Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 37 din 28 februarie 2023  pentru modificarea şi completarea Normelor de securitate nucleară privind selecţia, pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 149/2021     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 37 din 28 februarie 2023 pentru modificarea şi completarea Normelor de securitate nucleară privind selecţia, pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 149/2021

EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 202 din 10 martie 2023
    În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 729/2018 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
    având în vedere art. 5 alin. (1) şi art. 35 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    luând în considerare Referatul nr. 9.737 din 27.02.2023,
    preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite următorul ordin:
    ART. I
    Normele de securitate nucleară privind selecţia, pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 149/2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.010 din 22 octombrie 2021, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 14, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alineatele (7)-(9), cu următorul cuprins:
    "(7) Pentru respectarea prevederilor alin. (3) pentru centralele nuclearoelectrice cu mai multe unităţi/reactoare, în cazul în care sunt diferenţe semnificative între acestea în ceea ce priveşte proiectul, operarea şi echipamentele aferente de monitorizare şi control din camera de comandă principală pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi SSCE cu funcţii în exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare, titularul de autorizaţie trebuie să asigure câte un simulator integral pentru fiecare unitate/reactor în parte. Pentru centralele nuclearoelectrice aflate în faza de exploatare, termenul pentru finalizarea implementării acestei cerinţe se stabileşte în baza propunerii titularului de autorizaţie, cu aprobarea CNCAN.
(8) Pentru centralele nuclearoelectrice la care reîncărcarea reactorului cu combustibil nuclear se face în timpul funcţionării la putere, titularul de autorizaţie trebuie să asigure un simulator integral pentru sistemele care interacţionează cu reactorul nuclear, respectiv sistemele de încărcare şi descărcare a combustibilului nuclear, care să permită pregătirea practică efectivă în aplicarea procedurilor pentru încărcarea şi descărcarea combustibilului nuclear stabilite pentru operarea normală, precum şi a procedurilor pentru răspunsul la tranzienţii şi accidentele care ar putea afecta sistemele de manipulare a combustibilului nuclear. Simulatorul pentru sistemele de încărcare/descărcare a combustibilului nuclear poate fi separat de simulatorul integral pentru centrala nuclearoelectrică în ansamblu sau poate fi integrat cu acesta. Pentru centralele nuclearoelectrice aflate în faza de exploatare, termenul pentru finalizarea implementării acestei cerinţe se stabileşte în baza propunerii titularului de autorizaţie, cu aprobarea CNCAN.
(9) Titularul de autorizaţie trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a asigura funcţionarea fiabilă a simulatoarelor integrale pentru centralele nuclearoelectrice şi instalaţiile aferente. În acest scop, titularul de autorizaţie trebuie să identifice componentele şi piesele de schimb/rezervă şi materialele consumabile necesare funcţionării fiabile a simulatoarelor integrale, să stabilească minimul şi maximul cantităţii pieselor de schimb/rezervă şi materialelor consumabile necesare şi să menţină nivelul stocului pieselor de schimb/rezervă şi materialelor respective în aceste limite. De asemenea, trebuie să asigure asistenţa şi suportul tehnic necesar pentru rezolvarea cu promptitudine a oricăror probleme care pot afecta negativ fiabilitatea simulatoarelor."

    2. La articolul 15, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Pentru centralele nuclearoelectrice la care reîncărcarea reactorului cu combustibil nuclear se face în timpul funcţionării la putere, titularul de autorizaţie trebuie să asigure că pregătirea iniţială şi continuă pentru personalul de operare pentru camera de comandă principală include efectuarea şi supravegherea manevrelor de încărcare şi descărcare a combustibilului nuclear realizate din camera de comandă, respectiv aplicarea procedurilor pentru încărcarea şi descărcarea combustibilului nuclear stabilite pentru operarea normală, precum şi a procedurilor pentru răspunsul la tranzienţii şi accidentele care ar putea afecta sistemele de manipulare a combustibilului nuclear."

    3. La articolul 16, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:
    "(3) În măsura în care este practic posibil, se vor asigura echipamentele şi dotările necesare pentru implementarea activităţilor de învăţare dinamică pentru pregătirea lucrărilor, manevrelor, inspecţiilor şi reparaţiilor care trebuie efectuate în zone cu câmpuri relativ ridicate de radiaţii, pentru lucrări foarte specializate sau care sunt realizate rar.
(4) Tot personalul implicat în efectuarea activităţilor de operare, supraveghere, testare, întreţinere, inspecţie, planificare şi pregătire a lucrărilor şi control al configuraţiei pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi/sau SSCE cu funcţii în exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare, precum şi tot personalul, din cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie, care desfăşoară activităţi din cele prevăzute la art. 6 alin. (1) trebuie să cunoască proiectul şi cerinţele privind exploatarea SSCE respective şi să beneficieze de pregătire practică în instalaţia nucleară, relevantă pentru activităţile şi sarcinile specifice funcţiei, pentru o perioadă de cel puţin 25 de zile lucrătoare în fiecare an calendaristic. Pregătirea practică trebuie planificată sistematic şi trebuie să includă activităţi de instruire, observarea activităţilor în scop de învăţare şi inspecţii de rutină în toate zonele din instalaţia nucleară unde se află SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi/sau SSCE cu funcţii în exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare, inclusiv la simulatorul integral pentru centrala nuclearoelectrică. În cadrul perioadei de 25 de zile de pregătire practică pot fi considerate şi activităţile de observare, inspecţie, audit şi evaluare independentă efectuate în instalaţiile nucleare. Înregistrările aferente acestor activităţi de pregătire vor include detalii privind zonele accesate, sistemele inspectate şi alte activităţi efectuate."

    4. La articolul 17, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) În situaţiile în care, din motive obiective, justificate, nu a fost posibilă organizarea în timp util a examenului prevăzut la alin. (2), este permisă ocuparea temporară/cu delegaţie a posturilor, pentru o perioadă de maximum 3 luni, cu respectarea cerinţelor de experienţă/vechime, pregătire şi calificare specifice, inclusiv a celor prevăzute în normele CNCAN."

    5. La articolul 19, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
    "(4) În situaţia în care o persoană care deţine permis de exercitare este absentă din funcţia autorizată din motive obiective/justificate, cum ar fi concediul de odihnă, concediul medical, deplasările necesare pentru îndeplinirea obiectivelor şi procedurilor organizaţiei şi a obligaţiilor care decurg din legislaţia aplicabilă, atribuţiile, autoritatea de decizie şi responsabilităţile de natură tehnică aferente poziţiei respective vor fi preluate, cu delegaţie, pentru o perioadă de maximum 3 luni într-un an calendaristic, de una sau mai multe persoane care deţin permise de exercitare şi/sau calificări echivalente sau superioare pentru activităţile importante pentru securitatea nucleară aflate în aria de răspundere a funcţiei/poziţiei respective.
(5) Pentru respectarea prevederilor alin. (4), în cazul particular al funcţiilor de conducere, coordonare şi supervizare pentru care este obligatorie calificarea în funcţia de operator principal cameră de comandă, numit şi dispecer şef de tură, pentru reactoarele nucleare, atribuţiile, autoritatea de decizie şi responsabilităţile de natură tehnică aferente poziţiei respective pot fi preluate, cu delegaţie, doar de persoane care deţin sau au deţinut permis de exercitare emis de CNCAN pentru operator principal cameră de comandă."

    6. La articolul 20, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alineatele (8) şi (9), cu următorul cuprins:
    "(8) Programele specifice de pregătire pentru personalul cu funcţii de conducere, coordonare şi supervizare trebuie să reflecte abordarea sistematică a pregătirii. Cunoştinţele, îndemânările şi atitudinile necesare trebuie identificate şi documentate în mod detaliat, pentru fiecare poziţie de conducere, coordonare şi supervizare, în baza unei analize sistematice a sarcinilor, cerinţelor şi atribuţiilor specifice postului, inclusiv din punctul de vedere al deciziilor cu impact asupra asigurării conformităţii cu bazele de proiectare, LCTO şi bazele de autorizare. Materialele, cursurile şi activităţile de pregătire specifice pentru personalul cu funcţii de conducere, coordonare şi supervizare trebuie dezvoltate astfel încât să asigure obţinerea, menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a cunoştinţelor, îndemânărilor şi atitudinilor identificate ca necesare pentru îndeplinirea în condiţii optime a atribuţiilor.
(9) Programele specifice de pregătire pentru personalul cu funcţii de conducere, coordonare şi supervizare trebuie dezvoltate şi implementate de titularul de autorizaţie, în măsura în care este practic posibil, în cadrul organizaţiei proprii, utilizând proiectul instalaţiilor nucleare care fac obiectul autorizaţiilor în vigoare, documentaţia bază de proiectare şi documentaţia bază de autorizare, procedurile proprii şi activităţile practice în instalaţiile nucleare respective. În situaţia în care această cerinţă nu poate fi respectată din motive obiective, pentru instalaţiile nucleare aflate în fazele de proiectare, amplasare, construcţie şi montaj, precum şi pentru anumite activităţi specifice fazelor de punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare, programele de pregătire pentru personalul cu funcţii de conducere, coordonare şi supervizare pot fi dezvoltate şi implementate cu suport din partea unor organizaţii externe, calificate ca furnizori de servicii pentru instalaţiile nucleare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, care demonstrează că deţin capabilitatea tehnică şi organizatorică necesară şi că respectă abordarea sistematică a pregătirii."

