Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 340 din 27 martie 2014 privind aprobarea organizării şi funcţionării punctului naţional de contact pentru asistenţă medicală transfrontalieră
EMITENT: Ministerul Sănătăţii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 248 din 7 aprilie 2014
Având în vedere:
- Referatul de aprobare nr. 1.028 din 27 martie 2014 al Ministerului Sănătăţii şi nr. P1666 din 7 martie 2014 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
- art. 868 alin. (1), art. 869 alin. (2), art. 870 şi 871 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor:
- art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 281 alin. (2) şi art. 869 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă organizarea şi funcţionarea punctului naţional de contact pentru asistenţă medicală transfrontalieră, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
*
Prezentul ordin transpune art. 4 alin. (2) lit. a), art. 5 lit. b), art. 6, art. 8 alin. (7), art. 10 alin. (1) şi alin. (4) din Directiva 2011/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 martie 2011 privind aplicarea drepturilor pacienţilor în cadrul asistenţei medicale transfrontaliere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 88 din 4 aprilie 2011, precum şi art. 4 din Directiva de punere în aplicare 2012/52/UE a Comisiei din 20 decembrie 2012 de stabilire a unor măsuri pentru facilitarea recunoaşterii prescripţiilor medicale emise în alt stat membru, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 356 din 22 decembrie 2012.
Ministrul sănătăţii,
Nicolae Bănicioiu
p. Preşedintele Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate,
Gheorghe-Radu Ţibichi
ANEXĂ
ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA
punctului naţional de contact pentru asistenţă
medicală transfrontalieră
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Pe lângă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate se înfiinţează şi funcţionează punctul naţional de contact pentru asistenţă medicală transfrontalieră, denumit în continuare PNC, ca structură fără personalitate juridică care are sediul în municipiul Bucureşti, Calea Călăraşilor nr. 248, bloc S19, sectorul 3.
ART. 2
PNC funcţionează ca structură de specialitate aflată în subordinea preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi este cuprinsă în organigrama Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
ART. 3
PNC are pagină proprie de web-site - www.cnas-pnc.ro - pe care sunt postate:
a) informaţii cu privire la asistenţa medicală transfrontalieră, cum ar fi: tipul de asistenţă medicală ce face obiectul autorizării prealabile şi criteriile ce trebuie îndeplinite în vederea obţinerii autorizării prealabile, metodologia de rambursare a preţurilor/tarifelor reprezentând contravaloarea asistenţei medicale transfrontaliere, inclusiv nivelul acestora etc.;
b) datele de contact ale PNC din România: numere de telefon, inclusiv gratuite (Tel-Verde), adrese de e-mail;
c) informaţiile de la lit. a) şi b) sunt disponibile în limba română şi engleză şi sunt puse la dispoziţie în formate accesibile persoanelor cu handicap.
ART. 4
Personalul din cadrul PNC este funcţionar public cu cunoştinţe de nivel ridicat al limbii engleze - scris şi vorbit - şi îi sunt aplicabile dispoziţiile legale referitoare la drepturi şi îndatoriri, incompatibilităţi şi conflicte de interese prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarului public, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată.
ART. 5
Finanţarea PNC se asigură din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
CAP. II
Atribuţiile PNC
ART. 6
PNC are următoarele atribuţii:
a) constituirea şi actualizarea bazei de date privind cadrele medicale cu drept de practică medicală pe teritoriul României pe baza informaţiilor existente în platforma informatică din asigurările de sănătate, precum şi a informaţiilor solicitate de PNC şi puse la dispoziţie gratuit de către Ministerul Sănătăţii în calitate de coordonator al sistemului de informare al pieţei interne (IMI), Colegiul Medicilor din România, Colegiul Medicilor Dentişti din România, Colegiul Farmaciştilor din România şi Ordinul Asistenţilor Medicali, Asistenţilor Medicali Generalişti şi Moaşelor din România, în calitate de autorităţi competente în sensul Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind cooperarea administrativă prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne şi de abrogare a Deciziei 2008/49/CE a Comisiei ("Regulamentul IMI"). În acest sens, PNC, prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, va încheia protocoale cu instituţiile/organizaţiile profesionale menţionate anterior;
b) consultarea cu organizaţiile de pacienţi, structurile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, furnizorii de servicii medicale şi asigurătorii de sănătate;
c) colaborarea cu celelalte PNC şi cu Comisia Europeană, în ceea ce priveşte facilitarea schimbului de informaţii prevăzute la lit. e), g) şi h);
d) furnizarea către pacienţi, la cerere, a datelor de contact ale PNC din alte state membre ale Uniunii Europene;
e) furnizarea către pacienţi a informaţiilor privind furnizorii de servicii medicale, inclusiv a informaţiilor la cerere privind un drept specific al furnizorilor de a presta servicii sau orice restricţii privind desfăşurarea activităţii lor profesionale;
f) furnizarea către pacienţi a informaţiilor puse la dispoziţie de către furnizorii de servicii medicale, privind:
(i) opţiunile de tratament, disponibilitatea, calitatea şi siguranţa asistenţei medicale pe care o furnizează în România;
(ii) facturi clare şi informaţii clare privind preţurile şi/sau tarifele;
(iii) autorizarea sau înregistrarea, asigurarea acestora ori privind alte mijloace de protecţie personală sau colectivă cu privire la răspunderea civilă a cadrelor medicale şi a furnizorului de servicii medicale, în conformitate cu prevederile legale;
g) furnizarea de informaţii pacienţilor, la cerere, potrivit legii, privind:
(i) standardele şi orientările naţionale privind calitatea şi siguranţa prevăzute în normele privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare, cu modificările ulterioare, în ghidurile şi protocoalele clinice aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, precum şi potrivit standardelor de acreditare definite de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, precum şi în alte dispoziţii legale în vigoare;
(ii) supravegherea şi evaluarea furnizorilor de servicii medicale;
(iii) furnizorii de servicii medicale care intră sub incidenţa standardelor şi orientărilor prevăzute la pct. (i);
(iv) accesibilitatea spitalelor pentru persoanele cu handicap;
h) informaţii privind drepturile pacienţilor, proceduri referitoare la plângeri şi mecanisme pentru repararea daunelor, potrivit prevederilor legale în vigoare, precum şi opţiuni juridice şi administrative disponibile pentru soluţionarea litigiilor, inclusiv în cazul unui prejudiciu rezultat în urma asistenţei medicale transfrontaliere;
i) furnizarea către pacienţi şi cadre medicale, la cerere, a informaţiilor privind drepturile cu privire la primirea de asistenţă medicală transfrontalieră, îndeosebi în ceea ce priveşte termenii şi condiţiile de rambursare a costurilor şi procedurile de evaluare şi de stabilire a drepturilor respective şi pentru căile de apel şi de despăgubire dacă pacienţii consideră că drepturile lor nu au fost respectate, în conformitate cu prevederile art. 9 din Directiva 2011/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 martie 2011 privind aplicarea drepturilor pacienţilor în cadrul asistenţei medicale transfrontaliere. În informaţiile privind asistenţa medicală transfrontalieră se face o distincţie clară între drepturile de care beneficiază pacienţii în temeiul Directivei 2011/24/UE şi drepturile ce decurg din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială;
j) cooperarea cu PNC din celelalte state membre ale Uniunii Europene şi cu casele de asigurări de sănătate privind supravegherea şi asistenţa reciprocă pentru clarificarea conţinutului documentelor de plată;
k) cooperarea cu PNC din celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la standardele şi orientările privind calitatea şi siguranţa;
l) furnizarea către pacienţi de informaţii cu privire la elementele pe care trebuie să le conţină o prescripţie medicală prescrisă în România şi care se eliberează într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau prescrisă într-un stat membru al Uniunii Europene şi care se eliberează în România;
m) organizarea activităţii de traducere a documentelor gestionate la nivelul PNC în şi din limbile oficiale ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene;
n) colaborarea cu structurile de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi cu Ministerul Sănătăţii în elaborarea raportului periodic privind implementarea Directivei 2011/24/UE.
ART. 7
Atribuţiile comune ale PNC cu celelalte structuri de specialitate ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate sunt următoarele:
a) asigură elaborarea planurilor anuale de activitate şi a rapoartelor anuale de activitate, în scopul elaborării raportului anual de activitate al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
b) reactualizează conţinutul fişelor posturilor ori de câte ori este necesar, ca urmare a modificării organigramei sau redistribuirii unor atribuţii, sarcini, competenţe ori responsabilităţi, conform actelor normative în vigoare;
c) elaborează procedurile operaţionale specifice şi asigură revizuirea acestora periodic sau la nevoie, după caz;
d) asigură organizarea şi monitorizarea activităţii de control intern (autocontrol, control mutual şi control ierarhic);
e) identifică şi centralizează riscurile asociate activităţilor specifice în vederea elaborării şi actualizării registrului de risc al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, conform legii;
f) organizează activitatea de elaborare şi revizuire a graficului de circulaţie a documentelor, conform legii;
g) asigură organizarea şi desfăşurarea activităţii de înregistrare, procesare şi arhivare a documentelor specifice activităţii, conform legii;
h) organizează activitatea de evidenţă a corespondenţei şi de redactare a răspunsurilor, cu respectarea termenelor şi prevederilor legale;
i) organizează activitatea de soluţionare a reclamaţiilor/sesizărilor/contestaţiilor privind activitatea specifică;
j) colaborează atât cu direcţiile de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cât şi cu structurile de la nivelul caselor de asigurări de sănătate, precum şi cu alte instituţii, în funcţie de specificul activităţii proprii;
k) monitorizează măsurile corespunzătoare luate în cadrul compartimentului pentru protecţia muncii, prevenirea şi stingerea incendiilor;
l) asigură cunoaşterea şi respectarea de către întregul personal a prevederilor prezentului ordin.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: