Având în vedere prevederile planului de acţiune privind implementarea strategiei naţionale, prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, în temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap emite următorul ordin: ART. 1 Se aprobă Planul naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008 şi Programa-cadru de instruire specifică a personalului implicat în protecţia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin va intra în vigoare de la data de 1 ianuarie 2006. ART. 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, Silviu George Didilescu Bucureşti, 23 noiembrie 2005. Nr. 363. ANEXA 1 PLAN NAŢIONAL privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008 Planul naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap, numit în continuare planul naţional de formare, urmareste dezvoltarea unui sistem de instruire specifica, parte integranta a sistemului de formare profesionala continua, care sa ofere informatii permanent actualizate personalului implicat în protectia şi îngrijirea persoanelor cu handicap, în vederea asigurarii calitatii serviciilor furnizate acestora. Introducere: Planul naţional privind formarea personalului din sistemul de protectie a persoanelor cu handicap are la baza Strategia nationala pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 "Sanse egale pentru persoanele cu handicap catre o societate fara discriminari", aprobata prin Hotararea Guvernului Republicata nr. 1.175/2005, publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 919/14.10.2005. Unul dintre obiectivele specifice al Strategiei nationale il constituie Promovarea furnizarii serviciilor de calitate care sa raspunda nevoilor individuale ale persoanei cu handicap. Ca directie de actiune pentru atingerea acestui obiectiv este stabilita: asigurarea instruirii şi formarii continue a personalului, de toate tipurile, implicat la toate nivelurile în protectia persoanelor cu handicap, inclusiv a asistentilor personali; intensificarea instruirilor pentru asistentii personali; asigurarea coordonarii metodologice privind instruirea, formarea, pregatirea profesionala a resurselor umane care lucreaza în cadrul sistemului de protectie a persoanelor cu handicap. De asemenea, Strategia pe termen scurt şi mediu pentru formare profesionala continua, 2005-2010, aprobata prin Hotararea Guvernului Republicata nr. 875/2005, isi propune ca tinta, pana în anul 2010, ca procentul de participare la procesul educational sau de instruire a populatiei cu varsta cuprinsa intre 25-64 ani sa creasca de la 1,3%, cat este în prezent, pana la 7%. Una dintre conditiile minime prevazute pentru implementarea standardului Perfectionarea personalului este ca Centrul rezidential (conditia minima 28.4), Centrul de Zi (conditia minima 26.4), Locuinta Protejata (conditia minima 30.4) sa asigure, anual sau ori de cate ori este nevoie, sesiuni de instruire a personalului unitatii, în domeniul protectiei persoanelor cu handicap. Desi numarul persoanelor angajate la nivelul institutiilor publice sau private care se ocupa de problemele persoanelor cu handicap este insemnat, majoritatea nu detine informatii complete sau actualizate cu privire la noua abordare a conceptului de handicap. Formarea profesionala continua, incluzand şi instruirea specifica, reprezinta pentru fiecare persoana implicata în protectia şi îngrijirea persoanelor cu handicap garantia schimbarii mentalitatii şi atitudinilor, evolutia în cariera, dezvoltarea personala, elemente esentiale ale cresterii gradului de motivare. Se impune adoptarea unei politici de sustinere financiara în ceea ce priveste realizarea masurilor prevazute în prezentul plan. I. Situatia actuala I.1. Contextul international Regulile Standard privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap, adoptate de Adunarea Generala a Natiunilor Unite cu ocazia celei de a 48-a sesiune din 20 decembrie 1993 (Rezolutia 48/96) prevad în Regula 19, "Pregatirea personalului": "Statele sunt responsabile pentru asigurarea pregatirii adecvate a personalului la toate nivelele, implicat în planificarea şi elaborarea programelor şi serviciilor destinate persoanelor cu dizabilitati". Planul naţional de formare constituie unul dintre instrumentele de implementare a acestei reguli. La Lisabona, în martie 2002, s-a stabilit ca obiectiv: Uniunea Europeana sa devina pana în 2010 "cea mai competitiva şi dinamica economie bazata pe cunoastere din lume, capabila de o crestere economica durabila, cu locuri de munca mai bune şi mai multe şi o mai mare coeziune sociala." Sistemele de formare profesionala trebuie sa se afle în centrul acestor transformari, racordandu-se la cerintele societatii în ansamblul sau. Prioritatile stabilite prin Declaratia ministrilor europeni ai educatiei şi formarii profesionale şi a Comisiei Europene, convenita în 29 şi 30 noiembrie 2002, "Declaratia de la Copenhaga" cu privire la consolidarea cooperarii europene în formare profesionala, sunt: dimensiunea europeana, transparenta, informare şi consiliere, recunoasterea competentelor şi calificarilor, asigurarea calitatii în formare. Romania a semnat Memorandumul Comun în domeniul Incluziunii Sociale în luna iunie 2005. In baza acestui Memorandum, se vor elabora o Strategie integrata şi un Plan National de Actiune pentru Incluziune Sociala, care vor cuprinde prioritatile în lupta impotriva saraciei şi a excluziunii sociale. In cadrul masurilor active, se pune în ultima perioada un accent tot mai puternic pe promovarea formarii profesionale continue. I.2. Analiza contextului naţional din perspectiva formarii profesionale continue
┌────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────-┐
│ Puncte tari │ Puncte slabe │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│● Existenta în Clasificarea Ocupatiilor │● Reteaua de furnizori autorizati de │
│din Romania a unor ocupatii din domeniul│formare profesionala este insuficient│
│protectiei persoanelor cu handicap*1) │dezvoltata la nivel naţional │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│● Existenta unor standarde ocupationale │● Dificultati majore privind accesul │
│aprobate de Consiliul National pentru │la formarea profesionala continua, │
│Formarea Profesionala a Adultilor*2) │datorita costurilor formarii, durata │
│ │formarii şi lipsa ofertelor │
│ │disponibile la nivel local │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│● Legea nr. 53/2003 Codul muncii, cu │● Numarul insuficient de standarde │
│modificarile şi completarile ulterioare,│ocupationale şi faptul ca elaborarea │
│stipuleaza obligatia angajatorului de a │lor se face de catre furnizorii de │
│asigura accesul periodic al angajatilor │formare │
│la formare, prin elaborarea anuala de │ │
│planuri de formare profesionala │ │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│● Existenta Programei Cadru de instruire│● Lipsa unor documente unice de │
│elaborata în concordanta cu abordarea │referinta - necorelare intre COR, │
│actuala a problematicii handicapului la │Nomenclatorul Calificarilor, │
│nivel european şi naţional │standarde ocupationale, standarde de │
│ │pregatire profesionala │
├────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│● Includerea în Planul National de │● Sume alocate şi structuri │
│Dezvoltare 2007-2013 a prioritatii │insuficiente pentru furnizarea de │
│"Dezvoltarea resurselor umane, cresterea│formare profesionala continua │
│gradului de ocupare şi combaterea │ │
│excluziunii sociale" │ │
└────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘
____________ *1) La data de 1 noiembrie 2005, ocupatiile existente în Clasificarea Ocupatiilor din Romania sunt: asistent personal pentru persoane cu handicap grav (cod COR-513304); pedagog de recuperare (cod COR-333003); educator (cod COR-333001); instructor-educator (cod COR-333002); instructor ergoterapie (cod COR-322901); instructor logoped (cod COR-322902): asistenti medicali consiliere HIV/SIDA (cod COR-322105); interpret în limbaj mimico-gestual (studii medii) - (cod COR-322909); interpret în limbaj mimico-gestual (studii superioare) - (cod COR-234004); asistent medical balneo-fizioterapic (cod COR-322603); lucrator social (cod COR-346003); fizioterapeut (cod COR-222909); fiziokinetoterapeut (cod COR-222909); logoped (cod COR-234002); kinetoterapeut (cod COR-222905), psiholog (cod COR-244501); psihopedagog special (cod COR-244502); maseur (cod COR-322602); pedagog social (cod COR-346002); mediator social (cod COR-513904); infirmiera (cod COR-513204); ingrijitoare (cod COR-513205); asistent social nivel mediu (cod COR-346001); asistent social studii superioare (cod COR-244601); instructor educatie fizica (cod COR-322601); instructor de educatie sanitara (cod COR-322904); terapeut în terapii complementare (cod COR-322907); tehnician sanitar (cod COR-322104); animator socio-educativ (cod COR-511307); sora medicala (cod COR-323102). *2) La data de 1 noiembrie 2005, exista standarde ocupationale, aprobate de Consiliul National pentru Formarea Profesionala a Adultilor, pentru urmatoarele ocupatii: asistent personal pentru persoane cu handicap grav, pedagog de recuperare, pedagog social, asistent medical balneo-fizioterapic, lucrator social, masor, mediator social, animator socio-educativ. I.3. Date statistice: La 30 iunie 2005, conform statisticilor Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, numarul institutiilor de asistenta sociala functionale aflate în coordonare este de 142. In aceste institutii personalul normat era de 14.139 persoane, personal angajat fiind 12.137 persoane. Deficitul de personal se inregistreaza în mod deosebit la: infirmiere, psihologi, asistenti sociali, ergo şi kinetoterapeuti, fizioterapeuti, pedagogi, logopezi, educatori, consilieri. Personalul este angajat al Directiilor Generale de Asistenta Sociala şi Protectia Copilului judetene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti. La aceeasi data, numarul asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav era de 72.442, angajatorii acestora fiind primariile localitatilor în care persoana cu handicap grav isi are resedinta sau domiciliul. I.4. Documente de referinta: I.4.1. Acte normative referitoare la formarea profesionala a adultilor: a) Ordonanta Guvernului. nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor; b) Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor de somaj şi stimularea ocup arii fortei de munca; c) Legea nr. 53/2003 - CODUL MUNCII, cu modificarile şi completarile ulterioare; d) Hotararea Guvernului nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor; e) Legea nr. 107/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor de somaj şi stimularea ocuparii fortei de munca; f) Ordonanta Guvernului nr. 76/2004 pentru modificarea şi completarea Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor; g) Hotararea Guvernului Republicata nr. 875/2005 privind aprobarea Strategiei pe termen scurt şi mediu pentru formare profesionala continua, 2005-2010. I.4.2. Acte normative şi documente referitoare la protectia persoanelor cu handicap: a) Recomandarea Consiliului Europei nr. R (92) pentru o politica coerenta pentru egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap, 1992; b) Regulile Standard privind Egalizarea Sanselor pentru Persoanele cu Handicap, adoptate de Adunarea Generala a Natiunilor Unite prin Rezolutia 48/96, 1993; c) Legea nr. 74/1999 pentru ratificarea Cartei Sociale Europene revizuite, adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996; d) Declaratia Politica a statelor membre ale Consiliului Europei "Imbunatatirea calitatii vietii persoanelor cu handicap; Promovarea unei politici coerente pentru şi prin participare totala", 7-8 mai 2003, Malaga, Spania; e) Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea, organizarea şi functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificarile şi completarile ulterioare; f) Ordinul nr. 205/2005 al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru centre rezidentiale pentru persoane adulte cu handicap, centre de zi pentru persoane adulte cu handicap şi locuinte protejate pentru persoane cu handicap; g) Hotararea Guvernului Republicata nr. 1.175/2005 privind aprobarea Strategiei nationale pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 "Sanse egale pentru persoanele cu handicap - catre o societate fara discriminari." II. Terminologie: a) Formarea pe tot parcursul vietii permite persoanelor sa dobandeasca, sa actualizeze şi sa adapteze în permanenta cunostinte, aptitudini şi competente; b) Formarea profesionala a adultilor cuprinde formarea profesionala initiala şi formarea profesionala continua organizate prin alte forme decat cele specifice sistemului naţional de invatamant; c) Formarea profesionala initiala a adultilor asigura pregatirea necesara pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea unui loc de munca; d) Formarea profesionala continua este ulterioara formarii initiale şi asigura adultilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fie dobandirea de noi competente, recunoscute formal în conditiile legii; e) Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat în standardul ocupational; f) Standardul ocupational, respectiv standardul de pregatire profesionala, este documentul care precizeaza competentele profesionale necesare practicarii unei ocupatii, respectiv specifice unei calificari; g) Evaluarea consta în utilizarea unui ansamblu de metode în scopul aprecierii performantelor unui individ, grup sau institutie, la un moment dat; h) Instruirea specifica consta în transferul de cunostinte, actualizate permanent, din domeniul handicapului. Transferul de cunostinte în acest caz se face de catre instructori, asa cum sunt ei definiti în cap. IV.1, în cadrul institutiilor angajatoare. III. Grup tinta: 1. personalul Directiilor Generale de Asistenta Sociala şi Protectia Copilului judetene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti cu atributii în domeniul protectiei persoanelor cu handicap; 2. personalul institutiilor de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap; 3. inspectorii judeteni din cadrul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap; 4. membrii comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap; 5. personalul organizatiilor neguvernamentale implicate în furnizarea de servicii sociale pentru persoanele cu handicap; 6. asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav; 7. ingrijitorii la domiciliu; 8. alte persoane implicate în protectia şi îngrijirea persoanelor cu handicap. IV. Componentele planului naţional de formare: Planul naţional de formare este structurat pe doua componente: 1. instruirea specifica; 2. formarea profesionala realizata de furnizori autorizati de formare. IV.1. Instruirea specifica: Instruirea specifica a personalului implicat în îngrijirea şi protectia persoanelor cu handicap reprezinta principalul instrument prin care acesta se poate adapta la noile abordari ale conceptului de handicap, facilitand sensibilizarea şi implicarea activa în ceea ce priveste respectarea interesului persoanei cu handicap. Instruirea specifica a personalului constituie parte componenta a procesului de reforma a sistemului de protectie a persoanelor cu handicap şi este una dintre preocuparile prioritare ale Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Programa cadru de instruire, prezenta în anexa 2 previne riscul ca instruirea sa se desfasoare dupa modele depasite, centrate prioritar în zona ingrijirilor medicale. Programa cadru asigura un grad corespunzator de flexibilitate pentru a se putea adapta nevoilor de instruire, în functie de tipul de handicap al persoanei, de pregatirea profesionala a personalului angajat şi de alti factori contextuali. Ea va fi supusa revizuirii periodice, în raport cu dinamica societatii şi cu noile achizitii de specialitate şi va fi corelata cu standardele specifice de calitate şi cu standardele ocupationale care vor apare. Instruirea specifica se asigura de catre persoane recunoscute de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, denumite instructori. Criteriile de selectie a persoanelor care vor asigura instruirea specifica şi modalitatea de desfasurare a sesiunilor de instruire vor fi aprobate prin instructiuni metodologice la prezentul plan naţional de formare. Plan operational
┌────────────────┬──────────────-┬──────────────────┬────────┬─────────────┬──────────────┐
│ │ │ │ │ │ Instrumente │
│ Obiective │ Activitati │ Indicatori │Respon- │ Termen/ │ de lucru şi │
│ │ │ │sabili │Periodicitate│ rezultate │
│ │ │ │ │ │ asteptate │
├────────────────┼───────────────┼──────────────────┼────────┼─────────────┼──────────────┤
│1. Identificarea│- organizarea │- nr. persoane │ ANPH, │ Iunie 2006 │Instrument de │
│prioritatilor de│unui sondaj la │chestionate, pe │INPCESPH│ │lucru: │
│instruire din │nivelul │categorii de │ │ │- chestionare │
│cadrul grupului │grupului tinta │personal │ │ │Rezultate │
│tinta │- analiza şi │- rata de acces a │ │ │asteptate: │
│ │evaluarea │personalului la │ │ │nevoile de │
│ │rezultatelor │sondaj1), pe │ │ │instruire şi │
│ │ │categorii de │ │ │prioritatile │
│ │ │personal │ │ │sunt │
│ │ │ │ │ │identificate │
├────────────────┼───────────────┼──────────────────┼────────┼─────────────┼──────────────┤
│2. Realizarea │- stabilirea │- nr. persoane │ ANPH, │ Septembrie │Instrument de │
│primului modul │componentei │instruite/nr. │INPCESPH│ 2006 │lucru: │
│de instruire │primelor doua │persoane selectate│ │ │- editare │
│ │grupuri de │- nr. materiale │ │ │materiale │
│ │participanti │editate │ │ │- chestionare │
│ │- desfasurarea │- durata │ │ │Rezultate │
│ │primului modul │instruirii │ │ │asteptate: │
│ │- evaluarea │ │ │ │- Modul I de │
│ │rezultatelor │ │ │ │instruire │
│ │- selectarea │ │ │ │este realizat │
│ │persoanelor │ │ │ │pentru doua │
│ │responsabile │ │ │ │grupuri de │
│ │(instructori) │ │ │ │participanti │
│ │ │ │ │ │- Instructorii│
│ │ │ │ │ │au fost │
│ │ │ │ │ │identificati │
├────────────────┼───────────────┼──────────────────┼────────┼─────────────┼──────────────┤
│3. Realizarea │- colectarea/ │- nr. persoane │ ANPH, │ Iunie 2006 │Instrument de │
│bazei de date │actualizarea │participante/ │INPCESPH│ │lucru: │
│referitoare la │datelor privind│lunar/anual │persoane│ │- aplicatie IT│
│desfasurarea │numarul de │ │respon- │ │Rezultate │
│instruirii │participanti si│ │sabile │ │asteptate: │
│ │persoane │ │ │ │Primele date │
│ │responsabile │ │ │ │colectate sunt│
│ │ │ │ │ │introduse şi │
│ │ │ │ │ │analizate │
├────────────────┼───────────────┼──────────────────┼────────┼─────────────┼──────────────┤
│4. Desfasurarea │- planificarea │- nr. materiale │ ANPH, │ 2006 │Instrumente │
│instruirilor │modulelor de │informare/ │INPCESPH│ 2007 │de lucru: │
│ │instruire │sensibilizare │autori- │ 2008 │- documente │
│ │- desfasurarea │- nr. materiale │tati │ │- sedinte de │
│ │instruirilor │editate şi │locale │ │instruire │
│ │- evaluarea │utilizate │ │ │Rezultate │
│ │participantilor│- nr. instruiri │ │ │asteptate: │
│ │la instruire │realizate/module │ │ │Membrii │
│ │- evaluarea │- nr. participanti│ │ │grupului tinta│
│ │calitatii │anual, ocupatie, │ │ │sunt instruiti│
│ │instruirii │varsta, sex │ │ │conform │
│ │ │- rata de acces a │ │ │planificarii │
│ │ │personalului la │ │ │ │
│ │ │instruire2), pe │ │ │ │
│ │ │categorii de │ │ │ │
│ │ │personal │ │ │ │
├────────────────┼───────────────┼──────────────────┼────────┼─────────────┼──────────────┤
│5. Diseminarea │- elaborarea │- nr. exemple bune│ ANPH, │ 2007 │Instrumente de│
│exemplelor de │materialelor │practici │angaja- │ 2008 │lucru: │
│bune practici si│de prezentare │- nr. materiale │tori │ │- materiale │
│istorii de │ │prezentare │ │ │video │
│succes │ │- nr. studii de │ │ │- studii de │
│ │ │caz │ │ │caz │
│ │ │ │ │ │Rezultate │
│ │ │ │ │ │asteptate: │
│ │ │ │ │ │Exemplele de │
│ │ │ │ │ │buna practica │
│ │ │ │ │ │si istorii de │
│ │ │ │ │ │succes sunt │
│ │ │ │ │ │diseminate │
├────────────────┼───────────────┼──────────────────┼────────┼─────────────┼──────────────┤
│6. Armonizarea │- Actualizarea │ │ ANPH, │ 2007 │Instrumente │
│Programei cadru │Programei cadru│ │INPCESPH│ 2008 │de lucru: │
│cu nevoile de │pentru │ │ │ │- chestionare │
│instruire ale │instruirea │ │ │ │Rezultate │
│personalului │specifica a │ │ │ │asteptate: │
│ │personalului │ │ │ │Programa cadru│
│ │ │ │ │ │actualizata │
└────────────────┴───────────────┴──────────────────┴────────┴─────────────┴──────────────┘
Note 1) indicatorul "rata de acces la sondaj" reprezinta ponderea participantilor la sondaj din totalul personalului. 2) indicatorul "rata de acces a personalului la instruire" reprezinta ponderea participantilor la cursuri în totalul personalului angajat. IV.2. Formarea profesionala realizata de furnizori autorizati de formare: Legea nr. 53/2003, Codul Muncii, cu modificarile şi completarile ulterioare, stipuleaza obligatia angajatorului de a asigura accesul periodic al angajatilor la formare profesionala. Angajatorii trebuie sa elaboreze anual planuri de formare profesionala pentru personal, în cazul de fata pentru personalul implicat în protectia persoanelor cu handicap. Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap va sprijini constituirea şi dezvoltarea comitetului sectorial Sanatate, igiena, servicii sociale, asa cum este prevazut în Acordul tripartit privind Cadrul National al Calificarilor semnat la 23.02.2005 de Guvernul Romaniei, confederatiile patronale şi sindicale reprezentative la nivel national. In vederea monitorizarii formarii profesionale a personalului din sistemul de protectie a persoanelor cu handicap, planurile de formare vor fi transmise anual la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap. Plan operational
