Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 38 din 12 octombrie 2007  pentru aprobarea Procedurii de solutionare a neintelegerilor legate de incheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice si a contractelor de racordare la retea    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 38 din 12 octombrie 2007 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a neintelegerilor legate de incheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice si a contractelor de racordare la retea

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 751 din 6 noiembrie 2007
Având în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul control şi protecţia consumatorilor,
în conformitate cu prevederile Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 12 octombrie 2007,
în temeiul art. 9 alin. (8) şi (9) şi al <>art. 11 alin. (2) lit. a) şi j) din Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Procedura de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 31/2002 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a neînţelegerilor apãrute la încheierea contractelor în sectorul energiei electrice şi termice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 845 din 22 noiembrie 2002, precum şi Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 18/2004 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a neînţelegerilor privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public şi emiterea avizelor de amplasament, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 28 iulie 2004.
ART. 3
Operatorii economici furnizori, distribuitori, transportatori şi producãtori de energie electricã şi termicã în cogenerare, precum şi consumatorii din sectorul energiei electrice vor respecta prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Operatorii economici furnizori, distribuitori, transportatori şi producãtori de energie electricã şi termicã în cogenerare vor elabora propria procedurã de mediere a neînţelegerilor apãrute la încheierea contractelor în sectorul energiei electrice, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin.
ART. 5
Departamentul control şi protecţia consumatorilor şi Direcţia juridicã din cadrul Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Gergely Olosz

Bucureşti, 12 octombrie 2007.
Nr. 38.

ANEXĂ

PROCEDURĂ
de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea

CAP. I
Scop

ART. 1
Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, denumitã în continuare Autoritate competentã, soluţioneazã neînţelegerile care pot interveni la încheierea contractelor între operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice, precum şi a contractelor de racordare la reţea, în conformitate cu <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
Prezenta procedurã este elaboratã în scopul creãrii unui mecanism de soluţionare operativã, eficientã, transparentã şi echidistantã a neînţelegerilor apãrute la încheierea contractelor în sectorul energiei electrice.

CAP. II
Domeniu de aplicare

ART. 3
Prezenta procedurã stabileşte tipurile neînţelegerilor apãrute la încheierea contractelor în sectorul energiei electrice, care sunt supuse spre analizã Autoritãţii competente, precum şi modalitãţile şi etapele de soluţionare a acestora.
ART. 4
(1) Sunt supuse prevederilor prezentei proceduri:
a) neînţelegerile apãrute la încheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea;
b) neînţelegerile apãrute la încheierea actelor adiţionale prin care se preiau prevederi ca urmare a modificãrii legislaţiei sau de reglementare.
(2) Neînţelegerile apãrute la încheierea contractelor în sectorul energiei electrice pot avea ca obiect:
a) clauze negociabile din contractele-cadru elaborate de Autoritatea competentã conform prevederilor legale în vigoare;
b) clauze noi, care sunt conforme legislaţiei în vigoare în domeniu şi pe care pãrţile doresc sã le includã în contractele pe care le încheie;
c) clauze minimale din contractele-cadru, cãrora pãrţile le dau interpretãri diferite.
(3) Neînţelegerile apãrute la încheierea contractelor de racordare pot avea ca obiect şi modul de respectare a prevederilor Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele de interes public, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 867/2003 , de cãtre emitenţii avizelor tehnice de racordare şi a prevederilor Metodologiei pentru emiterea avizelor de amplasament de cãtre operatorii de reţea , aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2003.
ART. 5
Nu intrã sub incidenţa prevederilor prezentei proceduri:
a) neînţelegerile apãrute la contractele în curs de derulare, cu excepţia art. 4 alin. (1) lit. b);
b) neînţelegerile asupra unor probleme ce nu fac obiectul reglementãrilor în vigoare din sectorul energiei electrice;
c) neînţelegerile a cãror rezolvare, conform legii, intrã în competenţa instanţelor judecãtoreşti sau a altor organe abilitate, inclusiv aspecte legate de proprietate pentru capacitãţi energetice existente;
d) solicitãrile de eliberare a amplasamentelor prin devierea/ reamplasarea capacitãţilor energetice existente.

CAP. III
Definiţii

ART. 6
Termenii utilizaţi sunt definiţi în anexa nr. 1.

CAP. IV
Documente de referinţã

ART. 7
Aplicarea dispoziţiilor prezentei proceduri se face prin coroborarea cu prevederile urmãtoarelor acte normative:
a) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 867/2003 ;
c) Metodologia pentru emiterea avizelor de amplasament de cãtre operatorii de reţea, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2003;
d) contractele-cadru emise de Autoritatea competentã.

CAP. V
Soluţionarea neînţelegerilor apãrute la încheierea contractelor

SECŢIUNEA 1
Aspecte generale

ART. 8
(1) Soluţionarea neînţelegerilor apãrute în faza precontractualã se face de cãtre Autoritatea competentã prin declanşarea procedurii de soluţionare în baza unei cereri înaintate de una sau de ambele pãrţi implicate, în care se prezintã neînţelegerile apãrute în cursul negocierilor pentru încheierea contractului.
(2) În cazul neînţelegerilor precontractuale, în care una dintre pãrţi este o structurã organizatoricã, din cadrul unui operator economic furnizor, distribuitor, transportator sau producãtor de energie electricã ori termicã în cogenerare, care are atribuţii de a stabili relaţii contractuale, declanşarea procedurii de soluţionare a neînţelegerii se va face numai dupã parcurgerea procedurii de mediere la nivelul operatorului economic de care aparţine structura organizatoricã respectivã.
(3) Pentru un contract se pot depune cel mult douã cereri de soluţionare a neînţelegerilor apãrute la încheierea acestuia, cu subiecte distincte, cereri care vor fi analizate şi soluţionate separat.
(4) Limba oficialã utilizatã pe parcursul desfãşurãrii acestei proceduri este limba românã, iar documentele redactate într-o limbã strãinã vor fi însoţite de traducerea legalizatã.
(5) Pe parcursul soluţionãrii cererii, pãrţile vor fi tratate în mod egal şi nediscriminatoriu.
(6) Soluţionarea neînţelegerilor apãrute la încheierea contractelor presupune parcurgerea urmãtoarelor etape: medierea la nivelul operatorului economic, în condiţiile alin. (2), procedura prealabilã şi procedura propriu-zisã.

SECŢIUNEA a 2-a
Medierea la nivelul operatorului economic

ART. 9
(1) Declanşarea medierii în condiţiile art. 8 alin. (2) are loc în momentul primirii de cãtre operatorul economic a cererii prin care una sau ambele pãrţi implicate solicitã acestuia medierea cu privire la modul de soluţionare a neînţelegerii apãrute la încheierea contractului.
(2) Cererea de declanşare a procedurii de mediere va fi însoţitã de documentele pe care partea/pãrţile îşi întemeiazã susţinerile.
(3) Operatorul economic va analiza neînţelegerile în baza propriei proceduri de mediere şi va formula soluţii de rezolvare a acestora în termen de 15 zile lucrãtoare, calculate de la data înregistrãrii cererii de mediere.
(4) Operatorul economic este obligat sã asigure imparţialitatea şi transparenţa pe parcursul procedurii de mediere.
ART. 10
Dupã formularea soluţiei de mediere la nivelul operatorului economic, pãrţile au urmãtoarele opţiuni :
a) îşi însuşesc soluţia datã de operatorul economic, iar în acest caz neînţelegerea se considerã rezolvatã;
b) una sau ambele pãrţi nu îşi însuşesc soluţia datã de operatorul economic şi declanşeazã procedura prealabilã la nivelul Autoritãţii competente, prin transmiterea cererii în termen de maximum 15 zile lucrãtoare, calculate de la data primirii rãspunsului formulat de operatorul economic, prin scrisoare cu confirmare de primire şi, dupã caz, prin fax; în cazul netransmiterii cererii în termenul menţionat, Autoritatea competentã considerã cã neînţelegerea a fost soluţionatã.

