Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 389 din 17 martie 2006  pentru aprobarea sistemului de inspectii obligatorii la navele de tip feribot Ro-Ro, precum si la navele de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 389 din 17 martie 2006 pentru aprobarea sistemului de inspectii obligatorii la navele de tip feribot Ro-Ro, precum si la navele de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 322 din 10 aprilie 2006
ORDIN nr. 389 din 17 martie 2006
pentru aprobarea sistemului de inspecţii obligatorii la navele de tip feribot Ro-Ro, precum şi la navele de pasageri de mare viteza care opereazã în serviciu regulat
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 322 din 10 aprilie 2006

Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 ,
în temeiul prevederilor <>art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Scop
Prezentul ordin stabileşte sistemul de inspecţii obligatorii la navele de tip feribot Ro-Ro şi la navele de pasageri de mare viteza care opereazã în serviciu regulat spre sau dinspre porturi româneşti şi asigura dreptul autoritãţilor competente din statele implicate în aceste servicii de a conduce, de a participa sau de a coopera în investigarea accidentelor ori incidentelor maritime privind aceste servicii.
ART. 2
Definiţii
În înţelesul prezentului ordin, termenii utilizaţi se definesc dupã cum urmeazã:
a) administraţia statului pavilionului - autoritãţile competente ale statului care acorda navelor de tip feribot Ro-Ro şi navelor de pasageri de mare viteza dreptul de a arbora pavilionul acestuia;
b) Autoritatea Navala Romana - organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului cãruia i se deleagã competentele privind aplicarea prevederilor prezentului ordin, denumita în continuare ANR;
c) certificate:
(i) pentru navele de tip feribot Ro-Ro şi pentru navele de pasageri de mare viteza angajate în voiajuri internaţionale, certificatele de siguranta emise în conformitate cu cerinţele Convenţiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendata, împreunã cu listele echipamentelor şi, dacã este cazul, cu certificatele de scutire şi permisele de operare;
(ii) pentru navele de tip feribot Ro-Ro şi pentru navele de pasageri de mare viteza angajate în voiajuri interne, certificatele de siguranta emise în conformitate cu prevederile Directivei Consiliului nr. 98/18/CE *1) împreunã cu listele echipamentelor şi, dacã este cazul, cu certificatele de scutire şi permisele de operare;
-------------
*1) Directiva Consiliului nr. 98/18/CE din 17 martie 1998 referitoare la reguli şi standarde de siguranta pentru navele maritime de pasageri, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 144 din 15 mai 1998, p. 1, astfel cum a fost amendata.

d) certificat de scutire - orice certificat emis în conformitate cu prevederile Regulii I B/12(a)(vi) din Convenţia SOLAS 1974;
e) Codul pentru investigarea accidentelor maritime - Codul pentru investigarea accidentelor şi incidentelor maritime, adoptat de Organizaţia Maritima Internationala (IMO) prin Rezoluţia Adunãrii A.849(20) din 27 noiembrie 1997;
f) Codul pentru navele de mare viteza - Codul internaţional pentru siguranta navelor de mare viteza, adoptat de Comitetul Siguranţei Maritime al IMO prin Rezoluţia MSC.36(63) din 20 mai 1994, în versiunea sa actualizatã;
g) companie - o companie care opereazã una sau mai multe nave de tip feribot Ro-Ro, pentru care s-a emis un document de conformitate, potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din Regulamentul Consiliului nr. 3.051/95*1) din 8 decembrie 1995 referitor la managementul siguranţei navelor de tip feribot Ro-Ro, sau o companie care opereazã nave de pasageri de mare viteza, pentru care s-a emis un document de conformitate potrivit Regulii IX/4 din Convenţia SOLAS 1974 în versiunea sa actualizatã;
--------
*1) Regulamentul Consiliului nr. 3.051/95, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 320 din 30 decembrie 1995, p. 0014-0024.

h) Convenţia SOLAS 1974 - Convenţia internationala pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, împreunã cu protocoalele şi amendamentele ulterioare la aceasta, în versiunea sa actualizatã, la care România a aderat prin <>Decretul nr. 80/1979 ;
i) deficienta - situaţie constatatã ca neindeplinind cerinţele prezentului ordin;
j) inspector calificat - persoana autorizata din cadrul ANR sau alta persoana pe deplin autorizata de autoritatea competenta a unui stat membru al Uniunii Europene sa efectueze supravegheri şi inspecţii referitoare la emiterea certificatelor şi care îndeplineşte criteriile privind calificarea şi independenta pentru inspectorii calificaţi, prevãzute în anexa nr. 5;
k) inspecţie specifica - inspecţie efectuatã de statul gazda în conformitate cu prevederile art. 6 şi 8;
l) nava de pasageri de mare viteza - nava de mare viteza conform definitiei date în Regula X/I din Convenţia SOLAS 1974, în versiunea sa actualizatã, care transporta mai mult de 12 pasageri;
m) nava de tip feribot Ro-Ro - nava maritima de pasageri cu facilitãţi privind imbarcarea şi debarcarea vehiculelor rutiere sau feroviare pe propriile roti şi care transporta mai mult de 12 pasageri, denumita în continuare feribot Ro-Ro;
n) organizaţie recunoscuta - organizaţie recunoscuta conform art. 4 din Directiva Consiliului 94/57/CE *2);
---------
*2) Directiva Consiliului nr. 94/57/CE din 22 noiembrie 1994 privind regulile şi standardele comune pentru organizaţiile de inspecţie şi supraveghere a navelor şi pentru activitãţile relevante ale administraţiilor maritime, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 319 din 12 decembrie 1994, p. 20, astfel cum a fost amendata.

