Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.581/2022 privind aprobarea Programului de interes naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri, pentru perioada 2023-2026, şi al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul afacerilor interne emite următorul ordin: ART. 1 Scop (1) Prin prezentul ordin se stabileşte metodologia de evaluare, selectare şi finanţare a proiectelor în cadrul Programului de interes naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri, pentru perioada 2023-2026, denumit în continuare PIN. (2) Agenţia Naţională Antidrog, denumită în continuare autoritate finanţatoare, va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin, în condiţiile legii. ART. 2 Concordanţă legislativă Prezentul ordin utilizează termenii şi expresiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 3 Definiţii În prezentul ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles: a) cerere de plată în avans - document de solicitare a plăţii în avans; b) cerere de rambursare intermediară/finală - document de solicitare a rambursării cheltuielilor efectuate, însoţit de raportul de activitate, raportul financiar şi de documentele justificative şi de plată furnizate de beneficiar; c) partener - persoană fizică sau persoană juridică legal constituită, care se asociază cu un solicitant, în baza unui document oficial, pentru depunerea unui proiect; partenerul trebuie să îndeplinească aceleaşi criterii de eligibilitate ca şi solicitantul; d) plată în avans - plata către beneficiar, în tranşe periodice, în raport cu faza de execuţie a proiectului şi cu cheltuielile aferente; e) proiect - ansamblu coerent de acţiuni tehnice şi financiare, coordonate şi combinate în mod logic, raţional, organizat şi eficient, conform unei succesiuni de activităţi prevăzute a fi desfăşurate într-un interval de timp şi într-un loc prestabilit, pentru atingerea unor obiective determinate, obţinerea unor rezultate identificabile şi măsurabile, cât mai aproape posibil de aşteptările şi intenţiile iniţiale. ART. 4 Finanţarea PIN (1) Finanţarea proiectelor se realizează, în condiţiile legii, pe baza selecţiei publice de proiecte organizate de autoritatea finanţatoare cu respectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 350/2005, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Selecţia publică de proiecte se organizează cu încadrarea în bugetul alocat fiecărui subprogram din cadrul PIN, în limita fondurilor publice aprobate autorităţii finanţatoare pentru fiecare an bugetar. (3) Dacă în urma derulării procedurii selecţiei publice de proiecte nu se atribuie integral bugetul anual alocat aferent fiecărui subprogram din cadrul PIN, autoritatea finanţatoare poate relua procedura până la contractarea în totalitate a bugetului respectiv. ART. 5 Procedura selecţiei publice de proiecte (1) Etapele procedurii selecţiei publice de proiecte sunt: a) publicarea programului anual pentru acordarea finanţărilor nerambursabile; b) publicarea anunţului de participare şi a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea proiectului, denumită în continuare Ghidul solicitantului, specifică fiecărui subprogram din cadrul PIN; c) formularea răspunsurilor la întrebări şi solicitări de clarificări; d) înscrierea solicitanţilor şi depunerea propunerilor de proiecte; e) verificarea înregistrării, eligibilităţii şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară a solicitanţilor; f) evaluarea propunerilor de proiecte conform criteriilor generale şi specifice prevăzute la art. 10; g) comunicarea rezultatelor; h) depunerea şi soluţionarea eventualelor contestaţii; i) încheierea contractelor de finanţare nerambursabilă; j) publicarea anunţului privind contractele de finanţare nerambursabilă încheiate. (2) Autoritatea finanţatoare stabileşte şi publică în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în termenul prevăzut de lege, PIN şi subprogramele din cadrul său pentru care se acordă finanţări nerambursabile. (3) Autoritatea finanţatoare publică anunţul de participare la procedura de evaluare şi selectare de proiecte în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian central şi pe pagina de internet proprie - www.ana.gov.ro. (4) În anunţul de participare se menţionează data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte, criteriile de atribuire a contractului de finanţare nerambursabilă, precum şi alte informaţii, după caz. (5) Data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte este de minimum 30 de zile calendaristice de la data publicării anunţului de participare. ART. 6 Ghidul solicitantului (1) Autoritatea finanţatoare elaborează Ghidul solicitantului pentru fiecare subprogram din cadrul PIN pentru care se acordă finanţare nerambursabilă şi organizează consultare publică şi interinstituţională cu privire la conţinutul acestuia. Procedura de consultare publică şi interinstituţională se stabileşte prin dispoziţie a conducătorului autorităţii finanţatoare. (2) Autoritatea finanţatoare poate transmite invitaţii explicite către partenerii relevanţi pentru participarea la consultarea publică. (3) După consultarea publică şi interinstituţională, autoritatea finanţatoare aprobă Ghidul solicitantului. (4) Ghidul solicitantului va cuprinde cel puţin: a) informaţii generale privind autoritatea finanţatoare; b) cerinţele minime de calificare solicitate de autoritatea finanţatoare şi documentele care urmează să fie prezentate de solicitant pentru îndeplinirea acestora; c) termeni de referinţă care conţin caracteristici ale proiectului referitoare la scopul, obiectivele specifice, activităţile care urmează a fi desfăşurate, criteriile de evaluare a rezultatelor; d) instrucţiuni privind termenele care trebuie respectate şi formalităţile care trebuie îndeplinite; e) instrucţiuni privind modul de elaborare şi de prezentare a propunerii tehnice şi financiare; f) informaţii privind criteriile generale aplicate pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă; g) criteriile specifice aplicabile pentru fiecare subprogram din cadrul PIN; h) documentele care trebuie să însoţească propunerea de proiect sau care urmează a fi prezentate în cazul atribuirii finanţării nerambursabile; i) informaţii cu privire la nivelul cofinanţării solicitantului; j) modelul-cadru general al contractului de finanţare; k) anexe privind cheltuielile eligibile şi domeniile de activitate, încheierea şi derularea proiectului. ART. 7 Întrebări şi clarificări (1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a răspunde la întrebările şi solicitările de clarificări transmise de solicitanţi, cu condiţia ca acestea să fie primite cu cel puţin 6 zile calendaristice înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiect. (2) Răspunsurile autorităţii finanţatoare la întrebări şi la solicitările de clarificări se publică pe pagina de internet proprie cu cel puţin 4 zile calendaristice înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiect. ART. 8 Depunerea proiectelor (1) Propunerea de proiect şi documentaţia aferentă se pot depune/transmite, conform menţiunilor Ghidului solicitantului, până la data-limită prevăzută în anunţul de participare: a) la secretariatul autorităţii finanţatoare; b) şi/sau în formă electronică, semnate cu semnătură electronică, în condiţiile legii. (2) Numărul de participanţi la procedura de selecţie de proiecte nu este limitat. (3) Autoritatea finanţatoare trebuie să repete procedura de selecţie de proiecte în cazul în care există un singur solicitant. (4) În cazul în care, în urma repetării procedurii, doar un solicitant a depus o propunere de proiect, autoritatea finanţatoare procedează la evaluarea acesteia şi la derularea procedurii de atribuire, în condiţiile legii. ART. 9 Comisia de evaluare şi selecţie a proiectelor (1) Verificarea cerinţelor privind înregistrarea, eligibilitatea şi îndeplinirea criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară, precum şi a criteriilor generale şi specifice de evaluare se face de către Comisia de evaluare şi selecţie a cărei componenţă este stabilită, prin dispoziţie, de către conducătorul autorităţii finanţatoare, pentru fiecare subprogram din cadrul PIN. (2) Comisia de evaluare şi selecţie este formată din 5 membri, iar, în situaţia în care expertiza şi cunoştinţele sau competenţele membrilor comisiei nu acoperă integral domeniul specific al subprogramului în cauză, pot fi cooptate persoane care au cunoştinţe de specialitate, în calitate de consultanţi. Modalitatea de cooptare a unor persoane în calitate de consultanţi se stabileşte prin dispoziţie a conducătorului autorităţii finanţatoare. ART. 10 Evaluarea şi selecţia proiectelor (1) Pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă, autoritatea finanţatoare stabileşte şi aplică criterii şi proceduri nediscriminatorii şi transparente. (2) Autoritatea finanţatoare exclude din procedura pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă, declarând neeligibil, pe oricare solicitant care se află în una dintre situaţiile prevăzute de art. 21 alin. (1) din Legea nr. 350/2005, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Comisia de evaluare şi selecţie are dreptul să ceară solicitanţilor prezentarea de documente suplimentare care dovedesc eligibilitatea, în sensul prevederilor alin. (2), precum şi documente edificatoare care să dovedească o formă de înregistrare ca persoană juridică sau de înregistrare/atestare ori apartenenţă din punct de vedere profesional, în conformitate cu prevederile legale. (4) După depunerea propunerilor de proiecte, pentru fiecare subprogram din cadrul PIN, Comisia de evaluare şi selecţie derulează următoarele