Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 379 din 28 martie 2018  privind acordarea unui ajutor de exploatare, exceptat de la obligaţia notificării, Societăţii Naţionale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 379 din 28 martie 2018 privind acordarea unui ajutor de exploatare, exceptat de la obligaţia notificării, Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa" - S.A., pentru anii 2018-2020

EMITENT: Ministerul Transporturilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 315 din 10 aprilie 2018
    Având în vedere Referatul Direcţiei transport aerian nr. 7.979 din 1.03.2018,
    luând în considerare:
    - importanţa strategică a infrastructurii aeroportuare aflate în administrarea Societăţii Naţionale „Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa“ - S.A. în contextul politicilor de securitate regională;
    – Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Memorandumul nr. 4.289 din 1.03.2018 cu tema „Acordarea unui ajutor de exploatare, exceptat de la obligaţia notificării, Societăţii Naţionale «Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa» - S.A., pentru anii 2018-2020“,

    în temeiul:
    - art. 4 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul transporturilor emite următorul ordin:
    ART. 1
    (1) Se aprobă acordarea unui ajutor de exploatare, exceptat de la obligaţia notificării, Societăţii Naţionale „Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa“ - S.A. (SN AIMKC).
    (2) Măsura de ajutor se acordă de la data intrării în vigoare a prezentului ordin şi până la data de 31.12.2020.
    (3) În cazul în care, pe perioada prevăzută la alin. (2), traficul anual de pasageri înregistraţi de SN AIMKC depăşeşte 200.000 de pasageri, ajutorul se suspendă.

    ART. 2
    Prezenta măsură de ajutor de stat este compatibilă cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din Tratat şi este exceptată de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din Tratat deoarece îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 56a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, modificat şi completat prin Regulamentul (UE) 2017/1.084 al Comisiei din 14 iunie 2017 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce priveşte ajutoarele pentru infrastructurile portuare şi aeroportuare, pragurile de notificare pentru ajutoarele pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului, ajutoarele pentru infrastructurile sportive şi pentru infrastructurile de agrement multifuncţionale, precum şi schemele de ajutoare regionale de exploatare pentru regiunile ultraperiferice şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 702/2014 în ceea ce priveşte calcularea costurilor eligibile [denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014].

    ART. 3
    În cadrul măsurii de ajutor de stat prevăzute la art. 1 sunt eligibile costurile de exploatare.

    ART. 4
    (1) În sensul prezentului ordin, următorii termeni se definesc astfel:
    a) veniturile aeroportului - veniturile provenite din aplicarea tarifelor de aeroport şi din contractele încheiate de aeroport, din care se scad sprijinul pentru marketing şi orice stimulent acordat de aeroport companiilor aeriene în baza oricărui tip de aranjament, la care se adaugă profitul obţinut din activităţile nonaeronautice; din veniturile aeroportului sunt excluse orice sprijin public şi orice compensaţie pentru activităţile care intră în sfera sectoarelor de competenţă publică, considerate activităţi noneconomice, cum ar fi serviciile de control al traficului aerian, vamale, de poliţie, luptă împotriva incendiilor, protecţie împotriva actelor de intervenţie ilicită;
    b) ajutoare de exploatare - ajutoarele menite să acopere deficitul de finanţare a costurilor de exploatare, alocate sub formă de tranşe lunare;
    c) costurile de exploatare - costurile suportate de aeroport în vederea furnizării de servicii aeroportuare; acestea includ anumite categorii de costuri, cum ar fi costurile cu personalul, cele aferente serviciilor contractate, cele legate de comunicaţii, deşeuri, energie, întreţinere, chirie şi administraţie, dar exclud costurile de capital, sprijinul pentru marketing sau orice alte stimulente acordate companiilor aeriene de către aeroport în baza oricărui tip de aranjament, costurile cu activităţile nonaeronautice, precum şi costurile aferente activităţilor care intră în sfera sectoarelor de competenţă publică, considerate activităţi noneconomice, cum ar fi serviciile de control al traficului aerian, vamale, de poliţie, luptă împotriva incendiilor, protecţie împotriva actelor de intervenţie ilicită şi pentru care aeroportul a primit alt sprijin public sau orice altă formă de compensaţie;
    d) deficit de finanţare a costurilor de exploatare - pierderile din exploatare ale aeroportului pe perioada relevantă, constând în diferenţa dintre veniturile aeroportului şi costurile de exploatare suportate de aeroport;
    e) data acordării ajutorului - data intrării în vigoare a prezentului ordin;
    f) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Transporturilor;
    g) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una din situaţiile următoare:
    (i) mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;
    (ii) face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iii) a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (iv) în ultimii doi ani raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5 şi capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.


