Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , cu modificãrile ulterioare, în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 193/2002 privind organizarea şi funcţionarea Biroului Roman de Metrologie Legalã, cu modificãrile ulterioare, directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legalã emite urmãtorul ordin: ART. 1 Se aproba Norma de metrologie legalã NML 021-05 "Aparate pentru mãsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor (cinemometre)", cuprinsã în anexa*) care face parte integrantã din prezentul ordin.---------- *) Anexa se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.102 bis în afarã abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1. ART. 2 Prezenta norma înlocuieşte Norma tehnica de metrologie NTM 2-191-94 "Verificarea metrologica şi exploatarea aparatelor de mãsurat viteza de circulaţie a autovehiculelor - cinemometre", cu excepţia cazurilor la care se referã art. 3. ART. 3 Activitãţile de evaluare a mijloacelor de mãsurare în scopul acordãrii aprobãrilor de model/ completãrilor la acestea, aflate în curs de desfãşurare la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, vor fi finalizate în baza reglementãrilor metrologice aplicabile, prevãzute în programele de evaluare. ART. 4 Unitãţile din structura şi în subordinea Biroului Roman de Metrologie Legalã, precum şi laboratoarele autorizate de acesta vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 5 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data publicãrii lui. p. Directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legalã, Valentin Patasanu Bucureşti, 23 noiembrie 2005. Nr. 301. ANEXA NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ NML "Aparate pentru mãsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor (cinemometre)" 1. Domeniu de aplicare 1.1. Prezenta norma de metrologie legalã stabileşte cerinţele metrologice şi tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã cinemometrele utilizate de poliţia rutiera la mãsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor pe drumurile publice. Prezenta norma de metrologie legalã se referã atât la cinemometrele care funcţioneazã numai în regim stationar, cat şi la cinemometrele care funcţioneazã atât în regim stationar, cat şi în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate (autovehicul de patrulare). 1.2. Pentru a putea fi introduse pe piata, puse în funcţiune sau utilizate în masurarile de interes public, cinemometrele prevãzute la punctul 1.1. trebuie sa îndeplineascã atât cerinţele metrologice şi tehnice prevãzute în prezenta norma, cat şi cerinţele aplicabile din norma de metrologie legalã NML 001-05 "Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerinţelor din normele mai sus menţionate rezulta din tabelul 1. 1.3. Cinemometrele sunt mijloace de mãsurare care mãsoarã şi afişeazã viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mişcare în traficul rutier, din exteriorul acestora şi independent de caracteristicile autovehiculelor a cãror viteza este masurata. Principalele blocuri functionale ale unui cinemometru sunt: - blocul de mãsurare, care are ca element principal un traductor specializat care converteste viteza de deplasare într-un semnal electric; - blocul de prelucrare şi afişare, care realizeazã conversia semnalului electric în unitãţi de viteza şi afişeazã valoarea acesteia direct în km/h; - blocul inregistrator, care poate fi constituit dintr-un aparat special de fotografiat, dintr-un sistem videoinregistrator, etc şi are rolul de a inregistra imaginea autovehiculului care a depãşit o valoare prestabilita a vitezei. 1.4. Dupã destinaţia utilizãrii lor, cinemometrele se pot clasifica în: a) cinemometre destinate a fi utilizate numai în regim stationar, care pot fi instalate atât pe autovehicule, cat şi în exteriorul acestora, pe teren. În cazul montarii lor pe un autovehicul, aceste tipuri de cinemometre pot fi utilizate pentru masurari numai când autovehiculul, respectiv stationeaza şi este pozitionat corect fata de direcţia de deplasare în trafic a celorlalte autovehicule. b) cinemometre destinate a fi utilizate atât în regim stationar, cat şi în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate. În acest caz, cinemometrul trebuie sa fie prevãzut cu un dispozitiv specializat, care sa poatã mãsura viteza de deplasare a autovehiculului pe care este instalat. 2. Terminologie 2.1. unghi de incidenta: unghiul format de direcţia de propagare a undei electromagnetice incidente (la cinemometrele radar) şi direcţia de deplasare a autovehiculului a cãrui viteza este masurata. 2.2. simulare în condiţii de laborator: simulare a masurarii vitezei de cãtre cinemometru, prin aplicarea unor semnale electrice cu frecventa corespunzãtoare frecvenţei Doppler (în cazul cinemometrelor radar), sau prin simularea mecanicã, sau de alta natura, a deplasarii autovehiculului. 2.3. discriminator de direcţie: circuit capabil sa facã diferentierea între autovehiculele care se deplaseaza în sensul apropierii de cinemometru şi cele care se deplaseaza în sensul departarii fata de acesta. 2.4. dispozitiv de vizare: dispozitiv auxiliar al cinemometrului, care permite operatorului sa stabileascã unghiul de incidenta necesar, înainte de a începe efectuarea masurarilor de viteza. 2.5. lobii antenei de emisie - recepţie: fascicule de radiaţie electromagnetica emise de antena, sub forma unor unghiuri solide. Sunt distincte trei feluri de lobi (la cinemometrele radar). a) lobul principal: fascicul de radiaţie emis de partea frontala a antenei (fata), pe o direcţie perpendiculara pe aceasta, sau sub un unghi stabil, specificat. Are puterea de emisie cea mai mare şi este singurul utilizat la efectuarea masurarilor de viteza; b) lobii secundari fata: fascicule de radiaţie emise tot de partea frontala a antenei, situati la dreapta şi la stanga lobului principal. Axele geometrice ale celor doi lobi secundari fata sunt situate de o parte şi de alta a axei geometrice a lobului principal (în plan orizontal); c) lobul secundar spate: fascicul de radiaţie emis de partea dorsala a antenei, având axa geometrica în prelungirea axei lobului principal. 2.6. unghi de deschidere a lobului: unghiul plan (în plan orizontal) delimitat de doua semidrepte situate de o parte şi de alta a axei geometrice a lobului. 2.7. reciclarea masurarii: reluare a masurarii efectuatã asupra aceluiaşi masurand (viteza), realizatã de cãtre cinemometru în mod automat dupã un timp prestabilit, sau manual prin intervenţia operatorului. 3. Cerinţe metrologice şi tehnice 3.1. Cerinţe metrologice 3.1.1. Erori maxime tolerate pentru mãsurarea vitezei: a) pentru mãsurarea vitezei, simulata în condiţii de laborator, eroarea maxima tolerata este de ± 1 km/h pentru viteze pana la 100 km/h, ± 1 % din valoarea convenţional adevarata, pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h; În cazul cinemometrelor care funcţioneazã şi în condiţii de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, erorile maxime tolerate specificate mai sus trebuie sa fie respectate şi pentru mãsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului. b) pentru mãsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţioneazã numai în regim stationar, eroarea maxima tolerata este de ± 3 km/h pentru viteze pana la 100 km/h, ± 3 % din valoarea convenţional adevarata pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h. c) pentru mãsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcţioneazã atât în regim stationar cat şi în regim de deplasare, eroarea maxima tolerata este de: - în regim stationar, pentru mãsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea maxima tolerata este cea de la pct. 3.1.1.b), - în regim de deplasare, pentru mãsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, eroarea maxima tolerata este cea de la pct. 3.1.1.b), - în regim de deplasare, pentru mãsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea maxima tolerata este de ± 4 km/h pentru viteze pana la 100 km/h, ± 4 % din valoarea convenţional adevarata, pentru viteze egale sau mai mari decât 100 hm/h. 3.1.2. Valorile mãsurate ale vitezelor trebuie sa se încadreze în erorile maxime tolerate specificate la pct. 3.1.1., respectând şi cerinţele specificate în cadrul fiecãrui paragraf în parte, la funcţionarea cinemometrelor sub acţiunea factorilor de influenta: a) temperatura în domeniul de variatie specificat de fabricant şi care trebuie sa cuprindã cel puţin (0 ... + 50)°C. În cazul în care acest domeniu de temperaturi nu este specificat, se considera ca el este de (-20 ... + 60)°C pentru blocurile functionale ale cinemometrului care sunt plasate în exterior (supuse intemperiilor) şi de (0 ... + 50)°C pentru cele plasate în interior (la adapost); b) umiditatea relativã: între 10% şi 95%, fãrã condensare; c) tensiune electrica de alimentare în domeniul: [U(n) - 10%] V ... [U(n) + 20%] V, unde U(n) este tensiunea nominalã de alimentare, specificatã de fabricant, d) radiaţie electromagnetica intensitatea câmpului electromagnetic 10 V/m în domeniul de frecvente 27 MHz ... 1000 MHz, modulatie în amplitudine 80% cu un semnal sinusoidal având o frecventa corespunzãtoare frecvenţei Doppler pentru o viteza de 60 km/h (la cinemometre radar). e) impulsuri de interferenta: salve (trenuri) de impulsuri cu amplitudinea de 25 V (în cazul cinemometrelor alimentate de la bateria de acumulatori) şi cu amplitudinea de 1 kV (în cazul cinemometrelor alimentate de la reţeaua electrica de 220 V), aplicate pe alimentare un timp echivalent cu cel necesar pentru simularea a cinci masurari de viteza, precum şi impulsuri cu amplitudinea de 100 V aplicate prin cuplaj capacitiv conexiunilor de semnal; f) descãrcãri electrostatice: tensiunea de descãrcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ şi un timp între descãrcãri de minim 1 s; g) vibratii sinusoidale: amplitudinea acceleratiei de 10 m/s^2, în domeniul de frecventa (10 ... 150) Hz, 20 de cicluri. 3.1.3. Cinemometrul trebuie sa fie supus unor încercãri de rezistenta climatica: - depozitare la temperatura de -25°C timp de 2 ore, - depozitare la temperatura de +70°C (caldura uscata) timp de 2 ore. Pe parcursul acestor probe cinemometrul nu trebuie sa fie alimentat cu energie electrica. Dupã fiecare din aceste probe cinemometrul trebuie sa îndeplineascã cerinţele specificate la punctul 3.1.1. (şi 3.6.4., pentru cinemometrele radar). 3.1.4. Cinemometrul trebuie sa fie supus la socuri mecanice, astfel, aşezat pe o suprafata rigida, se inclina în jurul unei laturi ale suprafeţei sale de baza, astfel încât capatul opus sa fie ridicat la o înãlţime de 50 mm, apoi este lãsat sa cada. Se repeta procedeul de mai sus în jurul fiecãrei laturi a suprafeţei de baza. Dupã efectuarea acestor încercãri cinemometrul trebuie sa îndeplineascã cerinţele specificate la punctul 3.1.1. (şi 3.6.4. şi 3.6.6. pentru cinemometrele radar). 3.1.5. Pãrţile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior, trebuie sa fie supuse unei probe de caldura umeda cu condensare astfel imediat dupã depozitarea la temperatura de -25°C, aparatele se aduc într-un mediu cu temperatura de +20°C şi umiditate relativã de circa 80%, se alimenteazã şi se menţin în aceasta stare pana ajung la temperatura ambianta. În aceste condiţii cinemometrul trebuie sa îndeplineascã cerinţele specificate la punctul 3.1.1. (şi 3.6.4. şi 3.6.6. pentru cinemometrele radar). 3.1.6. Pãrţile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior, trebuie sa aibã un grad de protecţie adecvat rezistentei la jet de apa. Imediat dupã efectuarea probelor de determinare a gradului de protecţie, cinemometrul trebuie sa îndeplineascã cerinţele specificate la punctul 3.1.1. (şi 3.6.6. pentru cinemometrele radar). 3.2. Cerinţe tehnice constructive şi de aspect exterior 3.2.1. Toate blocurile functionale ale cinemometrului trebuie sa aibã o construcţie robusta, sa nu prezinte deteriorãri care sa influenteze buna lor funcţionare. Materialele utilizate trebuie sa garanteze o rezistenta suficienta şi sa aibã caracteristici invariabile în timp. 3.2.2. Carcasele blocurilor functionale ale cinemometrului trebuie sa aibã un grad de protecţie corespunzãtor la atingere, praf, umiditate şi sa fie prevãzute cu posibilitãţi de sigilare, atât pentru sigiliile producãtorului cat şi pentru sigiliile metrologice. Pãrţile componente ale cinemometrului care sunt supuse intemperiilor, fiind amplasate în exterior, trebuie sa fie etanse la praf şi la jet de apa, atunci când au montate toate accesoriile. 3.2.3. Cinemometrul, sau fiecare bloc funcţional în carcasa proprie, trebuie sa fie prevãzut cu o eticheta care sa conţinã cel puţin urmãtoarele inscriptionari: - tipul, seria şi anul de fabricaţie a blocului respectiv; - denumirea (sau marca comercialã) firmei producãtoare, - tipul şi seria de fabricaţie a blocurilor cu care funcţioneazã, în cazul în care acestea nu sunt interschimbabile, - marca metrologica de model (în conformitate cu specificaţiile din certificatul de aprobare de model), dacã aceasta nu este inscriptionata în alt loc. Aceste inscriptionari trebuie sa fie marcate lizibil şi astfel încât sa nu poatã fi şterse. 3.2.4. Toate comutatoarele şi tastele de comanda a dispozitivelor cinemometrului trebuie sa funcţioneze sigur, fãrã blocari sau rateuri şi trebuie sa fie inscriptionate astfel încât sa se înţeleagã rolul lor funcţional, fãrã a permite confuzii în manevrare. 3.2.5. Pentru toate valorile afişate trebuie sa existe inscriptionari vizibile care sa dea un înţeles clar acestor valori. Unitatea de mãsura km/h trebuie sa figureze alãturi de toate valorile afişate ale vitezelor mãsurate. 3.2.6. Cinemometrul trebuie sa fie prevãzut cu o funcţie de autotestare, care sa poatã pune în evidenta orice defect sau dereglare funcţionalã, ce pot avea influenta asupra exactitatii de mãsurare. Aceasta funcţie trebuie sa fie activata automat la fiecare punere în funcţiune a cinemometrului, având şi posibilitatea de a fi activata manual de cãtre operator, ori de câte ori se considera necesar. În cazul depistarii unor defecte sau dereglari functionale, acestea vor fi semnalate iar funcţionarea cinemometrului va fi blocata. 3.2.7. Domeniul de mãsurare a vitezei trebuie sa includã cel puţin (30 ... 150) km/h. Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, trebuie sa realizeze şi mãsurarea vitezei proprii de deplasare, cel puţin în domeniul specificat mai sus. 3.2.8. Cinemometrul poate fi dotat cu un dispozitiv de vizare, care sa permitã stabilirea unghiului de incidenta cu o exactitate suficient de buna, astfel încât eroarea relativã de mãsurare datoratã unei alinieri necorespunzãtoare, sa nu depãşeascã ± 0,5%. Unghiul de incidenta trebuie sa fie stabil, nefiind permise variatii ale acestuia pe parcursul efectuãrii masurarilor. În cazul cinemometrelor radar, dispozitivul de vizare poate lipsi dacã cinemometrul este construit pentru a fi utilizat cu un fascicul practic paralel cu direcţia de deplasare a autovehiculelor din trafic (unghiul de incidenta este mai mic sau egal cu 10°). 3.3. Cerinţe tehnice de funcţionare cu caracter general 3.3.1. Cinemometrele prezentate la încercãri pentru obţinerea aprobãrii de model trebuie sa fie însoţite de un manual de utilizare, care va fi aprobat odatã cu acordarea aprobãrii de model pentru cinemometru. Acest manual trebuie sa permitã înţelegerea şi identificarea tuturor funcţiilor pe care le poate îndeplini aparatul şi trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii: - descrierea principiului de funcţionare a cinemometrului, - explicarea detaliatã a functionarii variantei constructive adoptate, - specificarea exactã a condiţiilor normale de funcţionare, - modul de utilizare şi instrucţiunile de lucru cu cinemometrul; - informaţii asupra principalelor surse de erori, - specificarea (în rezumat) a factorilor de influenta care pot afecta exactitatea masurarilor, precum şi a erorilor parţiale sau suplimentare pe care acestea le pot introduce, - modul de instalare, de punere în funcţiune, precum şi reglajele necesare pentru toate modalitãţile de instalare prevãzute (la marginea soselei, pe un amplasament special amenajat, în interiorul unui autovehicul de patrulare, etc). Pentru cinemometrele destinate sa funcţioneze în regim automat, fãrã operator, manualul trebuie sa cuprindã în plus urmãtoarele informaţii: - descrierea mãsurilor constructive adoptate pentru a asigura un nivel de încredere de cel puţin 99,8%, pentru încadrarea rezultatelor masurarilor în limitele erorilor tolerate, - modul în care este efectuat controlul automat permanent al functionarii cinemometrului (funcţia de autotestare), precum şi comportarea aparatului în momentul apariţiei unor defectiuni, sau dereglari şi în cazul modificãrii condiţiilor nominale de funcţionare în afarã limitelor specificate de fabricant. Documentaţia trebuie sa fie prezentatã în limba romana. 3.3.2. Logica procesului de mãsurare al cinemometrului trebuie sa fie astfel conceputã încât sa nu poatã fi atribuitã o mãsurare de viteza, unui autovehicul care nu are nici o legatura cu aceasta viteza (în special în cazurile în care cinemometrul este utilizat pe mãsurare manualã), precum şi în cazurile de incrucisari sau depasiri între vehicule, când acestea se afla simultan în raza de mãsurare a cinemometrului, sau când cinemometrul este utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat. 3.3.3. Cinemometrul trebuie sa fie prevãzut cu un discriminator de direcţie, care sa permitã selectarea sensului de deplasare a autovehiculelor a cãror viteza este masurata. Trecerea de la un sens de deplasare la altul poate fi efectuatã manual şi/sau automat. Discriminatorul de direcţie împreunã cu alte mijloace suplimentare (cu care este dotat, prin construcţie, cinemometrul) trebuie sa asigure identificarea sigura a autovehiculului a cãrui viteza este masurata şi în cazul în care acesta nu se afla singur în raza de mãsurare a cinemometrului. Dacã acest lucru nu este posibil, cinemometrul trebuie sa anuleze rezultatul masurarii în cazul în care doua sau mai multe autovehicule cu viteze diferite trec simultan prin punctul de mãsurare. 3.3.4. Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, pe lângã discriminatorul de direcţie, trebuie sa fie dotat cu un circuit capabil sa realizeze diferentierea dintre viteza proprie de deplasare şi viteza autovehiculelor aflate în trafic. În cazul masurarii vitezei autovehiculelor aflate în trafic, având acelaşi sens de deplasare cu autovehiculul de patrulare, cinemometrul trebuie sa poatã efectua şi diferentierea între viteze în cazurile când: - viteza proprie de deplasare este mai mica decât viteza autovehiculului aflat în trafic, - viteza proprie de deplasare este mai mare decât viteza autovehiculului aflat în trafic. Pentru ambele cazuri, manualul de utilizare trebuie sa specifice valoarea minima a diferenţei dintre cele doua viteze, pentru care este garantatã efectuarea corecta a masurarii. 