Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 382 din 17 martie 2025 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului 397 "Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală"
EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 242 din 19 martie 2025
Având în vedere prevederile:
- art. 59 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
– art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare;
– avizul conform al Ministerului Finanţelor comunicat prin Adresa nr. 744.341 din 10.11.2024,
în temeiul art. 59 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă modelul şi conţinutul formularului 397 „Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală“, prevăzut în anexa nr. 1.
ART. 2
Formularul prevăzut la art. 1 se depune conform instrucţiunilor de completare şi de depunere prevăzute în anexa nr. 2.
ART. 3
Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare şi păstrare ale formularului reglementat la art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. 3.
ART. 4
Datele cu caracter personal ce fac obiectul prezentului ordin sunt prelucrate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) şi cele ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
ART. 5
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 6
Prevederile prezentului ordin se aplică pentru operatorii de platforme digitale, aşa cum sunt definiţi la art. 2 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, respectiv filiala prin care se derulează activităţile comerciale în România, în situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, menţionată la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, şi intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
ART. 7
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Nicoleta-Mioara Cîrciumaru
Bucureşti, 17 martie 2025.
Nr. 382.
ANEXA 1
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2
INSTRUCŢIUNI
de completare şi depunere a formularului 397 „Declaraţie informativă privind
activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto
intermediate printr-o platformă digitală“
Formularul se completează şi se depune de către operatorii platformelor digitale definiţi la art. 2 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.
1. Termen de depunere
1.1. Pentru activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, operatorii platformelor digitale definiţi la art. 2 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, au obligaţia transmiterii informaţiilor prevăzute în anexa nr. 1 la ordin lunar, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
1.2. În cazul în care după depunerea declaraţiei operatorul platformei digitale constată existenţa unor omisiuni/erori în datele declarate, acesta trebuie să depună o nouă declaraţie corect completată cu operaţiunile care necesită modificarea şi/sau operaţiunile care nu au fost declarate, declaraţie care înlocuieşte declaraţia informativă depusă iniţial.
2. Modul de depunere
2.1. Declaraţia se depune în format electronic sub forma unui fişier PDF, cu fişier xml ataşat, semnat electronic, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la ordin. Programele de asistenţă şi specificaţiile tehnice sunt disponibile pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
2.2. Declaraţia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-guvernare. Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale şi prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea.
3. Completarea declaraţiei
3.1. Câmpul referitor la perioada de raportare se completează cu:
a) anul la care se referă declaraţia: se înscrie anul calendaristic cu 4 caractere (de exemplu, 2024);
b) luna - se înscrie cu cifre arabe numărul aferent perioadei de raportare (09 pentru luna septembrie etc.).
3.2. În situaţia în care nu au fost înregistrate operaţiuni în perioada de raportare, se depune declaraţia completată doar cu câmpurile referitoare la datele de identificare ale operatorului platformei digitale şi ale reprezentantului legal/fiscal sau ale împuternicitului, după caz.
3.3. În situaţia în care operatorul platformelor digitale constată anumite erori în declaraţia depusă iniţial, acesta poate rectifica informaţiile referitoare la activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto.
A. Date de identificare ale operatorului platformei digitale
1. Cod de identificare fiscală - se înscrie codul de identificare fiscală. În situaţia reglementată la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie codul de identificare fiscală al filialei înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care operatorul platformei digitale derulează activităţile comerciale în România.
2. Denumire - se înscrie denumirea operatorului platformei digitale. În situaţia reglementată la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie denumirea filialei înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care operatorul platformei digitale derulează activităţile comerciale în România.
3. Domiciliul fiscal - se înscrie adresa domiciliului fiscal al operatorului platformei digitale, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia reglementată la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie adresa domiciliului fiscal al filialei înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care operatorul platformei digitale derulează activităţile comerciale în România.
4. Număr de telefon - se înscrie numărul de telefon de contact al operatorului platformei digitale. În situaţia reglementată la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie numărul de telefon al filialei înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care operatorul platformei digitale derulează activităţile comerciale în România.
5. Adresa de e-mail - se înscrie adresa de e-mail a operatorului platformei digitale. În situaţia reglementată la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie adresa de e-mail a filialei înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care operatorul platformei digitale derulează activităţile comerciale în România.
B. Date de identificare ale reprezentantului fiscal/legal/ împuternicitului
1. Cod de identificare fiscală - se înscrie codul de identificare fiscală al reprezentantului fiscal/legal ori al împuternicitului.
2. Denumire/Nume şi prenume - se înscriu, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile care a fost desemnată ca reprezentant fiscal/legal sau împuternicit.
3. Domiciliul fiscal - se înscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal/legal sau al împuternicitului, după caz.
4. Număr de telefon - se înscrie numărul de telefon de contact al reprezentantului fiscal/legal sau al împuternicitului, după caz.
5. Adresa de e-mail - se înscrie adresa de e-mail a reprezentantului fiscal/legal sau a împuternicitului, după caz.
C. Informaţii privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală
Informaţiile cuprinse în declaraţia informativă sunt cele aferente serviciilor efectiv prestate în perioada de raportare.
C.1. Informaţii privind operatorii de transport alternativ
1. Coloana „Denumire operator de transport alternativ“ - se înscrie denumirea operatorului de transport alternativ.
2. Coloana „Cod de înregistrare fiscală operator de transport alternativ“ - se înscrie codul de înregistrare fiscală al operatorului de transport.
3. Coloana „Data acceptării pe platforma digitală“ - se înscrie data la care operatorul de transport a fost acceptat pe platforma digitală.
4. Coloana „Data eliminării de pe platforma digitală“ - se înscrie data la care operatorul de transport a fost eliminat de pe platforma digitală, în condiţiile legii.
5. Coloana „Valoarea curselor realizate de operatorul de transport alternativ“ - se înscrie valoarea totală a curselor realizate în perioada de raportare de operatorul de transport alternativ, consemnată în documentele emise către pasager, aşa cum acesta este definit la art. 2 lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.
6. Coloana „Valoarea încasărilor realizate de operatorul de transport alternativ“ - se înscrie valoarea totală a sumelor încasate de operatorul de transport alternativ prin intermediul operatorului platformei digitale (include: virament bancar şi cele în numerar, indiferent de tipul acestora) în perioada de raportare.
C.2. Informaţii privind autoturismele şi conducătorii auto
1. Câmpul referitor la elementele de identificare a operatorului de transport se completează cu denumirea operatorului de transport alternativ.
2. Câmpul „Cod de înregistrare fiscală operator de transport alternativ“ - se înscrie codul de înregistrare fiscală al operatorului de transport alternativ.
3. Coloana „Număr de înmatriculare autoturism“ - se înscrie numărul de înmatriculare al autoturismului care a efectuat curse.
4. Coloana „Data acceptării pe platforma digitală“ - se înscrie data la care autoturismul a fost acceptat pe platforma digitală.
5. Coloana „Data eliminării de pe platforma digitală a autoturismului“ - se înscrie data la care autoturismul a fost eliminat de pe platforma digitală, în condiţiile legii.
6. Coloana „Număr de km parcurşi în curse“ - se înscrie numărul total de kilometri efectuaţi în cursele realizate în perioada de raportare.
7. Coloana „Durata curselor realizate“ - se înscrie durata totală a curselor realizate în perioada de raportare.
8. Coloana „Venituri realizate“ - se înscrie valoarea totală a curselor realizate în perioada de raportare, consemnată în facturile emise către pasager, aşa cum acesta este definit la art. 2 lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.
9. Coloana „Sumele încasate în numerar pentru cursele realizate“ - se înscrie totalul sumelor încasate în numerar în perioada de raportare.
10. Coloana „Nume şi prenume conducător auto“ - se înscrie numele şi prenumele conducătorului auto.
11. Coloana „Cod numeric personal conducător auto“ - se înscrie codul numeric personal al conducătorului auto.
12. Coloana „Data acceptării/admiterii pe platforma digitală a conducătorului auto“ - se înscrie data la care conducătorul auto a fost acceptat pe platforma digitală.
13. Coloana „Statut conducător auto (titular/angajat)“ - se înscrie regimul juridic al conducătorului auto: angajat al operatorului de transport alternativ sau titular al operatorului de transport alternativ.
14. Coloana „Data eliminării de pe platforma digitală a conducătorului auto“ - se înscrie data la care conducătorul auto a fost eliminat de pe platforma digitală, în condiţiile legii.
Rubricile 3-14 se completează pentru fiecare operator de transport şi pentru fiecare autoturism în parte cu care acesta îşi desfăşoară activitatea. În situaţia în care pentru un autoturism, în cursul perioadei de raportare, există mai multe stări de fapt prin raportare la conducătorul auto care utilizează acel autoturism pentru transport alternativ, respectiv există mai mulţi conducători auto care utilizează autoturismul, se va completa câte o linie pentru fiecare stare de fapt asociată autoturismului în cauză.
ANEXA 3
Caracteristici de editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare
a formularului 397 „Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ
cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală“
1. Denumirea formularului 397: „Declaraţie informativă privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediate printr-o platformă digitală“.
1.1. Caracteristici de editare: formularul se validează şi se semnează electronic cu ajutorul programului de asistenţă, asigurat gratuit de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pe portalul ANAF, sau la distanţă, pe portalul eguvernare.
1.2. Se difuzează gratuit pe portalul ANAF.
1.3. Se utilizează la declararea activităţilor de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, de către operatorii platformelor digitale definiţi la art. 2 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.
1.4. Circulă în format electronic la organul fiscal central - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin structurile de specialitate.
1.5. Se arhivează, în format electronic, în arhiva electronică centralizată. Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie şterse automat după împlinirea acestui termen.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: