Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 300 din 1 martie 2016 pentru aprobarea Metodologiei privind transferul investiţiilor realizate din sursele de finanţare publice, în cadrul proiectelor de investiţii aprobate prin contractele de finanţare aferente Programului operaţional sectorial Mediu
EMITENT: MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 193 din 15 martie 2016
Având în vedere:
- importanţa strategică a proiectelor de infrastructură în îndeplinirea angajamentelor asumate de România în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeană;
- Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013 care finanţează proiecte de dezvoltare, reabilitare şi modernizare a sistemelor de alimentare cu apă, respectiv canalizare şi epurare a apelor uzate, în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate privind calitatea apei destinate consumului uman şi epurarea apelor uzate,
în temeiul prevederilor:
- art. 8 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Fondurilor Europene, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 11 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul fondurilor europene şi ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Metodologia privind transferul investiţiilor realizate din sursele de finanţare publice, în cadrul proiectelor de investiţii aprobate prin contractele de finanţare aferente Programului operaţional sectorial Mediu, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Beneficiarii operatori sau operatori regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare care implementează proiecte din domeniul infrastructurii finanţate în cadrul Programului operaţional sectorial Mediu au obligaţia punerii în aplicare a metodologiei prevăzute la art. 1.
ART. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul fondurilor europene,
Aura Carmen Răducu
p. Ministrul finanţelor publice,
Daniela Pescaru,
secretar de stat
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind transferul investiţiilor realizate din sursele de finanţare publice,
în cadrul proiectelor de investiţii aprobate prin contractele de finanţare
aferente Programului operaţional sectorial Mediu
Baza legală:
- Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006, republicată;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 198/2005 privind constituirea, alimentarea şi utilizarea Fondului de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 108/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- contractele de finanţare aferente POS Mediu.
I. Finanţarea şi transferul bunurilor de către operatorii sau operatorii regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare către unităţile administrativ-teritoriale (UAT) - cadrul legal în vigoare
Potrivit legislaţiei în vigoare, infrastructura de apă şi canalizare face parte din domeniul public al autorităţilor locale. Programul lucrărilor de investiţii, sarcinile şi responsabilităţile consiliilor locale şi ale operatorilor sau operatorilor regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare, condiţiile de restituire sau repartiţie a bunurilor rezultate se stabilesc prin contractul de delegare a gestiunii încheiat între consiliile locale şi operatorii sau operatorii regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare, denumiţi operatori în cadrul acestor contracte.
Finanţarea se poate asigura din următoarele surse:
- fonduri proprii ale operatorilor;
- fonduri de la bugetul local;
- fonduri transferate de la bugetul de stat;
- credite bancare garantate de autorităţi;
- fonduri nerambursabile;
- fonduri speciale, parteneriate public-private, alte surse.
Potrivit art. 44 alin. (4) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă finanţarea este asigurată din alocaţii bugetare publice, respectiv fonduri de la bugete locale sau de la bugetul de stat, fonduri garantate de bugetele locale sau bugetul de stat, bunurile realizate în cadrul programelor de investiţii aparţin domeniului public al UAT.
Totodată, art. 44 alin. (4) prevede că bunurile rezultate din finanţare privată în cadrul unor programe de investiţii asumate de către operator "revin în proprietatea publică, ca bunuri de retur" la expirarea contractului de delegare a gestiunii serviciului, potrivit legii. Investiţiile efectuate de către operator din surse proprii se vor amortiza de către acesta, exclusiv pe durata contractului de delegare a gestiunii, urmând să fie transferate în domeniul public după recuperarea amortizării investiţiei, gratuit şi libere de orice sarcini. În concluzie, bunurile care rezultă din investiţiile efectuate din surse proprii de finanţare nu fac parte din domeniul public până la recuperarea investiţiei prin amortizare.
II. Reglementarea TVA-ului în cazul investiţiilor în sectorul de apă - cadrul legal în vigoare
II.1. Finanţare exclusiv din fonduri publice
Conform art. 297 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, operatorii regionali au drept de deducere a TVA aferente achiziţiilor destinate operaţiunilor taxabile. Întrucât achiziţiile realizate pentru investiţii finanţate din fonduri publice şi care aparţin domeniului public al autorităţilor locale nu sunt destinate realizării activităţii taxabile, taxa nu este deductibilă.
În cazul proiectelor POS Mediu contractele de realizare a investiţiilor sunt încheiate de operatorii de apă cu diverşi prestatori de servicii care facturează serviciile prestate către aceşti operatori.
Conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare:
● Art. 8 lit. b) şi l): "Art. 8. - În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, cu excepţia Autorităţii de management pentru Programul operaţional «Asistenţă tehnică», se cuprind: [...] b) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată plătite, aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale prin programele operaţionale care utilizează mecanismul plăţii indirecte, pentru categoriile de beneficiari prevăzute la art. 15 alin. (1); [...] l) sumele necesare pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile, aferente cheltuielilor rambursabile, solicitate de beneficiari prin cereri de plată;".
● Art. 15 alin. (3): "(3) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1) care, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale au obligaţia să restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a fost plătită beneficiarilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, în condiţiile stabilite prin normele metodologice."