etape: a) verificarea înregistrării şi conformităţii din punctul de vedere al documentaţiei de solicitare a finanţării nerambursabile, conform Ghidului solicitantului; b) verificarea eligibilităţii şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară; c) evaluarea propunerilor de proiect, constând în analiza cererii de finanţare, a bugetului proiectului şi a calendarului activităţilor în raport cu criteriile generale şi specifice, precum şi în acordarea punctajului; d) stabilirea proiectului câştigător. (5) Propunerile de proiecte trebuie să întrunească următoarele criterii generale: a) se adresează domeniului prevenirii şi asistenţei consumatorilor de droguri; b) ating obiectivele subprogramului pentru care aplică; c) este dovedită capacitatea organizatorică şi funcţională a solicitantului finanţării prin: (i) asigurarea resurselor umane şi financiare pentru desfăşurarea proiectului la nivelul propus; (ii) experienţă în dezvoltarea parteneriatului cu autorităţile publice, cu alte organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale din ţară şi din străinătate, după caz. (6) Evaluarea propunerilor de proiecte care întrunesc criteriile generale prevăzute la alin. (5) se realizează după următoarea structură:
┌────┬─────────────────────────────────┐
│Nr. │Criterii de evaluare │
├────┼─────────────────────────────────┤
│I. │Capacitatea managerială şi │
│ │operaţională │
├────┼─────────────────────────────────┤
│II. │Metodologia proiectului │
├────┼─────────────────────────────────┤
│III.│Bugetul │
├────┼─────────────────────────────────┤
│IV. │Sustenabilitatea │
└────┴─────────────────────────────────┘
(7) Autoritatea finanţatoare precizează în anunţul de participare şi publică în Ghidul solicitantului, pentru fiecare subprogram, criteriile specifice pe baza cărora se atribuie contractul şi care, odată stabilite, nu vor fi schimbate pe toată durata de aplicare a procedurii de atribuire a contractului de finanţare nerambursabilă. (8) Propunerea de proiect care nu a întrunit punctajul minim stabilit în Ghidul solicitantului va fi declarată respinsă. (9) Propunerile de proiecte depuse sunt evaluate de Comisia de evaluare şi selecţie în termen de cel mult 30 de zile de la data-limită de depunere. (10) În cadrul procesului de evaluare şi selecţie, Comisia de evaluare şi selecţie poate solicita clarificări de la solicitanţi. Aceştia sunt obligaţi să răspundă în termen de cel mult 48 de ore de la data solicitării clarificărilor, cu excepţia cazului în care Comisia de evaluare şi selecţie, din motive temeinice, stabileşte un alt termen. (11) În cazul solicitării de clarificări, evaluarea se suspendă până la primirea acestora. Finalizarea procesului de evaluare şi selecţie se realizează după analizarea răspunsului solicitantului. (12) În cazul în care solicitantul nu răspunde în termenul acordat, Comisia de evaluare şi selecţie finalizează evaluarea pe baza informaţiilor disponibile. (13) Departajarea propunerilor de proiecte se realizează în baza punctajului obţinut în urma evaluării. (14) Comisia de evaluare şi selecţie întocmeşte un raport privind procesul de evaluare şi selecţie, care cuprinde, în mod obligatoriu, lista proiectelor pentru care se propune încheierea contractelor de finanţare nerambursabilă şi valoarea finanţării, prin ordonarea descrescătoare a punctajelor obţinute, în limita bugetului aprobat. ART. 11 Rezultatul evaluării şi selecţiei propunerilor de proiecte (1) Rezultatul evaluării şi selecţiei propunerilor de proiecte se comunică, în format electronic, solicitanţilor în termen de cel mult 5 zile de la data finalizării procedurii de evaluare şi selecţie. (2) În baza rezultatelor analizei eventualelor contestaţii comunicate de către Comisia de soluţionare a contestaţiilor, Comisia de evaluare şi selecţie definitivează lista cuprinzând proiectele declarate câştigătoare, pe care o publică pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare. ART. 12 Contestaţii (1) Eventualele contestaţii se formulează în scris cu referire strictă la propria propunere de proiect şi se depun la secretariatul autorităţii finanţatoare în cel mult 5 zile de la data comunicării rezultatului evaluării şi selectării propunerilor de proiecte. (2) Contestaţia conţine următoarele: a) datele de identificare ale contestatarului; b) numărul de înregistrare al propunerii de proiect şi titlul proiectului; c) motivele contestaţiei şi probele pe care îşi întemeiază contestaţia; d) semnătura contestatarului sau a împuternicitului acestuia, precum şi ştampila. (3) Contestaţiile formulate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) se soluţionează în cel mult 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor de către o Comisie de soluţionare a contestaţiilor, a cărei componenţă nominală este aprobată prin dispoziţie a conducătorului autorităţii finanţatoare. (4) Rezultatele contestaţiilor se comunică, în format electronic, celor care au formulat contestaţia şi se afişează pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare. ART. 13 Încheierea contractului de finanţare nerambursabilă (1) Contractul de finanţare nerambursabilă se încheie între autoritatea finanţatoare şi solicitantul/solicitanţii al/ale cărui/căror proiect/proiecte a/au fost selectat(e), în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data publicării listei cuprinzând proiectele declarate câştigătoare pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare. (2) Bugetul proiectului aprobat spre finanţare se constituie anexă la contractul de finanţare nerambursabilă. (3) Neprezentarea solicitantului în termenul prevăzut la alin. (1) înseamnă renunţarea la oferta depusă, urmând ca proiectul calificat pe locul următor, ca punctaj, să facă obiectul finanţării nerambursabile. ART. 14 Contractul de finanţare nerambursabilă - transparenţă Anunţul de atribuire a contractului de finanţare nerambursabilă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, şi se afişează pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare nu mai târziu de 30 de zile de la data încheierii contractului. ART. 15 Implementarea proiectului finanţat (1) Autoritatea finanţatoare poate stabili, prin contractul de finanţare nerambursabilă, ca plăţile către beneficiar să se facă în avans, în tranşe, conform legii. (2) Modalitatea de acordare în tranşe a plăţilor în avans se stabileşte în contractul de finanţare nerambursabilă, în raport cu durata şi evoluţia în timp a activităţii finanţate, costurile interne de organizare şi funcţionare ale beneficiarului şi evaluarea posibilelor riscuri financiare. (3) Plata în avans se poate efectua numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: a) existenţa contractului de finanţare nerambursabilă; b) existenţa contului sau subcontului deschis pe numele beneficiarului pentru proiect; c) nominalizarea de către beneficiar a unei persoane responsabile de implementarea proiectului; d) aprobarea de către autoritatea finanţatoare a cererii de plată în avans depuse de beneficiar. (4) Cererea de plată în avans se aprobă dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a plăţii în avans stabilite în contractul de finanţare. (5) Este interzisă acordarea avansurilor beneficiarilor cărora li s-au acordat anterior plăţi în avans pe care nu le-au justificat sau care nu au fost recuperate în termenele stabilite. (6) Autoritatea finanţatoare nu va elibera beneficiarului ultima tranşă a finanţării înainte de validarea raportului final de activitate şi a raportului financiar, pe care beneficiarul este obligat să le depună la sediul autorităţii finanţatoare în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la terminarea activităţii, dar nu mai târziu de data de 30 noiembrie a fiecărui an. (7) Rapoartele financiare intermediare şi finale, devizele justificative aferente plăţilor în avans se avizează de un auditor extern autorizat - persoană fizică sau juridică, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, contractat de beneficiar. (8) Validarea rapoartelor finale se face de către autoritatea finanţatoare în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea de către beneficiar a raportului final de activitate şi a celui financiar. (9) Autoritatea finanţatoare stabileşte în contractul de finanţare nerambursabilă impactul asupra finanţării, precum şi alte consecinţe ale neîndeplinirii în tot sau în parte a indicatorilor/obiectivelor proiectelor finanţate, în raport cu gradul de realizare a acestora. ART. 16 Monitorizare şi control (1) După încheierea contractului de finanţare nerambursabilă, monitorizarea şi controlul implementării proiectelor din cadrul PIN se asigură de către autoritatea finanţatoare. (2) În timpul perioadei de implementare, dar şi în termen de 5 ani de la finalizarea contractului de finanţare nerambursabilă, beneficiarul va asigura accesul neîngrădit al reprezentanţilor autorităţii finanţatoare la documentele proiectului, precum şi la alte documente justificative aflate în legătură directă cu documentele proiectului. ART. 17 PIN - vizibilitate (1) La finalul exerciţiului bugetar, autoritatea finanţatoare are obligaţia întocmirii unui raport cu privire la contractele de finanţare nerambursabilă încheiate în cursul anului fiscal, care cuprinde programele finanţate, beneficiarii şi rezultatele contractelor. (2) Raportul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, precum şi pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare. ART. 18 Publicarea ordinului Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul afacerilor interne, Bogdan Despescu, secretar de stat Bucureşti, 1 martie 2023. Nr. 32. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.