SECŢIUNEA a 3-a
Procedura prealabilã

ART. 11
Declanşarea procedurii prealabile are loc în momentul primirii cererii prin care una sau ambele pãrţi implicate solicitã recomandarea Autoritãţii competente cu privire la modul de soluţionare a neînţelegerii apãrute la încheierea contractului, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 10 lit. b).
ART. 12
Etapele procedurii prealabile sunt:
a) primirea cererii prin care se solicitã recomandarea Autoritãţii competente;
b) analizarea documentaţiei pe care partea/pãrţile îşi întemeiazã susţinerile;
c) redactarea recomandãrii de cãtre Autoritatea competentã şi transmiterea acesteia pãrţilor.
ART. 13
(1) Cererea de declanşare a procedurii prealabile va fi însoţitã de documentele pe care partea/pãrţile îşi întemeiazã susţinerile.
(2) Documentele ce însoţesc cererea de declanşare a procedurii prealabile constau în:
a) copie a contractului în divergenţã;
b) tabel în care se precizeazã punctele rãmase în divergenţã, poziţia pãrţilor şi documentele pe care pãrţile îşi întemeiazã susţinerile, dupã modelul prevãzut în anexa nr. 3;
c) documente financiare, dupã caz;
d) corespondenţa dintre pãrţi, relevantã pentru contractul respectiv;
e) decizii ale organelor jurisdicţionale;
f) extrase din reglementãrile legale în vigoare, necesare soluţionãrii neînţelegerii;
g) alte documente cuprinzând informaţii tehnice sau de altã naturã, necesare soluţionãrii neînţelegerii;
h) soluţia datã la nivelul operatorului economic respectiv sau dovada sesizãrii acestuia în cazul neprimirii rãspunsului.
(3) În cazul neînţelegerilor de tipul celor prezentate la art. 4 alin. (3), cererea de declanşare a procedurii prealabile va fi însoţitã, dupã caz, şi de :
a) documentaţia depusã pentru obţinerea avizului tehnic de racordare/de amplasament, în copie certificatã;
b) un exemplar din studiul de coexistenţã/fişa de coexistenţã/ studiul de soluţie pentru racordarea la reţea/pentru eliberarea amplasamentului;
c) documentaţia depusã pentru încheierea contractului de racordare/pentru eliberarea amplasamentului/pentru realizarea condiţiilor de coexistenţã, în copie certificatã ;
d) avizul tehnic de racordare/avizul de amplasament, în copie certificatã;
e) documentaţia depusã pentru punerea sub tensiune a instalaţiei de utilizare.
(4) Certificarea copiilor documentelor prevãzute la alin. (2) şi (3) se face de cãtre partea care le prezintã. Aceasta conţine precizarea "conform cu originalul", data, numele în clar al celui care face certificarea, semnãtura acestuia şi ştampila unitãţii respective.
ART. 14
(1) Redactarea şi transmiterea recomandãrii se fac în termen de maximum 15 zile lucrãtoare de la data primirii cererii.
(2) Se pot cere pãrţilor documente suplimentare, referitoare la neînţelegerea reclamatã, în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data primirii cererii, atunci când se considerã necesar.
(3) Dacã documentele suplimentare solicitate sunt transmise în termenul stabilit de Autoritatea competentã, redactarea şi transmiterea recomandãrii se vor face în termen de maximum 15 zile lucrãtoare de la data primirii acestora.
(4) În cazul în care documentele suplimentare solicitate nu sunt transmise în termenul stabilit de Autoritatea competentã, recomandarea va fi redactatã pe baza documentelor existente.
(5) Recomandarea se comunicã ambelor pãrţi implicate prin scrisoare cu confirmare de primire şi, dupã caz, prin fax.
ART. 15
(1) Pãrţile au obligaţia de a confirma însuşirea, în totalitate sau în parte, sau neînsuşirea recomandãrii Autoritãţii competente, în termen de maximum 15 zile lucrãtoare, calculate de la data primirii rãspunsului prin scrisoare cu confirmare de primire şi, dupã caz, prin fax.
(2) În cazul în care pãrţile nu comunicã rãspunsul în termenul prevãzut la alin. (1), se prezumã cã şi-au însuşit recomandarea Autoritãţii competente, iar procedura se considerã încheiatã.
ART 16
(1) În situaţia când pãrţile îşi însuşesc parţial recomandarea, acestea redacteazã un proces-verbal, în care includ clauzele rãmase în divergenţã şi poziţia fiecãreia dintre pãrţi, cu argumentele pe care îşi întemeiazã susţinerile, dupã modelul prevãzut în anexa nr. 3. Documentele pe care pãrţile îşi întemeiazã susţinerile vor fi anexate la procesul-verbal şi transmise la Autoritatea competentã, odatã cu cererea de soluţionare a neînţelegerii apãrute la încheierea contractelor, pentru continuarea cu etapa propriu-zisã a procedurii.
(2) În cazul în care pãrţile nu îşi însuşesc recomandarea sau una dintre pãrţi refuzã semnarea procesului-verbal, fiecare parte are obligaţia de a-şi justifica în scris poziţia conform notei justificative prevãzute în anexa nr. 4, pe care o va transmite Autoritãţii competente, împreunã cu solicitarea de declanşare a procedurii propriu-zise de soluţionare a neînţelegerilor rãmase în divergenţã şi cu orice alt document care îi justificã poziţia.

SECŢIUNEA a 4-a
Procedura propriu-zisã

ART. 17
Declanşarea procedurii propriu-zise are loc în momentul primirii cererii prin care una sau ambele pãrţi implicate, împreunã sau separat, solicitã Autoritãţii competente soluţionarea neînţelegerilor rãmase în urma recomandãrii formulate în etapa anterioarã.
ART. 18
Etapele procedurii propriu-zise sunt:
a) primirea cererii de declanşare a procedurii propriu-zise;
b) constituirea Comisiei de analizã şi soluţionare a neînţelegerilor;
c) pregãtirea audierii şi convocarea pãrţilor;
d) audierea pãrţilor;
e) emiterea deciziei şi transmiterea acesteia pãrţilor.
ART. 19
(1) Cererea de soluţionare a neînţelegerii, întocmitã dupã modelul prevãzut în anexa nr. 2, va fi însoţitã de procesul-verbal redactat şi semnat de pãrţi sau de nota justificativã, în conformitate cu precizãrile art. 16, şi va fi transmisã Autoritãţii competente.
(2) Dacã soluţionarea neînţelegerii apãrute la încheierea contractelor este solicitatã doar de una dintre pãrţi, aceasta va comunica celeilalte pãrţi un exemplar al cererii; dovada comunicãrii cererii cãtre cealaltã parte va fi transmisã la Autoritatea competentã odatã cu cererea. În cazul în care pãrţile nu au încheiat procesul-verbal, vor transmite direct Autoritãţii competente punctul de vedere, întocmit conform modelului prevãzut în anexa nr. 4.
(3) La cererea transmisã Autoritãţii competente vor fi anexate, dacã este cazul, documente justificative suplimentare, care pot contribui la clarificarea situaţiei create, precum şi motivul pentru care nu a fost încheiat procesul-verbal menţionat la alin. (1).
(4) Pãrţile vor prezenta documentele în copie certificatã.
(5) Toate documentele prezentate de pãrţile implicate pe parcursul derulãrii unei proceduri de soluţionare a neînţelegerilor precontractuale rãmân în arhiva Autoritãţii competente.
(6) Documentele vor fi transmise în aceeaşi zi atât Autoritãţii competente (într-un singur exemplar), cât şi celeilalte pãrţi implicate, prin grija pãrţii care deţine documentul în original.
ART. 20
(1) Autoritatea competentã, prin compartimentul de specialitate, stabileşte Comisia de analizã şi soluţionare a neînţelegerilor, denumitã în continuare Comisie.
(2) Comisia este alcãtuitã dintr-un numãr impar de membri cu drept de vot, dar nu mai puţin de 3, şi un secretar.
(3) Comisia va fi compusã din angajaţi ai compartimentului de specialitate, un angajat al compartimentului juridic şi, dupã caz, angajaţi ai celorlalte compartimente din cadrul Autoritãţii competente.
(4) Pentru soluţionarea neînţelegerii apãrute la încheierea contractelor, Autoritatea competentã poate apela şi la consultanţi, persoane fizice/juridice. Consultanţii nu vor face parte din Comisie.
(5) Contravaloarea serviciului prestat de consultanţi va fi suportatã conform reglementãrilor emise de Autoritatea competentã.
ART. 21
(1) În vederea pregãtirii audierii, Comisia poate cere pãrţilor informaţii suplimentare, completarea documentaţiei depuse şi/sau precizãri scrise, în termen de cel mult 5 zile lucrãtoare de la primirea cererii de declanşare a procedurii propriu-zise de soluţionare a neînţelegerilor precontractuale.
(2) Convocarea pãrţilor în vederea audierii se face cu cel puţin 2 zile lucrãtoare înainte de termenul fixat.
(3) Comunicarea convocãrii se va face prin scrisoare cu confirmare de primire şi prin fax, dacã este posibil.
(4) Comunicãrile se fac la adresele indicate de pãrţi în cerere. Schimbãrile ulterioare ale adresei nu vor fi luate în considerare decât dacã Autoritatea competentã este înştiinţatã în prealabil.
ART. 22
Audierea are loc, de regulã, la sediul Autoritãţii competente, în termen de cel mult 15 zile lucrãtoare, calculate de la data înregistrãrii cererii sau, dupã caz, de la data primirii datelor solicitate.
ART. 23
(1) Pãrţile pot participa la audiere personal sau prin reprezentanţii legali. În ambele cazuri, pãrţile vor prezenta împuterniciri din partea conducerii operatorilor economici.
(2) Oricare dintre pãrţi poate cere ca audierea sã se facã în lipsa ei, pe baza cererii şi a actelor depuse. Solicitarea se va face în scris.
(3) Lipsa uneia dintre pãrţi de la dezbateri nu determinã oprirea/întreruperea derulãrii procedurii sau luarea unei hotãrâri în defavoarea ei.
(4) Dacã ambele pãrţi, deşi înştiinţate, nu se prezintã la dezbateri, Comisia îşi va continua activitatea.
(5) Prin excepţie de la alin. (4), dacã pãrţile solicitã, în prealabil, reprogramarea audierii, Comisia poate amâna o singurã datã audierea.
(6) Audierea reprogramatã va avea loc în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la data fixatã iniţial şi va fi comunicatã pãrţilor, în conformitate cu prevederile art. 21.
ART. 24
(1) În cadrul audierii pãrţile îşi exprimã punctele de vedere.
(2) Expunerea pãrţilor va fi clarã şi concisã, cu argumente de drept şi/sau de fapt.
(3) Dupã ce fiecare parte îşi prezintã poziţia, membrii Comisiei pot pune întrebãri pentru clarificarea aspectelor divergente.
ART. 25
(1) În vederea apãrãrii intereselor legitime ale pãrţilor, membrii Comisiei şi consultanţii sunt obligaţi sã nu publice şi sã nu divulge datele şi informaţiile de care iau cunoştinţã în aceastã calitate, fãrã a avea acordul scris al pãrţii implicate.
(2) Dosarul este confidenţial. Nicio altã persoanã în afara pãrţilor, a Comisiei şi a conducerii Autoritãţii competente nu are acces la dosar fãrã acordul scris al pãrţilor şi fãrã încuviinţarea Comisiei, cu excepţia situaţiei în care aceste date sunt solicitate de cãtre o autoritate a statului, în condiţiile legii.
ART. 26
(1) Proiectul de decizie va fi elaborat în termen de 5 zile lucrãtoare de la data la care a avut loc audierea şi va fi supus aprobãrii preşedintelui Autoritãţii competente.
(2) Proiectul de decizie se va adopta cu majoritate simplã de voturi. Este interzisã abţinerea membrilor Comisiei de la vot.
(3) Proiectul de decizie va cuprinde soluţia la care au ajuns membrii Comisiei şi va reflecta concluziile la care s-a ajuns în urma audierii pãrţilor, a analizãrii faptelor, a susţinerilor şi documentelor existente la dosar.
ART. 27
Proiectul de decizie va cuprinde :
a) elementele de identificare a pãrţilor în divergenţã (numele/denumirea pãrţilor, domiciliul, calitatea acestora);
b) motivele de drept şi/sau de fapt;
c) obiectul neînţelegerii;
d) soluţia datã.
ART. 28
(1) Comunicarea deciziei va fi fãcutã pãrţilor în termen de cel mult 5 zile lucrãtoare de la data emiterii acesteia, prin scrisoare recomandatã şi prin fax.
(2) Procedura de soluţionare a neînţelegerii apãrute la încheierea contractelor se încheie odatã cu comunicarea deciziei cãtre pãrţi, dacã decizia respectivã nu este contestatã, sau odatã cu comunicarea rãspunsului Autoritãţii competente la eventuala contestaţie.
ART. 29
(1) Faţã de pãrţi decizia Autoritãţii competente prin care se soluţioneazã neînţelegerea apãrutã are caracter obligatoriu.
(2) Decizia poate fi contestatã la Autoritatea competentã de partea care se considerã vãtãmatã, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicarea acesteia.
(3) Rãspunsul Autoritãţii competente la contestaţie va fi comunicat pãrţii vãtãmate în termen de 15 zile calendaristice de la înregistrarea contestaţiei.
(4) Dacã partea vãtãmatã este nemulţumitã de soluţia datã contestaţiei sale, se poate adresa Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ, conform prevederilor <>Legii nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 30
Termenele pentru desfãşurarea etapelor şi/sau acţiunilor prevãzute în cadrul cap.V secţiunea a 3-a şi a 4-a pot fi depãşite, cu acordul conducerii Autoritãţii competente, dacã obiectul neînţelegerii are implicaţii deosebite asupra siguranţei funcţionãrii sistemului electroenergetic sau activitãţii consumatorilor/operatorilor economici respectivi.
ART. 31
(1) Pe toatã durata procedurii, dar nu mai târziu de data emiterii deciziei Autoritãţii competente cu privire la neînţelegerea respectivã, pãrţile pot soluţiona pe cale amiabilã neînţelegerea apãrutã.
(2) Pãrţile sunt obligate sã comunice Autoritãţii competente înţelegerea la care au ajuns, în termen de 24 de ore de la data la care neînţelegerea s-a soluţionat, fãrã a se depãşi termenul menţionat la alin. (1).
ART. 32
Autoritatea competentã poate completa sau corecta erorile materiale din conţinutul deciziei, dupã comunicarea acesteia pãrţilor.
ART. 33
(1) Dosarul se pãstreazã la sediul Autoritãţii competente un an de la data emiterii deciziei prin care este soluţionatã neînţelegerea, iar dacã aceasta este contestatã, perioada de un an se socoteşte de la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti.
(2) Evidenţa dosarelor şi a deciziilor Autoritãţii competente privind soluţionarea neînţelegerilor se va ţine în registre speciale, prin grija compartimentului de specialitate.
ART. 34
Pentru asigurarea medierii la nivelul operatorilor economici în condiţiile art. 9, aceştia vor elabora proceduri proprii pentru aplicarea prevederilor prezentei proceduri, în termen de 30 de zile calendaristice de la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 35
Prevederile prezentei proceduri se completeazã cu dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 36
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta procedurã.