    7. La articolul 23, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (5^1) şi (5^2), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Pentru evaluările scrise şi orale pentru personalul de conducere, punctajul asociat subiectelor trebuie să respecte următoarea pondere:
    a) 10% din punctaj pentru subiectele privind legislaţia aplicabilă domeniului nuclear;
    b) 50% din punctaj pentru subiectele privind aspectele tehnice şi tehnologice ale instalaţiilor nucleare şi activităţilor aferente;
    c) 30% din punctaj pentru subiectele privind sistemul de management şi procesele organizaţiei;
    d) 10% din punctaj pentru subiectele privind cultura de securitate nucleară.
(5^2) În situaţia în care un candidat nu promovează o probă de examinare pentru obţinerea permisului pentru o funcţie de conducere, acesta poate solicita reexaminarea, dacă punctajul total obţinut la proba respectivă a fost de cel puţin 50%. Un candidat are dreptul la maximum două reexaminări pentru fiecare probă scrisă, orală şi practică, în termen de maximum 3 luni de la examinările iniţiale. La reexaminare, pentru evaluările scrise şi orale, punctajul asociat subiectelor trebuie să respecte următoarea pondere: 70% din punctaj pentru subiectele privind aspectele tehnice şi tehnologice ale instalaţiilor nucleare şi activităţilor aferente, respectiv 30% din punctaj pentru subiectele privind sistemul de management şi procesele organizaţiei."

    8. La articolul 23, după alineatul (10) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul cuprins:
    "(11) Titularul de autorizaţie va include în manualele şi procedurile sistemului de management cerinţele necesare pentru a asigura că autoritatea pentru conducerea, coordonarea şi supervizarea activităţilor importante pentru securitatea nucleară, respectiv pentru luarea deciziilor cu impact asupra securităţii nucleare revine în exclusivitate personalului autorizat în conformitate cu prevederile prezentelor norme, care îndeplineşte cerinţele de experienţă/vechime, pregătire şi calificare, inclusiv în ceea ce priveşte deţinerea permiselor de exercitare emise de CNCAN, iar personalul cu atribuţii economice şi/sau administrative, indiferent de nivelul ierarhic, nu are autoritatea de a aproba documente, de a modifica decizii sau de a dispune măsuri cu impact asupra securităţii nucleare.
    În ceea ce priveşte planurile şi proiectele de investiţii, precum şi alte activităţi cu impact economic, semnarea documentaţiei aferente de către personalul cu atribuţii economice şi/sau administrative se face în mod explicit pentru asigurarea resurselor şi condiţiilor economice şi/sau administrative care susţin implementarea deciziilor luate de personalul de conducere autorizat conform prevederilor prezentelor norme.
(12) Suspendarea şi retragerea permiselor de exercitare în condiţiile prevăzute de art. 12 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă sancţiuni complementare care pot fi aplicate pentru contravenţiile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv pedepse complementare pentru infracţiunile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţiile în care se constată, în urma unei investigaţii care include o analiză a cauzelor de profunzime pentru evenimentele care fac obiectul sancţiunilor/pedepselor, că una sau mai multe persoane care deţin permise de exercitare au încălcat prevederile normelor în vigoare, contribuind astfel la producerea evenimentelor respective.
(13) În situaţia încetării definitive a relaţiilor de muncă dintre o persoană care deţine permis de exercitare şi organizaţia titularului de autorizaţie, inclusiv în situaţiile în care titularul permisului de exercitare încetează din viaţă sau îşi pierde capacitatea juridică, permisul se retrage în mod automat şi devine nul, în condiţiile prevăzute de art. 12 lit. b) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Titularul de autorizaţie trebuie să notifice la CNCAN aceste situaţii, fără a mai fi necesară retragerea formală a permisului devenit nul."