● Art. 17^5 alin. (2): "(2) După efectuarea verificărilor cererii de plată, în cazul plăţilor indirecte, Autoritatea de management virează beneficiarului valoarea cheltuielilor rambursabile şi contravaloarea taxei pe valoarea adăugată considerate neeligibilă, aferentă cheltuielilor eligibile, în termen de 3 zile lucrătoare de la momentul la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct de disponibil deschis pe numele beneficiarilor prevăzuţi la art. 17^4 alin. (2) la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului."
În aceste condiţii, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, operatorii regionali beneficiază de plata de la bugetul de stat a taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din POS Mediu, în cazul în care beneficiarii nu îşi exercită dreptul de deducere pentru acest TVA. În cazul în care beneficiarii îşi exercită dreptul de deducere a TVA aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din POS Mediu, aceştia au obligaţia restituirii la bugetul de stat a contravalorii deduse.
Transferul investiţiilor din fonduri publice de la operator către UAT se poate realiza pe bază de proces-verbal de predare-primire, în situaţia în care taxa pe valoarea adăugată aferentă investiţiilor nu a fost dedusă.
II.2. Finanţare din surse proprii - finanţări private asumate de operatorii sau operatorii regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare
În cazul în care investiţiile sunt realizate din finanţări private asumate de operatorii sau operatorii regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare, respectiv surse proprii, împrumuturi acordate operatorului sau operatorului regional, bunurile rezultate sunt incluse în patrimoniul operatorilor/operatorilor regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare. Din punct de vedere contabil şi fiscal, investiţia se va amortiza pe perioada concesiunii de către operatorii sau operatorii regionali ai serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare.
La terminarea contractului de concesiune, când investiţia este complet amortizată, aceasta va fi transferată către autoritatea publică ca "bun de retur" potrivit art. 25 alin. (5) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de drept şi cu titlu gratuit. În această situaţie operatorul sau operatorul regional al serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare are drept de deducere a TVA aferente achiziţiilor pentru investiţie, deoarece bunurile efectuate sunt utilizate pentru operaţiuni impozabile. Valoarea de transfer a investiţiei va fi nulă, investiţia este complet amortizată, deci nu apar implicaţii privind taxa colectată.
Potrivit prevederilor art. 305 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, aceste investiţii sunt considerate bunuri de capital care sunt supuse operaţiunii de ajustare a TVA, dacă se transferă autorităţii publice înainte de expirarea perioadei de ajustare. Menţionăm că ajustarea se realizează proporţional cu perioada de ajustare rămasă, iar în cazul în care predarea investiţiei către autoritatea publică se realizează după expirarea perioadei de ajustare, nu se mai face ajustarea TVA. Perioada de ajustare este de 20 de ani pentru bunurile imobile, precum şi pentru transformările şi modernizările unui bun imobil care au o valoare mai mare de 20% din valoarea bunului imobil. Pentru alte bunuri de capital, perioada de ajustare este de 5 ani.
De asemenea, trebuie avute în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 198/2005 privind constituirea, alimentarea şi utilizarea Fondului de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 108/2006, cu modificările şi completările ulterioare, care, în anexă, la art. 4 alin. (2^1), stabilesc următoarele: "(2^1) În cazul în care Fondul IID este creat şi gestionat la nivelul operatorului sau operatorului regional al serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, sursele prevăzute la alin. (2) sunt considerate alte surse proprii de finanţare ale operatorului/operatorului regional."
II.3. Finanţare mixtă din fonduri publice şi fonduri private ale operatorilor
Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA pentru investiţiile cu finanţare mixtă, atât din fonduri publice, cât şi fonduri private ale operatorilor sau operatorilor regionali, este diferenţiat în funcţie de sursa de finanţare. Astfel, pentru partea finanţată din fonduri publice se aplică soluţiile menţionate la pct. II.1, iar pentru partea finanţată din fonduri private se aplică soluţiile menţionate la pct. II.2.
III. Etape şi documente:
A. Operatorul emite către UAT proces-verbal sau protocol de predare-primire a investiţiei realizate în cadrul proiectelor finanţate prin POS Mediu, ce se constituie în bun de retur. Procesul-verbal sau protocolul de predare-primire va cuprinde valoarea totală a investiţiei finanţate din fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene prin POS Mediu, fonduri aferente contribuţiei naţionale, fonduri aferente contribuţiei publice locale şi alte fonduri publice.
Procesul-verbal sau protocolul de predare-primire a bunului de retur va fi însoţit de următoarele documente justificative, întocmite potrivit prevederilor anexei nr. 1 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile:
1. un centralizator al tuturor facturilor defalcate pe contracte, emise de antreprenori operatorului, plătite din fonduri publice, respectiv fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene prin POS Mediu, fonduri aferente contribuţiei naţionale, fonduri aferente contribuţiei publice locale şi la care plata TVA a fost realizată de la bugetul de stat, cu menţionarea sursei sau surselor publice din care a fost efectuată plata;
2. copii ale facturilor menţionate în centralizator;
3. copie a Procesului-verbal de recepţie a investiţiei;
4. copie a Procesului-verbal de punere în funcţiune a investiţiei, după caz.
B. Operatorul va transmite către AM POS Mediu o copie a procesului-verbal sau protocolului de predare-primire prin care investiţia definită prin Contractul de finanţare şi realizată din fonduri publice este predată de către operator sau operatorul regional către UAT însoţit de toate documentele justificative menţionate la lit. A pct. 1-4. Procesul-verbal sau protocolul de predare-primire va fi semnat de primire de către UAT şi va cuprinde numele în clar al persoanei autorizate, data, semnătura şi ştampila.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: