Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.973 din 27 aprilie 2005  cu privire la aprobarea Metodologiei de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal si a Reperelor metodologice pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.973 din 27 aprilie 2005 cu privire la aprobarea Metodologiei de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal si a Reperelor metodologice pentru proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 7 iunie 2005
În temeiul <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii,

ministrul educaţiei şi cercetãrii emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã Metodologia de elaborare, avizare şi aprobare a standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru învãţãmântul postliceal, cuprinsã în anexa nr. 1 care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Se aprobã Reperele metodologice pentru proiectarea standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru învãţãmântul postliceal, cuprinse în anexa nr. 2 care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Pânã la începutul anului şcolar 2007-2008, toate calificãrile care se şcolarizeazã prin învãţãmântul postliceal vor fi revizuite, avizate şi aprobate conform prevederilor prezentului ordin.
ART. 4
Secretarul de stat pentru învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, Comisia Naţionalã de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi conducerile unitãţilor de învãţãmânt duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Mircea Miclea

Bucureşti, 27 aprilie 2005.
Nr. 3.973.


ANEXA 1

METODOLOGIE de elaborare, avizare şi aprobare a standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru învãţãmântul postliceal

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta metodologie reglementeazã procesul de elaborare, avizare şi aprobare a standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru calificãrile care se pot obţine prin învãţãmântul postliceal, pânã la înfiinţarea comitetelor sectoriale ale Autoritãţii Naţionale pentru Calificãri.
(2) Conform <>Legii nr. 132/1999 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, republicatã, modificatã prin <>Legea nr. 559/2004 , comitetele sectoriale au ca rol principal "dezvoltarea, actualizarea şi validarea calificãrilor, prin participarea partenerilor sociali, la nivelul sectoarelor de activitate".
ART. 2
(1) Învãţãmântul postliceal asigurã formarea de tehnicieni specialişti şi maiştri care sã lucreze într-un domeniu (nivel 3 de calificare). Nivelul de calificare este definit prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Absolventul învãţãmântului postliceal va dovedi urmãtoarele achiziţii exprimate prin:
a) competenţe în domeniul de specializare, operabile în desfãşurarea unui proces tehnologic sau a unei activitãţi economico-sociale;
b) competenţe antreprenoriale care sã îi permitã înfiinţarea unei întreprinderi mici/mijlocii sau conducerea unui proces tehnologic, economic, social ori administrativ;
c) competenţe de operare PC care sã îi faciliteze administrarea şi/sau gestionarea firmei proprii sau conducerea unui proces tehnologic, economic, social sau administrativ la nivelul calificãrii dobândite;
d) competenţe de comunicare în una-douã limbi strãine, aplicate domeniilor de activitate respective.

CAP. II
Elaborarea, avizarea şi aprobarea standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru învãţãmântul postliceal

