Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN Nr. 388 din 10 septembrie 1996 privind aprobarea normelor metodologice in aplicarea prevederilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996
EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 15 octombrie 1996
ORDIN Nr. 388 din 10 septembrie 1996
privind aprobarea normelor metodologice în aplicarea prevederilor <>Legii protecţiei muncii nr. 90/1996
EMITENT: MINISTERUL MUNCII ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 15 octombrie 1996
Ministru de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, numit în baza Decretului nr. 223/1992 pentru numirea Guvernului României,
avînd în vedere:
- <>Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 ;
- <>Hotãrîrea Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, republicatã,
emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Se aproba urmãtoarele norme metodologice referitoare la:
a) autorizarea functionarii persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii;
b) certificarea calitãţii de protecţie a prototipurilor sortimentelor de echipament individual de protecţie şi de lucru şi avizarea introducerii lor în fabricaţie;
c) certificarea calitãţii din punct de vedere al securitãţii muncii, a echipamentelor tehnice;
d) avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi de instruire în domeniul protecţiei muncii;
e) clasificarea minelor din punct de vedere al emanatiilor de gaze;
f) comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de munca şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesionalã;
g) finanţarea cheltuielilor pentru realizarea mãsurilor de protecţie a muncii;
h) locul de munca cu pericol deosebit şi pericol iminent de accidentare.
ART. 2
Normele metodologice prevãzute la art. 1 se aplica o data cu intrarea în vigoare a <>Legii protecţiei muncii nr. 90/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 23 iulie 1996.
Începînd cu aceeaşi data se abroga:
a) <>Ordinul nr. 104 din 20 septembrie 1991 al ministrului muncii şi protecţiei sociale - Departamentul protecţiei muncii - referitor la Normele metodologice privind autorizarea functionarii unitãţilor din punct de vedere al protecţiei muncii;
b) <>Ordinul nr. 270/954/1992 al ministrului muncii şi protecţiei sociale şi al ministrului sãnãtãţii privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea şi evidenta accidentelor de munca şi a bolilor profesionale;
c) Ordinul nr. 190/1975 al ministrului muncii privind avizarea dispozitivelor şi instalaţiilor de protecţie a muncii în vederea generalizarii lor pe economie, precum şi a prototipurilor de echipament de protecţie şi echipament de lucru.
ART. 3
Normele metodologice menţionate la art. 1 sînt obligatorii pentru toate activitãţile din economia nationala, indiferent de forma de proprietate a capitalului social, şi se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministru de stat,
ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Dan Mircea Popescu
NORME METODOLOGICE
privind autorizarea functionarii persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii
În aplicarea prevederilor art. 9, art. 18 alin. (1) lit. b), art. 20 lit. c) şi ale <>art. 47 alin. (1) lit. a) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , se emit prezentele norme metodologice:
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) În conformitate cu prevederile <>art. 9 din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , desfãşurarea activitãţilor de cãtre persoanele juridice şi fizice este condiţionatã de obţinerea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, emisã de inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii.
(2) Unitãţile Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Ministerului Justiţiei - Direcţia generalã a penitenciarelor, Ministerului Finanţelor - Garda financiarã, Serviciului Roman de Informaţii, ale Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi ale Serviciului de Protecţie şi Paza vor fi autorizate de cãtre organele proprii.
ART. 2
Prin persoane juridice şi fizice se înţelege: agenţii economici din sectorul public, privat şi cooperatist, inclusiv cei cu capital social strãin, care desfãşoarã activitãţi pe teritoriul României, autoritãţile şi instituţiile publice, agenţii economici romani care efectueazã lucrãri cu personal roman pe teritoriul altor tari, în baza unor convenţii internaţionale sau contracte bilaterale, asociaţiile şi organizaţiile nonprofit, precum şi asociaţiile cu scop lucrativ care îşi desfãşoarã activitatea în baza prevederilor legale.
ART. 3
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc condiţiile ce trebuie îndeplinite de cãtre persoanele juridice şi fizice pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii.
(2) Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii reprezintã documentul prin care se atesta ca, la data verificãrii, persoana juridicã sau fizica îndeplineşte condiţiile minime stabilite prin standardele şi normele de securitate în vigoare, astfel încît sa fie prevenite accidentele de munca şi imbolnavirile profesionale.
ART. 4
Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se elibereazã de cãtre inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, pe raza cãruia se afla sediul persoanei juridice sau adresa persoanei fizice.
CAP. 2
Obligaţiile solicitantului
ART. 5
În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, persoana juridicã şi persoana fizica vor depune, la inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, un dosar cuprinzînd urmãtoarele documente:
1. cerere de acordare a autorizaţiei, adresatã inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii, semnatã de conducãtorul persoanei juridice sau de persoana fizica, conform anexei nr. 1, însoţitã de fişa de identificare (anexa nr. 2);
2. certificat de înmatriculare de la Registrul comerţului şi statutul de funcţionare al persoanei juridice, înregistrat la Camera de comerţ şi industrie sau, în cazul unor instituţii, actele normative de înfiinţare;
3. memoriu tehnic, care va cuprinde:
a) denumirea proiectului, numãrul şi data elaborãrii proiectului pentru construcţii, tehnologii şi activitãţi conexe. În cazul în care persoana juridicã nu dispune de proiectele menţionate mai sus, va prezenta un raport de expertiza întocmit de organisme sau de persoane autorizate;
b) descrierea activitãţilor, cu prezentarea riscurilor de accidentare sau de imbolnavire profesionalã, generate de mijloacele de producţie, procesul de munca şi mediul de lucru, precum şi mãsurile ce se asigura pentru prevenirea acestora;
c) specificarea faptului ca echipamentele tehnice din dotare corespund din punct de vedere al normelor şi standardelor de protecţie a muncii, care se va face prin completarea fisei cu cerinţele minime de securitate (anexa nr. 3). Se excepteazã echipamentele tehnice care funcţioneazã în atmosfere potenţial explozive. Acestea trebuie certificate pentru lucrul în atmosfere explozive;
d) lista cu dotãrile existente la locurile de munca, pentru intervenţie în caz de avarii în instalaţii, de acordare a primului ajutor în caz de accident sau intoxicatii, conform baremurilor prevãzute de norme sau de alte acte normative în vigoare;
e) lista substanţelor toxice, explozive şi inflamabile care se utilizeazã sau se degaja în procesul de producţie şi nivelul concentratiilor acestora în mediul de lucru, prevãzut în proiect, care nu trebuie sa depãşeascã concentratiile maxime admise prin legislaţia în vigoare. Aceasta va fi însoţitã de fişele de securitate (model-anexa nr. 4);
f) organizarea activitãţii de protecţie a muncii;
g) menţionarea existenţei instrucţiunilor proprii de securitate a muncii, stabilite în raport cu condiţiile în care se desfãşoarã activitatea la locurile de munca;
h) lista utilajelor şi instalaţiilor care intra sub incidenta I.S.C.I.R., cu menţionarea numãrului autorizaţiei şi a datei scadente de verificare;
4. copii de pe contractele, autorizaţiile şi/sau avizele obţinute în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, dupã caz, de la:
a) Inspectoratul de poliţie sanitarã şi medicina preventivã;
b) Inspectoratul sanitar veterinar de stat (pentru sectorul de producere, prelucrare, conservare, depozitare şi desfacere a produselor alimentare de natura animala);
c) Grupul de pompieri militari, acolo unde este cazul (unde s-au dat);
d) Comisia Nationala pentru Activitãţi Nucleare, pentru persoanele juridice a cãror activitate este supusã unor regimuri speciale conform legii;
e) Comisia Nationala pentru Avizarea în Construcţii, Lucrãri Publice şi Amenajarea Teritoriului;
f) autorizaţia de utilizare sau de producere a substanţelor toxice sau orice alta activitate privind circulaţia produselor şi substanţelor toxice;
g) autorizaţia privind utilizarea, prepararea, experimentarea, deţinerea, tranzitarea pe teritoriul tarii, transmiterea sub orice forma, transportul, depozitarea, manipularea, precum şi orice operaţiune şi import-export de materii explozive;
h) procesul-verbal de punere în funcţiune definitiva, încheiat cu furnizorul de energie electrica;
i) procesul-verbal de punere în funcţiune (deschidere) a instalaţiilor de gaze naturale, încheiat cu furnizorul de gaze naturale;
j) acordul şi/sau autorizaţia de mediu, în funcţie de specificul activitãţii;
5. pentru unitãţile în care tehnologia creeazã sau se desfãşoarã în zone cu pericol de explozie, se vor prezenta:
a) copii de pe certificatele de conformitate ale echipamentelor tehnice folosite în zonele cu pericol de explozie, emise pe baza procedurilor şi condiţiilor stabilite de cãtre Societatea Comercialã "Insemex" - S.A. Petrosani sau de cãtre persoanele juridice ori fizice abilitate de aceasta;
b) tabel cu personalul specializat şi atestat de Societatea Comercialã "Insemex" - S.A. Petrosani pentru executarea reviziilor şi reparaţiilor, precum şi pentru controlul calitãţii echipamentelor tehnice cu protecţie antiexploziva sau copie de pe contractul de prestãri de servicii încheiat cu o unitate de specialitate abilitata de Societatea Comercialã "Insemex" - S.A. Petrosani;
6. buletinele de verificare a prizelor şi a legãturilor la centura de impamintare, emise de o unitate autorizata sau de formaţii proprii autorizate.
ART. 6
Necesitatea autorizãrii persoanelor fizice se hotãrãşte de cãtre inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, în funcţie de natura şi de riscurile activitãţii.
ART. 7
În funcţie de specificul activitãţii, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii poate solicita şi alte date necesare în vederea emiterii autorizaţiei.
Emiterea autorizaţiei de funcţionare va fi condiţionatã de procesul-verbal de recepţie a punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie.
