acestora;
b) stabileşte procedurile de selecţie a experţilor evaluatori care asigurã evaluarea şi monitorizarea proiectelor, procedurile de alocare a proiectelor cãtre evaluatori, procedurile de evaluare şi monitorizare ştiinţificã şi tehnico-economicã a proiectelor, precum şi procedurile de negociere a contractelor de finanţare, cu respectarea pachetelor de informaţii aprobate;
c) supravegheazã şi controleazã selecţia experţilor evaluatori, alocarea proiectelor cãtre evaluatori, procesele de evaluare şi monitorizare ştiinţificã a proiectelor şi procesul de negociere a contractelor, cu respectarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;
d) avizeazã rezultatele evaluãrii, negocierii şi monitorizãrii ştiinţifice.
(3) Pachetele de informaţii ale programelor de finanţare şi ale subprogramelor acestora se aprobã prin decizie a preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã.
(4) În vederea coordonãrii programelor prevãzute la alin. (1), CNDI are şi urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã elaborarea de analize şi studii despre tendinţele şi bunele practici din domeniul cercetãrii aplicative şi al inovãrii, precum şi despre impactul acestora asupra societãţii, pe care le propune Colegiului Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare CCCDI, şi Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã, denumitã în continuare ANCS, în vederea elaborãrii Strategiei naţionale în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii;
b) coordoneazã realizarea unor rapoarte periodice asupra inovãrii în România, pe care le înainteazã ANCS; rapoartele se fac publice pe site-urile CNDI şi ANCS;
c) propune CCCDI şi ANCS obiective, prioritãţi şi mecanisme în cercetarea aplicativã şi inovare, în vederea creşterii competitivitãţii economice a României;
d) propune ANCS structura programelor de finanţare a cercetãrii aplicative, inovãrii şi stimulãrii antreprenoriatului şi bugetele lor anuale şi multianuale, precum şi noi subprograme;
e) propune CCCDI şi ANCS politicile în cercetarea aplicativã, dezvoltare, inovare şi stimularea antreprenoriatului;
f) propune CCCDI şi ANCS mecanisme şi abordãri pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare în România, care sã rãspundã cerinţelor de dezvoltare economicã şi sã rezolve probleme-cheie ale acesteia;
g) coopereazã cu organismele şi instituţiile abilitate pentru continuarea ciclului cercetãrii prin inovare spre valorificare în piaţa localã, regionalã sau globalã, în vederea apropierii politicilor de inovare de politicile economice şi industriale;
h) elaboreazã propuneri de stimulare a transferului tehnologic al cercetãrilor interdisciplinare şi transdisciplinare pentru rezolvarea unor nevoi explicite privind provocãrile globale;
i) propune Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, şi ANCS prioritãţi şi mecanisme de stimulare a achiziţiei publice de cercetare;
j) face recomandãri MECTS şi ANCS privind legislaţia care poate contribui la stimularea inovãrii şi creşterea competitivitãţii economiei, incluzând legislaţia proprietãţii intelectuale;
k) propune ANCS realizarea programelor de pregãtire antreprenorialã în domeniul cercetãrii aplicative, dezvoltãrii şi inovãrii;
l) elaboreazã un raport de activitate anual, pe care îl înainteazã ANCS; raportul se face public pe site-urile CNDI şi ANCS.
ART. 3
CNDI poate coordona şi alte programe de finanţare a cercetãrii aplicative, dezvoltãrii experimentale sau programe de sprijin a inovãrii şi antreprenoriatului, potrivit mandatului acordat de MECTS sau de ANCS.
ART. 4
CNDI poate coopera cu alte organisme, naţionale sau internaţionale, din domeniul administrãrii programelor de cercetare-dezvoltare, potrivit mandatului acordat de MECTS sau de ANCS.