ART. 3
Elaborarea, avizarea şi aprobarea standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru învãţãmântul postliceal, la calificãrile incluse în Nomenclatorul calificãrilor pentru şcoalã postlicealã şi şcoalã de maiştri, urmãresc etapele:
1. Unitatea de învãţãmânt interesatã de şcolarizarea prin învãţãmânt postliceal într-o calificare (pe baza solicitãrilor ferme ale angajatorilor şi a avizului Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea Profesionalã - C.L.D.P.S.F.P.) comunicã, în scris, intenţia de a elabora curriculumul pentru calificarea respectivã, precum şi grupul de lucru (cadre didactice de specialitate din unitatea de învãţãmânt respectivã, specialişti şi parteneri locali) Centrului Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, pânã la data de 1 noiembrie a anului şcolar anterior şcolarizãrii.
2. Centrul Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, prin personalul de specialitate, acordã consultanţã grupului de lucru pentru elaborarea urmãtoarelor documente:
a) standardul de pregãtire profesionalã, pe baza consultãrii standardelor ocupaţionale elaborate de Consiliul pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare (C.O.S.A.) sau, în lipsa acestora, pe baza setului de competenţe necesare practicãrii calificãrii, identificat împreunã cu reprezentanţi ai agenţilor economici, asociaţiilor profesionale, patronatelor din domeniul respectiv;
b) planul de învãţãmânt şi programele şcolare aferente (curriculum scris), pe baza standardului de pregãtire profesionalã.
3. Documentele cuprinse la lit. a) şi b) se denumesc în continuare documentaţie.
4. Documentaţia elaboratã se aprobã în consiliul de administraţie al şcolii şi se avizeazã de 1-2 parteneri sociali din domeniu.
5. Documentaţia se avizeazã de Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea Profesionalã, constituit în cadrul Consiliului consultativ al inspectoratului şcolar, şi se înainteazã inspectoratului şcolar spre analizã şi avizare de cãtre inspectorul şcolar de specialitate.
6. Documentaţia însoţitã de avizele prezentate la pct. 4 şi 5 se înainteazã, de regulã, pânã la data de 1 martie a anului şcolar anterior şcolarizãrii, spre analizã şi avizare metodologicã, Centrului Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, instituţie subordonatã Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
7. Dupã avizare, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic înainteazã:
a) standardul de pregãtire profesionalã Comisiei de validare pentru domeniul respectiv, comisie constituitã conform ghidului de validare elaborat prin programul PHARE TVET 2001 şi aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii. În cazul în care funcţioneazã comitete sectoriale ale autoritãţii naţionale a calificãrilor, standardele de pregãtire profesionalã se înainteazã acestora pentru validare. Procesul de validare se desfãşoarã, de regulã, în perioada 1-30 aprilie a anului în curs, pentru anul şcolar urmãtor. Prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, standardul de pregãtire profesionalã validat de Comisia de validare/Comitetul sectorial este confirmat ca document naţional pe baza cãruia s-a elaborat curriculumul scris;
b) curriculumul scris Direcţiei generale învãţãmânt preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, care convoacã comisia naţionalã de specialitate în perioada 1-31 mai a anului în curs pentru anul şcolar urmãtor.
8. Comisia naţionalã de specialitate analizeazã curriculumul în şedinţã de lucru şi propune aprobarea sau revizuirea acestuia. Aprobarea curriculumului se va face pânã la data de 15 iunie a anului în curs, pentru anul şcolar urmãtor.
9. Prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, curriculumul scris este aprobat. Acest document devine parte a curriculumului naţional.
ART. 4
(1) În elaborarea standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului scris se utilizeazã Reperele metodologice pentru proiectarea standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru învãţãmântul postliceal, cuprinse în anexa nr. 2, şi Manualul de scriere a unitãţilor de competenţã, elaborat în cadrul proiectului PHARE TVET 2001 de modernizare a învãţãmântului profesional şi tehnic, aprobat prin ordin de cãtre ministrul educaţiei şi cercetãrii.
(2) În derularea etapelor, transmiterea documentaţiei se face pe suport informatic şi pe suport hârtie.


ANEXA 2

REPERE METODOLOGICE pentru proiectarea standardelor de pregãtire profesionalã şi a curriculumului pentru învãţãmântul postliceal

Învãţãmântul postliceal asigurã obţinerea unei calificãri la nivelul 3 de calificare profesionalã - tehnician specialist sau maistru.
Învãţãmântul postliceal se organizeazã prin şcoala postlicealã şi şcoala de maiştri.
Elevii care se pot înscrie în învãţãmântul postliceal trebuie sã fie absolvenţi ai diferitelor rute de învãţãmânt liceal. Acestea includ:
- ruta liceu, filiera tehnologicã;
- ruta liceului tehnologic, prin şcoala de arte şi meserii şi anul de completare;
- ruta liceu, filiera teoreticã şi filiera vocaţionalã.