CAP. 3
Emiterea autorizaţiei
ART. 8
(1) Dupã înregistrarea cererii şi a documentaţiei pentru obţinerea autorizaţiei, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va analiza, în termen de 30 de zile, documentaţia prezentatã şi va verifica la fata locului existenta mãsurilor minime necesare de prevenire a accidentelor de munca şi a imbolnavirilor profesionale, precum şi a celorlalte elemente cuprinse în documentaţie (avize, determinãri etc.).
(2) Prin verificarea la fata locului se urmãreşte modul cum sînt asigurate condiţiile minime necesare pentru respectarea prevederilor normelor generale şi specifice de protecţie a muncii, în vederea prevenirii accidentelor de munca şi imbolnavirilor profesionale, şi anume, dacã:
a) echipamentele tehnice (instalaţiile, utilajele, maşinile) din producţia interna sau din import corespund din punct de vedere al normelor şi standardelor de securitate a muncii sau sînt certificate din punct de vedere al securitãţii muncii;
b) exista sisteme pentru captarea, reţinerea şi neutralizarea substanţelor nocive, toxice şi explozive care rezulta din desfãşurarea proceselor tehnologice, functionalitatea şi eficienta acestora;
c) s-a asigurat şi s-a dotat personalul cu echipament de protecţie şi de lucru, în concordanta cu riscurile existente;
d) sînt asigurate, conform standardelor şi normelor de securitate a muncii, sistemele şi dispozitivele de protecţie şi aparatura de mãsura şi control necesare desfãşurãrii procesului tehnologic în condiţii de siguranta;
e) exista dotarea cu mijloacele de intervenţie necesare pentru lichidarea avariilor şi pentru acordarea primului ajutor;
f) s-a asigurat încadrarea cu personal calificat şi autorizat pentru meseriile prevãzute în normele generale de protecţie a muncii sau în alte reglementãri;
g) sînt nominalizate şi se tine evidenta locurilor de munca cu condiţii deosebite: grele, vãtãmãtoare sau periculoase, la data verificãrii.
În urma verificãrii se întocmeşte un raport, conform modelului din anexa nr. 5.
(3) În situaţia în care o persoana juridicã are o activitate permanenta pe raza altui judeţ, cererea şi documentaţia pentru autorizare se va inainta inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii pe raza cãruia se afla subunitatea. În acest scop, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va analiza documentaţia, va verifica subunitatea şi va emite autorizaţia parţialã de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii (anexa nr. 6).
(4) O copie de pe autorizaţia parţialã de funcţionare a subunitatii se include în documentaţia pe care o înainteazã persoana juridicã la inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii pe raza cãruia îşi are sediul persoana juridicã, în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii (anexa nr. 6)
ART. 9
(1) Pentru clarificarea unor probleme în vederea autorizãrii, dacã situaţia o impune, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii solicita efectuarea, de cãtre organisme abilitate, a unor studii, analize, expertize tehnice, mãsurãtori şi determinãri, inclusiv prin luarea de probe de produse sau materiale.
(2) Costul acestor lucrãri se suporta de cãtre solicitantul autorizaţiei.
ART. 10
(1) În urma analizarii documentaţiei şi a verificãrii la fata locului, dacã se constata ca sînt îndeplinite condiţiile legale, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii elibereazã autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii.
(2) În situaţia în care, cu ocazia verificãrii, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii constata ca nu sînt îndeplinite condiţiile de autorizare, va respinge cererea şi va comunica în scris solicitantului decizia luatã şi motivele pentru care s-a dispus în acest sens.
(3) În cazul în care solicitantul nu este de acord cu decizia inspectoratului de stat teritorial pentru protecţia muncii, acesta o poate contesta, în termen de 30 de zile de la înştiinţare, la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(4) Dacã se constata ca sînt subunitati (fabrici, filiale, sucursale, secţii, ateliere, staţii) care îndeplinesc condiţiile de autorizare din punct de vedere al protecţiei muncii, inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii poate emite autorizaţie parţialã de funcţionare pentru acestea.
CAP. 4
Dispoziţii finale
ART. 11
(1) Modificarea oricãrei condiţii iniţiale din documentaţia în baza cãreia s-a obţinut autorizaţia de funcţionare impune revizuirea acesteia. În acest caz, persoana juridicã sau fizica va anunta inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii şi va solicita revizuirea autorizaţiei.
(2) Inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii va dispune completarea mãsurilor de securitate a muncii sau, dacã este cazul, va emite o autorizaţie noua.
ART. 12
Rãspunderea pentru întocmirea corecta a documentaţiei revine conducerii persoanei juridice, respectiv persoanei fizice.
ART. 13
Conform prevederilor <>art. 46 din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , persoanele juridice sau fizice, care, la data intrãrii în vigoare a acesteia, îşi desfãşoarã activitatea fãrã a fi autorizate din punct de vedere al protecţiei muncii, sînt obligate ca, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, sa solicite inspectoratelor de stat teritoriale pentru protecţia muncii emiterea autorizaţiei de funcţionare.
ART. 14
(1) Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se retrage, de cãtre emitent, în cazul în care se constata ca nu sînt menţinute condiţiile existente la data obţinerii acesteia, conform <>art. 20 lit. c) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 .
(2) Retragerea autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se face pe baza unui proces-verbal întocmit de cãtre inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, în care se arata motivele acestei decizii. Un exemplar din procesul-verbal se înainteazã la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale spre informare.
ART. 15
Inspectoratele de stat teritoriale pentru protecţia muncii ţin evidenta cererilor de soluţionare pentru emiterea autorizaţiei de funcţionare, precum şi a autorizaţiilor eliberate, a retragerilor de autorizaţie şi a reautorizarilor, conform modelului din anexa nr. 7.
NORME METODOLOGICE
privind certificarea calitãţii de protecţie a prototipurilor sortimentelor de echipament individual de protecţie şi de lucru şi avizarea introducerii lor în fabricaţie
În temeiul <>art. 47 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , se emit prezentele norme metodologice.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Obiectul normei metodologice este de a stabili:
a) procedurile de avizare şi de certificare a calitãţii de protecţie a echipamentului individual de protecţie şi a echipamentului individual de lucru, precum şi a materialelor şi semifabricatelor destinate producerii lor;
b) cerinţele esenţiale de securitate, cuprinse în anexa nr. 1, care trebuie îndeplinite la proiectarea, realizarea, importul şi comercializarea echipamentului sus-amintit;
c) organismele recunoscute pentru certificarea acestora.
ART. 2
(1) Normele metodologice se aplica persoanelor juridice şi fizice din domeniile public şi privat, care produc, importa şi comercializeazã echipament individual de protecţie şi echipament individual de lucru, materiale şi semifabricate destinate producerii lor, astfel încît sa se asigure funcţia de protecţie conform normelor şi standardelor de protecţie a muncii.
(2) Sînt exceptate de la prevederile prezentelor norme metodologice;
a) sortimentele de echipament individual de protecţie şi echipament individual de lucru, create şi produse special pentru Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul de Interne, Ministerul Justiţiei - Direcţia generalã a penitenciarelor, Ministerul Finanţelor - Garda financiarã, Serviciul Roman de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Comunicaţii Speciale, Serviciul de Protecţie şi Paza;
b) sortimentele de echipament individual de protecţie, create şi produse pentru lupta contra incendiilor;
c) sortimentele de echipament individual de protecţie pentru autoaparare;
d) sortimentele de echipament individual de protecţie şi salvare a personalului şi pasagerilor avioanelor şi navelor;
e) sortimentele de echipament individual de protecţie, destinate personalului din cadrul activitãţii nucleare;
f) alte sortimente excluse prin lege.
ART. 3
În sensul prezentelor norme metodologice:
a) echipamentul individual de protecţie (E.I.P.) reprezintã mijloacele cu care este dotat fiecare participant la procesul de munca pentru a fi protejat impotriva riscurilor de accidentare şi de imbolnavire profesionalã;
b) echipamentul individual de lucru (E.I.L.) reprezintã mijloacele pe care persoanele juridice şi persoanele fizice le acorda unui salariat pentru protejarea imbracamintei şi incaltamintei proprii în timpul procesului de munca;
c) sortimentul de E.I.P. sau E.I.L. reprezintã grupul de mijloace individuale, diferenţiat prin forma constructivã generalã, zona anatomica protejata şi caracteristicile functionale;
d) modelul de E.I.P. sau E.I.L. reprezintã grupul de mijloace individuale, diferenţiat prin materiile prime de baza, tehnologia de realizare sau particularitãţile constructive şi care este propriu unui fabricant;
e) prototipul de E.I.P. sau E.I.L. reprezintã unul sau mai multe exemplare dintr-un model nou-fabricat sau importat;
f) neconformitate este nesatisfacerea uneia sau mai multor cerinţe esenţiale privind calitatea de protecţie a echipamentului individual de protecţie şi a celui de lucru sau elementele sistemului calitãţii fata de condiţiile specifice; în funcţie de performanţele vizate de cerinţele nesatisfacute, prin analiza şi evaluarea calitãţii pe principiu statistic, neconformitãţile se pot grupa în majore sau minore;
g) sistemul calitãţii este ansamblul de structuri organizatorice, responsabilitãţi, proceduri, procese şi resurse, care are ca scop implementarea managementului calitãţii.
ART. 4
Orice model de E.I.P. sau E.I.L. fabricat în ţara sau importat trebuie sa îndeplineascã cerinţele esenţiale de securitate transpuse în reguli tehnice într-unul sau mai multe standarde, norme, prescripţii şi fise tehnice. Lista acestor reglementãri se publica periodic de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 5
Conformitatea modelelor de E.I.P. sau E.I.L. cu cerinţele esenţiale de securitate se atesta prin certificarea calitãţii de protecţie. În funcţie de complexitatea modelelor, certificarea se face de cãtre organismele recunoscute de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau de cãtre producãtor, importator, comerciant, prin procedurile stabilite de prezentele norme metodologice.
ART. 6
Introducerea în fabricaţie a sortimentelor noi de E.I.P. şi E.I.L., comercializarea acestora şi a celor importate sînt permise numai dupã avizarea lor de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale. Avizul se acorda unui singur solicitant (producãtor, importator, comerciant) pe baza documentaţiei întocmite de acesta, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 7
Expunerea la tîrguri şi saloane autorizate a modelelor noi de E.I.P. şi E.I.L., produse în ţara sau importate şi neavizate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi folosirea acestora în scop demonstrativ sînt permise pe durata limitatã, cu condiţia respectãrii prevederilor art. 4, şi cînd în apropierea exponatelor se amplaseaza un "avertisment". Avertismentul trebuie redactat în limba romana, vizibil, clar şi va mentiona interdicţia utilizãrii produsului.
ART. 8
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale notifica, pentru aplicarea procedurilor de certificare a calitãţii de protecţie a E.I.P., urmãtoarele organisme recunoscute:
a) Institutul de Cercetãri Ştiinţifice pentru Protecţia Muncii (I.C.S.P.M.) - Bucureşti, pentru E.I.P. impotriva riscurilor industriale;
b) Institutul Naţional pentru Securitatea Miniera şi Protecţie Antiexploziva (INSEMEX) - Petrosani, pentru E.I.P. impotriva riscurilor legate de lucrul în atmosfera potenţial exploziva, lucrul cu substanţe explozive şi pentru activitatea miniera din subteran.
(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate recunoaşte şi alte organisme care îndeplinesc criteriile generale impuse de sistemul naţional de certificare şi prevederile SR EN 45011/1993.
CAP. 2
Avizarea prototipurilor de E.I.P. şi E.I.L.
ART. 9
Pentru avizarea prototipurilor de E.I.P. şi E.I.L., solicitantul se adreseazã Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale cu o cerere scrisã, care conţine:
a) numele şi adresa solicitantului;
b) locul de fabricaţie şi numele producãtorului (dacã este diferit de solicitant);
c) denumirea produsului pentru care se solicita avizul (inclusiv numãrul de model la fabricant, unde este cazul);
d) scopul solicitãrii avizului (introducere în fabricaţie, import, comercializare).
ART. 10
Cererea trebuie însoţitã de un dosar, care sa cuprindã:
a) memoriul de prezentare: descrierea produsului, domeniul de utilizare, lista cerinţelor aplicabile pe care producãtorul se angajeazã sa le respecte, modul de marcare, standardul romanesc, profesional sau de firma, fişa tehnica a produsului;
b) descrierea sistemului calitãţii folosit de producãtor sau certificatul de atestare/aprobare a sistemului calitãţii;
c) declaraţia de conformitate prin care solicitantul garanteazã ca sînt respectate cerinţele esenţiale de securitate specifice şi, dupã caz, certificatul de conformitate eliberat de organismele recunoscute, prin care se atesta ca sînt îndeplinite aceste cerinţe;
d) un exemplar din prospectul produsului (întocmit conform anexei nr. 1 pct. 1.10);
e) statutul societãţii şi certificatul de înmatriculare a acesteia;
f) împuternicirea scrisã de reprezentare, în cazul în care solicitantul este altul decît producãtorul, importatorul sau comerciantul;
g) autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, eliberata de I.S.T.P.M. din judeţul de resedinta a solicitantului;
h) doua mostre din produsul supus avizãrii.
ART. 11
(1) Dupã primirea cererii, a dosarului complet şi a mostrelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale procedeazã la examinarea acestora, verificind dacã:
a) documentaţia cuprinde toate elementele necesare;
b) specificaţiile cuprinse în documentaţie asigura respectarea cerinţelor esenţiale de securitate sau a regulilor tehnice aplicabile;
c) mostrele prezentate sînt conforme cu specificaţiile din documentaţie;
d) sistemul calitãţii, prevãzut de fabricant, garanteazã conformitatea cu mostrele prezentate spre avizare;
f) procedura de certificare la care a fost supus sortimentul de E.I.P. a fost adecvatã.
(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate solicita completãri sau modificãri ale documentaţiei, efectuarea unor încercãri de laborator suplimentare, supunerea E.I.P. procedurilor "examen de tip" sau de "certificare a calitãţii producţiei", costurile aferente fiind suportate de solicitant.
ART. 12
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va transmite solicitantului rezultatul evaluãrii, care se concretizeazã prin:
a) aviz definitiv de introducere în fabricaţie, import sau comercializare - cînd sînt îndeplinite toate cerinţele;
b) aviz pentru o perioada limitatã de introducere în fabricaţie, import sau comercializare, în cazul în care se considera oportuna obţinerea unor informaţii ulterioare privind comportarea în exploatare sau dacã în urma evaluãrii se semnaleaza anumite neconformitãţi cu regulile tehnice, care nu afecteazã calitatea de protecţie şi pot fi remediate pînã la comercializare;
c) respingerea, în scris, a cererii solicitantului, motivind cauzele acesteia, atunci cînd produsul sau sistemul de asigurare a calitãţii preconizat de solicitant prezintã neconformitãţi fata de cerinţele esenţiale.
(2) În situaţiile de la lit. a) şi b), procedura de avizare se finalizeazã prin:
a) aviz scris care reproduce concluziile evaluãrii;
b) aplicarea unei etichete permanente pe mostra care devine prototip avizat.
(3) Eticheta va conţine: denumirea solicitantului, a produsului, numãrul de model la producãtor, materia prima, sigla organismului care a acordat avizul (ştampila), numãrul avizului.
ART. 13
Dupã obţinerea avizului scris şi a prototipului avizat, solicitantul are dreptul sa aplice, pe toate produsele identice cu acesta, marcajul de conformitate de securitate (CS), conform anexei nr. 3, şi sa elibereze declaraţia de conformitate CS, conform anexei nr. 2, ceea ce permite comercializarea şi utilizarea produsului.
ART. 14
Avizul pentru o perioada limitatã poate deveni definitiv, dacã solicitantul dovedeşte, în termenul stabilit, rezolvarea observaţiilor fãcute de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, sau poate fi prelungit numai în cazuri justificate.
ART. 15
Respingerea avizãrii unui produs poate face obiectul unei contestaţii depuse la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii.
ART. 16
Documentaţia tehnica, stampilata de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, se pãstreazã la solicitant, în condiţiile de arhiva, pentru a fi prezentatã organelor competente.
ART. 17
Datele privind prototipurile avizate sînt înscrise în Registrul unic de E.I.P. şi E.I.L. avizate, la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 18
În situaţia în care producãtorul intenţioneazã sa aducã modificãri unui produs avizat, el este obligat sa le comunice Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, care analizeazã modificãrile respective şi decide asupra oportunitãţii prelungirii avizului pentru produsul modificat sau a necesitãţii unei noi evaluãri prin examen CS de tip.
ART. 19
Dacã în timpul fabricaţiei sau al utilizãrii E.I.P. şi E.I.L. se dovedeşte ca acestea nu respecta anumite cerinţe aplicabile, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate retrage avizul dat. Aceasta decizie va fi luatã dupã ce titularul avizului a fost convocat pentru a-şi prezenta punctul de vedere. Decizia de retragere a avizului poate face obiectul unei contestaţii în condiţiile prevãzute la art. 15.
ART. 20
În cazul unor reclamaţii repetate privind neconformitatea produselor cu cerinţele esenţiale sau cu specificaţiile tehnice garantate de producãtor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate impune efectuarea evaluãrii prin examen CS de tip asupra oricãrui model de E.I.P. şi E.I.L. care a fost avizat. Costul încercãrilor şi al evaluãrilor este suportat de titularul avizului. Dacã în urma evaluãrii se constata ca nu sînt respectate cerinţele de securitate, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate retrage avizul.
CAP. 3
Certificarea calitãţii de protecţie
ART. 21
(1) Certificarea calitãţii de protecţie reprezintã acţiunea unei terţe pãrţi, care dovedeşte existenta încrederii ca un model de E.I.P., corespunzãtor identificat, prototip sau produs final al unui proces tehnologic este în conformitate cu un anumit standard sau cu un alt document normativ ce transpune cerinţele esenţiale de securitate aplicabile, conform domeniului de utilizare definit.
(2) Se supun certificãrii, de cãtre organisme recunoscute, modelele de E.I.P., destinate a proteja impotriva unor riscuri ce nu pot fi sesizate în timp util pentru a evita accidentarea, sau cele pentru care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale stabileşte necesitatea confirmãrii calitãţii de protecţie de cãtre organisme recunoscute.
(3) În funcţie de complexitatea E.I.P. şi de riscurile impotriva cãrora acestea sînt destinate, certificarea se face prin:
a) examen CS de tip;
b) sistem de garantare a calitãţii CS a produsului final sau prin sistem de asigurare a calitãţii CS a producţiei, cu supraveghere, ambele sisteme vizind certificarea calitãţii producţiei.
ART. 22
(1) Pentru sortimentele de E.I.P. de conceptie simpla şi E.I.L., producãtorul, importatorul sau reprezentanţii acestora declara, pe proprie rãspundere, ca produsele sînt conforme cu cerinţele esenţiale, garanteazã acest lucru şi emit declaraţia de conformitate.
(2) Sînt definite ca E.I.P. de conceptie simpla sortimentele pentru care utilizatorul poate aprecia el însuşi eficacitatea folosirii acestora impotriva unor riscuri minime al cãror efect este perceput în timp optim pentru a se evita accidentarea. Din aceasta categorie fac parte sortimentele destinate prevenirii accidentelor datorate:
a) agresiunilor mecanice ale cãror efecte sînt superficiale (exemplu: manusi pentru gradinari, degetare etc.);
b) produselor de întreţinere slab nocive, ale cãror efecte sînt uşor reversibile (exemplu: manusi de protecţie contra soluţiilor diluate de detergent etc.);
c) riscurilor intilnite la manipularea obiectelor calde ale cãror temperaturi nu depãşesc 50 grade C sau care produc socuri puţin periculoase (exemplu: manusi, sorturi de uz profesional etc.);
d) condiţiilor atmosferice care nu sînt excepţionale şi nici extreme: intemperii, mediu cu temperaturi cuprinse între -5 grade C si +40 grade C şi viteza vintului de maximum 5 m/sec.;
e) socurilor şi vibratiilor slabe care nu afecteazã pãrţi vitale ale corpului şi nu pot provoca leziuni ireversibile (exemplu: bonete, basmale, manusi, incaltaminte uşoarã etc.);
f) radiatiilor solare (exemplu: ochelari de soare etc.).
ART. 23
Producãtorul sau importatorul unui model nou de E.I.P. de conceptie simpla sau E.I.L. trebuie sa fie în mãsura sa prezinte Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale sau organismelor recunoscute de acesta, la cerere, urmãtoarea documentaţie:
a) dosar tehnic de fabricaţie, constituit din:
- desenul de ansamblu al modelului, cu detalii, însoţit, eventual, de note de calcul, rezultate ale unor încercãri, experimentari, în mãsura în care nu sînt necesare pentru confirmarea respectãrii cerinţelor esenţiale de securitate;
- lista completa a cerinţelor esenţiale luate în considerare la proiectarea modelului sau lista specificatiilor tehnice pe care producãtorul îşi propune sa le respecte. Aceste elemente pot fi conţinute în standardul de firma sau în fişa tehnica a fabricantului;
b) descrierea sistemului de calitate al producãtorului: mijloace de control al calitãţii, încercãri pe care producãtorul le efectueazã pe parcursul procesului tehnologic;
c) un exemplar din prospectul produsului;
d) un exemplar din declaraţia de conformitate a producãtorului.
CAP. 4
Procedura de certificare a "Examen CS de tip"
ART. 24
(1) Sînt supuse procedurii de certificare "examen CS de tip" toate sortimentele de E.I.P. fabricate sau importate în vederea comercializãrii, cu excepţia celor prevãzute la art. 22 alin. (2).
(2) Procedura de certificare, denumita "examen CS de tip", este procedura prin care un organism recunost constata, în urma examinãrii produsului, a documentaţiei şi prin încercãri de laborator pe exemplare de produs, ca un model de E.I.P. satisface cerinţele esenţiale şi regulile tehnice care îi sînt aplicabile.
ART. 25
(1) Producãtorul sau importatorul de E.I.P. este obligat sa solicite organismelor recunoscute de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale efectuarea evaluãrii conformitatii cu cerinţele esenţiale de securitate pentru orice model nou-fabricat sau importat. În acest scop solicitantul va depune la organismul recunoscut urmãtoarele:
a) cererea de certificare a conformitatii produsului, conţinînd:
- numele şi adresa solicitantului;
- locul fabricãrii şi numele producãtorului (cînd acesta este diferit de solicitant);
- denumirea produsului supus procedurii de certificare şi numãrul de model;
b) declaraţia de conformitate emisã şi semnatã de solicitant, în care se menţioneazã ca produsele prezentate respecta cerinţele esenţiale de securitate şi specificaţiile din documentaţia tehnica;
c) documentaţia tehnica.
(2) Pentru produsele importate, documentaţia tehnica este formatã dintr-un memoriu de prezentare (care sa conţinã descrierea specificatiilor tehnice respectate de producãtor, denumirea organismului internaţional care a efectuat certificarea), copia de pe certificatul de atestare a conformitatii cu cerinţele esenţiale de securitate şi de pe certificatul de calitate emis de producãtor, precum şi versiunea în limba romana a acestora.
(3) În lipsa certificatului de atestare, produsele vor fi supuse obligatoriu procedurii de certificare, pe fiecare lot importat de E.I.P., conform art. 44.
(4) Pentru produsele fabricate în ţara, documentaţia tehnica este formatã din:
a) domeniul de utilizare (prezentare scrisã);
b) lista completa a cerinţelor esenţiale de securitate luate în considerare la proiectare sau lista regulilor tehnice pe care producãtorul îşi propune sa le respecte, sau lista condiţiilor tehnice de execuţie. Aceste elemente pot fi conţinute în standardul de firma sau într-un memoriu tehnic;
c) desenul de ansamblul al E.I.P. şi detalii, însoţite eventual de note de calcul, rezultate ale unor încercãri şi experimentari, în mãsura în care sînt necesare pentru confirmarea respectãrii cerinţelor esenţiale de securitate;
d) descrierea sistemului calitãţii produsului (mijloace de control al calitãţii, încercãri pe care producãtorul le efectueazã pe parcursul procesului tehnologic);
e) un exemplar din prospectul produsului;
f) un numãr de produse necesare pentru examinari şi încercãri de laborator, stabilit de organismul recunoscut pentru aplicarea procedurii.
ART. 26
Organismul recunoscut pentru aplicarea procedurii efectueazã examinarea documentaţiei tehnice şi a modelului de E.I.P., dupã cum urmeazã:
A. Examinarea documentaţiei tehnice
În cadrul acestei examinari, verifica dacã:
a) documentaţia cuprinde toate elementele necesare;
b) condiţiile tehnice de execuţie prevãzute de producãtor asigura îndeplinirea cerinţelor esenţiale sau respectarea regulilor tehnice care îi sînt aplicabile modelului.
B. Examinarea modelului de E.I.P. pus la dispoziţie de solicitant
În cadrul acestei examinari se verifica dacã produsele în cauza au fost executate conform prevederilor din documentaţia tehnica şi dacã pot fi utilizate în condiţii de securitate, conform destinaţiei lor. Organismul recunoscut verifica, de asemenea, conformitatea produsului cu regulile tehnice care îi sînt aplicabile şi efectueazã incercarile de laborator adecvate, urmãrindu-se conformitatea produselor cu regulile tehnice cuprinse în documentaţie sau conformitatea produselor cu condiţiile tehnice de execuţie ale producãtorului, în mãsura în care acestea au fost în prealabil recunoscute ca fiind conforme regulilor tehnice aplicabile sortimentului respectiv de E.I.P.
ART. 27
Organismul recunoscut colaboreazã cu solicitantul pe parcursul examinãrii şi poate cere completãri sau modificãri ale documentaţiei şi modelului.
ART. 28
Cînd organismul recunoscut decide ca modelul de E.I.P. examinat îndeplineşte cerinţele esenţiale de securitate sau regulile tehnice care îi sînt aplicabile emite certificatul de conformitate cu cerinţele de securitate prin examen CS de tip. Acesta va conţine concluziile examinãrii, precum şi descrierea produsului sau desenele necesare pentru identificare.
ART. 29
Cînd organismul recunoscut decide ca modelul de E.I.P. examinat nu este conform cerinţelor esenţiale sau regulilor tehnice aplicabile, el îl înştiinţeazã pe solicitant asupra refuzului de acordare a certificatului de conformitate, decizia finala fiind luatã dupã convocarea spre consultare a acestuia.
ART. 30
Organismul recunoscut pentru efectuarea examenului CS de tip va comunica, în scris, decizia luatã solicitantului şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 31
(1) Contestaţiile cu privire la deciziile luate de organismul recunoscut pentru certificare se adreseazã Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(2) Rezolvarea contestaţiilor se face de cãtre o comisie constituitã în acest scop, în cadrul sistemului de certificare a calitãţii de securitate a muncii la nivelul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 32
(1) Certificatul de conformitate prin examen CS de tip poate fi retras în orice moment de cãtre emitent, dacã în timpul utilizãrii produsului se dovedeşte ca nu au fost respectate anumite reguli tehnice care sînt aplicabile. Aceasta decizie se ia dupã ce titularul certificatului de conformitate a fost convocat pentru a-şi prezenta punctul de vedere.
(2) Organismul recunoscut informeazã Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale despre decizia de retragere a certificatului de conformitate.
(3) Decizia de retragere a certificatului de conformitate poate face obiectul unei contestaţii, în condiţiile prevãzute la art. 31.
ART. 33
Titularul unui certificat de conformitate prin examen CS de tip primeşte dreptul de a aplica pe prototipul supus certificãrii marcajul de conformitate CS (anexa nr. 3).
ART. 34
Fabricantul sau importatorul unui sortiment de E.I.P. din domeniul de aplicare a prezentei proceduri este obligat sa solicite reevaluarea prin examen CS de tip la fiecare 3 ani. Dacã producãtorul/importatorul nu a solicitat reevaluarea prin examen CS de tip la termenul stabilit, organismul recunoscut va informa Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, care retrage avizul acordat.
ART. 35
Organismele recunoscute pãstreazã documentaţia şi o mostra-martor de E.I.P., în condiţii de arhiva.
ART. 36
Modelele de E.I.P., care, în urma evaluãrii prin examen CS de tip, au obţinut certificatul de conformitate, vor fi înscrise în Registrul de E.I.P. şi E.I.L. certificate. Informaţiile privind aceste modele vor fi publicate periodic.
ART. 37
Costurile determinate de aplicarea procedurii prevãzute la art. 26, precum şi cele determinate de investigaţiile care se fac pentru rezolvarea contestaţiilor prevãzute la art. 31 şi 32, dovedite din vina solicitantului, se suporta de cãtre acesta.
CAP. 5
Proceduri de certificare a calitãţii producţiei de E.I.P.