    (2) Termenii serviciile aeroportuare, activităţi nonaeronautice, traficul mediu anual de pasageri au înţelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 651/2014.

    ART. 5
    (1) Bugetul total estimat al măsurii de ajutor de stat este de 62.118.000 lei.
    (2) Bugetul este defalcat pe ani astfel:

┌──────┬───────────────────────────────┐
│An │Defalcare pe ani (lei) │
├──────┼───────────────────────────────┤
│2018 │20.457.000 │
├──────┼───────────────────────────────┤
│2019 │20.766.000 │
├──────┼───────────────────────────────┤
│2020 │20.895.000 │
└──────┴───────────────────────────────┘



    (3) Valoarea anuală a ajutorului de exploatare nu va depăşi ceea ce este necesar pentru acoperirea deficitului de finanţare a costurilor de exploatare.
    (4) Ajutorul de exploatare se acordă sub formă de alocaţii bugetare.
    (5) Sumele necesare pentru acoperirea deficitului de exploatare a SN AIMKC se alocă anual de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, la capitolul 84.01 „Transporturi“, titlul 40 „Subvenţii“, şi se includ în bugetul de venituri şi cheltuieli al SN AIMKC, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
    (6) SN AIMKC reflectă în mod separat în evidenţele contabile interne ale societăţii veniturile aeroportului şi costurile de exploatare pe baza cărora se determină valoarea ajutorului de exploatare.
    (7) În cazul în care SN AIMKC desfăşoară şi alte activităţi, pe lângă prestarea de servicii aeroportuare, trebuie să dovedească fie separarea activităţilor, fie o distincţie între costuri, astfel încât să se demonstreze că activităţile excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 651/2014 nu beneficiază de ajutorul de exploatare acordat în temeiul prezentului ordin. De asemenea, SN AIMKC va evidenţia distinct în contabilitate activităţile care intră în sfera sectoarelor de competenţă publică considerate activităţi noneconomice.
    (8) Ajutorul de exploatare nu este condiţionat de încheierea unor acorduri cu anumite companii aeriene cu privire la tarifele de aeroport, plăţile de marketing sau alte aspecte financiare legate de operaţiunile companiilor aeriene pe aeroport.

    ART. 6
    (1) SN AIMKC va fundamenta lunar necesarul de ajutor, va întocmi si transmite la Ministerul Transporturilor documentaţia aferentă, conform prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice şi al ministrului transporturilor nr. 65/2016/1.712/2015 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activităţi desfăşurate de unii operatori economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor.
    (2) În termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru, SN AIMKC va prezenta la Ministerul Transporturilor, Direcţia transport aerian, un raport care va conţine:
    a) valoarea ajutorului de exploatare primit;
    b) fundamentarea modului de utilizare a ajutorului de exploatare;
    c) veniturile din exploatare aferente activităţilor care intră sub incidenţa măsurilor de ajutor de stat;
    d) rezultatul obţinut din activităţi nonaeronautice;
    e) sumele primite de la bugetul de stat şi utilizate pentru finanţarea costurilor de exploatare, aferente activităţilor care intră în sfera sectoarelor de competenţă publică, considerate activităţi noneconomice, cum ar fi serviciile de control al traficului aerian, vamale, de poliţie, luptă împotriva incendiilor, protecţie împotriva actelor de intervenţie ilicită;
    f) eventuale aranjamente încheiate cu companii aeriene prin care acestea beneficiază de stimulente.

    (3) În cazul în care se constată că sumele alocate de la bugetul de stat, cu titlul de ajutor de stat, depăşesc necesarul de finanţare, se va realiza regularizarea sumelor acordate în luna imediat următoare raportării.

    ART. 7
    (1) Pentru a beneficia de măsura de ajutor de stat, SN AIMKC trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) traficul mediu anual de pasageri pe aeroport să fie mai mic de 200.000 de pasageri pe parcursul a două exerciţii financiare anterioare anului în care ajutorul de stat este acordat;
    b) traficul mediu anual de mărfuri să fie sub 200.000 de tone în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele;
    c) acordarea ajutorului de stat nu conduce la creşterea traficului mediu anual de marfă peste 200.000 tone pe parcursul a două exerciţii financiare ulterioare anului în care ajutorul de stat este acordat;
    d) şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat şi bugetul local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;
    e) nu face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă;
    f) asigură accesul liber şi nediscriminatoriu la infrastructura aeroportuară tuturor utilizatorilor, în condiţiile achitării tarifelor aeroportuare şi respectării reglementărilor aplicabile;
    g) nu este întreprindere în dificultate;
    h) reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de res judicata.

    (2) Direcţia transport aerian din cadrul Ministerului Transporturilor va verifica îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1).

    ART. 8
    Pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de exploatare acordat prin prezentul ordin nu se va cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat prin alte scheme/proceduri individuale, inclusiv de minimis.

    ART. 9
    (1) Pentru a evita o eventuală supracompensaţie, furnizorul de ajutor de stat face verificări anuale ori se asigură că astfel de verificări sunt făcute pentru a se constata dacă SN AIMKC a primit sau nu ceea ce este necesar pentru acoperirea deficitului de finanţare a costurilor de exploatare pe durata perioadei de acordare a ajutorului de exploatare.
    (2) În situaţia în care se constată o supracompensaţie, furnizorul de ajutor de stat solicită SN AIMKC să ramburseze cuantumul aferent acesteia, inclusiv dobânda de referinţă stabilită de Comisia Europeană aplicabilă României, conform procedurii descrise în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare. Atunci când suma reprezentând supracompensaţia nu depăşeşte 10% din valoarea compensaţiei anuale medii, supracompensaţia respectivă poate fi reportată pentru perioada următoare şi poate fi dedusă din valoarea compensaţiei datorate pentru perioada respectivă.

    ART. 10
    (1) Textul prezentului ordin se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor.
    (2) Direcţia economică din cadrul Ministerului Transporturilor asigură raportarea către Consiliul Concurenţei a sumelor alocate SN AIMKC aferente ajutorului de exploatare acordat, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    (3) În cazul în care nu există date definitive privind valoarea ajutorului de stat, Direcţia economică din cadrul Ministerului Transporturilor va transmite valori estimative. Erorile constatate şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare.
    (4) Ministerul Transporturilor, prin Direcţia transport aerian, transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezentul ordin.
    (5) Direcţia economică din cadrul Ministerului Transporturilor are obligaţia ca, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) măsura de ajutor de stat ce face obiectul prezentului ordin, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestuia. Actul de acordare, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.
    (6) Documentaţia privind sumele alocate cu titlu de ajutor de stat în baza prezentului ordin se păstrează 10 ani de la data acordării ultimului ajutor.
    (7) Pe baza datelor introduse de Ministerul Transporturilor, prin Direcţia economică, în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România, se asigură publicarea informaţiilor conform art. 9 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, pe pagina web https://regas.consiliulconcurenţei.ro/ transparenţă/index.html
    (8) Direcţia economică din cadrul Ministerului Transporturilor va transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezentul ordin, în forma prevăzută la anexa II a Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea ordinului.
    (9) SN AIMKC păstrează documentaţia aferentă ajutoarelor de stat de care beneficiază în baza prezentului ordin pentru o perioadă de cel puţin 10 ani de la data ultimei alocări. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare şi reglementările comunitare incidente din domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.

    ART. 11
    Pe baza unei cereri scrise, Ministerul Transporturilor va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.

    ART. 12
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul transporturilor,
                    Lucian Şova

    Bucureşti, 28 martie 2018.
    Nr. 379.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016