I. Standardul de pregãtire profesionalã
Absolventul învãţãmântului postliceal trebuie sã demonstreze dobândirea unor competenţe specializate, precum şi a unor cunoştinţe şi abilitãţi de management de proiect, aplicate în procese tehnologice care presupun un grad mare de autonomie, gândire criticã, coordonare, evaluare şi control, în cadrul unor departamente sau direcţii de producţie ori de servicii sau în unitãţi de producţie ori de servicii de mãrime micã.
Standardul de pregãtire profesionalã este documentul care descrie o calificare profesionalã prin unitãţi de competenţã necesare desfãşurãrii unei activitãţi profesionale într-un anumit domeniu.
Standardele de pregãtire profesionalã se elaboreazã conform Manualului de scriere a unitãţilor de competenţã, elaborat în cadrul proiectului PHARE TVET 2001 de modernizare a învãţãmântului profesional şi tehnic.
La elaborarea standardelor de pregãtire profesionalã se vor avea în vedere şi standardele ocupaţionale, în cazul în care acestea existã, care au fost realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare (C.O.S.A.).
Standardul de pregãtire profesionalã cuprinde un numãr de unitãţi de competenţã, precum şi un numãr de credite asociat acestora (de regulã 15-30 de credite, respectiv un total de 900-1.800 de ore, în funcţie de complexitatea calificãrii).
O calificare în învãţãmântul postliceal se dezvoltã pe baza standardului de pregãtire profesionalã.
Standardul de pregãtire profesionalã cuprinde urmãtoarele tipuri de unitãţi de competenţã:
- unitãţi de competenţã cheie (comunicare profesionalã, comunicare profesionalã în limba strãinã, tehnologia informaţiilor şi comunicaţiei aplicate, elemente de management al calitãţii, elemente de management de proiect); unitãţile de competenţã cheie pot fi transferate mai multor calificãri din acelaşi domeniu;
- unitãţi de competenţã tehnice specializate.
Atât unitãţile de competenţã cheie, cât şi cele tehnice specializate au în vedere urmãtoarele atribuţii pe care le poate avea la locul de muncã un absolvent într-o calificare a învãţãmântului postliceal:
1. Monitorizare - supravegheazã procese automate de producţie, corecteazã execuţii eronate, amelioreazã secvenţe de proces, pe un sector/secţie/atelier.
2. Asigurarea calitãţii - formuleazã indicatori de mãsurare a eficienţei procesului şi evalueazã aplicarea procedurilor pentru realizarea indicatorilor de proces în cadrul sectorului/secţiei/atelierului.
3. Management de proiect - formuleazã obiective, coordoneazã şi gestioneazã resurse materiale şi umane pentru derularea proiectelor la scarã medie.
4. Evaluare şi control - aplicã proceduri de autoevaluare şi de evaluare internã a eficienţei de proces şi de administrare a resurselor materiale şi umane alocate.

II. Curriculumul pentru învãţãmântul postliceal
Curriculumul scris (plan de învãţãmânt şi programe şcolare) are la bazã standardul de pregãtire profesionalã.
Curriculumul se dezvoltã pe module, determinate de structura unitãţilor de competenţã.
Fiecãrei unitãţi de competenţã din standardul de pregãtire profesionalã îi corespunde un modul.
Curriculumul poate fi adaptat grupului de elevi prin introducerea şi a altor module de pregãtire care sã asigure fundamentul competenţelor necesare calificãrii în care se organizeazã pregãtirea (microbiologie, biochimie, matematicã aplicatã, chimie aplicatã etc.), pe baza recunoaşterii calificãrii dobândite anterior sau a validãrii experienţei/achiziţiilor anterioare ale elevilor.
Pregãtirea practicã se asigurã prin conţinuturi şi numãr de ore în modulele de specialitate şi este cuprinsã în norma didacticã a profesorului de specialitate.
Format pentru plan de învãţãmânt pentru învãţãmântul postliceal


Calificarea ...............................................
Module:
Modulul 1 nr. total de ore ..................................... ,
din care pregãtire practicã ..........................
Modulul 2 nr. total de ore ..................................... ,
din care pregãtire practicã ..........................
-
-
-


Structura şi formatul programelor şcolare pentru învãţãmântul postliceal
Notã introductivã: explicarea domeniului de pregãtire şi a calificãrilor pregãtite prin domeniu; listarea unitãţilor de competenţã cheie.

Modulul 1
1.1. Locul modulului în cadrul planului de învãţãmânt; lista competenţelor incluse în unitatea de competenţã corespunzãtoare modulului.
1.2. Tabelul de corelare a competenţelor şi conţinuturilor
Unitatea de competenţã ...............................


────────────────────────────────────────────────────────────────
Competenţe Conţinuturi tematice
────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────



1.3. Sugestii metodologice: explicarea corelaţiilor dintre competenţe şi conţinuturi; sugestii cu privire la procesul şi metodele de predare-învãţare; precizãri privind caracterul activ şi centrat pe elev al metodelor de predare-învãţare; precizãri privind adaptarea la elevii cu cerinţe educaţionale speciale; precizãri privind pregãtirea practicã; sugestii cu privire la evaluare; precizãri privind corelarea instrumentelor de evaluare continuã cu criteriile de performanţã şi probele de evaluare din cadrul unitãţilor de competenţã (relevante pentru modul).

Modulul 2


-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016