┌────────────────────────────┬────────────┬─────────────────────────┬──────────┐
│ Activitati │Responsabili│ Indicatori │ Termene │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│ 1. transmiterea planurilor │ angajatori │- procent angajatori care│ Ianuarie │
│ de formare profesionala │ │au transmis planuri │ 2006 │
│ pentru anul 2006, la ANPH │ │- nr. planuri transmise │ │
│ │ │la ANPH │ │
│ │ │- nr. formari propuse │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│ 2. analiza planurilor de │ ANPH │- nr. planuri formare │Februarie │
│ formare │ │analizate │ 2006 │
│ │ │- nr. persoane cuprinse │ │
│ │ │in formare/gen, varsta, │ │
│ │ │ocupatie │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│3. elaborarea şi publicarea │ ANPH │- procentul de acoperire │ Martie │
│ pe site a hartii de │ │la nivel naţional │ 2006 │
│ formare - 2006 - la nivel │ │ │ │
│ naţional │ │ │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│ 4. transmiterea planurilor │ angajatori │- procent angajatori care│ Ianuarie │
│ de formare profesionala │ │au transmis planuri │ 2007 │
│ pentru anul 2007, la ANPH │ │- nr. planuri transmise │ │
│ │ │la ANPH │ │
│ │ │- nr. formari 2006 │ │
│ │ │- nr. formari propuse │ │
│ │ │pentru 2007 │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│ 5. analiza planurilor de │ ANPH │- nr. planuri formare │Februarie │
│ formare pentru anul 2007 │ │2007 analizate │ 2007 │
│ │ │- nr. persoane cuprinse │ │
│ │ │in formare/gen, varsta, │ │
│ │ │ocupatie │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│6. elaborarea şi publicarea │ ANPH │- procent de acoperire │ Martie │
│pe site a hartii de formare │ │la nivel naţional │ 2007 │
│ 2007, la nivel naţional │ │ │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│ 7. transmiterea planurilor │ angajatori │- procent angajatori │ Ianuarie │
│ de formare profesionala │ │care au transmis planuri │ 2008 │
│ pentru anul 2008, la ANPH │ │- nr. planuri transmise │ │
│ │ │la ANPH │ │
│ │ │- nr. formari 2007 │ │
│ │ │- nr. formari propuse │ │
│ │ │pentru 2008 │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│ 8. analiza planurilor de │ ANPH │- nr. planuri formare │Februarie │
│ formare pentru anul 2008 │ │2008 analizate │ 2008 │
│ │ │- nr. persoane cuprinse │ │
│ │ │in formare/gen, varsta, │ │
│ │ │ocupatie │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│9. elaborarea şi postarea pe│ ANPH │- procent de acoperire │ Martie │
│ site a hartii de formare - │ │la nivel naţional │ 2008 │
│ 2008 - la nivel naţional │ │ │ │
├────────────────────────────┼────────────┼─────────────────────────┼──────────┤
│ 10. elaborarea unui studiu │ ANPH │- procent de acoperire │Decembrie │
│ comparativ referitor la │ │nationala │ 2008 │
│ dinamica procesului de │ │- nr. persoane incluse │ │
│ formare profesionala în │ │in formare/ocupatii, │ │
│ domeniul protectiei şi │ │varsta, gen │ │
│ ingrijirii persoanelor cu │ │- rata accesului la │ │
│ handicap │ │formare │ │
│ │ │- tipuri de formari │ │
│ │ │- nr. standarde │ │
│ │ │ocupationale din domeniu │ │
└────────────────────────────┴────────────┴─────────────────────────┴──────────┘
V. Finantare: Finantarea formarii profesionale continue se face din urmatoarele surse: - bugetul de stat; - fonduri proprii ale angajatorilor; - sponsorizari, donatii, surse externe atrase - conditiile şi formele în care se acorda sprijin financiar din surse externe se face conform legislatiei specifice în vigoare sau prevederilor acordurilor internationale de cooperare la care Romania este parte; - taxe de la persoanele participante. VI. Monitorizarea planului naţional de formare: Activitatea de monitorizare şi evaluare are în vedere urmatoarele: a) implementarea programelor de formare profesionala, inclusiv a celor de instruire specifica, din punctul de vedere al tematicilor prevazute, al numarului, varstei şi ocupatiei persoanelor angajate incluse în formare; b) numarul şi calitatea instruirii specifice; c) numarul formarilor efectuate; d) identificarea punctelor slabe în procesul de implementare a masurilor din planurile operationale. Monitorizarea şi evaluarea implementarii planului naţional de formare sunt activitati care pot determina revizuirea programei cadru, redefinirea sau diversificarea unor masuri în cadrul planurilor operationale, în functie de dinamica procesului de formare profesionala continua. Monitorizarea şi evaluarea implementarii planului naţional de formare sunt asigurate de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap. ANEXA 2 PROGRAMA-CADRU de instruire specifică a personalului implicat în protecţia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap Specificatii: a) Programa cadru de instruire specifica a personalului implicat în protectia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap sta la baza instruirii specifice organizate conform prevederilor Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protectie a persoanelor cu handicap. b) Programa cadru cuprinde: A. Planul programului de instruire: a. disciplina/modulul şi denumirea secventelor de pregatire b. numar ore de pregatire B. Prezentarea fiecarei discipline/modul şi a denumirii secventelor: a. obiective generale b. obiective de referinta c. continuturile de baza pe capitole/secvente de pregatire teoretica sau practica d. metode e. mijloace de instruire, materiale de invatare f. evaluare continua, evaluare finala c) Programa cadru raspunde obiectivelor Strategiei nationale pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, "Sanse egale pentru persoanele cu handicap - catre o societate fara discriminari" şi legislatiei privind protectia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. d) Programa cadru urmareste asigurarea, pentru personalul implicat, a unui fond de cunostinte specifice domeniului handicapului, depasind modelele medicale, cunostinte orientate spre incurajarea activitatii şi participarii persoanei cu handicap la viata comunitatii, spre dezvoltarea abilitatilor de trai independent, în vederea cresterii calitatii vietii. e) Orice instruire specifica se realizeaza pe baza Programei cadru şi se centreaza pe ocupatiile grupului-tinta şi pe specificul tipului de handicap. A. PLANUL PROGRAMULUI DE INSTRUIRE
┌────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│Nr. │ Disciplina/modului │ Numar ore │
│crt.│ Denumirea secventelor de pregatire ├─────────┬────────┬─────┤
│ │ │teoretica│practica│total│
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│I. │Egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap │ │ │ │
│ │I.1. Cadrul conceptual şi abordari actuale │ │ │ │
│ │I.2. Legislatia nationala, europeana şi Regulile Standard │ 28 │ 14 │ 42 │
│ │ privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap │ │ │ │
│ │I.3. Contributia personalului angajat şi a comunitatii la │ │ │ │
│ │ procesul de egalizare a sanselor │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│II. │Servicii sociale. Programul individual de reabilitare şi │ │ │ │
│ │integrare sociala. Planul individual de servicii │ │ │ │
│ │II.1. Servicii sociale │ 28 │ 14 │ 42 │
│ │II.2. Programul individual de reabilitare şi integrare sociala.│ │ │ │
│ │ Planul individual de servicii │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│III.│Comunicarea interpersonala │ │ │ │
│ │III.1. Importanta, functiile şi factorii comunicarii. │ │ │ │
│ │ Limbaje verbale, paraverbale, nonverbale şi modalitati │ │ │ │
│ │ alternative de comunicare │ 28 │ 28 │ 56 │
│ │III.2. Competentele personalului angajat necesare comunicarii │ │ │ │
│ │ cu persoana cu handicap │ │ │ │
│ │III.3. Exigente specifice şi reguli în comunicarea cu persoana │ │ │ │
│ │ cu handicap, familia acestuia sau reprezentantii sai │ │ │ │
│ │ legali │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│IV. │Planificarea activitatilor │ │ │ │
│ │IV.1. Metodologia elaborarii planificarii │ 14 │ 28 │ 42 │
│ │IV.2. Modele de planificari raportate la diversitatea │ │ │ │
│ │ individuala │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│V. │Servicii de îngrijire personala şi prim-ajutor │ │ │ │
│ │V.1. Supravegherea starii de sanatate a persoanei cu handicap │ 14 │ 28 │ 42 │
│ │V.2. Descrierea serviciilor de îngrijire personala │ │ │ │
│ │V.3. Primul-ajutor │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│VI. │Modul specific de activitati practice │ │ │ │
│ │Personalul angajat va demonstra, prin activitati practice │ │ │ │
│ │desfasurate pentru persoanele cu handicap cu care are raporturi│ │ │ │
│ │de munca, abilitati pentru a se adapta la situatii specifice. │ │ │ │
│ │Obiectivele, continutul şi durata modulului vor fi stabilite pe│ │ │ │
│ │baza fisei postului persoanei angajate şi a problematicii │ │ │ │
│ │specifice persoanei cu handicap de care se ocupa. │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│VII.│Evaluare finala │ │ │ 12 │
└────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴────────┴─────┘
B. DISCIPLINE/MODULE. SECVENTE DE PREGATIRE DISCIPLINA/MODULUL I.- EGALIZAREA SANSELOR PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP Obiective generale: a) Cunoasterea, intelegerea şi utilizarea adecvata a principiilor, notiunilor şi termenilor din domeniul handicapului şi al drepturilor omului, de exemplu: handicap, sanse egale, egalizarea sanselor, reabilitare, terapie, compensare, calitatea vietii, accesibilitati, integrare, proces de incluziune sociala etc. b) Explicarea şi demonstrarea importantei recuperarii, activitatii şi participarii persoanei cu handicap la viata comunitatii. c) Deprinderi şi obisnuinte de identificare a barierelor şi facilitatorilor existenti în mediul fizic, social şi atitudinal în care traieste persoana cu handicap. d) Stabilirea serviciilor sociale şi a sprijinului necesar pentru persoana cu handicap. e) Identificarea actiunilor necesare în diferite domenii pentru egalizarea sanselor pentru persoana cu handicap. f) Promovarea drepturilor omului. Recunoasterea dimensiunii individuale a drepturilor omului. Abordarea şi rezolvarea problemelor persoanelor cu handicap prin prisma drepturilor omului. g) Implicare în procesul de aplicare a Conventiei Europene a Drepturilor Omului, a Regulilor Standard privind egalizarea sanselor pentru persoanele cu handicap, a prevederilor Constitutiei Romaniei, a Strategiei nationale pentru protectia, integrarea şi incluziunea sociala a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 şi a altor documente europene şi internationale. h) Valorizarea persoanei cu handicap. Recunoasterea demnitatii şi valorii sale, indiferent de tipul şi gradul handicapului. i) Recunoasterea şi promovarea calitatilor şi competentelor persoanei cu handicap.