ART. 5
Pe baza mandatului acordat de MECTS sau de ANCS, CNDI poate desfãşura şi alte activitãţi ori acţiuni în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
CAP. II
Organizarea şi funcţionarea CNDI
ART. 6
CNDI este format din 19 membri, numiţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
ART. 7
Membrii CNDI sunt cercetãtori, cadre didactice universitare, antreprenori, persoane care provin din societãţi comerciale cu rezultate semnificative în domeniul tehnologiei şi inovãrii sau reprezentanţi ai mediului de afaceri.
ART. 8
Mandatul membrilor CNDI este de 4 ani.
ART. 9
(1) În cazul existenţei unui loc vacant în componenţa CNDI sau în situaţia în care un membru este în imposibilitatea de a-şi exercita mandatul, se procedeazã la numirea altui membru prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
(2) Mandatul noului membru expirã la expirarea mandatului membrului pe care îl înlocuieşte.
ART. 10
(1) În cazul în care un membru al CNDI încalcã normele etice sau de deontologie profesionalã ori nu se implicã, în mod sistematic, în activitãţile consiliului, acesta poate fi revocat din calitatea de membru al CNDI.
(2) Se considerã cã un membru nu se implicã, în mod sistematic, în activitãţile consiliului, în urmãtoarele cazuri:
a) nu participã la mai mult de 50% din şedinţele din decursul a 6 luni consecutive;
b) în cazul votului prin mijloace electronice, nu îşi exprimã opţiunea pentru mai mult de 25% din deciziile supuse votului în decursul a 6 luni consecutive;
c) în alte cazuri stabilite prin regulamentul intern de funcţionare.
(3) Procedura de revocare se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
a) unul sau mai mulţi dintre membrii CNDI ori ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului solicitã declanşarea procedurii de revocare;
b) revocarea se confirmã prin votul secret al majoritãţii absolute a membrilor CNDI, în cazul în care a fost solicitatã de cãtre ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, respectiv prin votul secret a cel puţin douã treimi dintre membrii CNDI, în caz contrar;
c) în cazul în care revocarea nu se confirmã conform prevederilor lit. b), procedura de revocare înceteazã;
d) în cazul în care revocarea nu a fost solicitatã de cãtre ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, revocarea se aprobã de cãtre ministru.
(4) Pe locul rãmas vacant în urma revocãrii se numeşte un nou membru, conform prevederilor art. 9.
ART. 11
(1) CNDI are un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi.
(2) Odatã cu numirea componenţei CNDI conform prevederilor art. 6, ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului desemneazã preşedintele şi vicepreşedinţii din rândul membrilor CNDI.
(3) Preşedintele şi vicepreşedinţii CNDI pot fi înlocuiţi în urma alegerilor desfãşurate conform alin. (4), care pot avea loc dupã cel puţin un an de activitate a consiliului nou-numit.
(4) Preşedintele şi vicepreşedinţii CNDI sunt aleşi prin vot secret, cu majoritate simplã, de cãtre membrii CNDI, pe baza propunerilor fãcute de oricare din membrii CNDI, inclusiv a autopropunerilor.
(5) O persoanã nu poate ocupa funcţia de preşedinte al CNDI pentru o perioadã cumulatã mai mare de 4 ani, indiferent de perioada în care a fost preşedinte şi de eventualele întreruperi.
(6) Ulterior termenului prevãzut la alin. (3), preşedintele şi vicepreşedinţii pot fi revocaţi din respectivele funcţii de conducere prin votul secret a cel puţin douã treimi dintre membrii CNDI, la cererea unuia sau mai multor membri ai CNDI.
ART. 12
Preşedintele CNDI are urmãtoarele atribuţii:
a) îndeplineşte mandatul atribuit explicit prin decizie a membrilor CNDI;
b) conduce şedinţele de lucru ale CNDI;
c) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CNDI, pe baza propunerilor membrilor; ordinea de zi poate fi modificatã prin decizie a membrilor CNDI, la cererea oricãrui membru al CNDI;
d) asigurã legãtura operativã a CNDI cu ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului şi cu preşedintele ANCS, în vederea informãrii acestora despre activitatea CNDI;
e) reprezintã CNDI în relaţia cu terţii.
