┌────┬──────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│Nr. │ │ Debitul de aer [mc/h] │
│crt.│ Temperatura mediului ambiant ├────────────┬───────────────┤
│ │ │ Vagoane │ Vagoane │
│ │ │climatizate │ încãlzite cu │
│ │ │ │ aer pulsat │
├────┼──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────────┤
│ 1. │T(e) ≤ -20°C │ 10 │ 10 │
├────┼──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────────┤
│ 2. │-20°C < T(e) ≤ -5°C │ 15 │ 15 │
├────┼──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────────┤
│ 3. │-5°C < T(e) ≤ + 20°C │ - │ 20 │
├────┼──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────────┤
│ 4. │-5°C < T(e) ≤ + 26°C │ 20 │ - │
├────┼──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────────┤
│ 5. │T(e) ≥ + 20°C şi T(im) ≤ + 24°C │ - │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────────┤
│ 6. │T(e) > + 26°C │ 15 │ - │
└────┴──────────────────────────────────────────┴────────────┴───────────────┘
┌────────────────────┬────┬────────────────────────────────────┬───────────────┐
│ Grupa de │Nr. │ │ Categoria │
│încercãri/verificãri│crt.│ Denumirea încercãrii/verificãrii │ încercãrii │
│ │ │ ├──────┬────────┤
│ │ │ │de tip│de serie│
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Verificãri │ 1. │Verificarea ansamblurilor electrice │ │ │
│preliminare │ │şi electronice (verificãri │ │ │
│ │ │funcţionale, legãturi electrice, │ │ │
│ │ │rezistenţa de izolaţie) │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 2. │Verificarea etanşeitãţii circuitelor│ │ │
│ │ │de aer │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 3. │Verificarea capacitãţii termice a │ │ │
│ │ │echipamentului de tratare a aerului │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 4. │Verificarea funcţiilor logice ale │ │ │
│ │ │sistemului de comandã şi control │ x │ x │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri şi │ 5. │Încercãri privind mişcarea aerului │ │ │
│verificãri privind │ │cu vehiculul în staţionare │ x │ x │
│mişcarea aerului ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ 𗈙.1.│Mãsurarea debitelor de aer (aerul │ │ │
│ │ │proaspãt, aerul evacuat dacã este │ │ │
│ │ │posibil, aerul recirculat şi/sau │ │ │
│ │ │aerul tratat şi/sau aerul amestecat)│ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ 𗈙.2.│Verificarea existenţei unor dife- │ │ │
│ │ │renţe de presiune între diferitele │ │ │
│ │ │spaţii de confort │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 6. │Încercãri dinamice privind mişcarea │ │ │
│ │ │aerului │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ 𗈚.1.│Mãsurarea vitezei şi/sau a presiunii│ │ │
│ │ │în linie pentru aerul proaspãt şi │ │ │
│ │ │aerul evacuat │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ 𗈚.2.│Verificarea grupului de condensare │ x │ x │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri de confort│ 7. │Mãsurarea vitezei critice a aerului │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 8. │Mãsurarea vitezei critice a aerului │ │ │
│ │ │fãrã simularea ocupãrii locurilor │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 9. │Mãsurarea vitezei critice a aerului │ │ │
│ │ │cu simularea ocupãrii locurilor │ x │ x │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri climatice . │Încercarea de preîncãlzire │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ . │Încercarea de prerãcire │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ . │Încercãri de reglare │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .1│Încercãri funcţionale ale instala- │ │ │
│ │ │ţiei în regim de încãlzire │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .2│Încercãri funcţionale ale instala- │ │ │
│ │ │ţiei în regim de rãcire │ x │ x │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri funcţio- .3│Încercãri la temperaturi exterioare │ │ │
│nale în condiţii │ │variabile │ x │ - │
│exterioare extreme ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 13.│Încercãri funcţionale în condiţii │ │ │
│ │ │exterioare extreme prevãzute în [4] │ x │ - │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri │ 14.│Verificarea protecţiei la antiîngheţ│ x │ - │
│complementare ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 15.│Încercãri pentru determinarea │ │ │
│ │ │coeficientului k │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 16.│Încercãri pentru evaluarea calitãţii│ │ │
│ │ │termice a vehiculului │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 17.│Încercãri la zgomot şi vibraţii │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ │ 18.│Încercãri pentru verificarea │ │ │
│ │ │consumului de energie şi putere │ │ │
│ │ │electricã │ x │ - │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri pentru . │Încercãri pentru verificarea │ │ │
│verificarea │ │interferenţelor interne şi externe │ │ │
│compatibilitãţii │ │asupra echipamentelor electrice şi │ │ │
│electromagnetice │ │electronice ale instalaţiilor de │ │ │
│ │ │ventilaţie/încãlzire/climatizare │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .1│Încercãri pentru verificarea inter- │ │ │
│ │ │ferenţelor interne în cadrul │ │ │
│ │ │vehiculului │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .2│Încercãri pentru verificarea inter- │ │ │
│ │ │ferenţelor externe produse de │ │ │
│ │ │vehicul │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .3│Încercãri pentru verificarea inter- │ │ │
│ │ │ferenţelor externe asupra │ │ │
│ │ │vehiculului │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .4│Încercãri pentru verificarea inter- │ │ │
│ │ │ferenţelor de frecvenţã radio │ x │ - │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .5│Încercãri la întrerupere şi salt de │ │ │
│ │ │tensiune şi la scurtcircuit ale │ │ │
│ │ │sursei de alimentare │ x │ - │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri pentru │ 20.│Încercãri pentru verificarea suple- │ │ │
│verificarea │ │ţii utilizãrii şi mentenanţei │ │ │
│funcţionalitãţii şi │ │(accesibilitate, uşurinţã la │ │ │
│a aptitudinilor │ │demontare, ergonomie, uşurinţa în │ │ │
│privind mentenanţa │ │efectuarea curãţeniei, interschimba-│ │ │
│ │ │bilitate etc.) │ x │ - │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri de │ 21.│Încercãri pentru verificarea │ │ │
│fiabilitate │ │indicatorilor preliminari de fiabi- │ │ │
│ │ │litate, mentenabilitate şi │ │ │
│ │ │disponibilitate │ x │ - │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri privind │ 22.│Verificarea protecţiilor şi a │ │ │
│protecţiile │ │semnalizãrilor │ x │ x │
│instalaţiei ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .1│Verificarea protecţiei şi a semnali-│ │ │
│ │ │zãrii la scãderea debitului de aer │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .2│Verificarea protecţiei şi a semnali-│ │ │
│ │ │zãrii în caz de suprasarcinã la │ │ │
│ │ │motorul ventilatorului unitãţii de │ │ │
│ │ │tratare a aerului │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .3│Verificarea temperaturii aerului în │ │ │
│ │ │regim de încãlzire (90°C ± 5°C) │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .4│Verificarea protecţiei încãlzito- │ │ │
│ │ │rului la supraîncãlzire │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .5│Verificarea protecţiei instalaţiei │ │ │
│ │ │de rãcire la depãşirea limitelor │ │ │
│ │ │presiunii de aspiraţie P(min.) şi │ │ │
│ │ │presiunii de refulare P(max.) │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .6│Verificarea protecţiei la supra- │ │ │
│ │ │temperaturi a înfãşurãrilor moto- │ │ │
│ │ │rului electric de antrenare a com- │ │ │
│ │ │presorului │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .7│Verificarea protecţiei la supra- │ │ │
│ │ │sarcinã a motorului electric de │ │ │
│ │ │antrenare a compresorului │ x │ x │
│ ├────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│ .8│Verificarea limitãrii automate a │ │ │
│ │ │temperaturii maxime (65°C) a aerului│ │ │
│ │ │tratat pe durata preîncãlzirii │ x │ x │
├────────────────────┼────┼────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
│Încercãri în . │Încercãri pentru verificarea apti- │ │ │
│exploatare │ │tudinilor de utilizare │ x │ - │
└────────────────────┴────┴────────────────────────────────────┴──────┴────────┘
─────
la norma tehnicã feroviarã
──────────────────────────
DOCUMENTE DE REFERINŢÃ
Aplicarea standardelor cuprinse în aceastã listã reprezintã o modalitate recomandatã pentru asigurarea conformitãţii cu cerinţele din prezenta normã tehnicã feroviarã.
[1] Fişa UIC nr. 550 OR: ediţia a 11-a, aprilie 2005. Instalaţii pentru alimentarea cu energie electricã a materialului rulant pentru transport de cãlãtori
[2] Fişa UIC nr. 550-1 OR: ediţia 1 din 1 ianuarie 1990. Dulapuri cu aparataj electric la bordul materialului rulant pentru transport de cãlãtori
[3] Fişa UIC nr. 558 OR: ediţia 1 din 1 ianuarie 1996. Linia de telecomandã şi de informare - Caracteristici tehnice unificate pentru echipamentul vagoanelor de cãlãtori RIC
[4] SR EN 13129-1:2004 - Aplicaţii feroviare. Aer condiţionat pentru materialul rulant de lung parcurs. Partea 1: Parametri de confort
[5] SR EN 13129-2:2005 - Aplicaţii feroviare - Aer condiţionat pentru materialul rulant de lung parcurs - Partea 2: Încercãri de tip
[6] SR EN 779:2004 - Filtre de aer pentru ventilaţia generalã. Determinarea performanţelor de filtrare
[7] SR EN ISO 7726:2004 - Ergonomia ambianţelor termice. Aparate de mãsurat mãrimile fizice
[8] SR EN 50125-1:2003 - Aplicaţii feroviare - Condiţii de mediu pentru echipamente. Partea 1: Echipament la bordul materialului rulant
[9] SR EN 60721-3-0:1997 - Clasificarea condiţiilor de mediu. Partea 3 - Clasificarea grupelor de agenţi de mediu şi a gradelor de severitate ale acestora. Introducere
[10] SR EN 50155:2002 - Aplicaţii feroviare. Echipamente electronice utilizate pe materialul rulant.
[11] SR CEI 60300-3-4:2001 - Managementul siguranţei în funcţionare. Partea 3: Ghid de aplicare. Secţiunea 4: Ghid pentru specificarea cerinţelor siguranţei în funcţionare
[12] SR EN 13460:2003 - Mentenanţa. Documente pentru mentenanţã
[13] SR EN 50126:2003 - Aplicaţii feroviare. Specificarea şi demonstrarea fiabilitãţii, disponibilitãţii, mentenanţei şi siguranţei (FDMS) Partea 1: Prescripţii de bazã şi procese generice
[14] SR EN 1822-1:2002 - Filtre de aer de înaltã eficienţã (HEPA şi ULPA) Partea 1: Clasificare, încercãri de performanţã, marcare
[15] SR EN 1822-2:2003 - Filtre de aer de înaltã eficienţã (HEPA şi ULPA) Partea 2: Producere aerosol, echipament de mãsurare şi statistica numãrãrii particulelor
[16] SR EN 50121-2:2003 - Aplicaţii feroviare. Compatibilitate electromagneticã. Partea 2: Emisii ale sistemului feroviar în ansamblul sãu cãtre lumea exterioarã
[17] SR EN 60721-3-3:1997/A2:2004 - Clasificarea condiţiilor de mediu. Partea 3 - Clasificarea grupelor de agenţi de mediu şi a gradelor de severitate ale acestora. Secţiunea 3. Utilizarea staţionarã (la post fix) în spaţii protejate la intemperii
[18] SR EN 60721-3-5:2004 - Clasificarea condiţiilor de mediu. Partea 3 - Clasificarea grupelor de agenţi de mediu şi a gradelor de severitate ale acestora. Secţiunea 5: Instalaţii pe vehicule terestre
[19] SR EN 61373:2002 - Aplicaţii feroviare. Echipament pentru material rulant - încercãri la şocuri şi vibraţii
[20] SR EN 50121-3-2:2007 - Aplicaţii feroviare. Compatibilitate electromagneticã. Partea 3-2: Material rulant. Aparatura
[21] SR EN 50121-3-1:2007 - Aplicaţii feroviare. Compatibilitate electromagneticã. Partea 3-1: Material rulant - Trenuri şi vehicule complete
[22] SR EN 50121-1 - Aplicaţii feroviare - Compatibilitate electromagneticã. Partea 1: Generalitãţi
[23] SR EN 50163:2006 - Aplicaţii feroviare. Tensiuni de alimentare a reţelelor de tracţiune electricã
[24] SR EN 50207:2007 - Aplicaţii feroviare. Convertizoare electrice de putere pentru material rulant
[25] SR CEI 60300-3-2:2005 - Managementul siguranţei în funcţionare - Partea 2: Ghid de aplicare. Culegerea datelor privind siguranţa în funcţionare în condiţiile de exploatare
[26] SR CEI 60863:1998 - Prezentarea rezultatelor previziunii caracteristicilor de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate
[27] SR EN 60706-3:2007 - Mentenabilitatea echipamentelor. Partea 3: Verificarea şi culegerea, analiza şi prezentarea datelor
[28] SR EN 60706-2:2007 - Mentenabilitatea echipamentelor. Partea 2: Cerinţe şi studii de mentenabilitate în timpul fazei de proiectare şi dezvoltare
[29] SR EN ISO 9001:2001 - Sisteme de management al calitãţii. Cerinţe.
[30] Fişa UIC nr. 567 OR, ediţia a 2-a noiembrie 2004: Dispoziţii generale privind vagoanele de cãlãtori
[31] Fişa UIC 567-1 OR, ediţia a 4-a din 1 ianuarie 1978 cu 7 modificãri: Vagoane de cãlãtori unificate de tip X şi Y în traficul internaţional - Caracteristici
[32] Fişa UIC 567-2, ediţia a 4-a din 1 iulie 1991 cu 2 modificãri: Vagoane de cãlãtori unificate tip Z admise în traficul internaţional - Caracteristici
[33] SR CEI 60706-4:1997 - Ghid pentru mentenabilitatea echipamentelor. Partea 4: Secţiunea 8: Planificarea mentenanţei şi logisticii de mentenanţã
___________