Competenţele - precizãri care descriu ceea ce se aşteaptã de la un
elev sã ştie, sã înţeleagã sau sã facã pentru
completarea procesului de învãţare.
Criteriile de
performanţã - precizãri prin care se poate observa dacã un elev a
atins sau nu rezultatele învãţãrii precizate.
Precizãri - precizãri care indicã circumstanţele şi contextele în
privind care urmeazã sã se aplice criteriile de performanţã.
(condiţiile de)
aplicabilitate(a)
criteriilor de
performanţã
Probele de - precizãri care stabilesc forma în care se cere
evaluare cuiva sã demonstreze atingerea rezultatului învãţãrii.
Unitatea de
competenţã - un set coerent de competenţe.
Nivelul - gradul de complexitate, autonomia elevului şi sfera
de aplicabilitate a criteriilor de performanţã cerutã
pentru realizarea unitãţii de competenţã în baza
elementelor descriptive convenite pentru fiecare nivel.
Valoarea - numãrul de credite pe care un elev îl poate obţine în
creditelor urma realizãrii unei unitãţi de competenţã. Acesta se
calculeazã pornind de la timpul teoretic necesar
procesului de învãţare cerut pentru atingerea
rezultatelor învãţãrii.
Creditul - se acordã elevilor pentru realizarea unitãţilor de
competenţã, dupã aplicarea procedurilor de evaluare
adecvate şi pe baza valorii creditelor pentru
respectivele unitãţi de competenţã.
Probe - conţinutul realizãrii demonstrabile care se evalueazã.
Exemplu de elaborare a unei unitãţi de competenţã
Titlul unitãţii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
Nivelul: 1
Valoarea
creditului: 1.0
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţe: 1. Identificã probleme simple
2. Alcãtuieşte şi aplicã un plan de rezolvare a unei
probleme simple
3. Verificã rezultatele obţinute în urma aplicãrii
planului de rezolvare a unei probleme simple
Titlul unitãţii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţa 1: Identificã probleme simple
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Criterii de performanţã:
a) Detectarea unor situaţii problematice
b) Descrierea caracteristicilor problemei
c) Formularea problemei în funcţie de caracteristicile
determinate
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Condiţii de aplicabilitate:
Situaţii
problematice: din documente, din experienţa proprie, din experienţa
grupului de cunoscuţi (familie, prieteni, grup de
lucru)
Caracteristici: grad de dificultate, condiţii de timp şi de loc,
condiţii de metodã sau mod de abordare
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Probe de evaluare:
Probe orale (de tip interviu sau discuţie liberã) prin care elevul
demonstreazã cã este capabil sã obţinã informaţii
necesare pentru definirea problemei, sã descrie
caracteristicile problemei şi sã formuleze problema în
funcţie de caracteristicile determinate, conform
criteriilor de performanţã a), b) şi c) şi precizãrilor
din condiţiile de aplicabilitate.
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Titlul unitãţii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţa 2: Alcãtuieşte şi aplicã un plan de rezolvare a unei
probleme simple
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Criterii de performanţã:
a) Identificarea unei alternative de rezolvare a problemei
b) Alegerea soluţiei optime de rezolvare a problemei
c) Întocmirea planului de rezolvare a problemei
d) Aplicarea planului de rezolvare a problemei în
contextul determinat
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Condiţii de aplicabilitate:
Alternative: consultare, exersare, observare, testare
Soluţie optimã: proiectarea unui rezultat dezirabil într-o situaţie
datã (în funcţie de alternativele de rezolvare)
Plan de rezolvare: obiective, metode, resurse, activitãţi, mijloace şi
cãi de realizare, mod de evaluare
Context determinat: ordinea de realizare din plan, timpul de rezolvare,
colaborarea cu alţi parteneri
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Probe de evaluare:
Probe orale (de tip interviu sau discuţie liberã) prin care elevul
demonstreazã cã este capabil sã identifice o alternativã
de rezolvare a problemei şi sã aleagã soluţia optimã de
rezolvare, conform criteriilor de performanţã a) şi b) şi
precizãrilor din condiţiile de aplicabilitate.
Probe scrise (de tip elaborare schematicã) prin care elevul
demonstreazã cã este capabil sã întocmeascã un plan de
rezolvare a problemei, conform criteriului de performanţã
c) şi precizãrilor din condiţiile de aplicabilitate.
Probe practice (de tip demonstraţie) prin care elevul demonstreazã cã
este capabil sã aplice planul de rezolvare a problemei în
contextul determinat, conform criteriului de performanţã
d) şi precizãrilor din condiţiile de aplicabilitate.
Titlul unitãţii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţa 3: Verificã rezultatele obţinute în urma aplicãrii
planului de rezolvare a unei probleme simple
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Criterii de performanţã:
a) Compararea rezultatului obţinut cu rezultatul planificat
b) Aprecierea rezultatului obţinut în urma comparãrii
c) Aplicarea rezultatului obţinut în situaţii similare
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Condiţii de aplicabilitate:
Comparare: rezultate identice, asemãnãtoare sau diferite
Apreciere: acceptare sau respingere, satisfacţie sau insatisfacţie
Aplicarea în
situaţii
similare: preluarea rezultatului apreciat drept
identic sau asemãnãtor în situaţii simple, care presupun
acelaşi tip de rezolvare
Probe de evaluare:
Probe orale (de tip interviu sau discuţie liberã) prin care elevul
demonstreazã cã este capabil sã compare rezultatul obţinut
cu rezultatul planificat şi sã îl aprecieze, conform
criteriilor de performanţã a) şi b) şi precizãrilor din
condiţiile de aplicabilitate.
Probe practice (de tip exerciţiu) prin care elevul demonstreazã cã
este capabil sã aplice rezultatul obţinut în situaţii
similare, conform criteriului de performanţã c) şi
precizãrilor din condiţiile de aplicabilitate.
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. a adapta a modifica sau a schimba
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. a ajusta a pune în poziţia corectã (se aplicã de obicei pentru a
potrivi o piesã la un ansamblu)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. a sfãtui a recomanda sau a sugera
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. a apãra a interveni în ajutorul cuiva, a pleda, pentru cauza cuiva
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. a consimţi a împãrtãşi aceeaşi pãrere
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. a aloca a prevedea o parte dintr-un intreg cu un anumit scop
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. a analiza a cerceta examinând fiecare element in parte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. a aplica a pune în practicã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. a asambla a îmbina pãrţile componente ale unui mecanism sistem etc.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. a evalua a aprecia, a determina valoarea (de obicei, a informaţiilor
sau faptelor)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. a asista a oferi ajutor, a fi de ajutor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
12. a revizui a revedea, a examina şi a verifica (termen şi pentru
contabilitate)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
13. a consilia a instrui sau a oferi informaţii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
14. a calcula a socoti sau a numãra matematic
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
15. a calibra a prelucra mecanic (de obicei, o piesã, un semifabricat)
spre a obţine forma şi dimensiunile prescrise
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
16. a se îngriji
(de) a avea grija de, a se interesa de, a se preocupa de
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
17. a certifica a dovedi sau a confirma
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
18. a crea a înfiinţa sau a concepe
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
19. a conduce a dirija desfãşurarea unei întâlniri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
20. a aproba a controla pentru a constata dacã se respectã anumite date
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
21. a îndruma a instrui sau a medita (de obicei, cineva pe altcineva)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
22. a colaţiona a confrunta şi a pune în ordine
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
23. a colecta a strânge, a aduna (de obicei, informaţii)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
24. a autoriza a numi şi a împuternici pe cineva sã facã ceva;
a pregãti şi a pune în funcţiune (un echipament)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
25. a compara a examina pentru a stabili asemãnãrile şi deosebirile
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
26. a compila a aduna materiale scrise
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
27. a conchide a trage o concluzie, a pune la punct
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
28. a confirma a recunoaşte, a întãri cele enunţate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
29. a constitui a alcãtui, a stabili
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
30. a contacta a intra în legãturã cu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
31. a contribui a participa, a lua parte la
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
32. a controla a avea controlul asupra, a fi stãpân pe;
a dirija un proces sau o activitate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
33. a convoca a chema, a face sã vinã (alte persoane - de obicei, la o
întâlnire)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
34. a coordona a indruma in sens unitar in vederea atingerii aceluiasi scop
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
35. a cultiva a lucra pãmântul spre a-l face sã dea roade
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
36. a decide a determina, a soluţiona
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
37. a apãra a pazi, a proteja sau a menţine împotriva unui atac
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
38. a defini a stabili limitele sau marginile
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
39. a desfãşura a înfãptui o acţiune, a poziţiona cu un scop
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
40. a proiecta a elabora un plan, a reprezenta grafic un obiect (o clãdire,
un articol vestimentar etc.)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
41. a determina a stabili limitele, a identifica, a soluţiona (cu aplicare
la contracte)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
42. a se dezvolta a trece prin diferite faze progresive
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
43. a schiţa a concepe (un text sau un grafic) într-o formã preliminarã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
44. a redacta a formula, a întocmi, a da formã (termen asociat adesea cu
contracte)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
45. a împuternici a da sau a împãrţi puterea cu, a autoriza
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
46. a facilita a oferi mijloace, informaţii sau ocazii pentru
îndeplinirea unei acţiuni
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
47. a încuraja a ajuta, a inspira încredere
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
48. a stimula a încuraja cooperarea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
49. a stabili a determina sau a statornici, a confirma
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
50. a estima a evalua cu aproximaţie pe baza unor date incomplete
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
51. a evalua a determina valoarea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
52. a finaliza a duce, a face ceva pânã la sfârşit, a termina
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
53. a formula a da o formã exactã, a exprima într-o formã exactã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
54. a identifica a descoperi, a stabili identitatea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
55. a implementa a pune în practicã, a integra
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
56. a îmbunãtãţi a face ca ceva sa devinã mai bun
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
57. a iniţia a începe, a da startul
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
58. a informa a face cunoscut, a înştiinţa
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
59. a inspecta a examina
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
60. a instrui a pregãti, a oferi meditaţii, a învãţa pe cineva
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
61. a integra a include pãrţile într-un întreg
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
62. a interpreta a explica înţelesul (de obicei, al unui text), a exprima
cu alte cuvinte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
63. a investiga a cerceta sau examina sistematic
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
64. a emite a pune în circulaţie (de obicei, documente), a da spre
folosinţã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
65. a justifica a arãta sau a demonstra cã ceva este corect
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
66. a conduce a îndruma, a supraveghea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
67. a menţine a pãstra sau a întreţine în aceeaşi stare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
68. a potrivi a face sã aibã însuşiri comune
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
69. a modifica a schimba forma sau cantitatea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
70. a monitoriza a urmãri evoluţia unui proces
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
71. a negocia a trata cu cineva încheierea unei convenţii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
72. a obţine a dobândi, a primi, a reuşi sã ia
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
73. a optimiza a se ajunge la echilibrul optim între douã sau mai multe
pãrţi concurente
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
74. a organiza a stabili prin planificare şi coordonare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
75. a întemeia a înfiinţa, a face sã existe
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
76. a participa a lua parte, a contribui
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
77. a planifica a programa, a întocmi un plan pe baza cãruia se
îndeplineşte un obiectiv
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
78. a pregãti a face ca ceva sã fie gata, a pune la punct
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
79. a prezenta a face cunoscut oficial
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
80. a clasifica a ordona în funcţie de prioritate sau de importanţã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
81. a procesa a prelucra printr-o serie de operaţii şi schimbãri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
82. a procura a obţine (bunuri şi servicii)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
83. a produce a face sã existe
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
84. a programa a organiza o activitate potrivit unui plan
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
85. a promova a sprijini, a face cunoscut
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
86. a propune a supune discuţiei şi aprobãrii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
87. a proteja a apãra de acţiuni dãunãtoare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
88. a reacţiona a transmite informaţia înapoi la sursa pentru control sau
modificare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
89. a oferi
informaţii a comunica fapte şi pãreri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
90. a recomanda a propune ca favorabil aprobãrii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
91. a consemna a menţiona anumite fapte (de obicei, în formã scrisa)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
92. a recruta a angaja pe cineva pe baza unei alegeri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
93. a regla a aranja pe baza unei reguli
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
94. a repara a repune în stare optima/de funcţionare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
95. a raporta a pregãti şi a aduce, de obicei, oficial la cunoştinţa
cuiva o relatare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
96. a reprezenta a acţiona în numele cuiva
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
97. a cerceta a examina cu atenţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
98. a rãspunde a replica, a da un rãspuns
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
99. a revedea a privi retrospectiv, analizând critic
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
100. a corecta a verifica şi a înlãtura greşelile pentru a obţine o
variantã înbunãtãţita
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
101. a organiza a planifica, a programa, a proiecta
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
102. a asigura a face ca bunurile şi serviciile sã fie garantate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
103. a selecta a alege una sau mai multe fiinţe sau obiecte,
dintr-o mulţime
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
104. a întreţine a efectua sarcini şi servicii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
105. a fixa a recomanda sau a atribui
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
106. a amenaja a pregãti în vederea utilizãrii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
107. a specifica a indica ceva în mod precis
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
108. a depozita a pune la loc sigur pentru folosire ulterioarã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
109. a rezuma a reda intr-o varianta pe scurt
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
110. a furniza a oferi (bunuri sau servicii)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
111. a sprijini a promova un anumit înteres, a oferi resursele necesare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
112. a susţine a sprijini, a întreţine sau a promova
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
113. a sintetiza a face un întreg din pãrţi
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
114. a învãţa a face ca procesul de învãţare sa aibã loc
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
115. a testa a determina dacã ceva este adecvat scopului propus
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
116. a forma a instrui şi a pregãti prin procesul educaţiei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
117. a valida a ratifica, a confirma
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
118. a verifica a afirma sau a dovedi cã este adevãrat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
119. a întâmpina a primi pe cineva cu bunãtate sau plãcere, a ura bun-venit
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────