ART. 38
(1) Sortimentele de E.I.P. de conceptie complexa, destinate protejãrii utilizatorului impotriva riscurilor de accidentare mortala şi celor care pot produce efecte ireversibile asupra sãnãtãţii, ale cãror prototipuri au fost certificate prin examen CS de tip şi avizate, trebuie supuse, la alegerea solicitantului, uneia dintre procedurile de certificare a calitãţii producţiei.
(2) Fac parte din aceasta categorie urmãtoarele sortimente de E.I.P.:
a) aparatele de protecţie respiratorie care protejeaza contra aerosolilor solizi, lichizi sau contra gazelor periculoase, iritante, toxice sau radiotoxice;
b) aparatele de protecţie respiratorie complet izolante fata de atmosfera, inclusiv cele destinate scufundarii;
c) E.I.P. care asigura o protecţie limitatã în timp impotriva agresiunilor chimice sau impotriva radiatiilor ionizante;
d) E.I.P. şi echipamentele individuale de intervenţie în ambiante calde, ale cãror efecte sînt compatibile cu cele ale unei temperaturi a aerului egala sau mai mare de 100 grade C, cu sau fãrã radiatii infrarosii, flacari sau particule de materiale topite;
e) E.I.P. şi echipamentele individuale de intervenţie în ambiante reci, ale cãror efecte sînt comparabile cu cele ale unei temperaturi a aerului mai mica sau egala cu -50 grade C;
f) E.I.P. destinate a proteja impotriva caderii de la înãlţime;
g) E.I.P. destinate a proteja impotriva riscurilor electrice pentru lucrãri executate sub tensiuni periculoase sau cele izolante impotriva tensiunilor înalte.
ART. 39
Pentru certificarea calitãţii producţiei, solicitantul înainteazã o cerere unui singur organism recunoscut, putind opta pentru una dintre urmãtoarele proceduri:
a) sistem de garantare a calitãţii CS a produsului final;
b) sistem de asigurare a calitãţii CS a producţiei cu supraveghere.
ART. 40
(1) Sistemul de garantare a calitãţii CS a produsului final este procedura prin care un organism recunoscut atesta, prin examinari şi încercãri de laborator, efectuate pe principiul statistic, ca fabricantul a luat toate mãsurile necesare pentru a asigura omogenitatea producţiei şi conformitatea fiecãrui produs cu modelul care a fãcut obiectul avizãrii.
(2) Organismul recunoscut pentru aplicarea acestei proceduri este acelaşi cu cel care aplica procedura examen CS de tip.
(3) Cererea înaintatã de fabricant se va face a data cu cea pentru examenul CS de tip.
(4) Organismul recunoscut poate preleva cel puţin o data pe an un numãr adecvat de exemplare de E.I.P., la intervale aleatorii, şi efectueazã asupra acestora examinari şi încercãri de laborator specifice, pentru a se asigura de conformitatea produselor cu prototipul avizat.
(5) Organismul recunoscut pune la dispoziţia solicitantului un raport de expertiza, într-un termen de cel mult doua luni de la data prelevarii.
(6) Cînd raportul de expertiza demonstreaza neconformitatea producţiei cu prototipul avizat, organismul recunoscut propune mãsurile care se impun, funcţie de defectele semnalate şi informeazã Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(7) Mãsurile menţionate în alineatul precedent pot fi: propuneri de modificare a procesului tehnologic sau a controlului final al calitãţii, efectuarea de remedieri, declasarea (acolo unde standardele permit) sau rebutarea produselor, sistarea livrãrilor. Costurile rezultate din aplicarea acestei proceduri şi a mãsurilor sînt suportate de producãtor/comerciant.
(8) Dacã la aplicarea procedurii se constata neconformitãţi majore ale producţiei realizate cu prototipul avizat sau, atunci cînd nu se aplica mãsurile stabilite anterior, organismul recunoscut care a fãcut examinarea propune Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale retragerea avizului.
ART. 41
(1) Sistemul de asigurare a calitãţii producţiei cu supraveghere CS este procedura prin care un organism recunoscut de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale aproba sistemul calitãţii solicitantului şi controleazã, prin supraveghere, dacã acesta îşi îndeplineşte corect obligaţiile.
(2) Sistemul calitãţii, produs de solicitant, trebuie sa garanteze ca fiecare produs este conform cu prototipul avizat şi sa îndeplineascã cerinţele din reglementãrile privind sistemul naţional de certificare.
(3) Pentru aprobarea sistemului de asigurare a calitãţii, producãtorul va depune o cerere de evaluare a acestuia la un organism recunoscut, prezentind:
a) toate informaţiile privind modelele de E.I.P. supuse procedurii, inclusiv documentaţia tehnica prevãzutã la art. 25 lit. c);
b) documentaţia referitoare la sistemul de asigurare a calitãţii, cuprinzînd obiectivele de calitate, organigrama, repartiţia competentelor în privinta calitãţii E.I.P., examinarile şi incercarile care trebuie fãcute de solicitant, mijloacele prevãzute pentru a verifica funcţionarea eficienta a sistemului de asigurare a calitãţii;
c) angajamentul de a îndeplini obligaţiile care rezulta din sistemul de asigurare a calitãţii şi de a menţine eficienta acestuia.
(4) Organismul recunoscut efectueazã toate evaluarile necesare privind elementele sistemului calitãţii, aplicind prevederile Sistemului naţional de certificare a asigurindu-se ca acesta garanteazã conformitatea fiecãrui produs cu prototipul avizat.
(5) Organismul recunoscut comunica decizia sa producãtorului şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(6) Organismul recunoscut controleazã prin supraveghere dacã producãtorul îşi îndeplineşte corect obligaţiile, efectuind periodic controale inopinate şi anchete în spaţii de producţie şi de depozitare. Întocmeşte rapoarte de expertiza sau rapoarte de control, pe care le înainteazã producãtorului. Acesta este obligat sa asigure accesul organismului recunoscut la locurile supuse controlului şi sa furnizeze toate informaţiile necesare, respectiv:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) documentaţia tehnica;
c) manualul calitãţii.
(7) Cînd rapoartele prevãzute la alin. (6) semnaleaza neconformitãţi ale sistemului calitãţii, organismul recunoscut propune mãsurile care se impun: creşterea frecvenţei anchetelor sau a controalelor inopinate, modificarea dispoziţiilor interne de aplicare a sistemului, retragerea aprobãrii sistemului calitãţii.
Costurile rezultate din aplicarea procedurii şi a acestor mãsuri sînt suportate de producãtor.
ART. 42
În caz de retragere a aprobãrii sistemului calitãţii, este interzisã producerea modelelor de E.I.P. pînã la realizarea efectivã a tuturor mãsurilor care sa îndeplineascã cerinţele prevãzute la art. 40.
ART. 43
(1) Producãtorul este obligat sa informeze organismul care a aprobat sistemul calitãţii despre orice intenţie de modificare a acestuia.
(2) Organismul recunoscut examineazã modificãrile şi decide dacã sistemul de asigurare a calitãţii propus rãspunde exigenţelor. Decizia va fi comunicatã, în scris, producãtorului şi poate face obiectul unei contestaţii la Ministerul Muncii şi Producţiei Sociale, ca şi în cazul celorlalte proceduri.
ART. 44
În cazul loturilor de E.I.P. importate, pentru care nu se poate prezenta copia de pe certificatul de atestare a conformitatii cu cerinţele esenţiale de securitate (obţinut de producãtor de al un organism recunoscut în ţara de origine) şi varianta certificatului în limba romana, se aplica obligatoriu procedura "sistem de garantare a calitãţii CS a produsului final", pe fiecare lot.
CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 45
(1) Produsele care au fost avizate conform prezentelor norme metodologice vor fi prevãzute cu marcajul de conformitate CS (anexa nr. 3), care se aplica direct pe produs, clar şi cît mai rezistent, iar în cazuri de excepţie, pe etichetele insotitoare.
(2) Marcajul de conformitate CS este pus de producãtor, importator sau de responsabilul cu vînzarea şi atesta ca exemplarul este conform cu cerinţele de securitate sau cu regulile tehnice aplicabile şi respecta procedurile de avizare şi certificare corespunzãtoare.
ART. 46
(1) Producãtorul, importatorul sau comerciantul unui sortiment de E.I.P. sau E.I.L., care a fost avizat şi certificat conform procedurilor de mai sus, va emite şi va semna declaraţia de conformitate CS (anexa nr. 2). Declaraţia de conformitate CS va fi data fiecãrui cumpãrãtor, precum şi organelor competente, la cererea acestora.
(2) Declaraţia de conformitate CS împreunã cu marcajul de conformitate CS, aplicat, permit comercializarea şi utilizarea produsului respectiv.
ART. 47
Rãspunderea pentru conformitatea cu prototipul avizat a fiecãrui exemplar de E.I.P. sau de E.I.L., fabricat şi comercializat, revine responsabilului operaţiunii respective.
ART. 48
(1) Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale efectueazã controale, din proprie initiativa sau ca urmare a unor reclamaţii, la unitãţile de fabricaţie şi comercializare a E.I.P. şi a E.I.L. privind modul în care se respecta prevederile prezentelor norme metodologice, şi poate dispune prelevarea de esantioane pentru efectuarea unor verificãri şi încercãri de laborator de cãtre un organism recunoscut.
(2) Producãtorul/importatorul sau reprezentantul acestuia este obligat sa comunice rezultatele la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, cel tirziu în termen de 15 zile de la primirea comunicãrii de la organismul recunoscut care a fãcut verificãrile. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va dispune mãsurile corespunzãtoare care sînt obligatorii.
(3) Costurile eventualelor încercãri şi determinãri, necesare în urma controalelor menţionate, sînt suportate de cãtre producãtor/importator.
ART. 49
(1) Dacã în timpul utilizãrii unui sortiment de E.I.P. sau de E.I.L. supus procedurilor de certificare şi avizare se semnaleaza reclamaţii justificate privind calitatea de protecţie (neîndeplinirea cerinţelor esenţiale, nerespectarea regulilor tehnice aplicabile etc.), Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate dispune:
a) interzicerea fabricãrii, importului şi comercializãrii sub orice forma;
b) condiţionarea fabricãrii, importului sau comercializãrii de îndeplinirea, de cãtre responsabilul operaţiunii, a unor verificãri, încercãri, modificãri ale sistemului calitãţii, modificãri ale instrucţiunilor de utilizare a modelelor respective de E.I.P. şi de E.I.L.
(2) Decizia de retragere a certificatului de conformitate CS de cãtre organismul recunoscut în acest sens este consideratã reclamaţie justificatã.
(3) Deciziile sînt luate dupã ce producãtorul/importatorul/comerciantul a fost invitat sa-şi prezinte punctul de vedere.
(4) În cazul în care se face uz de prevederea cuprinsã la lit. b) de mai sus, producãtorul/importatorul este obligat sa suporte costurile aferente.
ART. 50
Se interzice personalului care exercita activitãţi legate de aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice sa divulge informaţii privind secrete de fabricaţie sau comerţ.
ART. 51
Specialiştii din Sistemul naţional de certificare a calitãţii, care desfãşoarã activitãţi de certificare în domeniul securitãţii muncii, trebuie sa fie autorizaţi printr-un certificat de competenta emis de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau de cãtre organismele recunoscute de acesta.
ART. 52
Încãlcarea prevederilor prezentelor norme metodologice atrage, dupã caz, rãspunderea potrivit <>Legii nr. 90/1996 .
NORME METODOLOGICE
referitoare la certificarea calitãţii din punct de vedere al securitãţii muncii a echipamentelor tehnice
SECŢIUNEA A
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale,
avînd în vedere Tratatul de constituire a Comunitãţii Europene şi, în special, art. 100 al acestuia,
luind în considerare Directiva nr. 89/392/CEE referitoare la maşini, cu modificãrile din directivele nr. 91/368/CEE , nr. 93/44/CEE şi nr. 94/68/CEE ,
luind în considerare Directiva nr. 89/336/CEE referitoare la compatibilitate electromagnetica şi Directiva nr. 73/23/CEE referitoare la materialele electrice utilizate la o tensiune nominalã cuprinsã între 50-1.000 V.c.a. şi între 75-1.500 V.c.c.,
în temeiul art. 12 alin. (2), (3) şi (4), art. 18 alin. (1) lit. a), <>art. 47 alin. (1) lit. c) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 ,
luind în considerare ca este de datoria Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale de a asigura, pe teritoriul României, securitatea şi sãnãtatea persoanelor şi, dacã este cazul, a bunurilor decurgind din utilizarea echipamentelor tehnice,
luind în considerare faptul ca între statele membre ale Uniunii Europene şi România diferã cerinţele care trebuie îndeplinite, în ceea ce priveşte amploarea lor şi diferitele proceduri de certificare, şi ca asemenea diferenţe ar putea deci ridica unele bariere comerţului dintre statele membre ale Uniunii Europene şi România,
luind în considerare ca armonizarea legislaţiei romane cu cea existenta în statele membre ale Uniunii Europene este singurul mod de a elimina aceste bariere din comerţul liber; luind în considerare ca acest obiectiv nu poate fi realizat în mod satisfãcãtor de România separat; luind în considerare ca aceste norme metodologice stabilesc cerinţele care sînt vitale pentru libertatea de mişcare a echipamentelor tehnice,
luind în considerare ca reglementãrile destinate eliminãrii barierelor tehnice din comerţ trebuie sa urmeze noua abordare a directivelor Uniunii Europene,
luind în considerare ca costul social al numãrului mare de accidente de munca provocate direct de utilizarea echipamentelor tehnice poate fi redus prin integrarea mãsurilor de securitate în conceptia şi fabricarea acestora,
considerind ca respectarea cerinţelor esenţiale de securitate şi sãnãtate constituie un imperativ pentru asigurarea securitãţii echipamentelor tehnice,
considerind ca, cu ocazia tirgurilor şi a expozitiilor, este posibil sa se expuna echipamente tehnice care nu sînt conforme cu prevederile normelor metodologice, ca este indicat, în acelaşi timp, sa fie informati factorii interesaţi de aceasta neconformitate şi de imposibilitatea de a cumpara echipamentele tehnice în acest stadiu,
luind în considerare ca aceste norme metodologice prezintã numai cerinţele esenţiale; luind în considerare faptul ca, în scopul de a se facilita sarcina dovedirii conformitatii cu cerinţele esenţiale, sînt necesare standardele româneşti, care preiau standarde europene armonizate, astfel încît conformitatea cu acestea sa permitã sa se presupunã ca un produs întruneşte cerinţele esenţiale,
luind în considerare ca trebuie imbunatatita structura legislativã pentru a se asigura ca patronii şi lucrãtorii sa-şi aducã o contribuţie eficienta şi adecvatã la procesul de standardizare,
luind în considerare ca s-a prevãzut de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale aplicarea marcajului de fabricant; luind în considerare ca marcarea înseamnã ca produsul este în conformitate cu toate cerinţele esenţiale şi procedurile de evaluare care se aplica la produsul respectiv,
luind în considerare ca Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, conform prevederii art. 100 A al Tratatului de constituire a Comunitãţii Europene, poate lua mãsuri temporare pentru a se limita sau pentru a se interzice punerea pe piata şi folosirea echipamentelor tehnice, în cazurile în care acestea prezintã un risc deosebit pentru securitatea persoanelor, cu condiţia ca mãsurile sa fie supuse unei proceduri de control,
luind în considerare ca este necesar sa se prevadã un angajament de tranzitie care sa permitã echipamentelor tehnice, fabricate în conformitate cu reglementãrile în vigoare la data adoptãrii prezentelor norme metodologice, sa fie comercializate şi utilizate,
a adoptat secţiunea "A" a prezentelor norme metodologice referitoare la certificarea calitãţii din punct de vedere al securitãţii muncii a echipamentelor tehnice utilizate în medii normale.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) În conformitate cu prevederile <>Legii protecţiei muncii nr. 90/1996 se constituie Sistemul de certificare a calitãţii din punct de vedere al securitãţii muncii, format din organisme de certificare, cu centre şi filiale de certificare, respectiv laboratoare de încercãri, coordonat şi gestionat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(2) Prezentele norme metodologice stabilesc procedurile de certificare a echipamentelor tehnice din punct de vedere al securitãţii muncii, cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate (anexa nr. 1) pe care trebuie sa le posede echipamentele tehnice pentru a garanta securitatea şi sãnãtatea salariaţilor, a altor persoane, precum şi integritatea bunurilor.
(3) Echipamentele tehnice care fac obiectul operaţiunilor de expunere, punere în vînzare, vînzare, import, închiriere, punere la dispoziţie sau cedare, sub orice titlu, trebuie proiectate şi construite astfel ca amplasarea, punerea în funcţiune, utilizarea, reglajul, întreţinerea şi repararea lor, în condiţii conforme destinaţiei prevãzute de fabricant, sa nu expuna la nici un risc securitatea şi sãnãtatea persoanelor.
ART. 2
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale:
a) elaboreazã şi stabileşte politica de certificare a echipamentelor tehnice din punct de vedere al securitãţii muncii;
b) urmãreşte aplicarea reglementãrilor stabilite şi controleazã modul în care se respecta procedurile şi condiţiile de certificare;
c) dispune mãsurile necesare pentru ca echipamentele tehnice, care trebuie supuse certificãrii în condiţiile prezentelor norme metodologice, sa nu fie comercializate şi utilizate, dacã nu au fost certificate conform procedurilor aplicabile;
d) elaboreazã acte normative, reglementãri tehnice specifice etc., conexe prezentelor norme metodologice.
ART. 3
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale nu se poate opune expunerii la tîrguri şi expoziţii sau la demonstratii, pentru o perioada determinata, a echipamentelor tehnice fabricate în ţara sau importate, care nu sînt conforme cu prevederile prezentelor norme metodologice.
(2) Expunerea este condiţionatã de amplasarea în apropierea echipamentului tehnic a unui avertisment pe un panou vizibil, care sa menţioneze neconformitatea cu anumite cerinţe şi imposibilitatea cumpãrãrii echipamentului tehnic înainte de a fi certificat.
(3) În timpul demonstratiilor trebuie luate mãsuri de securitate adecvate pentru a se asigura protecţia persoanelor însãrcinate cu aceste operaţiuni, precum şi a celor expuse la riscuri.
CAP. 2
Domeniul de aplicare, cerinţe
ART. 4
(1) Echipamentele tehnice fabricate în ţara sau importate se certifica conform prezentelor norme metodologice.
(2) În sensul prezentelor norme metodologice, prin echipament tehnic se înţelege orice masina, utilaj, instalatie, aparatura, dispozitiv, unealta sau alt mijloc asemãnãtor, folosit de salariaţi în procesul muncii.
ART. 5
Nu constituie obiectul prezentelor norme metodologice urmãtoarele echipamente tehnice:
a) maşini acţionate exclusiv prin energie umanã, cu excepţia celor utilizate pentru ridicarea sarcinilor;
b) maşini de uz medical, folosite direct pe pacient;
c) materiale specifice pentru parcuri de distracţii;
d) cazane de abur şi recipiente sub presiune;
e) maşini proiectate special sau utilizate în scopuri nucleare şi a cãror defectare poate provoca o emisie de substanţe radioactive;
f) surse radioactive încorporate într-o masina;
g) arme de foc;
h) rezervoare de stocare şi conducte pentru transportul benzinei, carburantilor, lichidelor inflamabile şi al substanţelor periculoase;
i) mijloace de transport, adicã vehicule şi remorci, destinate transportului aerian, rutier, feroviar sau pe apa, de persoane şi/sau mãrfuri, inclusiv echipamentele de bord ale acestora, cu excepţia mijloacelor de transport utilizate în industria extractiva, precum şi a celor pentru transportat material exploziv;
k) instalaţii cu cablu pentru transport de persoane;
l) ascensoare;
m) mijloace de transport cu cremaliera pentru persoane;
n) elevatoare teatrale;
o) maşini proiectate şi construite special în scopuri militare sau de menţinere a ordinii;
p) unelte manuale, scule;
r) echipamente electrice pentru utilizãri medicale şi electroradiologice;
s) componente electrice pentru ascensoare de mãrfuri şi persoane;
s,) contoare electrice;
t) echipamente gospodãreşti (menajere) pentru conectare la reţea;
t,) dispozitive pentru alimentarea cu curent a imprejmuirilor de pajiste;
u) echipamente electrice speciale pentru utilizare pe nave, aeronave sau pe cai ferate şi a cãror prescripţii corespund instalaţiilor internaţionale.
ART. 6
(1) Echipamentele tehnice la care se aplica prezentele norme metodologice trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate enunţate în anexa nr. 1, transpuse, total sau parţial, în standarde şi norme de protecţia muncii.
(2) Echipamentele şi sistemele protectoare, care funcţioneazã în atmosfere potenţial explozive, trebuie sa satisfacã prevederile din secţiunea B a prezentelor norme metodologice.
ART. 7
Avînd în vedere Legea protecţiei muncii şi condiţiile concrete din economia nationala, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate completa dispoziţiile prezentelor norme metodologice cu cerinţe suplimentare, necesare asigurãrii protecţiei salariaţilor şi a altor persoane.
ART. 8
Competenta soluţionãrii sesizarilor privind gradul de acoperire a riscurilor prezentate de echipamentele tehnice atît prin cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate, cît şi prin standarde, norme, revine în exclusivitate Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
CAP. 3
Proceduri de certificare
ART. 9
Echipamentele tehnice pot fi fabricate, importate, comercializate, utilizate, numai dacã sînt certificate şi îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 6 din prezentele norme, astfel:
a) echipamentele tehnice, care sînt prevãzute în anexa nr. 7, se supun procedurii certificãrii de conformitate prin examen CS de tip, în condiţiile art. 17;
b) echipamentele tehnice care nu sînt prevãzute în anexa nr. 7 se supun procedurii certificãrii efectuate de fabricant, denumita şi autocertificare, în condiţiile art. 16.
ART. 10
(1) Fabricantul, importatorul sau responsabilul cu punerea pe piata (distribuitorul autorizat) a unui exemplar nou de echipament tehnic, care face obiectul prezentelor norme metodologice, trebuie sa întocmeascã şi sa semneze o declaraţie CS de conformitate, redactatã conform anexei nr. 2, care atesta ca respectivul echipament tehnic este conform cu prevederile prezentelor norme metodologice.
(2) Declaraţia de conformitate trebuie sa fie transmisã beneficiarului echipamentului tehnic supus operaţiunilor de expunere, punere în vînzare, vînzare, import, închiriere, cedare sau punere la dispoziţie, sub orice titlu.
ART. 11
(1) Echipamentele tehnice de ocazie se supun procedurilor de certificare, înainte de punerea pe piata.
(2) În timpul expunerii, punerii în vînzare, vinzarii, importului, închirierii, cedarii sau punerii la dispoziţie, sub orice titlu, a unui echipament tehnic de ocazie, care face obiectul prezentelor norme metodologice, responsabilul operaţiunilor sus-menţionate trebuie sa detina şi/sau sa transmitã beneficiarului o declaraţie de conformitate, redactatã conform anexei nr. 2.
ART. 12
Se supun procedurilor de certificare şi echipamentele tehnice fabricate pentru uz propriu.
ART. 13
(1) Fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat trebuie sa aplice pe echipamentele tehnice certificate marcajul de securitate CS, conform anexei nr. 5.
(2) Marcajul de securitate trebuie sa fie aplicat în mod distinct, lizibil, durabil şi atesta ca exemplarul de echipament tehnic a fost supus procedurilor de certificare şi este conform cu prevederile prezentelor norme metodologice.
(3) Este interzis sa se aplice pe echipamentele tehnice alte mãrci sau inscripţii care pot sa creeze confuzie cu marcajul CS.
ART. 14
(1) Este interzisã punerea în vînzare, vînzarea, importul, închirierea, punerea la dispoziţie şi cedarea, sub orice titlu, a echipamentelor tehnice, dacã nu au fost certificate conform procedurilor de certificare.
(2) Dacã fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat nu a îndeplinit obligaţiile ce îi revin conform prezentelor norme metodologice, aceste obligaţii trebuie îndeplinite de cãtre beneficiarul echipamentului.
(3) Este interzis sa se aplice pe un echipament tehnic, pe ambalajul sau sau pe orice document referitor la acesta un marcaj prevãzut în cadrul certificãrii de conformitate sau de a se elibera o declaraţie de conformitate, dacã respectivul echipament tehnic nu a fost certificat.
ART. 15
Costurile aferente operaţiunilor de certificare pentru echipamentele tehnice, care se supun procedurilor de certificare, sînt suportate de solicitant.
Procedura de certificare de conformitate efectuatã de fabricant (autocertificare)
ART. 16
(1) Certificarea efectuatã de fabricant, denumita autocertificare, este procedura prin care fabricantul sau distribuitorul autorizat declara pe propria rãspundere, prin întocmirea şi semnarea declaraţiei de conformitate, conform anexei nr. 2, ca exemplarul de echipament tehnic este conform cu prevederile prezentelor norme metodologice.
(2) Fabricantul sau distribuitorul autorizat trebuie sa efectueze cercetãrile şi probele (incercarile) necesare pe componente, accesorii sau pe întregul echipament tehnic, pentru a stabili dacã acesta, prin proiectare şi construcţie, poate fi asamblat şi pus în funcţiune în condiţii de securitate.
(3) Fabricantul sau distribuitorul autorizat redacteazã o declaraţie de conformitate şi întocmeşte documentaţia tehnica, conform anexei nr. 3, pe care le prezintã organismului recunoscut, însoţite de o cerere scrisã de examinare şi înregistrare a echipamentului tehnic în Registrul echipamentelor tehnice supuse autocertificarii.
(4) Organismul recunoscut va examina şi va pãstra aceasta documentaţie, comunicind în termen de doua luni numãrul de înregistrare al acesteia în Registrul echipamentelor tehnice supuse autocertificarii sau refuzul motivat al înregistrãrii.
(5) Registrul echipamentelor tehnice supuse autocertificarii este administrat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi este gestionat de organismul recunoscut.
(6) Dupã obţinerea atestarii, fabricantul sau distribuitorul autorizat poate aplica marcajul de securitate, iar echipamentele tehnice însoţite de declaraţia de conformitate pot fi puse pe piata.
(7) Fabricantul sau distribuitorul autorizat poate solicita organismului recunoscut evaluarea documentaţiei tehnice, corespunzãtoare prevederilor prezentelor norme.
Procedura de certificare de conformitate prin examen CS de tip
ART. 17
(1) Certificarea de conformitate prin examen CS de tip este procedura prin care un organism recunoscut constata şi atesta ca modelul de echipament tehnic satisface prevederile prezentelor norme metodologice.
(2) Fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat trebuie sa introducã cererea de certificare prin examen CS de tip la un singur organism recunoscut, pentru fiecare model de echipament tehnic.
(3) Cererea de certificare prin examen CS de tip trebuie sa conţinã denumirea/numele şi sediul/adresa fabricantului, importatorului sau distribuitorului autorizat, locul de fabricare a echipamentului tehnic şi sa fie însoţit de:
a) documentaţia tehnica prevãzutã la anexa nr. 3;
b) un exemplar din modelul de echipament tehnic supus certificãrii sau, dupã caz, indicarea locului unde acesta poate fi examinat.
(4) Organismul de certificare recunoscut, sesizat prin cererea de certificare de conformitate, prin examen CS de tip, va proceda la evaluarea sistemului de calitate, la examinarea documentaţiei tehnice şi va supune echipamentul tehnic încercãrilor corespunzãtoare în laboratoarele proprii sau în alte laboratoare de încercãri recunoscute de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(5) Dupã examinarea modelului de echipament tehnic, organismul de certificare recunoscut va întocmi procesul-verbal de certificare, în care se va concluziona dacã:
a) modelul de echipament tehnic, supus procedurii de certificare, este conform cu cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate ce îi sînt aplicabile şi nu expune la riscuri utilizatorii sau alte persoane.
Organismul recunoscut va lua în evidenta şi va pãstra un exemplar din documentaţia tehnica şi, în înţelegere cu solicitantul, exemplarul modelului de echipament tehnic sau pãrţi de echipament tehnic, dacã sînt necesare pentru comparare cu procedura proprie. Aceste materiale de referinta trebuie sa fie confidenţiale.
În acest caz, organismul recunoscut va transmite solicitantului certificatul de conformitate, întocmit conform anexei nr. 4, procesul-verbal de certificare şi va inregistra echipamentul tehnic în Registrul echipamentelor tehnice supuse examenului CS de tip.
Registrul echipamentelor tehnice supuse examenului CS de tip este administrat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi gestionat de organismul recunoscut.
Dupã înregistrare, fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat poate aplica marcajul de securitate, iar echipamentele tehnice, însoţite de declaraţia de conformitate, pot fi puse pe piata;
b) modelul de echipament tehnic supus procedurii de certificare prin examen CS de tip nu este conform cu cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate din prezentele norme metodologice.
În acest caz, organismul recunoscut va transmite solicitantului un exemplar din procesul-verbal de certificare, în care se va motiva cauza respingerii şi, totodatã, va informa despre aceasta Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 18
(1) Orice modificare facuta sau care se intenţioneazã a fi facuta modelului de echipament tehnic certificat trebuie adusã la cunostinta organismului de certificare.