┌────┬─────────────────────────┬─────────────────────────────┬────────────────┬──────────────────────┬──────────────────────────────┐
│ │ │ Continuturile de baza pe │ │ │ │
│Nr. │ Obiective de referinta │ capitole/secvente de │ Metode de │Mijloace de instruire,│ Criterii de evaluare │
│crt.│ │ pregatire teoretica sau │ instruire │materiale de invatare │ │
│ │ │ practica │ │ │ │
├────┼─────────────────────────┼─────────────────────────────┼────────────────┼──────────────────────┼──────────────────────────────┤
│ 1. │La sfarsitul sesiunii, │Secventa I.1. │Secventa I.1. │Secventa I.1. │Secventa I.1. │
│ │participantii la │Cadrul conceptual şi abordari│Cadrul │Cadrul conceptual şi │Cadrul conceptual şi abordari │
│ │instruire vor fi capabili│actuale │conceptual şi │abordari actuale │actuale │
│ │sa: │ │abordari actuale│ │ │
│ │- prezinte exemple din │ │ │ │ │
│ │sfera notiunilor, │Secventa I.1.1.: │Secventa I.1.1.:│Secventa I.1.1.: │Secventa I.1.1.: │
│ │continutul şi notele │Definirea conceptelor │Definirea │Definirea conceptelor │Definirea conceptelor │
│ │definitorii ale │ │conceptelor │- sala: un spatiu │- Capacitatea de a identifica │
│ │conceptelor: handicap, │1. Definitia handicapului │ │adecvat lucrului în │si prezenta barierele şi │
│ │activitate, participare, │Activitatea şi participarea │Prelegere │plen şi pe grupuri │facilitatorii din mediul │
│ │sanse egale, egalizarea │persoanei cu handicap. │interactiva │- flipchart, markere, │fizic, social şi atitudinal, │
│ │sanselor, calitatea │Definitii operationale │Problematizare │retroproiector, folii │care conditioneaza │
│ │vietii, integrare, │2. Factorii care influenteaza│Dezbatere │pentru retroproiector,│dezavantajele/handicapul pe │
│ │incluziune, │activitatea şi participarea │Lucru în grup │ecran de proiectie; │care il are o persoana │
│ │accesibilitate şi altele │persoanei cu handicap. │Studii de caz │video, casete audio- │incadrata intr-un anumit tip │
│ │- descrie, pe baza unor │3. Reabilitare, terapie, │Demonstratie │video │si grad de handicap │
│ │cazuri concrete, factorii│compensare, educatie. │Focus-grup │- suport de curs │- Capacitatea de a selecta şi │
│ │care influenteaza │Concepte şi realitati │ │- documente: │sintetiza informatii relevante│
│ │activitatea şi │4. Sanse egale şi egalizarea │ │Conventia Europeana a │si utile pentru aprecierea │
│ │participarea persoanei cu│sanselor pentru persoanele cu│ │Drepturilor Omului │respectarii drepturilor │
│ │handicap (tipul şi gradul│handicap. │ │revizuita, Carta │persoanei cu handicap în │
│ │de handicap, starea de │5. Conceptul modern de │ │Sociala Europeana │comunitate, pentru evaluarea │
│ │sanatate, mediul fizic, │calitate a vietii. │ │revizuita, legislatia │nivelului procesului de │
│ │social şi atitudinal şi │6. Integrarea şi incluziunea.│ │in domeniu, │egalizare a sanselor │
│ │factorii personali) │Distinctii terminologice. │ │Clasificarea │- Prezentarea de exemple │
│ │- prezinte exemple de │Realitati şi perspective. │ │Internationala a │privind satisfactia persoanei │
│ │bariere şi facilitatori │ │ │Functionarii, │cu handicap în ceea ce │
│ │existenti în mediul │ │ │Dizabilitatii şi │priveste serviciile prestate, │
│ │fizic, social şi │ │ │Sanatatii etc. │asigurarea calitatii vietii │
│ │atitudinal pentru o │ │ │ │sale. │
│ │persoana cu un anumit tip│ │ │ │ │
│ │si grad de handicap │Secventa I.1.2.: │Secventa I.1.2.:│Secventa I.1.2.: │Secventa I.1.2.: │
│ │- prezinte exemple de │Abordari actuale │Abordari │Abordari actuale │Abordari actuale │
│ │nevoi individuale de │- Drepturile omului, │actuale │- sala: un spatiu │- Capacitatea de raportare la │
│ │asistenta şi îngrijire si│fundament al evaluarii şi │Prelegere │adecvat lucrului în │drepturile şi libertatile │
│ │modalitati de satisfacere│rezolvarii problemelor │interactiva │plen şi pe grupuri │fundamentale în rezolvarea │
│ │a lor în comunitate │persoanelor cu handicap; │Lucru în grup │- flipchart, markere, │problemelor persoanei cu │
│ │- enumere drepturile şi │drepturile omului în │Studiu de caz │retroproiector, folii │handicap │
│ │libertatile fundamentale │Declaratia Universala a │Conversatia, │pentru retroproiector,│- Capacitatea de stabilire a │
│ │ale omului inscrise în │Drepturilor Omului, Conventia│explicatia │ecran de proiectie, │unor obiective ale propriei │
│ │Declaratia Universala a │Europeana a Drepturilor │Problematizarea │video, casete audio- │activitati, privind dobandirea│
│ │Drepturilor Omului, │Omului revizuita şi │ │video │si asigurarea exercitarii │
│ │Conventia Europeana a │Constitutia Romaniei; │ │- suport de curs │drepturilor de catre persoana │
│ │Drepturilor Omului │documente care aprofundeaza │ │- recomandari │cu handicap │
│ │revizuita şi Constitutia │drepturile persoanei cu │ │bibliografice │- Demonstrarea prin exemple a │
│ │Romaniei │handicap │ │ │dimensiunii individuale, │
│ │- dea exemple privind │- Universalitatea şi │ │ │universalitatii şi │
│ │importanta raportarii la │caracterul indivizibil al │ │ │interdependentei Drepturilor │
│ │drepturile omului pentru │drepturilor omului │ │ │Omului (de ex. interesul │
│ │rezolvarea problemelor │- Dimensiunea individuala a │ │ │superior al persoanei cu │
│ │persoanei cu handicap │drepturilor omului │ │ │handicap este asigurat atunci │
│ │- argumenteze importanta │- Drepturile persoanei cu │ │ │cand toate drepturile sale │
│ │dimensiunii individuale a│handicap în legislatia │ │ │sunt respectate) │
│ │drepturilor omului, │romaneasca │ │ │- Argumentarea importantei │
│ │centrarea pe nevoile │- Exemple de probleme ale │ │ │luarii în considerare a │
│ │individuale de asistenta │persoanei cu handicap │ │ │aspectelor pozitive ale │
│ │si îngrijire ale │rezolvate pe baza drepturilor│ │ │persoanei cu handicap │
│ │persoanei adulte cu │omului │ │ │ │
│ │handicap │- Modele competentiale, opuse│ │ │ │
│ │- prezinte exemple │celor deficitariste, │ │ │ │
│ │privind necesitatea │orientate spre ceea ce poate │ │ │ │
│ │respectarii tuturor │face persoana cu handicap, │ │ │ │
│ │drepturilor persoanei cu │spre stimularea activitatii │ │ │ │
│ │handicap │si participarii acesteia │ │ │ │
│ │- argumenteze importanta │ │ │ │ │
│ │abordarilor actuale care │Secventa I.2. │Secventa I.2. │Secventa I.2. │Secventa I.2. │
│ │valorizeaza │Legislatia nationala, │Legislatia │Legislatia nationala, │Legislatia nationala, │
│ │competentele, ceea ce │europeana şi Regulile │nationala, │europeana şi Regulile │europeana şi Regulile Standard│
│ │poate face persoana cu │Standard privind egalizarea │europeana şi │Standard privind │privind egalizarea sanselor │
│ │handicap şi sa realizeze │sanselor pentru persoanele cu│ │egalizarea sanselor │pentru persoanele cu handicap.│
│ │critica activitatilor │handicap. │Regulile │pentru persoanele cu │- Argumentarea importantei │
│ │care se limiteaza la │- Prezentarea continutului │Standard │handicap. │principiilor şi prevederilor │
│ │ingrijirile medicale │documentelor: │privind │- Retroproiector şi │legislatiei pentru calitatea │
│ │- enumere Regulile │Strategia nationala pentru │egalizarea │folii pentru │vietii şi incluziunea sociala │
│ │Standard pentru │protectia, integrarea şi │sanselor pentru │retroproiectie, cu │a persoanei cu handicap │
│ │egalizarea sanselor │incluziunea sociala a │persoanele cu │prezentarea fiecarei │- Enumerarea Regulilor │
│ │pentru persoanele cu │persoanelor cu handicap în │handicap. │reguli standard │Standard şi prezentarea │
│ │handicap │perioada 2006-2013; Legea │Prelegere │- Mesaj audio cu │continutului/masurilor de │
│ │- prezinte, în cazuri │privind protectia şi │Conversatie │prezentare de │implementare │
│ │concrete, masuri de │promovarea drepturilor │Dezbatere │experiente, │- Capacitate de identificare a│
│ │inlaturare a obstacolelor│persoanelor cu handicap; │Focus-grup │interviuri, solutii │masurii în care sunt │
│ │in calea participarii │Carta Europeana a Drepturilor│Activitati │- Documente: statute │respectate Regulile Standard │
│ │egale │Omului - revizuita; Regulile │desfasurate │ale unor asociatii şi │intr-o anumita comunitate │
│ │- argumenteze importanta │Standard; │pe grupe │fundatii din │ Capacitate de formulare a │
│ │comunitatii locale şi a │- Importanta Regulilor │Referat │comunitate │propriilor indatoriri în ceea │
│ │personalului angajat în │Standard şi a recomandarilor │ │ │ce priveste respectarea │
│ │egalizarea sanselor │din alte documente nationale │ │ │legislatiei │
│ │- identifice obiective, │si internationale pentru │ │ │ │
│ │activitati şi procese de │egalizarea sanselor pentru │ │ │ │
│ │egalizare a sanselor la │persoanele cu handicap şi │ │ │ │
│ │realizarea carora ar │calitatea vietii acestora │ │ │ │
│ │putea contribui │- Preconditii pentru o │ │ │ │
│ │- prezinte activitati │participare echitabila: │ │ │ │
│ │orientate spre asigurarea│cresterea gradului de │ │ │ │
│ │calitatii vietii │constientizare, îngrijirea │ │ │ │
│ │persoanei cu handicap │medicala, reabilitare, │ │ │ │
│ │- prezinte activitati │servicii de sprijin. │ │ │ │
│ │orientate spre gasirea │- Domenii tinta pentru │ │ │ │
│ │unui loc de munca │participare egala: │ │ │ │
│ │persoanei cu handicap, │accesibilitatea, accesul la │ │ │ │
│ │pregatirea acesteia │mediul ambiant, accesul la │ │ │ │
│ │pentru obtinerea postului│informatii şi comunicare; │ │ │ │
│ │si pastrarea locului de │educatia; ocuparea fortei de │ │ │ │
│ │munca │munca; viata de familie şi │ │ │ │
│ │- prezinte activitati │integritatea personala; │ │ │ │
│ │necesare pentru obtinerea│cultura; recrearea şi │ │ │ │
│ │tuturor drepturilor │sporturile; religia │ │ │ │
│ │persoanei cu handicap │- Implementarea masurilor │ │ │ │
│ │- prezinte activitati │privind egalizarea sanselor │ │ │ │
│ │vizand participarea │pentru persoanele cu │ │ │ │
│ │persoanei cu un anumit │handicap; │ │ │ │
