Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere:
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 153/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificãrile ulterioare;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberã practicã pentru servicii publice conexe actului medical, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 598/2001 ;
- Referatul de aprobare al Direcţiei generale organizare, resurse umane, dezvoltare profesionalã şi salarizare nr. 354 din 16 ianuarie 2008,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerul Sãnãtãţii Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul sãnãtãţii publice emite urmãtorul ordin:
ART. 1
(1) Ambulatoriul integrat al spitalului, organizat în cadrul unitãţilor sanitare cu paturi, asigurã asistenţa medicalã ambulatorie şi are în structurã, obligatoriu, cabinete medicale de specialitate care au corespondent în specialitãţile secţiilor şi compartimentelor cu paturi, precum şi cabinete medicale în alte specialitãţi, dupã caz, pentru a asigura o asistenţã medicalã complexã.
(2) Ambulatoriul integrat al spitalului face parte din structura spitalului, activitatea medicilor se desfãşoarã în sistem integrat şi utilizeazã în comun platoul tehnic, cu respectarea legislaţiei în vigoare de prevenire a infecţiilor nosocomiale, în vederea creşterii accesibilitãţii pacienţilor la servicii medicale diverse şi complete. Serviciile medicale ambulatorii vor fi înregistrate şi raportate distinct.
(3) Ambulatoriul integrat al spitalului se organizeazã în aceeaşi clãdire cu spitalul, de regulã la parterul unitãţii, sau într-o altã clãdire aparţinând unitãţii sanitare, cu respectarea circuitelor organizatorice şi funcţionale în condiţiile legii.
(4) În situaţia în care spitalul funcţioneazã în mai multe clãdiri, acesta îşi va putea organiza cabinetele de specialitate la parterul clãdirilor în care funcţioneazã secţiile sau compartimentele cu paturi respective ori în spaţiile în care sunt organizate cabinete în specialitãţile respective, acestea constituind ambulatoriul integrat al spitalului. Cabinetele de specialitate nu se organizeazã în spaţiile unde funcţioneazã secţiile sau compartimentele de profil.
(5) În cazul în care organizarea ambulatoriului integrat va modifica circuitele funcţionale ale spitalului, aprobate prin autorizaţia sanitarã de funcţionare, reorganizarea se va face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã un spital în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare.
ART. 2
(1) Medicii încadraţi în actualul ambulatoriu de specialitate al spitalului, în cabinetele de specialitate care au corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi, vor fi preluaţi în secţiile sau compartimentele cu paturi care fac parte din structura spitalului, la cerere, urmând ca prin decizia comitetului director sã fie stabilitã secţia sau compartimentul în care vor fi preluaţi.
(2) Medicii de specialitate încadraţi în spital vor desfãşura activitate în sistem integrat, spital - ambulatoriul integrat, în cadrul programului normal de lucru, asigurând asistenţa medicalã spitaliceascã continuã, în regim de spitalizare de zi şi ambulatorie. Activitatea integratã se poate desfãşura zilnic, sãptãmânal sau lunar, în conformitate cu modul de organizare a activitãţii de cãtre comitetul director, de comun acord cu şefii de secţii, în vederea creşterii accesibilitãţii pacientului la servicii medicale corespunzãtoare şi a asigurãrii continuitãţii în acordarea îngrijirilor de sãnãtate. Programul astfel stabilit va fi comunicat casei de asigurãri de sãnãtate cu care spitalul are contract.
(3) În vederea creşterii accesibilitãţii populaţiei la serviciile medicale ambulatorii de specialitate, activitatea ambulatoriului integrat al spitalului se va desfãşura, de regulã, în douã ture, de cãtre toţi medicii, prin rotaţie. Programarea nominalã a medicilor din secţiile de specialitate pe parcursul unei zile, sãptãmâni, luni, în funcţie de organizarea activitãţii, este propusã de şeful secţiei, avizatã de directorul medical şi aprobatã de managerul spitalului.
(4) Pentru specialitãţile care au încadrare insuficientã cu medici de specialitate sau pentru specialitãţile cu adresabilitate mare - reflectatã în numãr şi tip de servicii -, activitatea medicului se poate desfãşura şi în afara programului normal de lucru, prin contracte individuale de muncã cu timp parţial, în funcţie de adresabilitate.
(5) Personalul încadrat în actualul ambulatoriu de specialitate, în cabinetele de specialitate care nu au corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi, îşi desfãşoarã activitatea în ambulatoriul integrat al spitalului şi în regim de spitalizare de zi, dupã caz.
(6) În situaţia în care existã dotãrile necesare şi adresabilitate, iar condiţiile existente în spitalele generale permit desfãşurarea actului medical în condiţii de siguranţã, medicii din ambulatoriul integrat al spitalului, care îşi desfãşoarã activitatea în cabinete fãrã corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi, îşi pot trata şi supraveghea bolnavul care îi solicitã, iar responsabilitatea pentru cazul respectiv revine medicului curant şi medicilor care asigurã continuitatea prin linia de gardã, în cadrul unui compartiment cu paturi care se poate organiza în specialitãţile respective şi care va face parte din structura secţiilor medicale sau chirurgicale ori în cadrul spitalizãrii de zi, care vor fi aprobate de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice.
(7) Personalul sanitar mediu încadrat în cabinetele de specialitate din actualul ambulatoriu de specialitate al spitalului, care devine ambulatoriu integrat al spitalului, precum şi restul personalului care deserveşte ambulatoriul de specialitate al spitalului rãmâne încadrat în ambulatoriul integrat al spitalului.
(8) În situaţia în care la unele cabinete din ambulatoriul integrat al spitalului adresabilitatea este redusã sau medicul lipseşte pentru o anumitã perioadã, personalul sanitar mediu poate completa schema de personal pe secţii şi compartimente, cu respectarea profilului medical, în vederea creşterii calitãţii actului medical.
ART. 3
(1) Activitatea ambulatoriului integrat al spitalului constã în:
a) stabilirea diagnosticului şi tratamentului pacienţilor care au venit cu bilet de trimitere cãtre o unitate spitaliceascã de la medicul de familie sau de la un medic specialist din ambulatoriu, aflat în relaţie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate, şi care nu au necesitat internare în regim continuu sau de spitalizare de zi;
b) monitorizarea şi controlul pacienţilor care au fost internaţi în spital şi care au venit la controalele programate la solicitarea medicului curant sau cu bilet de trimitere de la medicul de familie sau de la un medic specialist din ambulatoriu, aflat în relaţie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate, pentru afecţiunile pentru care au fost internaţi;
c) consultaţii interdisciplinare pentru pacienţii internaţi în unitate sau pentru cei internaţi în alte spitale, în baza relaţiilor contractuale stabilite între unitãţile sanitare respective; acestea se vor acorda prioritar;
d) stabilirea diagnosticului şi tratamentului pacienţilor care au venit cu bilet de trimitere de la medicul de familie sau de la un medic specialist din ambulatoriu, pentru specialitãţile unice în localitatea respectivã, şi care nu necesitã internare în regim continuu sau de spitalizare de zi.
(2) Aceste servicii vor fi evidenţiate distinct de cãtre ambulatoriul integrat al spitalului şi vor fi contractate şi raportate în vederea decontãrii de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate.
ART. 4
(1) Fiecare unitate sanitarã cu paturi are obligaţia de a-şi organiza ambulatoriul integrat al spitalului conform prevederilor art. 1.
(2) Unitatea sanitarã cu paturi este unitatea sanitarã cu personalitate juridicã care poate oferi servicii medicale spitaliceşti, servicii medicale ambulatorii şi servicii medicale de spitalizare de zi, asigurate de cãtre personalul unitãţii în sistem integrat. Comitetul director al unitãţii este obligat sã asigure buna desfãşurare a activitãţii medicale.
ART. 5
Cabinetele de specialitate din ambulatoriul de specialitate al spitalului, care nu se vor organiza conform prevederilor art. 1, în funcţie de structura existentã, de încadrarea cu personal şi numai dupã separarea completã a circuitelor organizatorice şi funcţionale, conform legislaţiei în vigoare privind autorizarea sanitarã şi prevenirea infecţiilor nosocomiale în unitãţile sanitare, se pot organiza conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberã practicã pentru servicii publice conexe actului medical, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 598/2001 .
ART. 6
(1) Laboratoarele de radiologie şi imagisticã medicalã, analize medicale, explorãri funcţionale, recuperare medicinã fizicã şi balneologie unice, care deservesc atât spitalul, cât şi ambulatoriul integrat al spitalului, rãmân în structura spitalului, deservind în continuare atât secţiile şi compartimentele cu paturi, paturile de spitalizare de zi, cât şi pacienţii care se adreseazã ambulatoriului integrat al spitalului, în baza unui program aprobat de managerul spitalului, care sã permitã prezentarea pacienţilor din ambulatoriu într-un alt interval de timp decât cel pentru pacienţii spitalizaţi. Înregistrãrile şi raportãrile se vor realiza separat.
(2) În situaţia în care existã şi laboratoare care funcţioneazã în ambulatoriul de specialitate al spitalului, acestea vor putea fi comasate cu laboratorul care deserveşte unitatea sanitarã cu paturi, dacã este necesar pentru acoperirea capacitaţii tehnice sau de personal, ori se organizeazã conform art. 5, dacã sunt amplasate într-o clãdire separatã de cea a spitalului.
(3) Casele de asigurãri de sãnãtate vor încheia un contract de furnizare de servicii medicale paraclinice, separat cu spitalul, pentru serviciile acordate în regim ambulatoriu, în condiţiile legii.
ART. 7
(1) În situaţia în care cabinetele care nu vor constitui ambulatoriul integrat al spitalului se vor reorganiza în conformitate cu <>Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 598/2001 , spitalul împreunã cu autoritatea de sãnãtate publicã şi autoritãţile locale vor gãsi spaţii, de preferinţã în afara clãdirii spitalului, pentru a permite spitalului sã îşi organizeze unitar activitatea.
(2) Spitalul este obligat sã îşi utilizeze prioritar spaţiile pentru organizarea activitãţii, în vederea creşterii accesibilitãţii populaţiei la servicii medicale cât mai complete, a creşterii calitãţii actului medical şi a gradului de confort pentru pacienţi.
(3) Bunurile mobile aflate în dotarea structurilor medicale care se reorganizeazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 598/2001 , rãmân în patrimoniul spitalului şi vor fi atribuite în folosinţã titularului cabinetului .
(4) Aparatura medicalã aflatã în dotarea structurilor care se reorganizeazã conform art. 5 rãmâne în patrimoniul spitalului şi va fi atribuitã în folosinţã gratuitã titularului cabinetului, numai dacã nu este necesar a fi redistribuitã în structurile medicale ale spitalului, în scopul dotãrii corespunzãtoare a acestora.
ART. 8
În situaţia în care clãdirea în care se organizeazã ambulatoriul integrat al spitalului nu este utilizatã în totalitate de cãtre ambulatoriul integrat al spitalului, în spaţiile rãmase neutilizate se pot organiza secţii sau compartimente cu paturi ale spitalului, care funcţioneazã în alte clãdiri, aflate la distanţã sau în clãdiri necorespunzãtoare, cu respectarea circuitelor organizatorice şi funcţionale conform reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 9
(1) Medicii care îşi desfãşoarã activitatea în cabinete organizate conform art. 5 au obligaţia sã suporte cheltuielile aferente bunei funcţionãri a structurii organizatorice în care îşi desfãşoarã activitatea, inclusiv pãrţile defalcate din cheltuielile comune, dacã rãmân în spaţii în care funcţioneazã şi structuri ale spitalului.
(2) Organizarea acestor cabinete se va face numai prin gruparea unitarã a acestora şi separarea completã a circuitelor organizatorice şi funcţionale.
ART. 10
(1) Contractele individuale de muncã ale personalului din ambulatoriul de specialitate al spitalului care se reorganizeazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 598/2001 , înceteazã în condiţiile <>art. 55 lit. (b) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Beneficiarii contractelor de comodat vor prelua, cu contract individual de muncã, personalul de specialitate medicosanitar şi auxiliar sanitar existent în unitãţile sanitare reorganizate.
(3) Beneficiarii contractelor de comodat au obligaţia de a pãstra personalul preluat, existent în unitãţile sanitare reorganizate, timp de 5 ani. Aceastã obligaţie înceteazã în situaţia în care veniturile cabinetului medical, timp de 3 luni consecutive, nu permit acordarea salariilor negociate pentru întregul personal. Personalul, inclusiv personalul administrativ, auxiliar sanitar şi muncitorii, care nu poate fi preluat va fi redistribuit de cãtre autoritatea de sãnãtate publicã sau de Ministerul Sãnãtãţii Publice, în funcţie de subordonare, în cadrul aceleiaşi unitãţi sanitare sau la alte unitãţi sanitare, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(4) Medicii, farmaciştii şi medicii dentişti cu examen de rezidenţiat pe post, care au încheiate contracte individuale de muncã pe duratã nedeterminatã în cabinetele medicale din actualul ambulatoriu de specialitate al spitalului care se reorganizeazã conform art. 5, vor fi redistribuiţi pe perioada pregãtirii în specialitate de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice în cadrul aceleiaşi unitãţi sanitare cu paturi.
(5) Dupã confirmarea în specialitate aceştia rãmân încadraţi în spital sau în cabinetele de consultaţii interdisciplinare.
(6) Medicilor care beneficiazã de rezervare de post, în condiţiile legii, în actualul ambulatoriu de specialitate al spitalului care se reorganizeazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, li se va asigura rezervarea unui alt post în cadrul ambulatoriului integrat al spitalului sau în structura organizatã conform art. 5.
ART. 11
Nu se reorganizeazã conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, urmãtoarele unitãţi fãrã personalitate juridicã care rãmân în structura spitalului, medicii desfãşurând activitate integratã, dupã caz, în vederea asigurãrii continuitãţii în acordarea îngrijirilor medicale:
a) cabinete medicale în specialitãţile: oncologie medicalã, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, boli infecţioase;
b) cabinete de planificare familialã; cabinete de medicinã sportivã; ambulatoriile de specialitate pentru sportivi;
c) cabinete medicale şi stomatologice din grãdiniţe, şcoli şi unitãţi de învãţãmânt;
d) dispensarul TBC;
e) centrul de sãnãtate mintalã - sau actualul laborator de sãnãtate mintalã - cu staţionar de zi, dupã caz;
f) cabinete de stomatologie de urgenţã;
g) ambulatoriile de stomatologie în care se desfãşoarã activitate de învãţãmânt medical.
ART. 12
Ambulatoriul integrat al spitalului este coordonat de cãtre directorul medical, care rãspunde pentru activitatea medicalã desfãşuratã în cadrul acestuia.
ART. 13
Pentru personalul preluat de spital, unitatea sanitarã cu personalitate juridicã va încheia un act adiţional la contractul individual de muncã, în condiţiile legii.
ART. 14
Structurile care acordã asistenţã medicalã ambulatorie de specialitate au obligaţia sã raporteze indicatorii de morbiditate, precum şi alte date solicitate, conform reglementãrilor legale în vigoare, în vederea stabilirii necesarului de servicii medicale ambulatorii de specialitate şi a condiţiilor în care se acordã asistenţã medicalã ambulatorie.
ART. 15
Autoritãţile de sãnãtate publicã împreunã cu unitãţile sanitare cu personalitate juridicã din subordine, precum şi cu unitãţile sanitare cu personalitate juridicã din subordinea Ministerului Sãnãtãţii Publice vor înainta propunerile de reorganizare a ambulatoriilor de specialitate conform prevederilor prezentului ordin, în vederea aprobãrii de cãtre Ministerul Sãnãtãţii Publice, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin.
ART. 16
Situaţiile de excepţie privind reorganizarea ambulatoriului de specialitate al spitalului, conform prevederilor prezentului ordin, vor fi analizate şi aprobate de la caz la caz de cãtre conducerea Ministerului Sãnãtãţii Publice.
ART. 17
Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii Publice, autoritãţile de sãnãtate publicã şi unitãţile sanitare cu personalitate juridicã implicate vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
ART. 18
Structurile rezultate ca urmare a reorganizãrii ambulatoriului de specialitate vor fi aprobate în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin.
ART. 19
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã <>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 35/2002 privind reorganizarea asistenţei medicale în ambulatoriul de specialitate şi în ambulatoriul de spital, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 29 ianuarie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 933/2003 privind reorganizarea centrelor medicale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 15 octombrie 2003.
ART. 20
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolãescu
Bucureşti, 16 ianuarie 2008.
Nr. 39.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: