Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 342 din 30 iulie 2002  privind aprobarea Cartii Albe a Infrastructurii Calitatii si Evaluarii Conformitatii Produselor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 342 din 30 iulie 2002 privind aprobarea Cartii Albe a Infrastructurii Calitatii si Evaluarii Conformitatii Produselor

EMITENT: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 815 din 11 noiembrie 2002
ORDIN nr. 342 din 30 iulie 2002
privind aprobarea Cãrţii Albe a Infrastructurii Calitãţii şi Evaluãrii Conformitatii Produselor
EMITENT: MINISTERUL INDUSTRIEI ŞI RESURSELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 815 din 11 noiembrie 2002


În conformitate cu prevederile <>art. 33 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Industriei şi Resurselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul industriei şi resurselor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Cartea Alba a Infrastructurii Calitãţii şi Evaluãrii Conformitatii Produselor, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Cartea Alba a Infrastructurii Calitãţii şi Evaluãrii Conformitatii Produselor se actualizeazã ori de câte ori este necesar, în funcţie de evoluţia cadrului legislativ la nivel european şi naţional.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Bucureşti, 30 iulie 2002.
Nr. 342.


ANEXA 1

CARTEA ALBA
a Infrastructurii Calitãţii şi
Evaluãrii Conformitatii Produselor

1. Introducere
1.1. Conceptul privind "Noua abordare"
Capitolul referitor la libera circulaţie a mãrfurilor reprezintã una dintre prioritãţile Guvernului României în demersul de accedere la structurile Uniunii Europene. Libera circulaţie a mãrfurilor constituie temelia Pieţei unice europene şi mecanismele acesteia previn apariţia barierelor în calea comerţului bazat pe recunoaşterea mutuala şi armonizarea tehnica.
Pentru înlãturarea barierelor tehnice în calea comerţului, în anul 1985 s-a elaborat şi s-a pus în practica o noua strategie "Noua abordare" referitoare la armonizarea tehnica şi standardizare, strategie care a stabilit câteva principii aplicabile în statele membre ale Comunitãţii Europene:
- armonizarea legislativã se limiteazã la cerinţele esenţiale pe care trebuie sa le îndeplineascã produsele pentru a circula liber în spaţiul comunitar;
- specificaţiile tehnice ale produselor care îndeplinesc cerinţele esenţiale sunt stabilite în standardele armonizate;
- aplicarea standardelor armonizate rãmâne voluntara şi producãtorul poate sa adopte şi alte mãsuri pentru a îndeplini cerinţele esenţiale;
- produsele realizate în conformitate cu standardele armonizate beneficiazã de prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale.
În conformitate cu principiile "Noii abordari" standardele armonizate trebuie sa ofere un nivel de protecţie garantat în ceea ce priveşte îndeplinirea cerinţelor esenţiale prevãzute de directive.
În vederea aplicãrii corecte a principiilor "Noii abordari" sunt necesare condiţii pentru o evaluare justa a conformitatii. În acest sens au fost stabilite câteva principii orientative pentru politica Comunitãţii Europene în legatura cu evaluarea conformitatii:
- realizarea de module pentru diferitele faze ale procedurilor de evaluare a conformitatii şi formularea de criterii pentru aplicarea acestor proceduri, în vederea desemnãrii organismelor care aplica aceste proceduri şi folosirii marcajului european de conformitate CE;
- utilizarea standardelor europene armonizate privind asigurarea cerinţelor esenţiale pentru domeniile reglementate prin directivele din "Noua abordare" şi a cerinţelor care trebuie îndeplinite de organismele care efectueazã activitãţi de evaluare a conformitatii;
- crearea sistemelor de acreditare şi utilizarea tehnicilor comparative;
- promovarea acordurilor de recunoaştere mutuala privind încercarea şi certificarea în domeniile nereglementate;
- încheierea de acorduri de recunoaştere mutuala în vederea sustinerii comerţului dintre statele membre ale Uniunii Europene şi ţãrile terţe.
1.2. Scopul directivelor din "Noua abordare"
Directivele din "Noua abordare" se bazeazã pe urmãtoarele principii:
- armonizarea se limiteazã la cerinţele esenţiale;
- doar produsele care îndeplinesc cerinţele esenţiale pot fi introduse pe piata şi puse în funcţiune;
- standardele armonizate care au fost adoptate ca standarde naţionale oferã prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale corespunzãtoare;
- aplicarea standardelor armonizate sau a altor specificaţii tehnice este voluntara;
- producãtorii pot alege între diferitele proceduri de evaluare a conformitatii prevãzute de directiva aplicabilã.
Directivele din "Noua abordare" definesc gama de produse care intra sub incidenta lor sau natura riscurilor la care fac referire directivele. De regula, scopul se referã la pericole legate de un produs sau de un fenomen. În mod corespunzãtor un produs poate intra sub incidenta mai multor directive.
1.3. Introducerea pe piata şi punerea în funcţiune
Produsele introduse pe piata şi puse în funcţiune nu trebuie sa pericliteze securitatea şi sãnãtatea persoanelor şi mediului sau alte interese publice la care fac referire directivele, atunci când sunt corect instalate, întreţinute şi utilizate în conformitate cu scopul de utilizare indicat de producãtor. Acest lucru implica existenta unei autoritãţi de supraveghere a pieţei.
1.4. Legislaţie aplicabilã
<>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor (vezi anexa) este legea care stabileşte cadrul legal unitar pentru elaborarea reglementãrilor tehnice, evaluarea conformitatii şi supravegherea pieţei pentru produsele introduse pe piata şi/sau utilizate în România, din domeniile reglementate.
Reglementãrile tehnice care transpun directivele din "Noua abordare" în legislaţia româneascã sunt prezentate în urmãtoarele tabele:



TABELUL Nr. 1

Stadiul transpunerii directivelor din "Noua abordare"
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Nr. directivei/ Nr. Data Autoritatea
crt. Reglementarea nr. reglemen- Monitorului intrãrii competenta
tehnica tarii tehnice Oficial în vigoare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Echipamente 73/23/EEC / 458 din 27 27 iunie 2002 Ministerul
electrice Hotãrârea iunie 2002 Industriei şi
de joasa Guvernului Resurselor
tensiune nr. 567/2002



───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Recipiente 87/404/EEC / 375 din 11 11 aprilie 2002 Ministerul
simple sub Hotãrârea iulie 2001 Industriei şi
presiune Guvernului Resurselor
nr. 571/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Jucarii 88/378/EEC / 450 din 16 16 dec.1999 Ministerul
Hotãrârea sept.1999 Industriei şi
Guvernului Resurselor
nr. 710/1999
──────────────────────────────────────────────────────────
88/378/EEC / 847 din 28 28 aprilie 2002 Ministerul
Hotãrârea dec. 2001 Industriei şi
Guvernului Resurselor
nr. 1.275/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Produse 89/106/EEC Proiect Transpunere 2002 Ministerul
pentru Lucrãrilor
construcţii Publice,
Transportu-
rilor şi
Locuinţei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Compatibilitate 89/336/EEC / 690 din 31 1 ianuarie. 2002 Ministerul
electromagnetica Hotãrârea oct. 2001 Industriei şi
Guvernului Resurselor
nr. 1.032/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Echipament de 89/686/EEC 157 din 23 23 sept. 1996 Ministerul
protecţie Legea iulie 1996 Muncii şi
individualã nr. 90/1996 Solidaritãţii
Sociale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Aparate de 90/384/EEC / 468 din 16 16 august 2002 Ministerul
cantarit cu Hotãrârea august 2001 Industriei şi
funcţionare Guvernului Resurselor
neautomata nr. 749/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Dispozitive 90/385/EEC / 544 din 2 februarie 2001 Ministerul
medicale Legea nr. 2 nov.2000 Sãnãtãţii şi
implantabile 176/2000 Familiei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Arzatoare cu 90/396/EEC / 485 din 22 august 2002 Ministerul
combustibili Hotãrârea 22 aug.2001 Industriei şi
gazosi Guvernului Resurselor
nr. 761/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Boilere pentru 92/42/EEC / 238 din 9 aprilie 2003 Ministerul
apa fierbinte Hotãrârea 9 apr.2002 Industriei şi
Guvernului Resurselor
nr. 270/2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
12. Explozibili 93/15/EEC - Transpunere în 2004 Ministerul
pentru uz civil Muncii şi
Solidaritãţii
Sociale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
13. Dispozitive 93/42/EEC / 544 din 2 februarie 2001 Ministerul
medicale Legea 2 nov.2000 Sãnãtãţii
nr. 176/2000 şi Familiei

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
14. Atmosfere 94/9/EEC / 157 din 23 sept. 1996 Ministerul
potenţial Legea 23 iulie 1996 Munciii şi
explozive nr. 90/1996 Solidaritãţii
Sociale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
15. Ambarcatiuni 94/25/EEC / 264 din 1 ianuarie 2004 Ministerul
de agrement Hotãrârea 19 apr.2002 Lucrãrilor
Guvernului Publice,
nr. 312/2002 Transportu-
rilor şi
Locuinţei

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
16. Ascensoare 95/16/EC / 220 din 1 ianuarie 2003 Ministerul
Hotãrârea 2 apr.2002 Industriei
Guvernului şi Resurselor
nr. 225/2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
17. Aparatura de 96/57/EEC / 375 din 11 aprilie 2002 Ministerul
refrigerare Hotãrârea 11 iulie 2001 Industriei
Guvernului şi Resurselor
nr. 573/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
18. Echipamente 97/23/EEC / 622 din 1 ianuarie 2002 Inspecţia
sub presiune Hotãrârea 22 aug. 2002 de Stat
Guvernului pentru
nr. 752/2002 Controlul
Cazanelor,
Recipientelor
sub Presiune
şi Instala-
tiilor de
Ridicat
(ISCIR)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
19. Echipament 98/13/EEC/ 51 din 5 februarie 1998 Ministerul
terminal pentru Ordinul 5 feb.1998 Comuni-
telecomunicaţii ministrului catiilor şi
comunicaţiilor Tehnologiei
nr. 8/1998/ Informatiei
Decizia
nr. 401/3.125/1998
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
20. Maşini 98/37/EC / 157 din 23 sept. 1996 Ministerul
Legea 23 iulie 1996 Muncii şi
nr. 90/1996 Solidaritãţii
Sociale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
21. Dispozitive 98/79/EEC / 544 din 2 februarie 2001 Ministerul
medicale pentru Legea 2 nov. 2000 Sãnãtãţii
diagnosticare nr. 176/2000 şi Familiei
în vitro
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
22. Echipamente 99/5/EEC Proiect Transpunere în Ministerul
terminale pentru semestrul II 2002 Comunica-
radio şi tiilor şi
telecomunicaţii Tehnologiei
Informatiei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
23. Instalaţii 2000/9/EC / 368 din 1 mai 2004 Ministerul
pentru Hotãrârea 31 mai 2002 Lucrãrilor
transportul Guvernului Publice,
pasagerilor nr. 433/2002 Transportu-
pe cablu rilor şi
Locuinţei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Reglementãrile tehnice prevãzute în tabelul nr. 1, care transpun directivele "Noii abordari", prevãd aplicarea macajului naţional de conformitate CS.



TABELUL Nr. 2

Reglementãri tehnice care nu prevãd aplicarea marcajului CS
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Nr. directivei/ Nr. Data Autoritatea
crt. Directiva/ nr. reglemen- Monitorului intrãrii competenta
reglementarea tarii tehnice Oficial în vigoare
tehnica
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Ambalaje şi 94/62/EEC / 269 din 23 iulie 2002 Ministerul
deşeuri de Hotãrârea 23 apr. 2002 Industriei
ambalaje Guvernului şi Resurselor
nr. 349/2002 Ministerul
Apelor şi
Protecţiei
Mediului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Sistemul 96/48/EEC - Transpunere Ministerul
trenurilor în 2004 Lucrãrilor
de mare viteza Publice,
Transportu-
rilor şi
Locuinţei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Echipament 96/98/EEC / 347 din 25 oct. 2000 Ministerul
maritim Ordinul 25 iulie 2000 Lucrãrilor
ministrului Publice,
transporturilor Transportu-
nr. 216/2000 rilor şi
Locuinţei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


2. Conformitatea cu cerinţele esenţiale prevãzute de reglementãrile tehnice
2.1. Cerinţe esenţiale
Reglementãrile tehnice care transpun directivele din "Noua abordare" se aplica urmãtoarelor categorii de produse:
- produse care urmeazã sa fie introduse pe piata din România sau puse în funcţiune pentru prima data, produse noi, second-hand, fabricate în ţara sau importate din tari care nu sunt membre ale Comunitãţii Europene.
Producãtorul are responsabilitatea de a verifica dacã produsele sale intra sub incidenta uneia sau mai multor reglementãri tehnice aplicabile.
Produsele care au fost supuse unor schimbãri importante pot fi considerate produse noi şi, ca urmare, trebuie sa îndeplineascã prevederile reglementãrilor tehnice aplicabile atunci când sunt introduse pe piata din România sau puse în funcţiune.
Produsele care au fost reparate, fãrã modificarea performantelor iniţiale, nu mai fac obiectul unei evaluãri de conformitate conform cerinţelor reglementãrilor tehnice.
În perioada de tranzitie produsele fabricate în ţãrile membre ale Uniunii Europene nu se supun evaluãrii conformitatii, deoarece România recunoaşte procedurile comunitare.
Cerinţele esenţiale prevãzute de reglementãrile tehnice care transpun directivele "Noii abordari" sunt obligatorii. Produsele care îndeplinesc aceste cerinţe esenţiale pot fi introduse pe piata şi puse în funcţiune.
Cerinţele esenţiale au rolul de a asigura un înalt nivel de protecţie. Acestea reprezintã rezultatul evaluãrii unor riscuri asociate produsului sau performantelor acestuia.
Cerinţele esenţiale formeazã deseori combinatii ale acestora şi, în consecinta, mai multe directive pot fi aplicabile unui singur produs în acelaşi timp.
Cerinţele esenţiale reprezintã o suma de riscuri potenţiale asociate produsului şi, ca urmare, producãtorii trebuie sa efectueze o analiza a riscurilor pentru a determina cerinta aplicabilã produsului. Aceasta analiza trebuie documentata şi inclusã în documentaţia produsului. Trebuie avut în vedere faptul ca cerinţele esenţiale definesc riscurile care trebuie preintampinate, dar nu oferã soluţiile tehnice. În acest fel producãtorul are libertatea de a alege modalitatea de îndeplinire a cerinţelor esenţiale.
2.2. Activitatea de standardizare şi standarde armonizate
Standardele armonizate sunt standardele europene adoptate de organizaţiile europene de standardizare pe baza mandatului acordat de Comisia Europeanã.
Standardele armonizate în sensul "Noii abordari" sunt considerate ca viabile atunci când organizaţiile europene de standardizare prezintã oficial Comisiei Europene standardele europene elaborate sau identificate în conformitate cu mandatul acordat.
Standardele armonizate reprezintã specificaţii tehnice adoptate de organizaţiile europene de standardizare pentru aplicare repetatã sau continua; aplicarea lor nu este obligatorie.
Standardele armonizate trebuie transpuse la nivel naţional într-o maniera identicã, concomitent cu retragerea standardelor conflictuale.
Standardele armonizate reunesc cerinţele esenţiale ale directivei relevante. În cazul în care aceasta conţine şi alte prevederi, acestea trebuie sa se distinga în mod clar de cele care se referã la cerinţele esenţiale.
În România standardele europene, inclusiv cele armonizate, sunt adoptate ca standarde naţionale de cãtre organismul naţional de standardizare, persoana juridicã de drept privat, de interes public, având statut juridic de asociaţie fãrã scop patrimonial care funcţioneazã conform prevederilor <>Legii nr. 355/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare nationala în România (vezi anexa).
2.3. Prezumţia de conformitate
Conformitatea cu standardul naţional care transpune un standard european armonizat al cãrui numãr de referinta a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, conferã produsului prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale prevãzute de reglementarea tehnica ce transpune o directiva din "Noua abordare".
Aplicarea standardelor armonizate rãmâne voluntara, producãtorul având posibilitatea de a utiliza sau de a alege şi alte specificaţii tehnice pentru realizarea produsului sau. În acest ultim caz producãtorul are responsabilitatea de a dovedi ca produsele sale sunt în conformitate cu cerinţele esenţiale prevãzute de reglementarea tehnica.
În cazurile în care nu exista standarde armonizate specifice unui anumit domeniu, standardele naţionale pot oferi prezumţia de conformitate.
2.4. Retragerea prezumţiei de conformitate
Prezumţia de conformitate este retrasã de Comisia Europeanã în cazul în care se constata ca standardul armonizat nu îndeplineşte cerinţele esenţiale.
Procedura contestarii unui standard şi rezultatul acesteia nu afecteazã existenta sa ca standard armonizat. În acest caz se retrage referinta sa publicatã de cãtre Comisia Europeanã şi standardul nu va mai conferi prezumţia de conformitate.
3. Proceduri pentru evaluarea conformitatii
3.1. Modulele pentru evaluarea conformitatii
Fiecare reglementare tehnica care transpune o directiva din "Noua abordare" descrie conţinutul posibilelor proceduri de evaluare a conformitatii, care sunt considerate ca asigura un nivel necesar de protecţie. Reglementãrile tehnice definesc şi criteriile care stau la baza deciziei producãtorului de a alege procedura de evaluare a conformitatii, în cazul în care exista mai multe optiuni.
Evaluarea conformitatii este divizata în module care conţin un numãr de proceduri diferite aplicabile unei game largi de produse. Modulele se referã la faza de proiectare a produsului, la faza de producţie sau la ambele faze.
Procedurile de evaluare a conformitatii trebuie sa asigure suficienta încredere cu privire la conformitatea produselor în raport cu cerinţele esenţiale.
Decizia nr. 93/465 privind modulele de evaluare a conformitatii a fost transpusa în legislaţia din România prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea procedurilor ce se utilizeazã în procesul de evaluare a conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, şi a regulilor de aplicare şi utilizare a marcajului naţional de conformitate CS (vezi anexa).
Modulele de evaluare a conformitatii sunt prezentate în tabelul nr. 3, iar combinatii ale acestora sunt prevãzute în tabelul nr. 4.



TABELUL Nr. 3

Modulele de evaluare a conformitatii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Modulul Denumirea modulului Conţinutul
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A Controlul intern al producţiei - controlul intern al proiectãrii şi
al producţiei
- nu necesita intervenţia unui organism
desemnat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B Examinare CS de tip - faza de proiectare urmatã de un modul
care sa asigure evaluarea fazei
de producţie
- certificat de examinare eliberat de un
organism desemnat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
C Conformitatea cu tipul - faza de producţie urmatã de modulul B
- asigura conformitatea cu tipul descris
în certificatul de examinare CS de tip
- nu implica intervenţia unui organism
notificat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
D Asigurarea calitãţii producţiei - faza de producţie urmatã de modulul B
- implica intervenţia unui organism
notificat responsabil pentru controlul
şi aprobarea sistemului calitãţii pentru
producţie, inspecţia finala şi
încercare, implementat de cãtre
producãtor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
E Asigurarea calitãţii produsului - faza de producţie urmatã de modulul B
- implica intervenţia unui organism
notificat care are responsabilitatea
de a controla şi aproba sistemul
calitãţii pentru inspecţia finala a
produsului şi pentru încercarea aces-
tuia, implementat de cãtre producãtor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
F Verificarea produsului - faza de producţie urmatã de modulul B
- implica intervenţia unui organism
notificat care are responsabilitatea
de a controla conformitatea cu tipul
descris în certificatul de examinare
CS de tip şi care elibereazã un
certificat de conformitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
G Verificarea unitãţii - fazele de proiectare şi producţie
- implica intervenţia unui organism
notificat care are responsabilitatea
de a verifica fiecare produs şi care
elibereazã un certificat de conformitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
H Asigurarea calitãţii - fazele de proiectare şi producţie
- implica intervenţia unui organism
notificat care are responsabilitatea
de a controla şi aproba sistemul
calitãţii implementat de producãtor
pentru fazele de proiectare, pro-
ductie, inspecţie şi încercare finala
a produsului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Cele 8 module, redate schematic mai jos, pot fi combinate într-o varietate de moduri în vederea stabilirii procedurilor complete de evaluare a conformitatii.




TABELUL Nr. 4

Combinatii ale modulelor de baza
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Combinatiile
modulelor Denumirea Conţinutul

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aa1 şi C bis 1 Controlul intern al producţiei - implica intervenţia unui
şi una sau mai multe încercãri organism notificat,
pe una ori mai multe caracteristici fie în faza de
ale produsului finit proiectare, fie în
cea de producţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aa2 şi C bis 2 Controlul intern al producţiei - implica intervenţia
şi verificarea produsului la organismului notificat
intervale aleatorii care are responsabi-
litatea verificãrii
produsului în faza de
producţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
D bis Asigurarea calitãţii producţiei - este necesarã
fãrã utilizarea modulului B documentaţia tehnica
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
E bis Asigurarea calitãţii produsului - este necesarã
fãrã utilizarea modulului B documentaţia tehnica
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
F bis Verificarea produsului fãrã - este necesarã
utilizarea modulului B documentaţia tehnica
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
H bis Asigurarea calitãţii şi - implica intervenţia unui
controlul proiectãrii organism notificat care
are responsabilitatea
verificãrii activitãţii
de proiectare sau a unui
produs
- organismul notificat
elibereazã un certificat
de examinare CS de tip a
proiectãrii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





Schema simplificata a procedurilor de evaluare a conformitatîi
┌─────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ ┌────────────────────┐ ┌───────────────────┐ │
│ │ FAZA DE PROIECTARE │ │ FAZA DE PRODUCŢIE │ │
│ └────────────────────┘ └───────────────────┘ │
│ │
│ ┌─────────────────────┐ │
│ ┌───────────┤ MODUL A ├─────┐ │
│ │ └─────────────────────┘ │ │
│ │ │ │
│ │ ┌─────────┐ │ │
│ │ ┌──>│ MODUL C ├───────>│ │
│ │ ┌─────────┐ │ └─────────┘ │ │
┌──────────┐ │ ├──┤ MODUL B ├──>│ ┌─────────┐ │ │
│PRODUCÃTOR├───>│ │ └─────────┘ ├──>│ MODUL D ├───────>│ │
└──────────┘ │ │ │ └─────────┘ │ │
│ │ │ ┌─────────┐ │ CS │
│ │ ├──>│ MODUL E ├───────>│ │
│ │ │ └─────────┘ │ │
│ │ │ ┌─────────┐ │ │
│ │ └──>│ MODUL F ├───────>│ │
│ │ └─────────┘ │ │
│ │ │ │
│ │ ┌──────────────┐ │ │
│ ├─────────> │ MODUL G ├───────────>│ │
│ │ └──────────────┘ │ │
│ │ │ │
│ │ ┌──────────────┐ │ │
│ └─────────> │ MODUL H ├──────────>─┘ │
│ └──────────────┘ │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────┘



3.2. Documentaţia tehnica
Documentaţia tehnica (dosarul tehnic) trebuie întocmitã de cãtre producãtor.
Reglementãrile tehnice care transpun directivele din "Noua abordare" obliga producãtorul sa întocmeascã documentaţia tehnica conţinând informaţii care sa demonstreze conformitatea produsului cu cerinţele esenţiale.
Aceasta documentaţie tehnica poate fi o parte a documentaţiei sistemului calitãţii atunci când reglementarea tehnica prevede o procedura de evaluare a conformitatii, bazatã pe sistemul calitãţii (modulele D, E, H şi variantele lor).
De regula documentaţia tehnica trebuie pastrata pe o perioada de 10 ani de la data fabricaţiei ultimului produs, în cazul în care reglementarea tehnica nu prevede altfel. Pãstrarea documentaţiei tehnice este responsabilitatea producãtorului, a reprezentantului sau autorizat stabilit în România, a importatorului sau a persoanei care introduce produsul pe piata.
Documentaţia tehnica include de regula aspecte referitoare la proiectarea, fabricatia şi funcţionarea produsului respectiv. Detaliile suplimentare, prevãzute de fiecare reglementare tehnica, depind de natura produsului şi de acele elemente tehnice care trebuie sa demonstreze conformitatea produsului cu cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile.
Documentaţia tehnica trebuie redactatã în limba romana sau într-o limba acceptatã de organismul desemnat.
4. Marcajul naţional de conformitate CS şi marcajul european de conformitate CE
4.1. Principiile marcajului CS
- Marcajul CS semnifica conformitatea produsului cu cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile.
- Marcajul CS aplicat produselor reprezintã o declaraţie conform cãreia:
● produsul este conform cu toate cerinţele esenţiale aplicabile;
● procedurile de evaluare a conformitatii au fost îndeplinite.
Marcajul CS reprezintã o declaraţie a persoanei care aplica sau este responsabilã pentru aplicarea marcajului CS, din care rezulta ca produsul în cauza este conform cu toate prevederile aplicabile şi ca a fost supus procedurilor adecvate de evaluare a conformitatii.
4.2. Produse marcate CS
Marcajul CS este obligatoriu şi trebuie aplicat înainte de punerea pe piata a produselor şi de punerea în funcţiune, cu excepţia cazurilor specifice când reglementãrile tehnice prevãd altceva.
Marcajul CS se aplica:
- tuturor produselor noi fabricate în ţara sau importate din tari, altele decât cele din Uniunea Europeanã;
- tuturor produselor uzate şi second-hand, fabricate în ţara sau importate din tari, altele decât cele din Uniunea Europeanã;
- tuturor produselor modificate substanţial şi care fac obiectul reglementãrilor tehnice ca produse noi fabricate în ţara sau importate din tari, altele decât cele din Uniunea Europeanã.
4.3. Aplicarea marcajului CS
- Marcajul CS trebuie aplicat de cãtre producãtor sau de cãtre reprezentantul sau autorizat cu sediul în România.
- Marcajul CS trebuie sa aibã forma de mai jos, prevãzutã în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 . Dacã marcajul se reduce sau se mãreşte, proportiile acestuia trebuie respectate.



CS
incercuit


- Marcajul CS trebuie aplicat vizibil, lizibil şi într-un mod care sa nu permitã îndepãrtarea de pe produs sau de pe placa de identificare a acestuia. Acolo unde nu este posibil de aplicat sau nu poate fi garantat, acesta trebuie sa fie aplicat pe ambalaj ori pe documentele insotitoare, în cazul în care reglementarea tehnica prevede acest lucru.
- În cazul în care un organism notificat este implicat în faza de control al producţiei, în conformitate cu prevederile reglementãrilor tehnice aplicabile, marcajul CS va fi însoţit de numãrul de identificare al organismului. Numãrul de identificare al organismului notificat se aplica de cãtre producãtor sau de reprezentantul sau autorizat cu sediul în România, sub responsabilitatea organismului notificat.
În principiu marcajul CS nu poate fi aplicat pana când procedura de evaluare a conformitatii nu a fost finalizatã pentru a se asigura ca produsul satisface toate prevederile reglementãrilor tehnice aplicabile.
Marcajul CS aplicat pe un produs:
- poate sa nu fie urmat de un numãr de identificare, ceea ce înseamnã ca organismul notificat nu a intervenit în faza de producţie;
- poate fi urmat de un numãr de identificare, în cazul în care organismul notificat a intervenit în anumite faze; numãrul de identificare este aplicat sub responsabilitatea acestuia, în urmãtoarele cazuri:
● în cazul încercãrilor asupra aspectelor specifice ale produsului (modulele Aa1 şi C bis 1);
● în cazul verificãrilor produsului (modulele Aa2 şi C bis 2);
● în cazul examinarilor şi încercãrilor derulate pentru evaluarea conformitatii produsului pe durata fazei de control al producţiei (modulele F, F bis şi G);
● în cazul evaluãrii producţiei, asigurãrii calitãţii produsului sau asigurãrii calitãţii totale (modulele D, E, H şi variantele lor).
4.4. Marcajul CS şi alte mãrci de conformitate
Marcajul CS este singurul marcaj care simbolizeaza conformitatea cu toate cerinţele esenţiale prevãzute de reglementãrile tehnice aplicabile acestuia.
Un produs poate sa aibã şi alte marcaje sau mãrci suplimentare, cu condiţia ca:
- sa îndeplineascã o funcţie diferita de cea a marcajului CS;
- sa nu fie susceptibile de a cauza confuzie cu acesta;
- sa nu reducã vizibilitatea şi lizibilitatea acestuia.
Marcajele şi mãrcile suplimentare marcajului CS trebuie sa îndeplineascã o funcţie diferita de cea a marcajului CS, sa furnizeze o valoare adãugatã în declararea conformitatii cu obiective diferite de cele la care se referã marcajul CS (de exemplu, aspecte de mediu).
Aplicarea altor marcaje şi mãrci este permisã numai în mãsura în care acestea nu creeazã confuzie cu marcajul CS şi nu diminueazã lizibilitatea şi vizibilitatea acestuia.
4.5. Marcajul european de conformitate CE
Conform legislaţiei în vigoare, în perioada de tranzitie, pana în momentul semnãrii Acordului european privind evaluarea conformitatii, marcajul naţional de conformitate a produselor cu cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice specifice, aplicabile, este marcajul de conformitate CS. În aceasta perioada de tranzitie, în condiţiile prevãzute de reglementãrile tehnice aplicabile, se recunoaşte şi marcajul european de conformitate CE pentru produsele fabricate în statele membre ale Uniunii Europene.
5. Responsabilitãţi
5.1. Producãtorul:
- este persoana responsabilã pentru proiectarea şi fabricarea unui produs cu scopul de a-l introduce pe piata în nume propriu;
- este responsabil pentru proiectarea şi fabricarea produsului în conformitate cu cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile;
- are obligaţia de a asigura ca produsul care urmeazã sa fie introdus pe piata este proiectat şi fabricat, iar conformitatea acestuia este evaluatã fata de cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile;
- poarta responsabilitatea generalã a produsului, în cazul în care acesta incorporeaza produse finite, pãrţi sau prefabricate finite;
- rãspunde pentru realizarea evaluãrii conformitatii, în conformitate cu procedurile prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile;
- întocmeşte şi deţine documentaţia tehnica.
5.2. Importatorul
Importatorul este persoana responsabilã pentru introducerea pe piata a produselor fabricate în afarã tarii şi este persoana juridicã cu sediul în România.
Importatorul trebuie sa ofere autoritãţii de supraveghere a pieţei informaţiile necesare referitoare la produs, în cazul în care producãtorul nu are reprezentant autorizat în România.
Importatorul va prelua toate obligaţiile care îi revin producãtorului şi care decurg din aplicarea reglementãrii în cauza care transpune o directiva din "Noua abordare".
5.3. Reprezentantul autorizat
Producãtorul poate desemna orice persoana juridicã cu sediul în România sa acţioneze în numele sau ca reprezentant autorizat.
Reprezentantul autorizat este desemnat explicit de cãtre producãtor şi preia toate obligaţiile producãtorului care decurg din aplicarea reglementãrii tehnice în cauza.
Producãtorul rãmâne în general responsabil pentru activitãţile desfãşurate de reprezentantul sau. Delegarea sarcinilor de la producãtor la reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie explicita şi ar trebui facuta în scris, în special definirea conţinutului sarcinilor şi a limitelor de împuternicire a reprezentantului. În funcţie de evaluarea conformitatii şi de reglementarea tehnica în cauza, reprezentantul autorizat poate fi, de exemplu, desemnat sa asigure şi sa declare ca produsul corespunde cerinţelor, sa aplice pe produs marcajul CS şi numãrul de identificare al organismului notificat, sa redacteze şi sa semneze declaraţia CS de conformitate sau sa ţinã documentaţia tehnica la dispoziţia autoritãţilor de supraveghere a pieţei.
Sarcinile care se pot delega reprezentantului autorizat sunt de natura administrativã. Producãtorul nu poate delega responsabilitatea referitoare la garanţia ca procesul de fabricaţie asigura conformitatea cu cerinţele esenţiale, nici întocmirea documentaţiei tehnice. Reprezentantul autorizat nu poate modifica produsul din proprie initiativa în scopul alinierii acestuia la reglementãrile aplicabile.
5.4. Distribuitorul
Reglementãrile tehnice care transpun directivele din "Noua abordare" nu includ prevederi referitoare la distribuţie.
Distribuitorul poate fi considerat ca fiind orice persoana juridicã din lantul de distribuţie, care desfãşoarã acţiuni ulterioare introducerii produsului pe piata.
Distribuitorul trebuie sa acţioneze cu responsabilitate pentru a nu promova pe piata produse neconforme cu cerinţele esenţiale prevãzute de reglementãrile tehnice. Acesta trebuie sa poatã demonstra autoritãţii de supraveghere a pieţei ca are cunoştinţe despre legislaţia aplicabilã pentru a minimiza riscurile promovãrii pe piata a produselor neconforme.
5.5. Autoritatea competenta
Autoritatea competenta este organ al administraţiei publice centrale responsabil cu reglementarea unui domeniu.
Fiecare reglementare tehnica, ce transpune directive din "Noua abordare", prevede autoritatea competenta a domeniului, conform tabelului nr. 1.
Ministerele nominalizate ca autoritãţi competente pentru domeniile specifice, reglementate prin directivele din "Noua abordare", trebuie sa stabileascã structura administratorului de directiva, care are urmãtoarele responsabilitãţi:
- sa asigure transpunerea completa a directivei, inclusiv amendamentele, prin reglementãri tehnice, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 608/2001 ;
- sa elaboreze toate reglementãrile necesare în aplicarea directivei;
- sa asigure elaborarea şi furnizarea, dupã caz, a ghidului de implementare a directivei;
- sa colaboreze cu organismul naţional de acreditare RENAR pentru stabilirea criteriilor de evaluare a laboratoarelor şi organismelor care solicita desemnarea şi a listei experţilor tehnici implicaţi în evaluare;
- sa participe la desemnarea laboratoarelor şi organismelor de evaluare a conformitatii pentru grupele de produse cãrora le sunt aplicabile procedurile directivei, în baza procedurii specifice de evaluare;
- sa acţioneze şi sa urmãreascã înregistrarea organismelor desemnate în vederea notificãrii naţionale în Registrul organismelor notificate gestionat de Ministerul Industriei şi Resurselor;
- sa susţinã şi sa urmãreascã colaborarea dintre organismele desemnate, atât între ele, cat şi cu alţi actori interesaţi;
- sa colaboreze cu organismul naţional de standardizare ASRO pentru adoptarea ca standarde naţionale a standardelor armonizate pentru asigurarea condiţiilor de aplicare a directivei;
- sa identifice surse de finanţare pentru adoptarea standardelor europene armonizate ca standarde naţionale pentru domeniul reglementat de directiva;
- sa colaboreze cu autoritatea de supraveghere a pieţei pentru îmbunãtãţirea aplicãrii directivei;
- sa stabileascã un sistem de comunicare cu persoanele responsabile de introducerea pe piata a produselor cãrora le sunt aplicabile prevederile directivei;
- sa asigure diseminarea informaţiilor legate de directiva cãtre toţi factorii interesaţi;
- sa colaboreze cu ceilalţi administratori de directiva atunci când produselor le sunt aplicabile mai multe directive;
- sa informeze structura de coordonare a domeniului infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii din cadrul Ministerului Industriei şi Resurselor - Direcţia acreditari, calitate, protecţia mediului cu privire la aspectele semnificative ale activitãţii organismelor desemnate şi a autoritãţilor de supraveghere a pieţei;
- sa participe în cadrul reţelei informationale Info-Prod la schimbul de informaţii în domeniul specific directivei;
- sa asigure legatura cu administratorul de directiva din cadrul Comisiei Europene şi cu administratorii de directiva din statele membre ale Uniunii Europene şi statele candidate;
- sa participe la lucrãrile comitetului de lucru de pe lângã Comisia Europeanã, dezvoltat pentru domeniul reglementat de directiva;
- sa promoveze programe de instruire şi specializare în domeniul specific.
6. Organisme desemnate
6.1. Principiile acreditãrii şi desemnãrii
Organismele desemnate îndeplinesc sarcinile legate de procedurile de evaluare a conformitatii la care se face referire în reglementãrile tehnice aplicabile, atunci când este necesarã implicarea unei terţe pãrţi.
Autoritãţile competente sunt responsabile pentru desemnarea organismelor ca urmare a unei evaluãri. Acestea vor publica lista organismelor desemnate/notificate.
Evaluarea organismelor are în vedere dacã acestea sunt competente din punct de vedere tehnic sa deruleze procedurile de evaluare a conformitatii în cauza şi dacã pot demonstra un nivel adecvat de independenta, impartialitate şi integritate. Competenta organismelor desemnate trebuie sa facã obiectul activitãţii de supraveghere care se realizeazã în general la intervale regulate şi conform practicilor stabilite de organizaţia europeanã de acreditare.
Seria de standarde EN 45000 şi activitatea de acreditare sunt instrumente importante care ajuta la desemnarea organismelor conform procedurilor prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor (vezi anexa).
Organismele care solicita desemnarea trebuie sa fie în prealabil acreditate de organismul naţional de acreditare, persoana juridicã de drept privat, de utilitate publica, având statut juridic de asociaţie fãrã scop patrimonial, care funcţioneazã conform prevederilor <>Legii nr. 245/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea şi infrastructura pentru evaluarea conformitatii (vezi anexa).
Criteriile de competenta pe care trebuie sa le îndeplineascã organismele sunt:
- existenta personalului corespunzãtor şi a echipamentelor adecvate;
- independenta şi imparţialitatea în relaţia cu cei implicaţi direct sau indirect în activitãţi legate de produs;
- competenta tehnica a personalului, relevanta pentru produsele şi procedurile de evaluare a conformitatii în cauza;
- menţinerea confidenţialitãţii şi integritatea profesionalã;
- încheierea unei asigurãri de rãspundere civilã, în afarã cazului în care aceasta este acoperitã de stat conform legislaţiei în vigoare.
Autoritãţile competente sunt responsabile pentru a asigura ca organismele desemnate îşi menţin competenta şi ca sunt capabile sa realizeze activitatea pentru care au fost desemnate. Procedura de desemnare este reglementatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 487/2002 (vezi anexa).
6.2. Procedura de desemnare
Reglementãrile tehnice prevãd, dupã caz, organisme desemnate sau notificate. Pentru notificarea organismelor autoritatea competenta care a evaluat şi apoi a desemnat un organism solicita înregistrarea organismului în Registrul organismelor notificate şi primeşte numãrul de identificare pentru organismul notificat.
6.3. Responsabilitãţile organismelor desemnate
Organismele desemnate trebuie sa furnizeze informaţii relevante autoritãţii de desemnare, autoritãţilor de supraveghere a pieţei şi altor organisme desemnate.
Organismele desemnate trebuie sa opereze într-o maniera competenta, nediscriminatorie, transparenta, neutra, independenta şi impartiala.
Organismele desemnate trebuie sa utilizeze personalul necesar care are cunoştinţe şi experienta suficiente şi relevante pentru a realiza evaluarea conformitatii în cauza.
Organismele desemnate trebuie sa asigure confidenţialitatea informaţiilor primite în cursul activitãţii de evaluare a conformitatii.
Organismele desemnate au obligaţia de a informa celelalte organisme şi autoritatea competenta despre toate certificatele emise, retrase sau suspendate.
Organismele desemnate trebuie sa rãmânã terţe pãrţi, independente de clienţii lor sau de alte pãrţi interesate. Ele trebuie sa aibã proceduri documentate pentru identificarea, revizuirea şi tratarea tuturor cazurilor în care se dovedeşte un conflict de interese.
6.4. Coordonare şi cooperare
Aplicarea coerenta a procedurilor de evaluare a conformitatii necesita o cooperare strânsã între organismele desemnate şi autoritãţile competente.
Coordonarea infrastructurii de evaluare a conformitatii este realizatã de Direcţia acreditari, calitate, protecţia mediului din cadrul Ministerului Industriei şi Resurselor.
Aceasta structura de coordonare funcţioneazã conform prevederilor Ordinului ministrului industriei şi resurselor nr. 149 din 7 mai 2002 privind înfiinţarea Structurii de coordonare a domeniului infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii (vezi anexa) şi are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi promoveazã politici şi strategii în domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii, în scopul asigurãrii liberei circulatii a mãrfurilor;
b) elaboreazã/participa la elaborarea de reglementãri în scopul armonizarii legislaţiei naţionale cu reglementãrile orizontale şi specifice europene sau cu celelalte reglementãri naţionale, dupã caz;
c) urmãreşte şi asigura respectarea angajamentelor asumate prin Documentul de poziţie pentru capitolul "Libera circulaţie a mãrfurilor";
d) elaboreazã propuneri pentru Planul naţional de aderare a României la Uniunea Europeanã, urmãreşte şi acţioneazã în scopul realizãrii sarcinilor ce îi revin în domeniul sau de activitate;
e) asigura coordonarea şi urmãreşte respectarea condiţiilor de recunoaştere a organismului naţional de standardizare şi susţine activitatea de standardizare nationala;
f) asigura coordonarea şi urmãreşte respectarea condiţiilor de recunoaştere a organismului naţional de acreditare şi susţine activitatea de acreditare;
g) asigura coordonarea şi susţine activitatea de metrologie legalã;
h) asigura coordonarea şi promoveazã mãsuri pentru dezvoltarea sistemului informaţional în domeniul reglementãrilor tehnice, infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii;
i) asigura coordonarea activitãţilor de supraveghere a pieţei în scopul armonizarii cu prevederile reglementãrilor orizontale şi realizãrii sarcinilor din acest domeniu, conform reglementãrilor tehnice;
j) promoveazã şi monitorizeazã din punct de vedere tehnic programe cu finanţare nerambursabila externa ori cu finanţare de la bugetul de stat pentru domeniul sau de activitate;
k) asigura coordonarea activitãţilor de instruire/specializare în domeniul evaluãrii conformitatii;
l) asigura gestionarea Registrului organismelor notificate;
m) asigura secretariatul Consiliului pentru infrastructura calitãţii şi armonizarea reglementãrilor tehnice;
n) asigura coordonarea activitãţilor pentru pregãtirea negocierilor Protocolului european pentru evaluarea conformitatii şi a protocoalelor de recunoaştere bilaterala a rezultatelor încercãrilor şi certificarilor la nivelul ţãrilor membre CEFTA sau cu alte tari.
7. Supravegherea pieţei
7.1. Principiile supravegherii pieţei
Supravegherea pieţei reprezintã o obligaţie a autoritãţilor competente de a aplica prevederile reglementãrilor tehnice. Prin intermediul activitãţii de supraveghere a pieţei autoritãţile competente controleazã dacã produsele îndeplinesc cerinţele reglementãrilor tehnice aplicabile, dacã se acţioneazã pentru a aduce produsele neconforme la conformitate şi mai ales dacã sunt aplicate sancţiuni atunci când produsele sunt neconforme cu cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice.
Supravegherea pieţei este responsabilitatea autoritãţilor competente, datoritã faptului ca aceasta activitate trebuie sa garanteze imparţialitatea operaţiunilor de supraveghere. O cerinta esenţialã în vederea unei bune funcţionari a activitãţii de supraveghere a pieţei o reprezintã comunicarea şi cooperarea administrativã eficienta dintre autoritãţile competente, astfel încât sa se asigure un nivel înalt de protecţie.
7.2. Autoritãţile de supraveghere a pieţei
Supravegherea pieţei reprezintã instrumentul autoritãţilor competente pentru punerea în aplicare a reglementãrilor tehnice care preiau directivele din "Noua abordare".
Scopul supravegherii pieţei este de a se asigura ca prevederile reglementãrilor tehnice sunt uniform aplicate. Supravegherea pieţei este un instrument important pentru interesele agenţilor economici, deoarece îi ajuta sa elimine competiţia neloialã.
Supravegherea pieţei este responsabilitatea autoritãţilor competente. Organismele desemnate sunt excluse de la activitãţile de supraveghere a pieţei pentru a se evita conflictele de interese.
Autoritãţile de supraveghere a pieţei trebuie sa dispunã de resursele necesare şi de competenta tehnica necesarã derulãrii activitãţilor de supraveghere. Pentru a garanta calitatea rezultatelor încercãrilor, facilitãţile de încercare utilizate de autoritãţile de supraveghere a pieţei se recomanda sa corespundã criteriilor relevante ale standardului SR ISO EN 17025:2000.
Reglementãrile tehnice care transpun directivele din "Noua abordare" prevãd autoritãţile de supraveghere a pieţei pentru domeniile specifice.
Autoritãţile de supraveghere a pieţei sunt prezentate în tabelul nr. 5.

TABELUL Nr. 5


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Nr. directivei/
crt. Reglementarea tehnica nr. reglementãrii Autoritãţile de supraveghere
tehnice a pieţei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Echipamente electrice 73/23/EEC / Autoritatea Nationala pentru
de joasa tensiune Hotãrârea Protecţia Consumatorilor;
Guvernului Ministerul Muncii şi Solidaritãţii
nr. 567/2002 Sociale - Inspectoratul de Protecţie
a Muncii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Recipiente simple 87/404/EEC / Inspecţia de Stat pentru Controlul
sub presiune Hotãrârea Cazanelor, Recipientelor sub
Guvernului Presiune şi Instalaţiilor
nr. 571/2001 de Ridicat (ISCIR)

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Jucarii 88/378/EEC / Autoritatea Nationala pentru
Hotãrârea Protecţia Consumatorilor
Guvernului
nr. 710/1999/
Hotãrârea
Guvernului
nr. 1.275/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Produse pentru 89/106/EEC Ministerul lucrãrilor Publice,
construcţii Transporturilor şi Locuinţei
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Compatibilitate 89/336/EEC / Ministerul Industriei şi Resurselor;
electromagnetica Hotãrârea Ministerul Comunicaţiilor şi
Guvernului Tehnologiei Informatiei; Autoritatea
nr. 1.032/2001 Nationala pentru Protecţia
Consumatorilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Maşini 98/37/EC / Ministerul Muncii şi Solidaritãţii
Legea nr. Sociale - Inspectoratul de
90/1996 Protecţie a Muncii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Echipament de 89/686/EEC / Ministerul Muncii şi Solidaritãţii
protecţie Legea nr. Sociale - Inspectoratul de
individualã 90/1996 Protecţie a Muncii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Aparate de cantarit 90/384/EEC / Biroul Roman de Metrologie Legalã
cu funcţionare Hotãrârea Bucureşti
neautomata Guvernului
nr. 749/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Dispozitive medicale 90/385/EEC / Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei
implantabile Legea nr.
176/2000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Arzatoare cu 90/396/EEC / Inspecţia de Stat pentru Controlul
combustibili gazosi Hotãrârea Cazanelor, Recipientelor sub
Guvernului Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat
nr. 761/2001 (ISCIR)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Boilere pentru apa 92/42/EEC / Inspecţia de Stat pentru Controlul
calda Hotãrârea Cazanelor, Recipientelor sub
Guvernului Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat
nr. 270/2002 (ISCIR)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
12. Dispozitive medicale 93/42/EEC / Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei
Legea nr.
176/2000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
13. Ambarcatiuni de agrement 94/25/EEC / Ministerul lucrãrilor Publice,
Hotãrârea Transporturilor şi Locuinţei -
Guvernului Inspectoratul Navigaţiei Civile
nr. 312/2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
14. Atmosfere potenţial 94/9/EEC / Ministerul Muncii şi Solidaritãţii
explozive Legea nr. Sociale - Inspectoratul de
90/1996 Protecţie a Muncii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
15. Ascensoare 95/16/EC / Inspecţia de Stat pentru Controlul
Hotãrârea Cazanelor, Recipientelor sub
Guvernului Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat
nr. 225/2002 (ISCIR)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
16. Aparatura de refrigerare 96/57/EEC / Agenţia Romana pentru Conservarea
Hotãrârea Energiei; Autoritatea
Guvernului Nationala pentru Protecţia
nr. 573/2001 Consumatorilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
17. Echipamente sub presiune 97/23/EEC / Inspecţia de Stat pentru Controlul
Hotãrârea Cazanelor, Recipientelor sub
Guvernului Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat
nr. 752/2002 (ISCIR)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
18. Echipament terminal 98/13/EEC/ Ministerul Comunicaţiilor şi
pentru Ordinul Tehnologiei Informatiei
telecomunicaţii ministrului
comunicaţiilor
nr. 8/1998
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
19. Dispozitive medicale 98/79/EEC / Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei
pentru diagnosticare Legea nr.
în vitro 176/2000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
20. Instalaţii pentru 2000/9/EC / Inspecţia de Stat pentru Controlul
transportul pasagerilor Hotãrârea Cazanelor, Recipientelor sub
pe cablu Guvernului Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat
nr. 433/2002 (ISCIR)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
21. Ambalaje şi deşeuri 94/62/EEC / Ministerul Apelor şi Protecţiei
de ambalaje Hotãrârea Mediului; Ministerul Industriei şi
Guvernului Resurselor - Comisia Nationala
nr. 349/2002 pentru Reciclarea Materialelor;
Ministerul Finanţelor Publice;
Ministerul de Interne; Ministerul
Administraţiei Publice; Autoritatea
Nationala pentru Protecţia
Consumatorilor; autoritãţile
administraţiei publice locale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
22. Echipament maritim 96/98/EEC / Ministerul lucrãrilor Publice,
Ordinul Transporturilor şi Locuinţei -
ministrului Registrul Naval
transportu-
rilor
nr. 216/2000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


7.3. Activitatea de supraveghere a pieţei
Activitatea de supraveghere a pieţei presupune doua etape principale:
- monitorizarea produselor introduse pe piata, prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile;
- derularea de mãsuri pentru îndeplinirea conformitatii, dacã este cazul.
Pentru ca activitatea de supraveghere a pieţei sa fie eficienta este necesarã concentrarea resurselor în zonele cu grad ridicat de risc şi în zonele în care probabilitatea de obţinere a unor produse neconforme este mare. Pentru a putea monitoriza eficient produsele introduse pe piata autoritãţile competente de supraveghere a pieţei trebuie sa aibã autoritatea, competenta şi resursele pentru:
- a vizita locurile de fabricaţie şi locurile în care produsele sunt depozitate sau puse în funcţiune;
- a preleva esantioane şi a le examina/incerca;
- a cere toate informaţiile relevante pentru produs.
Documentaţia tehnica a produselor introduse pe piata sau puse în funcţiune trebuie sa fie pusã la dispoziţie autoritãţii de supraveghere a pieţei pentru o perioada prevãzutã în reglementãrile tehnice. Autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sa asigure confidenţialitatea informaţiilor incluse în documentaţia tehnica a produsului supus monitorizarii.
În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei constata abateri de la cerinţele esenţiale prevãzute în reglementãrile tehnice aplicabile, înainte de luarea unei decizii sau a unor mãsuri, aceasta trebuie sa informeze partea responsabilã pentru neconformitate şi sa îi ofere posibilitatea de a fi consultata.
Acţiunile corective depind de gradul de neconformitate, care trebuie stabilit de la caz la caz. Producãtorul sau persoana responsabilã pentru introducerea pe piata a produsului trebuie sa realizeze produsul conform cu cerinţele esenţiale şi sa ia mãsuri de remediere a abaterilor.
Dacã autoritatea de supraveghere a pieţei considera ca mãsurile întreprinse nu sunt suficiente, trebuie luate toate mãsurile pentru a restrictiona sau a interzice introducerea pe piata ori punerea în funcţiune a produsului respectiv sau pentru a asigura retragerea acestuia de pe piata.
Acţiunile corective depind de gradul de neconformitate şi, în general, neconformitatea cu cerinţele esenţiale trebuie consideratã ca o neconformitate substantiala care poate prezenta un risc potenţial ori real pentru sãnãtatea şi securitatea utilizatorilor.
Autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sa oblige producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia sa realizeze conformitatea cu cerinţele esenţiale. În cazul în care producãtorul sau reprezentantul sau autorizat nu remediaza neconformitatea, autoritatea de supraveghere a pieţei va restrictiona sau va interzice introducerea pe piata a produsului ori va retrage produsul de pe piata.
Acţiunea de restrictionare sau de interzicere a introducerii pe piata poate fi temporarã pentru a permite autoritãţii de supraveghere a pieţei sa obţinã dovezile necesare cu privire la gradul de periculozitate pe care îl prezintã produsul respectiv.
Deciziile autoritãţii de supraveghere a pieţei trebuie sa fie justificate şi partea responsabilã pentru introducerea pe piata sau punerea în funcţiune trebuie informatã cu privire la remedierile pe care trebuie sa le întreprindã şi la perioada în care aceste remedieri pot fi fãcute.
Aplicarea efectivã a reglementãrilor tehnice care preiau directivele din "Noua abordare" presupune ca autoritãţile de supraveghere a pieţei:
- sa colaboreze cu producãtorii şi furnizorii;
- sa ia mãsurile necesare impotriva persoanelor care au aplicat marcajul CS pe un produs neconform sau impotriva celor rãspunzãtori de neconformitatea produsului;
- sa aibã posibilitatea de a preveni persoanele care ar putea fi expuse riscurilor, sa distruga produsele periculoase şi sa împiedice exportul lor, sa interzicã folosirea unor astfel de produse şi sa ceara retragerea certificatelor.
7.4. Schimbul de informaţii
Autoritãţile de supraveghere a pieţei dezvolta sisteme de schimb de informaţii pe trei niveluri, şi anume:
- între structura de supraveghere a pieţei din punct de vedere administrativ şi structura de supraveghere a pieţei din punct de vedere tehnic, din cadrul aceleiaşi autoritãţi;
- cu celelalte autoritãţi de supraveghere a pieţei pentru directivele aplicabile aceloraşi produse sau grupe de produse;
- cu autoritãţile competente din domeniul pentru care se asigura supravegherea pieţei, precum şi cu structura de coordonare din cadrul Ministerului Industriei şi Resurselor - Direcţia acreditari, calitate, protecţia mediului.
Schimbul de informaţii are în vedere îmbunãtãţirea aplicãrii directivei prin asigurarea ca toate produsele din domeniile reglementate la introducerea pe piata sau punerea în funcţiune sunt conforme cu cerinţele esenţiale prevãzute în directivele aplicabile acestora.
Autoritãţile de supraveghere a pieţei pot stabili sisteme de colaborare şi schimb de informaţii cu autoritãţile de supraveghere a pieţei echivalente din statele membre sau candidate la Uniunea Europeanã.

ANEXA 1


────────
la Cartea alba
──────────────

Legislaţia orizontala
- <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României nr. 712 din 8 noiembrie 2001
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea procedurilor ce se utilizeazã în procesul de evaluare a conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, şi a regulilor de aplicare şi utilizare a marcajului naţional de conformitate CS, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 14 februarie 2002
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 388 din 6 iunie 2002
- <>Legea nr. 245/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea şi infrastructura pentru evaluarea conformitatii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002
- <>Legea nr. 355/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare nationala în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 26 iunie 2002
- <>Legea nr. 322/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 146/2001 pentru completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 12 iunie 2002
- Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 149/2002 privind înfiinţarea Structurii de coordonare a domeniului infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii.

──────────────────


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016