│ │tip de handicap la viata │Mecanismul de monitorizare │ │ │ │
│ │comunitatii (cetatenesti,│ │ │ │ │
│ │culturale, de petrecere a│Secventa I.3. │Secventa I.3. │Secventa I.3. │Secventa I.3. │
│ │timpului liber) │Contributia personalului │Contributia │Contributia │Contributia personalului │
│ │- argumenteze importanta │angajat şi a comunitatii la │personalului │personalului angajat │angajat şi a comunitatii la │
│ │activitatii în echipa │procesul de egalizare a │angajat şi a │si a comunitatii la │procesul de egalizare a │
│ │multidisciplinara şi a │sanselor │comunitatii la │procesul de egalizare │sanselor │
│ │colaborarii cu familia │- Caracteristicile unei bune │procesul de │a sanselor │- Identificarea sprijinului de│
│ │persoanei cu handicap sau│politici pentru egalizarea │egalizare a │- Spatiu adaptat │care are nevoie o persoana cu │
│ │cu reprezentantul legal │sanselor │sanselor │activitatilor frontale│un anumit specific, în ceea ce│
│ │ │- Contributia personalului │Dezbatere │si pe grupe │priveste: tipul şi gradul │
│ │ │angajat la implementarea │Activitati pe │- Flipchart │handicapului, varsta; mediul │
│ │ │Regulilor Standard şi la │grupe de │- Retroproiector şi │in care traieste. │
│ │ │respectarea legislatiei, │cursanti │folii pentru │Identificarea nivelului │
│ │ │exemple │Studii de caz │retroproiector │procesului de egalizare a │
│ │ │- Principiile normalizarii: │Brainstorming │- Harti sociale │sanselor în comunitatea în │
│ │ │incluziune, stimulare, │Focus-grup │- Extrase din presa │care traieste persoana cu │
│ │ │valorizare, autocontrol; │ │ │handicap │
│ │ │Strategii privind reducerea │ │ │- Prezentarea de solutii │
│ │ │izolarii şi incluziunea │ │ │pentru asigurarea calitatii │
│ │ │sociala │ │ │vietii persoanei cu handicap, │
│ │ │- Contributia personalului │ │ │integrarii sale sociale şi │
│ │ │angajat şi a comunitatii la │ │ │profesionale │
│ │ │asigurarea calitatii vietii │ │ │ │
│ │ │persoanei cu handicap │ │ │ │
│ │ │- Promovarea şi sustinerea │ │ │ │
│ │ │integrarii în munca a │ │ │ │
│ │ │persoanei adulte cu handicap │ │ │ │
│ │ │- Alternative bazate pe │ │ │ │
│ │ │comunitate │ │ │ │
│ │ │- Echipa multidisciplinara - │ │ │ │
│ │ │conditie a promovarii │ │ │ │
│ │ │drepturilor persoanei cu │ │ │ │
│ │ │handicap │ │ │ │
│ │ │- Necesitatea echipei │ │ │ │
│ │ │multidisciplinare pentru │ │ │ │
│ │ │rezolvarea pe baze │ │ │ │
│ │ │stiintifice şi realiste a │ │ │ │
│ │ │problemelor, asigurarea │ │ │ │
│ │ │alternativelor, reabilitarea │ │ │ │
│ │ │si incluziunea sociala │ │ │ │
│ │ │- Reguli respectate de │ │ │ │
│ │ │personalul angajat în echipa │ │ │ │
│ │ │multidisciplinara şi în │ │ │ │
│ │ │activitatea curenta │ │ │ │
└────┴─────────────────────────┴─────────────────────────────┴────────────────┴──────────────────────┴──────────────────────────────┘
DISCIPLINA/MODULUL II.- SERVICII SOCIALE. PROGRAMUL INDIVIDUAL DE REABILITARE SI INTEGRARE SOCIALA. PLANUL INDIVIDUAL DE SERVICII Obiective generale: a) Explicarea şi demonstrarea importantei reabilitarii; cunoasterea serviciilor sociale din comunitate şi a importantei lor pentru reabilitarea şi incluziunea sociala a persoanei cu handicap. b) Cunoasterea prevederilor legislative privind Programul individual de reabilitare şi integrare sociala, Planul individual de servicii, serviciile sociale specializate şi managerul de caz. c) Capacitate de implicare a persoanei cu handicap în realizarea/implementarea Programului individual de reabilitare şi integrare sociala şi a Planului individual de servicii. d) Recunoasterea calitatilor şi insusirilor pozitive ale persoanei cu handicap. e) Implicare în stabilirea nevoilor individuale de asistenta şi îngrijire ale persoanei cu handicap. f) Colaborare în echipa multidisciplinara în vederea realizarii Planului individual de servicii. g) Spirit de echipa.
┌────┬───────────────────────────────┬───────────────────────┬─────────────────┬────────────────────────┬────────────────────────┐
│ │ │ Continuturile de baza │ │ │ │
│Nr. │ Obiective de referinta │pe capitole/secvente de│Metode de formare│ Mijloace de instruire, │ Criterii de evaluare │
│crt.│ │pregatire teoretica sau│ │ materiale de invatare │ │
│ │ │ practica │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────┼───────────────────────┼─────────────────┼────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 1. │La sfarsitul acestei secvente, │Secventa II.1. │Secventa II.1. │Secventa II.1. │Secventa II.1. │
│ │participantii vor fi capabili │Servicii sociale │Servicii sociale │Servicii sociale │Servicii sociale │
│ │sa: │1. Definitia şi │- Prelegere │- sala: un spatiu │- Cunoasterea, denumirea│
│ │- argumenteze importanta │importanta serviciilor │interactiva │adecvat lucrului în plen│si localizarea │
│ │serviciilor sociale pentru │sociale │- Studii de caz │si pe grupuri │serviciilor sociale │
│ │calitatea vietii persoanei cu │2. Serviciile sociale │- Metode activ- │- flipchart, markere, │existente în comunitate │
│ │handicap, pentru reabilitarea │in legislatia │participative: │retroproiector, folii │- Identificarea │
│ │si incluziunea sa sociala şi │romaneasca │elaborare şi │pentru retroproiector, │serviciilor necesare │
│ │profesionala, pentru prevenirea│3. Tipologia │dezbatere de │ecran de proiectie; │persoanei cu handicap si│
│ │institutionalizarii │serviciilor sociale: │alternative şi │video, casete audio- │argumentarea importantei│
│ │- prezinte tipologia │3.1. Servicii de │proiecte de │video │lor │
│ │serviciilor sociale, asa cum │organizare şi │interventie │- suport de curs │- Capacitati necesare │
│ │sunt prezentate în legislatia │dezvoltare comunitara │personalizate │- recomandari │asigurarii participarii │
│ │romaneasca │pentru incurajarea │- Lucrul în grup │bibliografice │persoanei cu handicap la│
│ │- descrie fiecare tip de │participarii, │- Demonstratia │ │serviciile recomandate │
│ │serviciu şi sa explice │prevenirea excluziunii │(prezentarea de │ │prin Programul │
│ │importanta lui │sociale │bune practici, de│ │individual de │
│ │- localizeze în comunitatea │3.2. Activitati de │noi alternative) │ │reabilitare şi integrare│
│ │locala şi în judet, serviciile │invatare permanenta │ │ │sociala şi Planul │
│ │sociale existente │3.3. Sprijin şi │ │ │individual de servicii │
│ │- evalueze serviciile sociale │orientare pentru │ │ │ │
│ │necesare persoanei cu handicap │integrarea, readaptarea│ │ │ │
│ │in vederea integrarii ei │si reeducarea │ │ │ │
│ │sociale; sa faca propuneri │profesionala │ │ │ │
│ │ameliorative │3.4. Servicii de │ │ │ │
│ │- prezinte exemple privind │îngrijire vizand │ │ │ │
│ │importanta cunoasterii nevoilor│sanatatea şi siguranta │ │ │ │
│ │individuale de asistenta, │3.5. Servicii de suport│ │ │ │
│ │îngrijire şi integrare sociala │pentru autogospodarire │ │ │ │
│ │ale persoanei cu handicap │si locuire independenta│ │ │ │
│ │- colaboreze cu membrii echipei│3.6. Servicii medicale,│ │ │ │
│ │multidisciplinare │de sprijin │ │ │ │
│ │- sa implice în obtinerea şi │comportamental şi │ │ │ │
│ │oferirea de informatii │medical exceptional │ │ │ │
│ │pertinente necesare elaborarii │3.7. Servicii de │ │ │ │
│ │Programului individual de │recuperare şi │ │ │ │
│ │reabilitare şi integrare │reabilitare │ │ │ │
│ │sociala şi a Planului │3.8. Servicii de │ │ │ │
│ │individual de servicii │reabilitare şi │ │ │ │
│ │- faciliteze schimburile de │adaptare a ambientului │ │ │ │
│ │informatii intre persoana cu │3.9. Mijloace │ │ │ │
│ │handicap şi serviciul social, │adaptative: Carje; │ │ │ │
│ │manager de caz, autoritati etc.│Cadru; Fotoliu rulant; │ │ │ │
│ │- participe la stabilirea │Proteze; Orteze; │ │ │ │
│ │obiectivelor │Ochelari; Tehnologii │ │ │ │
│ │- respecte recomandarile │informationale de acces│ │ │ │
│ │specialistilor │3.10. Transferul/ │ │ │ │
│ │- contribuie la selectionarea │transportul │ │ │ │
│ │serviciilor specializate │persoanei cu handicap │ │ │ │
│ │- antreneze persoana cu │la serviciile │ │ │ │
│ │handicap în elaborarea │recomandate │ │ │ │
│ │documentelor/planurilor/ │ │ │ │ │
│ │programelor care o privesc, sa │Secventa II.2. │Secventa II.2. │Secventa II.2. │Secventa II.2. │
│ │respecte optiunile şi deciziile│- Programul individual │- Programul │Programul individual de │Programul individual de │
│ │acesteia │de reabilitare şi │individual de │reabilitare şi integrare│reabilitare şi integrare│
│ │ │integrare sociala │reabilitare şi │sociala │sociala │
│ │ │- Planul individual de │integrare sociala│Planul individual de │Planul individual de │
│ │ │servicii │- Planul │servicii │servicii │
│ │ │- Rolul personalului │individual │- modele de Programe │- Capacitatea de a │
│ │ │angajat în │de servicii │individuale de │antrena persoana cu │
│ │ │identificarea │- Metode activ- │reabilitare şi integrare│handicap în planificarea│
│ │ │activitatilor şi │participative: │sociala şi Planuri │propriului viitor │
│ │ │serviciilor de care │- problematizare │individuale de servicii │- Capacitatea de a-i │
│ │ │persoana cu handicap │si rezolvare de │- studii de caz │prezenta alternative şi │
│ │ │are nevoie în procesul │probleme │prezentate audiovizual │de a respecta optiunea │
│ │ │de incluziune sociala │- activitatea │- suport de curs, │si decizia lui │
│ │ │- Colaborarea cu │cursantilor de │inclusiv exemple de │- Capacitatea de a │
│ │ │specialistii (manager │stabilire a │Programe individuale de │stabili nevoile │
│ │ │de caz, medic, asistent│serviciilor │reabilitare şi integrare│individuale de asistenta│
│ │ │social, psiholog etc.).│sociale şi a │sociala şi Planuri │si îngrijire şi │
│ │ │- Structura Programului│sprijinului │individuale de servicii,│sprijinul necesar │
│ │ │individual de │pentru anumite │pe tipuri şi grade de │persoanei cu handicap │
│ │ │reabilitare şi │persoane adulte │handicap, în functie de │- Capacitatea de a │
│ │ │integrare sociala │cu handicap │diferite contexte │furniza informatii │
