──────
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul justiţiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind modul de gestionare a sumelor constituite din cota de 1% plãtitã de contribuabili potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 privind constituirea şi utilizarea Fondului România
CAP. 1
Bugetul Fondului România
ART. 1
Fondul România, constituit în vederea promovãrii imaginii reale a tarii în exterior, în baza <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 privind constituirea şi utilizarea Fondului România, se gestioneazã în regim extrabugetar de cãtre Secretariatul General al Guvernului şi se aproba ca anexa la bugetul acestuia.
ART. 2
Pentru angajarea cheltuielilor şi efectuarea plãţilor din Fondul România ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului îndeplineşte atribuţiile ordonatorului principal de credite.
ART. 3
Fondul România se constituie din sursele prevãzute la <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 .
ART. 4
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului România se elaboreazã şi se fundamenteazã de cãtre Secretariatul General al Guvernului la termenele prevãzute în <>Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare.
ART. 5
(1) Acţiunile şi proiectele pentru care se efectueazã angajamente şi plati din Fondul România sunt prevãzute la <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 .
(2) Cheltuielile aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului România reprezintã limite maxime care nu pot fi depasite, în cadrul cãrora se pot efectua angajamente şi plati.
CAP. 2
Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului România
ART. 6
Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului România se deruleazã prin contul 50.30.4283422 "Disponibil pentru Fondul România" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti pe seama Secretariatului General al Guvernului, în care se evidenţiazã veniturile încasate pentru constituirea Fondului România, precum şi plãţile dispuse de ordonatorul principal de credite.
ART. 7
Plãtitorii cotei prevãzute la <>art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 vor achitã sumele datorate Fondului România pe baza de ordine de plata pentru trezorerie întocmite distinct, în care vor mentiona în mod obligatoriu "Reprezintã cota de 1% pentru Fondul România aferentã trimestrului ..... anul .....".
ART. 8
Modificãrile în cursul execuţiei bugetare ale prevederilor de cheltuieli în bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului România se efectueazã în condiţiile <>art. 29 alin. (4) din Legea nr. 72/1996 .
CAP. 3
Constituirea şi utilizarea sumelor pentru finanţarea cheltuielilor aprobate din Fondul România
ART. 9
(1) Persoanele juridice care se încadreazã în prevederile <>art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 au obligaţia sa calculeze şi sa vireze la Fondul România cota de 1% o data cu plata impozitului pe profit.
(2) Pentru neplata la termen a cotei prevãzute la <>art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 se datoreazã majorãri de întârziere, calculate potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
Modalitatea de calcul al contribuţiei de 1% este cea prevãzutã în Instrucţiunile privind metodologia de calcul al impozitului pe profit (date în aplicarea <>art. 7), aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 402/2000 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 12 iunie 2000.
ART. 11
Sumele colectate în Fondul România vor fi folosite în exclusivitate în scopul în care a fost constituit, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 12
(1) Proiectele care se finanţeazã din Fondul România sunt de natura celor prevãzute la <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 . Proiectele vor cuprinde date referitoare la scopul, obiectivele, strategiile, precum şi la modalitatea de realizare a acţiunii deviz, transfer bancar, contracte de finanţare etc.
(2) Comisia de evaluare constituitã în temeiul <>art. 4 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 primeşte proiectele de operaţiuni propuse sa fie finanţate din Fondul România în condiţiile prevãzute la alin. (1). Proiectele evaluate şi acceptate sa fie realizate sunt supuse spre aprobare primului-ministru de cãtre secretarul executiv al Consiliului interministerial - ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
(3) Plata proiectelor aprobate se va efectua în baza documentelor justificative, întocmite în conformitate cu dispoziţiile legale şi aprobate de secretarul executiv al Consiliului interministerial.
(4) În statele în care România are reprezentante ambasade, consulate - documentele justificative legale se confirma de cãtre acestea.
ART. 13
Sumele rãmase neutilizate la sfârşitul anului în contul Fondului România se reporteazã cu aceeaşi destinaţie în anul urmãtor.
ART. 14
Controlul respectãrii obligaţiilor de plata ale contribuabililor la Fondul România, în condiţiile şi la termenele stabilite prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 , se efectueazã de cãtre organele fiscale.
ART. 15
Persoanele juridice care datoreazã contribuţia la constituirea Fondului România, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 , înregistreazã lunar sumele datorate Fondului România în debitul contului 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vãrsãminte asimilate" şi în creditul contului 447 "Fonduri speciale/taxe şi vãrsãminte asimilate" -analitic "Sume datorate Fondului România".
CAP. 4
Contabilitatea execuţiei Fondului România
ART. 16
(1) În conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 Secretariatul General al Guvernului gestioneazã sumele aferente cotei prevãzute la art. 2 alin. (1) din aceeaşi ordonanta, care se înregistreazã în contabilitate cu ajutorul urmãtoarelor conturi:
119 - "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã"
119.01.13 - "Disponibil din Fondul România"
337 - "Fonduri cu destinaţie specialã"
337.13 - "Fondul România"
421 - "Cheltuieli din fonduri cu destinaţie specialã"
421.13 - "Cheltuieli din Fondul România"
(2) Înregistrãri contabile:
a) încasarea sumelor conform <>art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 :
119.01.13 = 337.13
b) achitarea sumelor care prin natura lor se înregistreazã direct în contul de cheltuieli:
421.13 = 119.01.13
c) înregistrarea facturilor de la furnizorii şi antreprenorii pentru investiţii:
421.13/art. 70 = 234.02
d) achitarea furnizorilor şi antreprenorilor pentru investiţii: 234.02 = 119.01.13
e) înregistrarea facturilor pentru achiziţionarea de materiale şi obiecte de inventar:
600 = 234.01 (pentru materiale)
421.13 = 234.01 (pentru obiecte de inventar)
602 = 311
f) achitarea furnizorilor de materiale şi obiecte de inventar:
234.01 = 119.01.13
g) acordarea de avansuri, în condiţiile legii, pentru realizarea acţiunilor prevãzute la <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2001 :
220 = 119.01.13
h) justificarea sumelor acordate, care prin natura lor se înregistreazã direct în contul de cheltuieli:
421.13 = 220
i) la sfârşitul anului, închiderea contului de cheltuieli:
337.13 = 421.13
(3) Disponibilitãţile "Fondului România" se raporteazã în Anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinaţie specialã" la Darea de seama contabila pentru instituţiile publice şi se înscriu în subsolul paginii 22, cu codul 21 şi se aduna la rândul 01.
────────────