(2) Organismul de certificare ia cunostinta de aceste modificãri şi, în cazul în care se asigura ca ele nu fac necesarã o noua certificare, comunica solicitantului ca certificarea iniţialã rãmîne valabilã pentru modelul astfel modificat.
(3) În caz contrar, organismul de certificare comunica fabricantului, importatorului sau distribuitorului autorizat ca certificarea iniţialã îşi înceteazã valabilitatea pentru modelul astfel modificat. Dacã fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat decide sa menţinã modificãrile aduse echipamentului tehnic, acesta trebuie sa supunã modelul modificat unei noi proceduri de certificare.
CAP. 4
Organisme de certificare
ART. 19
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale recunoaşte organismele de certificare a echipamentelor tehnice, conform prezentelor norme metodologice, şi publica, pentru informare, lista acestora.
(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale trebuie sa aplice criteriile prevãzute în anexa nr. 6 pentru evaluarea organismelor de certificare care urmeazã sa fie recunoscute.
(3) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate sa retragã recunoaşterea unui organism de certificare, dacã constata ca acesta nu satisface criteriile prevãzute în anexa nr. 6, fãcînd publica decizia luatã.
(4) Organismele recunoscute vor întocmi proceduri proprii de certificare, avînd drept baza prevederile prezentelor norme metodologice, care vor fi aprobate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
(5) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale recunoaşte laboratoarele de încercãri, conform criteriilor prevãzute în anexa nr. 6, pentru evaluarea acestora.
(6) Organismele de certificare, laboratoarele de încercãri din cadrul altor sisteme de certificare a calitãţii pot aplica prevederile prezentelor norme metodologice, numai dupã obţinerea recunoaşterii din partea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 20
Organismele de certificare trebuie:
a) sa îndeplineascã condiţiile prevãzute în anexa nr. 6;
b) sa permitã persoanelor desemnate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale accesul liber, în vederea efectuãrii acţiunilor de control şi a verificãrilor privind îndeplinirea obligaţiilor care le revin prin prezentele norme metodologice;
c) sa furnizeze Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale toate informaţiile solicitate privind operaţiunile de certificare sau de control al conformitatii.
ART. 21
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale abiliteaza Institutul de Cercetãri Ştiinţifice pentru Protecţia Muncii (I.C.S.P.M.) Bucureşti sa aplice procedurile de certificare prevãzute în prezentele norme metodologice, cu obligaţia încadrãrii în prevederile art. 20 lit. a).
(2) I.C.S.P.M. Bucureşti aplica procedurile de certificare pentru echipamentele tehnice, fabricate în ţara sau importate, cu excepţia celor destinate folosirii în atmosfere potenţial explozive.
(3) Organismele de certificare recunoscute trebuie sa colaboreze şi sa se informeze reciproc, astfel ca împreunã sa asigure îndeplinirea corecta şi completa a prevederilor prezentelor norme metodologice.
CAP. 5
Control şi prevenire
ART. 22
(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale are dreptul şi este obligat sa controleze în unitãţile de fabricaţie, depozitare, comercializare şi utilizare dacã echipamentele tehnice îndeplinesc prevederile prezentelor norme metodologice şi poate dispune prelevarea de esantioane pentru efectuarea unor verificãri şi încercãri la organismele recunoscute.
(2) Costurile examinarilor sau ale încercãrilor efectuate de organismele de certificare recunoscute, ca urmare a unor inspecţii sau controale dispuse de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în baza unor constatãri, reclamaţii etc., vor fi suportate de cãtre fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat.
(3) Fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat comunica reprezentanţilor Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale rezultatele verificãrilor, cel tirziu în termen de 15 zile de la primirea lor de la organismul recunoscut.
ART. 23
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale controleazã modul de organizare, la fabricant, a activitãţii de control al conformitatii pe fluxul de fabricaţie şi a echipamentului tehnic (E.T.) finit sau a sistemului de asigurare a calitãţii pe care-l aplica.
ART. 24
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale nu poate interzice sau restringe comercializarea, punerea în funcţiune şi utilizarea echipamentelor tehnice care respecta prevederile prezentelor norme metodologice.
ART. 25
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate interzice punerea în vînzare, importul, închirierea, punerea la dispoziţie, cedarea, sub orice titlu, punerea în funcţiune şi utilizarea, şi poate dispune retragerea de pe piata a unui model de echipament tehnic care face obiectul prezentelor norme metodologice, dacã acesta:
a) pune în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor şi, dupã caz, a bunurilor;
b) nu este conform cu prevederile art. 1 alin. (2) referitoare la cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate etc.;
c) nu a fost supus procedurilor de certificare aplicabile, conform prezentelor norme metodologice;
d) este însoţit de declaraţia de conformitate şi/sau este prevãzut cu marcajul de securitate CS, întocmit şi, respectiv, aplicat fãrã respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 26
(1) În cazul în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale constata ca echipamentul tehnic însoţit de declaraţia de conformitate şi/sau prevãzut cu marcajul de securitate, utilizat conform destinaţiei prevãzute de fabricant, risca sa compromita securitatea persoanelor şi, dupã caz, a bunurilor, ia toate mãsurile necesare pentru retragerea echipamentului tehnic de pe piata, interzicerea comercializãrii şi utilizãrii.
(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale informeazã imediat persoanele fizice şi/sau juridice interesate asupra mãsurii luate, indicind ratiunile deciziei sale şi cauza neconformitatii rezultate:
a) din nerespectarea cerinţelor esenţiale de securitate şi sãnãtate şi/sau dintr-o necorespunzãtoare aplicare a standardelor prevãzute la art. 6;
b) dintr-o lacuna a standardelor prevãzute la art. 6.
ART. 27
În cazul în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale constata ca standardele şi normele referitoare la securitatea muncii nu satisfac în totalitate cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate, acesta expune ratiunile constatãrii, pe care le comunica organelor în drept, notificind, dupã caz, admiterea, completarea sau interzicerea aplicãrii acestora.
Notificãrile se înscriu într-un registru special de evidenta.
ART. 28
(1) Fabricantul, importatorul sau distribuitorul autorizat trebuie sa conserve şi sa ţinã la dispoziţia Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi a organismelor de certificare recunoscute documentaţia tehnica, întocmitã conform prevederilor prezentelor norme metodologice, minimum 10 ani de la data fabricaţiei ultimului exemplar al modelului de echipament tehnic.
(2) Nepunerea la dispoziţie a respectivei documentaţii Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale în termenul stabilit constituie un indiciu de neconformitate a echipamentului tehnic şi va fi susceptibilã interzicerea comercializãrii şi utilizãrii oricãrui exemplar al modelului de echipament tehnic care face obiectul documentaţiei tehnice.
ART. 29
(1) Certificatul de conformitate, emis conform prezentelor norme metodologice, poate fi retras din dispoziţia Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, dacã se constata nerespectarea cerinţelor esenţiale de securitate şi sãnãtate, a standardelor şi normelor de securitate a muncii aplicabile. Aceasta decizie este luatã dupã ce titularul certificatului de conformitate a fost solicitat sa-şi prezinte punctul de vedere.
(2) Decizia trebuie sa fie motivatã prin neconformitãţi suficient de importante pentru a justifica punerea în cauza a deciziei iniţiale de eliberare a certificatului de conformitate.
ART. 30
Deciziile luate de organismele recunoscute în ceea ce priveşte declaraţia de conformitate, întocmirea şi înregistrarea certificatului de conformitate stabilit prin procedura de certificare, neconfirmarea primirii documentaţiei tehnice şi nerespectarea de cãtre organismele recunoscute a termenelor prevãzute pentru efectuarea acestor formalitãţi pot constitui obiectul unei reclamaţii adresate Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, care trebuie sa hotãrascã soluţia definitiva în termen de maximum doua luni.
ART. 31
(1) Contestaţiile cu privire la deciziile luate de organismul de certificare recunoscut se adreseazã Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(2) Rezolvarea contestaţiilor se face de cãtre o comisie constituitã în acest scop, dupã examinarea poziţiei solicitantului cererii de certificare şi a organismului recunoscut.
CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 32
Încãlcarea prevederilor prezentelor norme metodologice atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, administrativã, materialã, civilã sau penalã, potrivit Legii protecţiei muncii.
ART. 33
Rãspunderea pentru daunele provocate de echipamentele tehnice fabricate în ţara sau importate, care nu îndeplinesc prevederile prezentelor norme metodologice, revine celor care le-au fabricat, comercializat sau utilizat fãrã declaraţia de conformitate şi/sau marcajul de securitate.
ART. 34
Toate deciziile luate în vederea aplicãrii prezentelor norme metodologice, care conduc la interzicerea sau restrîngerea comercializãrii şi utilizãrii echipamentelor tehnice, trebuie bine argumentate, indicindu-se cãile şi termenele de contestaţie.
ART. 35
Documentaţia tehnica, certificatul de conformitate, declaraţia de conformitate, reclamaţiile şi intreaga corespondenta legatã de acestea etc., precum şi toate deciziile luate în aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice trebuie redactate în limba romana.
ART. 36
Se interzice ca personalul propriu sau atras din instituţiile publice şi organismele recunoscute, care exercita activitãţi legate de aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice, sa divulge informaţiile obţinute în exercitarea atribuţiilor lor.
ART. 37
(1) Specialiştii altor sisteme de certificare a calitãţii, care desfãşoarã activitãţi de audit în domeniul securitãţii muncii, trebuie sa fie autorizaţi printr-un certificat de competenta emis de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale sau de cãtre organismele mandatate de acesta.
(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale publica lista specialiştilor pe care îi autorizeaza pentru activitatea de audit.