o) pasager - orice persoana, alta decât:
(i) comandantul navei şi membrii echipajului sau alte persoane angajate în orice funcţie la bordul unei nave, legatã de activitatea navei respective; şi
(ii) un copil cu varsta mai mica de un an;
p) serviciu regulat - o serie de voiajuri efectuate de feriboturi Ro-Ro sau de nave de pasageri de mare viteza pentru deservirea traficului între aceleaşi doua sau mai multe porturi ori o serie de voiajuri dinspre şi spre acelaşi port fãrã escale intermediare, fie:
(i) conform unui orar publicat; ori
(ii) efectuate cu o asemenea regularitate şi frecventa care pot fi recunoscute ca serviciu regulat;
q) stat gazda - România sau statul membru al Uniunii Europene spre şi dinspre portul ori porturile cãruia este angajat într-un serviciu regulat un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza;
r) stat profund interesat, stat care conduce investigatia şi accident maritim - au aceeaşi semnificatie ca definiţiile cuprinse în Codul pentru investigarea accidentelor maritime;
s) voiaj intern - voiaj efectuat în zone maritime între un port romanesc şi acelaşi port sau un alt port romanesc;
t) voiaj internaţional - voiaj pe mare efectuat dintr-un port romanesc cãtre un port situat în afarã României sau invers;
u) zona maritima - orice zona stabilitã în conformitate cu prevederile art. 4 din Directiva 98/18/CE .
ART. 3
Domeniu de aplicare
Prevederile prezentului ordin se aplica tuturor feriboturilor Ro-Ro şi navelor de pasageri de mare viteza, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, care opereazã în servicii regulate spre sau dinspre un port romanesc şi care sunt angajate fie:
a) în voiajuri internaţionale; fie
b) în voiajuri interne în zonele maritime prevãzute de clasa A, stabilite în conformitate cu art. 4 din Directiva 98/18/CE .
ART. 4
Verificãri iniţiale cerute în cazul feriboturilor Ro-Ro şi navelor de pasageri de mare viteza
(1) Înainte de a începe sa opereze un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza, angajata sa desfãşoare un serviciu regulat sau care desfãşoarã deja un serviciu regulat, ANR trebuie sa verifice dacã feriboturile Ro-Ro şi navele de pasageri de mare viteza îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) poseda certificate valabile, emise de administraţia statului pavilionului sau de o organizaţie recunoscuta, care acţioneazã în numele sau;
b) au fost inspectate, pentru emiterea certificatelor, în conformitate cu procedurile relevante şi cu liniile directoare anexate la Rezoluţia Adunãrii IMO A.746(18) privind sistemul armonizat de inspecţie şi certificare, asa cum a fost amendata, sau cu proceduri care permit atingerea aceloraşi obiective;
c) respecta standardele de clasificare specificate prin regulile unei organizaţii recunoscute sau prin regulile acceptate ca echivalente de cãtre administraţia statului pavilionului privind construcţia şi întreţinerea corpului navei, maşinilor şi a instalaţiei electrice şi de control;
d) sunt dotate cu inregistrator de date privind voiajul (VDR) în scopul oferirii de informaţii pentru investigarea accidentelor maritime. VDR trebuie sa corespundã standardelor de performanta cuprinse în Rezoluţia Adunãrii IMO A.861(20) din 27 noiembrie 1997 şi sa respecte standardele de încercãri elaborate de Comisia Electrotehnica Internationala (IEC), respectiv Standardul nr. 61996. Totuşi, în cazul VDR-urilor montate la bordul feriboturilor Ro-Ro şi al navelor de pasageri de mare viteza înainte de 29 aprilie 1999, pot fi acordate scutiri de la respectarea anumitor cerinţe. Scutirile respective şi condiţiile în care pot fi acordate acestea trebuie sa fie în conformitate cu procedurile stabilite de ANR;
e) respecta cerinţele specifice de stabilitate adoptate la nivel regional şi transpuse în legislaţia nationala conform procedurii de notificare prevãzute prin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 98/34/CE *1) din 22 iunie 1998, care stabileşte procedura pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societãţii informationale, atunci când efectueazã în aceasta regiune un serviciu aflat sub incidenta legislaţiei naţionale, cu condiţia ca aceste cerinţe sa nu fie mai restrictive decât cele specificate în anexa la Rezoluţia 14 - prescripţii de stabilitate anexate acordului - a Conferintei SOLAS din 1995 şi ca acestea sa fi fost notificate secretarului general IMO conform procedurilor prevãzute la pct. 3 din aceasta rezoluţie.
-------------
*1) Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 98/34/CE , publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 204 din 21 iulie 1998, p. 37, astfel cum a fost amendata.