│ │ │- Structura Planului │- activitatea │ │echipei de specialisti │
│ │ │individual de servicii │cursantilor de │ │si de a colabora la │
│ │ │- Raportul intre │analiza a │ │elaborarea şi aducerea │
│ │ │finalitatile, │structurii unor │ │la indeplinire a │
│ │ │obiectivele şi │- Programe de │ │Planului individual de │
│ │ │recomandarile inscrise │reabilitare şi │ │servicii │
│ │ │in Planul individual de│integrare sociala│ │ │
│ │ │servicii şi activitatea│si a unor Planuri│ │ │
│ │ │personalului angajat │individuale de │ │ │
│ │ │- Implementarea │servicii │ │ │
│ │ │Programului individual │- activitati │ │ │
│ │ │de reabilitare şi │desfasurate pe │ │ │
│ │ │integrare sociala şi a │grupe │ │ │
│ │ │Planului individual de │- studii de caz │ │ │
│ │ │servicii │ │ │ │
│ │ │- Monitorizarea │ │ │ │
│ │ │implementarii Planului │ │ │ │
│ │ │individual de servicii │ │ │ │
│ │ │- Tipuri de informatii │ │ │ │
│ │ │obtinute şi prezentate │ │ │ │
│ │ │de personalul angajat │ │ │ │
│ │ │necesare echipei │ │ │ │
│ │ │multidisciplinare, │ │ │ │
│ │ │serviciilor sociale, │ │ │ │
│ │ │managerului de caz │ │ │ │
│ │ │- Competente necesare │ │ │ │
│ │ │pentru a oferi │ │ │ │
│ │ │alternative şi a │ │ │ │
│ │ │respecta optiunile │ │ │ │
│ │ │persoanei cu handicap │ │ │ │
└────┴───────────────────────────────┴───────────────────────┴─────────────────┴────────────────────────┴────────────────────────┘
DISCIPLINA/MODULUL III.- COMUNICAREA INTERNATIONALA Obiective generale: a) Cunoasterea factorilor comunicarii interpersonale şi luarea lor în considerare în situatii concrete de comunicare. b) Comunicarea eficienta cu persoana cu handicap, cu respectarea demnitatii şi particularitatilor individuale. c) Realizarea de materiale de sprijin avand în vedere deficienta şi particularitatile persoanei cu handicap. d) Utilizarea adecvata a limbajelor verbale, paraverbale, nonverbale şi a modalitatilor alternative de comunicare. e) Dezvoltarea capacitatii de a educa persoana cu handicap în vederea ameliorarii comunicarii. f) Dezvoltarea capacitatii de a comunica eficient cu familia şi profesionistii. g) Sprijinirea şi organizarea utilizarii tehnologiilor informationale şi a tehnologiilor de acces.
┌────┬────────────────────────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────┬──────────────────────┬────────────────┐
│Nr. │ Obiective de │ Continuturile de baza pe │ │ Mijloace de │ Criterii de │
│crt.│ referinta │ capitole/secvente de pregatire │ Metode de formare │ instruire, materiale │ evaluare │
│ │ │ teoretica sau practica │ │ de invatare │ │
├────┼────────────────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────┼──────────────────────┼────────────────┤
│ 1. │La sfarsitul acestei │Secventa III.1.: Importanta, │Secventa III.1.: │Secventa III.1.: │Capacitate de │
│ │secvente, participantii │functiile şi factorii comunicarii.│Importanta, functiile │Importanta, functiile │selectare, de │
│ │vor fi capabili sa: │Limbaje verbale, paraverbale, │si factorii │si factorii │stabilire şi de │
│ │- descrie şi sa explice │nonverbale şi modalitati │comunicarii. Limbaje │comunicarii. Limbaje │utilizare a │
│ │importanta comunicarii │alternative de comunicare │verbale, paraverbale, │verbale, paraverbale, │celor mai │
│ │cu persoana cu handicap,│- Definitia comunicarii │nonverbale şi │nonverbale şi │potrivite │
│ │cu familia, cu managerul│- Comunicarea cu persoana cu │modalitati alternative │modalitati alternative│limbaje │
│ │de caz, cu specialistii │handicap - conditie a reducerii │de comunicare │de comunicare │Respectarea/ │
│ │din serviciile de │izolarii, prevenirii depresiei şi │- Prelegere interactiva│- sala: un spatiu │luarea în │
│ │asistenta sociala, cu │asigurarii calitatii vietii │- Studii de caz │adecvat lucrului în │considerare a │
│ │autoritatile │- Functiile comunicarii │- Problematizare şi │plen şi pe grupuri │factorilor │
│ │- prezinte şi sa │- Conditii minime fundamentale de │rezolvare de probleme │- flipchart, markere, │comunicarii │
│ │exemplifice functiile │realizare a comunicarii │- Conversatia şi │retroproiector, folii │interpersonale │
│ │comunicarii cu persoana │- Cele mai frecvente coduri │explicatia │pentru retroproiector,│Adaptarea │
│ │cu handicap │utilizate în comunicarea dintre │- Demonstratia │ecran de proiectie; │comunicarii în │
│ │- prezinte exemple şi sa│personalul angajat şi persoana cu │(prezentarea de modele │video, casete │functie de │
│ │explice importanta │handicap │de comunicare cu │audio-video, power │competentele şi │
│ │limbajelor verbale, │- Modalitati alternative de │persoane incadrate în │point; │performantele │
│ │paraverbale şi │comunicare: limbaj mimico-gestual,│diferite grade şi │- suport de curs │lingvistice ale │
│ │nonverbale şi a │labiolectura, scriere Braille s.a.│tipuri de handicap, în │- recomandari │persoanei cu │
│ │modalitatilor │- Importanta repertoriului comun │diferite situatii) │ bibliografice │handicap. │
│ │alternative de │(coduri, cunostinte anterioare) │ │ │Utilizarea │
│ │comunicare │pentru realizarea comunicarii │ │ │feed-back-ului │
│ │- enumere factorii │- Factorii comunicarii │ │ │si adaptarea │
│ │comunicarii │interpersonale: │ │ │comunicarii │
│ │interpersonale │1. Variabile în raport cu │ │ │Respectarea │
│ │- prezinte exemple din │emitatorul │ │ │persoanei cu │
│ │care reies cunoasterea │2. Variabile în raport cu │ │ │handicap în │
│ │si intelegerea │receptorul │ │ │comunicare │
│ │factorilor care │3. Variabile în raport cu mesajul │ │ │Utilizarea │
│ │conditioneaza │4. Variabile în raport cu canalul │ │ │paralimbajelor │
│ │comunicarea │de transmisie. │ │ │si comunicarii │
│ │interpersonala │ │ │ │empatice │
│ │- prezinte exemple din │ │ │ │Capacitate de │
│ │care reies cunoasterea │ │ │ │realizare a unor│
│ │si intelegerea │ │ │ │mijloace de │
│ │importantei │ │ │ │suport simple │
│ │feed-back-ului în │ │ │ │pentru o │
│ │comunicarea │ │ │ │comunicare │
│ │interpersonala │ │ │ │eficienta │
│ │- identifice │ │ │ │ │
│ │capacitatile persoanei │Secventa III.2.: Competentele │Secventa III.2.: │Secventa III.2.: │ │
│ │cu handicap de receptare│personalului angajat necesare │Competentele │Competentele │ │
│ │si intelegere a │comunicarii cu persoana cu │personalului angajat │personalului angajat │ │
│ │mesajelor verbale şi │handicap │necesare comunicarii cu│necesare comunicarii │ │
│ │nonverbale, în contextul│- Cunoasterea de catre personalul │persoana cu handicap │cu persoana cu │ │
│ │activitatii şi │angajat a competentelor şi │- metode │handicap │ │
│ │comunicarii zilnice │performantelor lingvistice ale │activ-participative, │- sala: un spatiu │ │
│ │- identifice │persoanei cu handicap │centrate pe │adecvat lucrului în │ │
│ │capacitatile de │- Comunicarea verbala cu persoana │problematizare şi │plen şi pe grupuri │ │
│ │producere de mesaje │cu handicap. Importanta │rezolvare de probleme │- flipchart, markere, │ │
│ │verbale şi nonverbale si│comunicarii verbale. Principalele │vizand alegerea │retroproiector, folii │ │
│ │a functionalitatii │tulburari de limbaj. Adaptarea │limbajelor verbale, │pentru retroproiector,│ │
│ │comunicarii persoanei cu│comunicarii verbale a personalului│nonverbale, a │ecran de proiectie, │ │
│ │handicap, în diferite │angajat la cerintele speciale ale │paralimbajelor şi a │video, casete │ │
│ │contexte │persoanei cu handicap │modalitatilor │audio-video, power │ │
│ │- detecteze preferintele│- Comunicarea nonverbala. Rolul │alternative în cazul │point; │ │
│ │privind stilul de │specific în comunicarea cu │comunicarii cu persoane│- suport de curs │ │
│ │comunicare │persoana cu handicap detinut de: │cu diferite tipuri şi │- recomandari │ │
│ │- structureze │focalizarea privirii, mimica şi │grade de handicap, în │bibliografice │ │
│ │informatiile obtinute si│gesturi, atingeri (mangaiere, semn│diferite contexte. │- portofolii │ │
│ │sa stabileasca │tactil de atentionare, sustinerea │- dezbatere │ │ │
│ │obiectivele comunicarii │persoanei s.a.), pictograme. │- joc de rol │ │ │
│ │cu persoana cu handicap,│Comunicarea totala. │- studii de caz │ │ │
│ │conditiile de realizare │Necesitatea stimularii comunicarii│- problematizarea │ │ │
│ │si forma de comunicare │nonverbale la diferite categorii │ │ │ │
│ │- stabileasca forma de │de persoane cu handicap │ │ │ │
│ │comunicare dominanta şi │- Stimularea şi dezvoltarea │ │ │ │
│ │limbajele │conduitelor verbale şi nonverbale │ │ │ │
│ │corespunzatoare în │la persoana cu handicap. Rolul │ │ │ │
│ │functie de deficienta │personalului angajat în │ │ │ │
│ │- stabileasca impreuna │ameliorarea comunicarii persoanei │ │ │ │
│ │cu persoana cu handicap │cu handicap (cu el, cu alti membri│ │ │ │
│ │codul de comunicare, │ai familiei, în diferite contexte)│ │ │ │
│ │formulele de adresare │- Diversificarea comportamentelor │ │ │ │
│ │reciproca şi cele mai │si activitatilor personalului │ │ │ │
│ │potrivite gesturi │angajat în conditiile unor │ │ │ │
│ │- realizeze comunicarea │deficiente şi tulburari specifice:│ │ │ │
│ │utilizand semnele │tulburari pe fondul deficientelor │ │ │ │
│ │verbale şi nonverbale │psihice, persoana cu │ │ │ │
│ │cunoscute şi intelese de│surdo-cecitate, autism, afazie │ │ │ │
│ │persoana cu handicap │(persoana cu afazie în urma unui │ │ │ │
│ │- realizeze comunicarea,│accident vascular cerebral), │ │ │ │
│ │manifestand respect │tulburari de limbaj asociate altor│ │ │ │
│ │pentru persoana cu │deficiente s.a. │ │ │ │
│ │handicap şi preferintele│- Mijloace care faciliteaza │ │ │ │
│ │sale │comunicarea. Activitatea │ │ │ │
│ │- verifice intelegerea │personalului angajat pentru │ │ │ │
│ │mesajului transmis │selectarea şi realizarea unor │ │ │ │
│ │- utilizeze feed-back-ul│mijloace facilitatoare specifice. │ │ │ │
│ │si sa adapteze │Exigente privind realizarea │ │ │ │