ANEXA 1
-------
la procedurã
------------

DEFINIŢII


┌─────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
│Acces la reţeaua electricã de│Dreptul operatorilor economici care produc │
│interes public │şi/sau furnizeazã energie electricã, precum şi │
│ │al consumatorilor de energie electricã de a se │
│ │racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, │
│ │reţelele electrice de transport şi distribuţie │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Audiere │Etapã a procedurii propriu-zise de soluţionare a│
│ │neînţelegerilor apãrute la încheierea │
│ │contractelor în cadrul cãreia pãrţile îşi expun │
│ │punctele de vedere şi argumentele pe care le │
│ │considerã pertinente, depun documente │
│ │suplimentare, considerate relevante pentru │
│ │soluţionarea neînţelegerii, cu posibilitatea de │
│ │a se formula întrebãri pentru clarificarea │
│ │neînţelegerii │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Autoritate competentã │Autoritatea Naţionalã de Reglementare în │
│ │Domeniul Energiei │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Aviz de amplasament │Rãspunsul scris al operatorului de reţea la │
│ │cererea unui solicitant, în care se precizeazã │
│ │punctul de vedere al acestuia faţã de propunerea│
│ │de amplasament al obiectivului solicitantului │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Aviz tehnic de racordare │Aviz scris valabil numai pentru un anumit │
│ │amplasament, care se emite de cãtre operatorul │
│ │de reţea, la cererea unui utilizator, asupra │
│ │posibilitãţilor şi condiţiilor de racordare la │
│ │reţeaua electricã, pentru satisfacerea │
│ │cerinţelor utilizatorului precizate la │
│ │solicitarea avizului │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Capacitate energeticã │Instalaţiile de producere a energiei electrice │
│ │sau a energiei termice în cogenerare, reţele │
│ │electrice şi alte echipamente electroenergetice │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Compartiment de specialitate │Compartiment din cadrul autoritãţii competente, │
│ │care are atribuţii în soluţionarea │
│ │neînţelegerilor apãrute la încheierea │
│ │contractelor │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Contract de racordare │Contract prin care un operator de reţea se │
│ │angajeazã sã realizeze instalaţia pentru │
│ │racordarea solicitantului la reţeaua electricã, │
│ │iar acesta se angajeazã sã achite operatorului │
│ │de reţea tariful de racordare │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Decizie │Document cu caracter obligatoriu pentru pãrţi, │
│ │emis de Autoritatea competentã, prin care se │
│ │soluţioneazã neînţelegerile apãrute la │
│ │încheierea contractelor │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Operator de distribuţie │Orice persoanã care deţine, sub orice titlu, o │
│ │reţea electricã de distribuţie şi este titularã │
│ │a unei licenţe de distribuţie prin care rãspunde│
│ │de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã │
│ │este necesar, dezvoltarea reţelei de distribuţie│
│ │într-o anumitã zonã şi, acolo unde este │
│ │aplicabil, interconectarea acesteia cu alte │
│ │sisteme, precum şi de asigurarea capacitãţii pe │
│ │termen lung a sistemului de a rãspunde cererilor│
│ │rezonabile privind distribuţia energiei │
│ │electrice │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Fişã de coexistenţã │Document tehnic în care se menţioneazã şi se │
│ │comparã condiţiile stabilite în norme pentru │
│ │coexistenţa între instalaţiile electrice şi │
│ │obiectivul pentru care se solicitã avizul de │
│ │amplasament, cu date concrete specifice │
│ │amplasamentului respectiv │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Furnizor │Persoanã juridicã, titularã a unei licenţe de │
│ │furnizare │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Instalaţie de utilizare │Instalaţie electricã a utilizatorului, în aval │
│ │de punctul de delimitare │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Mediere │Procesul prin intermediul cãruia douã pãrţi se │
│ │întâlnesc cu o a treia parte, care intermediazã │
│ │negocierea ajutând pãrţile sã îşi identifice │
│ │interesele şi sã soluţioneze conflictul într-un │