(2) Prevederile alin. (1) lit. e) se aplica navelor de pasageri de mare viteza numai atunci când este cazul.
ART. 5
Verificãrile iniţiale efectuate la companii de cãtre ANR
Înainte de a începe sa opereze un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza, angajata sa desfãşoare un serviciu regulat sau care desfãşoarã deja un serviciu regulat, indiferent de pavilionul acesteia, ANR trebuie:
1. sa verifice dacã acele companii care desfãşoarã sau intenţioneazã sa desfãşoare servicii regulate cu feriboturi Ro-Ro ori cu nave de pasageri de mare viteza:
a) iau mãsurile necesare pentru a asigura aplicarea cerinţelor specifice stabilite în anexa nr. 1 şi pentru a dovedi statelor gazda implicate în servicii regulate respectarea dispoziţiilor prezentului articol şi ale art. 4;
b) agreeaza anticipat ca statele gazda şi oricare alt stat profund interesat pot conduce, participa sau coopera în cazul oricãrei investigaţii a unui accident ori incident maritim, în conformitate cu prevederile art. 12, şi permit accesul acestora la informaţiile obţinute de la VDR-ul feribotului Ro-Ro sau al navei de pasageri de mare viteza implicate în accidentul ori incidentul respectiv;
2. sa verifice dacã, în cazul feribotului Ro-Ro sau al navei de pasageri de mare viteza respective, care arboreaza alt pavilion decât cel roman ori cel al unui stat membru, exista acordul statului pavilionului respectiv privind angajamentul companiei de a respecta cerinţele prezentului ordin.
ART. 6
Inspecţii specifice iniţiale
(1) Înainte de a începe sa opereze un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza, angajata sa desfãşoare un serviciu regulat ori care desfãşoarã deja un serviciu regulat, ANR trebuie sa efectueze o inspecţie specifica iniţialã, în conformitate cu anexele nr. 1 şi 3, pentru a verifica dacã feriboturile Ro-Ro şi navele de pasageri de mare viteza îndeplinesc în totalitate cerinţele necesare pentru operarea în siguranta a unui serviciu regulat.
(2) În cazul în care prevederile alin. (1) se aplica înaintea începerii operarii, ANR va stabili o data pentru inspecţia specifica iniţialã, care sa nu fie mai târziu de o luna de la primirea probelor necesare pentru finalizarea verificãrii în conformitate cu prevederile art. 4 şi 5.
ART. 7
Dispoziţii speciale
(1) Când un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza urmeazã sa fie angajata într-un alt serviciu regulat, ANR trebuie sa ţinã cont de verificãrile şi de inspectiile efectuate anterior la feribotul Ro-Ro ori la nava de pasageri de mare viteza respectiva pentru operarea unui serviciu regulat anterior, reglementat prin prezentul ordin. În cazul în care ANR constata ca verificãrile şi inspectiile anterioare respective sunt relevante pentru noile condiţii de navigaţie, prevederile art. 4, 5 şi 6 nu se aplica feribotului Ro-Ro sau navei de pasageri de mare viteza care începe sa opereze în noul serviciu regulat.
(2) Prevederile art. 4, 5 şi 6 nu sunt aplicabile atunci când un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza, care respecta dispoziţiile prezentului ordin şi opereazã deja un serviciu regulat aflat sub incidenta prezentului ordin, începe sa opereze un alt serviciu regulat pentru care:
a) caracteristicile rutei sunt recunoscute de ANR şi de autoritãţile competente ale statelor gazda implicate ca fiind similare; şi
b) exista acordul ANR şi al statelor gazda ca feribotul Ro-Ro sau nava de pasageri de mare viteza îndeplineşte toate cerinţele pentru operarea în siguranta a acelui serviciu.
La solicitarea unei companii, ANR poate confirma anticipat acordul sau cu privire la faptul ca o noua ruta are caracteristici similare.
(3) În cazul în care, ca urmare a unor împrejurãri neprevãzute, trebuie sa se introducã rapid un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza pentru a asigura continuitatea serviciului şi prevederile alin. (1) şi (2) nu sunt aplicabile, ANR poate permite feribotului Ro-Ro ori navei de pasageri de mare viteza sa înceapã operarea, cu condiţia ca:
a) o inspecţie vizuala şi verificarea documentelor sa nu ridice probleme legate de îndeplinirea cerinţelor necesare pentru operarea în siguranta a feribotului Ro-Ro sau navei de pasageri de mare viteza; şi
b) ANR sa finalizeze verificãrile şi inspectiile, conform art. 4, 5 şi 6, în termen de o luna.
ART. 8
Inspecţii specifice regulate şi alte inspecţii
(1) ANR trebuie sa efectueze o data la 12 luni urmãtoarele inspecţii:
a) o inspecţie specifica, în conformitate cu procedurile prevãzute în anexa nr. 3; şi
b) o inspecţie în timpul serviciului regulat, care sa cuprindã suficiente cerinţe prevãzute în anexele nr. 1, 3 şi 4, pentru a verifica dacã feribotul Ro-Ro sau nava de pasageri de mare viteza îndeplineşte toate condiţiile de operare în siguranta. O inspecţie specifica iniţialã, desfasurata în conformitate cu prevederile art. 6, este consideratã inspecţie specifica în sensul prezentului articol.
(2) ANR trebuie sa efectueze o inspecţie specifica, în conformitate cu procedurile prevãzute în anexa nr. 3, de fiecare data când feribotul Ro-Ro sau nava de pasageri de mare viteza suferã reparaţii, modificãri ori transformãri majore sau dacã se schimba managementul ori pavilionul navei sau aceasta trece în alta clasa. În cazul în care se schimba managementul sau pavilionul navei ori aceasta trece în alta clasa, ANR poate sa scuteascã feribotul Ro-Ro sau nava de pasageri de mare viteza de inspecţia specifica, conform prevederilor prezentului alineat, dupã ce ia în considerare verificãrile şi inspectiile efectuate anterior la feribotul Ro-Ro ori la nava de pasageri de mare viteza, cu condiţia ca schimbarea respectiva sau transferul respectiv sa nu afecteze operarea în siguranta a feribotului Ro-Ro ori a navei de pasageri de mare viteza.
(3) Dacã inspectiile prevãzute la alin. (1) confirma sau dezvaluie deficiente legate de respectarea prevederilor prezentului ordin, care sa justifice interzicerea operarii, toate costurile legate de inspecţii vor fi suportate de companie.
ART. 9
Notificare
ANR va informa prompt companiile, în scris, despre rezultatele verificãrilor şi inspectiilor efectuate, conform art. 4, 5, 6 şi 8.
ART. 10
Interzicerea operarii
(1) ANR va interzice operarea unui feribot Ro-Ro sau a unei nave de pasageri de mare viteza într-un serviciu regulat:
a) dacã acesta sau aceasta nu respecta prevederile art. 4 şi 5;
b) ori de câte ori se gãsesc deficiente în timpul inspectiilor prevãzute la art. 6 şi 8, care pun în pericol imediat siguranta feribotului Ro-Ro sau a navei de pasageri de mare viteza ori viata echipajului şi a pasagerilor acesteia;
c) dacã se constata ca nu sunt respectate prevederile actelor normative aplicabile, prevãzute în anexa nr. 2, şi constituie un pericol imediat pentru siguranta feribotului Ro-Ro sau a navei de pasageri de mare viteza ori pentru viata echipajului şi a pasagerilor acesteia;
d) ori de câte ori nu a fost consultata de cãtre autoritãţile competente ale statului pavilionului, în ceea ce priveşte respectarea prevederilor art. 13 alin. (1) sau (5).
Interzicerea operarii va fi menţinutã pana ce ANR constata ca pericolul este eliminat şi ca sunt îndeplinite prevederile prezentului ordin.
ANR trebuie sa informeze în scris compania cu privire la decizia de interzicere a operarii feribotului Ro-Ro sau a navei de pasageri de mare viteza, expunand detaliat motivele.
(2) Dacã feribotul Ro-Ro sau nava de pasageri de mare viteza opereazã deja un serviciu regulat şi se descoperã deficiente, ANR trebuie sa solicite companiei sa ia mãsurile necesare pentru remedierea lor prompta ori într-o perioada de timp bine definitã şi rezonabila, cu condiţia ca aceste deficiente sa nu prezinte un pericol imediat pentru siguranta feribotului Ro-Ro sau a navei de pasageri de mare viteza, a echipajului ori pasagerilor acesteia. Dupã remedierea deficienţelor, ANR trebuie sa verifice dacã aceste remedieri au fost realizate. În caz contrar, ANR trebuie sa interzicã operarea navelor respective.
(3) Compania are dreptul la contestaţie impotriva deciziei ANR de interzicere a operarii. Dreptul la contestaţie se supune prevederilor legii privind contenciosul administrativ. Contestaţia nu suspenda decizia de interzicere a operarii. ANR trebuie sa informeze în timp util compania despre dreptul la contestaţie.
(4) În cazurile în care prevederile art. 4, 5 şi 6 sunt aplicabile înainte ca feribotul Ro-Ro sau nava de pasageri de mare viteza sa înceapã operarea în serviciu regulat, o decizie de interzicere a operarii navei trebuie luatã de ANR în perioada de o luna de la inspecţia specifica iniţialã şi aceasta trebuie comunicatã imediat companiei.
ART. 11
Proceduri referitoare la inspectiile specifice iniţiale şi regulate
(1) Feriboturile Ro-Ro şi navele de pasageri de mare viteza care au fost supuse inspectiilor specifice cu rezultate satisfãcãtoare pentru ANR sunt scutite de inspectiile extinse impuse de prevederile art. 7 alin. (4) din Directiva 95/21/CE *1) şi de inspectiile extinse bazate pe motive întemeiate justificate prin faptul ca acestea aparţin categoriei de nave de pasageri la care se face referire în art. 7 alin. (1) şi în partea A pct. 4 din anexa nr. 5 la aceeaşi directiva.
---------
*1) Directiva Consiliului nr. 95/21/CE din 19 iunie 1995 privind controlul statului portului din 7 iulie 1995, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 157, p. 1, astfel cum a fost amendata.

(2) Atunci când într-un serviciu regulat sunt implicate şi alte state gazda, ANR va coopera cu autoritãţile competente din celelalte state gazda pentru efectuarea unei inspecţii specifice la un feribot Ro-Ro sau la o nava de pasageri de mare viteza. Inspectiile specifice se efectueazã de cãtre o echipa compusa din inspectorii calificaţi ai ANR şi ai celorlalte state gazda. Dacã este necesarã o evaluare calitativã a îndeplinirii dispoziţiilor referitoare la clasa, în echipa de inspecţie va fi inclus şi un inspector dintr-o organizaţie recunoscuta. Inspectorii vor raporta deficientele administraţiilor statelor pavilionului din statele gazda. O copie a raportului de inspecţie va fi transmisã de cãtre ANR administraţiei statului pavilionului, dacã statul respectiv nu este un stat gazda implicat în inspecţie.
(3) ANR poate efectua inspecţii la solicitarea unui alt stat gazda implicat.
(4) La cererea companiilor, ANR invita administraţia statului pavilionului care nu este un stat gazda sa fie reprezentatã în orice inspecţie specifica, conform prevederilor prezentului ordin.
(5) În planificarea unei inspecţii, în conformitate cu prevederile art. 6 şi 8, ANR trebuie sa acorde atenţia cuvenitã programului de navigaţie şi de întreţinere a feribotului Ro-Ro sau a navei de pasageri de mare viteza.
(6) Constatãrile inspectiilor specifice sunt consemnate de ANR într-un raport; o copie a acestor rapoarte trebuie sa se gãseascã permanent la bordul feribotului Ro-Ro sau al navei de pasageri de mare viteza.
(7) În cazul unui dezacord existent între ANR şi autoritãţile competente din statele gazda cu privire la îndeplinirea cerinţelor prevãzute la art. 4 şi art. 5 alin. (1), ANR va informa imediat Comisia Europeanã cu privire la motivele dezacordului.
ART. 12
Investigarea accidentelor
(1) ANR trebuie sa permitã oricãrui stat profund interesat sa coopereze sau sa conducã orice cercetare a accidentului ori a incidentului maritim în care este implicat un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza, în conformitate cu Codul pentru investigarea accidentelor maritime.
(2) Procedura de investigare trebuie începutã de ANR dupã un accident sau incident maritim în care a fost implicat un feribot Ro-Ro sau o nava de pasageri de mare viteza, indiferent de pavilionul acesteia, atunci când accidentul maritim a survenit în:
a) apele naţionale navigabile româneşti; sau
b) alte ape, care nu sunt ape naţionale navigabile româneşti sau ale unui stat membru, dacã România este ultimul stat vizitat de nava.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2), ANR rãspunde de investigatie şi de coordonarea altor state profund interesate pana în momentul în care se stabileşte, de comun acord, care va fi statul care va conduce investigatia.
(4) ANR în cooperare cu autoritãţile competente din statele membre care conduc, participa sau coopereazã la investigaţiile respective trebuie sa garanteze definitivarea cercetãrilor în modul cel mai eficient şi în cel mai scurt timp posibil, în conformitate cu prevederile Codului pentru investigarea accidentelor maritime.
(5) ANR în cooperare cu autoritãţile competente din statele membre trebuie sa garanteze ca rapoartele rezultate din investigarea respectiva sunt fãcute publice în conformitate cu pct. 12.3 din Codul pentru investigarea accidentelor maritime şi sunt comunicate Comisiei Europene.
ART. 13
Mãsuri insotitoare
(1) În cazul în care ANR emite, respectiv recunoaşte un certificat de scutire, trebuie sa colaboreze cu autoritatea competenta a statului gazda implicat, respectiv cu administraţia statului pavilionului, pentru a rezolva orice dezacord privind oportunitatea scutirilor înaintea inspecţiei specifice iniţiale.
(2) ANR trebuie sa adopte mãsurile necesare pentru ca sistemul pentru dirijarea navigaţiei, precum şi alte sisteme informative în conformitate cu Rezoluţia Adunãrii IMO A.795(19) sa fie permanent în funcţiune pentru a asista feriboturile Ro-Ro şi navele de pasageri de mare viteza în operarea în siguranta a serviciilor regulate sau a acelei pãrţi a serviciilor regulate, pentru care ANR poarta responsabilitatea.
(3) ANR va transmite Comisiei Europene copii ale rapoartelor de inspecţie prevãzute la art. 11 alin. (6), cu numãrul de identificare, dacã este cazul.
(4) ANR trebuie sa se asigure ca acele companii care opereazã feriboturile Ro-Ro ori nave de pasageri de mare viteza în servicii regulate spre sau dinspre un port romanesc sunt capabile sa menţinã şi sa implementeze un sistem integrat de planificare a situaţiilor neprevãzute, în cazul avariilor la bordul navei, în conformitate cu prevederile Rezoluţiei Adunãrii IMO A.852(20) privind liniile directoare pentru o structura a unui sistem integrat de contingenta. ANR în cooperare cu autoritãţile competente din celelalte state gazda, care sunt implicate într-un serviciu regulat, stabilesc de comun acord un plan pentru rute diferite.
(5) În cazul în care o nava de pasageri de mare viteza urmeazã sa efectueze un serviciu regulat spre sau dinspre un port romanesc, ANR trebuie sa coopereze cu administraţia statului pavilionului navei ca în timpul evaluãrii respectivei nave, pentru emiterea permisului de operare ca nava de pasageri de mare viteza în conformitate cu pct. 1.9.3 din Codul pentru navele de mare viteza, sa se ţinã cont de restricţiile din porturile româneşti privind protejarea vieţii, a resurselor naturale şi a activitãţilor de coasta şi sa se ia mãsuri pentru a asigura punerea în aplicare a acestor restrictii.
ART. 14
Cooperarea între statele gazda
ANR trebuie sa stabileascã o legatura permanenta cu autoritãţile competente din celelalte state gazda implicate în acelaşi serviciu regulat la aplicarea prevederilor prezentului ordin.
ART. 15
Mãsuri de sustinere
ANR va informa statele terţe, care au fie responsabilitãţile statului pavilionului, fie responsabilitãţi similare cu cele ale unui stat gazda în cazul feriboturilor Ro-Ro sau navelor de pasageri de mare viteza care intra sub incidenta prezentului ordin şi care opereazã între un port romanesc şi un port al unui stat terţ, asupra cerinţelor impuse de prezentul ordin oricãrei companii care asigura un serviciu regulat spre sau dinspre un port romanesc.
ART. 16
Sancţiuni
Contravenţiile la prevederile prezentului ordin se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 17
ANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 18
Prezentul ordin transpune Directiva Consiliului nr. 1999/35/CE din 29 aprilie 1999 privind sistemul de inspecţii obligatorii la navele de tip feribot Ro-Ro, precum şi la navele de pasageri de mare viteza care opereazã în serviciu regulat, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 138 din 1 iunie 1999, p. 0001-0019, precum şi prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2002/84/CE din 5 noiembrie 2002, care amendeaza directivele privind siguranta maritima şi prevenirea poluarii de cãtre nave, publicatã în JOCE nr. L 324 din 29 noiembrie 2002, p. 0053-0058.
ART. 19
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 20
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 21
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 538/2003 pentru aprobarea Sistemului de inspecţii obligatorii pentru operarea în siguranta a navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta şi pasageri, precum şi a navelor de pasageri de mare viteza care opereazã în serviciu regulat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 16 aprilie 2003.

Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Bucureşti, 17 martie 2006.
Nr. 389.

ANEXA 1

CERINŢE SPECIFICE
care trebuie sa fie îndeplinite de cãtre companii
[prevãzute la art. 5 alin. (1) şi la art. 6 şi 8 din ordin]

Companiile trebuie sa se asigure ca la bordul feriboturilor Ro-Ro şi al navelor de pasageri de mare viteza:
1. comandantul deţine, înainte ca nava sa plece în voiaj, informaţiile corespunzãtoare privind disponibilitatea sistemelor de coasta pentru dirijarea navigaţiei, precum şi alte sisteme de informaţii care sa îl sprijine în manevrarea în condiţii de siguranta pe perioada voiajului şi foloseşte în navigaţie aceste sisteme de informaţii stabilite de statele gazda;
2. sunt respectate prevederile relevante ale alin. 2-6 din MSC/Circulara 699 privind liniile directoare revizuite pentru transportul în siguranta al pasagerilor;
3. tabelul cu programul de lucru la bordul navei este plasat într-un loc uşor accesibil şi conţine:
a) programul de serviciu pe mare şi serviciu în port; şi
b) numãrul maxim de ore de lucru sau numãrul minim de ore de odihna necesare pentru ofiţerii de cart;
4. comandantul nu este împiedicat sa ia orice decizie pe care o considera necesarã din punct de vedere profesional pentru navigarea şi operarea în siguranta a navelor, în special în condiţii meteorologice grele şi mare foarte agitata;
5. comandantul tine evidenta activitãţilor şi incidentelor de navigaţie care sunt importante pentru siguranta navigaţiei;
6. orice defectiune la sau deformare permanenta a portilor de operare şi la bordajul metalic exterior, care poate afecta integritatea feribotului Ro-Ro sau a navei de pasageri de mare viteza, precum şi orice deficiente în sistemele de comanda şi control pentru închiderea acestor porţi sunt aduse prompt la cunostinta atât administraţiei statului pavilionului, cat şi statului gazda şi sunt reparate prompt;
7. se poate procura un orar actualizat al curselor înaintea plecãrii în cursa a feribotului Ro-Ro sau a navei de pasageri de mare viteaza. La elaborarea orarului curselor trebuie sa se ţinã seama de liniile directoare privind planificarea voiajurilor stabilite de IMO prin Rezoluţia Adunãrii A.893(21);
8. sunt aduse la cunostinta pasagerilor informaţii generale referitoare la asistenta pentru persoanele în varsta şi a celor cu handicap aflate la bord şi care pot fi procurate în formate potrivite şi pentru persoanele cu deficiente de vedere.

ANEXA 2

LISTA
actelor normative aplicabile
[prevãzutã la art. 10 alin. (1) lit. c) din ordin]

1. Directiva Consiliului nr. 93/75/CEE din 13 septembrie 1993 privind cerinţele minime pentru navele care intra sau ies în/din porturile Comunitãţii şi care transporta mãrfuri periculoase sau poluante (publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 247 din 5 octombrie 1993, p. 19). Directiva, astfel cum a fost amendata inclusiv prin Directiva Comisiei nr. 98/74/EC (publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 276 din 13 octombrie 1998, p. 7);
2. Directiva Consiliului nr. 94/58/CE din 22 noiembrie 1994 privind nivelul minim de instruire al personalului navigant (publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 319 din 12 decembrie 1994, p. 28). Directiva, astfel cum a fost amendata inclusiv prin Directiva nr. 98/35/CE (publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 172 din 17 iunie 1998, p. 1), când este cazul;
3. Regulamentul Consiliului (CE) nr. 3.051/95 din 8 decembrie 1995 privind managementul siguranţei navelor de tip feribot Ro-Ro (publicat în Jurnalul Oficial nr. L 320 din 30 decembrie 1995, p. 14). Regulamentul, astfel cum a fost amendat prin Regulamentul Comisiei (CE) nr. 179/98 (publicat în Jurnalul Oficial nr. L 19 din 24 ianuarie 1998, p. 35)

ANEXA 3

PROCEDURI PENTRU INSPECTIILE SPECIFICE
[prevãzute la art. 6 şi 8 din ordin]

1. Prin inspectiile specifice trebuie sa se asigure faptul ca cerinţele statutare, în special pentru construcţie, compartimentare şi stabilitate, maşini şi instalaţii electrice, încãrcare, protecţie contra incendiilor, numãrul maxim de pasageri, mijloace de salvare a vieţii şi transportul mãrfurilor periculoase, radiocomunicatii şi navigaţie, sunt îndeplinite în totalitate şi corespund scopului şi ca includ, dupã caz, cel puţin urmãtoarele:
a) pornirea generatorului de avarie;
b) inspecţia iluminatului de avarie;
c) inspecţia sursei de alimentare de avarie pentru staţiile radio;
d) încãrcarea instalaţiei de radioficare;
e) rolul de incendiu, care sa includã o demonstratie de folosire a echipamentului pentru pompieri;
f) punerea în funcţiune a pompei de incendiu de avarie cu doua furtunuri de incendiu conectate la conducta principala de stins incendiu;
g) testarea închiderii de la distanta a alimentarii cu combustibil la caldarine, motoarele principale şi auxiliare şi a obturatoarelor de la ventilatoare;
h) testarea comenzilor de la distanta şi locale privind închiderea obturatoarelor;
i) testarea detectorului de incendiu şi a sistemului de alarma;
j) testarea închiderii corespunzãtoare a portilor etanse;
k) funcţionarea pompelor de santina;
l) închiderea uşilor portilor etanse atât prin comanda localã, cat şi de la distanta;
m) o demonstratie care sa arate ca membrii-cheie ai echipajului sunt familiarizati cu planul de vitalitate al navei;
n) coborârea a cel puţin unei barci de salvare de urgenta şi a unei barci de salvare la apa, pornirea şi verificarea sistemului lor de propulsie şi de guvernare, recuperarea lor din apa şi arimarea lor în poziţia normalã de la bord;
o) verificarea inventarului barcilor de salvare şi al plutelor de salvare;
p) testarea instalaţiei de guvernare a navei şi a sistemului auxiliar de guvernare.
2. Inspectiile specifice trebuie sa includã verificarea sistemului de întreţinere planificata de la bord.
3. Inspectiile specifice trebuie sa se concentreze asupra familiarizarii membrilor echipajului cu procedurile de siguranta, procedurile în caz de urgenta, tehnicile de întreţinere şi de lucru, siguranta pasagerilor, procedurile pentru puntea de navigaţie a navei şi operaţiunile legate de transportul mãrfurilor şi vehiculelor, precum şi asupra eficientei acestora. Trebuie sa se verifice abilitatea navigatorilor de a înţelege sau, dupã caz, de a da ordine şi instrucţiuni şi de a raporta într-un limbaj comun de lucru, asa cum sunt înscrise în jurnalul de bord. Se va verifica evidenta documentelor care atesta ca membrii echipajului au urmat cu succes o pregãtire specialã, în mod deosebit cele referitoare la:
a) cursuri în managementul aglomerarii multimilor;
b) cursuri de familiarizare;
c) cursuri de pregãtire pentru personalul implicat direct în acordarea asistenţei pasagerilor în spaţiile destinate acestora, în special pasagerilor în varsta şi celor infirmi; şi
d) cursuri de management al comportamentului uman în situaţii de criza.
Inspecţia specifica trebuie sa includã o evaluare pentru a se stabili dacã nu cumva programul de lucru şi de odihna nu provoacã o oboseala nejustificatã, în special în rândul personalului de cart.
4. Brevetele membrilor echipajului emise de statele terţe vor fi recunoscute numai când acestea sunt în conformitate cu Regula I/10 din Convenţia internationala privind standardele de pregãtire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptatã la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), astfel cum a fost amendata, la care România a aderat prin <>Legea nr. 107/1992 .

ANEXA 4

LINII DIRECTOARE
pentru inspectorii calificaţi când efectueazã
inspecţii neplanificate în timpul unui serviciu regulat
[prevãzute la art. 8 alin. (1) din ordin]

1. Informaţii cu privire la pasageri
Se verifica:
a) faptul ca numãrul de pasageri imbarcati la bordul navelor nu este mai mare decât numãrul de pasageri pentru care este certificat feribotul Ro-Ro sau nava de pasageri de mare viteza;
b) dacã sistemul de înregistrare a informaţiilor referitoare la pasageri este efectiv implementat şi este în conformitate cu prevederile aplicabile;
c) modalitatea în care informaţiile referitoare la numãrul total de pasageri sunt transmise comandantului şi, dacã este cazul, modalitatea prin care pasagerii care efectueazã o traversare dubla, fãrã a debarca, sunt incluşi în numãrul total la cursa de întoarcere.
2. Informaţii cu privire la încãrcare şi stabilitate
Se verifica:
a) acolo unde este cazul, dacã sunt instalate indicatoare de pescaj sigure şi dacã acestea sunt utilizate;
b) dacã se iau mãsuri pentru a se asigura ca nava nu este supraincarcata şi ca linia de încãrcare maxima de compartimentare nu se afla sub nivelul apei;
c) dacã determinarea încãrcãrii şi a stabilitatii se efectueazã corespunzãtor;
d) dacã vehiculele cu mãrfuri şi alte incarcaturi se cantaresc unde trebuie şi cifrele privind greutatea sunt transmise navei pentru a fi utilizate la determinarea încãrcãrii şi stabilitatii;
e) dacã planurile pentru controlul avariilor sunt expuse în permanenta şi dacã sunt prevãzute broşuri cu informaţii despre controlul avariilor pentru ofiţerii de pe nava.
3. Securitatea pe mare
Se verifica:
a) procedura prin care se garanteazã ca nava întruneşte toate condiţiile de securitate pentru a naviga, înainte sa pãrãseascã dana, care ar trebui sa includã o procedura de raportare pozitiva privind faptul ca toate porţile de operare laterala etanse la apa şi intemperii sunt închise;
b) dacã toate porţile puntilor cu vehicule sunt închise înainte ca nava sa pãrãseascã dana sau rãmân deschise doar atât timp cat sa permitã închiderea vizorului provei;
c) dacã sistemele de închidere a portilor de la prova, pupa şi laterale sunt dotate cu indicatoare luminoase şi supraveghere TV, care sa indice situaţia acestora pe puntea de comanda. Orice dificultãţi legate de funcţionarea indicatoarelor luminoase, în special a intrerupatoarelor de la porţi, trebuie sa fie verificate şi raportate.
4. Anunţurile pentru mãsuri de siguranta
Se verifica:
a) forma anunţurilor curente privind mãsuri de protecţie şi afişarea instrucţiunilor şi a traseelor în cazul procedurilor de urgenta în limba/limbile corespunzãtoare;
b) dacã anunţurile traseelor de siguranta sunt efectuate la începutul voiajului şi pot fi auzite în toate spaţiile publice, inclusiv pe puntile deschise, la care pasagerii au acces.
5. Înregistrãrile în jurnalul de bord
Se verifica:
a) jurnalul de bord, pentru a se asigura ca s-au efectuat înregistrãri referitoare la închiderea portilor de la prova, pupa şi a altor porţi etanse la apa şi la intemperii, testarea portilor de la compartimentele etanse la apa şi a instalaţiei de guvernare etc.;
b) dacã se înregistreazã pescajele, bordul liber şi stabilitatea, precum şi limba de lucru comuna pentru echipaj.
6. Mãrfuri periculoase
Se verifica:
a) dacã orice incarcatura de mãrfuri periculoase sau poluante este transportatã în conformitate cu legislaţia relevanta, în special dacã exista o declaraţie privind mãrfurile periculoase sau poluante, împreunã cu un cargomanifest ori un cargoplan, care sa indice localizarea acestora la bord;
b) dacã orice marfa periculoasa sau poluanta este permis sa fie transportatã pe nave de pasageri şi dacã mãrfurile periculoase şi poluante sunt marcate, etichetate, stivuite, fixate şi separate;
c) dacã vehiculele care transporta mãrfurile periculoase şi poluante sunt placate şi asigurate;
d) dacã, atunci când se transporta mãrfuri periculoase şi poluante, exista la ţãrm o copie a cargomanifestului sau a cargoplanului;
e) dacã comandantul este avertizat cu privire la cerinţele privind raportarea incidentelor în care sunt implicate nave maritime care transporta mãrfuri periculoase, substanţe dãunãtoare şi/sau poluanti marini (Directiva 93/75/CEE) şi toate instrucţiunile privind procedurile de urgenta ce trebuie urmate şi cele de acordare a primului ajutor în cazul unui incident care implica mãrfuri periculoase sau poluanti marini;
f) dacã dispozitivele de ventilaţie a puntilor pentru vehicule funcţioneazã tot timpul, dacã funcţioneazã mai intens atunci când motoarele vehiculelor sunt în funcţiune şi dacã exista un indicator pe punte care sa arate ca ventilatia puntilor pentru vehicule este în funcţiune.
7. Fixarea vehiculelor de marfa
Se verifica:
a) modul în care sunt fixate vehiculele de marfa, de exemplu dacã sunt arimate în bloc sau sunt legate individual;
b) dacã sunt disponibile puncte de fixare suficient de puternice;
c) dacã exista sisteme de fixare a vehiculelor de marfa, în cazul în care are loc sau se preconizeaza vreme rea;
d) dacã exista metode pentru fixarea autocarelor sau motocicletelor;
e) dacã nava poseda un manual pentru fixarea încãrcãturii.
8. Puntile pentru vehicule
Se verifica:
a) dacã spaţiile pentru incarcatura de categorie specialã şi Ro-Ro sunt patrulate şi supravegheate continuu printr-un sistem de supraveghere TV, astfel încât sa se poatã observa deplasarea vehiculelor în caz de vreme nefavorabila şi intrarea neautorizata a pasagerilor;
b) dacã porţile de evacuare în caz de incendiu şi intrãrile se menţin închise şi dacã sunt afişate anunţuri prin care sa se interzicã accesul pasagerilor la puntile cu vehicule în timp ce nava se afla pe mare.
9. Închiderea portilor etanse la apa
Se verifica:
a) dacã este respectata politica stabilitã în instrucţiunile de funcţionare a navei pentru porţile etanse la apa;
b) dacã se efectueazã instruirile necesare;
c) dacã controlul portilor etanse la apa, de pe comanda de navigaţie, este menţinut, când este posibil, pe controlul "local";
d) dacã porţile sunt ţinute închise în caz de vizibilitate redusã şi orice situaţie primejdioasa;
e) dacã echipajele sunt instruite în mod corect pentru operarea portilor şi cunosc pericolele utilizãrii gresite a acestora.
10. Patrulele contra incendiilor
Trebuie sa fie confirmat ca se menţine o patrulare eficienta, astfel încât sa se poatã detecta imediat orice izbucnire de foc. Aceasta trebuie sa includã spaţiile speciale care nu sunt prevãzute cu un sistem fix de detectare a focului şi de alarma, consemnand ca aceste spaţii pot fi patrulate conform celor prevãzute la pct. 8.
11. Comunicaţiile în caz de avarie
Se verifica dacã exista suficienti membri ai echipajului, conform listei de responsabilitãţi, care sa ajute pasagerii în caz de avarie şi dacã aceştia pot fi identificati repede şi pot sa comunice cu pasagerii în caz de avarie, luând în considerare o combinatie corespunzãtoare şi adecvatã de oricare dintre urmãtorii factori:
a) limba sau limbile corespunzãtoare principalelor nationalitati de pasageri transportaţi pe o anumitã ruta;
b) probabilitatea ca o abilitate în folosirea vocabularului elementar al limbii engleze pentru instrucţiunile de baza sa poatã oferi un mijloc de comunicare cu un pasager care are nevoie de ajutor, indiferent dacã pasagerul şi membrii echipajului folosesc o limba comuna sau nu;
c) necesitatea posibila de a comunica în timpul unei avarii prin alte mijloace (de exemplu, atentionarea prin demonstratii, gesturi sau atentionarea asupra locului instrucţiunilor, a posturilor de apel, a dispozitivelor de salvare a vietilor omeneşti ori a cãilor de evacuare, atunci când comunicarea verbalã este impracticabila);
d) mãsura în care le sunt oferite pasagerilor instrucţiuni complete de protecţie în limba sau în limbile maternã/materne a/ale acestora;
e) limbile în care pot fi difuzate anunţurile prin radio în timpul unei avarii sau exerciţiu, pentru a transmite o orientare esenţialã pasagerilor şi a facilita sprijinul acordat pasagerilor de cãtre membrii echipajului.
12. Limba de lucru comuna între membrii echipajului
Se verifica dacã s-a stabilit o limba de lucru pentru a asigura o reactie eficienta a echipajului în probleme de siguranta şi dacã aceasta limba de lucru este trecutã în jurnalul de bord al navei.
13. Echipamentul de protecţie
Se verifica:
a) dacã echipamentul de salvare şi de combatere a incendiilor, incluzând uşile contra incendiului şi alte articole de protecţie structuralã contra incendiilor, care pot fi repede inspectate, sunt întreţinute corespunzãtor;
b) dacã sunt expuse în permanenta planuri pentru stingerea incendiilor sau sunt prevãzute broşuri cu informaţii echivalente pentru informarea ofiţerilor navei;
c) dacã vestele de salvare sunt stocate corespunzãtor şi dacã stocul de veste de salvare pentru copii se poate identifica repede;
d) dacã incarcatura vehiculelor nu impiedica actionarea dispozitivelor de localizare a incendiilor, intrerupatoarelor de urgenta, dispozitivelor de control pentru clapetele de furtuna etc., care se pot afla pe puntile cu vehicule.
14. Echipamentul de navigaţie şi radio
Se verifica dacã echipamentul de navigaţie şi de comunicaţii radio, incluzând radiofarurile (EPIRBs) pentru localizarea avariilor, sunt operationale.
15. Indicatoarele luminoase suplimentare pentru avarii
Se verifica dacã sunt prevãzute indicatoare luminoase suplimentare pentru avarii, conform regulamentelor, şi dacã se tine o evidenta a deficienţelor.
16. Mijloacele de salvare
Se verifica:
a) dacã marcajul mijloacelor de salvare este în concordanta cu cerinţele aplicabile şi dacã indicatoarele luminoase sunt alimentate atât de la generatorul principal, cat şi de la cel de avarie;
b) dacã s-au luat mãsuri pentru ca vehiculele sa nu incurce cãile de salvare, în cazul în care cãile de salvare traverseaza sau trec pe puntile pentru vehicule;
c) dacã ieşirile, în special cele de la magazinele scutite de taxe vamale, care au fost gãsite blocate de mãrfuri în exces, sunt menţinute libere.
17. Registrul de operaţii
Se verifica dacã exista copii ale registrului de operaţii pentru comandant şi pentru fiecare ofiţer de grad superior şi dacã exista copii disponibile pentru toţi membrii echipajului. De asemenea, se verifica dacã exista liste de verificare care sa cuprindã pregãtirea pentru mare şi alte operaţii.
18. Curãţenia în compartimentul maşinilor
Se verifica dacã în compartimentul maşinilor este pastrata curãţenia legatã de procedurile de întreţinere.
19. Evacuarea gunoiului
Se verifica dacã amenajãrile pentru manipularea şi evacuarea gunoiului sunt satisfãcãtoare.
20. Planificarea întreţinerii
Se verifica:
a) dacã toate companiile au prevãzute cerinţe specifice pentru întreţinerea planificata a tuturor elementelor privind siguranta, incluzând uşile de la prova şi pupa şi porţile laterale, împreunã cu sistemele lor de închidere, dar care sa includã şi întreţinerea compartimentului maşinilor şi a echipamentului de protecţie;
b) dacã exista planuri pentru verificarea periodicã a tuturor elementelor, astfel încât normele de siguranta sa fie menţinute la cel mai înalt nivel;
c) dacã exista proceduri pentru evidenta deficienţelor şi confirmarea rectificarii lor corespunzãtoare, astfel încât comandantul şi persoana desemnatã de pe uscat din structura administraţiei companiei sa aibã cunostinta despre deficiente şi sa fie înştiinţate despre rectificarea acestora într-un timp determinat;
d) dacã verificãrile periodice ale sistemelor de comanda şi control pentru închiderea portilor interioare şi exterioare de la prova includ indicatoarele, echipamentul de supraveghere şi toate orificiile de scurgere a apei de pe punte din spaţiile dintre vizorul provei şi poarta interioarã, în special mecanismele de închidere şi sistemele hidraulice ale acestora.
21. Efectuarea unui voiaj
Atunci când se efectueazã un voiaj trebuie sa se profite de ocazie pentru a se verifica suprglomerarea, inclusiv disponibilitatea locurilor şi blocarea culoarelor, scarilor şi evacuarilor, în caz de avarii, cu bagaje şi pasageri care nu isi gãsesc locurile. De asemenea, trebuie sa se verifice dacã pasagerii sunt evacuati de pe puntea cu vehicule înaintea iesirii navei în larg şi sa se asigure ca aceştia nu revin decât dupã acostarea navei.

ANEXA 5

CRITERII
privind calificarea şi independenta pentru inspectorii calificaţi
[prevãzute la art. 2 lit. j) din ordin]

1. Inspectorul calificat trebuie sa fie autorizat de ANR sau de autoritatea competenta a statului membru sa efectueze inspectiile speciale prevãzute la art. 6.
2. Fie:
- inspectorul calificat trebuie sa aibã minimum un an vechime în serviciul ANR sau al autoritãţii competente a unui stat membru ca inspector al statului pavilionului care efectueazã inspecţii şi certificare în conformitate cu Convenţia SOLAS 1974;
- şi sa fie posesorul:
a) unui brevet de comandant, care îi da dreptul sa preia comanda unei nave cu un tonaj brut de 1.600 sau mai mare (a se vedea STCW, Regula II/2); sau
b) unui brevet de şef mecanic care sa îi dea dreptul sa detina funcţia la bordul unei nave al carei motor principal are o putere mai mare sau egala cu 3.000 kW (a se vedea STCW, Regula III/2); sau
c) unei diplome de arhitect naval, inginer mecanic sau de inginer în domeniul maritim obţinutã în România sau într-un stat membru şi sa fi lucrat cel puţin 5 ani în una dintre aceste funcţii;
- inspectorii calificaţi mentionati la lit. a) şi b) trebuie sa aibã o experienta pe mare de cel puţin 5 ani ca ofiţer de punte sau şef mecanic;
sau:
- inspectorul calificat trebuie sa fie deţinãtorul unei diplome universitare de profil sau sa fi urmat o forma de învãţãmânt echivalenta în România sau într-un stat membru; şi
- sa fi fost instruit şi calificat ca inspector în domeniul siguranţei navei din România sau dintr-un stat membru; şi
- sa fi lucrat cel puţin 2 ani la ANR sau la o autoritate competenta a unui stat membru ca inspector al statului pavilionului care efectueazã inspecţia şi certificarea în conformitate cu Convenţia SOLAS 1974.
3. Inspectorii calificaţi trebuie sa aibã capacitatea de a comunica verbal şi în scris cu personalul navigant în limba folositã în mod uzual pe mare.
4. Inspectorii calificaţi trebuie sa aibã cunoştinţe corespunzãtoare despre prevederile Convenţiei SOLAS 1974 şi procedurile corespunzãtoare din prezentul ordin.
5. Inspectorii calificaţi care efectueazã inspecţii specifice nu trebuie sa aibã vreun interes comercial în compania respectiva sau în orice alta companie care opereazã un serviciu regulat efectuat spre sau dinspre statul gazda implicat, nici la feribotul Ro-Ro sau la nava de pasageri de mare viteza inspectata şi nici nu trebuie sa fie angajaţi de organizaţii nonguvernamentale şi sa nu desfãşoare activitãţi în numele organizaţiilor nonguvernamentale care efectueazã inspecţii statutare sau inspecţii de clasificare ori care elibereazã certificate pentru feriboturile Ro-Ro sau pentru navele de pasageri de mare viteza.
6. Inspectorii care nu îndeplinesc criteriile de mai sus sunt, de asemenea, acceptaţi dacã au mai fost angajaţi de ANR sau de autoritatea competenta a statului membru pentru efectuarea inspectiilor statutare ori a inspectiilor PSC la data adoptãrii Directivei 95/21/CE .
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016