3.3.5. În cazul scaderii tensiunii de alimentare sub limita minima specificatã de fabricant (dacã aceasta nu este specificatã, valoarea ei va fi consideratã cea de la pct. 3.1.2. c) funcţionarea cinemometrului trebuie sa fie blocata automat. Aceeaşi cerinta se va aplica şi în cazul depãşirii limitei superioare a tensiunii de alimentare, dacã în acest caz exista riscul depãşirii erorilor tolerate la mãsurarea vitezei. 3.4. Cerinţe tehnice specifice blocului de mãsurare şi blocului de prelucrare şi afişare 3.4.1. Componentele blocului de mãsurare amplasate în exterior (bariere optice, inductive, etc sau elemente de alta natura, în funcţie de principiul constructiv) trebuie sa fie montate în conformitate cu prevederile manualului de instalare. 3.4.2. Blocul de prelucrare şi afişare trebuie sa afiseze valorile mãsurate ale vitezelor autovehiculelor aflate în trafic, precum şi viteza proprie de deplasare a autovehiculului de patrulare (în cazul utilizãrii acestuia în regim de deplasare). Reciclarea masurarii poate fi efectuatã manual sau automat. În cazul reciclarii manuale a masurarii, valoarea afişatã a vitezei mãsurate trebuie sa se pãstreze pana la urmãtoarea declansare manualã a masurarii. 3.4.3. Circuitele de avertizare acustica şi/sau optica din dotarea blocului de prelucrare şi afişare, trebuie sa funcţioneze corect la fiecare mãsurare a vitezei, dacã valoarea acesteia depãşeşte valoarea prestabilita de operator, pentru zona respectiva de circulaţie. 3.4.4. Dacã blocul de prelucrare şi afişare este dotat cu numaratoare (totalizatoare) pentru "numãr de vehicule" respectiv "numãr de depasiri", indicaţiile acestora trebuie sa se modifice cu câte o unitate (în sens crescator) la fiecare mãsurare a vitezei, respectiv la fiecare depasire a vitezei prestabilite. 3.4.5. Blocul de prelucrare şi afişare trebuie sa furnizeze un semnal de comanda a declansarii blocului inregistrator (dacã acesta cuprinde un aparat de fotografiat) la fiecare mãsurare a vitezei, dacã valoarea acesteia este mai mare decât valoarea preselectata. Timpul de întârziere a acestui semnal fata de momentul masurarii vitezei trebuie sa corespundã cu prescripţiile din documentaţia tehnica a cinemometrului, fiind stabilit în concordanta cu direcţia şi viteza de deplasare a autovehiculului mãsurat, precum şi cu lungimea autovehiculului. În cazul cinemometrelor care efectueazã înregistrarea permanenta a traficului (cu camera de luat vederi şi videocasetofon sau hard-disk, etc), semnalele de comanda a blocului inregistrator nu sunt necesare. 3.4.6. Mersul zilnic al ceasornicului blocului de prelucrare şi afişare trebuie sa fie de cel mult ± 2 min/d. Dispozitivele destinate programãrii datei, respectiv a orei, trebuie sa permitã fixarea oricãrei date calendaristice, respectiv a oricãrei ore din zi. 3.5. Cerinţe tehnice functionale specifice blocului inregistrator 3.5.1. Înregistrãrile efectuate trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele: - data şi ora la care a fost efectuatã mãsurarea; - valoarea vitezei mãsurate; - sensul de deplasare a autovehiculului; - faptul ca a fost efectuatã autotestarea (conform 3.2.6.), - imaginea autovehiculului, din care sa poatã fi pus în evidenta numãrul de înmatriculare al acestuia. 3.5.2. Atât în cazul utilizãrii unui aparat de fotografiat, cat şi a unei camere de luat vederi, trebuie sa fie asigurata corespondenta dintre direcţia de mãsurare (respectiv direcţia de propagare a fasciculului de radiaţie emis de antena, în cazul cinemometrelor radar) şi axa optica a aparatului de fotografiat (sau a camerei de luat vederi). Aceasta poate fi realizatã printr-un sistem mecanic (permitand numai rotirea simultanã a celor doua elemente) sau, dacã acest lucru nu este posibil, prin respectarea stricta a operaţiunilor de aliniere descrise în manualul de utilizare. 3.5.3. Dacã cinemometrul este destinat şi pentru funcţionarea pe timp de noapte, blocul de înregistrare trebuie sa fie dotat cu un sistem de iluminare de tip "blitz" (în cazul utilizãrii aparatelor de fotografiat) sau cu un reflector în infrarosu, dacã este utilizata o camera de vederi sensibila şi în acest spectru. Aceste sisteme de iluminare trebuie sa asigure efectuarea unor înregistrãri clare, cu respectarea cerinţelor specificate la pct. 3.5.1. 