│ │mod acceptabil pentru ambele pãrţi │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Neînţelegeri (apãrute) │Neînţelegeri apãrute la încheierea contractelor │
│ │în sectorul energiei electrice │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Pãrţi │Persoanele fizice/juridice care încheie un │
│ │contract în sectorul energiei electrice │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Producãtor de energie │Persoanã fizicã sau juridicã, titularã de │
│electricã │licenţã, având ca specific activitatea de │
│ │producere a energiei electrice, inclusiv în │
│ │cogenerare │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Recomandare │Punctul de vedere al Autoritãţii competente cu │
│ │privire la modul de soluţionare a neînţelegerii │
│ │apãrute la încheierea contractelor în sectorul │
│ │energiei electrice │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Reţea electricã de interes │Reţeaua electricã la care se pot racorda │
│public │cel puţin 2 utilizatori │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Sectorul energiei electrice │Ansamblul activitãţilor şi instalaţiilor de │
│ │producere a energiei electrice şi a energiei │
│ │termice în cogenerare, transport, servicii de │
│ │sistem, distribuţie şi furnizare a energiei │
│ │electrice, inclusiv importul şi exportul │
│ │energiei electrice, precum şi schimburile │
│ │naturale şi/sau de avarie cu sistemele │
│ │electroenergetice ale ţãrilor vecine │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Studiu de coexistenţã │Documentaţie tehnico - economicã în care se │
│ │determinã, pe bazã de calcule, mãsurãtori, │
│ │observaţii etc. implicaţiile de naturã mecanicã │
│ │şi/sau electricã pe care le are asupra reţelei │
│ │electrice amplasarea unor construcţii, │
│ │instalaţii sau reţele de altã naturã pe │
│ │elementele, în culoarul sau zonele de protecţie │
│ │şi/sau de siguranţã ale acesteia şi se │
│ │stabilesc, dacã este cazul, lucrãrile necesare │
│ │pentru îndeplinirea condiţiilor de coexistenţã │
│ │stabilite de norme şi costurile acestor lucrãri │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Studiu de soluţie pentru │Documentaţie tehnico-economicã prin care │
│eliberarea │se analizeazã şi se stabilesc soluţii pentru │
│amplasamentului │devierea şi/sau mutarea instalaţiilor electrice │
│ │aflate pe amplasamentul unui obiectiv, în │
│ │vederea eliberãrii acestuia şi se stabilesc │
│ │costurile lucrãrilor necesare │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Studiu de soluţie pentru │Documentaţie tehnico-economicã în care, pe baza │
│racordarea la reţea │datelor şi a cerinţelor unui utilizator şi a │
│ │caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se │
│ │analizeazã şi se propun variante raţionale, │
│ │posibile tehnic şi fezabile economic, pentru │
│ │soluţii de racordare la reţea a instalaţiei │
│ │utilizatorului │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Operator de transportator │Orice persoanã care deţine, sub orice titlu, o │
│ │reţea electricã de transport şi este titularã a │
│ │unei licenţe de transport prin care rãspunde de │
│ │operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este │
│ │necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o│
│ │anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabilã, │
│ │interconectarea acesteia cu alte sisteme │
│ │electroenergetice, precum şi de asigurarea │
│ │capacitãţii pe termen lung a sistemului de a │
│ │acoperi cererile rezonabile pentru transportul │
│ │energiei electrice │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Zonã de protecţie │Zonã adiacentã capacitãţii energetice, extinsã │
│ │în spaţiu, în care se introduc interdicţii │
│ │privind accesul persoanelor şi regimul │
│ │construcţiilor │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Zonã de siguranţã │Zonã adiacentã capacitãţilor energetice, extinsã│
│ │în spaţiu, în care se instituie restricţii şi │
│ │interdicţii în scopul asigurãrii funcţionãrii │
│ │normale şi pentru evitarea punerii în pericol a │
│ │persoanelor, bunurilor şi mediului; zona de │
│ │siguranţã cuprinde şi zona de protecţie │
└─────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 2
-------
la procedurã
------------

CERERE DE SOLUŢIONARE

Subsemnaţii/Subscrisele:
1. (nume/denumire; numele reprezentanţilor legali; domiciliu, sediu; numãr de înmatriculare la registrul comerţului; telefon/fax), prin reprezentant legal ..........., şi
2. idem,
solicitãm soluţionarea neînţelegerii/neînţelegerilor intervenite în cadrul negocierilor desfãşurate pentru încheierea contractului .......... , având în vedere cã s-au parcurs etapele:
[ ] medierii neînţelegerilor precontractuale
[ ] procedurii prealabile
(Urmeazã expunerea, pe scurt, a obiectului neînţelegerii, cu datele aferente:
[ ] indicarea contractului;
[ ] indicarea clauzelor divergente.)
Solicitãm soluţionarea prezentei cereri în lipsã, pe baza actelor depuse la dosar:
[ ] DA
[ ] NU
prin :
[] declanşarea procedurii prealabile;
[] declanşarea procedurii propriu-zise.

Data
.............

Semnãtura pãrţii 1, Semnãtura pãrţii a 2-a,
..................... ........................

ANEXA 3
-------
la procedurã
------------

PROCES - VERBAL

pentru punctele rãmase în divergenţã la încheierea contractului/eliberarea avizului tehnic de racordare nr. ......
pentru ..........



┌────┬───────────┬──────────┬────────────┬────────────┬──────────────┐
│Nr. │Formularea │Formularea│Formularea │Justificarea│Justificarea │
│crt.│articolului│pãrţii 1 │pãrţii a 2-a│formulãrii │formulãrii │
│ │aflat în │ │ │pãrţii 1 │pãrţii a 2-a │
│ │divergenţã │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────┼────────────┼────────────┼──────────────┤
│1. │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────┼────────────┼────────────┼──────────────┤
│2. │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────┼────────────┼────────────┼──────────────┤
│3. │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────┼────────────┼────────────┼──────────────┤
│4. │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────┼────────────┼────────────┼──────────────┤
│....│ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────┴────────────┴────────────┴──────────────┘



Data
.............

Semnãtura pãrţii 1, Semnãtura pãrţii a 2-a,
.................... ...................

ANEXA 4
-------
la procedurã
------------

NOTĂ JUSTIFICATIVĂ
pentru punctele rãmase în divergenţã la încheierea
contractului/eliberarea avizului tehnic de
racordare nr .... pentru..........



┌────┬──────────────────────┬─────────────────┬──────────────────────────┐
│Nr. │Formularea articolului│Formularea pãrţii│Justificarea formulãrii │
│crt.│aflat în divergenţã │ │ pãrţii │
├────┼──────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────────┤
│1. │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────────┤
│2. │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────────┤
│3. │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────────┤
│4. │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────────┤
│....│ │ │ │
└────┴──────────────────────┴─────────────────┴──────────────────────────┘



Data
.............

Semnãtura
...............


------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016