Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 323 din 3 martie 2006 pentru aprobarea Sistemului de informare si monitorizare a traficului navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei
ORDIN nr. 323 din 3 martie 2006 pentru aprobarea Sistemului de informare şi monitorizare a traficului navelor care intra/ies în/din apele naţionale navigabile ale României EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 22 martie 2006 Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , în temeiul prevederilor <>art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, republicatã, şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin: CAP. I Dispoziţii generale Scopul ART. 1 (1) Prezentul ordin aproba şi stabileşte Sistemul de informare şi monitorizare a traficului navelor care intra/ies în/din apele naţionale navigabile ale României, în scopul de a întãri siguranta şi eficienta traficului maritim, de a îmbunãtãţi modalitãţile de intervenţie a autoritãţilor în caz de incidente, accidente sau situaţii potenţial periculoase pe mare, inclusiv operaţiunile de cãutare şi salvare, şi de a contribui la îmbunãtãţirea coordonãrii activitãţilor de prevenire, combatere şi limitare a consecinţelor poluarii. (2) Autoritatea Navala Romana va supraveghea şi va lua toate mãsurile necesare şi corespunzãtoare pentru a se asigura ca operatorii, comandantii sau agenţii navelor, în special cei ale cãror nave transporta mãrfuri periculoase sau poluante, precum şi proprietarii ori expeditorii acestor mãrfuri se conformeazã prevederilor prezentului ordin. Domeniul de aplicare ART. 2 (1) Prezentul ordin se aplica navelor care intra/ies în/din apele naţionale navigabile ale României, cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 300, dacã nu s-a prevãzut altfel. (2) Prezentul ordin se aplica: a) navelor militare, navelor auxiliare şi altor nave în proprietate sau operate de cãtre statul roman ori de un stat membru al Uniunii Europene pentru un serviciu public necomercial; b) navelor de pescuit, navelor traditionale şi ambarcatiunilor de agrement cu o lungime mai mica de 45 m; c) navelor de buncheraj cu un tonaj mai mic de 5.000, navelor-depozit şi echipamentelor folosite la bordul navelor. Definiţii ART. 3 În înţelesul prezentului ordin, urmãtorii termeni se definesc dupã cum urmeazã: a) accident maritim - un acicident astfel cum este definit în Codul Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO) pentru investigarea accidentelor şi incidentelor maritime; b) adresa - numele şi legãturile de comunicaţie prin care se poate lua contact, când este necesar, cu operatorul, agentul, autoritatea portuara, autoritatea competenta sau cu orice alta persoana ori organism autorizat, care se afla în posesia unor informaţii detaliate privind incarcatura navei sau a unitãţii de transport de marfa; c) agent - orice persoana imputernicita sau autorizata sa furnizeze informaţii în numele operatorului navei; d) AIS - sistem de identificare automatã a navei; e) autoritate competenta - Autoritatea Navala Romana, organ tehnic de specialitate în subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cãruia i s-au delegat competentele privind exercitarea inspecţiei de stat asupra transportului de mãrfuri periculoase, primirea şi transmiterea mai departe a informaţiilor raportate ca urmare a prevederilor prezentului ordin, denumita în continuare ANR; f) autoritate portuara - ANR; g) companie - o companie astfel definitã în regula 1(2) a cap. IX din Convenţia SOLAS; h) expeditor - orice persoana prin care sau în numele ori în folosul cãreia a fost încheiat un contract de transport de mãrfuri cu un cãrãuş; i) instrumente internaţionale relevante: (i) MARPOL 73/78 - Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de cãtre nave, modificatã prin Protocolul încheiat la Londra la 17 februarie 1978, la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1993 ; (ii) Convenţia SOLAS - Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiatã la Londra la 1 noiembrie 1974, modificatã şi completatã prin Protocolul din 1988, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979 ; (iii) Convenţia TONNAGE - Convenţia internationala asupra masurarii tonajului navelor, încheiatã la Londra la 23 iunie 1969, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976 ; (iv) Convenţia internationala privitoare la intervenţia în marea libera în cazuri de accidente de poluare cu produse petroliere, încheiatã la Bruxelles la 22 noiembrie 1969, şi Protocolul la aceasta din 1973 cu privire la intervenţia în marea libera în cazuri de poluare cu substanţe, altele decât cele petroliere; (v) Convenţia S.A.R. - Convenţia internationala (S.A.R.) din 1979 privind cãutarea şi salvarea pe mare, adoptatã de Conferinţa internationala din 1979 privind cãutarea şi salvarea pe mare, organizatã de Organizaţia Maritima Internationala la Hamburg în perioada 9-27 aprilie 1979, la care România a aderat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 115/1998 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 31/1999 ; (vi) Codul I.S.M. - Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranta a navelor şi pentru prevenirea poluarii, pe care România l-a acceptat prin <>Legea nr. 85/1997 ; (vii) Codul IMDG - Codul maritim internaţional de mãrfuri periculoase; (viii) Codul IBC - Codul internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase, pe care România l-a acceptat prin <>Legea nr. 72/2003 ; (ix) Codul IGC - Codul internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al gazelor lichefiate, pe care România l-a acceptat prin <>Legea nr. 71/2003 ; (x) Codul BC - Codul pentru operarea în siguranta a mãrfurilor solide în vrac; (xi) Codul BCH - Codul pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase, pe care România l-a acceptat prin <>Legea nr. 68/2003 ; (xii) Codul INF - Codul internaţional pentru siguranta transportului de combustibil nuclear iradiat, plutoniu şi deşeuri puternic radioactive la bordul navelor; (xiii) Rezoluţia IMO A.851(20) - Rezoluţia Organizaţiei Maritime Internaţionale privind principiile generale pentru sistemele de raportare ale navei şi cerinţele de raportare ale navei, incluzând principiile pentru raportarea incidentelor implicând mãrfuri periculoase, substanţe dãunãtoare şi/sau poluanti marini; j) loc de refugiu - un port, o zona a unui port sau o dana protejata ori un loc de ancoraj sau orice alta zona adecvatã pentru adãpostirea navelor în pericol, stabilite de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului; k) mãrfuri periculoase: (i) mãrfuri clasificate în Codul IMDG; (ii) substanţe lichide periculoase, enumerate în cap. 17 din Codul IBC; (iii) gaze lichefiate enumerate în cap. 19 din Codul IGC; (iv) mãrfuri solide la care se face referire în apendicele B la Codul BC; (v) mãrfurile pentru transportul cãrora s-au stabilit condiţii iniţiale corespunzãtoare, în conformitate cu paragraful 1.1.3 din Codul IBC sau cu paragraful 1.1.6 din Codul IGC; l) mãrfuri poluante: (i) produse petroliere astfel cum sunt definite în anexa nr. I la MARPOL 73/78; (ii) substanţe lichide nocive astfel cum sunt definite în anexa nr. II la MARPOL 73/78; (iii) substanţe dãunãtoare astfel cum sunt definite în anexa nr. III la MARPOL 73/78; m) nava - orice nava sau ambarcatiune maritima; n) nave traditionale - toate tipurile de nave istorice şi replici ale acestora, incluzandu-le pe cele destinate sa incurajeze şi sa promoveze deprinderile traditionale şi arta marinariei, care împreunã constituie valori culturale perene, operate în conformitate cu principiile traditionale ale tehnicii şi artei marinariei; o) operator - proprietarul sau managerul navei; p) serviciul de management al traficului - serviciul desemnat sa asigure una sau mai multe dintre urmãtoarele atribuţii: managementul traficului navelor, operarea unei instalaţii cu baza la ţãrm, rãspunzãtoare pentru un sistem de raportare obligatoriu aprobat de IMO, coordonarea operaţiunilor de cãutare şi salvare, a activitãţilor întreprinse în caz de poluare ori a operaţiunilor pentru depoluare; q) serviciu de trafic al navelor (VTS) - serviciul desemnat sa imbunatateasca siguranta şi eficienta traficului de nave, protecţia mediului, sa menţinã în permanenta legatura cu navele aflate în trafic şi sa gestioneze situaţiile de trafic care se desfãşoarã în zona de acoperire VTS; r) sistem de rute pentru nave - sistemul care cuprinde una sau mai multe rute ori mãsuri de dirijare a traficului în scopul de a reduce riscul accidentelor maritime; acesta include scheme de separare a traficului, rute în ambele sensuri, rute recomandate, zone de evitat, zone de trafic costier, ocoliri, zone de precautie şi rute în marea libera; s) unitate de transport marfa - un vehicul rutier de marfa, un vagon de cale feratã pentru transport marfa, un container de marfa sau orice cisterna rutiera, vagon de cale feratã ori tanc portabil; t) VDR - inregistrator al parametrilor de navigaţie. CAP. II Raportarea şi supravegherea navelor Notificãri ale navelor înainte de a intra în porturile româneşti ART. 4 (1) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave care se îndreaptã spre un port romanesc trebuie sa notifice ANR informaţiile prevãzute la pct. 1 din anexa nr. 1 astfel: a) cu cel puţin 24 de ore înainte de intrarea în zona de control al traficului; sau b) cel mai târziu la momentul când nava pãrãseşte portul anterior, dacã timpul de voiaj este mai mic de 24 de ore; sau c) dacã portul de escala nu este cunoscut sau este schimbat pe timpul voiajului, imediat ce acesta este cunoscut; d) între porturi româneşti notificarea trebuie sa fie data cel mai târziu la momentul când nava pãrãseşte portul anterior şi se îndreaptã spre un alt port. (2) Navele care au ca destinaţie un port al României şi care transporta mãrfuri periculoase sau poluante trebuie sa se conformeze obligaţiilor de notificare prevãzute la art. 13. Monitorizarea navelor care intra în zona sistemelor de raportare obligatorie a navelor ART. 5 (1) ANR trebuie sa se asigure şi sa ia toate mãsurile necesare şi corespunzãtoare ca toate navele care intra în zona sistemului de raportare obligatorie a navelor, adoptat de IMO în conformitate cu regula 11 a cap. V din Convenţia SOLAS şi operat de ANR în conformitate cu instrucţiunile şi criteriile relevante dezvoltate de IMO, sa se conformeze sistemului de raportare a informaţiilor cerute şi sa transmitã inclusiv informaţiile suplimentare cerute de ANR în conformitate cu Rezoluţia IMO A.851(20). (2) Atunci când se supune aprobãrii IMO un sistem nou de raportare obligatoriu sau o propunere care sa amendeze un sistem de raportare existent, ANR trebuie sa includã în cererile sale cel puţin informaţiile prevãzute la pct. 4 din anexa nr. 1. Folosirea sistemelor de identificare automatã ART. 6 (1) Orice nava care face escala într-un port romanesc trebuie, în conformitate cu prevederile cap. I din anexa nr. 2, sa fie dotatã cu AIS care îndeplineşte standardele de performanta stabilite de IMO. (2) Navele dotate cu AIS sunt obligate sa îl menţinã permanent în funcţiune, cu excepţia cazurilor în care, pentru protecţia informaţiilor de navigaţie, prin acorduri internaţionale, reguli sau standarde, se prevede altfel. Folosirea sistemelor de rute pentru nave ART. 7 (1) Toate navele care navigheaza în apele naţionale navigabile, atunci când intra în zona unui sistem de rute obligatorii, adoptat de cãtre IMO în conformitate cu regula 10 a cap. V din Convenţia SOLAS, trebuie sa foloseascã sistemul în conformitate cu liniile directoare şi criteriile relevante ale IMO. ANR trebuie sa monitorizeze şi sa ia toate mãsurile corespunzãtoare şi necesare pentru ca navele sa se supunã acestor prevederi. (2) La punerea în aplicare a unui sistem de rute pentru nave care nu a fost adoptat de IMO, ANR trebuie sa ia în considerare liniile directoare şi criteriile IMO şi sa facã publice toate informaţiile necesare pentru folosirea efectivã şi în siguranta a sistemului de rute pentru nave. Monitorizarea conformarii navelor cu regulile VTS ART. 8 ANR trebuie sa monitorizeze şi sa ia toate mãsurile necesare şi corespunzãtoare pentru a se asigura ca: a) navele care intra într-o zona de acoperire a unui VTS operat de România, singura sau împreunã cu unul sau mai multe state, în marea teritorialã a României, care funcţioneazã în baza liniilor directoare ale IMO, participa şi se conformeazã regulilor acelui VTS; b) navele care arboreaza pavilionul roman, care se îndreaptã cãtre un port al unui stat membru al Uniunii Europene şi care intra în zona de acoperire a unui VTS ce opereazã în baza liniilor directoare ale IMO, aflat în afarã marii teritoriale a oricãrui stat membru, se conformeazã regulilor acelui VTS; c) navele, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, care intra în zona de acoperire a unui VTS operat de România, în afarã marii teritoriale a României, trebuie sa urmeze regulile acelui VTS. ANR trebuie sa informeze administraţia statului de pavilion despre orice încãlcare a acelor reguli. Infrastructura pentru sisteme de raportare a navelor, sisteme de rute recomandate navelor şi servicii de trafic al navelor ART. 9 (1) ANR trebuie sa ia toate mãsurile necesare şi corespunzãtoare pentru a se dota cu echipamente corespunzãtoare şi instalaţii la ţãrm, destinate pentru a primi şi a utiliza informaţii AIS, conform prevederilor cap. I din anexa nr. 2, luând în considerare zona de acoperire necesarã pentru transmiterea rapoartelor. (2) Procesul de achiziţie a tuturor echipamentelor necesare şi a instalaţiilor de la ţãrm pentru a pune în aplicare acest ordin va fi finalizat pana la sfârşitul anului 2007. ANR trebuie sa ia mãsurile necesare pentru ca echipamentele corespunzãtoare pentru retransmiterea şi schimbul informaţiilor între sistemul naţional şi cele ale altor state sa fie operationale cel mai târziu pana la sfârşitul anului 2008. (3) ANR trebuie sa se asigure ca serviciile de management al traficului cu atribuţii în supravegherea conformarii cu VTS şi cu sistemele de rute pentru nave au personal suficient şi calificat corespunzãtor, precum şi mijloacele necesare de comunicaţii şi supraveghere a navelor şi ca acestea opereazã în conformitate cu liniile directoare ale IMO. Sisteme de înregistrare a datelor privind voiajul ART. 10 (1) ANR trebuie sa supravegheze şi sa ia toate mãsurile necesare şi corespunzãtoare pentru a se asigura ca navele care fac escala într-un port romanesc sunt dotate cu un VDR, în conformitate cu regulile prevãzute în cap. II din anexa nr. 2 (2) În cazul investigatiei unui accident care a avut loc în apele naţionale navigabile ale României, orice nava trebuie sa punã la dispoziţie ANR datele înregistrate de VDR. ANR trebuie sa punã aceste date la dispoziţie celor care efectueazã investigatia şi sa se asigure ca astfel de date sunt folosite în investigatie şi ca sunt analizate în mod corespunzãtor. Dupã terminarea investigatiei ANR trebuie sa se asigure ca rezultatele investigatiei sunt fãcute publice cat mai repede posibil. Investigarea accidentelor maritime ART. 11 Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 12 din Directiva Consiliului şi Parlamentului European 1999/35/EC *), ANR trebuie sa respecte prevederile Codului IMO pentru investigarea accidentelor şi incidentelor maritime atunci când efectueazã investigarea oricãrui accident maritim în care a fost implicata o nava care face obiectul prezentului ordin. ________ *) Directiva Consiliului şi Parlamentului European 1999/35/EC din 29 aprilie 1999 referitoare la un sistem obligatoriu de inspecţii pentru operarea în siguranta a serviciilor regulate ale navelor Ro-Ro ferry şi ale navelor de pasageri de mare viteza, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 138 din 1 iunie 1999. ANR trebuie sa coopereze cu autoritãţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene în investigarea accidentelor maritime în care sunt implicate nave care arboreaza pavilionul lor. CAP. III Notificarea mãrfurilor periculoase sau poluante la bordul navelor (HAZMAT) Obligaţiile expeditorului ART. 12 (1) Nici o marfa periculoasa sau poluanta, indiferent de cantitate, nu poate fi oferitã pentru transport sau încãrcare la bordul unei nave într-un port romanesc decât dacã s-a predat comandantului sau operatorului navei o declaraţie conţinând informaţiile prevãzute în anexa nr. 1. (2) Obligaţia de a prezenta comandantului sau operatorului navei declaraţia prevãzutã la alin. (1) şi de a se asigura ca incarcatura oferitã pentru transport este aceeaşi cu cea declarata revine expeditorului mãrfurilor periculoase sau poluante. Notificarea mãrfurilor periculoase sau poluante transportate la bord ART. 13 (1) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave care transporta mãrfuri periculoase sau poluante indiferent de cantitate şi care pleacã dintr-un port romanesc trebuie sa comunice în scris ANR, înaintea plecãrii navei, toate informaţiile prevãzute la pct. 3 din anexa nr. 1. (2) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave care transporta mãrfuri periculoase ori poluante indiferent de cantitate şi care are ca destinaţie un port sau o zona de ancoraj aflatã în apele naţionale ale României trebuie sa notifice ANR, ca o condiţie pentru intrarea în port ori pentru ancorare, informaţiile indicate la pct. 3 din anexa nr. 1, cel mai târziu la plecarea din portul de încãrcare ori imediat ce portul de destinaţie sau locul de ancorare este cunoscut, dacã aceasta informaţie nu este disponibilã la momentul plecãrii. (3) ANR va aplica o procedura prin care sa permitã operatorului, comandantului sau agentului unei nave la care face referire alin. (1) şi (2) sa notifice ANR informaţiile prevãzute la pct. 3 din anexa nr. 1. ANR trebuie sa pãstreze aceste informaţii o perioada suficienta pentru ca acestea sa poatã fi utilizate în cazul unui accident naval. ANR trebuie sa ia mãsurile necesare pentru a furniza aceste informaţii în format electronic şi fãrã întârziere cãtre autoritatea competenta care solicita aceasta, în maximum 24 de ore de la momentul solicitãrii. (4) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave trebuie sa comunice ANR informaţiile referitoare la marfa, astfel cum sunt prevãzute la pct. 3 din anexa nr. 1. Atunci când este posibil, informaţiile trebuie sa fie transferate în format electronic. Schimbul electronic de mesaje trebuie sa foloseascã sintaxa şi procedurile prevãzute în anexa nr. 3. Schimbul computerizat de date cu statele membre ale Uniunii Europene ART. 14 (1) ANR trebuie sa coopereze cu statele membre ale Uniunii Europene interesate pentru a asigura interconectarea şi interoperabilitatea sistemelor naţionale folosite pentru a gestiona informaţiile prevãzute în anexa nr. 1. (2) Sistemele de comunicaţie stabilite la alin. (1) trebuie sa aibã urmãtoarele caracteristici: a) schimbul de date sa fie electronic şi sa permitã ca mesajele notificate în conformitate cu art. 13 sa fie primite şi procesate; b) sistemul sa permitã ca informaţiile sa fie transmise 24 de ore pe zi; c) ANR trebuie sa transmitã informaţii despre nava şi mãrfurile periculoase ori poluante de la bord fãrã întârziere, la cererea autoritãţilor competente ale statelor membre ale Uniunii Europene. Excepţii ART. 15 (1) ANR poate excepta de la prevederile art. 13 serviciile de transport regulat efectuate între porturile româneşti atunci când sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii: a) compania care opereazã serviciile regulate la care se face referire mai sus pãstreazã, transmite cãtre ANR şi actualizeazã permanent o lista a navelor utilizate; b) pentru fiecare voiaj efectuat, informaţiile enumerate la pct. 3 din anexa nr. 1 sunt disponibile în permanenta pentru a fi consultate de cãtre ANR, ori de câte ori aceasta solicita. Compania trebuie sa stabileascã un sistem intern care sa permitã ca, la cerere, 24 de ore pe zi şi fãrã întârziere, respectivele informaţii sa poatã fi transmise cãtre ANR în format electronic, în conformitate cu art. 13 alin. (4). (2) Atunci când un serviciu de transport internaţional regulat este operat între România şi alte state, dintre care cel puţin unul este un stat membru al Uniunii Europene, ANR şi oricare dintre autoritãţile competente ale statelor membre implicate pot solicita acordarea unei exceptari de la prevederile art. 13 pentru acel serviciu de transport. ANR va colabora cu autoritãţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene implicate în acordarea exceptarii solicitate, în conformitate cu condiţiile stabilite la alin. (1). (3) ANR trebuie sa verifice în mod periodic îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2). Când cel puţin una dintre aceste condiţii nu mai este îndeplinitã, ANR va retrage imediat exceptarea acordatã companiei respective. (4) ANR va comunica Comisiei Europene o lista cuprinzând companiile şi navele cãrora le-a acordat exceptari, conform prevederilor prezentului articol. Comunicarea se va face ori de câte ori aceasta lista este modificatã. CAP. IV Monitorizarea navelor cu risc potenţial pentru siguranta navigaţiei şi intervenţia în cazul incidentelor şi accidentelor pe mare Transmiterea informaţiilor privind anumite nave ART. 16 (1) Navele care se încadreazã în una dintre categoriile de mai jos vor fi considerate nave cu un risc potenţial pentru siguranta navigaţiei, a persoanelor sau a mediului: a) nave care, în cursul voiajelor lor: (i) au fost implicate în incidente sau accidente pe mare, dupã cum se menţioneazã în art. 17; sau (ii) nu au respectat cerinţele de notificare şi raportare impuse de prezentul ordin; sau (iii) nu au respectat regulile aplicabile în sistemele de rute pentru nave sau VTS aflate sub jurisdicţia României ori a statelor membre ale Uniunii Europene; b) nave în privinta cãrora exista dovada sau prezumţia descãrcãrii deliberate de produse petroliere ori a altor încãlcãri ale prevederilor MARPOL 73/78 în apele naţionale ale României sau ale statelor membre ale Uniunii Europene; c) nave cãrora li s-a refuzat accesul în porturile româneşti ori ale statelor membre ale Uniunii Europene, care au fãcut obiectul unui raport sau al unei notificãri întocmite de ANR sau de autoritãţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene, în conformitate cu dispoziţiile Directivei Consiliului şi Parlamentului European 1995/21/EC *) din 19 iunie 1995 cu privire la controlul statului portului. __________ *) Directiva Consiliului şi Parlamentului European 1995/21/EC din 19 iunie 1995 privind standardele internaţionale pentru siguranta navei, prevenirea poluarii şi condiţiile de viata şi munca de la bord la navele care folosesc porturile Comunitãţii Europene şi navigheaza în apele aflate sub jurisdicţia statelor membre, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 157 din 7 iulie 1995, p. 1. (2) Serviciile de management al traficului de pe teritoriul României care deţin informaţii relevante privind navele la care se face referire la alin. (1) vor comunica aceste informaţii serviciilor similare interesate din alte state membre ale Uniunii Europene aflate pe ruta planificata a navei. (3) ANR trebuie sa transmitã informaţiile primite conform alin. (2) autoritãţilor din port şi/sau oricãrei alte autoritãţi desemnate în acest sens a României. În limita personalului disponibil, ANR va efectua inspecţii sau verificãri corespunzãtoare în porturile româneşti fie din proprie initiativa, fie la cererea unui stat membru al Uniunii Europene interesat, fãrã a aduce atingere obligaţiilor ce decurg din activitatea de control al statului portului. ANR trebuie sa informeze autoritãţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene interesate, despre rezultatele acţiunilor întreprinse. Raportarea incidentelor şi accidentelor pe mare ART. 17 (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor reglementãrilor internaţionale şi în vederea prevenirii sau micsorarii oricãrei ameninţãri semnificative a siguranţei navigaţiei, a persoanelor sau a mediului, ANR trebuie sa supravegheze şi sa ia toate mãsurile necesare pentru a se asigura ca comandantul unei nave care navigheaza în interiorul zonei de cãutare şi salvare/zonei economice exclusive a României sau altele asemenea raporteazã imediat ANR: a) orice incident sau accident afectand siguranta navei, precum coliziunea, esuarea, avaria, defecţiunile majore ori avarierea, inundarea sau deplasarea mãrfii, precum şi orice defecte la corpul navei, la structura maşinilor etc.; b) orice incident sau accident care pune în pericol siguranta navigaţiei, precum şi orice defectiuni care pot sa afecteze manevrabilitatea navei ori starea de buna navigabilitate, sistemul de propulsie sau instalatia de guvernare, generatoarele electrice, echipamentul de navigaţie ori de comunicaţii; c) orice situaţie susceptibilã sa conducã la poluarea apelor sau ţãrmului României, precum descãrcarea ori pericolul descãrcãrii de produse poluante în mare; d) orice pata de materiale poluante, colete, pachete ori alte bunuri aflate în deriva pe mare. (2) Raportul transmis conform alin. (1) trebuie sa includã cel puţin identitatea navei, poziţia sa, portul de plecare, portul de destinaţie, adresa de la care se pot obţine informaţii despre mãrfurile periculoase şi poluante transportate la bord, numãrul persoanelor de la bord, detalii ale incidentului şi orice informaţie relevanta la care se face referire în Rezoluţia IMO A.851(20). Mãsuri în cazul unor condiţii hidrometeorologice nefavorabile ART. 18 (1) În situaţia în care ANR considera, în caz de condiţii hidrometeorologice nefavorabile, ca exista o ameninţare serioasã de poluare a apelor naţionale navigabile ale României sau ale statelor riverane ori atunci când siguranta vieţii umane este în pericol: a) trebuie sa informeze corespunzãtor comandantii navelor aflate în porturile/zonele periclitate şi care intenţioneazã sa între în sau sa pãrãseascã acel port/acea zona despre starea marii şi despre condiţiile meteo şi, atunci când este relevant şi posibil, despre pericolul la care pot fi expusi nava, marfa, echipajul şi/sau pasagerii acesteia; b) fãrã a incalca obligaţia de asistenta şi salvare a navelor în pericol şi în conformitate cu art. 20, poate lua orice alte mãsuri necesare, care pot include o recomandare sau o interdicţie, fie numai pentru o anumitã nava sau pentru nave în general, de a intra sau de a pãrãsi portul romanesc ori zonele afectate, pana când s-a stabilit ca nu mai exista riscuri pentru viata umanã şi/sau pentru mediu; c) trebuie sa ia mãsurile corespunzãtoare pentru a limita cat se poate de mult sau, dacã este necesar, pentru a interzice aprovizionarea cu combustibili în apele naţionale navigabile. (2) Comandantul trebuie sa informeze compania despre mãsurile sau recomandãrile prevãzute la alin. (1). Aceste mãsuri sau recomandãri nu trebuie sa îl împiedice pe comandant sa ia alte decizii pe baza judecaţii sale profesionale şi în conformitate cu Convenţia SOLAS. Atunci când decizia luatã de comandantul navei nu este în conformitate cu mãsurile la care se face referire la alin. (1), acesta trebuie sa informeze ANR asupra motivelor deciziei sale. (3) Mãsurile corespunzãtoare sau recomandãrile prevãzute la alin. (1) se bazeazã pe starea marii şi pe prognoza meteo furnizate de serviciul de informaţii hidrometeorologice desemnat de statul roman. Mãsuri privitoare la incidente sau accidente pe mare ART. 19 (1) În caz de incidente sau accidente pe mare, la care face referire art. 17, ANR trebuie sa ia toate mãsurile corespunzãtoare, cu respectarea reglementãrilor internaţionale, ori de câte ori este necesar, pentru a asigura siguranta navigaţiei, a persoanelor şi protecţia mediului marin şi costier. O lista nonexhaustiva de mãsuri, la dispoziţia ANR în conformitate cu prevederile acestui articol, este prevãzutã în anexa nr. 4. (2) Operatorul, comandantul navei şi proprietarul mãrfurilor periculoase sau poluante transportate la bord sunt obligaţi, în condiţiile şi sub sancţiunile prevãzute de lege, ca la solicitarea autoritãţilor competente sa coopereze pe deplin cu acestea, în vederea evitãrii şi/sau limitãrii consecinţelor unui incident sau accident. (3) Comandantul unei nave care arboreaza pavilion romanesc sau comandantul unei nave ce navigheaza într-o zona aflatã sub jurisdicţie romana, cãreia îi sunt aplicabile prevederile Codului I.S.M., în conformitate cu acesta, trebuie sa informeze compania despre orice incident sau accident intervenit, asa cum este prevãzut la art. 17 alin. (1). Imediat ce a fost informatã despre o astfel de situaţie, compania trebuie sa contacteze ANR şi/sau autoritatea competenta în afarã României şi sa se punã la dispoziţia acesteia în caz de necesitate. Locuri de refugiu ART. 20 (1) ANR, cu consultarea celor interesaţi, va întocmi, luând în considerare principiile relevante ale IMO, planuri pentru adãpostirea navelor în pericol aflate în apele naţionale navigabile. Aceste planuri trebuie sa conţinã aranjamentele şi procedurile necesare deplasarii imediate într-un loc de refugiu a navelor aflate în pericol, luându-se în considerare restricţiile de mediu, de navigaţie şi operationale. În situaţia în care ANR considera necesar şi posibil, planurile trebuie sa conţinã aranjamente pentru asigurarea unor mijloace şi facilitãţi corespunzãtoare pentru asistenta, salvare şi rãspuns în caz de poluare. (2) Planurile pentru adãpostirea navelor aflate în pericol vor fi comunicate Comisiei Europene şi vor fi puse la dispoziţie celor interesaţi, la cerere. Informarea pãrţilor interesate ART. 21 (1) Atunci când este cazul, ANR trebuie sa transmitã prin radio (VHF) informaţii despre orice incident sau accident notificat conform art. 17 alin. (1) şi informaţii cu privire la orice nava care pune în pericol siguranta navigaţiei, a persoanelor sau a mediului. (2) Din motive de siguranta, atunci când deţine informaţii care i-au fost notificate în conformitate cu art. 13 şi 17, ANR trebuie sa ia mãsurile necesare pentru a le aduce la cunostinta autoritãţilor competente ale statelor membre ale Uniunii Europene, la cerere. (3) În cazul în care ANR a fost informatã în conformitate cu prevederile prezentului ordin sau în alt mod despre un pericol care ameninta anumite zone de navigaţie şi zone de coasta ale unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa ia mãsurile corespunzãtoare pentru a informa orice stat membru interesat despre aceasta în cel mai scurt timp şi sa se consulte cu privire la acţiunile intenţionate. Atunci când este necesar, ANR trebuie sa coopereze cu autoritãţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene în vederea stabilirii de planuri comune de acţiune. (4) ANR trebuie sa ia mãsurile necesare pentru a folosi în mod corespunzãtor rapoartele pe care navele sunt obligate sa le transmitã în conformitate cu art. 17. CAP. V Mãsuri complementare Desemnarea şi publicarea listei organismelor competente ART. 22 (1) ANR va primi şi va utiliza notificãrile şi informaţiile în conformitate cu prezentul ordin. (2) ANR trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a se asigura ca toţi cei implicaţi în activitatea de transport maritim vor fi informati în mod corespunzãtor despre serviciile de management al traficului, despre zonele de jurisdicţie ale acestora şi despre procedura stabilitã pentru notificarea informaţiilor cerute de prezentul ordin. Aceste informaţii vor fi aduse la zi în mod regulat. (3) ANR trebuie sa transmitã Comisiei Europene o lista cu staţiile abilitate sa îndeplineascã atribuţiile unui serviciu de management al traficului şi va lua mãsurile necesare pentru ca aceasta sa fie actualizatã ori de câte ori este necesar. Cooperarea între ANR şi alte autoritãţi cu competente similare ART. 23 ANR va coopera cu celelalte autoritãţi competente ale statelor membre ale Uniunii Europene şi cu Comisia Europeanã în realizarea urmãtoarelor obiective: a) folosirea optima a informaţiilor notificate ca urmare a acestui ordin, în special prin dezvoltarea de legãturi informationale compatibile între serviciile de management al traficului şi celelalte autoritãţi interesate, în vederea schimbului de date cu privire la miscarile navelor, orele lor estimate de sosire în porturi şi mãrfurile acestora; b) dezvoltarea şi întãrirea eficacitatii legãturilor informationale între serviciile de management al traficului din România şi cele ale statelor membre ale Uniunii Europene, în vederea obţinerii unei imagini cat mai clare a traficului, îmbunãtãţirii supravegherii navelor în tranzit, armonizarii şi uniformizarii, pe cat de mult posibil, a rapoartelor cerute de la navele aflate în mars; c) extinderea acoperirii şi/sau aducerea la zi a sistemului romanesc de informare şi de supraveghere a traficului navelor în vederea intaririi identificarii şi supravegherii navelor. În acest scop ANR şi statele membre ale Uniunii Europene vor conlucra cu organisme cu atribuţii similare pentru a pune în practica, dupã caz, sisteme de raportare obligatorii, servicii obligatorii de supraveghere a traficului navelor şi sisteme corespunzãtoare de rute pentru nave, în vederea trimiterii acestora la IMO spre aprobare; d) întocmirea, dupã caz, de planuri comune pentru adãpostirea navelor în pericol. Confidenţialitatea informaţiilor ART. 24 ANR trebuie sa ia mãsurile necesare, în conformitate cu legislaţia nationala, cu privire la confidenţialitatea informaţiilor şi raportarilor ca urmare a prezentului ordin. Controlul aplicãrii ART. 25 (1) ANR trebuie sa efectueze inspecţii regulate şi orice alte acţiuni necesare pentru a verifica funcţionarea sistemelor radio instalate pe ţãrm, dacã acestea corespund cerinţelor prezentului ordin şi în special capacitatea lor de a rãspunde cerinţelor de a primi sau transmite fãrã întârziere, 24 de ore pe zi, informaţii notificate în conformitate cu prevederile art. 13, 15 şi 17. (2) ANR trebuie sa informeze în cel mai scurt timp posibil autoritãţile competente ale statului pavilionului şi orice alt stat interesat despre mãsurile luate asupra navelor, în conformitate cu prevederile art. 16 şi 19, precum şi cu cele ale art. 27. (3) Atunci când ANR constata, cu ocazia unui incident sau accident la care se face referire în art. 19, ca o companie nu a putut sa stabileascã şi sa menţinã o legatura cu nava sau cu staţiile de coasta interesate, aceasta trebuie sa informeze în mod corespunzãtor statul care a emis sau în numele cãruia au fost emise documentele de conformitate (DOC) şi certificatul de management al siguranţei (SMC). (4) Când gravitatea incidentului sau accidentului indica existenta unei neconformitãţi majore în funcţionarea sistemului de management al siguranţei al unei companii din România, ANR trebuie sa ia imediat mãsurile necesare în vederea retragerii documentului de conformitate (DOC) şi a certificatului de management al siguranţei (SMC) asociat acestuia. Evaluarea ART. 26 (1) ANR trebuie sa raporteze Comisiei pana la 5 februarie 2007 stadiul atins în implementarea prezentului ordin, în special în ceea ce priveşte prevederile art. 9, 10, 18, 20, 22, 23 şi 25. (2) ANR va raporta Comisiei pana la 31 decembrie 2009 implementarea în totalitate a prevederilor prezentului ordin. ART. 27 Contravenţiile la prevederile prezentului ordin se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. ART. 28 ANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 29 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentul ordin. ART. 30 Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2002/59/EC din 27 iunie 2002 privind un sistem de informare şi monitorizare a traficului navelor în Comunitate, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 208 din 5 august 2002, p. 0010-0027. ART. 31 Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 32 La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 728/2003 pentru aprobarea Sistemului de informare şi monitorizare a traficului navelor care intra/ies în/din apele naţionale navigabile ale României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 2 iunie 2003, se abroga. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, Gheorghe Dobre Bucureşti, 3 martie 2006. Nr. 323. ANEXA 1 LISTA informaţiilor ce trebuie notificate 1. Informaţii notificate în conformitate cu art. 4 Informaţii generale: a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numãrul de identificare IMO sau numãrul MMSI); b) portul de destinaţie; c) ora estimatã de sosire la portul de destinaţie sau la locul de imbarcare pilot, care este cerutã de autoritatea competenta, şi ora estimatã de plecare din acel port; d) numãrul total de persoane la bord. 2. Informaţii notificate în conformitate cu art. 12 Informaţii despre marfa: a) denumirile tehnice corecte ale mãrfurilor periculoase sau poluante, numerele Naţiunilor Unite (UN), când exista, clasele IMO de mãrfuri periculoase în conformitate cu codurile IMDG, IBC şi IGC şi, dupã caz, clasa navei cerutã pentru mãrfurile INF, astfel cum a fost definitã în Regula VII/14.2, cantitãţile unor astfel de mãrfuri şi, dacã sunt transportate în unitãţi de transport de marfa, altele decât tancurile, numãrul de identificare a acestora; b) adresa de unde se pot obţine informaţii detaliate despre marfa. 3. Informaţii notificate în conformitate cu art. 13 3.1. Informaţii generale: a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numãrul de identificare IMO sau numãrul MMSI); b) portul de destinaţie; c) pentru o nava pãrãsind un port romanesc: ora estimatã de plecare de la portul de plecare sau statia-pilot, astfel cum este cerut de autoritatea competenta, şi ora estimatã de sosire în portul de destinaţie; d) pentru o nava venind dintr-un port strãin şi indreptandu-se cãtre un port romanesc: ora estimatã de sosire în portul de destinaţie sau statia-pilot, asa cum este cerut de autoritatea competenta; e) numãrul total de persoane la bord. 3.2. Informaţii despre marfa: a) denumirile tehnice corecte ale mãrfurilor periculoase sau poluante, numerele Naţiunilor Unite (UN), când exista, clasele IMO de mãrfuri periculoase în conformitate cu codurile IMDG, IBC şi IGC şi, dupã caz, clasa navei cerutã pentru mãrfurile INF, astfel cum a fost definitã în Regula VII/14.2, cantitãţile de marfa şi localizarea lor la bord şi, dacã sunt transportate în unitãţi de transport de marfa, altele decât tancurile, numãrul de identificare a acestora; b) confirmarea ca la bordul navei exista o lista sau un manifest ori un plan de încãrcare corespunzãtor conţinând detalii despre mãrfurile periculoase sau poluante transportate şi locaţia lor pe nava; c) adresa de la care se pot obţine informaţii detaliate despre marfa. 4. Informaţii la care se face referire la art. 5: a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numãrul de identificare IMO sau numãrul MMSI); b) data şi ora; c) poziţia în latitudine şi longitudine; sau d) relevmentul adevãrat şi distanta în mile marine de la un reper costier identificat în mod clar; e) drumul; f) viteza; g) portul de destinaţie şi ora estimatã de sosire; h) marfa şi, dacã sunt mãrfuri periculoase la bord, cantitatea şi clasa IMO; i) adresa pentru comunicarea informaţiilor despre marfa; j) numãrul total de persoane la bord; k) informaţii diverse; l) caracteristicile şi cantitatea estimatã de combustibil de consum, pentru nave transportand mai mult de 5.000 tone de combustibil; m) starea de navigaţie. 5. Comandantul navei trebuie sa informeze imediat autoritatea competenta sau autoritatea portuara interesatã despre orice schimbare în informaţiile notificate ca urmare a prezentei anexe. ANEXA 2 PRESCRIPŢII aplicabile echipamentului de la bord I. Sistem de identificare automatã (AIS) 1. Nave construite la sau dupã 1 iulie 2002 Navele de pasageri, indiferent de mãrime, şi toate navele cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, construite la sau dupã 1 iulie 2002, care fac escala într-un port romanesc, trebuie sa aibã la bord echipamentul prevãzut la art. 6 din prezentul ordin. 2. Nave construite înainte de 1 iulie 2002 Navele de pasageri, indiferent de mãrime, şi toate navele cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, construite înainte de 1 iulie 2002, care fac escala într-un port romanesc trebuie sa aibã la bord echipamentul prevãzut la art. 6, în conformitate cu urmãtorul program: a) nave de pasageri: nu mai târziu de 1 iulie 2003; b) tancuri: nu mai târziu de prima inspecţie pentru siguranta echipamentului dupã 1 iulie 2003; c) nave, altele decât navele de pasageri şi tancurile, cu un tonaj brut de 50.000 sau mai mare: nu mai târziu de 1 iulie 2004; d) nave, altele decât navele de pasageri şi tancurile, cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, dar mai puţin de 50.000: nu mai târziu de prima inspecţie a echipamentelor de siguranta dupã 1 iulie 2004 sau pana la 31 decembrie 2004, oricare dintre ele are loc mai devreme. ANR poate scuti navele de pasageri cu un tonaj brut mai mic de 300, angajate în transport intern, de la aplicarea cerinţelor privind AIS stabilite în prezenta anexa. II. Inregistrator al parametrilor de navigaţie (VDR) 1. Urmãtoarele tipuri de nave trebuie, în mãsura în care fac escala într-un port romanesc, sa fie dotate cu VDR rãspunzând standardelor de performanta ale Rezoluţiei IMO A.861(20) şi standardelor de testare stabilite de Standardul nr. 61.996 al Comisiei Internaţionale de Electronica (IEC): a) nave de pasageri construite la sau dupã 1 iulie 2002; b) nave de pasageri Ro-Ro, construite înainte de 1 iulie 2002, nu mai târziu de prima inspecţie efectuatã la 1 iulie 2002 sau dupã aceasta data; c) nave de pasageri, altele decât navele de pasageri Ro-Ro, construite înainte de 1 iulie 2002, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2004; d) navele, altele decât nave de pasageri, cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, construite la sau dupã 1 iulie 2002. 2. Navele din urmãtoarele clase şi construite înainte de 1 iulie 2002, în mãsura în care fac escala într-un port romanesc, trebuie sa fie dotate cu VDR rãspunzând standardelor IMO: a) cargouri cu un tonaj brut de 20.000 sau mai mare, nu mai târziu de data fixatã de cãtre IMO sau, în absenta unei decizii a IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2007; b) cargouri cu un tonaj brut de 3.000 şi mai mult, dar mai puţin de 20.000, nu mai târziu de data fixatã de IMO sau, în absenta unei decizii a IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2008. ANEXA 3 MESAJE ELECTRONICE 1. ANR trebuie sa dezvolte şi sa menţinã infrastructura necesarã pentru a permite transmiterea, recepţia şi conversia datelor între sisteme, folosind sintaxa XML sau EDIFACT, bazatã pe Internet sau facilitãţi de comunicaţie X.400. 2. Aceste proceduri şi infrastructura vor incorpora, ori de câte ori este posibil, obligaţiile de raportare şi de schimb de informaţii în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum Directiva Consiliului şi a Parlamentului European 2000/59/EC *1) din 27 noiembrie 2000, privind facilitãţile de primire în port a reziduurilor de la nave şi marfa. ________ *1) Directiva Consiliului şi a Parlamentului European 2000/59/EC din 27 noiembrie 2000 privind instalaţiile portuare de preluare a deşeurilor generate de nave şi a reziduurilor mãrfii, publicatã în Jurnalul Oficial nr. L 332 din 28 decembrie 2000. ANEXA 4 MÃSURI puse la dispoziţie ANR în cazul unei ameninţãri pentru siguranta navigaţiei şi protecţia mediului, în conformitate cu art. 19 alin. (1) Atunci când, ca urmare a unui incident ori accident sau în situaţiile prevãzute la art. 17 alin. (1), o nava este afectatã şi ANR considera, în conformitate cu dreptul internaţional, ca este necesar sa previnã, sa limiteze sau sa îndepãrteze o ameninţare iminenta şi grava în apele naţionale navigabile asupra activitãţilor ce se desfãşoarã în acestea şi a comunitãţilor locale, asupra siguranţei altor nave, echipajelor şi pasagerilor acestora ori asupra protecţiei mediului marin, ANR poate, printre altele: a) sa restrictioneze miscarea navei sau sa o directioneze sa urmeze o anumitã ruta. Aceasta cerinta nu limiteazã rãspunderea comandantului pentru manevrarea în siguranta a navei sale; b) sa notifice în mod oficial comandantul navei pentru ca acesta sa ia mãsurile imediate şi necesare de îndepãrtare a pericolelor sau de încetare a activitãţilor care pun în pericol mediul ori siguranta navigaţiei; c) sa trimitã o echipa de evaluare la bordul navei, care sa aprecieze gradul de risc, sa îl sprijine pe comandant pentru remedierea situaţiei şi sa informeze autoritãţile competente despre acestea; d) sa îl instructioneze pe comandant sa între într-un loc de refugiu în cazul unui pericol iminent sau sa dea dispoziţiile necesare pentru ca nava sa fie pilotata ori remorcata, dupã caz. _________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email