3.6. Cerinţe specifice cinemometrelor cu efect Doppler (cinemometre radar) Cinemometrele radar sunt mijloace de mãsurare care, pe baza aplicãrii efectului Doppler în domeniul microundelor, mãsoarã şi afişeazã viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mişcare în traficul rutier. Principiul de funcţionare al cinemometrelor radar se bazeazã pe mãsurarea diferenţei de frecventa DELTA f = │f(t) - f(r)│ [Hz] care apare datoritã efectului Doppler, între frecventa f(i) [Hz] a undei incidente emisã de aparat în direcţia autovehiculului care se deplaseaza cu viteza v [m/s] şi frecventa f(r) [Hz] a undei reflectate de autovehicul şi calculul vitezei autovehiculului cu ajutorul relatiei: c . DELTA f v = ------------------- (1) 2 . f(i) . cos alfa unde c [m/s] este viteza de propagare a undelor electromagnetice, iar alfa este unghiul dintre direcţia de propagare a undei electromagnetice şi direcţia de deplasare a autovehiculului. În cazul acestor tipuri de cinemometre, blocul de mãsurare este constituit din blocul de emisie recepţie, care are ca element principal antena şi realizeazã mixarea frecventelor undei incidente şi undei reflectate şi separa frecventa Doppler. 3.6.1. Unghiul de incidenta dintre axa fasciculului emis de antena cinemometrului şi direcţia de deplasare a autovehiculelor în trafic, trebuie sa fie stabilit prin construcţia aparatului şi specificat în manualul de utilizare. Dacã unghiul de incidenta este mai mare de 10° (fascicul neparalel cu direcţia de trafic), este recomandabil ca acesta sa aibã valori cuprinse între 15° şi 30°. În acest caz, dispozitivul de vizare trebuie sa asigure pozitionarea antenei astfel încât unghiul de incidenta rezultat sa asigure îndeplinirea cerintei 3.2.8. din punctul de vedere al erorii de mãsurare. 3.6.2. Unghiul de deschidere (în plan orizontal) al lobului principal al fasciculului emis de antena, trebuie sa fie de maxim 12°, în cazul fasciculelor neparalele cu direcţia de trafic, dacã nu exista alte prevederi în documentaţia tehnica a cinemometrului. Pentru cinemometrele care funcţioneazã (prin construcţie) cu fascicule practic paralele cu direcţia de trafic (unghi de incidenta cuprins între 0° şi maxim 10°), unghiul de deschidere al lobului principal va avea valoarea specificatã de fabricant în documentaţia tehnica a aparatului. Tot aici, fabricantul trebuie sa specifice şi valoarea atenuarii la care este determinat unghiul de deschidere. 3.6.3. Atenuarea lobilor secundari "fata" trebuie sa fie de cel puţin -15 dB fata de maximul lobului principal. Lobul secundar "spate" trebuie sa aibã un asemenea nivel de atenuare, încât sa nu pericliteze (pe termen lung) sãnãtatea operatorului. 3.6.4. Frecventa semnalului emis de antena trebuie sa nu aibã o abatere fata de valoarea nominalã, mai mare decât cea prevãzutã în normativele în vigoare privind alocarea benzilor de frecventa în radiocomunicatii. 3.6.5. Puterea semnalului emis de antena, precum şi sensibilitatea receptorului, trebuie sa fie astfel acordate, încât cinemometrul sa poatã efectua masurari ale vitezei autovehiculelor pe o latime a soselei care sa cuprindã cel puţin doua benzi de circulaţie. Cinemometrul poate fi dotat, prin construcţie, cu dispozitive de reglaj al nivelului de sensibilitate. 3.6.6. În cazul scaderii nivelului semnalului purtãtor de informaţie (al undei reflectate) pana la limita de recepţie, sau a limitãrii duratei acestuia, erorile de mãsurare a vitezei trebuie sa se încadreze în limitele specificate la pct. 3.1.1. 3.7. Cerinţe privind sigilarea 3.7.1. Cinemometrele trebuie sa fie astfel construite, încât sa permitã aplicarea sigiliilor la toate blocurile functionale în carcase proprii, în toate locurile necesare pentru asigurarea protecţiei impotriva interventiilor neautorizate. Aceste sigilii se aplica de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã, prin reprezentantul sau autorizat. 3.7.2. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel conceputã încât accesul la componentele sau funcţiunile care necesita protecţie sa nu fie posibil decât prin distrugerea sigiliilor respective. 3.7.3. Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul şi forma lor, trebuie sa fie indicate în anexa la certificatul aprobãrii de model. 3.8. Alte cerinţe 3.8.1. Funcţionarea corecta a cinemometrelor instalate pe autovehicule, trebuie sa nu fie afectatã de funcţionarea altor aparate aflate la bordul acestora şi de condiţiile existente în mod normal pe autovehicul. 3.8.2. Amplasarea cinemometrelor radar care funcţioneazã în regim stationar trebuie facuta astfel încât sa se evite pozitionarea lor în apropierea surselor puternice de radiatii electromagnetice (emitatoare de radio sau televiziune, linii electrice de inalta tensiune, etc). 4. Cerinţe privind utilizarea cinemometrelor 4.1. Cinemometrele trebuie întreţinute, transportate, instalate şi utilizate în stricta conformitate cu prevederile manualului de utilizare aprobat. Operatorii au obligaţia de a se asigura în legatura cu corecta instalare şi funcţionare a cinemometrelor şi de a nu le utiliza dacã exista dubii în ceea ce priveşte corectitudinea efectuãrii masurarilor. 4.2. Masurarile şi înregistrãrile care constituie probe pentru aplicarea prevederilor legislaţiei rutiere în vigoare, trebuie sa fie efectuate numai de cãtre operatori calificaţi. Instruirea operatorilor se va efectua în conformitate cu reglementãrile specifice în vigoare, elaborate de instituţia abilitata sa detina şi sa utilizeze cinemometrele. 4.3. Cinemometrele vor putea fi utilizate legal numai dacã au fost verificate metrologic, au fost marcate şi sigilate în conformitate cu prevederile prezentei norme şi sunt însoţite de buletine de verificare metrologica în termen de valabilitate. 4.4. Masurarile efectuate cu ajutorul cinemometrelor nu pot constitui probe pentru aplicarea legislaţiei rutiere dacã nu sunt respectate cerinţele 4.1. ... 4.3. din prezenta norma, precum şi în urmãtoarele cazuri: - dacã masurarile au fost efectuate în condiţii de ceata, ploaie, ninsoare sau furtuna; - dacã cinemometrul este destinat numai utilizãrii în regim stationar, iar masurarile au fost efectuate cu cinemometrul în mişcare, - dacã, în momentul masurarii, în raza de mãsurare a aparatului se deplaseaza simultan mai multe autovehicule, iar autovehiculul vizat nu poate fi pus clar în evidenta. 5. Atestarea legalitãţii 5.1. Atestarea legalitãţii unui cinemometru se realizeazã numai dupã demonstrarea conformitatii acestuia cu cerinţele metrologice şi tehnice indicate în tabelul 1, pentru fiecare modalitate de control aplicabilã pentru introducerea pe piata şi punerea în funcţiune, respectiv pentru utilizare. 5.2. Atestarea legalitãţii se realizeazã prin aplicarea marcajelor metrologice şi eliberarea unor documente specifice, în conformitate cu prevederile instrucţiunilor de metrologie legalã în vigoare. 5.3. Intervalele maxime de timp între doua verificãri metrologice succesive sunt prevãzute în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare. Tabelul 1 Cerinţe metrologice şi tehnice specifice modalitãţilor de control metrologic legal
┌────┬────────────────────────────────────────-┬────────┬──────────────────────┐
│Nr. │ Cerinţe metrologice şi tehnice │Aprobare│Verificare metrologica│
│crt.│ (pct. NML) │de model├──────────┬──────────-┤
│ │ │ │ iniţialã │ periodicã │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 1. │3.1.1. a)/NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Erori de mãsurare a vitezei, simulata în │ │ │ │
│ │condiţii de laborator │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 2. │3.1.1. b)/NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Erori de mãsurare, în conditii normale de│ │ │ │
│ │trafic, în regim stationar │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 3. │3.1.1. c)/NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Erori de mãsurare, în condiţii normale de│ │ │ │
│ │trafic, în regim stationar şi în regim de│ │ │ │
│ │deplasare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 4. │3.1.2. a)/NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare la limitele domeniului │ │ │ │
│ │de temperaturi │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 5. │3.1.2. b)/NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare în condiţii de │ │ │ │
│ │umiditate │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 6. │3.1.2. c)/NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare la limitele domeniului │ │ │ │
│ │tensiunilor de alimentare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 7. │3.1.2. d)/NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare în prezenta radiatiei │ │ │ │
│ │electromagnetice │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 8. │3.1.2. e)/NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare în prezenta │ │ │ │
│ │impulsurilor de interferenta │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│ 9. │3.1.2. f)/NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare dupã descãrcãri │ │ │ │
│ │electrostatice │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│10. │3.1.2. g)/NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare în prezenta vibratiilor│ │ │ │
│ │mecanice │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│11. │3.1.3./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare dupã depozitare la cald│ │ │ │
│ │şi la frig │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│12. │3.1.4./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare dupã proba de socuri │ │ │ │
│ │mecanice │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│13. │3.1.5./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Erori de mãsurare dupã proba de caldura │ │ │ │
│ │umeda cu condensare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│14. │3.1.6./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Protecţia la jet de apa │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│15. │3.2.1./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Construcţie, materiale utilizate │ │ │ │
│ │2.7.5./NML 001-05 │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│16. │3.2.2./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Grad de protecţie │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│17. │3.2.3./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Eticheta, inscriptionari │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│18. │3.2.4./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Funcţionare comutatoare, inscriptionari │ │ │ │
│ │2.9.8./NML 001-05 │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│19. │3.2.5./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Valori afişate, unitãţi de mãsura │ │ │ │
│ │2.9.7./NML 001-05 │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│20. │3.2.6./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Funcţia de autotestare │ │ │ │
│ │2.7.6./NML 001-05 │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│21. │3.2.7./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Domeniul de mãsurare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│22. │3.2.8./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Dispozitiv de vizare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│23. │3.3.1./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Manual de utilizare │ │ │ │
│ │2.9.3./NML 001-05 │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│24. │3.3.2./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Desfãşurarea procesului de mãsurare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│25. │3.3.3./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Discriminatorul de direcţie │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│26. │3.3.4./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Diferentierea vitezelor la funcţionarea │ │ │ │
│ │în regim de deplasare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│27. │3.3.5./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Variatia tensiunii de alimentare în afarã│ │ │ │
│ │limitelor │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│28. │3.4.1./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Montarea blocului de mãsurare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│29. │3.4.2./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Afişarea valorilor mãsurate, reciclarea │ │ │ │
│ │masurarii │ │ │ │
│ │2.10.2./NML 001-05 │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│30. │3.4.3./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Avertizare acustica şi/sau optica │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│31. │3.4.4./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Numarare masurari efectuate │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│32. │3.4.5./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Comanda blocului de înregistrare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│33. │3.4.6./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Mersul zilnic al ceasornicului │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│34. │3.5.1./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Componenta înregistrãrilor │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│35. │3.5.2./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Corespondenta mãsurare-înregistrare │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│36. │3.5.3./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Sistem de iluminare (blitz) │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│37. │3.6.1./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Unghiul de incidenta │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│38. │3.6.2./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Unghi de deschidere al lobului principal │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│39. │3.6.3./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Atenuare lobi secundari │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│40. │3.6.4./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Frecventa semnal emis │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│41. │3.6.5./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Prag de sensibilitate │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│42. │3.6.6./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Limita de recepţie a semnalului │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│43. │3.7./NML 021-05 │ x │ - │ - │
│ │Sigilii metrologice │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│44. │3.8.1./NML 021-05 │ x │ x │ x │
│ │Funcţionarea la bordul autovehiculelor │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────-┼────────┼──────────┼──────────-┤
│45. │3.8.2./NML 021-05 │ - │ - │ x │
│ │Amplasare cinemometre stationare │ │ │ │
└────┴────────────────────────────────────────-┴────────┴──────────┴──────────-┘
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.