ART. 13
În cazul indisponibilitãţii sale, atribuţiile preşedintelui sunt preluate de vicepreşedinţi, cu alternarea preluãrii atribuţiilor de cãtre cei 2 vicepreşedinţi.
ART. 14
(1) Pentru realizarea diferitelor activitãţi, CNDI poate constitui, pe perioadã determinatã, organe de lucru comisii şi grupuri de lucru, care sunt numite, restructurate, desfiinţate şi coordonate de cãtre CNDI şi cãrora CNDI le poate delega unele din atribuţiile proprii.
(2) Standardele minimale care trebuie îndeplinite de membrii acestor organe de lucru, componenţa şi regulamentele lor sunt stabilite de CNDI şi publicate pe site-ul web propriu.
(3) Organele de lucru pot include membri CNDI şi experţi din afara CNDI, atât din ţarã, cât şi din strãinãtate.
ART. 15
Pentru a adopta o decizie, membrii CNDI pot vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţã, exprimându-şi dreptul la vot prin mijloace electronice, conform regulamentului intern de funcţionare.
ART. 16
(1) Pentru luarea deciziilor în cadrul şedinţelor CNDI este necesarã prezenţa a cel puţin 10 dintre membrii CNDI.
(2) În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, deciziile se pot adopta numai dacã numãrul de membri prevãzut la alin. (1) voteazã în intervalul de timp stabilit conform regulamentului intern de funcţionare.
(3) Cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 10 şi 11, deciziile CNDI sunt aprobate prin votul a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul membrilor prezenţi, în cazul votului în cadrul şedinţelor, respectiv prin votul a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul membrilor votanţi, în cazul votului exprimat prin mijloace electronice.
ART. 17
CNDI poate adopta un regulament intern de funcţionare, care trebuie sã respecte prevederile legale şi ale prezentului regulament de organizare şi funcţionare.
ART. 18
Şedinţele CNDI se convoacã de cãtre preşedintele CNDI, de cãtre ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, de cãtre preşedintele ANCS sau la cererea a cel puţin 6 dintre membrii CNDI.
ART. 19
Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului sau un reprezentant al acestuia, precum şi preşedintele ANCS ori un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la şedinţele CNDI, în calitate de observatori.
ART. 20
CNDI poate invita în cadrul şedinţelor proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori şi/sau consultanţi.
CAP. III
Finanţarea CNDI
ART. 21
Resursele materiale şi financiare necesare funcţionãrii CNDI şi organelor de lucru ale acestuia se asigurã din bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin UEFISCDI, şi se includ în tariful acordat UEFISCDI de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare pentru conducerea programelor coordonate ştiinţific de CNDI.
ART. 22
Administrarea şi gestionarea resurselor destinate activitãţilor CNDI sunt asigurate de UEFISCDI, în conformitate cu deciziile CNDI, în condiţiile legii.
ART. 23
Pentru activitatea desfãşuratã, membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia sunt remuneraţi conform prevederilor art. 44^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 24
Pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru, membrilor CNDI şi organelor de lucru ale acestuia le sunt decontate cheltuielile de transport şi cazare, în condiţiile legii.
ART. 25
Remunerarea activitãţii desfãşurate în afara activitãţii de bazã de cãtre membrii organelor de lucru ale CNDI şi decontarea cheltuielilor de transport şi cazare ale acestora pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru se fac în condiţiile legii şi în limitele sumelor alocate cu aceastã destinaţie din bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
CAP. IV
Relaţia instituţionalã CNDI-UEFISCDI
ART. 26
UEFISCDI asigurã sprijinul tehnic şi executiv pentru activitatea CNDI, conform solicitãrilor CNDI şi normelor legale în vigoare.
ART. 27
UEFISCDI, prin departamentele sale şi conform prevederilor legale, are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã buna desfãşurare a activitãţii curente a CNDI;
b) administreazã şi gestioneazã resursele destinate activitãţilor CNDI, în conformitate cu deciziile CNDI, în condiţiile legii.