│ │comunicarea la │pictogramelor, diagramelor │ │ │ │
│ │modificarile survenite │tactile, semnelor şi semnalelor de│ │ │ │
│ │in comportamentul │diferite categorii, selectia │ │ │ │
│ │persoanei asistate │elementelor din unele limbaje │ │ │ │
│ │- realizeze mijloace de │(limbajul Makaton) │ │ │ │
│ │suport pentru │Secventa III.3.: │Secventa III.3.: │Secventa III.3.: │ │
│ │comunicarea nonverbala │Exigente specifice şi reguli în │Exigente specifice şi │Exigente specifice şi │ │
│ │- incurajeze persoana cu│comunicarea cu persoana cu │reguli în comunicarea │reguli în comunicarea │ │
│ │handicap sa utilizeze │handicap şi familia acestuia │cu persoana cu handicap│cu persoana cu │ │
│ │mimica, gestul, desenul │- Comunicarea intre personalul │si familia acestuia │handicap şi familia │ │
│ │s.a. pentru a se face │angajat şi familia/reprezentantul │- Prelegere │acestuia │ │
│ │inteleasa │legal al persoanei cu handicap. │- Conversatia euristica│- sala: un spatiu │ │
│ │ │Importanta şi finalitatile │- Problematizare şi │adecvat lucrului în │ │
│ │ │comunicarii. Exigente specifice │rezolvare de probleme │plen şi pe grupuri; │ │
│ │ │- Comunicarea intre persoana de │- Activitati pe grupe │- flipchart, markere, │ │
│ │ │sprijin şi specialisti (medic, │de cursanti │retroproiector, folii │ │
│ │ │psiholog, asistentul social, │ │pentru retroproiector,│ │
│ │ │manager de caz, kinetoterapeut, │ │ecran de proiectie, │ │
│ │ │logoped s.a.). Importanta şi │ │video, casete │ │
│ │ │finalitatile comunicarii. Exigente│ │audio-video, Power │ │
│ │ │specifice. Activitatea │ │Point │ │
│ │ │personalului angajat în vederea │ │- suport de curs │ │
│ │ │respectarii recomandarilor │ │recomandari │ │
│ │ │specialistilor │ │bibliografice │ │
│ │ │Prevenirea şi rezolvarea │ │ │ │
│ │ │conflictelor. Strategii, metode si│ │ │ │
│ │ │tehnici în prevenirea şi │ │ │ │
│ │ │rezolvarea conflictelor │ │ │ │
└────┴────────────────────────┴──────────────────────────────────┴───────────────────────┴──────────────────────┴────────────────┘
DISCIPLINA/MODULUL IV.- PLANIFICAREA ACTIVITATILOR Obiective generale: a) Dezvoltarea competentelor personalului angajat privind: - antrenarea persoanei cu handicap în planificarea activitatilor; - prezentarea de alternative; - medierea solutiilor şi respectarea deciziei persoanei cu handicap; - consultarea familiei/reprezentantilor legali; b) Explicarea, demonstrarea importantei reabilitarii, activitatii şi participarii persoanei cu handicap în comunitate. c) Acordarea ponderii cuvenite în planificare a activitatilor vizand reabilitarea, activitatea şi participarea persoanei cu handicap în comunitate; specificarea în planificare a activitatilor persoanei cu handicap în diferite domenii. d) Definirea operationala a obiectivelor planului în termeni de comportament observabil şi masurabil, cu precizarea conditiilor necesare şi a suportului primit de persoana cu handicap, precum şi a reusitelor minimale. e) Planificarea corecta şi realista a activitatii, avand în vedere interesul superior al persoanei cu handicap, respectarea tuturor drepturilor sale. f) Adaptarea planificarii în functie de situatiile nou aparute, de autoevaluarea şi rezultatele evaluarii/monitorizarii.
┌────┬────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────┬────────────────────┬─────────────────┐
│Nr. │ │ Continuturile de baza pe │ │ Mijloace de │ Criterii de │
│crt.│ Obiective de referinta │capitole/secvente de pregatire │Metode de formare│instruire, materiale│ evaluare │
│ │ │ teoretica sau practica │ │ de invatare │ │
├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────────┼─────────────────┤
│ 1. │La sfarsitul secventei, │- Importanta planificarii │- Expunere │- Sala: un spatiu │- Capacitatea de │
│ │participantii vor fi │activitatilor pentru calitatea │- Metode activ- │adecvat lucrului în │a propune │
│ │capabili sa: │vietii, reabilitarea şi │participative │plen şi pe grupuri │activitati │
│ │- argumenteze importanta│incluziunea sociala a persoanei│centrate pe │- Flipchart, │necesare în toate│
│ │antrenarii persoanei cu │cu handicap, pentru eficienta │analiza unor │markere, │domeniile care │
│ │handicap în planificarea│muncii personalului angajat │planificari şi │retroproiector, │asigura │
│ │activitatii │- Stabilirea activitatilor │elaborarea de │folii pentru │reabilitarea şi │
│ │- creeze conditiile │specifice. Repere în │planificari │retroproiector, │incluziunea │
│ │necesare pentru ca │planificarea activitatilor: │centrate pe │ecran de proiectie, │sociala │
│ │persoanei cu handicap │a. Programul individual de │nevoile persoanei│video, casete │- Capacitate de │
│ │sa-i fie respectate │reabilitare şi integrare │cu handicap │audio-video, │estimare corecta │
│ │optiunile; sa medieze │sociala şi Planul individual de│- Exercitii de │Power Point │a prioritatilor │
│ │gasirea solutiilor │servicii │definire │- Suport de curs şi │si a duratei │
│ │optime │b. Domeniile activitatii şi │operationala a │planificari │optime a │
│ │- cunoasca documentele │participarii: │obiectivelor, │individuale │activitatilor │
│ │care orienteaza │Comunicare │avand în vedere │ │planificate │
│ │planificarea în timp a │Mobilitate │diversitatea │ │- Capacitate de │
│ │activitatilor │Auto-îngrijire │individuala şi a │ │definire │
│ │Impreuna cu persoana cu │Invatarea şi aplicarea │conditiilor/ │ │operationala a │
│ │handicap va reusi sa: │cunostintelor │mediului │ │obiectivelor în │
│ │- stabileasca │Sarcini şi solicitari generale │- Lucru în grup │ │termeni de │
│ │activitatile specifice │Viata de familie │- Dezbatere │ │comportament │
│ │- ierarhizeze │Interactiuni şi relatii │- Explicatia │ │observabil şi │
│ │activitatile ce urmeaza │interpersonale; │- Conversatie │ │masurabil, cu │
│ │a fi derulate │Arii majore de viata: │euristica │ │precizarea │
│ │- estimeze perioada de │Comunitate, viata sociala şi │ │ │conditiilor │
│ │timp necesara derularii │civila │ │ │necesare şi a │
│ │fiecarei activitati în │c. Principalele arii de │ │ │suportului primit│
│ │parte │activitate ale personalului │ │ │de persoana cu │
│ │- defineasca operational│angajat: │ │ │handicap, precum │
│ │obiectivele pe termen │Acordarea ingrijirilor igienice│ │ │si a reusitelor │
│ │lung, mediu şi scurt │Asigurarea alimentatiei şi │ │ │minimale │
│ │- defineasca operational│hranirii │ │ │- Capacitate de │
│ │obiectivele activitatii │Adaptarea mediului │ │ │autoevaluare a │
│ │zilnice │Supravegherea starii de │ │ │propriei │
│ │- stabileasca durata │sanatate şi respectarea │ │ │activitati, avand│
│ │zilnica a fiecarei │recomandarilor specialistilor │ │ │in vedere: gradul│
│ │activitati │Comunicarea cu persoana cu │ │ │de satisfactie a │
│ │- realizeze planificarea│handicap │ │ │persoanei cu │
│ │- colaboreze cu familia │Asistarea activitatii şi │ │ │handicap fata de │
│ │- consulte managerul de │participarii în familie şi │ │ │serviciile │
│ │caz şi specialistii în │comunitate │ │ │oferite ──- │
│ │definitivarea │Asistarea educatiei permanente │ │ │Respectarea │
│ │planificarii pe termen │Asistarea integrarii │ │ │recomandarilor │
│ │lung │profesionale a persoanei cu │ │ │Programului │
│ │- adapteze planificarea │handicap │ │ │individual de │
│ │in functie de situatii │Reprezentarea persoanei cu │ │ │reabilitare şi │
│ │nou aparute │handicap şi promovarea │ │ │integrare sociala│
│ │- adapteze planificarea │drepturilor sale │ │ │si a Planului │
│ │la solicitarea persoanei│- Definirea operationala a │ │ │individual de │
│ │cu handicap, avand în │obiectivelor activitatilor │ │ │servicii │
│ │vedere preferintele, │propuse. Exigente ale │ │ │ │
│ │satisfactia şi interesul│operationalizarii obiectivelor │ │ │ │
│ │superior al persoanei cu│- Cunoasterea persoanei cu │ │ │ │
│ │handicap │handicap - conditie a │ │ │ │
│ │- evalueze propria │operationalizarii obiectivelor.│ │ │ │
│ │activitate avand în │Exemple de obiective │ │ │ │
│ │vedere satisfactia │operationale pe tipuri de │ │ │ │
│ │persoanei cu handicap │activitati │ │ │ │
│ │fata de serviciile │- Principiile şi regulile │ │ │ │
│ │oferite │lucrului bine facut │ │ │ │
│ │- evalueze propria │(praxiologiei) │ │ │ │
│ │activitate avand în │- Ierarhizarea pertinenta a │ │ │ │
│ │vedere exigentele │actiunilor specifice │ │ │ │
│ │specialistilor şi ale │- Principii şi reguli în │ │ │ │
│ │serviciilor sociale │estimarea timpului şi │ │ │ │
│ │specializate │perioadelor de timp │ │ │ │
│ │- adapteze planificarea │- Flexibilizarea planificarii │ │ │ │
│ │in functie de situatiile│si reversibilitatea deciziei │ │ │ │
│ │nou aparute, de │- Modele de planificari avand │ │ │ │
│ │autoevaluarea şi │in vedere o diversitate de │ │ │ │
│ │rezultatele │situatii specifice │ │ │ │
│ │evaluarii/monitorizarii │- Modalitati de implicare a │ │ │ │
│ │ │persoanei cu handicap │ │ │ │
│ │ │- Analiza propriei activitati │ │ │ │
│ │ │desfasurate pe baza │ │ │ │
│ │ │planificarii (puncte tari, │ │ │ │
│ │ │puncte slabe, amenintari, │ │ │ │
│ │ │oportunitati). │ │ │ │
│ │ │- Managementul calitatii. │ │ │ │
│ │ │Evaluarea interna şi externa a │ │ │ │
│ │ │calitatii │ │ │ │
└────┴────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────────────────┴────────────────────┴─────────────────┘
DISCIPLINA/MODULUL V.- SERVICII DE INGRIJIRE PERSONALA SI PRIM-AJUTOR Obiective generale: a) Dezvoltarea competentelor necesare urmaririi functiilor vitale şi identificarii schimbarilor în starea de sanatate a persoanei cu handicap. b) Acordarea primului - ajutor şi a oricaror masuri care se impun. c) Dezvoltarea competentelor necesare acordarii ingrijirilor personale concomitent cu cele necesare stimularii autonomiei personale şi sociale a persoanei cu handicap. d) Respectarea deontologiei medicale. e) Respectarea prescriptiilor medicale. f) Respectarea drepturilor persoanelor cu handicap. g) Educarea competentelor lucrului în echipa.
┌────┬────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────────────────┬────────────────────┬─────────────────┐
│Nr. │ │ Continuturile de baza pe │ │ Mijloace de │ Criterii de │
│crt.│ Obiective de referinta │capitole/secvente de pregatire │Metode de formare│instruire, materiale│ evaluare │
│ │ │ teoretica sau practica │ │ de invatare │ │
├────┼────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────────────────┼────────────────────┼─────────────────┤
│ 1. │La sfarsitul secventei, │- Monitorizarea functiilor │- Demonstratia │- Spatiu amenajat │- Urmarirea │
│ │participantii vor fi │vitale │- Problematizarea│pentru efectuarea │constiincioasa │
│ │capabili sa: │- Realizarea activitatilor şi │- Rezolvarea de │demonstratiilor şi │si permanenta a │
│ │- identifice schimbarile│procedurilor medicale de catre │probleme │activitatilor │functiilor │
│ │starii de sanatate │personalul cu pregatire │- Lucrari │practice │vitale │
│ │- monitorizeze functiile│speciala │practice şi │- Materiale: │- Capacitate de │
│ │vitale │- Cunoasterea persoanei cu │studiul │termometre, fise │sesizare a │
│ │- aplice masurile care │handicap, demersuri ale │documentelor/ │medicale/dosare ale │modificarilor │
│ │se impun în cazul │personalului angajat şi în urma│fiselor │persoanei cu │în starea │
│ │abaterii de la valorile │preluarii informatiilor de la │- Conversatia │handicap, plansa cu │persoanei cu │
│ │normale a parametrilor │medic, familie şi din datele │- Explicatia │regulile unei bune │handicap │
│ │masurati │anamnezei │- Exercitii │observatii │- Promptitudinea,│
│ │- enumere simptomele de │- Observarea persoanei cu │- Studii de caz │- Spatiu analog │rapiditatea şi │
│ │ordin somatic ale │handicap │- Lucru în grup │celui în care │hotararea în │
│ │schimbarii starii de │- Satisfacerea nevoii persoanei│ │traieste persoana cu│acordarea │
│ │sanatate │cu handicap de a se misca şi de│ │handicap │ajutorului catre │
│ │- aplice tehnici de │a avea o buna postura │ │- Termometru │persoana cu │
│ │utilizare a │- Satisfacerea nevoii de a fi │ │- Materiale │handicap │
│ │termometrului, de luare │curat │ │igienico-sanitare şi│- Capacitatea de │
│ │a pulsului │- Ingrijiri personale în ceea │ │de ajutor în caz de │a identifica │
│ │- utilizeze tehnici de │ce priveste imbracarea şi │ │urgenta. │ajutorul necesar │
│ │îngrijire, manipulare şi│dezbracarea │ │ │si cine trebuie │
│ │de prim-ajutor │- Mentinerea temperaturii │ │ │sa-i ofere │
│ │- administreze │corpului în limite normale │ │ │- Capacitatea │
│ │medicamentele dupa │- Satisfacerea nevoii de a bea │ │ │de a face fata │
│ │prescriptiile medicului │si de a manca. Ingrijiri │ │ │unor situatii │
│ │- asiste persoana cu │specifice şi stimularea │ │ │neprevazute │
│ │handicap în ingrijirile │autonomiei │ │ │- Capacitatea de │
│ │igienice │- Satisfacerea nevoii de a │ │ │a acorda corect │
│ │- asigure conditiile │elimina. Ingrijiri specifice in│ │ │ingrijirile │
│ │igienice ale spatiului │situatii particulare │ │ │personale │
│ │personalizat │Stimularea autonomiei │ │ │- Respectarea │
│ │- asiste persoana cu │- Prevenirea pericolelor. │ │ │normelor │
│ │handicap în hranire, │Asigurarea │ │ │igienico-sanitare│
│ │imbracare, deplasare, │securitatii/sigurantei fizice │ │ │- Acordarea │
│ │respectand prescriptiile│si afective │ │ │ingrijirilor │
│ │medicale şi conditiile │- Ingrijiri specifice pentru │ │ │personale, avand │
│ │asigurarii securitatii │asigurarea somnului şi │ │ │in vedere şi │
│ │persoanei cu handicap │prevenirea tulburarilor │ │ │stimularea │
│ │- stabileasca meniul │- Igiena spatiului personalizat│ │ │activitatii şi │
│ │- monitorizeze │- Satisfacerea nevoii de a │ │ │participarii │
│ │respectarea meniului şi │actiona conform credintelor şi │ │ │persoanei cu │
│ │calitatea hranei │valorilor │ │ │handicap, │
│ │- asiste/sprijine │- Prevenirea imbolnavirilor │ │ │perspectiva │
│ │hranirea persoanei cu │- Satisfacerea nevoii de a fi │ │ │autonomiei │
│ │handicap │util şi de a se realiza │ │ │personale şi │
│ │- asigure │- Satisfacerea nevoii de a se │ │ │sociale │
│ │confortul/starea de bine│odihni şi recrea │ │ │ │
│ │in timpul mesei │- Satisfacerea nevoii de a │ │ │ │
│ │- asigure în asa fel │invata │ │ │ │
│ │ingrijirile incat sa │- Administrarea corecta a │ │ │ │
│ │stimuleze şi autonomia │medicamentelor │ │ │ │
│ │personala şi sociala a │- Recomandari şi │ │ │ │
│ │persoanei cu handicap │contraindicatii în functie de │ │ │ │
│ │ │fisa postului │ │ │ │
│ │ │- Diversitatea individuala a │ │ │ │
│ │ │trebuintelor şi modalitatilor │ │ │ │
│ │ │specifice de satisfacere: │ │ │ │
│ │ │ingrijiri specifice persoanelor│ │ │ │
│ │ │cu HIV/SIDA, boli ale │ │ │ │
│ │ │aparatului digestiv, cu diabet,│ │ │ │
│ │ │TBC, cancer, anumite obiceiuri │ │ │ │
│ │ │alimentare s.a. │ │ │ │
│ │ │- Stimularea autonomiei │ │ │ │
│ │ │personale a persoanei cu │ │ │ │
│ │ │handicap │ │ │ │
│ │ │- Primul ajutor. Ingrijiri │ │ │ │
│ │ │acordate urgente. │ │ │ │
└────┴────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────────────────┴────────────────────┴─────────────────┘
MODULUL/DISCIPLINA VI. MODUL SPECIFIC DE ACTIVITATI PRACTICE Personalul angajat va demonstra, prin activitati practice desfasurate cu persoane cu handicap cu care are raporturi de munca, utilizarea conceptelor studiate, formarea deprinderilor şi a capacitatii de utilizare a cunostintelor intr-o situatie data, adoptarea unei atitudini şi comportament adecvat intr-o situatie particulara, interiorizarea valorilor drepturilor omului. Obiectivele, continutul şi durata modulului vor fi stabilite pe baza fisei postului persoanei angajate şi a problematicii specifice persoanei cu handicap de care raspunde. MODULUL/DISCIPLINA VII. EVALUARE Evaluarea continua se realizeaza pe toata durata instruirii şi are drept scop optimizarea pe parcurs a procesului, ameliorarea/corectarea activitatii şi a rezultatelor. Pe baza evaluarii continue, obiectivele şi continutul urmatoarelor sesiuni de instruire vor putea suporta reajustari, în functie de feedback-ul realizat. Evaluarea continua a participantilor se realizeaza prin multiple mijloace: - monitorizarea interventiilor cursantilor în timpul lucrului în grup - observarea comportamentelor participantilor şi a modului de lucru - evaluarea lucrarilor practice - observarea modului de relationare şi gradul de participare la activitatile de grup - joc de rol/simulare - proiecte, prezentari orale/referate, studii de caz - exercitii practice - chestionare. Evaluarea continua nu va urmari notarea participantilor ci doar observarea modului în care obiectivele programului sunt realizate în vederea luarii unor decizii pentru optimizarea activitatii, sprijinirea invatarii, corectarea sau adecvarea programului la nevoile şi interesele participantilor. Se va evalua şi gradul de noutate şi realism al propunerilor facute etc. Evaluarea realizarii obiectivelor specifice la modulul VI: "Modul specific de activitati practice" se va realiza pe baza principiilor învăţării depline, urmarindu-se ca fiecare cursant sa demonstreze corect ca poseda competentele cerute. Evaluarea finala Evaluarea finala a programului de instruire şi a participantilor precum şi a modului de desfasurare se va realiza conform legislatiei în vigoare. Abrevieri: - ANPH - Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap - INPCESPH - Institutul National pentru Prevenirea şi Combaterea Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap. ________________