    9. La anexa nr. 3, după subpunctul 2.80 se introduc patru noi subpuncte, subpunctele 2.81-2.84, cu următorul cuprins:
    "2.81. Pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi SSCE cu rol în funcţionarea fiabilă a instalaţiei nucleare, din aria dumneavoastră de responsabilitate, explicaţi cum sunt documentate şi cum se urmăresc mecanismele de degradare, modurile de defectare şi consecinţele acestora şi daţi exemple relevante.
2.82. Explicaţi cum se asigură securitatea cibernetică pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi SSCE cu rol în funcţionarea fiabilă a instalaţiei nucleare, din aria dumneavoastră de responsabilitate.
2.83. Explicaţi cum se asigură protecţia instalaţiilor nucleare împotriva incendiilor şi exploziilor.
2.84. Explicaţi cum se asigură protecţia instalaţiilor nucleare împotriva inundaţiilor interne şi externe."

    10. La anexa nr. 3, după subpunctul 4.53 se introduce un nou punct, punctul 5, cu următorul cuprins:
    "5. Întrebări pentru verificarea cunoştinţelor, îndemânărilor şi atitudinilor în cadrul probei practice constând dintr-o inspecţie în una sau mai multe zone cu SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi/sau SSCE cu funcţii în exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare
    5.1. Care sunt procedurile aplicabile pentru accesarea zonei stabilite pentru inspecţie?
    5.2. Care sunt potenţialele pericole asociate lucrului în zonă? Ce echipamente de protecţie trebuie utilizate?
    5.3. Care sunt cele mai importante SSCE din zonă pentru securitatea nucleară, respectiv pentru funcţionarea fiabilă a instalaţiei nucleare şi ce funcţii au?
    5.4. Care sunt evenimentele bază de proiect pentru SSCE din zona inspectată?
    5.5. Care sunt cerinţele de calificare pentru SSCE din zona inspectată? Menţionaţi cerinţele de calificare seismică şi calificare la condiţii de mediu, dacă sunt aplicabile.
    5.6. Cum se asigură protecţia la incendiu pentru zona inspectată?
    5.7. Cum se asigură protecţia la inundaţii interne şi/sau externe pentru zona inspectată şi SSCE aferente?
    5.8. Cum se verifică funcţionarea corespunzătoare a SSCE din zona inspectată? Ce indicaţii se utilizează?
    5.9. Care sunt consecinţele defectării SSCE din zona inspectată?
    5.10. Care sunt LCTO stabilite pentru SSCE din zona inspectată?
    5.11. Care sunt activităţile de testare, supraveghere, inspecţie periodică, întreţinere predictivă şi preventivă pentru SSCE din zona inspectată?
    5.12. Ce experienţă de exploatare relevantă internă sau externă/evenimente semnificative cunoaşteţi în legătură cu SSCE din zona inspectată?
    5.13. Dacă în zona inspectată există indicaţii de degradare a stării sau funcţionării SSCE/neconformităţi/probleme de păstrare a curăţeniei sau probleme de condiţie materială sau dacă sunt identificate practici de lucru neconforme, ce măsuri luaţi conform procedurilor aplicabile?
    5.14. Dacă pentru SSCE din zona inspectată sunt identificate/raportate condiţii anormale, cum se evaluează impactul acestora asupra fiabilităţii SSCE respective?
    5.15. Ce aspecte urmăriţi, de obicei, la inspecţiile tehnice în instalaţie? Dar în activităţile de observare şi îndrumare? Daţi exemple."

    11. La anexa nr. 4, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. Recruitment, Qualification and Training of Personnel for Nuclear Power Plants, Specific Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. SSG-75, NS-G-2.8, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2022."



    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. III
    Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 149/2021 pentru aprobarea Normelor de securitate nucleară privind selecţia, pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.010 din 22 octombrie 2021, cu modificările şi completările aduse prin prezentul ordin, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
                    Cantemir-Marian Ciurea-Ercău

    Bucureşti, 28 februarie 2023.
    Nr. 37.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016