CAP. V
Norme de eticã şi deontologie profesionalã
ART. 28
Membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia au obligaţia de a respecta reglementãrile aplicabile şi normele de eticã şi deontologie profesionalã, conform prevederilor legale.
ART. 29
Membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia au obligaţia de a raporta CNDI, respectiv organelor de lucru orice situaţie în care considerã cã se aflã într-un conflict de interese, imediat dupã ce constatã existenţa conflictului de interese, şi de a se recuza de la luarea deciziilor supuse direct conflictului de interese.
ART. 30
Constituie conflict de interese situaţiile prevãzute de legislaţia în vigoare, precum şi urmãtoarele situaţii referitoare la evaluarea şi finanţarea proiectelor în cadrul programelor coordonate de cãtre CNDI:
a) situaţia în care o persoanã evalueazã în mod direct sau ia decizii nominale de selecţie directã ori de excludere a evaluatorilor unui proiect faţã de care persoana în cauzã are un interes financiar direct legat de finanţarea sau nefinanţarea proiectului, inclusiv atunci când persoana în cauzã face parte din lista de personal a proiectului ori a unor proiecte concurente depuse spre finanţare în cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare şi când persoana în cauzã se aflã într-una dintre urmãtoarele relaţii cu cel puţin una dintre persoanele din lista de personal a proiectului evaluat:
(i) sunt soţi, afini sau rude pânã la gradul al III-lea inclusiv;
(ii) sunt angajate în aceeaşi unitate sau instituţie;
(iii) au colaborat în ultimii 5 ani, având publicaţii sau proiecte de cercetare-dezvoltare realizate în comun;
b) situaţia în care o persoanã supravegheazã direct sau controleazã direct selecţia experţilor evaluatori, alocarea proiectelor cãtre evaluatori, procesul de evaluare a proiectelor şi procesul de negociere a contractelor, pentru proiectele la care persoana în cauzã se aflã pe lista de personal a proiectului sau a unor proiecte concurente depuse spre finanţare în cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare.
ART. 31
(1) În sensul prezentului capitol, lista de personal a proiectului este constituitã din persoanele nominalizate în propunerea de proiect supusã evaluãrii, inclusiv directorul de proiect şi, în cazul proiectelor realizate prin parteneriat între mai multe instituţii sau unitãţi, responsabilii de proiect.
(2) În sensul prezentului capitol, linia de finanţare este cea mai micã componentã din cadrul unui program, subprogram, domeniu prioritar sau domeniu ştiinţific, dupã caz, pentru care s-a stabilit un plafon de angajare a fondurilor bugetare în cadrul unei anumite competiţii de finanţare ori pentru care ierarhizarea propunerilor de proiecte în funcţie de punctaj se face independent.
ART. 32
Întreaga activitate a CNDI se va baza pe corectitudine, principialitate şi responsabilitate.
CAP. VI
Sancţiuni
ART. 33
Pentru nerespectarea prevederilor legale, membrii CNDI, evaluatorii, membrii panelurilor, ai comisiilor sau grupurilor de lucru constituite de CNDI rãspund disciplinar, contravenţional şi penal, în condiţiile legii.
ART. 34
Membrii CNDI şi ai organelor de lucru ale acestuia pot fi sancţionaţi în conformitate cu prevederile generale ale legislaţiei în vigoare. Aceştia îşi asumã responsabilitatea pentru corectitudinea şi legalitatea operaţiunilor ale cãror acte şi/sau documente justificative le-au certificat.
ART. 35
Procedura de sancţionare disciplinarã a membrilor CNDI se desfãşoarã de cãtre o comisie de cercetare numitã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului. Pentru membrii grupurilor de lucru constituite de CNDI, sancţionarea disciplinarã se desfãşoarã de cãtre o comisie numitã prin decizia CNDI, sancţiunea fiind aplicatã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: